PDA

Se full versjon : Helsikes bortskjemte BØLLE!

Line Christine
11-05-2007, 15:28
Jeg har en femåring her for trening før salg. Det funker ustabilt med eier og de har endel problemer med at han sliter seg ved leiing etc. Også litt ustabil å ri har jeg hørt fra dem. Ellers er problemet der at hesten er ung, andre på stallen er redd den, og de bruker pisk for å skremme han.

OK. Ung, umoden og lettere forvirra, tenkte jeg.
Kom me'n, så skal vi fikse det.
HØHH!!!

Han truer og fyrer og er bølle mot de andre. Har bare respekt for Svarten som drar nå på lørdag. Og meg.. Hirr hirr.. Respekten har han fått grunnet min MEGET klare holdning. KOM IKKE INN I MIN BOBLE UINVITERT, DIN JYPLING! Han tør ikke fyre engang etter meg.. Tror jeg hadde spist han rå om han hadde prøvd seg.

Jaja. Rundpaddock for de basis-signaler med respekt for MITT område. Generell oppdragelse på hvordan en hest skal oppføre seg. Neiåneiånei hvor sint han var på meg.. Promp og spark og hyl og steil og hoderisting og snurpetrut. Så lenge han drev med det unna meg var det ett fett for meg hva han gjorde. Hans frustrasjon over at han ikke greide skremme meg og måtte holde seg i ene halvdelen i paddocken steg til de grader at han rett og slett hoppet ut. Mega sprangtalent. God klaring med frampart fra stillestående. Men dessverre riv med bakbeina, da.
Så med paddocken strødd (strømtråd og plaststolper) måtte jeg øke arbeidsområdet radikalt til å inneholde hele paddocken min med ytterligere fem hester i. Hovedmål; NEI, du får ikke mat! Nei, du får ikke drikke! Nei, du får ikke beite. STÅ DER! Han løp og jeg løp. Jeg er dum jeg!! For jeg stoppet han jo! Ødela hele dagen for han med den sure oppførselen min, gjorde jeg.
På 30 meter holdt jeg han, og et ØYY når han prøvde å beite var nok til å stoppe han. Kastet han seg rundt og prøvde å løpe forbi meg, så løp jeg i samme retning og avskar han. Æsj for ei kjerring!

Jeg må få opp igjen den solide rundpaddocken min og forsterke den med strøm på innsida mot flere sprangøvelser. Og før dere tror jeg presset for hardt, så kan jeg si at HAN satte tempoet og retningen, mens jeg bare "var der" og stoppet han.

Dette er ei bølle som MÅ skifte mening om mennesker, for slik han er nå så er han farlig å omgås. Null respekt er en skummel ting..
Han får beskjed om å flytte seg vekk ALLTID når jeg kommer. Og jeg følger opp den kommandoen med KRUTT om det må til..

Line.

ponnitrollet
11-05-2007, 15:35
Tenk at en hest klarer det. Rart han ikke var sliten! :lol: Virker som en hest som hele livet sitt kommer til å trenge en stabil og trygg eier som ikke er redd ham, for da får han jo gjøre akkurat sånn som han vil. Det med strømmen var genialt. Ble du ikke sliten? :lol:

Line Christine
11-05-2007, 15:47
To ord:
PUST PES!

Men det var det verdt!

Line.

Reaper
11-05-2007, 15:49
Jeg går ut ifra at det ikke er hesten på bildet ditt det er snakk om:lol:

Men han høres ut som en veldig slitsom hest å holde på med!
Har du hatt han i trening lenge?

smulemor
11-05-2007, 17:14
uh... har vært borti en sånn jeg og... men han ble bra til slutt og er det noen som er i stand til å takle sånt så er det deg LC.... stå på og gi oss oppdateringer :)

RenateSJ
11-05-2007, 17:22
Er så enig i Line sine metoder :)
Men fysj for en snørrunge du har i trening da

Line Christine
11-05-2007, 17:31
Han har stått her til sosialisering en stund. Dvs å lære seg flokk funksjoner og språk. Han er så hard mot de andre at jeg er fullstendig klar over hva slags ¤/%&)&%% jeg har med å gjøre!

Så her er det ingen kjære mor! :lol:

Line.

RenateSJ
11-05-2007, 17:51
Det er som jeg skrev i en annen tråd. Mange er jo litt sånn: dakar lille pånnisen har kanskje hatt det vondt.
Men i en flokk så er det neimen ikke noe kjære mor uansett hva du har opplevd i livet. Nå setter jeg det på spissen da, men...

Sol
11-05-2007, 21:41
Hoi! han der høres ut som en du kan ha HELT for deg selv uten det granne misunnelse fra denne kanten hvertfall!:D Håper du deler han litt med oss, sånn at vi kan få et innblikk i hvor HARD man faktisk må gjøre seg mot enkelte hester, og hvor bra de som har en sånn innstilling kan bli, om de bare får tilstrekkelig grenser.. nyttig for noen og en hver!:D

Line Christine
11-05-2007, 22:00
Har en frier om dagen,, I dag har han fiksa bilen min så den LEVER igjen!!!
Han la ut for deler til 600.- og skiftet og mekket og ladet og VIPS! Det ble liv!
I morgen skal jeg opp og se på gratisbeite hos han for sommeren.
TROR jeg skal kunne klare å få mannen til å bli med meg og sette opp rundpaddock hvis jeg står på litt.. (smi mens mannen er varm..)

Nei, jeg er ikke interessert. Men alle er blanke når de frir, så han kan få fri litt til, han der.. :lol:
For da skal dere få oppdateringer på "eplekjekken" framover, ja.
Skal få lånt meg digitalkamera også, så får jeg filmet det jeg driver med.
Sikkert artig for andre å se hva som må gjøres med en såkalt "pushy" hest.

Line.

Sol
11-05-2007, 22:44
Har en frier om dagen,, I dag har han fiksa bilen min så den LEVER igjen!!!
Han la ut for deler til 600.- og skiftet og mekket og ladet og VIPS! Det ble liv!
I morgen skal jeg opp og se på gratisbeite hos han for sommeren.
TROR jeg skal kunne klare å få mannen til å bli med meg og sette opp rundpaddock hvis jeg står på litt.. (smi mens mannen er varm..)

