PDA

Se full versjon : Maisflak

Annette
13-05-2007, 19:13
Jeg har en hest som er tynn, veldig tynn. Man kan nærmest telle ribbeina på lang avstand. Jeg og mora mi holder på å feite han opp, så vi prøver ut litt forskjellig for. Akuratt nå så får han bygg, pellets, betfiber, extreme og maisolje. + høy og rundballe.
Men vi vurderer å kutte ut/ legge til maisflak og. Siden vi har hørt at det kan være feitendes. Vet dere FH'er om det er oppfeitende med maisflak?

Wilisia
13-05-2007, 19:17
Hmm.. I stallen jo sto i før kallte de det for unghestfor. Tror det er det ;-)

Therese
13-05-2007, 19:34
Hva med å prøve å finne en type fôr som fungerer i stede for alle de forskjellige greiene dere gir nå?

Annette
13-05-2007, 19:38
han er desverre nødt til å få byggen ihvertfall, får å få noe for de to andre måltidene. Siden vi har ikke lov til å gi bøtter, noe som er helt teit. eller så hadde vi jo kuttet ut noe av det. pelletsen hvertfall. han får jo ikke mye av det ekstraforet, men litt. Vi tårer heller ikke å sette frem bøtter eller bokser med for, for de forer ikke da. Men sansyligvis så kommer dyrlegen for å raspe tenner på han, så hvis jeg er tilstede skal jeg jo spørre om hva vi burde gjøre..

Wilisia
13-05-2007, 19:48
Prøv ög snakk med folkene da. Det handler vel litt om hesten din sin velvære eller hva man kaller det :)

insolita
13-05-2007, 20:16
Du må først få hestens system i balanse. Hyppige fôrskifter bidrar ikke til balanse, snarere tvert om. I tillegg tar det tid for en hest å ta opp et nytt fôr, så ikke forvent forandringer på 14 dager. Få gjerne hjelp av noen som kan fôring (sorry, i 99 av 100 tilfeller så kan dyrlegen like mye om fôring som jeg kan om hestens øyesykdommer).

Maisflak vil jeg i tilfelle tro er mikronisert mais. Mikroniseringen hjelper en god del, men likevell, mais er stivelse. Stivelse er i utgangspunktet ikke det beste oppfeitningsfôret i mine øyne, det er en god del andre ting som bør prøves først. Hvor mye olje får hesten f.eks? Får den nok proteiner? Er den frisk ellers?

Annette
13-05-2007, 22:45
Dette er jo snakk om over lang tid at den skal gå på "oppforing". Hesten får vel ca. 1-2 dl olje, måler ikke opp, men bruker en 1 litersflaske på 1 uke så vil nok tenke 2 dl.. Hesten er frisk ellers..

Tonje
13-05-2007, 22:49
Gi den masse grovfor.
Hva med og gi opdrett? Det er oppfetende iallefall.

martekl
13-05-2007, 23:20
Jeg ga hesten min mais en periode. Han var veldig tynn når han kom til meg. Så da fikk han bygg, mais, oppdrettsfor fra spillers og olje. Mais funket veldig bra på han iallefall. Den fikk også fri tilgang på grovfor.

insolita
14-05-2007, 12:04
Altså, overflødig energi vil jo gjerne føre til at den energien lagres en plass, og cluet med å få en hest opp i vekt er å tilføre hesten mer enn den forbruker. Problemet med å fete opp en hest på stivelse er a) hestens fordøyelsessystem er ikke laget for det og kan få problemer slik at oppfetningen ikke blir så suksessrik som den burde (problemet minskes med mikronisert mat) og b) du risikerer å samtidig få en hest som er noget het i toppen og da kan man inndirekte også hindre vektøkning fordi hesten "fjotter bort" energien sin.

Dette er jo snakk om over lang tid at den skal gå på "oppforing". Hesten får vel ca. 1-2 dl olje, måler ikke opp, men bruker en 1 litersflaske på 1 uke så vil nok tenke 2 dl.. Hesten er frisk ellers..

Første bud er å måle opp nøye hver dag. Kjøp et halvlitermål eller noe (Europris o.l har rimelige slike) og benytt dette kun til olje. Ellers vil jeg si at jeg nok hadde økt i oljen før jeg gikk til innkjøp av mais.

Altså, jeg mener at man bør jobbe for å få hesten til å ta opp den energien den får. Min hest har i alle år slitt med å holde vekta, han har alltid vært for tynn (jeg kjøpte hesten 31. januar, den er 7 år og kaldblodshingst). Likevell har jeg nå da altså på "mirakuløst" vis fått hesten OPP i vekt, på langt under halvparten av kraftfôret den tidligere gikk på. Jeg sier "mirakuløst" fordi det egentlig er veldig enkelt, hesten utnyttet ikke de mangfoldige kiloene med mat som den fikk. Man fôrer for kråkene på den måten, og det er uøkonomisk og lite bra for hesten også. Hesten har fått lagt om fôrplanen sin fra en veldig stivelseshøy diett til mindre stivelse, mer olje og godt med proteiner. Godt med fiber har han fått både der og her, og den legger selvsagt grunnlaget for en god fôrplan.

