PDA

Se full versjon : Tynn pga. melkeproduksjon

Mandarinhest
10-05-2007, 22:54
Hesten min har blitt fryktelig fort tynn etter føllingen og alle melkeproduksjonen, og kan kjenne ribbena godt.

Hun får fri tilgang til silo, og vanlig gress hun finner i marka, 7 dl oppdrett+et beger med multitilskudd.

Må innrømme at jeg aldri har foret en hest med så mye for før. Og er ganske oppgitt for hun ser ut som ei sprinkelseng.

Hva tror dere?
Hun har markkur innabords og ingen trening som krever noe..

Lopke
10-05-2007, 23:08
Mer oppdrettsfor.. og Høy!!

Mandarinhest
10-05-2007, 23:09
Høy har vi ikke tilgang til. Men siloen er veldig tørr av seg da.. + halmen. Den glemte jeg å nevne.

Inspirador
10-05-2007, 23:09
Jeg har nå en ganske enkel oppskrift på det; - om hesten er for tynn, gi den mer mat! En hoppe som produserer melk, bruker mer energi enn en hest i hard trening, og hun har behov for næringsrikrik mat med mye proteiner.
Vet du hvor mye hun får i seg av grovfor om dagen, og hvor god kvalitet det er på det? Har du sjekket tenner m.m. så du vet at hun nyttegjør seg av maten?

Inspirador
10-05-2007, 23:15
Jeg hadde helt klart kuttet ut halm. Magen til hest klarer ikke å nyttegjøre seg av den, og det er bare vomfyll så hun ikke orker nok av den næringsrike maten.

Mandarinhest
10-05-2007, 23:17
Nei, halmen blir nok ikke kuttet ut. Halmen er underlag i skuret deres og uten det er det ikke noe hus å være i. Halmen er noe de snapper opp selv når de tusler rundt i skuret, selv om det ved siden av ligger annen mat..

Torhild
10-05-2007, 23:23
MYE MYE mer oppdrett!!!! Jeg gir nå 4 liter pr dag til min hoppe som venter i månedskifte mai-juni, og fikk beskjed av min instruktør/oppdretter at jeg kunne godt gi mer. Selv gir hun 6 liter til normale hopper, og den ene gamle hun har gir hun 10 liter til dagen!!!!!!!!!

Hoppen må ha ekstra mye proteiner når hun ammer, for å klare å holde oppe vekten både på seg selv og på føllet.

Torhild
10-05-2007, 23:41
Klipper også fra en side på nettet som det har vært linket til før; http://www.kvakstad-gard.no/spoersmaal_og_svar.htm

Sitat; Pass på at hoppa får nok mat. Bedre feit enn tynn. Våre hopper får rutinemessig ca 6 liter oppdrett i slutten av svangerskapet og i de første 14 dagene etter fødselen, senere øker vi til 9-10 eller mer, hvis det behøves.
Med bare 3 liter og høy (grovfôranalyse?), vil hoppa sannsynligvis snart rase ned i vekt, selv om mange kaldblodshester er mer lettfôret enn mange varmblods. Hvis hun skal produsere 20-30 liter melk i døgnet, klarer hun seg ikke med det dere gir nå....... Sitat slutt.

Tone
10-05-2007, 23:55
Min vennine lånte hoppa hun har stelt og trent i mange år for å få et føll etter. Og i fjor da føllet var lite og de gikk på beite brukte hun da på slutten av beitesesongen(august/september) en oppdretts sekk i uka på mor og føll + godt med høy da føllet spiste GODT på mora!! Gamlingen gikk litt over 1mnd ilag med dem på beite og mora stod bestandig igjen å mumsa kraftfor når de andre 2 var ferdige!

Så for på så mora klarer å produsere melk og holde seg selv i godt hold:p

Løkki
11-05-2007, 00:12
Ville gitt minst 4 kg oppdrett, fordelt på så mange måltid som mogleg, og kanskje ein del havre i tillegg.

Anniken B
11-05-2007, 00:56
Du må nok fore mer ja. ;) Ei hoppe trenger 75% ekstra i forhold til vanlig, altså totalt 175% av normal kost de første 6-7 ukene etter følling. Jeg pleier vanligvis ikke råde folk til å gi mye kraftfor, men lakterende hopper er et unntak, disse trenger mye mat for å ikke bli tynne! Øk gradvis på med oppdretten, 7 dl er ikke mer enn en liten halvkilo. Vanskelig å gi råd om hvor mye når jeg ikke vet hva det er i grovforet ditt, men så lenge du ikke overskrider 2 kg pr måltid skal det gå greit å fore opptil 3-4 kg pr dag. Du kan også gi olje.

Likevel er jeg litt uenig i sitatet til Toril, for feit er aldri bedre enn for tynn. Hester tåler faktisk bedre å være litt på den tynne sida enn på den feite, tro det eller ei.

Lykke til. :)

~Anniken

juliekj
11-05-2007, 08:17
Sier som de andre her: mere mat..

Helst grovfor av høyeste kvalitet, men tilogmed da må du spe på meden god del kraftfor.

Våre hopper får nå 4l oppdrett fordelt på 3 måltider + så mye høy som de orker å få i seg - og de har ca 1 + 2 igjen til følling.
Ho som har følla får 8l oppdrett fordelt på 3 måltider + høy.

P.S. høyet vi har for øyeblikket er av veldig høy "kvalitet", nesten for god til å kunne brukes på løpshestene. Derfor trenger vi ikke gi mer kraft enn vi gjør. Mindre bra høy betyr mere kraftfor.