Nei, jeg er ikke interessert. Men alle er blanke når de frir, så han kan få fri litt til, han der.. :lol:
For da skal dere få oppdateringer på "eplekjekken" framover, ja.
Skal få lånt meg digitalkamera også, så får jeg filmet det jeg driver med.
Sikkert artig for andre å se hva som må gjøres med en såkalt "pushy" hest.

Line.

Godt å høre at du har vett på å benytte deg av omgivelsene:D

Vil gjerne se hvordan du jobber.Alltid nyttig å se andre i aksjon, særlig noen som jeg har tro på at kan lære meg en god del lure saker..

Anne&gneistene
20-05-2007, 01:42
Så spennende å lese! Dette må jeg følge med på :)

Han hørtes nesten ut som Aromayo først gang vi skulle hilse på hverandre; "bånn-pinne-løpe-ned-Anne-døøøøø-dumme-kjerring!!!!!!!"

Anne&gneistene
20-05-2007, 01:44
.. gleder meg også veldig til film! dette kan bli lærerikt!!!! skynde deg Line!

Therese
20-05-2007, 16:11
Høres ut som en skikkelig bortskjemt kar som har lært seg på eget vis. Blir spennende å følge med på :)

ponnitrollet
20-05-2007, 19:42
Tenker litt latterkrampe. Har vært borti en del kviger/kyr osv. som har vært sånn. De ender som regel i slaktebilen.. hvis de er umulige å ta ut o.l. Synd, men sant.

Rikke
20-05-2007, 20:18
Men så blir ikke kyr behandlet som hester. Men en ting er sikkert, de burde ha respekt for deg de og. Er bare å si ifra om hvem som er sjefen fra første stund, så oppfører de seg de og.

Og Line, høres ut som et spennende prosjekt du har på gang der! :D Denne tråden skal jeg virkelig følge med på. Tror nok at du får skikk på han etter hvert ja.

ponnitrollet
20-05-2007, 20:20
Men så blir ikke kyr behandlet som hester. Men en ting er sikkert, de burde ha respekt for deg de og. Er bare å si ifra om hvem som er sjefen fra første stund, så oppfører de seg de og.

Og Line, høres ut som et spennende prosjekt du har på gang der! :D Denne tråden skal jeg virkelig følge med på. Tror nok at du får skikk på han etter hvert ja.

Vi behandler kyra ganske likt som hester, men Almira er nok en del hakk smartere enn kyrne da ^^. Men vi smatter med tunga osv.. Jah.. xD

Nina
21-05-2007, 13:18
Det her var interessant lesing! Venter spent på fortsettelsen..:)
(Og for en bøllehest..fysj..han får du nok ha helt for deg selv!;))

Line Christine
21-05-2007, 21:42
Han frieren har nok hatt det for travelt til å hjelpe meg med noe, dessverre.
Og jeg står midt oppi stevne på Flisa til helga. HeWR-Hælja 2007 skal av stabelen og det er alt borti 50 påmeldte!
Jeg har (nesten) revet av meg håret over Norwegian International 2007 også. Men nå TROR jeg at jeg er over det meste/verste der...??
Hengeren min har også fått en liten puss før HeWR-Hælja, for jeg skal jo ha den med og hente meg en Anna.. (Annabole minus Bole er Anna)
Så... NESTE uke, da, kanskje.

Uansett har han fått stram korreks av meg i daglig dose pluss at jeg tafser over han hver gang jeg går forbi. Pirke og klå, og han får ikke lov å protestere, nei. Da blir han kjeppjagd på flekken..

Line.

Sol
21-05-2007, 22:50
Tipper han syns du er ei ordentilg teit kjærring:D
Vi er litt på samme greia med frekkskapen sjøl, Svarten her. han er ikke direkte slemt frekk, men frekk nok ja..
Så bare kom med alt du kan finne på av tips og råd, så skal han få smake dem:)

Kaja
21-05-2007, 23:36
Så han får ikke lov til å si ifra om han synes det er ubehagelig at du tar han en plass?

Line Christine
22-05-2007, 10:27
Det er forskjell på signalene hans der. Da jeg traff han første gang hadde han alvorlig grad av gjordspreng. Det ble ikke oppdaget før jeg gikk over han.
Et "AU" er helt annerledes enn et "ikkeklåpåmeg".
Får jeg et "au" så reagerer jeg heeeelt annerledes, for det er et ærlig svar som sier noe viktig.
"Ikkeklåpåmeg" er noe som gjør noe rart med meg.. Jeg blir nemlig minst dobbelt så klåete og tafsete av det! I tillegg svært meggete.. Hehe..
Små protester overhøres og store protester utløser udyret i meg... Brøl og jag tvert. NB; Må gjøres så overbevisende at hesten tror den kommer til å bli drept på flekken om den ikke fjerner seg FORT fra min boble. Gjentas i det uendelige inntil hesten sier "SUKKKKKKKKKKKK" og finner seg i det.

Line.

Kaja
22-05-2007, 11:28
Jaja, alle har forskjellige måter å omgås hester på. :)

Sol
22-05-2007, 11:47
Kaja: hva ville du gjort med en fem år gammel vallak som var uforskammet mot alle rundt seg. Som flytter på både hester og mennesker for å dominere dem, men som ikke tåler at man berører den normalt når man går forbi?

Denne hesten skal jo trenes opp for noen andre. Noen som kanskje selger den til enda noen. Er det da ikke et mål at denne hesten kan tåle at dersom noen går forbi og tilfeldigvis legger en hånd på skinka dens så blir den rolig stående, ikke glefser eller truer med et bein?

Den gjør det sannsynligvis ikke fordi den ømmer, for det ville Line visst. Hun har garantert gått over den millimeter for millimeter. Ergo gjør den det fordi den ikke LIKER det. Om den får aksept for det, så vil den sannsynligvis(fordi den er en lur tøffing) finne flere ting den ikke liker. Hvor den vil ende opp da.. ja det kommer ikke til å bli som en hyggelig hest som "alle kan klappe på", det er vel det eneste som er sikkert!

