PDA

Se full versjon : en tankevekker til join-up-fans og andre..

Sol
10-05-2007, 23:03
I dag har jeg sett noe som gjorde ordentlig vondt å se, og det vil jeg gjerne dele med dere.
jeg har vært på besøk hos en jente som jeg virkelig beundrer fordi hun er flink med hest. jeg har jobbet sammen med henne i stall for mange år siden, men fordi jeg ikke bor så nært mer, har jeg ikke hatt så mye kontakt. men så møtte jeg henne og hun lurte på om jeg dreiv med analyser fremdeles.. så da fikk jeg lov å komme til henne å analysere hesten og leke litt med den.
Hun fortalte at hun har hatt hesten i fem år, og at hun har jobbet den endel i rundpaddock.. hun fortalte at hun hadde jobbet endel med vendinger, temposkifter osv.. dette syns jeg hørtes helt greit ut.
Så spurte jeg da, om jeg fikk lov til å "kjenne litt på" hesten hennes, og det fikk jeg. Vi gikk til rundtpaddocken jeg slapp hesten løs, og løftet pisken fra bakken.. og så skjer dette
I det øyeblikket jeg løfter pisken opp, traver hesten ut på "sporet" i rundpaddocken, senker hodet, vender øret på meg, tygger, slikker, og etter en runde forsøker den å minske ringen.. komme nærmere meg. Altså, den underkaster seg meg før jeg rekker å be den om noe som helst. jeg forholdt meg passiv, alt jeg gjorde var å bøye meg ned å løfte pisken opp fra bakken. jeg blir bare stående der som sjokket, for jeg har aldri sett maken faktisk.. Den stakkars hesten løp rundt meg, viste alle teng på underkastelse og tryglet om å få komme inn til meg å få fri.
Etterhvert stoppet jeg den på sporet, gikk ut og festet den på linen og spurte om å få jobbe med den et annet sted..
Vi flyttet over i en luftegård som var ganske liten, og jeg slapp hesten på nytt. den gjorde akkurat det samme faktisk. Løp i ring rundt meg og forsøkte alt den kunne å få meg til å skjønne at den var lavere enn meg i rang. jeg snudde meg mot eier og forklarte hva som skjedde, mens jeg overså hesten helt. etter litt tid begynte den å slappe av, og jeg ba om framdrift.. det samme skjedde igjen. jeg ga den fri på nytt, og den slappet av. Etter noen ganger sluttet den å tygge og sirkle, men den var fremdeles fokusert på meg, og den begynte å bruke mer av paddocken.. da kunne jeg jobbe med den på den måten jeg ville. den var oppmerksom, høflig, jobbet godt, veldig lydig, men den syns det var ok å jobbe, og den gjorde ikke tegn til å underkaste seg mer. Og når "timen" etter noen minutter var over, gikk JEG bort til den og ga den ros og fortalte den at den var flink.. Når jeg snudde for å gå fra den kom den etter, og jeg lot den få lov, fordi jeg hadde gitt den fri. eier måpte.. Hun fortalte at det var to år siden sist hun hadde fått hesten til å følge etter seg i rundpaddocken selv om hun ba om det uten at den var på line
Jeg håper og tror at jeg klarte å tilføre hesten litt arbeidslyst og glede ved å løslongeres, og jeg VET at eier av hesten fikk seg en erfaring i dag. hun visste ikke at det hun hadde gjort ikke var noe positivt for hesten, fordi hun på kurs hadde lært at man skulle dominere hesten ved å øve vendinger, tempo osv i rundpaddock, men kursholder hadde glemt å fortelle om hva en hest gjør når man dominerer den for mye og den føler at den må underkaste seg oss.
dette syns jeg er et eksempel som mange kan ta lærdom av. JA join-up kan være en fin metode for NOEN hester, EN gang.. men join-up kan drepe et vennskap, drepe arbeidsgleden til hesten, og det er jo det motsatte av hva man ønsker.. så join-up er ikke noe man trener på jevnlig, gjør uten erfaring, eller begynner med fordi man har sett det på et show eller lest det i en bok! Join-up gjøres av mennesker med kunnskap og erfaring, som kan forsvare HVA de gjør, HVORFOR de gjør det, og som vet å slutte når effekten er oppnådd!

Hanna
10-05-2007, 23:14
amen for et veldig godt innlegg, sol. et MEGET godt poeng som jeg tror har blitt oversett mange steder!
Join-up er flott for at hesten skal få RESPEKT for deg. Men tenk deg en lærer. Det er så klart viktig at du har respekt for ham, og hvis du ikke har det er det smart av ham å vise deg på en bestemt måte hvem som er sjefen. F.eks. ved å snakke veldig strengt til deg, ringe foreldre, anmerkning - kanskje tilkalle politi osv. MEN, tenk om han skulle gjøre dette gang på gang, selv etter du hadde sagt "jada, Herr Lærer, jeg lover å alltid være din flinkeste elev", og krøp inn i rommet når han var der..

Join-up skal brukes med måte og med hensikt og ikke ellers!

p.s. gleder meg veldig til du skal komme til den fungerende Bajasen :D

Line
10-05-2007, 23:15
Bare synd veldig mange ikke har respekt for join-up.. Og at det har blitt så "trendy", hvertfall har jeg inntrykket av det :(

Enig med Hanna, veldig spennende og bra innlegg!

lillekira
10-05-2007, 23:45
Så bra innlegg,Sol:tilber:
Håper bare mange leser dette innlegget ditt,og tenker litt over det. For det finnes så mange som skal ta en "join up" men som ikke har peiling på hva det egentlig dreier seg om. Det ser vi dessverre altfor ofte i flere dabatter her inne på FH også,at det anbefales roundpen og join up.

Man kan praktisk talt fulstendig ødelegge en hest på denne måten,om man ikke virkelig kan det man driver med.
Skummel treningsmåte,for de uerfarne....

Håper du fikk lært eier en ting eller to også da,så de kan fortsette å jobbe på en god måte.Så både hest og eier kan ha glede av treningen sin heretter.
Tommelen opp for deg,Sol:thumpsup:

absinthe
10-05-2007, 23:53
og dette er et tydelig eksempel på hvorfor jeg ikke prøver meg på join-up.. jeg vet jeg ikke kan nok om det, og vet ikke hvordan jeg skal gjøre det på best mulig måte, så derfor lar jeg være, iallefall inntil en dyktig kommer og viser meg det!

Join-up blir mer og mer "i trenden", og tror nok mange folk ikke helt vet hva de driver med... det ser enkelt ut, men tviler på det er så enkelt som folk skal ha det til..

Harneshaug
10-05-2007, 23:58
Nå har jeg aldri holdt på med slikt, men hva er egentlig vitsen?
(altså det vet jeg jo men liker ikke metoden og målet)
Å få hesten til å underkaste seg ved å drive den rundt og rundt? Hva med når den er løs utenfor en runpaddoc/bane...
Næh... har hest som følger meg uten noen fancy øvelser, tror og håper det er pga lang tids tillitsbygging mer enn underkastelse.
Ulskaug kommer aldri til å underkaste seg meg, men det har jeg da heller ikke lyst til!
Gjensidig respekt holder i massevis for min del (-:

Catrine
11-05-2007, 07:40
Veldig bra og spennende innlegg Sol. Og ikke minst viktig erfaring som jeg setter pris på at du deler med oss.
Jeg har selv gjort meg erfaringer om at join-up kan ødelegge arbeidslyst i longen.
Join-up ikke skal overdrives og man skal ikke gjøre det dersom man ikke har en hensikt med det..

RenateSJ
11-05-2007, 07:50
fin tankevekker sol :)
Får helt angst av utrykkene join-up og NH. Det blir så misforstått og misbrukt alt dette. Folk glemmer å tenke over hva de gjør. Skal bare ha det samme fantastiske resultatet som de har sett på tv...

Og ikke at jeg liker dette join up utrykket.. men iallefall. Det er ikke noe du krever.. Det er noe av det som blir så feil. Du skal ikke tyne hesten i evigheter fordi at idag SKAL du ta hodet ned, tygge, osv.
Det er ikke underkastelse man skal være ute etter når man jobber med hesten. Det er å få hesten til å respektere og anse deg som en god leder, ikke en tyrann

Karen
11-05-2007, 07:52
Sol:tilber:
Jeg likte innlegget ditt veldig godt!

Mari
11-05-2007, 08:11
Join-up har blitt forferdlelig in i det siste, det der er jo et godt eksempel på at man ikke bør drive for mye med det.

Kaja
11-05-2007, 08:27
Join-up burde aldri blitt gjort UANSETT.

Huff Sol, det du beskriver er så vondt å lese, og det var jo kjempebra at du hjalp eieren og ikke minst hesten..

Bente & Etanec
11-05-2007, 08:50
Sol, dette var intressant og lese. Og ikke minst en intressant tråd. Jeg bøyer meg i støvet for dine gode egenskaper til og kunne hjelpe hester, se deres problemer og deres små tegn som er veldig vanskelig for andre og se. Slike mennesker som deg trenger hestene!

Mitt hjerte blør når jeg tenker på alle de hestene som sliter med missforståelser overfor sine eiere/trenere... Så mange som liker denne "trendy" NH-treningen. Men missforstå meg rett her; jeg jobber mye etter horsemanship-prinsipper egentlig, men fletter det inn i min hverdag med hestene og det blir ikke ensbetydende i mitt arbeid med dem.
Vanskeligt og forklare... Men kort fortalt; vi er mer samarbeidspartnere enn "politi og røver".

Tenk om de fleste hestene fikk muligheten til en ny start, og at eierne/trenerne begynte og tenke litt mer i sin omgang med hester og dette emd join-up.. Som flere sier, så er jo ikke det noe som skal trenes i tide og utide..
Om bare folk kunne tenke litt mer før de jobber med hestene på denne måten..

Ingvild
11-05-2007, 10:48
Her har du eit levande bevis på det som mange har prøvd å fortelle før, at join up er ikkje noko ein gjer dersom ein ikkje er 100% sikker på kva ein driv med.

Takk for informativt innlegg, Sol! :)

ponnitrollet
11-05-2007, 14:41
Begynte nesten å grine jeg nå, Sol. Fy faen. Det var trist. Aldri om jeg skal trene Join Up med mine hester. Med mindre det kun er snakk om en gang. Vil ikke drepe vennskapet mellom meg og Almira. Aldri.

IngvildK
11-05-2007, 14:52
Join-up skal brukes med måte og med hensikt og ikke ellers!

:tilber:

Flott innlegg, Sol. Håper bare resten av hestefolka rundt om i verden som holder på på dette viset også får opp øynene og slutter å drive med såkalt "join-up" - ved å bruke det unødvendig og stadig gjenta det, får man ikke en trygg hest som respekterer sin leder, men en hest som er usikker og engstelig..

Filizity
11-05-2007, 15:04
flott innlegg!!!

Bubble
11-05-2007, 15:25
Jeg har faktisk opplevd det samme med en islandshest en gang..

Lovise_Felex
11-05-2007, 15:30
det er ikke nokk med å lese boka til monty robberts..men det er jo mange som tror at de kan det etter på.. (den første boka.. )

hva synst dere egentli om bøkene hans ?

Line Christine
11-05-2007, 16:35
Greier ikke komme igjennom bøkene hans dessverre..
Det blir for mye sjølskryt til at jeg hæler det..

Line.

RenateSJ
11-05-2007, 16:49
Greier ikke komme igjennom bøkene hans dessverre..
Det blir for mye sjølskryt til at jeg hæler det..

Line.

Det tror jeg på. Har bare sett noen få filmsnutter. men hjelpemeg som han skryter av seg og ditt.
Spesielt hans duallyhalter som han så gjerne ville selge.
viser fint "får hest på henger trix" og påstår at det er KÙN pga hans grime at det går så fort... jadda

Lisa C.
11-05-2007, 16:55
Bra innlegg Sol.. Tenkte ikke lese det, men ble heelt indratt.. Fint at eieren skjønte litt av det du gjor :P

Catrine
11-05-2007, 17:07
Det tror jeg på. Har bare sett noen få filmsnutter. men hjelpemeg som han skryter av seg og ditt.
Spesielt hans duallyhalter som han så gjerne ville selge.
viser fint "får hest på henger trix" og påstår at det er KÙN pga hans grime at det går så fort... jadda

Enig i akkurat det, han har liksom ikke evnen til å se ut i verden og se at det faktisk fins andre dyktige hestetrenere der ute. Men jeg syns likevel han har noen gode poeng i det han driver med.

Hanna
11-05-2007, 18:29
jeg liker Monty på mange måter jeg, ikke minst det at han "åpnet øynene" til mange her i landet som var godt inngrodd i gamle vaner, (delvis) inkludert meg selv. Jeg tviler ikke på at han kunne uten problemer fått de hestene på henger uten noen som helst slags grime. Det er en meget effektiv metode. (og jeg tror faktisk han bruker lenger tid på trening hjemme, i stedet for den "quick fix-en" han gjør på show.) Men jeg tror at for å kunne nå ut til så mange som han har gjort, og dermed legge grunnlaget for mange andre hestetrenere, så MÅ man være litt "kommers". Ellers får man ikke støtte fra sponsorer, inntekter til å reise osv. Så kan man jo diskutere hvor langt det må gå.
Men jeg synes han har vært alt for lite flink til å påpeke farene ved metoden - han oppfordrer jo nærmest til at alle og enhver skal gå hjem og prøve det på hestene sine. Han kunne godt ha nevnt noe om "ikke gjør dette for mye, da ødelegger du arbeidsviljen osv"..

"Don't do this at home!" ;-)

RenateSJ
11-05-2007, 18:41
Enig Hanna. Han har gjort noe bra også... Er bare det at han opphøyer seg selv og sitt så veldig...

LisaFi
11-05-2007, 20:22
mmmh... Gleder meg til Sol har tid til å komme og hilse på min Eddiponni jeg.. Han ER en merkelig skrue...

Jeg longerer med tau, kan forøvrig ikke sammenlignes med join up, men han er så sinnsykt vàr å snu! Han kan stoppe, stå stille så lenge det tar -mens jeg går til ham og stryker ham på panna, men med en gang jeg ber ham FORSIKTIG om å gå andre veien, så HIVER han seg avgårde med livet som innsats - og det er IKKE fordi det er gøy, det ser jeg i alle fall tydelig...