Jeg sier igjen, skaff deg hjelp av noen som kan dette, som kan gi deg en fôrplan i balanse. Kanskje er det er par andre grep også som er nødvendig å gjøre avhengig av om fordøyelsen dens fungerer som den skal.

Annette
14-05-2007, 22:00
Jeg har jo en som regelmessig sier hva jeg bør gjøre og kan en del om foring. Han har blant annet satt opp forplanen og tipset oss om dette. og det er heller ikke første gang vi sitter å lurer på hva vi kan gjøre for å feite han opp..
Uansett, så snakket mamma med hun som selger maisgreiene og hun anbefalte det, så han skal gå på det i 2-3 mnd nå. + vi har kuttet ned på noe av det andre. får mindre pellets og får bare sånn "vårt" for til kvelds sånn at vi forer selv.

insolita
14-05-2007, 22:47
Litt OT: men denne maisgreia, er det fra St. Hippolyt?

Hva har vært begrunnelsen for å gå ned på det andre og opp på mais (altså de som har hjulpet deg)? Bare nysgjerrig.

Annette
15-05-2007, 22:54
Er fra St. Hippolyt..
Egentlig så vet jeg ikke det, mamma som har snakket med de.. Tror det er for å få på han de kiloene han mangler.. sånn forsto jeg det.. Han får bare 1/2 liter mindre kr.for nå enn det han fikk før.. så forplanen ser sånn ut:
Morgen: 1 bygg, 1 komplett + 4 kg høy
Middag: 1 bygg, 1 komplett + 4 kg høy
Kveld: 1/2 komplett, 1/2 extreme, 1/2 mais og ca 1,5 med betfor. + 4 kg høy
Akuratt det har han fått siden sist sommer, bare ikke mais og extreme..

insolita
15-05-2007, 23:21
1,5 liter tørr betfôr? Det var fryktelig mye?

Når det gjelder St. Hippolyt og deres forhandlere må jeg bare få si at disse ikke alltid innehar kompetanse om fôring utover det de lærer av St. Hippolyt selv, hvilket på veldig mange måter strider i mot det de aller aller fleste andre mener. Bare en ting å være klar over, og kanskje tenke litt på.

Annette
15-05-2007, 23:24
ikke 1,5 liter tørr betfor, når den er utvanna eller noe sånt.. egentlig så tror jeg ikke det er farlig om han går på det i 2-3 mnd og han har fått det i en periode før, når havren var så dårlig, og da la han på seg bittelitt.. Vi finner uansett fort ut om det er noe unormalt som skjer..

insolita
15-05-2007, 23:51
Etter å ha sett bilder i en annen tråd, der du skriver at den er tynnere enn det nå, så vil jeg si at en tur til veterinæren og evt. lysing for magesår kanskje kan være lurt. Hesten får nokså store mengder kraftfôr synes jeg. Selvsagt har hester ulik forbrenning, men likevel.

Drue
16-05-2007, 00:00
Ja hvis det er den du la ut bilder av i den tråden om tynne hester, så er jeg veldig ening med Insolita. Der kan det være noe veldig galt. Når et dyr er så tynt, hadde jeg uten tvil tatt kontakt med en som har peiling på foring, og da mener jeg ikke dyrlege, for å sette opp en forplan. Men ta en tur til dyrlegen først for å sjekke at dyret er friskt.

Filizity
19-05-2007, 13:22
hvor får dere tak i maisflak???? har leta høyt og lavt etter det!

IngvildK
19-05-2007, 15:59
Har dere mulighet til å gi hesten fri tilgang på grovfôr?

Annette
19-05-2007, 18:48
Hmm.. Mamma kjøpte maissekken fra den der soma frisergård eller noe..

Har ikke fri tilgang på grovfor nei.. men spiser veldig sent opp høy/rundballe, så har det alltid nesten. har han ikke spist opp, så sparer jeg på det til han kommer inn igjen..

Ramsen&Frikken<3
17-07-2007, 01:41
Min fjording var virkelig tynn i vår. Vi begynt å gi han maisflak, og det var virkelig ett mirakelfôr for han!! Fungerte dødsbra, vi så fort forandring på han!:) Ikke ble han dårlig i magen av det heller, noe han blir av nesten alt annet. I tilegg fikk han 2 l bygg om dagen og på det meste nesten 20 kg(!!) høy. Så og si så mye han spiste. Og han la på seg MASSE på bare 1 mnd, han så virkelig fin ut 1 mnd etterpå! Men det er jo stivelse, men mange har sagt at mais er bedre enn bygg, fordi stivelsen er oppbygd på en annen måte. Men ikke vet jeg, bare vet at det fungerte super på Frikken og det gjør det fortsatt!