Kaja
22-05-2007, 11:57
Jeg hadde ikke vært så truende hvertfall, og siden jeg suger på å formulere ting dropper jeg resten av innlegget jeg hadde tenkt å skrive. :p Jeg vet bare at jeg IKKE hadde oppført meg slik mot hesten. Men det er jo det der som er natural horsemanship (ja, jeg bruker begrepet, og ikke begynn å snakk om selve begrepet fordi jeg skrev det, vær så snill), å oppføre seg som en hest mot hesten. Jeg tenker ikke å oppføre meg som en hest og det fungerer ganske greit. Ja, jeg korrigerer. Men man MÅ jo korrigere, jeg liker ikke selve ordet korrigering. Men man må jo VISE hesten hva man mener. Det er det jeg tenker. Men ikke ved nei, og øy, og strenge ord..

Nina
22-05-2007, 12:01
Jeg hadde ikke vært så truende hvertfall, og siden jeg suger på å formulere ting dropper jeg resten av innlegget jeg hadde tenkt å skrive. :p Jeg vet bare at jeg IKKE hadde oppført meg slik mot hesten. Men det er jo det der som er natural horsemanship (ja, jeg bruker begrepet, og ikke begynn å snakk om selve begrepet fordi jeg skrev det, vær så snill), å oppføre seg som en hest mot hesten. Jeg tenker ikke å oppføre meg som en hest og det fungerer ganske greit. Ja, jeg korrigerer, men den strengeste korrigeringen jeg gjør og som jeg har dårlig samvittighet for er rygging.

Da kunne du heller aldri håndtert en slik hest Line Christine er så heldig(!?) å ha på besøk nå. Du hadde blitt fullstendig overkjørt..

Kaja
22-05-2007, 12:03
Hvordan kan du vite det? Det er SLIKT som gjør meg så PROVOSERT, at folk ikke kan akseptere forskjellige håndteringsmetoder? Jeg tror at Line Christine kommer til å få en super hest til slutt nå, men jeg selv ville ikke gjort det. Men jeg sier ikke at jeg ikke tror hun kan håndtere hesten rett, fordi at hun gjør det annerledes?

Nina
22-05-2007, 12:08
Jeg sier det fordi en slik hest sannsynligvis ikke vil reagere på en så mild form for korrigering. Min ponni var ikke i nærheten så bøllete som dette dyret her høres ut som, men jeg måtte likevel være temmelig krass med han for å sette meg i respekt.
Mulig din metode ville fungert, men ut i fra det som har vært skrevet om denne hesten så tviler jeg..

lillekira
22-05-2007, 12:12
Jeg hadde ikke vært så truende hvertfall, og siden jeg suger på å formulere ting dropper jeg resten av innlegget jeg hadde tenkt å skrive. :p Jeg vet bare at jeg IKKE hadde oppført meg slik mot hesten. Men det er jo det der som er natural horsemanship (ja, jeg bruker begrepet, og ikke begynn å snakk om selve begrepet fordi jeg skrev det, vær så snill), å oppføre seg som en hest mot hesten. Jeg tenker ikke å oppføre meg som en hest og det fungerer ganske greit. Ja, jeg korrigerer. Men man MÅ jo korrigere, jeg liker ikke selve ordet korrigering. Men man må jo VISE hesten hva man mener. Det er det jeg tenker. Men ikke ved nei, og øy, og strenge ord..

Hvordan vil du da få en stor hest vekk fra deg,om du ikke vil "bli stor og virke truende" ? Det som er poenget er jo å få hesten vekk fra "din boble" og hvordan få til det uten å virke stor?
Og om du da i tillegg ikke kan bruke ord som NEI eller HEY,så skjønner jeg ikke hvordan du får hesten vekk?
Detter er ikke ment på noen spydig måte Kaja,jeg er bare nyskjerrig på hvordan du får det til uten "nei,hey eller å bli stor selv".

Sol
22-05-2007, 12:13
Ingen kan vite at ikke du kunne fått til denne hesten Kaja. men tror du at du hadde fått den til for DEG, eller tror du at du hadde fått den til for ALLE?

Forskjellen er temmelig stor når man trener hester for andre mennesker, mener jeg. For da MÅ man klare å se at det er en viss forskjell i hva en sjøl takler at hester gjør, og hva andre syns er ok.

Kanskje jeg ikke syns det gjør så mye at Bajas drar ut hårstrikken av håret mitt når han er i DET hjørnet(for det gjør han, og løper avgårde som om det er et jakttrofè). men det ville garantert skremt vannet av en god venninne av meg. Derfor får han ikke lov til det! da sier jeg Nei, og ber han om å flytte seg litt unna meg.

Linnea var en hest som jeg ikke hadde tenkt til å beholde selv. Derfor skodde jeg henne, og derfor vendte jeg henne til bitt. hadde jeg skulet beholde henne her hadde jeg nok ikke gjort noen av delene.

Jeg solgte henne faktisk til barfotfolk som rir henne bittløst da, men fordi jeg ikke kunne vite at jeg kom til å få til det, valgte jeg å venne henne til begge deler.

jeg valgte å forberede henne godt, fordi jeg er bare i stand til å bestemme hvem de første som får kjøpe hest av meg er. Om de selger hesten igjen, ja da har jeg ingenting å stille opp med. Om hesten da møter ting som de nye kjøperne antar at den har erfaring med, og den IKKE har det, kan det fort skje en ulykke.

Kaja
22-05-2007, 12:14
Ja, denne hesten er sikkert svært bøllete, er mange hester som skjemmes bort av eiere og finner ut at det er lett å løpe ned vedkommende og sparke etter folk i innhegningen, men det betyr ikke at man må være krass mot den for å sette seg i respekt senere.

Det vet jeg ikke Sol, jeg har aldri trent hest for andre, sånn som du og Line Christine, og dere forandrer jo hestene til det store positive.. :) Så der kan jeg ikke uttale meg. Men hadde jeg skulle trent for noen, hadde jeg enten vært mild eller ikke gjort det.

Sol
22-05-2007, 12:15
Men kan du ikke fortelle hvordan du får en hest fra å tråkke på deg, nappe i deg, dytte deg unna da? For jeg VIL virkelig vite det!

Nina
22-05-2007, 12:16
Av nysgjerrighet; hva ville du gjort i en slik situasjon?