Når jeg snur vei, så går stopper jeg ham på stemmekommando, går pent til siden for å "gi ham plass" og preser ham ikke på noe sett eller vis, bruker så dempede signaler som jeg bare klarer. I kveld fikk jeg ham til å snu rolig (i skritt) en gang hver vei, og det er virkelig fremgang faktisk.

Ikke så kult å måtte longere stallens faktisk snilleste hest med hansker hver gang, fordi man MÅ være forberedt på å la lina løpe mellom fingrene når han Stikker til... Prøver du å holde igjen... Vel.. ER en grunn for at jeg kvier meg for å la andre longere ham igjen... Strekte korsbånd i et kne, pluss langflat på magen... Ikke meg, nei... :roll:

Det har aldri skjedd med meg altså, og når han har løpt ca en halv runde, "hører" han på meg igjen, øret kommer inn, og han kan faktisk bremses til skritt vha stemmen...

Puh... Godt å ha ham hjemme igjen i alle fall, nesten for lettvint med hester som "bare" gjør det de får beskjed om hele tiden, og som ikke har større issues enn å være litt småfrekke...

*sukk*

Sol
11-05-2007, 20:24
Det er han vel tvingende nødt til for, som Hanna sier, å tjene penger... men jeg er enig i at han burde forklart litt mer rundt metoden, og hva slags "bivirkninger" den har.. for hvor store bivirkninger den virkelig har, det har jeg tenk men aldri sett.. før i går! Så nå kommer jeg til å forklare enda nøyere for de jeg evt skal lære prinsippet for løslongering hvordan de IKKE vil at hesten skal gjøre, sånn at jeg aldri lærer noen å be hestene sine underkaste seg for dem.. huff og grøss!

Sol
11-05-2007, 20:26
Lisa: Sol gleder seg også.. for han virker veldig spennende! Og kanskje er han virkelig "broren" til Bajas.. du får kjenne på min til helga, så kjenner jeg på din seinere:D

Anne-Lise
11-05-2007, 20:39
Virkelig bra innlegg, Sol.

Dette med Join-Up lærte vi tidlig om på skolen (går 1. året på hestetilpasset), og det vi fikk pakket inn i hodet aller først, var at vi ikke skulle prøve dette før vi visste 100% hva vi skulle gjøre til enhver tid.
Akkurat det var begge de lærerne vi har i adferdstreningsfaget enig i. Derfor har vi bare studert begge de to som er veldig dyktige. Har lært en hel masse av det også, men har likevel ikke lyst til å prøve selv.

Det vi har fått prøvd da, er å være hest selv. En har stått i midten, mens en annen har vært hest. Slik har vi prøvd å gjenkonstruert hva lærererne har gjort det de forskjellige hestene, og jeg syns det er en ganske fin måte å forstå det bedre på :)

RenateSJ
12-05-2007, 07:59
mmmh... Gleder meg til Sol har tid til å komme og hilse på min Eddiponni jeg.. Han ER en merkelig skrue...

Jeg longerer med tau, kan forøvrig ikke sammenlignes med join up, men han er så sinnsykt vàr å snu! Han kan stoppe, stå stille så lenge det tar -mens jeg går til ham og stryker ham på panna, men med en gang jeg ber ham FORSIKTIG om å gå andre veien, så HIVER han seg avgårde med livet som innsats - og det er IKKE fordi det er gøy, det ser jeg i alle fall tydelig...

Når jeg snur vei, så går stopper jeg ham på stemmekommando, går pent til siden for å "gi ham plass" og preser ham ikke på noe sett eller vis, bruker så dempede signaler som jeg bare klarer. I kveld fikk jeg ham til å snu rolig (i skritt) en gang hver vei, og det er virkelig fremgang faktisk.

Ikke så kult å måtte longere stallens faktisk snilleste hest med hansker hver gang, fordi man MÅ være forberedt på å la lina løpe mellom fingrene når han Stikker til... Prøver du å holde igjen... Vel.. ER en grunn for at jeg kvier meg for å la andre longere ham igjen... Strekte korsbånd i et kne, pluss langflat på magen... Ikke meg, nei... :roll:

Det har aldri skjedd med meg altså, og når han har løpt ca en halv runde, "hører" han på meg igjen, øret kommer inn, og han kan faktisk bremses til skritt vha stemmen...

Puh... Godt å ha ham hjemme igjen i alle fall, nesten for lettvint med hester som "bare" gjør det de får beskjed om hele tiden, og som ikke har større issues enn å være litt småfrekke...

*sukk*

hm... Jeg aner litt sånn fellestrekk mellom våre kalde her :lol:
Når det gjelder stopp/start snuing kjenner jeg meg godt igjen ja. Og trikset er som du sier, små signaler. Som er entydige og samtidig bestemte uten at man gjør seg for brautende. Men dette høreer vel heller til den longeringstråen til Sol da...

Therese
12-05-2007, 15:57
Join-up er desverre blitt alt for mote som mange sier.

Flott innlegg Sol, og jeg håper det er mange som tenker seg om etter de har lest det.

Nå hjalp faktisk Join-Up (var ikke navn på dette da.. det var ikke blitt "in" enda) meg og Eikdokka, EN gang. Da løs på en hel ridebane og hun fikk velge selv å gå i volte rundt meg, noe som hun gjorde etterhvert. Den ene gangen fikk hun press på seg, jeg krevde nemlig noe hun ikke var med på i utgangspunktet. Det var bare den ene gangen som skulle til. Etter den gangen gikk vi helt over til lek og gøy for å motivere, selv om det var i form av løslongering titt og ofte.

Da kunne jeg ha en løs hest på en hel ridebane som lystret hvert minste signal for vendinger, stopp, skritt, trav, galopp, rygging, komme inn og alt mulig, og hun gjorde det med lyst og ivrighet på volte rundt meg. Da var alt en lek, aldri noe press. Det skulle være gøy for oss begge. Noe annet ville ha knekt henne ned sakte men sikkert selv om jeg ser henne som en sterk hest.

Hvis du kommer til Tromsø en gang skal du få komme å hilse på det som jeg såklart mener er den gladeste hesten i hele fjorden :) Hadde vært gøy å se hva du hadde sagt om Eikdokka.

Seniora
12-05-2007, 16:15
Noe så vondt...

Og Monty Roberts er ikke "en fyr jeg er på fornavn med", for å si det sånn.

Hanna
13-05-2007, 01:05
I dag sto jeg og to jenter på stallen (et par år yngre) og så på en som red på ridebanen. Denne rytteren praktiserer NH, i hvor stor grad vet jeg ikke, men hesten stoler tydelig på henne og de virker veldig "nære" og avslappede med hverandre. Så en av de andre jentene sa at hun gjerne skulle hatt et sånt forhold til hesten sin. Da sa jeg med én gang at de måtte love meg å aldri misbruke join-up :p de visste ikke hva dét var, noe jeg forklarte, og sa at "man får respekt fra hesten" osv. Jenta svarer med "åh, det vil jeg prøve på min hest!" XD jeg bare "nei nei, du må IKKE gjøre det før du har peiling!" :p
tror jeg fikk overbevist dem om at det kun skulle brukes av folk som visste hva de gjorde og i riktig situasjon. Så det var to mindre potensielle "hestehumørdrepere" i verden :lol:

ponnitrollet
13-05-2007, 09:36
Jeg leser bøkene til Peer Werner Vogel ^^, Han er flinkflink ^^,

ponnitrollet
13-05-2007, 09:37
Ogogog.. Linda Tellington Jones ^^

tebj0
13-05-2007, 19:53
Nettopp derfor jeg ikke trener join up eller løslongerer hesten min. Dette kan jeg ikke og man MÅ ikke bruke join up for å få hestens respekt. Jeg bruker leieøvelser, kroppspråk o.l for å vise hesten at jeg er sjef og det fungerer veldig bra for oss hvertfall. Hun flytter seg for meg, viker for press og respektere "mitt" området. Jeg respekterer også hennes grenser, vet hvor langt jeg kan "presse" henne på ting, og ser godt når hun har fått nok. Vi er et team;)
Trener ikke NH, men bruker det i all daglig omgang med hesten. Jeg har vært på horsemanshipkurs og lært dette, og der lærte vi også at join up var ikke noe uerfarne burde gi seg ut på.

Hanna
13-05-2007, 22:28
Trener ikke NH, men bruker det i all daglig omgang med hesten.

skriver under på den.
godt innlegg forøvrig :)

Telenor
15-05-2007, 22:54
Hele "NH join-up etc" har blitt veldig "in"!
Når man spør hvilken gren en person driver med hører man ofte horsemanship, det blir sammenignet med foreksempel dressur/sprang, det syns jeg er trist..
Det er jo på en måte bare sunt hestevett, viss man får kalle det dèt.

Therese
15-05-2007, 22:58
Oooog.. Det irriterer meg at NH er en egen "gren" der man kan velge interesse inne på vip siden på hestemarked. :roll:

Kaja
15-05-2007, 23:12
På hestemarked er det vel mer sånn "tema", og jeg har valgt det fordi jeg ser på natural horsemanship som mye rart, og at jeg interesserer meg for noen ting innenfor dette begrepet.. :)

Therese
15-05-2007, 23:18
Jo, men for min del er det ikke et tema. Det er en selvfølge. Hvis du skjønner hva jeg mener :)

Kaja
15-05-2007, 23:23
Joda. Håper du også skjønner at jeg ikke "trener NH" to ganger i uka pga at jeg har valgt dette som tema. :p

AvitasOleo
16-05-2007, 13:02
Nå har jeg aldri holdt på med slikt, men hva er egentlig vitsen?
(altså det vet jeg jo men liker ikke metoden og målet)
Å få hesten til å underkaste seg ved å drive den rundt og rundt? Hva med når den er løs utenfor en runpaddoc/bane...
Næh... har hest som følger meg uten noen fancy øvelser, tror og håper det er pga lang tids tillitsbygging mer enn underkastelse.
Ulskaug kommer aldri til å underkaste seg meg, men det har jeg da heller ikke lyst til!
Gjensidig respekt holder i massevis for min del (-:

Må bare underskrive dette innlegget.... Hvorfor liksom?!!
Dette har jeg sett flere ganger og jeg føler mer og mer avsky for hver hver gang.....

AvitasOleo
16-05-2007, 13:04
Jeg leser bøkene til Peer Werner Vogel ^^, Han er flinkflink ^^,

Ja, det sier du helt til du ser han praktisere sin egen teori lille venn!!!

Lopke
16-05-2007, 13:12
Enig.. PWV ble jeg ikke positivt overrasket over for å si det mildt.

Sol
16-05-2007, 13:32
Jeg DØR etter å se den mannen jobbe, BARE for å gjøre meg opp min egen mening liksom.... For bøkene hans er noen av de beste jeg har.

Santia Cheyenne
16-05-2007, 13:39
Hvis du dør etter det må du forte deg til gausdal!
Han kommer hit en gang i mai tror jeg.

Sol
16-05-2007, 13:40
Til Hokksund og, men pengetreet mitt har slutta å blomstre:(

Telenor
16-05-2007, 18:44
PWV var her på stallen og holdt kurs før eg kom hit, men de som var på kurset syns ikke noe om det. Hørte litt av vært.
Til dere som har v&#230;rt p&#229; kurs med han, hvordan er han<?? :)

Lopke
16-05-2007, 18:57
hard..

Telenor
16-05-2007, 21:45
var det eg fikk h&#248;re av andre og, dei likte teorien hans (b&#248;kene etc.) men ikke hvordan han utf&#248;rte det i praksis.

Hanna
16-05-2007, 23:30
interessant.. Lukas har v&#230;rt p&#229; kurs med ham, har to-tre bilder fra det. Ser ut til at de trente p&#229; motorsykler (som han er redd for) og presenning iallfall, det er det eneste jeg vet. Lukas ser litt ukomfortabel ut med motorsykkelen, men han st&#229;r stille med slakt tau et par meter unna.. og han er livredd dem. hmm...

Telenor
17-05-2007, 00:28
Kan du legge inn bildene?? :)

SOL P.R.E.
24-05-2007, 11:53
Jeg har utført Monty Roberts "Join-Up" på flere hester, blant annet en som var totalt folkesky, en unghingst som ikke ville la seg fange og mine egne.

Har aldri hatt tilgang til rundpaddock, og det trenger man heller ikke. Det gjør det lettere, men er ikke nødvendig.

Jeg har hatt super respons på dette, den skye hesten ble tillitsfull svært raskt, hesten som ikke andre klarte å fange fikk jeg tak i etter få minutter osv. Men jeg har aldri gjort dette mange ganger med hver hest, det har da holdt med en gang! Og kanskje leke litt med det senere i luftegården.

Tror feilen er at mange missforstår totalt dette med NH, og jager hestene rundt i rundpaddocker til de ikke orker mer. Dessuten forstår jeg ikke når folk sier de har "NH-hest"?? hva er det da dere? Det er vel ingen som har hest bare for å trene NH? I såfall forstår jeg godt at hestene blir frustrerte og lei. Men da er det eieren/treneren som gjør det feil/for mye, og ikke selve fremgangsmåten det er noe feil med...

Slik jeg ser det er Join-Up suveren til å få bedre kontakt med hesten, og det har etter min mening ikke så mye med underkastelse å gjøre. Tvert imot, hvis man sammenligner med tradisjonelle metoder.

Hvis man ser på eldre hestekarer som er FLINKE med hester, men som aldri har hørt om Natural Horsemanship eller Join-Up, så gjør da de akkurat det samme, men uten rundpaddock. De gjør det ikke som trening, men de har det i seg og forstår hva slags kroppsspråk de skal bruke for å få god kontakt med hestene.

Hanna
25-05-2007, 00:01
Kan du legge inn bildene?? :)

&#229;h, s&#229; ikke innlegget ditt f&#248;r n&#229; jeg! klart jeg kan.

http://i40.photobucket.com/albums/e206/tangengaard/annet/lukasmotorsykkel.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e206/tangengaard/annet/lukasNHkurs.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e206/tangengaard/annet/lukasNHkurs2.jpg

og SE, der er han helt SVART... n&#229; er han nesten lysebrun!! :shock:

Telenor
08-06-2007, 14:01
&#197; s&#229; nydelig hest!!! :D fine bilder, virker som bra kurs utifra bildene!

Nina
08-06-2007, 15:00
&#197; s&#229; nydelig hest!!! :D fine bilder, virker som bra kurs utifra bildene!

Jeg m&#229; bare sp&#248;rre..Hvordan kan du se at et kurs er bra ut i fra 3 bilder?

