PDA

Se full versjon : Problemer med senene ved overgang til barfot?

Lene Th.
12-05-2007, 18:45
For litt over en uke siden, tok jeg av skoene på Knekten.
Foreløpig har dette gått over all forventning mtp høvene, han har blitt trent som vanlig (trav-trent), og gått ute i luftegård bestående av områder med grus, jord, fjell/stein og gress. Her har han stått ute 24/7 om været har vært greit, ellers inne på boks om natten når det regner eller er surt (pga ryggen).
De har tillgang til boksene fra luftegården.
Og høvene ser bra ut. Han kan ømme seg ørlite om han må over asfalt med større stein, eller skarpe steiner, ellers er han fin, også på grus.
I går gikk han løp, for første gang uten sko. Han ble varmet med boots, for at han skulle ha best mulig grep på bakbeina i selve løpet.

Så til problemet...
Han har slitt med ene bakfoten i mange år. Etter en oprasjon i ene bakfoten(knekt griffelbein), sluttet han å bruke den motsatte bakfoten like mye som den han ble operert i.
Han "dro" den bare etter, og har ikke brukt kraft til å spenne fra, noe som resulterer i en ganske "hoppende" gange. Dette ser man spesielt i middels fart. Det har ikke ført til andre synlige problemer, men er jo strengt tatt ikke bra.
Når jeg nå tok av skoene, har han slitt høvene på en annen måte enn når han blir skodd. Dette har resultert i at han nå har begynt å bruke denne bakfoten mer, og får en jevnere gange. Dette er jo i og for seg positivt, men slår ut på senene...
Han fyller noe i begge bakbeina, men ikke slik at jeg har bekymret meg særlig.
Før i går.... Etter varmingen, med boots, så fylte han noe i ene bakfoten. Jeg vurderte å trekke, men vi kom frem til at dette ikke var så mye at det var nødvendig. Kusken fikk heller beskjed om å være påpasselig, og heller bryte om han så at det ga utslag i travet. Han gikk et bra løp, satte ny rek, og tok en sjette. (Ble innesperret store deler, ellers hadde han nok lagt mye lengre fremme...for farten og steget var der.)
Men etter løpet fylte han desto mer...og jeg behandlet med å kjøle med kaldt vann og deretter legge på kjøleleire, bløtlagt papp og bandasjer for å støtte opp.
Han var bedre i dag, men fyller stadig nok til at jeg er noe bekymret. Har behandlet han på nytt i dag, på samme måte, og står nå ute i luftegården(stengt av til beite, da der er bløte områder som ikke er bra for ømme sener)

Men, hvis dette nå er fordi han har begynt å bruke en fot han ha vegret seg for å bruke i lang tid, og dermed belaster senen mer enn før, slik at han faktisk overbelaster den...
Hva gjør jeg da videre?
Lar han fortsette å gå uten sko, ettersom høvene fremdeles ser fine ut.... Men risikerer fremdeles å overbelaste senen enda mer?
Eller skor, og lar skoer beskjere hoven slik at han ikke belaster senen på samme måten igjen...
Han skal forhåpentligvis meldes i et løp til, før han nå får en pause i sommer. Er senen trøblete fremdeles, melder vi selvsagt ikke...

Jeg er redd for å overbelaste senen så mye at han får større problemer enn det jeg ser nå...for jeg har dårlig erfaring med "sene-hester" (en jeg trente ble nødslaktet da senen brast under et løp...dette var en hest med store problemer, og lang rekonvalesens. Første løp ut etter 6 mnd, ødela senen helt...)

Dette var et problem jeg ikke forutså når jeg tok av skoene... :confused:

Therese
12-05-2007, 19:03
Jeg har ikke peiling på barfot, men kan det være lurt å ta en opptreningsperiode?

Jo lengre tid du bruker på opptreningen jo "sterkere" blir senene.

LisaFi
12-05-2007, 19:37
Det som slår meg her nå, er at dette ikke høres it til å ha noe med barfort ikke barfot å gjøre? Har du scannet senene på begge bakbein?