Kaja
22-05-2007, 12:18
Jeg skal komme med et svar når jeg har fått tenkt gjennom hva jeg hadde gjort, før jeg svarer usaklig og skriver fort uten mål og mening! ;D

Harneshaug
22-05-2007, 12:38
Nå skal jeg bare be dere om å lese hva Kaja skriver da!
Hun skriver at HUN ikke ville gjort det slik som Line, ikke at det Line gjør er feil.
Det må da gå ann å akseptere?
Kajas utgangspunkt er rett, man skal spørre før man forlanger, virker det ikke derimot kan man bruke andre midler.
Nå er jo dette et konkret tilfelle hvor hesten sies å være frekk, da er det jo greit om det er tilfellet.
Om hestens reaksjon kommer av andre faktorer kan det være feil fremgangsmåte.
Hadde den blitt tatt på Amber da hun kom hit hadde skallet blitt lukket hardt igjen.
Der er forskjellige måter å være frekk på også. Det kan være enten fordi hesten mangler respekt eller fordi den er i forsvar, det kan jo imøtekommes på forskjellig grunnlag og med forskjellig reaksjon.

La det nå heller være rom for å diskutere fremgangsmåter ved konkrete tilfeller.
Så fort man henger seg på at én måte er denne rette låser man seg jo.
I dette tilfellet virker Lines metode, men jeg er ikke i tvil om at den virker pga at hun er på måten hun er, fremtoningen hun har og personen hun er.
Kaja er ikke slik og det ville bare blitt dumt om hun skulle kopiere måten å oppføre seg på. Da må hun heller få finne "seg selv" i måten å være på rundt en vanskelig hest.
Hun er bare 17 og sier selv hun ikke har vært borti så vanskelige hester før noe jeg faktisk synes er positivt?
Det virker som det er en intens status og konkurranse om å være best på å kurere vanskelige hester og at det er dét som gir hesteholdet mening?

Misforstå meg rett, jeg er ikke av den mildeste typen, men jeg synes det er viktig at hesten får finne seg selv også og ikke bare bli fortalt hvordan den skal være.
Da tenker jeg ikke på uvaner som biting, sparking og slike trivielle ting som oftest er de letteste uromomentene å fjerne.
For meg er det også viktig at hesten ØNSKER å være trivelig mot meg og andre, ikke bare at den kutter ut sin oppførsel fordi den vet at det straffer seg.
Da tror jeg ikke man har funnet årsaken, bare plastret over symptomet.
Iom at jeg har barn har jeg måttet jobbe intenst med innside på noen av hestene mine, det holder ikke at de har respekt for meg, de må finne roen inni seg slik at de ikke lenger ønsker å bite, sparke eller skade noen.
Ungene går på beitet sammen med hestene og de skal gå der trygt både i fordungen og mellom rangen hestene i mellom.

Nå er dette første innlegget i dag, er ikke helt våken enda, var kaskader med neseblod her til tidlig morgenkvist på minstejenta, men håper dere skjønner hva jeg mener.
Det kan slå ut begge veier og være hard mot en hest, selvfølgelig tviler jeg ikke på at Line vet hva hun gjør med "sin" her, men husk at hun har mye erfaring.
For en type som Kaja som er en mildere person og tenker helt anderledes, ville bli avslørt av hesten som en "uærlig bløffer" og dét hadde sikkert ikke slått godt ut.
Da hadde hun faktisk satt seg i en ganske farlig posisjon, for skal du leke tøff i trynet overfor en hest får man stå løpet ut, blir man avslørt midtveis smeller det og da står man litt ille til.
Vi får vente å se, kanskje Kaja kommer over en "tulling" en dag, et år, kanskje hun finner noe som fungerer for henne og hesten?
Man vet aldri så man kan i det minste vente å se :)

lillekira
22-05-2007, 12:47
Nå skal jeg bare be dere om å lese hva Kaja skriver da!
Hun skriver at HUN ikke ville gjort det slik som Line, ikke at det Line gjør er feil.
Det må da gå ann å akseptere?

Jeg må bare skyte inn og si at jeg har ikke sagt eller ment at Kaja ikke kunne fått til en sånn type hest som Line har nå.
Jeg aksepterer fullt ut at Kaja har andre måter å gjøre ting på.Men jeg må også få lov til å spørre hvordan hun vil få det til,når hun ikke vil "bli stor og truende" ikke si NEI eller HEY,ikke være krass eller heve stemmen....
Og jeg poengterte i mitt første innlegg,at det ikke var for å kritisere eller gå til angrep på Kaja,jeg bare spør fordi jeg lurer....

Harneshaug
22-05-2007, 13:04
Neida var ikke slik ment, ville bare si at det ER rom for forskjellige måter og gjøre ting på.
Så kommer det sikkert et svar fra Kaja når hun er ferdig å rive seg i håret for å finne rette formuleringen :lol:
Jeg kauker værre enn en oberst selv når jeg føler det virker, men hadde jeg gjort det med Amber hadde jeg aldri nådd frem.
Hun sparket alt og alle som tok henne fra midt på magen og bak, jeg har fått meg noen blå skinker skal jeg si deg. Hun ble solgt grisebillig pga av nettopp dette. Hun har vært solgt en haug med ganger siden hun ble importert til Norge og det er ikke pga av at det ikke har vært nok av "kurerere" på henne som kunne fikse biffen....
Hva som har skjedd med henne vet jeg ikke, det er vel for så vidt ikke så interessant heller, nå har hun sluttet å sparke. Hun har ikke hatt sko på bak siden hun ble importert pga av at det var ingen hovslagere som fikk til å sko henne. Nå verker jeg bakføttene hennes uten problem, Sunniva renser bak og Linnea kan børste halen...
Ikke fordi hun skjønner at hun får et ØY eller et klaps om hun prøver seg på noe men fordi hun har skjønt at det skjer IKKE noe galt der bak...
(oi for en setning :lol:)
Det hun trengte var ro og fred til å bli trygg og slappe av, ikke at jeg gikk og plukket på henne hele tiden. Rørte ikke bakføttene hennes på 1 mnd jeg, så startet jeg med å jobbe meg bakover på en rolig og hyggelig måte.
Dag for dag kom vi oss en bit lenger bak og til slutt var det greit.
Grunnen til at jeg valgte å bruke så lang tid (2mnd tilsammen) er den at vi er flere som skal kunne løfte bakbein her. Hun skulle ikke stå pent fordi JEG ba henne om det, men fordi hun følte det var greit og ikke truende, og at hun omsider har forstått at det er ingen som dryler henne over baken fordi hun ikke står stille...