Telenor
08-06-2007, 15:10
Jeg tenkte p&#229; det de &#248;ver p&#229;, med pressening og ta en scooter inn for og gj&#248;re ting mer sikkert. Kan hende kurset var d&#229;rlig, ikke vet jeg, men ut ifra bildene syns jeg det s&#229; inntresangt ut.

Nina
08-06-2007, 15:42
Jeg tenkte på det de øver på, med pressening og ta en scooter inn for og gjøre ting mer sikkert. Kan hende kurset var dårlig, ikke vet jeg, men ut ifra bildene syns jeg det så inntresangt ut.

Sånne ting kan man fint gjøre hjeme også. Synes ikke det er grunnlag nok for å si at et kurs er bra. ;)

Telenor
08-06-2007, 15:45
Det er mye man kan gj&#248;re hjemme, det meste som man l&#230;rer p&#229; s&#229;nne kurs kan man gj&#248;re hjemme :)
Men du har rett i at man ikke kan bed&#248;mme kursets "kvalitet" eller n&#229; hva man skal kalle det, men syns det s&#229; artig ut :) Punktum! hehe :)

Seniora
08-06-2007, 16:01
Dessuten forst&#229;r jeg ikke n&#229;r folk sier de har "NH-hest"?? hva er det da dere? Det er vel ingen som har hest bare for &#229; trene NH?

Har overh&#248;rt folk snakke om "NH-hester" som om det er en egen, spesiell og framavla hesterase... :rolleyes:

Nina
08-06-2007, 18:27
Det er mye man kan gjøre hjemme, det meste som man lærer på sånne kurs kan man gjøre hjemme :)
Men du har rett i at man ikke kan bedømme kursets "kvalitet" eller nå hva man skal kalle det, men syns det så artig ut :) Punktum! hehe :)

Jeg måtte bare pirke litt!;-)
Artig og bra er jo ganske forskjellige ting..:)

Telenor
08-06-2007, 18:59
Ja det er det :) Jeg skal bli bedre p&#229; &#229; formulere meg rett *pirke p&#229; seg selv* ;)

Hanna
08-06-2007, 23:22

helt enig :D (i at han er nydelig, alts&#229;) hehe neida, men tusen takk.
og gjett hva - n&#229; begynner han &#229; blir svart igjen!! :D weee

Telenor
09-06-2007, 00:01
Hehe! :D Han er nokk finere svart ja, en falmet :P hihi, han var hvertfall nydelig :)

Sofie&Lavageitene
09-06-2007, 22:47
Har v&#230;rt p&#229; kurs med PWV, han var veldig flink og ikke br&#229; mot hestene. Men har jo h&#248;rt mye rart da, selvom jeg syntes han var veldig flink n&#229;r han var hos oss!

Og forresten Sol, UTROLIG bra innlegg!

MariaR
09-06-2007, 22:51
Jeg har h&#248;rt PWV har forandret seg MYE etter ulykken..
Var ei p&#229; stallen som hadde med hesten sin p&#229; hengertrening til han.. Hesten blei banka p&#229; hengern, og n&#229;r de kom hjem og skulle pr&#248;ve &#229; leie p&#229; var den verre enn noen gang..! ::/:

Terminator
09-06-2007, 22:53
Noen andre som har d&#229;rlige erfaringer med denne mannen, som gjerne vil dele opplevelsene??

Sol
09-06-2007, 22:56
I s&#229;fall s&#229; syns jeg dette skal skje p&#229; pm.. dette er en privat person, og han skal ikke henges ut p&#229; et offentlig forum!

Sofie&Lavageitene
09-06-2007, 22:59
I såfall så syns jeg dette skal skje på pm.. dette er en privat person, og han skal ikke henges ut på et offentlig forum!

AAAAAAAAAAAMEN...

Han var hos oss etter den MEGET omtalte ulykken, og som sagt, hos oss var han den mannen han er i bøkene. Han var rett og slett veldig, veldig dyktig. Opplevde ikke at han var brå/voldelig/urettferdig mot hestene, på noen måter.. Veldig artig type er han forøvrig også;)

Kaja
09-06-2007, 23:20
Vel, n&#229;r halve Norge likevel kritiserer han i mellom seg, hvorfor ikke skrive det p&#229; et forum? Fikk h&#248;re av en som hadde v&#230;rt der at han var utrolig br&#229; og pisket hestene inn p&#229; hengeren. Yey for han.

Sofie&Lavageitene
09-06-2007, 23:25
1. Det st&#229;r i forumreglene
2. Det er respektl&#248;st
3. Det blir ofte usakelig;)
4. Ofte veldig mange som "har h&#248;rt av folk"=rykter

Litt innesperret hat her, Kaja?;) Men jeg skj&#248;nner deg GODT, om det er slikt du har h&#248;rt.. Dog han var ikke s&#229;nn hos oss..

Nina
09-06-2007, 23:25
Er det lov &#229; sp&#248;rre om denne ulykken da? F&#229;r aldri med meg noen ting jeg..:rolleyes:

Sofie&Lavageitene
09-06-2007, 23:31
Han red vel uten hjem i Spania, hesten l&#248;p ut og de kr&#230;sha i et tre eller noe s&#229;nnt??:S Han l&#229; vel p&#229; sykehuset i laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid ogs&#229;.. Men jeg er ikke en sikker kilde p&#229; det her...

Nina
09-06-2007, 23:37
Han red vel uten hjem i Spania, hesten løp ut og de kræsha i et tre eller noe sånnt??:S Han lå vel på sykehuset i laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid også.. Men jeg er ikke en sikker kilde på det her...

Uffda,ikke bra..
Men takk for opplsninger, får som sagt aldri med meg noen ting jeg.:rolleyes:

Sol
09-06-2007, 23:40
Kaja: selv om mange har h&#248;rt og endel mener saker og ting, s&#229; er det faktisk ulovlig &#229; skrive om ting som kan oppfattes som direkte personangrep p&#229; offentlige nettsider! Derfor skriver vi ikke om ting som kan oppfattes som diskriminerende, trakaserende osv her inne, men tar det p&#229; pm!

Sofie&Lavageitene
10-06-2007, 00:07
Uffda,ikke bra..
Men takk for opplsninger, får som sagt aldri med meg noen ting jeg.:rolleyes:

Hah, know the feeling;)

Kaja
10-06-2007, 00:42
Jo, er vel ulovlig. Bra jeg ikke har nevnt hans navn, da. :p Vet ikke om jeg kaller det hat eller ikke Sofie, men det h&#248;res liksom helt feil ut at den fyren holder kurs i hesteh&#229;ndtering! :S Men jeg har aldri sett han "live", bare h&#248;rt hva som har skjedd, s&#229; jeg skal ikke komme med p&#229;stander heller!

Sofie&Lavageitene
10-06-2007, 00:56
Jo, er vel ulovlig. Bra jeg ikke har nevnt hans navn, da. :p Vet ikke om jeg kaller det hat eller ikke Sofie, men det høres liksom helt feil ut at den fyren holder kurs i hestehåndtering! :S Men jeg har aldri sett han "live", bare hørt hva som har skjedd, så jeg skal ikke komme med påstander heller!

Mhm, skjønner den.. Har hørt VELDIG mye rart jeg også, men som sagt, hos oss var han veldig flink og forståelsesfull og behandlet alle hestene bra. Faktisk en av de få mennene jeg har sett Katla trives med:)

ponnitrollet
10-06-2007, 10:04
Vel, jeg syns PWV virker som en flink horsemanship fyr, da han har temmet en mustang. H&#248;rer ikke p&#229; rykter f&#248;r de er bevist.

Rikke
10-06-2007, 10:17
Er da mange som har temmet mustanger før han.. Men han var den første som tok en så og si vill mustang inn i landet.

Synes foresten han er kjempe flink, og dessuten minna stemmen og latterens hans meg om en jeg var litt småforelska i :p Veldig tilfeldig da.. Og som Sofie sa (tror det var deg?) så er han veldig hyggelig. Har en del bilder fra da han var her oppe..

ponnitrollet
10-06-2007, 10:21
Nettopp. Og dersom det blir arrangert kurs her jeg bor s&#229; kommer jeg til &#229; melde meg p&#229;. Jeg har s&#229; lyst til &#229; l&#230;re mer innen NHS :]

MariaR
10-06-2007, 14:08
Det var ikke meningen &#229; lage noe "br&#229;k" utav det jeg sa alts&#229;! :( Ikke ment som personangrep eller uthenging.

ponnitrollet
10-06-2007, 15:40
Neida. Jeg sa bare meningen min. Ikke meningen at du skulle bli usikker eller noe s&#229;nt p&#229; noen m&#229;te :)

MariaR
10-06-2007, 18:20
Jeg tenkte mest siden det var flere som reagerte p&#229; det.. :)

Men n&#229; skal vi ikke bli helt OT her :)

Cezaree
17-06-2007, 16:01
tusen takk Sol:tilber:
Lærte litt jeg også nå:) hehe

Maiken k
18-06-2007, 00:10
Jeg tror aldri jeg ville fått Chargo til å gidde å gjøre noe i en sånn join up ting jeg:p han ville bare sett rart på meg, eller gått som en snegle.. hehe.. holder meg til longering i line jeg, da skjønner han værtfall hva han skal.....

Catrine
06-09-2007, 20:59
Jeg bare puster liv i denne tråden litt jeg, for jeg bare lurer på en ting...

Hva tenker man da om join-up og slike ting... Jeg har selv prøvd det og ser at det virker, men jeg har også opplevd det samme som Sol; at hesten blir lei og mister arbeidslyst... Jeg er med på at kun erfarne hestefolk, som virkelig kan lese hesten bør gjøre det egentlig... Men når bør det da brukes mener dere? på redde hester, eller vil denne typen arbeid knekke dem mer? På tøffe"jeg vil være sjef" hester?

Jeg må ærlig innrømme at jeg nok har sett på join-up med litt feil øyne og tatt litt for lettvint på metoden.... Det gjør nok mer med hestepsyken enn vi tror...

Sol
06-09-2007, 22:43
jeg brukte join-up p&#229; min supervettskremte hest for tre &#229;r siden. nemlig Bajas. det fungerte veldig bra p&#229; akkurat han, men det kunne vel like godt g&#229;tt rett i dass.

Jeg bruker kun join-up som metode p&#229; hester jeg ikke f&#229;r noen kontakt med p&#229; andre m&#229;ter.. litt uavhengig av hva slags type hest den er..

Alts&#229;, hester som er for arrogante, for redde, for uinteresserte til at jeg klarer &#229; formiddle noe til dem p&#229; annet vis, De legger jeg under meg p&#229; den m&#229;ten. Litt s&#229;nn b&#230;re eller briste-metode med andre ord.

Funker ikke den metoden, som jeg ser p&#229; som site utvei, ja da er dette en hest jeg personlig ikke klarer &#229; jobbe med. da vil jeg enten f&#229; hjelp av noen, selge, gi bort, slakte eller hva annet som m&#229;tte v&#230;re hensiktsmessig...

Sikkert mange som bruker denne metoden til andre form&#229;l, eller mener at dette er feil ogs&#229;, men for meg s&#229; er det en m&#229;te jeg kan holde hesten aktiv, samtidig som jeg har god oversikt over den, og innenfor et begrenset omr&#229;de.

legger til at jeg ser p&#229; det med skrekk og gru n&#229;r folk bruker utbrudd-sikre rp til s&#229;nn trening.. og da mener jeg de som er utbrudd-sikre for folk, ikke for hester. jeg g&#229;r ikke inn i en rp med en hest jeg sliter med om jeg ikke vet at jeg kan komme meg ut derfra i en viss fart om n&#248;dvendig.

Catrine
06-09-2007, 22:53
Hørtes ut som fornuftige tanker:)

Det bør jo brukes til noe. Flere trenere sier jo at join-up skal brukes for å oppnå noe, og når dette er oppnådd er det ikke noe som bør brukes for mye.

Hvordan få en hest som er ødelagt i longen pga join-up (liten arbeidslyst m.m) til å trives igjen?

Sol
07-09-2007, 11:08
Jeg tror at det beste man kan gj&#248;re da er &#229; kutte det ut en stund, jobbe i andre arenaer og gj&#248;re andre ting. Og n&#229;r man begynner igjen skal man passe seg vel for &#229; gj&#248;re join-up, alts&#229; drive-f&#229; underkastelsestegn-invitere inn.

Den hesten jeg jobbet med begynte helt automatisk &#229; spinne rundt meg, og da bare vendte jeg ryggen til og gjorde meg opptatt med noe annet. Etter noen ganger spurte hun liksom "nehei, ikke det? Hva vil DU at jeg skal gj&#248;re da?" og DA kan man begynne &#229; be om ting..

"jo, jeg vil at du skal skifte tempo fra holdt, til skritt, til holdt, til trav, til holdt" feks.."jeg vil ikke at du skal komme hit, men jeg vil at du skal vende med hodet fra meg/til meg og skifte retning""jeg vil at du skal bli st&#229;ende s&#229;nn at jeg kan komme bort til deg, deretter vil jeg at du skal f&#248;lge etter meg der jeg g&#229;r"

N&#229;r man s&#229; jobber med en hest som har opplevd rp som noe negativt er det viktigere enn noen sinne at man klarer &#229; holde styr p&#229; tygging, &#248;ret mot, sirklingen, senkingen av hodet.. man vil ha et &#248;re, som jo egentlig betyr oppmerksomhet, man kan godt ta litt tygging innimellom, s&#230;rlig om man ber om nye ting.. men man vil ikke ha noe av at hesten begynner &#229; gj&#248;re alle disse tingene.. da har man lagt for mye press p&#229;, og b&#248;r ta seg en pause.

Join-up er noe man b&#248;r gj&#248;re EN gang med hver hest, og helst aldri, mener jeg da!

Katrinesf
20-09-2007, 18:28
Utrolig utrolig l&#230;rerik tr&#229;d!
Aldri sett denne siden av saken, &#229; det fikk jeg virkelig til &#229; tenke p&#229; noe..

Bitten&Betty
20-09-2007, 23:14
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men ville nå bare si at det var et utrolig godt skrevet innlegg Sol! Er helt enig i det du sier. Har lært av de jeg har vært på NH kurs med, at etter du har fått hesten inn til deg et par ganger, og vunnet dens "tillitt" så må en gå videre. Ikke drive å mase på hesten og dominere den med det samme om og om igjen. Det kommer det ikke noe positivt ut av. Veldig bra tema å ta opp syns jeg :) All ros til deg Sol :)

SOL P.R.E.
21-09-2007, 09:56
Jeg forstår ikke helt at Join-Up skal være så ille jeg da...
Jeg syns det er en fin og nyttig "greie", på de fleste hester.

