PDA

Se full versjon : Gjer ikkje noko utan belønning

Ingvild
08-05-2007, 10:58
Eit par-tre gongar no, har eg tatt med meg Karisma ut på gardsplassen for å trene på å vike for press. Ho er veldig busete, og tenkte at vi kunne lære inn nokre øvelsar, som å flytte bakparten og rygge.

Første og andre gongen vi prøvde dette var ho veldig busete. Ho gjekk meg ned, nekta å stoppe, og gjekk målretta mot graset.. Gongen etterpå hadde eg med meg gulrotbitar i lomma, og ho fekk når ho var flink Ho vart veldig fokusert på meg, og gjorde alt eg ba om - så lenge ho fekk ein godbit når ho var flink. Ho fekkk det berre når ho gjorde nøyaktig det eg ba om, når ho trøbla litt eller ikkje gjor ting med ein gong fekk ho ikkje belønning.

I går var vi også ute og øvde, met mat i lomma. Ho fekk to små kraftfôr-kuler når ho var flink. Til slutt kunne ho flytte bakparten begge veiar berre ved at eg peikte på den, og ho rygga berre eg peika på bringa hennar. Flink frøken!

Men, problemet mitt er at ho ikkje gjer slike ting ellers. Ho gjer det berre når ho veit at ho får belønning om ho er flink. Inne i boksa eller når vi børster må eg legge heile vekta mi på rompa hennar for å få ho til å flytte seg over. Rygginga går litt betre, for den har vi øvd litt på.. Ho kan rygge 1-2 steg inne i boksa feks.

Korleis skal eg få ho til å gjere ting utan belønning også? Brukar alltid ordet "bra" når ho får belønninga, men ho forbind ikkje det med belønning enda.. Anyone?

Ragnhild
08-05-2007, 11:13
Har bare lest siste avsnitt, men hva med å trene henne med klikker?

Mari
08-05-2007, 11:15
Jeg tenkte med en gang på klikker!

Ingvild
08-05-2007, 11:16
Det er jo det eg prøvar på.. ::P: Men bruker heller ord enn en sånn ting, syns det verker stress og alltid måtte ha den med meg når eg omgås hesten.. Men trur ikkje heilt eg skjønner dette, sjølv om eg har lest Sol si beskriving sikkert 5 gonger.. ::P:

Frida&Jameel
08-05-2007, 11:18
Kanskje du bare må smøre deg emd tålmodighet? Feks, hvis hun skal flytte bakparten, så legg på et svakt press, og øk presset sakte men sikkert helt til hun gir etter. Når hun gir etter får hun belønning ved at presset blir borte. Neste gang, så begynner du med det letteste presset, og øker. Etterhvert så vil hun gi etter for mindre og mindre press. Kan kanskje være lurt å gi seg når hun har flyttet seg en gang de første økterne, og heller bygge det opp gradvis med lengre økter og større krav.

Virker som hun ikke respekterer deg, og derfor er det veldig viktig at du setter enkle og klare grenser, så hun har en tydelig leder å foholde seg til. Om du begynner på en øvelse, så ikke gi deg før hun har gitt etter. Om det bare er at hun flytter vekten fra deg, så er det bedre enn ingenting ;)

Ingvild
08-05-2007, 11:26
Kanskje du bare må smøre deg emd tålmodighet? Feks, hvis hun skal flytte bakparten, så legg på et svakt press, og øk presset sakte men sikkert helt til hun gir etter. Når hun gir etter får hun belønning ved at presset blir borte. Neste gang, så begynner du med det letteste presset, og øker. Etterhvert så vil hun gi etter for mindre og mindre press. Kan kanskje være lurt å gi seg når hun har flyttet seg en gang de første økterne, og heller bygge det opp gradvis med lengre økter og større krav.