På samme hesten derimot, tar jeg fronten på en annen måte.. hun kunne finne på å bite etter folk som gikk etter maten hennes, DA brukte jeg den strenge metoden, for det var en maktdemonstrasjon fra hennes side, ikke et forsvar.
(Hester som regjerer matfatet er forøvrig det desidert verste jeg vet)

Så er jeg spent på å lese Kajas svar :)

Beklager Line at vi bruker tråden din til å diskutere i :lol:

Nina
22-05-2007, 13:11
Selvsagt finnes det flere måter å gjøre noe på, og jeg er aldri krass mot en hest med mindre jeg må. Hos noen må man gå stille i dørene, mens andre trenger mye sterkere signaler. Og jeg sa at ut i fra det jeg har lest om denne hesten så virker det som om den trenger klare beskjeder. Og det kan bli farlig å jobbe med en slik hest når du ikke vil korrigere den. Noen ganger MÅ man faktisk være litt "busete" for å få fram et budskap. :) Og jeg er som Lillekira nysgjerrig på hvilke andre metoder Kaja ville brukt på et slikt "bøllefrø". ;)

Line Christine
22-05-2007, 15:24
Hurra! Denne tråden begynner å bli rasende interessant!
Vi får belyst ting fra flere sider og kommet med våre forskjellige tanker, teorier og erfaringer. Nettopp hva jeg synes er supert med en debatt!

Bølla var busete (løp ned folk), sleit seg ved leiing om han fant ut at han ville noe annet enn den som leide, sparket og kløp og truet mye.
Mye snillere når alt ble tilrettelagt slik han ville ha det, men det går jo ikke alltid. Bølla var snill når han fikk gå dit han ville, folk flyttet seg for han og trakk seg vekk når han ba om det.

Mitt handlingsvalg baserer seg alltid på hvordan jeg ser andre hester omgås hesten. Svarten (Troll Runar) var hard og kontant og tok ikke fem øre for å kjeppjage han eller gi han to tette og ei badehette. Roxette på 16 år går vekk og trekker seg, noe som er utypisk for henne da hun er svært rangsterk. Det forteller meg at han har gitt henne bank. Lady trekker seg litt tregere fordi hun er uenig med han, dermed har hun stadig nye bitemerker og hudavskrapninger etter spark. Hva sier dette om Bølla som personlighet?
Hvordan ville dere tenkt i forhold til hesten?

Spesielt interessant å høre hva Kaja tenker. Kanskje hun ser en dimensjon ved han jeg ikke ser?

Line.

Nina
22-05-2007, 16:05
Det er litt vanskelig med så rangsterke hester fordi de er vant til å flytte på andre hester, og dermed forventer at det samme skal skje med oss mennesker. Jeg har selv en svært rangsterk ponni som alltid har vært sjef i en hver flokk (unntatt med hopper da han er hingst), og da får man ingenting gratis når det gjelder respekt.
Med bøllete unghester er det ofte lurt å sette de med andre hester som setter de på plass, og dermed får man god hjelp i "temminga". Men en forutsetning er at hesten da blir satt på plass av de andre hestene og ikke får rangen.
Jeg synes det er vanskelig å si noe uten å ha sett hesten i aksjon, men jeg mener at man ikke skal tilrettelegge alt for hesten så den oppfører seg bedre.
Du har han i trening for salg, og da må han kunne håndteres av folk flest uten at det følger med en bruksanvisning. Jeg synes du tenker veldig riktig her, selv om det kan høres voldsomt ut for noen. Han må jo lære seg at han må vike for mennesker, ikke motsatt.
Litt OT ang. det med å slite seg ved leiing, men hadde samme problem med isisen min når jeg fikk han. Fikk hjelp av en venninne, og hun påpekte at jeg ikke viste han nok oppmerksomhet når jeg leide han inn. Han er en spesiell fyr, og krevde at min oppmerksomhet skulle være hos han, ikke andre steder. Begynte å tenke på dette når jeg tok han inn, nykka litt i leietauet hvis han "forsvant" fra meg og passet på å se mye på han. Etter en stund forsvant problemet helt. Det var alt som skulle til. Men han er ingen bølle da,bare sær!;) De er noen merkelige skruer disse dyrene. :)

Muligens litt rotete innlegg, men hjernen min fungerer så dårlig midt i eksamenstida!;)

Kaja
22-05-2007, 18:50
I løpet av livet mitt har jeg vært borti noen stabukker av hester og rangsterke, men det er jo ikke vanskelige nok hester for dere her, hehe. Så i løpet av mitt liv har jeg vært borti én VIRKELIG vanskelig hest. Hun fikk desverre aldri vise hvilken hest hun kunne blitt, siden hun ble slaktet pga den hun var tre måneder etter jeg ble kjent med henne. Dette er vel 4 år siden, så jeg var 13 år på den tiden. Fjordhoppa mi skulle slippes på sommerbeite, og til stallen kom en varmblodshoppe, av traverslaget. (var traverstall jeg stod oppstallet på frem til 2005) Jeg måtte involveres i henne, da jeg hadde ansvar for å fylle på vann til hestene og når jeg skulle ri min så måtte jeg ta inn varmblodshoppa fordi hun ble hysterisk om hun ble forlatt alene på beite. Ble påbudt for meg å leie henne med kjetting under haka, osv. Hun ble aldri ridd, fordi hun var visst helt psycho når man satte seg på henne, bukket, steilet og hadde ikke respekt for mennesker. Det fikk jeg erfare ganske kjapt da hun ikke var snill å leie, og løp rundt meg, osv, og spente meg i magen på beitet en dag jeg skulle til MIN hest. Dette var jævlig trist syntes jeg, og gråt ofte etter jeg hadde vært i stallen fordi den andre hesten hatet meg. Så jeg lot være å ri min på noen dager, og var bare på beitet og koste med dem, og hver gang varmblodshoppa bet, så lot jeg som ingenting og når hun gikk fra meg, lot jeg henne selvsagt gå. Det gjorde at hun kom til meg etter hvert, og ville ha kos osv. Jeg begynte å ri min igjen når jeg hadde fått mer tillit hos varmblodshoppa, og leide henne uten kjetting. Hun travet rundt meg som vanlig, men hver gang hun travet gikk jeg med henne i ringen, og når hun begynte å gå, begynte jeg å gå. Jeg tenkte aldri på at hun skulle stoppe når jeg stoppe, jeg var 13 år og uten peiling på sånn leder-hestehåndtering og sånt, men hadde allerede gjort det klart at folka på stallen ALDRI skulle RØRE hesten min når jeg var i nærheten. I dag, 4 år senere så ser jeg at de er en av de flinkeste hestefolkene jeg vet av, de er konsekvente og rettferdige og hestene er ikke redd for dem på noen måte! Men jeg kommer likevel ALDRI til å være det jeg synes er hard, mot mine eller andre sine. Men, jeg fikk etter hvert et koselig bekjentskap med varmblodshoppa, og hun bet eller sparket aldri etter meg etter den uka. Hver gang hun uttrykte at jeg var en jævel, uttrykte jeg at hun var nydelig, rett og slett. Jeg synes bølla minner veldig om denne hoppa, fordi hun slet seg om hun stod fast, løp ned folk, spente og bet. La på ørene om man kom i nærheten, osv. Og at hesten bare har negative erfaringer med folk og har funnet ut at ved å være bitch oppnår den fri fra idiotene.