Lucinda
11-05-2007, 09:39
Meir mat ja. Eg bruker normalt ikkje gi mykje kraftfor men no når hoppa mi har føll har eg økt. Dvs det har eg gjort gradvis i siste tida av drektigheten og etter ho følla for 6 dager sidne. Så mi fjording hoppe får no 6 liter oppdrett og 2 liter valsa havre pr dag. Og så mykje høy som ho orker å ete av god kvalitet.

Dvs ca 4 kg oppdrett og ca 0,7 kg havre

Eg veit att mi hoppe tar av under melking så eg har lagt ein del på henne under drektighetstida og vil fore godt ei stund framover for å unngå å få tynn hest om ei tid.

Eg fordeler dette over 4 måltider.

Catrine
11-05-2007, 09:51
Det ligger kanskje i kortene, men når man fórer med kraftfor så skal ikke mengdene ved hver foring være for store. Det er bedre å fordele utover i flere måltider. Da klarer også hesten å nyttigjøre seg av fóret bedre.
Jeg har hørt at havre er bra for ammede hopper, men nå inneholder vel oppdrett en del havre så da får hun kanskje nok derfra)

Mandarinhest
11-05-2007, 20:15
Hvor mange foringer bør jeg dele på da? Og hvor mye hver gang går an?

Har jo økt en god del de siste dagene, men hvordan spe det utover flere dager da? Bare å begynne å gi hver morgen 1dl feks. og øke?

Er fryktelig LITE med for i hele kommunen. Nå er vi snart tom for rundball her hjemme, naboene og alt. Ute vokser ikke gresset så vi har skikkelig problem. Og høy er det nesten ingen som har, desverre.

Så nå driver jeg å gjerder inn på plenene her rundt huset og lar de gå der en time om kvelden og en på morgenen. Men når jeg skal på skolen blir jo det problematisk å drive med de slik om morgenen. Da må jeg iallefall stå opp 6 for å få tid til det.

Så jeg må øke..

Torhild
12-05-2007, 02:42
En dl er ikke mye å øke. Jeg øker med en halv liter jeg i slengen...

juliekj
12-05-2007, 07:58
Jeg har lært at til en hest på 500kg så bør man ikke øke med mer enn 200gr kraftfor pr døgn (tilsvarer ca 4 dl havre) for at magen og tarmene skal få tid til å venne seg til den økte mengden mat.
Så hvis du forer kraft 4 ganger om dagen øker du med 1 dl pr foring. Til mindre eller større hest så må man gå tilsvarende opp/ned på "økningen"... (Det blir ca 0,4 gr pr kilo hest = 300 kilo hest, øke med 120gr og 650 kilo hest øke med 260gr osv..)

Hestens mage kan holde ca 16 liter, men fordøyelsen fungerer best dersom man ligger på rundt 10 liter. Derfor skal man gi små porsjoner kraft flere ganger om dagen isteden for få store porsjoner.
Man må også huske på at mengden spytt som produseres vil fordoble (ca) mengden mat, så å overstige 5 liter pr foring er ikke noen god ide.

Jeg antar at du forer grovfor samtidig med kraftforet, så jeg ville holdt meg på rundt en 3 liter kraft som maks pr foring, og heller øke på antall foringer om dagen dersom det blir for lite.

Mandarinhest
12-05-2007, 09:55
En dl er ikke mye å øke. Jeg øker med en halv liter jeg i slengen...

Halvliter? Oi, da lærte jeg noen nytt. Jeg øker med 2-3 dl jeg.

Catrine
12-05-2007, 10:23
Halvliter? Oi, da lærte jeg noen nytt. Jeg øker med 2-3 dl jeg.

Det er en grei økning syns jeg. 2-3 dl pr foring. Se også juliekj sitt innlegg.
Dersom det er FK sittt fór så har de forkonsulenter som kan hjelpe deg med hvor mye fór du skal gi. Jeg ringte de da jeg fóra unghesten min med Oppdrett. Så fikk jeg vite hvor mye han skulle ha til dagen for å dekke vedlikeholdsbehovet. (han fikk en kg pr måltid, og de burde ikke få mer enn ca 2-3 kg pr. måltid) Jeg målte opp og fikk at 1 kg Oppdrett utgjorde 1,5 liter.

Torhild
12-05-2007, 12:48
Men må påpeke at jeg øker med en halvliter pr dag, ikke pr måltid. Så det stemmer jo bra overns med Juliekj sitt regnestykke på dagstotalen.

ponnitrollet
13-05-2007, 14:31
Hmm.. Kanskje det kan være lurt å prøve å blande litt linfrø i maten? Har hørt at det kan hjelpe. Eller du kan kjøpe noe slags tilskuddsfôr. Noen av kuene våre blir litt tynne når de melker masse.

crusabell
14-05-2007, 09:51
er det ikke bedre å gi f.eks betfiber,graspellets eller greenpower hvs dere har dårlig med grovfor? i tillegg til mer kraftfor såklart.. oppdrett kan vel ikke erstatte grovforet?
hvor mye kraftfor gir dere hopper som går på beite med godt gress? trodde føllhopper gikk på beite uten kraftfor jeg..

Catrine
14-05-2007, 13:09
Men må påpeke at jeg øker med en halvliter pr dag, ikke pr måltid. Så det stemmer jo bra overns med Juliekj sitt regnestykke på dagstotalen.

Jepp;)

LisaFi
14-05-2007, 21:38
er vel ikkeno gress å snakke om ennå vel?

crusabell
14-05-2007, 23:03
nei,men når det blir gress? er det vanlig å gi kraft i tillegg?

Torhild
14-05-2007, 23:32
Det kommer litt an på hvor i landet du bor. Her er gresset kjempebra nå, og begge mine går ute døgnet rundt.