PDA

Se full versjon : Vanlig?

Karen
14-05-2007, 17:45
Er det "vanlig" at noen hester hopper over bommen i transporten?
Herkula har gjort det, ei annen hoppe jeg kjenner har også gjort det, det er jo kjempe skummelt..:S

RenateSJ
14-05-2007, 17:56
ikke standard akkurat. Men tror ikke det er veldig uvanlig.
skummel uvane, ja

anettex
14-05-2007, 18:14
Som Renate sier, vanlig er det vel ikke, men det hender.
Har hatt 5 forskjellige hester, som alle har vært transportert mye.
Ingen av de har noensinne gått over bommen.

Men har ei venninne som sliter veldig med sin hest.
Den ble transportert første gang da hun kjøpte den.
Og da de tok den av hengeren, var det tydelige merker på at den hadde vært over.
Men den hadde tydeligvis kommet seg ned selv, og det er flaks, for det kan virkelig gå galt om slikt skjer.
Samme tendenser viser den på hestebil, den har fått beina over tauet, og opp i høynett.

Mener å huske at det ble avlivet en hest her i Tromsø i fjor.
Denne gikk over bommen og skadet seg stygt.
Tragisk.

Riktig tilpasset bom, og tau kan hjelpe.

HeleneM
14-05-2007, 18:16
Som Renate sier, vanlig er det vel ikke, men det hender.
Har hatt 5 forskjellige hester, som alle har vært transportert mye.
Ingen av de har noensinne gått over bommen.

Men har ei venninne som sliter veldig med sin hest.
Den ble transportert første gang da hun kjøpte den.
Og da de tok den av hengeren, var det tydelige merker på at den hadde vært over.
Men den hadde tydeligvis kommet seg ned selv, og det er flaks, for det kan virkelig gå galt om slikt skjer.
Samme tendenser viser den på hestebil, den har fått beina over tauet, og opp i høynett.

Mener å huske at det ble avlivet en hest her i Tromsø i fjor.
Denne gikk over bommen og skadet seg stygt.
Tragisk.

Riktig tilpasset bom, og tau kan hjelpe.

Stemmer att det gikk en hest over bommen Anette. Den knakk ene foten å måtte avlives på stedet. Grusom ulykke.

Astrid
14-05-2007, 18:31
Jepp, en gang stod jeg utafor hengeren og holdt en hest som stod inni, men som ikke hadde veldig lyst å vær der.. Han steila over bommen og kom ut den lille framdøra.. Aner ikke hvordan han klarte det, men han kom fra det uten en skramme!

Ida_Blær
14-05-2007, 18:37
Det er ikke gøy når hester gjør det. Vi hadde ei traverhoppe som var helt forferdelig på dette. Det hjalp ikke en gang med tilpasset bom og tau på henne. da vi hadde kjørt en bit, og sjekket, så hadde hun jammen meg kommet seg over igjen. skjønner ikke hvordan hun fikk det til. lurer på hvorfor de gjør ette egentlig? Det nå jo være forferdelig ubehagelig! Noen som har noen teori hvorfor?

Lopke
14-05-2007, 18:54
men hvordan er dette mulig om hesten er bundet??

Tonje
14-05-2007, 18:57

Om hesten har veldig slakt tau så kan det sje.
Passe alltid på å ikke ha det for slakt, heller ikke for stramt da.

Silje og Tindra
14-05-2007, 18:57
Det meste går an, bare man prøver hardt nok. ;-)
Frøya er bundet med kortkort tau, siden de vet av at hun har gjort dette før - likevel klarte hun å gå så til de grader over bommen nå når hun skulle reise hjem igjen at hun måtte skjæres løs (og skjæres litt i, også :roll:).

Helle
14-05-2007, 18:58
Jeg har også vært med på at en hest har hoppet over bommen. Han holdt på å bli kvalt, men heldigvis gikk det bra.