Virker som hun ikke respekterer deg, og derfor er det veldig viktig at du setter enkle og klare grenser, så hun har en tydelig leder å foholde seg til. Om du begynner på en øvelse, så ikke gi deg før hun har gitt etter. Om det bare er at hun flytter vekten fra deg, så er det bedre enn ingenting ;)

Jepp, det er slik som du beskriv eg gjer det.. Og, til slutten flytta ho seg berre eig peikte på ho.

For å oppklare; JA, eg har ein heilt ekstremt frekk hest som er utruleg glad i mat. Ho gjer alt for mat.. Og eg kan ikkje stå klar med snop berre ho skal flytte rompa si i boksen..

Sol
08-05-2007, 17:59
Hm.. for meg høres det ut som det kan være noen flere ting.. her er forslagene:
Du ber om flere ulike ting, med samme belønningsord, men hesten forstår ikke belønningsordet enda, derfor er det BARE maten hun etterstreber. Løsning: bruk tid på 1 kommando, og bruk bare belønningsordet for denne ene kommandoen helt til du får henne til å lyde selv om hun bare får belønningsordet ikke belønningsordet i sammenheng med mat. her er kommandoen "STÅ" super, fordi den er så veldig, veldig enkel
En annen ting er at du kanskje bevisst eller ubevisst bruker ordet "bra" også utenom klikker, finnda et nytt ord.. ost, kake, bø, gris, spiller ingen rolle, som du GARANTERT ikke bruker ellers i nærheten av hesten
Eller timingen er ikke rett nok, da må du forenkle kommandoen du gir, sånn at du klarer å være enda mer presis
eller du gir mat før du bruker klikkerordet

hjalp dette noe som helst? om ikke tenker vi litt til..

ponnitrollet
08-05-2007, 20:21
Almira var sånn, og til slutt så gikk dette over styr, hun begynte å bite meg og jeg ble rett og slett redd henne :eek: den eneste grunnen til at jeg gav henne godbiter var for at hun skulle bli "snill". Men det nytter jo ikke så lenge hesten i utgangspunktet ikke er lydig! Men nå har jeg slutta å gi henne så masse godbiter, vi har enda noen veier å gå før alt blir perfekt, men det kommer seg.

Men altså, slutt å gi henne godbiter, hun bør ikke få før hun har vært lydig en periode, både i boksen og når du trener henne ellers, for ellers kan hun miste respekten for deg. For det er nemlig du som skal være sterkest, ikke hesten.

Var det ikke du som sa at Karisma er litt urolig på tur? Dette med godbiter og sånn kan ha en sammenheng ved at; Hun er flink sånn ca 200 meter, og når hun ikke får godter blir hun ulydig og vil hjem. Hvis du skjønner?

Ikke gjør det til en vane at hun får godbiter, bare ved spesielle anledninger. Det er altså mine råd.

Den beste måten du kan få hesten til å lytte til deg på er ved å høre på den, og samtidig være dens sjef.

Ingvild
08-05-2007, 22:16
Hm.. for meg høres det ut som det kan være noen flere ting.. her er forslagene:
Du ber om flere ulike ting, med samme belønningsord, men hesten forstår ikke belønningsordet enda, derfor er det BARE maten hun etterstreber. Løsning: bruk tid på 1 kommando, og bruk bare belønningsordet for denne ene kommandoen helt til du får henne til å lyde selv om hun bare får belønningsordet ikke belønningsordet i sammenheng med mat. her er kommandoen "STÅ" super, fordi den er så veldig, veldig enkel

Her kan du godt ha eit poeng. Eg trur ikkje at ho koplar ordet saman med maten i det heile. Eg tykkjer det med "stå" er litt vanskeleg, for eg veit ikkje heilt kva eg skal gjere om ho byrjar å gå.. Eg har heller fokusert på kommandoen "bak", som betyr rygge. Den har hittil funka fint, for då er det lettare for meg å vite kva som skjer om ho gjer feil. Høres det fornuftig ut?

