PDA

Se full versjon : Konkurranse i Horsemanship...

Harneshaug
14-05-2007, 10:49
Ja, hva skal man si?
Personlig hadde jeg vel funnet noe annet å bruke tiden min på, men man konkurrerer jo i alle annet...
Hva er deres synspumkter?
http://hest.no/artikkel.html?news.nid=3740

Kaja
14-05-2007, 11:12
Jeg ville hvertfall aldri konkurrert for å se om hvem som har best forhold til sin hest. Mange har også forskjellige typer forhold med hestene, og alle får hesten sin til å være glad og fornøyd på hver sin måte. Det blir så idiotisk.

RenateSJ
14-05-2007, 11:17
hm..
Det er litt vanskelig å gjøre opp en mening. Hvis dette er trenere som gjør ting på rette måten (snillinger) så er det jo ikke den verste konkurransen
Er jo mye som er verre.

Kan jo være positivt mht til å vise hvordan det kan gjøres... uten at det er veldig sånn: Kjøp grima mi, det går ikke hvis ikke du bruker den

RenateSJ
14-05-2007, 11:19
Jeg ville hvertfall aldri konkurrert for å se om hvem som har best forhold til sin hest. Mange har også forskjellige typer forhold med hestene, og alle får hesten sin til å være glad og fornøyd på hver sin måte. Det blir så idiotisk.

det er jo ikke deres egne hester da :rolleyes:

Kaja
14-05-2007, 11:30
Nei, og det gjør det enda teitere. :p
Stakkars hesten skal bli "temmet" og utspyket og tillegg støy fra tusenvis av mennesker..
Snakk om å føle seg fanget fra før.

Rikke
14-05-2007, 11:37
Ser virkelig ikke grunnen til å lage en konkurranse ut av dette også. Ser ikke på horsemanship som en egen gren innen hestesporten, og jeg synes ikke de skal lage det til en gren heller.
Blir litt teit hvis en går rundt å forteller at h*n er verdensmester i Horsemanship...

Sol
14-05-2007, 12:47
En ting er hvertfall soleklart: blir det en sånn konkurranse i Norge sitter jeg på tribunen og følger ivrig med.. for dette kan bli MEGET interessant, rett og slett! De må jo være laget av stål som skal konkurrere i dette, og skal kontrollere både sine egne og en fremmed hests nerver, OG faktisk prøve å få til noe som helst..

fenre
14-05-2007, 16:24
Har en DVD med dette, med Parelli, Cameron og Lyons.
Artig film egentlig, da det er moro å se hvor forskjellig de forskjellige trenerene jobber.
Det går på tid, og det er klart at det er ingen ideell opplæring av hestene, noe trenerene sier selv også. Det er ikke slik de normalt ville gå fram for å temme en hest, på så kort tid.
Men det skaper blest og omtale om en måte å bedrive hestetrening/oppdragelse på som på mange måter er mildere enn den tradisjonelle metoden med sterkere tvang.

For min del hadde jeg nok sittet på tribunen ja, også for å se om jeg synes personen (e) hadde en måte å håndtere hest på som jeg likte (for da kunne jeg gjerne lese mer om den personens filosofi),
og ikke minst for jeg er imponert over mennesker som gjør en god jobb, noe jeg mener endel av disse kjente horsemanshipfolkene gjør (men ikke alle!)

Line Christine
14-05-2007, 17:10
Jeg har samme dvd, fenre, og synes den var bra.
Trenerne tok hensyn til hestene og den siste og avgjørende ridebiten var også artig. Det var vel Lyons (tror jeg) som droppet gallopp og bare ga beskjed om at hesten var ikke klar for det mentalt.

Line.

fenre
14-05-2007, 18:36
Jeg har samme dvd, fenre, og synes den var bra.
Trenerne tok hensyn til hestene og den siste og avgjørende ridebiten var også artig. Det var vel Lyons (tror jeg) som droppet gallopp og bare ga beskjed om at hesten var ikke klar for det mentalt.

Line.

Ja, det er sikkert den samme, husker ikke navnet nå, og jeg har lånt den bort.

Det er godt å se at selv store kjente trenere tenker fornuftig og ikke bare show, det er en fin ting å lære videre til andre. Det står respekt av den slags synes jeg.

Line Christine
15-05-2007, 10:44
En annen ting med denne filmen kontra det som presenteres på hest.no, er at på min dvd så velger gutta den vanskeligste hesten fordi de ønsker å ha en real utfordring når de først skal gjøre dette her..
Og der var 9 hester trukket ut til tre grupper og gutta trakk vilkårlig en gruppe hver som de så valgte seg ut en hest fra.

Alle startet på forskjellige måter, og viste oss forskjellige framgangsmåter. Parelli jobbet mye med sin carrotstick og berørte hesten over alt med flagg osv. Lyons valgte å introdusere hodelaget først og jobbet mye med hodet på hesten for at hesten skulle være bekvem med bitt når han kom så langt at han skulle sette seg opp.
Gutta hadde sjølironi, slengte kommentarer til speakerne som slengte noen tilbake, det var mye latter og speakerne skjønte virkelig hva gutta drev med. De kommenterte hestenes reaksjoner og så og leste hestene bra, noe som øker kvaliteten på filmen for oss som ser på også.