Men jeg er helt enig i at det ikke skal gjøres igjen og igjen. Men det synes jeg forøvrig med alt som har med "horsemanship" å gjøre.

Det jeg synes er ille i all den kommersielle NH-treningen, er all vifting med tau og hender rett foran hodet til hesten. Og all jagingen i round-pen...
Selvom mange sikkert trener NH nettopp fordi de vil ha et bedre forhold til hesten på en mer "likeverdig" måte, så er min mening at mye av det jeg ser på slike kurs er å kue hestene totalt.
Men jeg ser ikke slik på "Join-Up". Det er vel egentlig det eneste fornuftige jeg føler jeg har lært av slike trenere.

Jeg sammenligner NH litt med frihetsdressur. Mange i Norge blir så imponerte over at enkelte kan trene og ri oppvisninger på sine hester med kun en halsring, eller helt uten utstyr. De tror at man da automatisk har et mye bedre forhold til sine hester, enn om man må bruke utstyr som sal og hodelag. For ikke å snakke om pisk, sporer og neserem. Da tvinger man jo hestene... Når jeg ser slike oppvisninger, så ser jeg veldig underdanige/kuede hester, som ikke har noe stolthet igjen. Trist...

LisaFi
21-09-2007, 10:55
*nikke*

En riktig utf&#248;rt join up, som da forh&#229;pentligvis bare beh&#248;ves en gang er vel ikke noe problem, men n&#229;r dette blir en "hype" og alle vil ha "kuede" hester, folk som IKKE leser hestens signaler godt nok fortsetter &#229; "jage" hester i det uendelige osv osv... DA blir det skummelt.

Sol
21-09-2007, 11:27
Irene A: det var da heller ikke join-up som metode jeg ville "til livs" med dette innlegget. jeg bruker det selv, n&#229;r det beh&#248;ves p&#229; en hest jeg jobber med. Det var Join-up som treningsform, p&#229; lik linje med voltetrening, temposkifter, leietrening osv jeg ville p&#229;peke konsekvensen av.

Jeg ville ogs&#229; sette fokus p&#229; viktigheten av at man m&#229; kunne endel om hesters spr&#229;k og adferd f&#248;r man gj&#248;r en join-up, og at dette er en metode som krever mer enn en rp og et tau eller en pisk.

For hestemennesker som feks deg, som har brukt et helt liv p&#229; &#229; v&#230;re sammen med hester, l&#230;re deres adferdsm&#248;nster, og hvor det lyser igjennom i alt du gj&#248;r at du lytter til hesten din, samarbeider med den og forst&#229;r mye av hva den formidler til deg og omverdnen s&#229; er join-up en ypperlig m&#229;te &#229; n&#229; igjennom hos en hest som krever litt ekstra, eller som av en eller annen grunn ikke gir sin oppmerksomhet 100&#37; p&#229; anenn m&#229;te.. men jeg g&#229;r ut fra at du ville v&#230;re enig med meg i at &#229; undervise i join-up p&#229; en rideskole for nybegynnere ville v&#230;re ganske fatalt?

SOL P.R.E.
21-09-2007, 11:48
Det er jeg helt enig i Sol. Og som treningsmetode, er jeg vel egentlig imot å bruke særlig med round-pen i det hele tatt...(med eller uten join-up)
Det er ok en gang i blant, men ikke som trening. Forstår ikke at folk ser noe nytte i å vifte med tau, jage dem rundt osv
I det hele tatt er jeg ikke særlig begeistret for denne NH-moten, for alt blir liksom satt på spissen.
Det er jo bare snakk om å gjøre ting så enkelt som mulig, og å bruke sunn fornuft :)

Sol
21-09-2007, 12:23
nemlig! men da er det viktig at man har basisen "sunn fornuft" inne!

Azawakh
04-10-2007, 11:23
Sunn fornuft er det dessverre mange som mangler, og mange som ikke klarer &#229; se signalene hestene sender ut...

Flott at du fikk forklart og kanskje hjulpet denne hesten litt! :)

Ser mange som driver med "join up" og enten s&#229; driver de hesten omkring og omkring s&#229;nn halveis og sender egentlig ingen vettuge signaler til hesten. Andre lar den komme inn for tidlig, og l&#230;rer den &#229; ikke ha respekt for seg.
Og jeg har sett tilfeller hvor det folk driver med er FARLIG. Join up er som regel veldig fint og rolig, men det FINNES noen f&#229;, enkelte hester, som ikke VIL bli dominert(disse hestene er som regel &#248;delagt av mennesker, bortskjemt og mistet hestevettet sitt), og om man ikke vet hva man gj&#248;r da, begynner det &#229; bli FARLIG.

Heldigvis er det SV&#198;RT f&#229; hester som er &#248;delagt p&#229; den m&#229;ten, men de tilfellene jeg har sett har v&#230;rt veldig skummelt, hesten sender ut klare om at den ikke har tenkt &#229; underkaste seg, men folk ser det ikke. Siden de ikke er sikre p&#229; seg selv sender de usikre meldinger til hesten, som dermed vil tvile mer, og "plutselig" l&#248;per over dem. Greia er at det ikke er noe plutselig med det, men de har ikke sett signalene hesten har sendt. Og derfra blir det veldig veldig farlig om de pr&#248;ver &#229; fortsette &#229; ta en "join up" med denne hesten..

Jeg har v&#230;rt borti hester som regelrett angriper n&#229;r noen har pr&#248;vd &#229; dominere dem med kroppsspr&#229;k p&#229; en s&#229; presset plass som rundpaddock, enkelt og greit fordi disse hestene mener de burde dominere deg. De er ikke redde, ikke stresset, men i en s&#229; "sterk" situasjon som en rundpaddock hvor man bruker kroppsspr&#229;k p&#229; denne m&#229;ten, s&#229; vil det v&#230;re grunn til &#229; avgj&#248;re saken en gang for alle for hesten, for dette er ikke noe som kan misforst&#229;r, det ER dominans&#248;velser! Disse hestene er som regel greie ellers n&#229;r man tusler omkring med dem, g&#229;r kanskje litt p&#229; folk og er "kosete", men folk undervurderer hvor sterkt dominansmiddel en join-up og driving i rundpaddock ER! Og skulle hesten mene at den IKKE vil ha deg til &#229; lede den, s&#229; er det i slike situasjoner forholdet kommer frem.

Og rundpaddocken er ogs&#229; skummel med veldig underdanige hester, som sagt f&#248;r her, rundpaddockens form og det at kroppsspr&#229;ket og drivingen er er en s&#229; sterk dominans&#248;velse, gj&#248;r at noen hester blir helt "borte" i sin underdanighet.. :(

For min del, s&#229; liker jeg ikke rundpaddock, jeg foretrekker et kvadrat istedet. Presset vil ikke bli s&#229; stort, og man m&#229; bruke kroppsspr&#229;ket sitt korrekt for at hesten ikke skal stille seg i hj&#248;rnet eller surre omkring. N&#229;r man kommuniserer godt med hesten, s&#229; vil den g&#229; i en sirkel omkring deg, men er man p&#229; b&#230;rtur, s&#229; f&#229;r man ikke noe gratis slik man f&#229;r i en rundpaddock.
I et kvadrat vil hesten ha mulighet til &#229; finne seg et "fristed", i en rundpaddock er presset konstant, hesten kommer ingen vei p&#229; noen m&#229;te, og det finnes ikke noe fristed.

Men rundpaddock er jo pop siden "de proffe" bruker det, og fordi den gir MYE gratis i motsettning til &#229; m&#229;tte mestre kroppsspr&#229;ket bedre som man m&#229; i et kvadrat.

Lite hjertesukk.

Sol
04-10-2007, 11:44
s&#229; hjertens enig med deg:) bruker et hj&#248;rne av en paddock n&#229;r jeg er hjemme hos noen &#229; jobber med hestene deres.. trenger ikke v&#230;re helt firkanta, ikke rund.. m&#229; bare v&#230;re passelig stor til at hesten og jeg f&#229;r litt plass, men ikke s&#229; stor at vi ikke er n&#248;dt til &#229; deale med hverandre.

Rundpaddocken min har ikke v&#230;rt oppe p&#229; en stund, men n&#229;r den er det, er det andre ting jeg bruker den til..

fabolos_willow
04-10-2007, 11:46
mye enig her, men ser samtidig ikke grunnen til at man KUN skal forbinde rundpaddock med driving og join-up!

Alts&#229;, jeg og unghesten min gj&#248;r mye fornuftige ting der inne, og hun har ofte masse nok frihet til &#229; stikke fra meg om hun f&#248;ler for det... hvis jeg f&#229;r henne til &#229; ta mindre volter p&#229; sporet og ogs&#229; i midten, s&#229; er det jo fordi hun velger &#229; f&#248;lge meg. vi leker ogs&#229; ofte inni der og har det g&#248;y!

Sol
04-10-2007, 11:48
det er da ingen som har sagt at man gj&#248;r det. jeg bruker paddocken min til mye rart jeg... feks var det der jeg satt opp p&#229; unghesten min f&#248;rste gangen. begrunnelsen for det var at hun var vant til &#229; trene gangartsskifter og div annet riderelatert og jeg tenkte det ville bli en trygg arena for henne &#229; f&#229; rytter p&#229; for f&#248;rste gang. Og det blei det.

fabolos_willow
04-10-2007, 11:55
nei, ingen har sagt det direkte.. men jeg fikk litt f&#248;lelsen av det... og jeg VET at mange har fort for &#229; legge det under &#232;n boks

Sol
04-10-2007, 12:00
Ja, VELDIG mange har det, og det var derfor jeg laget denne tr&#229;den.. for &#229; fotelle hva det kan f&#248;re til:)

fabolos_willow
04-10-2007, 12:10
bra Sol;)

Kaja
05-10-2007, 15:31
Jeg bruker rundpaddocken masse, begynte &#229; bruke den hovedsakelig fordi ridebanen ofte var opptatt, og de s&#229; klart ikke vil ha l&#248;se hester der mens de rir. Og jeg holder p&#229; med sirkellek og s&#229;nt, og det kan jo fort se ut som det er join-up det og..

LisaFi
06-10-2007, 20:12
Min gamle grinebiterguri har blitt jobbet i rundpaddock denne uka som forberedelse til lastetrening, og jeg sier det bare; PASS dere for alfahopper... Hester som er velvillige, snille veloppdragne og h&#248;flige s&#229; lenge de ikke blir utfordret p&#229; rang. Longere g&#229;r fint, be om "ut" og peke p&#229; nesa og s&#248;ke volten &#229; fint med line p&#229;; l&#248;s er hun et MONSTER om du pr&#248;ver &#229; flytte p&#229;, og ikke minst rygge henne..

Hun hadde v&#230;rt skikkelig ufin, og brukt omtrent alle triks i verden, unntatt VIRKELIG &#229; angripe (men hun truet bra, og var ganske n&#230;rg&#229;ende i sine "skinnangrep" etter hva jeg forsto..) .

"Snille" hester kan reagere helt annerledes enn man tror, men PASS p&#229; n&#229;r dere begynner &#229; jobbe med l&#248;se hester og "pelle p&#229;" ting som har med rang &#229; gj&#248;re; plutselig kan de vise sider av seg selv som man tror ikke finnes. Er man ikke klar til &#229; GJENNOMF&#216;RE det man har begynt p&#229; da, s&#229; lager man fort en problemhest utav en f&#248;r dette relativt lettvinn hest...

Min har v&#230;rt brukt med hell i b&#229;de rideskole, handicapridning og det mer, er en klippe, rene "st&#248;ttekontakten" med barn, kjent som "snillheten selv" b&#229;de &#229; leie, h&#229;ndtere osv osv osv.. HELT til hun blir utfordret p&#229; rang og satt til veggs.

Ser for meg at feil person skulle lekt "join up" med denne... Fyttikatta sier jeg bare, DET hadde v&#230;rt livsfarlig. Og hesten hadde nok blitt ganske motbydelig etterp&#229;..

S&#229; tenk dere GODT om f&#248;r dere setter i gang med noe "bare for &#229; pr&#248;ve". Selv har jeg overlatt dette til noen som er mer erfarne med denne m&#229;ten &#229; jobbe hest p&#229;, enn meg. Jeg har alltid f&#229;tt henne med meg, n&#229;r vi har skullet ut og reise, og har ellers ingen problemer i det daglige, men jeg vil gjerne ha en hest som bare LYSTRER og ikke m&#229; krangles med i st&#248;rre eller mindre grad, og h&#229;per at dette kan hjelpe meg med det. Og jeg er VELDIG glad for at jeg ikke har startet p&#229; noe jeg kanskje har m&#229;ttet gi meg p&#229;.
For denne damen har ST&#197;Lpsyke...

(men det er jo mye derfor jeg liker henne ogs&#229; da, hun er jo en hest man kan be om &#229; g&#229; gjennom b&#229;de ild og vann, og som ikke blunker en gang... ;) )

Sofie&Lavageitene
06-10-2007, 20:29
Min gamle grinebiterguri har blitt jobbet i rundpaddock denne uka som forberedelse til lastetrening, og jeg sier det bare; PASS dere for alfahopper... Hester som er velvillige, snille veloppdragne og høflige så lenge de ikke blir utfordret på rang. Longere går fint, be om "ut" og peke på nesa og søke volten å fint med line på; løs er hun et MONSTER om du prøver å flytte på, og ikke minst rygge henne..

Hun hadde vært skikkelig ufin, og brukt omtrent alle triks i verden, unntatt VIRKELIG å angripe (men hun truet bra, og var ganske nærgående i sine "skinnangrep" etter hva jeg forsto..) .

"Snille" hester kan reagere helt annerledes enn man tror, men PASS på når dere begynner å jobbe med løse hester og "pelle på" ting som har med rang å gjøre; plutselig kan de vise sider av seg selv som man tror ikke finnes. Er man ikke klar til å GJENNOMFØRE det man har begynt på da, så lager man fort en problemhest utav en før dette relativt lettvinn hest...

Min har vært brukt med hell i både rideskole, handicapridning og det mer, er en klippe, rene "støttekontakten" med barn, kjent som "snillheten selv" både å leie, håndtere osv osv osv.. HELT til hun blir utfordret på rang og satt til veggs.

