PDA

Se full versjon : Dope nervøs hest ved skoing?

Karen
09-05-2007, 18:40
Hei hei:)
Nervøse Drottning skal få sko i morgen.
Hun har vært veldig flink (sånn "grei") til å løfte på labbene helt til i dag. Hun steila og slengte seg bakover når jeg løfte og skulle rense ut.
Når man da skal sko, kommer det i tillegg "skummle" lyder, er det best å dope henne ned? vil det hjelpe? er det vanlig på nervøse hester?

Drottning er for de som ikke vet det, veldig sky og lettskremt.

Astrid
09-05-2007, 18:50
Eller man dropper dop og lar hesten forstå at skoing ikke er så farlig.. Hvis ikke må den jo dopes til hver skoing resten av livet...
Har selv en hest som er vanskelig å sko, og det som må til da er at man er rolig, tålmodig, og gir litt bestikkelse ;)

Karen
09-05-2007, 19:03
Drottning er skodd før, men ikke her. Ny plass.
Det har gått veldig bra før sa eier, men han hadde altid ridd henne en tur først. Det jeg tenkte var at hun etterhvert blir tryggere, om jeg gradevis løfter beina og "kakker" litt med hovskrapa, og etterhvert noe som klinger mer. Og gå frem på den måten.

Nina & Flight
09-05-2007, 19:21
Flight måtte dopes i begynnelsen, men det var fordi hun hadde vondt!
Nå er hun mye bedre :) Når jeg fikk henne, hadde jeg ikke EN SJANS til å ta beina på henne engang.. Den første gangen hun skulle skoes, så steilte hun, mulig hun har fått dårlig erfaring etter det.
Men det som trengs er trening, trening og trening ;) og ikke minst tolmodighet :)

Karen
09-05-2007, 19:33
Ja, det var det jeg tenkte, men siden hun har så dårlig/stygge høver nå, må hun skoes nå med en gang, lurte derfor på om hun burde dopes denne gangem, og så trenes?

Karen
09-05-2007, 21:30
Hva ville dere gjort?

Hege
09-05-2007, 21:34
Prøv først uten dop, og legg forholdene til rette; feks ingen i stallen som står rundt å glor på og skaper uro, at noen stryker prater med hesten hele tiden, ri en tur først osv. Det er selvfølgelig også viktig at hovslager er kjent med dette og tar tiden til hjelp. Men jeg vet av flere som må dope hestene sine, delvis pga dårlige erfaringer med tidligere hovslagere...

Torhild
09-05-2007, 23:00
Jeg ville absolutt skodd uten dop! Heller brukt god tid. Tatt en sko, hvile/spaser-pause, neste sko, ny pause osv.

Og bruk en skoer med god tålmodighet og som er vant med urolige hester!!!!!

Karen
09-05-2007, 23:40
Vi skal ha den hovslager'n som eier har brukt på henne før, så han kjenner nok henne litt tror jeg. Men Drottning har jo kommet hit, ny plass, så kan jo henne hun er litt reddere nå enn før?

Tusen takk folkens:klemme:
Da prøver vi først uten dop og prøver å komme oss så langt vi klarer:)

Annette
09-05-2007, 23:49
Prøve uten dop ja^^
Vi gjør og alltid det, siden hesten min er litt sånn tullerusk i hodet og finenr han på noe tull, så slutter han ikke, så da er det eneste å gjøre å dope han.. men har kun vært dopa en gang da=P

Anita&Svarten
10-05-2007, 00:00
Prøv uten dop først. Blir det slik at det blir sikkerhets messig farlig, så ville jeg gitt hesten dop, ikke banket og slått på den.
Vet om andre som har gjort det slik, og nå står hesten kjempefint uten dop :)
Det var bare nødvendig da for å vise at ikke noe skjedde, uten at de behøvde å krangle med den og utsette seg selv for fare.

stallflua
10-05-2007, 00:53
I slike tilfeller mener jeg det også er lov å ha noe spesielt godis i bøtta og bestikke hesten med... lage en trivelig atmosfære, og ikke minst ha god god GOOOOD tida... hjelper ikke noe av dette, vill jeg ha dopa hesten... men husk at det er bedre å dope hesten enn å risikere liv og lemmer... mener vertfall jeg....

Anette
10-05-2007, 01:11
Jeg hadde dopa. Uten tvil...
Siden høvene er stygge og viktige å få tatt. Da ville jeg heller trent enda mer fram mot neste hovslagerbesøk, og heller hatt hovslager litt hyppig for at det ikke skal være "så mye å ta" hver gang :)

Karen
10-05-2007, 14:56
takk folkens:klemme:
Hovslageren kommer hvert øyeblikk, så jeg tror jeg lar han bestemme, så lenge han ikke skader henne.:)

Karen
10-05-2007, 21:26
ÆSJ, den ....skoern kom ikke i dag:mad:
Han måtte vist lage nytt gjerde til hesten sin. humf.. "vanlig" det..