En annen ting er at du kanskje bevisst eller ubevisst bruker ordet "bra" også utenom klikker, finnda et nytt ord.. ost, kake, bø, gris, spiller ingen rolle, som du GARANTERT ikke bruker ellers i nærheten av hesten
Eller timingen er ikke rett nok, da må du forenkle kommandoen du gir, sånn at du klarer å være enda mer presis
eller du gir mat før du bruker klikkerordet

Ja, ordet bruker eg heile tida, men ikkje i samme tone som når eg seier det som belønningsord. Då er det liksom "braaaa", men det kan hende at ho kjenner att ordet ellers når eg pratar. Tips til eit bra klikkerord?

Men, skal eg gi ordet med EIN gong ho gjer rett? Sjølv om ho veit kva eg ber om? Det vert liksom litt feil å slutte når ho har flytta vekta si bakover viss eg skal ha ho til å rygge 5 steg fordi ho står i vegen e.l... Når ho veit at ho gjer redd fordi vi har trent på kommandoen før, går det då greitt å fortsette å legge press på ho til ho har flytta seg nok før ho får belønning?

Ingvild
08-05-2007, 22:19
Almira:

Cluet er at ho får belønning når ho har gjort som eg har bedt ho om - det skjer ikkje kvar gong. Ho får ikkje godbit etc med mindre ho har gjort noko for den først.

Men altså, slutt å gi henne godbiter, hun bør ikke få før hun har vært lydig en periode, både i boksen og når du trener henne ellers, for ellers kan hun miste respekten for deg. For det er nemlig du som skal være sterkest, ikke hesten.

Om eg gir ho ein godbit i ein tilfeldig augneblink etter ho har vore flink nokre dagar, vil ho ikkje skjønne kva ho får belønning for. Derfor er det ganske bortkasta...

Sol
08-05-2007, 22:35
Rygging er sikkert like godt som stå, det. Når det kommer til at hun bare går, så får du egentlig bare gå, si stå, helt til hun stopper, da klikker og belønner du!
E.Ofstad bruker ordet "takk" eller "klikk", kanskje det er noe? for jeg tror nok kanskje du burde finne et som du ikke bruker ellers...

De første gangen du gir kommandoen gir du ettergift, klikker og belønner når hesten gjør antydning til det du vil.. feks flytter vekt.. etterhvert forlanger du mer. Ser ingenting i veien med å be hesten rygge 30 meter(jo det gjør jeg, men du skjønner:)) før du klikker og belønner henne for innsatsen.. men du må ta det gradvis, sånn at hesten skjønner at det er mer av det samme du ber og, og den er sikker på at belønningen vil komme til slutt.. ellers gir den opp ganske snart!

stallflua
08-05-2007, 22:51
Dette er en grunn til at jeg ikke bruker godbiter som belønning til hestene. Her er det bare klapp og stryk, og meget meget sjelden de får noe godt når de har gjort noe. Men trur nok at rådet som Sol sier er det mest effektive. Eg brukar konsekvent kommandoord. Stå, bak o.l. Når hesten skal flytte rompa / framparten e.l. brukar eg kommandoordet UT, samtidig som er peikar / dyttar borti kroppsdelen. Dette er også veldig praktisk under longering, dersom hesten trekk inn i volta, så peikar eg med longeringspiska og gir kommandoen UT. Enkel og grei kommando.
Når det gjeld innlæringa ( dette er slik eg brukar det ) så trykker jeg med fingeren / hånda og sier UT, UT, UT, UT samtidig som eg ventar på reaksjon frå hesten. Med ein gong eg får ein reaksjon, tar eg vekk trykket og rosar hesten mykje. Så på igjen, gjerne ein gong til med samme øvelse. Men er obs på å ikkje trene for lenge i gongen, berre akkurat slik at eg ser at hesten byrjar og tenkje sjølv. Då er det fri, eller vi trenar på noko vi kan frå før.
( Kjenner foresten Karisma frå ho stod med Rigmor, og har sjølv ergra meg over slike " doser - hestar"...)