Ser for meg at feil person skulle lekt "join up" med denne... Fyttikatta sier jeg bare, DET hadde vært livsfarlig. Og hesten hadde nok blitt ganske motbydelig etterpå..

Så tenk dere GODT om før dere setter i gang med noe "bare for å prøve". Selv har jeg overlatt dette til noen som er mer erfarne med denne måten å jobbe hest på, enn meg. Jeg har alltid fått henne med meg, når vi har skullet ut og reise, og har ellers ingen problemer i det daglige, men jeg vil gjerne ha en hest som bare LYSTRER og ikke må krangles med i større eller mindre grad, og håper at dette kan hjelpe meg med det. Og jeg er VELDIG glad for at jeg ikke har startet på noe jeg kanskje har måttet gi meg på.
For denne damen har STÅLpsyke...

(men det er jo mye derfor jeg liker henne også da, hun er jo en hest man kan be om å gå gjennom både ild og vann, og som ikke blunker en gang... ;) )

Bra innlegg! Har en sånn jeg også;) hehe..

FrkGrong
08-10-2007, 01:24
Bra innlegg Sol! Tror folk trenger litt kunnskap om årsak-virkning... :)

Selv bruker jeg RP for å oppnå den grunnleggende kontakten med hesten. Er så "heldig" å ha en far som tok til seg alt som kunne krype og gå av problemhester en periode (kunne jo ikke la dem bli slaktet selv om de var såkalte "problemhester", for alle fortjener en sjanse til osv.:)), og da brukte vi RP i begynnelsen for å skape kontakt og tillit. Det kan være nok med en-to ganger, før man med fordel kan flytte dette til andre arenaer i hverdagen og oppnå den samme tilliten der. RP blir etter det for det meste bruk til annen trening og evt. litt lek og moro. Og vi må da ha gjort noe riktig, for de fleste har faktisk blitt fine (men langt fra perfekte:)) brukshester etter konsekvent og tålmodig jobbing.

Er jo ikke noe som fungerer for alle såklart, men for oss så har det virkelig vært supert for å kunne gå det første lille viktige steget i riktig retning:)
Hvis man "misbruker" denne tilliten hesten da gir deg ved å "trykke den ned", så går du nok mange steg tilbake, og får mer et mistillitsforhold enn et tillitsforhold.

Ser ikke noe negativt i NH så lenge det brukes med fornuft og har en mening, for da kan det virkelig bli kjempefine resultater:)

Men som sagt, dette er noe som har fungert for oss i mange år, og noe vi gjør og mener, selv om mange helt sikker er uenige. Men så har de fleste hestefolk sin egen måte å gjøre ting på har jeg merket ;)

Knekten
09-10-2007, 22:57
En kjempegod tankevekker! Det er sånne ting som gjør at jeg ikke føler for å kalle natural horsemanship for natural horsemanship lengere..
Tror jeg heller vil si sunn fornuft eller hesteforståelse jeg.

--------------------------------------------------------------------------

Hvis du ser at lyset i øynene er på, men at ingen er hjemme...
* da har du gått for langt!

Sol
09-10-2007, 23:31
Min gamle grinebiterguri har blitt jobbet i rundpaddock denne uka som forberedelse til lastetrening, og jeg sier det bare; PASS dere for alfahopper... Hester som er velvillige, snille veloppdragne og høflige så lenge de ikke blir utfordret på rang. Longere går fint, be om "ut" og peke på nesa og søke volten å fint med line på; løs er hun et MONSTER om du prøver å flytte på, og ikke minst rygge henne..

Hun hadde vært skikkelig ufin, og brukt omtrent alle triks i verden, unntatt VIRKELIG å angripe (men hun truet bra, og var ganske nærgående i sine "skinnangrep" etter hva jeg forsto..) .

"Snille" hester kan reagere helt annerledes enn man tror, men PASS på når dere begynner å jobbe med løse hester og "pelle på" ting som har med rang å gjøre; plutselig kan de vise sider av seg selv som man tror ikke finnes. Er man ikke klar til å GJENNOMFØRE det man har begynt på da, så lager man fort en problemhest utav en før dette relativt lettvinn hest...

Min har vært brukt med hell i både rideskole, handicapridning og det mer, er en klippe, rene "støttekontakten" med barn, kjent som "snillheten selv" både å leie, håndtere osv osv osv.. HELT til hun blir utfordret på rang og satt til veggs.

Ser for meg at feil person skulle lekt "join up" med denne... Fyttikatta sier jeg bare, DET hadde vært livsfarlig. Og hesten hadde nok blitt ganske motbydelig etterpå..

Så tenk dere GODT om før dere setter i gang med noe "bare for å prøve". Selv har jeg overlatt dette til noen som er mer erfarne med denne måten å jobbe hest på, enn meg. Jeg har alltid fått henne med meg, når vi har skullet ut og reise, og har ellers ingen problemer i det daglige, men jeg vil gjerne ha en hest som bare LYSTRER og ikke må krangles med i større eller mindre grad, og håper at dette kan hjelpe meg med det. Og jeg er VELDIG glad for at jeg ikke har startet på noe jeg kanskje har måttet gi meg på.
For denne damen har STÅLpsyke...

(men det er jo mye derfor jeg liker henne også da, hun er jo en hest man kan be om å gå gjennom både ild og vann, og som ikke blunker en gang... ;) )

Å putte sånne damer(og faktisk noen "menner" og)er noe jeg helst ikke gjør, fordi Bajas har lært meg at DET kan bli temmelig tøft! Foretrekker da heller å vinne terreng bit for bit, selv om det sikkert høres feigt ut for noen av dere!

LisaFi
09-10-2007, 23:47
H&#248;res ikke feigt ut for meg, i alle fall.

Jeg har &#230;rlig talt ikke tenkt NH n&#229;r jeg har brukt denne hesten tidligere, og har kjent henne i 12 av hennes hittil 13 leve&#229;r, og alt HAR g&#229;tt bra. SElvf&#248;lgelig kan hun v&#230;re i overkant t&#248;ff i enkelte situajsoner, men konsekvent h&#229;ndtering og pirkete ridning, "forlangende" v&#230;rem&#229;te ovenfor hesten har f&#248;rt meg stort sett dit jeg har villet med henne.

Men hun HAR g&#229;tt i vrangl&#229;s for meg et par ganger (under ridning, "heldigvis") og da er hun IKKE god. Under ridning tillater hun dog MYE mer korrigering, derfor har jeg stort sett f&#229;tt "dominert" henne p&#229; den m&#229;ten, hun elsker heldigvis &#229; jobbe..

N&#229; er det bare "henger" som er et issue, men for &#229; f&#229; en slik hest som jeg vil ha ("g&#229; inn, takk"... ) s&#229; m&#229; det visst til med litt s&#229;nt.

Men satan hvor GRUMPY den damen er om dagen. Pr&#248;vde til og med &#229; sparke n&#229;r hun skulle flyttes over p&#229; stallgangen. Det har aldri skjedd f&#248;r, s&#229; n&#229; har nok villdyret v&#229;knet, gitt..

Glad det ikke er meg som har tatt p&#229; meg oppgaven, jeg hadde nok kommet til &#229; v&#230;re MYE mer brutal, og det liker jeg i grunnen ikke...

Men jeg s&#229; jo i dag, n&#229;r vi pr&#248;vde &#229; laste, at hun SVARTE p&#229; det som ble gjort, (tygget og slikket etc etter korrigering/ driving) - vi er bare ikke "der" enn&#229;.

Men skummelt er det, n&#229;r "snille" hester skifter personlighet, so to say... :shock:

Sol
09-10-2007, 23:59
Den kampen jeg og Bajas kjempet var i allefall det styggeste jeg har gjort med noen hest i hele mitt liv. men jeg hadde startet det, og derfor m&#229;tte jeg bare st&#229; i det - eller slakte dyret!

Ikke moro n&#229;r man har drevet med "horsemanship" som f&#248;rer til at man i etterkant g&#229;r over hesten og leiter etter s&#229;r etter pisk! han slo, jeg slo, han br&#248;lte, jeg br&#248;lte.. i tre kvarter, og jeg gj&#248;r det ALDRI igjen.. med han eller med en annen hest som er av det kaliberet der!

heldigvis s&#229; var det verdt det.. det virket og vi gikk ut der som venner.. eller som sjef og unders&#229;tt.. det kan man kanskje velge. Inn med grime og kjetting, ut uten noe som helst, men med en hest som bare tuslet bak meg..

jeg tror det var tilfedigheter og overmot som reddet meg den dagen.. for kunne like gjerne endt p&#229; sykehus i bestefall og uten hest.. i v&#230;rste fall tenker vi ikke p&#229;!

Kaja
10-10-2007, 00:08
I det siste har jeg vridd og vrikka litt p&#229; synet mitt p&#229; join-up, og kommet frem til at det ikke er s&#229; ille. Jeg kunne gjort det jeg, kommer jo ikke til &#229; bruke streng stemme eller ber&#248;re hesten p&#229; en slik m&#229;te at det gj&#248;r s&#229; mye. S&#229; lenge man ikke psyker ut hesten og vet hva man gj&#248;r, det er det aller viktigste!

Sol
10-10-2007, 00:12
Jeg har ingenting imot &#229; bruke join-up n&#229;r man vet hva man driver med og hvorfor man gj&#248;r det. mener og at det kan v&#230;re lurt &#229; gj&#248;re det med s&#229; dominante hester som feks bajas eller blivira.. sier bare at JEG er ikke kompetent og modig nok til &#229; "st&#229; i det" med s&#229; t&#248;ffe typer.

har brukt, og kommer nok til &#229; bruke join-up i enkelt situasjoner med hester jeg f&#248;ler at jeg ikke n&#229;r in til p&#229; annen m&#229;te, og hvor jeg f&#248;ler meg sikker p&#229; at jeg klarer &#229; gjennomf&#248;re det p&#229; en god m&#229;te.

Sofie&Lavageitene
10-10-2007, 00:18
Jeg syntes denne s&#229; kalte join-up metoden (som jeg tydeligvis har gjort mange ganger, f&#248;r jeg viste at det hadde et fancy navn) er en veldig god m&#229;te &#229; jobbe p&#229; jeg.. P&#229; noen hester er det jo overhodet ikke n&#248;dvendig, men har selv sett resultater av hester jeg har jobbet med og kan ikke akkuratt si at jeg syntes de lider noen stor n&#248;d den dag i dag. Den ene kunne jo lett havnet p&#229; slakterbenken om den ikke fikk noen til &#229; si fra med et spr&#229;k den forstod, men n&#229;r jeg gjorde det var det den snilleste av de snille:) Men horsemanship er farlig &#229; eksprimentere med, er egentlig veldig rart at det som regel g&#229;r s&#229; bra som det g&#229;r..

Kaja
10-10-2007, 00:22
Jeg er i oppfatning om at det ikke er "n&#248;dvendig" p&#229; noen, men funker som snarvei p&#229; de "verste"..

Sofie&Lavageitene
10-10-2007, 00:34
Nja.. Kan v&#230;re n&#248;dvendig hvis hesten er i en posisjon for &#229; skade mennesker sp&#248;r du meg.. Eller hvis avliving er alternaltivet... Men er jo p&#229; en m&#229;te en snarvei, ja, skj&#248;nner hva du mener.. det er bare ikke alltid man faktisk HAR den tiden man s&#229; gjerne vil bruke

Sol
10-10-2007, 09:57
Jeg mener det er n&#248;dvendig p&#229; hester som man av en eller annen grunn(oppr&#248;mthet, redsel,stress, sinne som regel) ikke f&#229;r noe kontakt med p&#229; noen annen arena. Som man gjentatte ganger har fors&#248;kt &#229; f&#229; litt kontakt med, men som bare sviver rundt med hodet et helt annet sted...

Azawakh
10-10-2007, 11:57
Sol har et VELDIG viktig poeng her!!

Det er mange som tror at såkalt NH betyr at man baaare skal kommunisere mykt med hesten og aldri heve stemmen eller gjøre noe fysisk mot dem. Det blir feil. Greia med "NH" er jo at man kommuniserer med hesten, det forhindrer likevel ikke at det er enkelte hester som forstår utmerket hva du sier, men som ikke er enige med deg :argue:
Da må man enten gi seg og komme seg vekk, eller gjøre diskusjonen ferdig, og da hjelper det ikke med kumbajah, snille hesten, belønning eller lignende. Dette er alvor og hesten svarer deg på hestespråk!

"Ikke moro når man har drevet med "horsemanship" som fører til at man i etterkant går over hesten og leiter etter sår etter pisk! han slo, jeg slo, han brølte, jeg brølte.. i tre kvarter, og jeg gjør det ALDRI igjen.. med han eller med en annen hest som er av det kaliberet der!"

Har vært i samme situasjon selv, to ganger, og gud bedre, aldri igjen.

Det er ikke gøy, men det er dessverre slikt som er nødvendig med enkelte, veldig få, hester. (For min del er disse hestene så "feilpreget", at jeg synes slakt er beste løsning.) Sol har vett og forståelse til å vurdere og vite hva situasjonen er, men det er skremmende mange som ikke forstår dette og tror at man kan snillisme seg til en løsning med slike hester.

Disse hestene er ikke misforståtte eller redde, som mange tror, de har egne meninger og har kommet fram til at de er høyere i rang enn deg. Når de er så skråsikre i sin sak, så må man gå så langt som man må for å få orden på saken, og ofte er det mye lengre enn man ville foretrukket, men det er slik!
Det er slike situasjoner som virkelig er farlige, og det er dessverre mange som ikke forstår alvoret.

LisaFi
11-10-2007, 08:59
Min "unge" dame mener i alle fall helt klart at hun er queen of the world.

&#168;Derfor nedlater hun seg i det daglige i sin store godhet &#229; stort sett gj&#248;re som mennesker vil, fordi det medbringer goder i tilv&#230;relsen. (Takk og pris for at hesten er f&#248;dt arbiedsvillig..).

Men begynner man &#229; pelle p&#229; rangen hennes er hun STRI, likte koselig. MEd tau p&#229; er hun heldigvis tildels "p&#229; jobb" og da er hun h&#248;fligere enn l&#248;s i rundpaddock, da kan mamn be henne om det aller meste. L&#248;s i lufteg&#229;rd er helt greit, for da er hun ikke under press. L&#248;s i RP MED press= tildels farlig gamp..

Det synet som m&#248;tte meg i g&#229;r n&#229;r hun skulle p&#229; henger (og ikke ville, nei) har ingenting med redsel eller misforst&#229;tthet eller kuing &#229; gj&#248;re, man F&#197;R IKKE kuet den hesten.

