PDA

Se full versjon : Jurbetennelse

Torhild
13-05-2007, 17:33
Var inne hos Katie i dag, og kjente på juret hennes. Det er blitt stort, så jeg klemte litt på det for å se om det var melk i det, noe det ikke var kommet enda.
Når jeg fortalte dette til den gamle kona på gården, sa hun at det måtte jeg ikke gjøre, da hesten kunne få jurbetennelse!! Aldri hørt om, svarte jeg da...
Men kan det være noe sant i det?? :confused:

Mandarinhest
13-05-2007, 17:35
En hest kan ha jurbettennelse, ja.

Hos Vilja kom det heller ikke melk før føllet var ute(jeg fikk iallefall ikke ut noe). Jeg fikk beskjed om å ikke røre juret, for naturen gikk sin gang. Og tukkla man for mye med det ved å presse kunne det bli betennelse..

Lopke
13-05-2007, 17:41
ja ja alt med måte.. tror ikke Katie får jurbetennelse av at du kjenner på juret..

Jurbetennelse kan vel komme at at du begynner å malke (ikke kjenne) så det begynner å renne og det ikke er noen til å ta melka, med melkespreng til følge??
Fikk faktisk servert en litt ekkel historie i går om ei dame som fikk jurbetennelse fordi hun hadde for lite melk til ungen.. og ble pressa til å melke likevel.. Hun endte opp på sykehus med to byller i puppene (på isolat).. huff..

Men tilbake til jurbetennelse.. skal nok litt mer til enn at man kjenner på juret. Første hesten min kjente jeg også på da hun skulle ha føll..

juliekj
13-05-2007, 18:09
Man kan ende opp med jurbetennelse dersom man begynner å melke hoppa før føllet er født ja, men å klemme ut en liten dråpe eller to for å sjekke fargen på melka er trygt såvidt jeg har hørt.
Pass på å ha rene hender, og ikke klem ut mer enn en til to dråper en gang om dagen (ikke oftere, men gjerne sjeldnere dersom du har is i magen ;) )

stallflua
13-05-2007, 19:19
Det er sååå lite sannsynlig at man kan skape en jurbetennelse ved å kjenne på juret til hesten. I så fall har man så møkkete hender, og styrer så mye med juret som kan ikke skal. Å kjenne på juret til hesten er bare bra, både fordi det er en fin trening for hesten at man tar på henne, og for å sjekke at hesten ikke har jurbetennelse fra før. Ofte kan dyra få jurbetennelse når de begynner å produsere melk. Slike ting er viktig å undersøke, da man ikke bør bruke melka til føllet, og man må forberede seg på å gi føllet melkeerstatning.

ponnitrollet
13-05-2007, 20:19
Dersom hoppa får føllet og ikke får ut melka kan det bli jurbetennelse. Har ikke hørt noe om det gamlekona sa. Men kan jo hende det stemmer?

Bitten&Betty
13-05-2007, 22:29
Hoppa kan få jurbetennelse dersom du begynner å melke ut melk før føllet kommer.. Men du kan trygt kjenne på juret uten å bekymre deg, selv om du skulle komme til å presse ut noen dråper melk :)