Ida_Blær
14-05-2007, 19:01
Det trenger ikke å hjelpe om man har et kortkort tau heller, som silje sier, de kommer seg uansett over. Det har jeg selv opplevd. Det verste var en gang da vi skulle kjøre en hest for noen, og hesten satt fast med kjetting, og hadde seg over bommen. vi kunne jo ikke skjære over kjettingen!!:/ Det var kjempeskummelt. kunne aldri funnet på å ha hesten bundet med kjetting i en slik henger. Da må man jo ha med seg avbitertang om noe skjer da?:p

Therese
14-05-2007, 19:06
Aldri opplevd det med egne hester, men har vært vitne til en episode. Det gikk bra heldigvis, til tross for saltostup over bommen og diverse småkutt. Hadde hesten vært bundet riktig hadde det ikke skjedd.

HeleneM
14-05-2007, 19:11
Aldri opplevd det med egne hester, men har vært vitne til en episode. Det gikk bra heldigvis, til tross for saltostup over bommen og diverse småkutt. Hadde hesten vært bundet riktig hadde det ikke skjedd.

Jepp Therese, den episoden var skummel. Ble litt redd da for både hesten og eieren sin del.

RenateSJ
14-05-2007, 19:21
Nå er jeg nyskjerrig..
1. på hvem Helene og Therese prater om
2. på hvordan en hest klarer og få plass til å ta salto over en bom
sjønner at de kan klatre litt over, men at hele hesten forsvinner over? går det an?

Therese
14-05-2007, 19:42
Marc B. fra Nordreisa (er vel ikke noe galt å nevne navn her? Ikke noe negativt fra min side i allefall).

Det var en hestebil. Derfor litt større plass fremfor bommen.

anettex
14-05-2007, 19:46
For noen år siden var vi på hoppeutstillinga på NNHS.
Der var det ei åringshoppe ( araber) som fikk panikk da de tok den andre hesten ut av hengeren.
Hun slo også salto over bommen, og ble hengende ut døra framme.
Ingen bomutløser, det holdt på å gå galt.
Heldigvis var det et av mannfolka som hadde kniv og fikk kutta tauet, for det var så stramt, at uten panikk-krok klarte de ikke få opp knuten.

Etter dette ble det ganske så klart for meg at henger uten utvendig utløser på bommen, det var ikke aktuelt for mitt vedkommende!

Silje og Tindra
14-05-2007, 19:46
RenateSJ: De kan fint rase gjennom døra dersom tauet ryker og de sitter godt nok til. Men salto har jeg aldri sett da.

anettex
14-05-2007, 19:55
Ikke noe pent syn Silje, det er sikkert.
At det gikk bra i ryggen på hoppa, ja det var da bare flaks.
For den fikk jo liksom en knekk akkurat der dørkanten var.
Huff!

Therese
14-05-2007, 20:08
Magne har også vært med å skjært løs hest(er) som har hoppet over bommen, på vår egen henger som har vært til utleie. Alltid kniv hengende i hengeren. Men jeg tror mange av de uhellene kunne vært unngått hvis hesten hadde vært bundet riktig.

Astrid
14-05-2007, 21:07
Renate: Joda, hele hesten kan forsvinne over.. Nå var ikke den hesten jeg snakket om bundet, men kan steilet som sagt over bommen og ååååålte seg ut fram døra, og stod plutselig ute sammen med meg.. Hadde aldri trodd at det gikk ann om jeg ikke hadde sett det med egene øyne.. Hehe, en kraftig hest på 155 liksom.. Han kunne jo skadet ryggen, beina og det som er, men kom som sagt fra den uten en skramme.. Helt utrolig!

Silje og Tindra
14-05-2007, 21:27
Mye kunne nok vært unngått med riktig binding, men noen kravler seg over uansett, som med Frøya. Det er kjent at hun har gått over bommen, og blir derfor bundet deretter - det hindret ikke henne å gå over enda en gang, og som sagt, hun måtte skjæres ut.

Karen
14-05-2007, 22:30
Herkula, når hun hoppa over bommen, måtte de ta henne ut igjenom den lille døra forran.. :neutral: Hun stod i kortkort tau..

Andrea
17-05-2007, 15:00
Evita har ikke hoppa over bommen, hun er ikke stor nok, men hun har steila på den. Plasserte det ene forbeinet oppa bommen, men det kom fort ned igjen, hehe.. Hadde hun vært stor hadde hun sikkert hoppa over.