Der andre hester ville reagert kraftig p&#229; langt NH-tau som ristes KRAFTIG mot hodet hennes, en carrotstick (hehe) som ogs&#229; ristes mot henne foran der - s&#229; l&#248;fter hun bare hodet litt, kniper &#248;ynene litt igjen s&#229; det blir litt ubehagelig- men RYGGE? DET er under hennes verdighet. Til n&#248;d et steg eller to hvis det blir for ubehagelig, men tygge? Underkaste seg? Hvorfor i huleste skulle hun underkaste seg for en liten tobeint en med et tau og en stick?

Det AT folk ikke sl&#229;r, og egentlig er snille, er noe hun VET. Hun er ikke redd for oss, har aldri opplevd noen grunn til &#229; v&#230;re det - men hun har ikke tilstrekkelig respekt heller. Hesten MENER faktisk at hun vet best, og hun st&#229;r bare t&#229;lmodig og nekter til vi er "ferdige med &#229; br&#229;ke s&#229;nn". Men ikke at hun BRYR seg alts&#229;.

SKulle nesten tro hun hadde lest litt litteratur, sett film eller noe- og tenkt "fase fire my ass". Hun BRYR seg ikke... REtt og slett HELT iskald i toppen... H&#248;rer rykter om at dette er karaktertrekk som g&#229;r igjen hos hopper etter denne hingsten, men jeg tror nok hun er noe av det mest ekstreme, spesielt siden hun er s&#229; "snill" p&#229; alle andre omr&#229;der. Men det er tydeligvis bare fordi det passer henne bedre der og da...

Sofie&Lavageitene
11-10-2007, 09:38
Hahah! H&#248;rse veldig ut som T&#225;myrja i tider;)

Sol
11-10-2007, 11:17
hehe.. jeg M&#197; m&#248;te Blivira jeg alts&#229;.. for ei dame:)

LisaFi
11-10-2007, 21:09
S&#248;teste og snilleste og mest veloppdragne purka i hele vide verden, det.. S&#229; lenge det passer... :D

Nikita
17-10-2007, 22:22
Så greia er at hesten ikke skal bli lei i longen? Har jeg skjønt det riktig da?

Dere mener at man ikke kan longere hesten ordentlig hvis den har blitt join-up'et for mye?

Har selv ikke så voldsom peiling på dette med Join-up, føler i alle fall ikke det. Men har fått det til flere ganger med ulike hester og det har blitt veldig bra! Trener ikke på det til stadighet når hesten har skjønt det, men holder det ved like...

Hvorfor er det så viktig å longere da? Er det viktigere enn å etablere et lederforhold mellom menneske og hest?

LisaFi
17-10-2007, 22:24
Skj&#248;nte ikke sp&#248;rsm&#229;let ditt jeg, Nikita?

&#197; drive en hest til en join-up, og &#229; longere en hest er to veldig forskjellige ting har jeg skj&#248;nt (selv om jeg selv bare gj&#248;r en av dem... :) ) .

Nikita
17-10-2007, 22:26
Hvorfor er det galt med join-up? Er det fordi den mister arbeidslysten og da ikke kan longeres?

LisaFi
17-10-2007, 22:27
Nei, man jager "livskiten" - i alle fall livsgnisten ut av hesten, kuer den totalt. Har ingenting med arbeid p&#229; longeringsline &#229; gj&#248;re.

Eller man kan risikere at hesten blir vanskeligere enn man har trodd, og man ender opp med en hest som blir VANSKELIGERE enn f&#248;r.

Nikita
17-10-2007, 22:29
Ok.... Har ikke opplevd det jeg da... Men nå grise-jager jeg ikke hesten rundt heller da :)

Men Sol skrev innledningvis at hesten ikke kunne jobbes med i longen, da mente hun at hun ikke fikk løslongert den fordi den hadde blitt trent for mye join-up?

Nikita
17-10-2007, 22:31
Målet hennes var å løslongere hesten?

LisaFi
Det m&#229; nesten Sol forklare, jeg l&#248;slongerer ikke... :)

Sol
jeg skj&#248;nte heller ikke helt hva du sp&#248;r etter.. men kan jo forklare forskjellenne her litt, s&#229;nn jeg ser dem:)

Join-up: man driver hesten rundt i en rundpaddock, eller et annet innhegnet omr&#229;de til man f&#229;r de fire tegnene til at hesten er villig til &#229; forhandle, nemlig, et &#248;re p&#229; deg, tygging og slikking, senke hodet mot bakken, forminske avstanden mellom deg og hesten
Deretter slutter man &#229; drive hesten, hesten kommer inn til deg i en JOIN-UP, og f&#248;lger deg uten line og uten ubehagelig press.

Dette gj&#248;r man kun om man M&#197;, en gang s&#229; lenge man har hesten! Og man gj&#248;r det slett ikke p&#229; alle hester, eller som en treningsform

L&#248;slongering: skjer ogs&#229; i en rundpaddock eller annen innhegning. Form&#229;let n&#229; er at hesten skal v&#230;re lydh&#248;r for dine signaler om press8drivende) og ettergift(bel&#248;nning) n&#229;r du ber den om &#229; forandre retning, tempo... dette bruker man som en treningsform hvor utbyttet kan v&#230;re feks innl&#230;ring av stemmekommandoer, kondis, smidighet, muskelbygging. hesten er l&#248;s, alts&#229; ikke fast i deg med en line

longering: skjer med hodelag, kapsun, grime som det er festet en lang line i. man jobber p&#229; samme m&#229;ten som ved l&#248;slongering, men hesten sitter n&#229; fast i deg:) og derfor trenger du ike n&#248;dvendigvis v&#230;re inngjerdet

T&#248;mmerlongering: man bruker to liner, som er festet til kapsun eller hodelag, evt gjennom en longeringsgjordt eller en sele n&#229;r man longerer hesten.

Nikita
17-10-2007, 22:32
ok :)

Du driver med vanlig longering? Hvordan da?

Mener du at join-up kan ødelegge arbeidslysten i longeringsarbeidet? At hesten blir for kua?

Sol
17-10-2007, 22:33
Ok.... Har ikke opplevd det jeg da... Men nå grise-jager jeg ikke hesten rundt heller da :)

Men Sol skrev innledningvis at hesten ikke kunne jobbes med i longen, da mente hun at hun ikke fikk løslongert den fordi den hadde blitt trent for mye join-up?

Det som hadde skjedd med den hesten var at den gjentatte ganger var drevet til underkastelse.. så når jeg ba den om noe som helst, uansett hva, så underkastet den seg og ville komme inn til meg for å få fri... dette er ikke en heldig situasjon, og da får man heller ingen respons av hesten på det man ber om..

Sol
17-10-2007, 22:33
Nei, man jager "livskiten" - i alle fall livsgnisten ut av hesten, kuer den totalt. Har ingenting med arbeid på longeringsline å gjøre.

Eller man kan risikere at hesten blir vanskeligere enn man har trodd, og man ender opp med en hest som blir VANSKELIGERE enn før.

SÅ ille er det da virkelig ikke Lisa:lol:

LisaFi
17-10-2007, 22:38
Joda, det du beskrev, s&#229;! :p

Sol
17-10-2007, 22:40
Joda, det du beskrev, så! :p

joda, men en vellykket join-up gjort av en person med nok kunnskap på rett type problem er derimot finfint:) man skal ikke svartmale mer enn berettiget!

Kaja
17-10-2007, 22:41
Sol: du beskrev dette oppgj&#248;ret mellom deg og Bajas - men han er jo fortsatt helt bajas i f&#248;lge deg? Hvordan kan det ha v&#230;rt et oppgj&#248;r? Lurer bare.

Nikita
Så det har ikke noe med longering eller løslongering å gjøre i det hele tatt?

Nei, det er jo ikke bra den situasjonen du var borti, men det er vel litt hardt å si at dette er kun noe for de som vet veldig godt hva de driver med? De har jo lært engang de og, man må kunne trene seg? Ingen er utlært før man har lært....

Det med at hesten blir for kua og ikke kan longeres (på den ene eller den andre måten) er jo ikke bra i forhold til at hesten blir for kua. Men jeg synes argumentet med å at man dreper arbeidslysten i longen er å ta i litt langt? Da er det en arbeidslyst du ønsker å bruke i longeringsarbeid?

Hvorfor skal man longere egentlig da? Mener ikke at hesten skal bli usunt underdanig, men at den kanskje blir roligere og mister litt motor, hva er galt med det? Ser jo heller ikke noe stprt poeng med longer heller jeg da... Det er mange som gjør det feil!!! Mindless circles og det er utrolig hardt for hesten, og jeg ser mange som longerer og longere feil. Skal man longere riktig må man ha 2 tømmer for å fange opp begge sidene. Men det er kanskje en annen diskusjon. Men prøvde liksom å forstå konsekvensene av at hesten mister litt arbeidslyst....

Olena
Hei til dere som kommenterer l&#248;slongering eller join up som nevnes her? Har dere mye erfaring med det? ;)

Harneshaug
17-10-2007, 22:48
De kommenterer d&#229;rlig og feil ut&#248;velse av det, bare for &#229; gj&#248;re oppmerksom slik at vi slipper den debatten atter en gang....

Velkommen forresten :)

Sol
17-10-2007, 22:49
Sol: du beskrev dette oppgjøret mellom deg og Bajas - men han er jo fortsatt helt bajas i følge deg? Hvordan kan det ha vært et oppgjør? Lurer bare.

Før join-up: Bajas gikk til angrep på meg i boksen, i luftegården, når jeg leide, når jeg rei... altså: han utførte handlinger i den hensikt å skade meg heller enn å måtte høre på meg.

Årsak: sånn jeg ser det var dette et forsvar fordi han ikke visste hva som hunne skje dersom han gikk over streken med meg og hvor streng straff som da ventet han OG han så ikke på meg som noen han trengte å ha respekt for.

Etter join-up: Bajas snakker i store bokstaver fremdeles, han steiler, sparker og glefser i lufta, men angrepene er aldri rettet direkte mot meg, så lenge jeg er tydelig og rettferdig. Nå steiler han feks ikke for å få meg av, men for å protestere mot krav, om han sparker, så sørger han for ikke å treffe, om han glefser i lufta så er det i lufta, ikke på meg..

Med andre ord: han har ikke funnet en bedre løsning på hvordan han kan formiddle når han blir overopphetet og frustrert og føler seg misforstått og urettferdig behandlet av meg, så han gjør mye av det samme som han gjorde før, MEN han angriper ikke meg i den hensikt at han skal TA meg, han bare protesterer på det jeg krever av han.

Kanskje vanskelig å se forskjellen når man ikke har sett han i aksjon, men det ER en forskjell.

Jeg tror aldri Bajas kommer til å bli helt fri for steiling, sparking i lufta, glefsing i lufta, kasting med hodet, knurring og graving... det er en del av han, som jeg faktisk opplever KUN når noe nytt skal læres, før han forstår hva jeg ber om, ELLER når han prøver å se om han kan få mer tak på meg... andre hester gjør det samme, men ikke med så store bevegelser, rett og slett.

Å gjøre en join-up forandrer ikke hestens personlighet(dersom den gjøres riktig) men det forandrer forholdet mellom hest og trener!

Sol
17-10-2007, 22:50
Hei til dere som kommenterer løslongering eller join up som nevnes her? Har dere mye erfaring med det? ;)

Jeg har gjort det noen ganger ja, men velger stort sett å løse lederskapsproblemer på andre måter.

Sol
17-10-2007, 22:56
S&#229; det har ikke noe med longering eller l&#248;slongering &#229; gj&#248;re i det hele tatt?

Nei, jeg mener at det ikke har noe med l&#248;slongering og longering &#229; gj&#248;re.

[/QUOTE]Nei, det er jo ikke bra den situasjonen du var borti, men det er vel litt hardt &#229; si at dette er kun noe for de som vet veldig godt hva de driver med? De har jo l&#230;rt engang de og, man m&#229; kunne trene seg? Ingen er utl&#230;rt f&#248;r man har l&#230;rt....[/QUOTE]

Hvorfor er det &#229; ta for hardt i? Om man krever underkastelse av en hest(det er jo det join-up er) og ikke har nok kunnskap om hesters kroppsspr&#229;k og adferdsm&#248;nster s&#229; mener jeg at join-up veldig fort kan ende med at man enten knekker hesten psykisk ved &#229; drive den for langt etter at den har vist tegn p&#229; underkastelse, s&#229;nn at den gir opp &#229; bli h&#248;rt, eller at man driver en hest til &#229; g&#229; til angrep fordi den f&#248;ler at den ikke blir forst&#229;tt og dermed velger &#229; angripe for &#229; f&#229; en slutt p&#229; plagene.

Dette blir jo de to ytterpunktene, og veldig ofte g&#229;r det jo bra, av den enkle grunn at man gir seg fordi man er sliten selv, eller ikke gidder mer.. heldigvis. OG fordi disse dyrene vi jobber med har en fantastisk t&#229;lmodighet og vennlighet og helst vil ung&#229; &#229; skade oss..

[/QUOTE]Det med at hesten blir for kua og ikke kan longeres (p&#229; den ene eller den andre m&#229;ten) er jo ikke bra i forhold til at hesten blir for kua. Men jeg synes argumentet med &#229; at man dreper arbeidslysten i longen er &#229; ta i litt langt? Da er det en arbeidslyst du &#248;nsker &#229; bruke i longeringsarbeid?[/QUOTE]

Jeg sa ikke at arbeidslysten blei drept.. jeg sa at hesten var s&#229; vant med at det man ba om var underkastelse at i stedenfor &#229; pr&#248;ve &#229; h&#248;re hva jeg ba den om, s&#229; gikk den rett dit. Utenfor rp var hesten arbeidssom som bare det, men der inne virket det som den l&#229;ste seg p&#229; det temaet og at alt annet var utelukket.

[/QUOTE]Hvorfor skal man longere egentlig da? Mener ikke at hesten skal bli usunt underdanig, men at den kanskje blir roligere og mister litt motor, hva er galt med det? Ser jo heller ikke noe stprt poeng med longer heller jeg da... Det er mange som gj&#248;r det feil!!! Mindless circles og det er utrolig hardt for hesten, og jeg ser mange som longerer og longere feil. Skal man longere riktig m&#229; man ha 2 t&#248;mmer for &#229; fange opp begge sidene. Men det er kanskje en annen diskusjon. Men pr&#248;vde liksom &#229; forst&#229; konsekvensene av at hesten mister litt arbeidslyst....[/QUOTE]

Dersom man longerer, uten &#229; f&#229; hesten til &#229; underkaste seg er jo dette en styrke og smidighets&#248;velse som er nyttig i alt annet arbeid med hest.