Lene Th.
12-05-2007, 20:58
Det som slår meg her nå, er at dette ikke høres it til å ha noe med barfort ikke barfot å gjøre? Har du scannet senene på begge bakbein?

Det er ikke 100% sikkert at det er dette jeg skriver som er grunnen...men jeg føler vel at det ligger nærmest å tro.
Uansett, dersom senen ikke viser store forbedringer, altså mye mindre hevelse, til mandag...så bærer det inn til ultralyd/røntgen. Jeg tar ingen sjangser med dette...
Og muligheten er så klart til stede for at det er av andre grunner denne hevelsen kom nå...

Han har jo naturlig nok slitt ned noe, om enn ikke til å bli sårbeint. Men det han har slitt har nok forandret hovvinkelen endel i forhold til når han hadde sko på.
Så lenge han fyller i senene, så blir han kun trent rolig, i skritt på hardt underlag. Og er han ikke tørr i senene god tid før han skal meldes i dette løpet, så blir han heller ikke meldt. Da får han pausen nå.

Men...
Er dette er vanlig problem mtp å ta av skoene?
Eller har han blitt skodd så feil før at senene har "vendt seg til" det...? Går det an?
Jeg føler jo nå at han har et bedre steg uten sko, men også at han sliter på ene bakhoven mer enn den motsatte. (Hvit hov slites mest ser det ut til, mens det er på foten med den svarte hoven senene trøbler på.) Kan det tenkes at han sliter så skjevt, mer/mindre, på bakbeina at det blir forskjell på høvene? Da må vel det evt ligge en annen plass i kroppen hans, at han er skjeiv...? Kiropraktor har behandlet han jevnlig, og han har en "svakhet" i bekkenet/hoften på samme foten. Den blir behandlet ofte...

Om noen i det hele tatt forstår hva jeg forsøker få frem, så blir jeg imponert... :rolleyes:

Men, om dette ikke er et resultat av forandring i vinkler på hoven, og dertil overbelastning...så er jeg åpen for forslag om hva andre tenker det kan være? :)

Hilde
13-05-2007, 11:43
Du har ikke gått litt for hardt ut tror du? Når man endrer så mye, kan det kanskje være lurt å la kroppen og senene få tid til å omstille seg.

insolita
13-05-2007, 12:28
Når man skor om veldig så kan det bli så store og brå forandringer at det kan gi utslag i f.eks sener, så at du får et utslag nå kan jo absolutt være mulig. Går fyllingene ned når du trener? Hvis ikke ville jeg umiddelbart gitt han fri til han var sjekket opp. Kanskje bør han gå med boots i trening til å begynne med.

Lene Th.
13-05-2007, 13:00
Når man skor om veldig så kan det bli så store og brå forandringer at det kan gi utslag i f.eks sener, så at du får et utslag nå kan jo absolutt være mulig. Går fyllingene ned når du trener? Hvis ikke ville jeg umiddelbart gitt han fri til han var sjekket opp. Kanskje bør han gå med boots i trening til å begynne med.

Når vi kjøpte ham som tre-åring, så hadde han en syk vinkel på høvene...hovveggen var snorrett, ned...han så ut som om han stod på hermetikkbokser. Og værst var det bak... Han ble beskjert på høvene over en periode på over året, for å få noe vinkel uten å ødelegge senene i prosessen. Men med tanke på alle problemene han har hatt igjennom årene, så er det ikke så rart at senene nå begynner å trøbble litt...
Å bruke boots er greit nok, men de jeg har fått låne er hakket for store, og da innbiller jeg meg at det egentlig ikke er så alfor bra for senene de heller, selv om jeg bruker innlegg i dem...
Tenker jeg heller får ta det litt rolig fremover, og se an treningen etter senene...

Han er "bare" morgenhoven i dag, lik på begge bak. Så da er jeg ikke fullt så bekymret lengre.
Han fikk fri i går pga hevelsen, men skal ut på en skrittetur med vogn i dag, så da får vi se.
Går fyllingene ned så han er tørr i senene etter turen, så er det bra, og jeg puster ut.
Er senene hovne etter turen, blir jeg bekymret for alvor...