På hest.no virker det som det å vinne er hovedmålet, siden de snakker om å velge den hesten som man kommer lettest raskt i mål med.
Altså et annet utgangspunkt enn det min dvd viser. Disse gutta gjorde det for utfordringens skyld, og hadde et totalt avslappet forhold til om de vant eller ei..

Som alltid når det er snakk om "fort-fort-temming" og om å gjøre å sitte på hesten fortest mulig, så vil jeg bare advare og si "Don't try this at home!"

Line.

Line Christine
15-05-2007, 10:46
Sol; hvis jeg finner den igjen i rotet mitt her (eller har jeg lånt den bort??) så skal du få låne den av meg.

Line.

Sol
25-05-2007, 00:41
Line Christine: fikk låne den av fenre og sitter nå her og tenker hardt på hva jeg har sett:) Men TUSEN TAKK for tilbudet!

Altså: jeg har hørt at Pat Parelli er såå mild og såå snill og ikke bruker harde middler på hester..
Hesten han valgte var nok den som var tøffest å komme innpå, få til å samarbeide, få til å tørre å legge ned forsvaret. MEN da de etter to og en halv time skulle inn å vise alt de kunne få hesten til å gjøre, så var det P.P som brukte carrotstick eller tau KONSTANT for å få hesten fram, til siden, bakover! dette minnet ikke meg mye om mild håndtering.... hesten rullet greit med øynene for å si det sånn, og det var ukomfortabelt å se på den.

Josh Lyons derimot hadde en hest som først var temmelig tøff i trynet, men ved hjelp av mild og konsekvent håndtering blei denne hesten den som var lettest å lede gjenneom avslutningsprogrammet.

OG da det var tid for selvvalgt aktivitet, hvor både Pat Parelli og Craig cameron valgte en skikkelig showoff, valgte den unge herr Lyons å vise at han kunne lære hesten sin å vike sidelengs for signalene hans! jeg likte virkelig den roen og utstrålingen han utviste under hele showet og lurer nå på om jeg bør reise til Texas å gifte meg:D

Harneshaug
25-05-2007, 00:46
Med "den unge Herr Lyons"? :lol:
(Sol... begår du lovbrudd? ang filmen altså hi hi ... ikke unge Herr Lyons:D )

Sol
25-05-2007, 00:47
begår lovbrudd? fordi jeg ser den etter å ha lånt den av Anne, eller fordi jeg mener noe om den etterpå??

Harneshaug
25-05-2007, 00:48
Nei di høne...!!! (*mumle mumle) Er det kopisperre på den?
Sukk, jeg som skulle være diskrét :lol:

Sol
25-05-2007, 00:55
Åååååååååååh.. hmmmmmmm.. DET tenkte ikke jeg på da:)
Kan du ikke ta det på pm med Fenre/ Anne da??? Hun er så lovlydig som det passer seg:D

Harneshaug
25-05-2007, 00:56
:lol: Ser hun er på samme tråden nå rett under meg her ...
Er du lovlydig eller kriminell "den ungre Frøken Fenre" :D

fenre
25-05-2007, 00:58
Nei di høne...!!! (*mumle mumle) Er det kopisperre på den?
Sukk, jeg som skulle være diskrét :lol:

*host - kremt*

nei, den var ikke diskret :lol: :lol:

fenre
25-05-2007, 01:00
Åååååååååååh.. hmmmmmmm.. DET tenkte ikke jeg på da:)
Kan du ikke ta det på pm med Fenre/ Anne da??? Hun er så lovlydig som det passer seg:D

Hæææ, å snakker'u om, innsinnuererer du noe hærr??? :lol:

Harneshaug
25-05-2007, 01:00
http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/e021.gif

fenre
25-05-2007, 01:07
Den smilyen er den kuleste jeg har sett *stjele*

Sol
25-05-2007, 10:43
moi??? insinuerer aldri noe jeg vel:D

Missy
25-05-2007, 21:07
Hvordan har de tenkt å dømme dette? Det blir jo bare rart, og dessuten ikke i mål med hva jeg mener NH bør være og handle om.

Dette blir bare for teit syns jeg. Da er det ikke hestene det handler om lenger, da er det ego, og NH har aldri handlet om det.

JiviDream
25-05-2007, 23:33
Klarer meg fint uten slike konkurranser.

Thea og Ronja
08-06-2007, 02:36
Nei, og det gjør det enda teitere. :p
Stakkars hesten skal bli "temmet" og utspyket og tillegg støy fra tusenvis av mennesker..
Snakk om å føle seg fanget fra før.

Blir det ikke det samme som når Montey Roberts har sine show?

Kaja
08-06-2007, 02:48
Jo, det blir det jo garantert. Og jeg er sterkt i mot Monty Roberts sine metoder, så det er ingen dobbelmoral i innlegget mitt! ;)

Thea og Ronja
08-06-2007, 12:07
:lol:Okii:DHvorfor er du imot han da? *Thea er bare nysgjerrig*

Seniora
08-06-2007, 12:22
Klarer meg fint uten slike konkurranser.

Det samme gjør jeg.