Kaja
17-10-2007, 23:05
Nei nei, mete s&#229; klart ikke at han burde ha endret personlighet, men var bare litt nysgjerrig etter det jeg leste om den gangen du utf&#248;rte en join-up p&#229; Bajas, men n&#229; ble jeg klokere p&#229; det og! :)

Sol
17-10-2007, 23:06
Nei nei, mete så klart ikke at han burde ha endret personlighet, men var bare litt nysgjerrig etter det jeg leste om den gangen du utførte en join-up på Bajas, men nå ble jeg klokere på det og! :)

det var bra:)

Bælena
18-10-2007, 17:15
Nei, det er jo ikke bra den situasjonen du var borti, men det er vel litt hardt &#229; si at dette er kun noe for de som vet veldig godt hva de driver med? De har jo l&#230;rt engang de og, man m&#229; kunne trene seg? Ingen er utl&#230;rt f&#248;r man har l&#230;rt....

Hvorfor er det &#229; ta for hardt i? Om man krever underkastelse av en hest(det er jo det join-up er) og ikke har nok kunnskap om hesters kroppsspr&#229;k og adferdsm&#248;nster s&#229; mener jeg at join-up veldig fort kan ende med at man enten knekker hesten psykisk ved &#229; drive den for langt etter at den har vist tegn p&#229; underkastelse, s&#229;nn at den gir opp &#229; bli h&#248;rt, eller at man driver en hest til &#229; g&#229; til angrep fordi den f&#248;ler at den ikke blir forst&#229;tt og dermed velger &#229; angripe for &#229; f&#229; en slutt p&#229; plagene.

Dette blir jo de to ytterpunktene, og veldig ofte g&#229;r det jo bra, av den enkle grunn at man gir seg fordi man er sliten selv, eller ikke gidder mer.. heldigvis. OG fordi disse dyrene vi jobber med har en fantastisk t&#229;lmodighet og vennlighet og helst vil ung&#229; &#229; skade oss..

Kanskje litt OT det her, men dere som kan join-up: Hvor/hvordan l&#230;rte dere det? Kurs?

Sol
18-10-2007, 17:16
kurs, andre som har gjort mens jeg har sett p&#229;, b&#248;ker, videoer og s&#229; tror jeg at ca 20 &#229;rs erfaring med hest hjalp godt p&#229;.

men alts&#229;, sier ikke at jeg KAN det, men at jeg har gjort det, og mener jeg forst&#229;r prinsippene rundt metoden

Nina77
30-10-2007, 13:53
Jeg synes det blir litt for enkelt å komme med utsagn som *jeg skal aldri gjøre join-up med min hest* *aldri i verden join-up* osv. det er helt greit å komme med slike utsagn om man faktisk ikke har peiling på hvordan man skal kommunisere med hesten for å ha utbytte av det, men ikke døm metoden nedenom og hjem uten at dere har satt dere inn i hva RP arbeide og Join up faktisk dreier seg om, og hvordan man jobber med det på en riktig måte. Og som flere har nevnt man trenger nødvendigvis ikke RP, man kan jobbe med dette på en ridebane, ett mindre inngjerdet område, luftegård etc. Men jeg bruker benevnelsen RP i denne tråden.

Jeg har sett flere såkaldte HS trenere jobbe med hester i RP og Join-up. Bl.annet har jeg sett PWV, Ole Johansen, Ellen Ofstad og Sara Silvferberg alle disse har jeg sett live og vært på kurs med. EO og Sara er fortsatt mine mentorer når det gjelder hestetrening og håndtering. Jeg har også sett andre trenere på film og lest bøker om hvordan de jobber. Det har vært spennende å se hvor mye forskjell det er innen deres arbeide og metoder, selv har jeg funnet min metode mest mulig hentet fra EO og Sara, som består av minst mulig trykk og nesten usynlige tegn via kroppspråk, hjelpemidler som stemme og eventuelt pisk samt 'markarbeide' med taugrime og kroppspråk.

Hester er individuelle noen trenger større ord enn andre som igjen bare trenger små små vink... Noen trenger kanskje en eneste join-up i hele sitt liv, andre hester flere med jevne mellomrom, andre igjen kanskje aldri... de er forskjellige i sinn... Jeg ser ikke på RP arbeide som å jobbe med å få hester til å underkaste seg ved tvang, men en måte å kommunisere / diskutere med hesten om hvem som har lederskapet, samt at man samtidig jobber med tillitt og kommunikasjon/kontakt, jeg ser ingen negativt med dette så lenge man vet hvordan man skal kommunisere med hesten, og man passer på at treningen er mest mulig positiv, det er bare så utrolig viktig å lære seg hestens kroppspråk og da snakker jeg ikke bare om flate ører, tygging og senking av hodet osv, det er en hel vitenskap og det er mye å sette seg inn i og man lærer stadig noe nytt. Når det er sagt har jeg sett mye dårlig RP arbeide rundt omkring hvor man legger for mye press på hesten og jager den rundt og herjer på får å få hesten til og vende og så avslutter vi gjerne alt for seint eller for tidlig, det er uvitenheten blant hesteeiere som er skummel.

Sol
30-10-2007, 15:39
Veldig, veldig enig i dette Nina77!

Kaja
30-10-2007, 15:46
Jeg vil ikke si at folk som har g&#229;tt kurs n&#248;dvendigvis kan det, og da tenker jeg ikke p&#229; deg Sol (bare s&#229; det er sagt tilfelle noe blir misforst&#229;tt), men mange folk som pr&#248;ver joinup. Jeg har gjort join-up p&#229; fjordhoppa mi, noe som funket ganske bra, siden jeg visste akkurat hvilke signal jeg ville g&#229; etter, og hvilket signal jeg skulle gi for &#229; invitere henne inn til meg etterp&#229;. Det verste er at hun har v&#230;rt lydigere og mer ydmyk til meg helt siden jeg gjorde dette en dag jeg kjedet meg, som var i fjor vinter. Jeg har litt blanda syn p&#229; joinup. Fjordhoppa skal jeg jo selge, og derfor skal ikke jeg ha noe med henne &#229; gj&#248;re. Men en hest jeg skal bruke masse tid p&#229; hver dag, vil jeg IKKE gj&#248;re det p&#229;..

Sol
30-10-2007, 15:53
jeg for min del vurderer hver eneste hest jeg tar i p&#229; alle m&#229;ter.. Noen tenker jeg litt p&#229; at jeg kanskje b&#248;r gj&#248;re det med, men s&#229; g&#229;r ting seg til uten, og dermed s&#229; blir det ikke noe av. Andre vurderer jeg dithen at jeg m&#229;, fordi jeg ikke n&#229;r igjennom p&#229; noen annen m&#229;te, og noen skal jeg &#230;rlig innr&#248;mme at jeg ikke t&#248;r pr&#248;ve p&#229;!

Hester jeg ikke t&#248;r pr&#248;ve join-up p&#229; oppdager jeg som regel at det er en del andre ting jeg heller ikke t&#248;r &#229; pr&#248;ve.. s&#229; ergo anser jeg dette som hester som ikke passer helt for meg, rett og slett. De jeg ikke f&#248;ler at jeg trenger &#229; gj&#248;re det p&#229;, fordi det ordner seg uten er hester jeg ofte syns det er litt iunspirerende &#229; jobbe med, evt er det veldig godt skolerte og h&#248;flige hester som fort tar et hint(feks Shanti) fordi de er godt grunnleggende oppl&#230;rt n&#229;r det gjelder hva som ventes av dem i forhold til mennesker.

Ogs&#229; har vi s&#229;nne hester jeg virkelig forguder da.. som er litt s&#229;nn t&#248;ffe p&#229; utsiden og myke inni, hyperf&#248;lsomme og utfordrende, men uten &#229; v&#230;re voldsomme... mange av disse hestene har jeg hatt hell med join-up p&#229; fordi de er s&#229; f&#248;lsomme, og det er s&#229; lett &#229; gj&#248;re for mye med dem.. og ved &#229; ta de inn i en rp, eller et annet sted &#229; jobbe med dette med signaler s&#229; l&#230;rer vi mye om kroppsspr&#229;ket til hverandre, og f&#229;r avklart endel ting. Ikke alle har jeg gjennomf&#248;rt en "full" join-up p&#229; heller, fordi de s&#229; tydelig viser sin plassering veldig tidlig, n&#229;r bare mine signaler blir riktige for dem.

Britt Elin
31-10-2007, 22:25
Ja dette var et bra innlegg!! Jeg er selv frelst av denne metoden, men ikke for enhver pris, nei. Jeg ser også på dette som en fin plass å ta lederskap over hesten og ikke minst lære den å kjenne. Men den skal jo ikke piskes rundt der dag ut og dag inn. Noen hester blir sikkert slik som den du beskriver og andre kan jo faktisk prøve å hoppe ut av roundpen, eller rett og slett gå til angrep hvis man ikke leser signalene som hesten gir. Hestene krangler jo seg imellom når de skal finne rangen i flokken, så da er det jo naturlig at sterke individer kan utfordre oss også! Så det kan også være en farlig metode hvis man har liten erfaring med denne måten å jobbe på. Så jeg anbefaler folk og gå et kurs, plukk ut det som passer DEG og hesten din og ikke glem all gleden og kosen med det å ha hest!:)

MeretheHa
01-11-2007, 23:24
Jeg startet opp med Horsemanship selv for 8 &#229;r siden.. Fikk "kj&#248;pe" en kaldblodstraver p&#229; ni &#229;r, da han hadde begynt &#229; angripe eieren. Han m&#229;tte st&#229; alene ute da han jaget alle andre hester ut av lufteg&#229;rden.
Jeg ble tilfeldig presentert for denne hesten i en stall der ingen likte han...jo, ei lita jente p&#229; 12 &#229;r som stelte han litt p&#229; h&#229;ret av og til.
Jeg begynte &#229; ta meg litt av han jeg ogs&#229;, men merket at jeg ikke hadde det veldig trygt rundt meg. Jaja tenkte jeg, dro han med meg ut i en selvlaget paddock. Det gikk helt vilt for seg og det sprutet grus og bakben mot meg. Etter 45 min, stod bare og forsvarte plassen min egentlig, s&#229; bremset han ned og tygde en gang. Flink gutt sa jeg og gikk inn uten &#229; bry verken han eller meg mer.
Neste dag i stallen hadde han et annet blikk, ahh... deili! Da var han plutselig min. Jeg har aldri hatt han i paddock siden, for hvis det hjelper mener nu jeg og at i mitt tilfelle det holder. Trening f&#229;r han ved ridning eller kj&#248;ring.

Jeg klarer ikke helt &#229; skj&#248;nne at hestene kan "trenes" i en paddock, eller leke. Det virker mere for meg som en trening p&#229; underkastelse. Mitt syn p&#229; den sort trening, har briller s&#229;nn by the way...

Er det noen som kan gi meg et annet syn?

Og sol, godt at du klarer &#229; se "skadene" som kan komme... jeg har m&#248;tt mange hester, og alle takler paddock trening forskjellig.

Jeg synes det er bra &#229; ha forskjellig syn p&#229; hester, da kan man l&#230;re hos hverandre!

Sol
01-11-2007, 23:43
Linnea min tidligere d&#248;lahoppe ELSKET &#229; v&#230;re i rp &#229; trene.

N&#229;r vi gikk mot rp, spisset hun &#248;rene, blei litt spretten i ganglaget, og gik fortere. N&#229;r jag slapp henne l&#248;s der inne eksploderte hun med elleville stunt, et par rundr kanskje, f&#248;r hun br&#229;stoppet med et blikk som sa "javel sjef, hva skal vi gj&#248;re i dag?".. alts&#229; p&#229; en sk&#248;yeraktig m&#229;te!

Jeg l&#230;rte henne kommandoene for skritt, trav, galopp, rygg, stopp, kom hit der inne. Passet alltid p&#229; at dersom hun begynte med noen tegn til underkastelse, s&#229; minsket jeg presset, evt gikk jeg ut og lot henne f&#229; en fem minutt alene der inne.

N&#229;r vi skulle sale p&#229; og sitte opp f&#248;rste ganen var det et naturlig sted &#229; gj&#248;re det p&#229;, siden hun var vant til at ny l&#230;ring foregikk p&#229; det stedet. Hun var rolig og kul da ogs&#229;, og da jeg gikk av henne s&#229; hun nesten litt forn&#230;rmet ut;) Hun var nok klar for mer, men jeg var redd for &#229; presse henne for langt..

N&#229;r og om jeg jobber med en hest i rundpaddock, s&#229; er det ofte fordi jeg vil ha muligheten til &#229; kontrollere bevegelsene dens, og samtidig ikke ha hendene fulle av utstyr som ogs&#229; sitter fast i hesten.

feks om jeg lurer p&#229; om en hest er urein, bruker jeg rp. Om jeg lurer p&#229; om den kan fatte begge galopper.. n&#229;r en traver skal l&#230;re &#229; galoppere.. en hest som ikke takler t&#248;mmekj&#248;ring og longering p&#229; line(Bajas), men som fikser &#229; longeres l&#248;s..

N&#229; er ikke jeg s&#229; hysterisk opptatt av at det skal v&#230;re en RUND paddock da.. syns egentlig det er mer spennende med en firkantet en.. fodi det gir meg som trener noen utfordringer, og hesten jeg trener noen fordeler;)

Liker bare prinsippet med &#229; ha hesten helt l&#248;s, uten noe som holder den fast til meg, s&#229;nn at den kan b&#230;re seg som den vil, sette f&#248;ttene der det passer best for den. Og en hel ridebane.. ja det har ike gamlemor kondis til, rett og slett!

CalixLavec
07-11-2007, 17:47
Er helt enig med deg!! Var et veldig bra innlegg du skrev, som jeg tror vil være en stor tankevekker for maange!!!

Tropi Hera
11-11-2007, 12:20
Fantastisk flott innlegg om at det faktisk ikke er alle som burde drive med Join Up, bare for at det er trendy. Liker selv å bruke Join Up, men ikke ofte. Gjør det bare på nye hester jeg får. Og jeg vet nårtid jeg skal slutte. Synd det blir missbrukt av så mange. For det er jo en fin måte å få kontakt med hesten på.