Ingvild
09-05-2007, 08:18
Rygging er sikkert like godt som stå, det. Når det kommer til at hun bare går, så får du egentlig bare gå, si stå, helt til hun stopper, da klikker og belønner du!
E.Ofstad bruker ordet "takk" eller "klikk", kanskje det er noe? for jeg tror nok kanskje du burde finne et som du ikke bruker ellers...

De første gangen du gir kommandoen gir du ettergift, klikker og belønner når hesten gjør antydning til det du vil.. feks flytter vekt.. etterhvert forlanger du mer. Ser ingenting i veien med å be hesten rygge 30 meter(jo det gjør jeg, men du skjønner:)) før du klikker og belønner henne for innsatsen.. men du må ta det gradvis, sånn at hesten skjønner at det er mer av det samme du ber og, og den er sikker på at belønningen vil komme til slutt.. ellers gir den opp ganske snart!

Det er vel her det skjerer seg, eg er usikker på om ho i det heile tatt klarer å forstå at ordet er belønninga. Eller, ho skjønner det men ho aksepterar ikkje det. Skal prøve å få det til, men mistenkjer at ho kjem til å etterstrebe maten uansett..

Dette er en grunn til at jeg ikke bruker godbiter som belønning til hestene. Her er det bare klapp og stryk, og meget meget sjelden de får noe godt når de har gjort noe. Men trur nok at rådet som Sol sier er det mest effektive. Eg brukar konsekvent kommandoord. Stå, bak o.l. Når hesten skal flytte rompa / framparten e.l. brukar eg kommandoordet UT, samtidig som er peikar / dyttar borti kroppsdelen. Dette er også veldig praktisk under longering, dersom hesten trekk inn i volta, så peikar eg med longeringspiska og gir kommandoen UT. Enkel og grei kommando.
Når det gjeld innlæringa ( dette er slik eg brukar det ) så trykker jeg med fingeren / hånda og sier UT, UT, UT, UT samtidig som eg ventar på reaksjon frå hesten. Med ein gong eg får ein reaksjon, tar eg vekk trykket og rosar hesten mykje. Så på igjen, gjerne ein gong til med samme øvelse. Men er obs på å ikkje trene for lenge i gongen, berre akkurat slik at eg ser at hesten byrjar og tenkje sjølv. Då er det fri, eller vi trenar på noko vi kan frå før.
( Kjenner foresten Karisma frå ho stod med Rigmor, og har sjølv ergra meg over slike " doser - hestar"...)

Eg har lurt LENGE på kven du er, men du er Julianne, ikkje sant? Artig at du hugser "doser-bølla" mi ;-)

Grunnen til at eg først tenkte tanken å belønne med mat var at ho var så veldig busete viss ikkje, og ho berre gjekk vekk frå meg og bort til graset. Tenkte at viss eg gav ho mat når ho var flink ville ho halde fokuset på meg. Og det gjer ho, då. Så sånn sett funkar det, men vil helst ikkje måtte gjere dette kvar gong ho skal flytte rompa si etc. Innlæringsmetoden vi bruker er nok veldig lik! :)

stallflua
09-05-2007, 09:48
Eg har lurt LENGE på kven du er, men du er Julianne, ikkje sant? Artig at du hugser "doser-bølla" mi ;-)

Hehe... joda, det er meg veit du:) Ja, Karisma syns eg å huske som ei ekte Doser - merr og når ho først hadde bestemt seg for noko, so skulle det mykje overtaling til for å forandre meining!! Men OOOO so triveli å jobbe med :D

Therese
09-05-2007, 11:01
Jeg tror du bare må bli mer konsekvent, "problemet" ligger nok i at du selv ikke har trent så mye på dette.

