PDA

Se full versjon : Bitt

gkf
11-05-2007, 23:58
Eg har ein unghest som er veldig uroleg i munnen. Han tygg veldig på bittet, og er uroleg med tunga. Han er 3 år i år, og skal ikkje travkøyrast anna enn uoffisielle lokalløp enda.

Eg lurer litt på om dykk veit kva bitt det er lov å bruke i trav? Eg er ikkje så inne på bitt, kan ein få travbitt (gjerne muffebitt) som er bra for hestar med uroleg munn?

Flashback
12-05-2007, 00:04
Jeg vet ingenting egentlig, men halvsjekk er jo en super ting.. Tykkelsen kommer vel også inn i birollen når det gjelder tygging, tror jeg.

LisaFi
12-05-2007, 00:07
I ordentlige travløp er det ikke lov til å starte med bitt med kun bittringer, ingen halvsjekk. Så halvsjekken er greit å bruke med en gang, ja.

Marte+Quicky
12-05-2007, 00:23
I ordentlige travløp er det ikke lov til å starte med bitt med kun bittringer, ingen halvsjekk. Så halvsjekken er greit å bruke med en gang, ja.

Det kan vel ikke bli fulgt opp så nøye? Har sett mange som konkurrerer med vanlig trinsebitt.

LisaFi
12-05-2007, 00:33
med bare ringer altså`? vet kontrolløren her på Biri har stoppet folk med sånne,,

Marte+Quicky
12-05-2007, 00:34
http://i115.photobucket.com/albums/n292/quick_pleasure/SugarvinnerDrammen02.jpg

Sånn som dette feks?

Elisabeth j
12-05-2007, 10:32
Jeg har også sett mange som starter hestene sine med vanlig trinsebitt med løse ringer.
Står vel ikke i reglemanget at det er ulovlig?? kan jeg ikke huske..

Men første du må sjekke hvis hesten er urolig med bittet er jo tennene. Når hesten har blitt 3år så er den ikke noen unghest som traver. Den burde fint tolerere å gå med bitt.
Prøv tre-delt med faste ringer, eller eventuelt et helt vanlig rett bitt. Bare pass på at ikke bittet r for tykt. Mange hester som er veldig trange mellom laddene. Og hvis bittet er for tykt kan de begynne å tygge på bittet og gape.

Lenech
12-05-2007, 12:53
Man har vel lov å bruke løse ringer på bittene så lenge ringene er stooooore...?

LisaFi
12-05-2007, 13:09
Kan hende det har med størrelsen å gjøre. Mente det ble tatt opp her at løse ringer har større sjanse til å bli dratt igjennom munnen om hesten skulle gallopere/ bli skakk stri etc? Husker ikke helt jeg.

Leste igjennom reglementet i går jeg også, og fant det ikke, så det kan hende jeg må trekke dette tilbake, ser jeg... :rødme:

gkf
13-05-2007, 21:58
Nei, hesten er ingen unghest, veit det. Men an er unghest i forhold til dei andre eg har. Han heng litt etter, han er fødd for tidleg og er liten.

Takk for svar, eg skal få munnen hans sjekka på mandag.

Lene Th.
14-05-2007, 12:06
Som flere nevner før meg, få sjekket opp munnen hans *s*
Det er i denne alderen som hesten din er, at de mister endel tenner og får nye, og det er også ofte i denne aldersgruppen at såkalte ulve eller hingste-tenner dukker opp. Disse bør man vansligvis trekke, for selv om de ikke skaper problemer for hesten på det nåværende tidspunkt, så er de ofte med på å lage trøbbel senere...

Ellers vet ikke jeg om noe forbud mot å kjøre med trinsebitt m. vanlige bittringer... Vet det er mest vanlig med travbitt, men det er vel ikke forbud mot det andre?

På en unghest, som gjerne ikke er så fryktelig vant til å trene med bitt, ville jeg anbefalt et tredelt bitt.
Og sjekk nå at størrelsen passer... For små eller for store bitt kan ikke bare irritere inni hestemunnen, men det kan også gjøre stor skade på ladene, tennene og skape sår og vondt...

gkf
21-05-2007, 07:42
Nå er tennene sjekka. Dei var fine, og dyrlegen hadde med eit bitt eg kunne prøve, eit travbitt med muffe. Han går veldig fint på det på trening. Takk for råd.

Elisabeth j
22-05-2007, 18:38
Bra at det gikk i orden. Er som regel ikke så store forandringen som skal til før det er i orden.

gkf
27-05-2007, 21:53
Ja, det var flott at det gjekk i orden. No skal han på beite, skal bli artig å sjå korleis han er etter sommaren.