Men jeg vet ikke hva jeg ville gjort i dag, jeg er 17 år og har mye mer peiling enn jeg hadde da, men den varmblodshoppa er vel den med sterkest psyke jeg har møtt. Hadde jeg møtt henne i dag hadde jeg gjort hva som helst for å få henne. Jeg fikk aldri vist eier hvor snill hoppa kunne være, da ingen brydde seg om meg, jeg var en liten drittunge med en feit fjording som ikke kunne noe. Men jeg ville hvertfall vist den at jeg aldri hadde kommet på å gjøre den noe vondt, og ikke true fra den lederstillingen, som den etter hvert kan gi frivillig fra seg, da den kanskje forstår at jeg ikke skal misbruke min stilling som den som tar avgjørelsene.

Forvøvrig virket dette med hårstrikken litt ukonsekvent Sol, om det er sånn at en dag får han lov til å dra den ut av håret ditt, og neste dag får han kjeft for å gjøre noe han synes er gøy som han ikke fikk kjeft for. Kan hende jeg misforsto hva du mente, ikke vet jeg.

Og dette innlegget var sikkert kjemperotete og teit skrevet, men det får være, jeg er dritdårlig på å argumentere.

Sol
22-05-2007, 19:08
Bajas får aldri lov til å dra ut noen hårstrikk nei. Men fordi JEG personlig syns det er litt søtt når han gjør (eller gjorde heter det vel nå) det, hadde jeg nok aldri lært han av med det om det ikke var for at jeg måtte. han skremte endel av mine langhårede bekjentskaper når han gikk løs på gården og kom bort og snappet deres.

Poenget mitt er at jeg ofte føler at jeg må lære dyrene mine mer folkeskikk enn jeg personlig syns er nødvendig, fordi de også må kunne omgå andre mennesker enn bare meg. Ogf at dette er enda viktigere med dyr jeg har her i trening, eller som jeg har for å trene og selge vidre.

Ellers må jeg bare si det, at jeg hadde aldri hatt mot eller smerteterskel høy nok til å takle å bli sparket og bitt av en hest uten å vike for presset den la på meg. Derfor ville jeg aldri kunnet stått og tatt imot det fra en, selv om metoden hadde vist seg å være effektiv. jeg hadde løpt min vei, begynt å gråte, sagt au og trekt meg vekk eller hylt høyt. Hvordan klarte du å unngå det??

Kaja
22-05-2007, 19:12
Jeg begynte å gråte og fikk jævlig vondt såklart, men aldri om jeg skulle la det gå utover henne og skremme henne med hyl. Hun løp også mot meg så jeg falt og trampa over låret mitt en gang. Heldigvis hadde hun ikke sko.

Jeg passer på at hestene mine også er veloppdragne da vi er på ridesenter og de er ganske harde mot hestene, Meeg har desverre fått seg noen slag inne i boksen dager da jeg ikke er der fordi hun spenner.. :(

Sol
22-05-2007, 19:45
Men den hoppa hadde noen dårlige opplevelser med mennesker, hadde hun ikke? Sånn som Bajas hadde når han kom? Derfor trengte hun kanskje å føle at noen ville være vennen hennes? At selv om hun var en bølle, så var du glad i henne. Og på den måten trengte hun ikke å være en bølle for å forsvare seg, fordi du aldri gjorde henne noe vondt..

Ville du brukt den samme metoden med en unghest da, som ikke hadde noen erfaringer med mennesker i det hele tatt? Som gjorde dette for å bevise for vedren at den var stor og tøff og ikke redd for noen ting?

For meg er det litt forskjellige ting nemlig. Spennende å høre om det er det for deg og

Kaja
22-05-2007, 19:49
Vel, hun var ikke mishandlet, mer skjemt bort, og ukonsekvent behandling. Hun var kanskje litt redd mennesker pga dette også, ikke vet jeg. Men etter det jeg vet ble hun ikke mishandlet. Tja, jeg har jo håndtert en nettop fylt tre år gammel unghest siden hun var åring og uhåndtert nå, og brukte det samme på henne. Hun legger seg flat på kommando som ble innlært helt uten noe hjelpemiddel, kneler, gir fot og sånne gøyale ting..

Catrine
22-05-2007, 20:08
Må bare si det! Meget interessant tråd! Mange gode innlegg her!

Kaja
22-05-2007, 20:42
Også takk Helen som skjønner at jeg ikke prøver å leke misjonær. :p

Azze
22-05-2007, 20:56
Kjempespennende tråd!
LC, for en bølle du har fått tak i:p

Synes alle metodene her var veldig "riktige", om noen skjønner hva jeg mener, bare man ser an hesten og dens erfaringer med mennesker. Tviler ikke et sekund på at bølla til CL kommer til og bli fin, tviler heller ikke på at Kajas metode er mindre riktig. Det blir jo som sagt helt feil og prøve og være noe man ikke er.