Jeg tror kanskje å du vil ha nytte å bli mer streng. Bestem deg for hva som ikke er lov, og være konsekvent! Hun får ikke dra bort mot gresset, ikke gå deg ned osv.. Det nytter ikke hvis en handling fører til tilsnakk/irettesettelse noen få av gangene, det må være hver gang.

Øv på enkle ting som at hun ikke skal gå forbi deg og legg til kommando for "saktere". Det er en øvelse jeg synes er viktig, og ikke minst nyttig.

Har også ei som skal være veldig bøs, prøver seg på napping og tigging. Trente en økt i går og så fremgang bare da. Var veldig nøye på at hun ikke fikk noe når hun tigde eller var klengete. Hun ble mer fokusert (nøye på at hun ikke får overgå meg som ved å buse avgårde e.l.) og hadde lyst å jobbe. Men da har vi også trent inn "bra" med spesielt tonefall som klikkerord og hun får ikke godis hver gang.

Ingvild
09-05-2007, 12:48
Hehe... joda, det er meg veit du:) Ja, Karisma syns eg å huske som ei ekte Doser - merr og når ho først hadde bestemt seg for noko, so skulle det mykje overtaling til for å forandre meining!! Men OOOO so triveli å jobbe med :D

Ja, ho er både doser og triveleg ;-) Og sta er berre fornamnet, hehe... ::P:

Jeg tror du bare må bli mer konsekvent, "problemet" ligger nok i at du selv ikke har trent så mye på dette.

Jeg tror kanskje å du vil ha nytte å bli mer streng. Bestem deg for hva som ikke er lov, og være konsekvent! Hun får ikke dra bort mot gresset, ikke gå deg ned osv.. Det nytter ikke hvis en handling fører til tilsnakk/irettesettelse noen få av gangene, det må være hver gang.

Øv på enkle ting som at hun ikke skal gå forbi deg og legg til kommando for "saktere". Det er en øvelse jeg synes er viktig, og ikke minst nyttig.

Har også ei som skal være veldig bøs, prøver seg på napping og tigging. Trente en økt i går og så fremgang bare da. Var veldig nøye på at hun ikke fikk noe når hun tigde eller var klengete. Hun ble mer fokusert (nøye på at hun ikke får overgå meg som ved å buse avgårde e.l.) og hadde lyst å jobbe. Men da har vi også trent inn "bra" med spesielt tonefall som klikkerord og hun får ikke godis hver gang.

Når hesten går, så har ikkje eg så mykje eg skulle ha sagt - det er 400 kg vektforskjell på oss.. Eg seier frå om kva som er greitt og kva som ikkje er det, men det ikkje alltid like lett å få ho til å gjere som eg vil.. Men, vi jobbar no med det! :)

Therese
09-05-2007, 13:05
Da må du jo nesten gjøre slik at du blir sterkere enn henne hvis du må, etterhvert kan du minske styrken. (Sette leietauet over nesa f.eks.).

Så små signaler som mulig, men så store som du må ;)

Ingvild
09-05-2007, 13:58
470 kg vs 60 er liksom ganske opplagt.. Men, om ho går så prøver eg så godt eg kan å få ho tilbake til meg, og det går som regel bra før ho har komt seg til graset.. Uff, det er vanskeleg med desse doserane.. ;-)

Therese
09-05-2007, 14:08
Den doseren jeg har fungerer det fint å ta leietau over nesa trikset. Da kan hun gå uten trykk noen steder, men hvis hun buser avgårde er det lett å holde henne igjen.

Er leietauet ditt festet under grima har du egentlig liten sjans for å få henne snudd mot deg hvis hun bare snur vekk hodet og går. Det gjelder bare å ha teknikken inne. Har du full kontroll over hodet har du også kontroll over resten av kroppen.

Må bare legge til at jeg tror dere må få på plass en del andre ting før du trenger å tenke på dette med belønning på rett tidspunkt. Hjelper nok ikke på å begynne å styre med det også i tillegg før du føler at hun lyder deg (i allefall på dette med å ikke buse avgårde).