Men ja, så hadde jeg god tid til å trene da:)
Så fant jeg og pappa ut at vi kunne plukke av skoene (hadde bare baksko på). Jaja.. det var ikke enkelt for å si det sånn, så jeg missunder ikke skoern.
Vi ble vell så å si enige om at hun måtte dopes når hun skal skoes, sånn som hun er, tørr ikke løfte bakbeina årntlig, setter seg heller ned på rompa.
Så så vi desverre i dag at hun har trampa seg. En stk "prodd-hull" i hov-veggen ganske høyt opp, som mulig må behandles? vaskes i alle fall.

Jaja, får håpe Hun får sko i neste uke:)

-Marit Petra-
10-05-2007, 22:17
Jeg dopet Mulan den første tiden, da hun flippet helt ut uten. Hun var livredd, stått på et jordet og ikke blitt håndtert i 5 år (you know the story, Karen), da helt fra fødselen. Hun ble vel dopet de 5 første gangene, før vi gradvis gikk over til å ikke bruke noen ting, jeg holdt henne bare i leietauet. Nå er hun kjempegrei, finner ikke på noe tull, og står rolig mens skoeren tar sin tid. Nå skal det sies at jeg har brukt skoere som er vant til at hestene står urolig da.

Karen
10-05-2007, 22:45
hehe, det skal ikke være enkelt.
Hva kostet det å dope henne da, Marit Petra?
Gjorde du, dyrlege eller skoer det?

-Marit Petra-
13-05-2007, 19:08
Dop ja.. Hmm, kostet vel en hundrings eller to tror jeg. Å så må du få det sendt i posten eller hente det på apoteket tror jeg. Husker det ikke helt. Var vel pappa eller skoern som gjordet det. Sett sprøyta inn i "trekanten" som går mellom skulderen, bogen og manen. Ehm.. ja.. skulle vel egentlig ha vist deg den in real life, men det kan jo være at du har hørt om den før :)

stallflua
13-05-2007, 20:23
Er bedre å sette i.m ( intramuskulære ) sprøyter i bakparten til hesten.

-Marit Petra-
13-05-2007, 20:45
Mulig det, men dyrlegen viste meg hvor jeg skulle sette dem. Som grunnregel vel og merke. Men du kan jo sette dem i bakparten hvis dette er bedre, Karen, jfr det stallflua sa.

Karen
14-05-2007, 09:04
hmm.. takk..
Bestille:rolleyes:
Har ikke dyrlegen "noe" h*n kan sette, hvis jeg spør han nå liksom, og skoern kommer i kveld?:p

-Marit Petra-
14-05-2007, 16:11
hmm.. takk..
Bestille:rolleyes:
Har ikke dyrlegen "noe" h*n kan sette, hvis jeg spør han nå liksom, og skoern kommer i kveld?:p

Nå svarer jeg vel litt for sent, men du får ringe på h*n og spørre da vettu :)

anettex
14-05-2007, 18:09
Vet at enkelte bruker Plegacil for å roe ned nervøse hester for skoing.
Da gies det i munnen.
Virker på noen, ikke alle.
Og ikke alle veterinærer vil skrive det ut...
Før var dette ganske så slapt, vi fikk en flaske til en av mine tidligere hester da han stressa i forbindelse med skoing.
Men vi klarte å trene det bort, så flaska stod bare der og samla støv til den var gått ut på dato, og vi tømte den ut.

Nina & Flight
14-05-2007, 18:28
Jeg kjøper doping hos veterinæren min, eller hun har noe med seg når hun er på stallen, hun vet at det er pga det. Dessuten er det treneren min (også eier av stallen) som har det, og det er han som er der under skoinga, så hvis hun trenger doping gir han det til Flight, hvis ikke så er det jo bra :)
Har også litt med hvilken fot det er x] hehe

men tror det er mer strengere i norge med å kjøpe doping enn her ;)
Må få høre hvordan det gikk :)

Karen
14-05-2007, 22:24
joda, da kom en sliten Karen inn fra stallen..
Klarte jo å besvime, av ingenting liksom, ble bare fryktlig varmt, og vips, svart! huff, det var grusomt..
man ja, over til skoinga, UTEN doping.
Drottning var ikke så sammarbeidsvillig først, for å si det sånn. Ble mye steiling og hopping og spretting, og mærra var svett! Vi tok vi å knyta en tykk jakke rundt hode (over øra og øynene) og satte på brems, dette likte hun i allefall ikke, men hun hadde ikke stort til valg, hun stod stille. Da vi var ferdige med en framfot med brems, tok vi av bremsen og jakka og skulle prøve uten. Vi klarte med litt strev, men mye lettere å ta den andre foten også, før vi tok en lang pause med litt gressing:) Og vi begynte på igjen, nå med bakbeina, og hesten tørka i den "omgangen", stod avslappa og sukket, koste med meg og var så trivelig. Nå håper jeg hun har lært, så skal vi øve litt fremover:-D

Torhild
15-05-2007, 00:35
Så bra da =)

Ragnhild
15-05-2007, 11:42
Øving gjør mester :) På med helchaps, fram med hammern og opp med potelankene og bank! ;)