Jeg har en erfaring lik 0. Er jo bare 14år, og har ridd/håndtert snille hester i hele mitt korte liv. Noen vrange kanskje, men har ikke hatt så veldig stor omgang med de.
Jeg bruker NEI, hvis Tanita er i et litt ekkelt humør. Har blir sprunget ned bakfra når vi er på leietur, nesten most i en veg når hun vil ut osv... Hun vet at hun er sterk, så mitt våpen er og gjøre meg enda litt større enn hva hun er. Bombe sikker på at hvis hun hadde kommet ei helg til noen hestefolk så hadde problemet vært over. Men, det er bare noen ganger, ellers er hun verdens snilleste engel, og hun vil IKKE skade noen. Men hesten er rangsterk i utgangspunktet, nesteleder:p , og hun trenger noen ganger og få bekreftet at det er fortsatt menneskene som bestemmer.
Vi har hatt stor fremgang, men det er fortsatt litt og gå på. Om ikke metoden min funker så bra, så funker den i det lange løp :)

LisaFi
22-05-2007, 23:25
Jeg har en følelse av at i tilfellet med denne hesten (trådstarters) ville alternativet til den "snillere garde" her på forumet rett og slett måttet bli å ikke drive med hesten i det hele tatt, og overlate det til noen andre for enten å unngå å bli skadd, eller for å unngå å gjøre en allerede ufordragelig herremann enda verre?

IKKE drive med den, altså? Det ER jo et alternativ det også, når man sier at JEG ikke ville ha gjort det og det....? Overlate det til noen andre altså?

Litt som å være pasifist, og heller gå i sivilforsvaret, liksom?

Kaja
22-05-2007, 23:33
Greia begynte med at jeg bare spurte om hun korrigerte hesten hvis hun ikke fikk ta den en plass, og slik utvikla det seg til diskusjonen her. Så det var ikke meningen å gå rett på at "jeg ville ikke gjort ditt og datt". Jeg har fulgt med på tråden her siden den ble startet, og har ikke skrevet noe helt til jeg så det med å ta på hesten, og siden jeg ikke var sikker på hva hun mente, så spurte jeg. Så spør nestemann hva ville du gjort, osv. Interessant i grunn..

Sol
22-05-2007, 23:47
ja faktisk kjempeinteressant!:)

Line Christine
23-05-2007, 00:18
For å si det sånn; Ghandis måte er ikke-voldelig demonstrasjon. Det var litt i den retning jeg følte filosofien din ligger i tilnærming til hest. Kan det stemme?
En god tanke som går på fredelig sameksistens.

Jeg er 43 år nå og tåler ikke mere juling av hest enn jeg alt har fått. Jeg har en sterk intuisjon på når det smeller og ikke. Det strammer seg momentant til i magen og jeg vet jeg har et nanosekund å reagere på, kort sagt. Da reagerer jeg og bryter hesten av.
Enkelte har stått bleke og sett meg drive "sparkemerrer" foran meg på en halv meters avstand, mens jeg har kjent i magen at dette er bare "vane"-adferd og ingen ekte trussel og ledd av dem når rumpa løfter seg i været mens bakbeina ikke har beveget seg mot meg en cm.

Sånn politisk sett kan en si at Ghandis filosofi var en suksess. Men du verden hvor mange liv som gikk tapt underveis.
Jeg vet hva en hest kan gjøre med en menneskekropp og ønsker ikke det skal skje med meg.. Derfor tar jeg hesten på alvor. Og en ekte utfordring backes opp av 400 kg rå muskelkraft og solide knokler. Da må jeg bruke psykologi for å møte utfordringen.

Hva er en bølle? For meg er bølla den som litt feigt bruker skremselstaktikk og terror og gjerne banker opp noen for å hevde seg sjøl. Bølla er klønete sosialt sett og takler ikke helt en sosial og hyggelig omgangstone. Hvis bølla får klare rammer og kontante krav og aldri får bølle uten å bli korrigert, så brenner "bølledelen" ut etterhvert. Hva skjer når bølla sjøl får bank? Han griner og blir pisseredd og holder respektfull avstand og blir taus når den som banket han kommer i nærheten. Han er til og med vennlig og høflig mot sitt tidligere "terrormål".
Det er ihvertfall mine tanker om Bølla her. Og jeg skal få det vekk med kontante klare rammer og KRAV om at han respekterer meg.

Mvh Line, som må bryte av innlegget pga dårlig tid. Men jeg kommer sterkt tilbake! :-)

lillekira
23-05-2007, 01:02
Dette er skikkelig interesant. Godt å se en debatt som holder seg på ett saklig nivå,hvor meninger for og imot diskuteres med en saklig tone:digger:

MariaR
23-05-2007, 01:03
Men en liten tanke jeg har.. Når det kommer til det å ikke bruke eller ikke bruke "sinnastemme/hyling" eller hva du/dere vil kalle det..

Er det ikke "hyle" mange hester også gjør da? Når en annen hest truer de? Jeg mener at om en hest snur ræva til meg og skal til å sparke, så gjør ikke jeg noen skade om jeg "HEY!!!"'er til den og eventuelt veiver med armene.. "Redda" med flere ganger fra et par vellplasserte høver akkurat det der iallefall.. :roll:

Line Christine
23-05-2007, 01:13
Har en real gris her ute.. Frøken skriker som en gris når hun truer. Og de andre VET det kommer ei rumpe etter.. hehe..

Line.

Therese
23-05-2007, 01:22
Har selv ei tøtte som hyler som en gris hvis hun blir satt på plass, spesielt i situasjoner som hvis jeg ber henne backe off for å la meg være i fred sammen med andre hester. At hun blir satt til side og ikke får være sjef i sin egen flokk er helt forferdelig synes hun.. Men hun gjør aldri noe med det, bare må tøffe seg litt.

Rett etter slike episoder er hun en engel å ha med å gjøre, selv om jeg ikke satte henne på plass bare for å vise henne at jeg bestemmer. Noen ganger er det bare litt uhøvelig med en bitchy lederhoppe som skal jage andre hester når jeg prøver å kose litt eller ta de inn/ut.

Line Christine
23-05-2007, 10:21
Ja, veldig off topic på hestebrøl;
Hver gang jeg får en ny hest inn i flokken så er det vanligvis etpar dager slik at det høres ut som jeg har dinosaurer i hagen..
Mere brøl en direkte slåssing, faktisk.