Kaja
09-05-2007, 14:30
Leietau under haka/over nesa er mye bedre enn å gjøre noe som å rykke og slikt hvertfall! Hesten ser det ikke som straff eller vold, på en måte!

Therese
09-05-2007, 14:52
Så er det enkelt å gi/slippe press på riktig tidspunkt (så lenge du har leietau som glir lett gjennom ringene).

LisaFi
09-05-2007, 15:13
mmmmh.. Bare leser og nikker her jeg. Litt på grunn av sånne ting jeg ikke er noen særlig fan av å bruke godbiter i "bevegelsestrening" om dere forstår hva jeg mener.

Å gi opmuntrende godbiter for å få en nervøs hest til å "tygge" og slappe av f.eks ved første gang i vaskeboks er greit, men tiggete nappete hester som for sikkerhets skyld ofte BRÅstopper etter utført øvelse for å be om godbit, er noe jeg har sett mer enn nok av. Å gi ros med stemmen pluss ettergift bør holde i massevis synes jeg.

Men kanskje mer aktuellt med godbiter i tillitsøvelser, eller hva en skal kalle det...?

Ingvild
09-05-2007, 15:27
Men kva skal eg gjere då, når ho ikkje forstår belønningsordet, og ikkje i det heile tatt vil samarbeide?

Eg bruker forresten taugrime.

ponnitrollet
09-05-2007, 16:11
Almira:
Om eg gir ho ein godbit i ein tilfeldig augneblink etter ho har vore flink nokre dagar, vil ho ikkje skjønne kva ho får belønning for. Derfor er det ganske bortkasta...

Jamen da syns jeg ikke du skal gi henne godbiter da. Det bør være nok med stemmebruk :D

Therese
09-05-2007, 17:32
Start med helt enkle ting som hun kan, når hun gjør riktig oppmuntrer du med stemmen og klør på favorittplassen f.eks.. Etterhvert må hun jo nesten få det inn i hodet at det er kos å høre på deg.

Men slike ting som å ikke buse deg ned er såpass lite å kreve (synes jeg) av en hest så der mener jeg det er "feil" å bruke godbit. Du sa jo selv at hun kan hvis hun vil, men bare buser deg ned fordi hun ikke bryr seg? Da hadde jeg gitt klar beskjed om at "Hei, nå er det meg du skal høre på!". Derfor nevnte jeg triks som leietau over nesa for å gjøre det lettere for deg.

batta
09-05-2007, 17:52
Enig med flere her angående godbiter. Jeg for min del syns alt blir mye enklere uten dette forstyrrende elementet, og ettergift og ros burde holde dersom hesten respekterer deg som leder. Du sier Karisma blir mer fokusert når hun får godbiter som belønning; blir hun mer fokusert på deg, eller bare på godbiten? Min erfaring er hvertfall at hestene bare blir mer busete og ukonsentrerte når det er mat med i bildet.

Begynn med enkle øvelser og små krav. Ettergift med en gang "noe skjer", ros med stemmen, og kanskje en liten klø eller klapp. I tillegg er det viktig at du selv er fokusert på hesten og øvelsen dere skal utføre, og at du ikke er sur, stressa eller irritert. Heike blir helt umulig dersom jeg har en dårlig dag og ikke tar meg sammen før jeg går i stallen; da kan jeg like godt la være å trene på noen ting i det hele tatt.

Ingvild
09-05-2007, 18:15
Ok, eg skal slutte med godbitane og heller gi ho berre ros. Men, kva gjer eg når:

* Ho ikkje er oppmerksom på meg?
* Buser meg ned?
* Går vekk frå meg?

Vi har vel eit lite respektproblem, men korleis skal vi få til dette? Alle tips vert mottatt med takk. Og som sagt, har ein busete og frekk hest og må vel ta hensyn til det...