Lene & Liandor
31-12-2007, 01:16
Jeg har sittet i noen dager og lest en bok av Kelly Marks (L&#230;r hesten gode manerer) og har n&#229; kommet til join up kapitellet av boka... Jeg har planer om &#229; pr&#248;ve ut "join-up" med hesten min, men jeg har selv sagt til meg selv at det ikke blir aktuelt f&#248;r jeg er helt BOMBE sikker p&#229; hvordan alt skal foreg&#229; og hvordan jeg selv skal bruke kroppspr&#229;ket mitt! Kjempe bra innlegg dette her, tankevekker! Jeg skal s&#229; ytterst v&#230;re kjempe forsiktig i min kommende bruk og jeg skal lese masse og &#248;ve meg uten hest f&#248;r jeg i det hele tatt pr&#248;ver ;)

Er synd n&#229;r ting med hest blir trend.. Vi driver faktisk med levende vesner og det er sjeldent vi skj&#248;nner at det vi gj&#248;r g&#229;r utover dem.. :(

Dorull
31-12-2007, 01:19
Jeg ser virkelig opp til deg, sol! og det tror jeg det er mange andre her inne som gj&#248;r ogs&#229;:)

Kaja
31-12-2007, 01:54
Tror nok ikke det er &#233;n p&#229; FH som gjerne sp&#248;r Sol om man har problemer med hesten sin! ^^

RenateSJ
31-12-2007, 11:32
Du tror ikke at noen sp&#248;r Sol om de har tr&#248;bbel med hesten? :lol:

Kaja
31-12-2007, 11:39
Ops, feilformulering.. :p

a-k.m
18-04-2008, 23:15
Feilen er at han som intoduserte uttykket "Join up" kanskje ikke forklarte godt nok at det er en måte å få kontakt og kommunikasjon på, ikke noe man skal drive med i all evighet.
Dette er egentlig ikke en lek for hesten, så når hesten fungerer i rundpaddock skal man egentlig gå videre i treningen, ikke terpe på det gang på gang. Det er jo en lederskapsøvelse, og vi skal ikke trenge å bevise vårt lederskap på den måten daglig. Trenger vi det, har vi et problem i forholdet mellom oss og hesten vår.
Selv er jeg ikke imponert over M. Roberts, synes han er inkonsekvent og gjør mange rare ting, men det er jo lov å ha forskjellig mening om ting ikke sant?

lafutura
19-04-2008, 09:32
Når jeg snudde for å gå fra den kom den etter, og jeg lot den få lov, fordi jeg hadde gitt den fri. eier måpte.. Hun fortalte at det var to år siden sist hun hadde fått hesten til å følge etter seg i rundpaddocken selv om hun ba om det uten at den var på line

Kjempebra innlegg! Men det at hesten følger etter deg, hva er det et utrykk for? Jeg slipper ofte hesten min i hallen og leker litt med han, da løpet / går jeg gjerne og han følger etter, stopper når jeg stopper, løper når jeg løper. Han er helt fri.

Sol
20-04-2008, 14:47
Kjempebra innlegg! Men det at hesten følger etter deg, hva er det et utrykk for? Jeg slipper ofte hesten min i hallen og leker litt med han, da løpet / går jeg gjerne og han følger etter, stopper når jeg stopper, løper når jeg løper. Han er helt fri.

Jeg tar det som et tegn på at hesten aksepterer meg som leder for dagens aktiviteter.. at den vil være sammen med meg å gjøre de tingene jeg gjør. Rett og slett et tegn på respekt, tillit og samhørighet.

lafutura
20-04-2008, 20:40
S&#229; koselig da :) Slapp han senest i hallen i dag; han l&#248;p en liten runde, f&#248;r han kom inn til meg. Trente litt sm&#229; &#248;velser, som &#229; flytte bakpart / frempart og rygging kun ved at jeg pekte p&#229; han. Fikk masse ros og kos. S&#229; l&#248;p jeg litt rundt og han fulgte etter. Kj&#230;resten min var ogs&#229; med ut p&#229; banen, og hesten hilste p&#229; han, men gikk fort til meg etterp&#229;. Syntes dette var en veldig koselig stund, men greit &#229; vite at dette er noe som hesten setter pris p&#229;, at det ikke er dominering eller undertrykking jeg driver med. For virker jo som hesten liker det; men jeg vet jo ikke hva jeg "gj&#248;r" annet enn at vi leker litt og har det koselig:)

Lene Th.
20-04-2008, 21:24
Det er godt å se at begrepet "NH" og "Join Up" kan bli belyst av en som vet hva det faktisk er, Sol! :)
Har gjort dette selv på et par hester jeg har hatt her, men da har det vært for en grunn.

"Join up" er ingen lek, og ikke noe enhver skal innlate seg på. Det kan være til stor hjelp, men kan få fatale følger for både hest og handler dersom man ikke er pinlig nøyaktig og klarer lese hesten godt nok.
To ganger har jeg tatt opp "kampen" med alfahopper. Den gangen var det nødvendig, og det fikk resultater i etterkant.
Det var en erfaring, men ikke noe jeg gjør igjen dersom jeg ikke er tvingende nødt.

Spennede debatt, foresten! :)

a-k.m
10-07-2008, 21:25
[Problemet er at treneren ikke har forklart hvorfor man faktisk trener hesten i rundpaddocken, og hva man ønsker å oppnå. For hadde han gjort det hadde man visst når man skulle gi seg.
Join up er noe man ikke trener om og om igjen, man gjør det for å befeste et godt lederskap og skape tillit. Dersom man ikke får problemer med forholdet til hesten skal man ikke trenge å gå tilbake til den måten å trene på flere ganger.
Selv synes jeg ikke Monty er spesielt imponerende, men helt ok. Jeg mener at det som vises på hans "show" oa blir litt lettvint og raskt, slik man kan lures til å tro at det er litt hokus pokus, fiks og ferdig liksom.

proscenia
11-07-2008, 08:35
[
Selv synes jeg ikke Monty er spesielt imponerende, men helt ok. Jeg mener at det som vises på hans "show" oa blir litt lettvint og raskt, slik man kan lures til å tro at det er litt hokus pokus, fiks og ferdig liksom.

Viss man ser på Monty's show, gjør han det veldig klart at det IKKE er slik han ville jobbet hjemme med en hest. Da ville han ikke sett på klokken, men på hesten. Det han gjør på showene er kun for å demonstrere hva som faktisk er mulig å gjøre med en problemhest.

Missy
11-07-2008, 15:31
Kjempe bra innlegg. Join-up ha jeg selv aldri pr&#248;vd og gr&#248;sser ved tanken p&#229;. NH handler om sunt hestevett, noe jeg anntar de fleste her inne har. Logisk tankegang og utgangspunkt det beste for hesten. Mere hokus pokus enn det er det ikke.

Andrea & Bajas
24-07-2008, 04:13
Meget godt poengtert, Sol!
Jeg kunne ikke vært mer enig i din påstand.

Rescue
11-04-2010, 16:43
hmmm n&#229;r man trener hesten til join up og hesten har blitt enig med deg om hvem som er leder s&#229; skal vel join up ikke v&#230;re strengt talt noe man trenger &#229; gjenta s&#229; lenge man fortsetter &#229; v&#230;re en konsekvent leder n&#229;r man holder p&#229; med hesten enten det er i boks, stallgang, leieturer, rideturer etc.. for har hesten funnet ut at du er lederen s&#229; husker den det veldig godt.. og lederskap kommer med tillitt..

jeg trente join up p&#229; den f&#248;rste hesten jeg hadde da hun var en misforst&#229;tt hest da jeg overtok henne med masse unoter type slo etter deg p&#229; boks, sirklet deg inn i lufteg&#229;rden og slo og ville ikke la seg fange med mindre du hadde kraftforb&#248;tta med deg.. jeg hadde henne i roundpaddocken 3 ganger og trente join up men jeg jaget henne aldri p&#229; den m&#229;ten som mange gj&#248;r feil.. og da vi var enige om hvem som var sjefen uten &#229; legge s&#229; mye som en h&#229;nd p&#229; henne s&#229; trente vi aldri join up igjen, men jeg passet p&#229; at hun gikk bak meg p&#229; leieturer, viket for press (eller i mitt tilfelle h&#229;ndbevegelse mot henne) etc etc n&#229;r jeg h&#229;ndterte henne. Jeg kunne g&#229; med henne p&#229; leietur uten grime og leietau og hun gikk alltid bak og gjorde aldri noe tegn til &#229; ville stikke fra meg. Hun gikk tom l&#248;s mellom lufteg&#229;rder der det stod hingster p&#229; begge sider uten s&#229; mye &#229; blunke til dem for hun fulgte meg. Men dette var ikke gjort p&#229; 123, vi brukte m&#229;neder p&#229; &#229; f&#229; det slik. og hun l&#230;rte seg ogs&#229; at plystring bet&#248;d &#229; komme i lufteg&#229;rden (da det hendte at hun ikke s&#229; meg komme ) slik at det ble slutt p&#229; &#229; sirkle inn og sl&#229; samtidig som at hesten min ville v&#230;re med meg.. s&#229; vi fikk et vennskap for livstid og hadde det mye g&#248;y.

Kan blant annet si at jeg m&#229;tte selge henne da jeg begynte p&#229; skole men jeg opps&#248;kte hesten etter 7 &#229;r og da jeg stod ved lufteg&#229;rden hennes (hun stod sammen med 10 andre hester) og jeg plystret.. hesten som snudde p&#229; hodet og knegget og kom l&#248;pende var min gamle hest som ikke hadde sett meg p&#229; 7 &#229;r. Ingenting hadde forandret seg mellom oss.

Som mange sier s&#229; er det noen ganger en n&#248;dvendighet &#229; bruke join up, men man m&#229; VITE hva man driver med og bruker man det for mye s&#229; &#248;delegger det mere enn det gj&#248;r nytte.

S&#229; takk til Sol som ga denne tankevekkeren og takk til deg Sol som hjalp hesten (som tydeligvis har hatt for mye join up trening og som virkelig slet med seg sev pga det) og at du hjalp eieren p&#229; riktig kj&#248;r igjen.

fabolos_willow
11-04-2010, 17:11
men husk ogs&#229; at, ja, n&#229;r man f&#248;rst har gjennomf&#248;rt denne join-up'en og f&#229;tt en hest som f&#248;lger deg, s&#229; betyr det ikke at man ikke kan fortsette &#229; jobbe med hesten l&#248;st i rundpaddocken. for det finnes jo en videreutvikling fra denne join-up metoden. som ogs&#229; Rescue over her sier, man fortsetter det gode forholdet, ogs&#229; ut p&#229; leieturer og andre sammenhenger..
og i forholdt til rundpaddockarbeide, eller bare l&#248;st p&#229; ett jorde da... s&#229; er det i startfaser ogs&#229; n&#248;dvendig &#229; minne hesten p&#229; hva det er man vil, om en hest f&#248;rst er litt ukonsentrert.. og hestens konsentrasjon f&#229;r du ved &#229; pr&#248;ve &#229; innvitere den, enten ved &#229; g&#229; fram og invitere hesten inn p&#229; sporet, eller &#229; sende den litt vekk f&#248;r du p&#229; ny snur og inviterer tilbake.

Det gjelder litt &#229; finne en balanse, for hester er ganske forskellige ogs&#229;.. Islandshoppa hun digger &#229; jobbe og pr&#248;ver hele tiden, og hun vet hvem som er lederen og bryr seg ikke om annet rundt,, men andre hester igjen som er litt opp i skyene eller som lett blir distrahert av andre ting f&#248;ler jeg man m&#229; ha den muligheten til &#229; gjennta ting.. og med det menes ikke &#229; overdrive eller ta ALT fra bunn igjen..

Jeg liker i allefall &#229; kunne ha mulighet til &#229; longere en hest uten tau, som jo ikke er n&#248;dvendig med en hest som har fokus p&#229; deg hele tia.. og for &#229; f&#229; det s&#229; m&#229; man jo gj&#248;re noe som leder..

britney
12-04-2010, 15:51
m&#229; bare sp&#248;rre et dumt sp&#248;rsm&#229;l er Join up det samme som horsemanship (skrives slik?) trening? har h&#248;rt at folk sier at de driver med horsemanship trening. dvs jager de vekk fra et bestemt ommer&#229;de i paddocken, p&#229; banen ol. Helt til hesten gir mange underkastelses signaler eller noe. (det er iallefall det jeg har blitt fortallt.)

fabolos_willow
12-04-2010, 16:02
vel, jeg oppfatter Join-up som en DEL av horsemanshipp, den man benytter seg av helt i starten. men samme det..
det er jo ikke meningen at man skal JAGE hesten VEKK uten videre.. hester som har nytte av denne metoden, er jo nettopp hester som ikke er tempte, eller ikke har deg som leder, og hesten vil da nermeste springe rundt av seg selv.. fordi den endten er redd for pisken som du har i h&#229;nden, eller taukveila som hesten har blitt sl&#229;tt med f&#248;r.. hele poenget er at man skal vinne tilbake tillitten hos hesten.
s&#229; man driver jo ikke og skal overhodet ikke jage p&#229; f.eks unghester som er riktig trena fra sterten og f&#248;lger deg og vet at du er lederen..

noe annet igjen der er rett og slett l&#230;re hesten &#229; bli longert.. ja da hender det man m&#229; "jage" litt innimellom for s&#229; &#229; gi ros for det om den fatter poenget med &#229; sirkle rundt deg og ogs&#229; vende inn n&#229;r du ber om det. :)

men ja, jeg mener det ikke er noe forskjell p&#229; join up og horsmanshipp.. alts&#229;, join up er horsmanshipp, men horsmanshipp er mye mer enn bare join-upen ;)

britney
13-04-2010, 22:22
ok takk for svar. Da skj&#248;nner jeg litt mer hva det er for noe. Har f&#229;tt beskjed fra folk jeg har pratet med om at de "jager hesten" rundt og nekter den &#229; komme inn i et bestemt omr&#229;de som er ditt. Men m&#229; man alltid bruke pisk ol for &#229; gj&#248;re dette? kan det ikke holde med &#229; feks. klappe i hendene eller vifte med hendene for &#229; f&#229; hesten til &#229; flyttte seg? Nesten alle folk jeg prater med gj&#248;r dette p&#229; hestene sine unge som gammle, hester som skj&#248;nner at mennesket er leder eller ikke.

hilsen dum og uvitende til Join-up8 horsemanship)