Brølingen er høylydt protest, advarsel og generelt store bokstaver.
Det skal avgjøres rangstyrke, rangplassering og sjekkes ut språk hos hverandre. De brøler da for å forsterke signalene sine som stort sett går på "ha deg unna!" Brøl signaliserer oftest at hesten kommer til å vrenge rumpa til og slå, noe som da gir den andre hesten sjansen til å enten trekke seg unna eller vrenge sin egen rumpe til og sparke tilbake. De aller fleste trekker seg der og da i frykt for å bli skadet. For ett minutt senere å oppsøke sparkeren igjen for å diskutere videre..

Line.

Nina
23-05-2007, 10:26
Ponnien min ble bare kalt "grisen" da vi flytta til den nye stallen. De første dagene gikk han og hylte som besatt! (Stakkaren høres jo ut som ei merr og da..) Men han sparker stort sett aldri, steiler heller mot de han føler truer han. (Han bjeffer mer enn han biter.) Men han er jo hingst og følte vel at han måtte vise alle at det var en ny sheriff i byen!;)

Og OT ang brøl ja, en av de få hestene som har skremt ponnien min er en valakk som brølte så sinnsykt høyt og tydelig (høres ut som en bjørn) at tassen min løp av gårde i ren forskrekkelse. Ingen hadde gjort sånt mot han før, så han ante ikke hvordan han skulle takle situasjonen..(Og gud som vi lo når vi sto og så på, for makan til skrekkslagen ponni skal man lete lenge etter..;))

Kaja
23-05-2007, 11:07
Den Ghandi-teorien kan jeg vel egentlig si meg ganske enig med, Line Christine, god sammenligning.. :)

Line Christine
23-05-2007, 11:42
Takk, Kaja. Det var bra jeg forstod deg riktig!

Jeg har fått noen innblikk i Bøllenes natur..
Jeg ble forferdelig mobbet av en gutt på min egen alder på barneskolen.
Han slo meg, dyttet meg overende, tømte ut sekken min, stjal ting fra sekken min og gjorde hjemveien til en forferdelig tur hver dag.
Jeg var rett og slett pissredd han. Han var på min størrelse, så det var min frykt han spilte på. Foreldrene mine prøvde å ordne opp, broren min prøvde å ordne opp, lærerne prøvde å ordne opp, men ingenting nyttet.
Til slutt sa broren min til meg at jeg måtte ordne opp selv! TA IGJEN!
Jeg strammet meg opp og ble sint neste gang bølla kom for å banke meg.
Med etpar flirende kompiser som vitner satte han igang som vanlig.
"Du må nok slå litt hardere, gitt..." sa jeg. Og han slo. Mens jeg ble sintere og sintere for hvert slag han gav. Og så sprakk jeg fullstendig, rev bølla overende og satt på han og dro til han igjen og igjen til han begynte å grine.
Da reiste jeg meg og kastet et foraktelig blikk på han og sa "du får bare komme igjen om du vil ha mere juling!" Etter det unngikk han meg så godt han kunne, og var veldig høflig rundt meg. Jeg kunne lukke kjeften hans med et blikk... Jeg tok ergo fra han makten over meg, og fikk hans respekt ved å gjøre det. Nå, 33 år senere er han fremdeles veldig høflig mot meg når jeg en sjelden gang ser han..

Greit nok, veldig OT, men allikevel noe vesentlig om hva de gjør og hvorfor de gjør det og hvordan man kan snu på det..

Line.

trineck
24-05-2007, 13:14
Dette var en interessant diskusjon... :)
Det jeg lurer på er til hhv Kaja og Line Christine, hvordan opplever dere at hestene endrer seg i forhold til andre som håndterer dem, med deres respektive innfallsvinkler?

Kaja
24-05-2007, 13:35
Meeg er den eneste hesten på ridesenteret som ikke snuser på forsekkene en gang når de leies ut, så hun får mye skryt. :)

Enya, unghesten, har litt unghestfakter så har fått litt klager fra dagarbeidere som har tatt henne inn for å fore henne at hun stopper opp og nekter å gå ned til trøa. Men det har bare med at hun er litt trass-alder nå. :)

trineck
24-05-2007, 13:58
Jeg tenkte kanskje litt mer på den varmblodshoppa som du skrev om tidligere, der du først måtte leie med kjetting og den etterhvert ble tillittsfull og grei overfor deg. Forsto det som det ikke var din hest- ble det noen endring i forhold til hvordan den oppførte seg med andre etter du fikk tilliten?

Kaja
24-05-2007, 14:07
Ah, den hoppa ja. Hun ble ikke brukt noe etter jeg hadde ansvaret for henne, ble satt på beite hjemme hos eier og de hadde bestemt seg for slakt da, så jeg fikk ikke høre noe mer om henne..

Line Christine
24-05-2007, 19:18
Generelt vil jeg si at når hesten har fått satt grensene, utprøvd dem nok ganger, og fått samme respons hver gang, så vil den prøve seg sjeldnere og sjeldnere og svakere for hver gang.
Den finner en annen væremåte og responsmetode som fungerer bedre.
Det blir altså enklere for andre å sette grensene på en mykere måte og hesten respekterer dem allikevel.

Line.

trineck
25-05-2007, 08:51
Generelt vil jeg si at når hesten har fått satt grensene, utprøvd dem nok ganger, og fått samme respons hver gang, så vil den prøve seg sjeldnere og sjeldnere og svakere for hver gang.

Nettopp. Dette er også min lille erfaring.. Skjønt hester er veldig forskjellige kan jeg ikke helt se en stridig hest bli til f.eks trygg lærehest uten korrigering.. Og ettersom jeg selv har blitt mer bestemt i min hestehåndtering har jeg også laaangt mer suksess- og faktisk opplever jeg og at hesten jeg rir mest er mer tillitsfull også.

Azze
25-05-2007, 12:37
Når hesten vet hvor den har rytteren blir den vel mer tillitsfull. Sånn er erfaringen min da:)
Det samme gjelder vel rytterne, vet du hvor du har hesten så vet du til en viss grad hva den vil gjøre mener jeg, da blir man vel mer trygg på hesten også. Men man skal jo ikke dra alle under den samme kammen.

Men hva vet vel jeg, jaja, man lærer via diskusjoner også:p