LisaFi
09-05-2007, 21:33
Altså... Gå en dag eller to, og kjenn på hvor IRRITERT du blir når hun buser deg ned.

Og så går du en dag eller to til og prøver å glemme alle tankene du har om å være bare søt og venner med hesten.

Og så tar du fram hesten igjen, og hvis hun Buser deg ned, så Blir du AKKURAT så sinna som du nå har gått og tenkt på et par dager. Og du tar en Line Christine "IF Ju dont FLØTT ju I will føkking DØTT ju"!! Med STORE bokstaver og MASSE temperament!!

OG så er du snille Ingvild igjen etterpå, om hun trekker seg vekk og oppfører seg ordentlig.

Min erfaring er at det er best å ta i SKIKKELIG en gang så de skjønner at det ikke er snakk om noen tomme trusler. Og da blir det å bli "snill igjen" den beste ettergiften ever. Helt uten godbit! ;)

Ingvild
09-05-2007, 22:06
Hehe.. Har prøvd ein gong, hadde med meg pisk, og vifta forran ho når ho gjekk meg ned. Skal eg prøve dette enda ein gong, berre med STORE BOKSTAVAR I UTHEVA SKRIFT? ("IF Ju dont FLØTT ju I will føkking DØTT ju"!! *memorere*)

Ragnhild
09-05-2007, 22:15
Karisma er ikke en hest som trengs å viftes med pisken foran. Hun trenger et rapp for å forstå det. Men når hun da får det rappet, så forstår hun meget godt.

Ingvild
09-05-2007, 22:35
Cluet var at eg ba om stopp, men det gjorde ho ikkje, så brukte eg heile kroppen min i tillegg til piska - og då funka det..

batta
09-05-2007, 23:40
Har samme erfaring som Lisa. Du må VILLE få hesten til å slutte med det den gjør, ikke ønske at den skal det. Noen hester trenger man bare se "stygt" på, andre må man skikkelig "SKRIKE" til (ikke bokstavelit talt skrike, men snakke i store bokstaver) for at de skal forstå at du mener alvor.

... Men, kva gjer eg når:

* Ho ikkje er oppmerksom på meg?
* Buser meg ned?
* Går vekk frå meg?

...

Oppmerksomhet: dersom jeg trener lydighets/flytte-på-hesten-øvelser med Heike og han ikke følger med, knipser jeg bare litt med fingrene foran nesa/ansiktet hans, så flytter han oppmerksomheten tilbake på meg. For deg som nok har en litt mer "likegyldig" hest, så må det kanskje mer til. Prøv å klappe i hendene, lage rare lyder, hopp, dans...et eller annet som får henne til å lure på hva i alle dager det er du driver med. Når hun da følger med igjen, fortsett med det dere gjorde før.

Buser: som du skrev; pisk er en fin ting, men om det ikke hjelper å vifte med pisken, så tar hun ikke skade av et rapp med pisken, så lenge du ikke står og denger løs på henne (men det tror jeg ikke du gjør).

Går bort fra deg: så du brukte taugrime, og det er jo en fordel, siden den gir mer tydelig trykk enn ei vanlig grime. Dersom en stor og tung hest "drar av sted" er det ikke mye hjelp i å bare legge press på leietauet. Jeg foretrekker et lite rykk for å "vippe hesten av pinnen" litt (samme som oppmerksomhetsbiten), så den igjen fokuserer på deg, da funker det nok bedre å legge press på etterpå. En annen viktig ting er å være føre var med slike hester. Det er lettere å stoppe hesten i det sekundet den tenker på å gå avsted enn to sekunder etter at den har gjort det. Din oppmerksomhet på hesten er like viktig som dens oppmerksomhet på deg...

Det er slik jeg ville gjort det, teoretisk, men jeg er egentlig fryktelig dårlig på å forklare meg; mye lettere å vite hva man skal gjøre når man står der med hesten...