PDA

Se full versjon : Innkjørt, men ikke innkjørt. Hjelp?

Ragnhild
08-05-2007, 02:03
Okei, det har seg sånn at Janko liksom er innkjørt, men så tror vi ikke han er det allikevel.
Da jeg fikk han fikk jeg beskjed om at han har gått i både tospann og firspann, så hesten er en trygg og stabil kjørehest! Jada. Har kjørt veldig lite selv, men det har nå blitt noen få turer med Janko, for han er jo trygg kjørehest. Så i begynnelsen av april tok jeg han med meg på bane for første gang, på kurs. Hadde kjørt han på tur et par dager før, og merka at han gikk veldig venstrestilt i traven. Dette trodde jeg kunne ha noe med at han var stiv, noe han var, og det løsna jeg opp et par dager før kurset. Så da jeg kom på kurset var jeg spent, men det var ingen bedring. Janko var fortsatt vridd som bare det til venstre. Tenkte jo først at det kunne ha noe med meg å gjøre, så jeg spurte om instruktøren kunne kjøre han litt. Jopp, som tenkt så gjort, og Ove kjørte. Akkurat de samme problemene, og etter en stund konkluderte Ove med at han rett og slett ikke følte seg trygg bak Janko, for det var tydelig at Janko synes dette var ekkelt og fysj, og det kommer somregel ut et sted, uten at Ove hadde et større ønske om å finne ut hvordan.

Det Ove trodde var at Janko har gått i tospann og firspann og fungert supert i det, men aldri blitt innkjørt i enbet. Kan være..
Jeg blei anbefalt å rett og slett kjøre han inn på nytt, evt. sette han vekk til innkjøring dersom jeg ville holde på med kjøring. Ove mente jeg sitter på en av fylkets beste kjørehester, det gjelder bare å få det fram.

Men så var det dette da. Janko fungerer ypperlig når jeg kjører han på tur i skritt. Helt ypperlig. Han er rett og slett superflink. Så å begynne med tømmekjøring og bommer på siden det gidder jeg rett og slett ikke i og med at han er så trygg på å ha vogna bak seg på tur. Men hva gjør jeg? Skritter jeg masse, masse på tur og bare venner han til det? Traver jeg på tur? Skal jeg prøve meg på noe skritting på banen (det gikk forsåvidt helt fint, det var i traven det skar seg)? Skal jeg kreve noe av han når vi kjører på tur, eller skal han bare få gå på lange tøyler og kose seg og få positive opplevelser?

Jeg trenger rett og slett litt tips på hva som kan være lurt å gjøre.

De to første bildene illustrerer venstrevridninga til Janko, og som dere ser, det er ikke rent lite heller. Det siste viser bare at plutten kan han også..

Natalie_s
08-05-2007, 09:03
Det kan hende han synes vogna di er for trang, du merker ikke dette noe særlig på tur, siden det da går stort sett rett fram, men når du begynner med volter vil det komme frem (det syntes Holter om min forrige vogn, og hun ble veldig ekkel å kjøre med (og hun ER virkelig innkjørt)), dessuten gikk hun også venstrestilt da jeg begynte med dressurkjøring, men det er jo ikke så rart, hun er jo tidligere travhest, og på travbanen løper de på venstre hånd;) Men jeg tok timer hos en kjøreinstruktør her, og etter bare en time, gikk hun faktisk rettstilt på begge hender.

Ragnhild
08-05-2007, 09:38
Nå har Janko aldri vært travkjørt, så vidt meg bekjent. Så jeg tror ikke det er problemet. Men jeg har tenkt tanken med at vogna er ekkel. Jeg veit at selen ikke er ypperlig, for den gjør at sjekene på vogna ligger ekkelt på han. Jeg skal prøve å få lånt både en annen vogn og en annen sele og prøve han med det, så kan jeg se hvordan han reagerer på det.

Helle
08-05-2007, 17:35
Hvordan viser Janko at han syns det er ekkelt i trav da (eller i skritt på bane?), bortsett fra venstrestillingen?

Ragnhild
08-05-2007, 21:07
Han stresser, spenner seg, og klarer logisk nok ikke jobbe ordentlig fordi han er så venstrestilt.

Jeg lurer på om det kan være en blanding av ikke helt komfortabel med verken vogn eller situasjon, ikke kjørt på bane før, og litt sjokka over at noe faktisk blir krevd av han. Så jeg skal prøve han i annen vogn og sele nå når eksamensstyret er over, også får jeg se hvordan reaksjonen er da.

Nina
08-05-2007, 21:16
Hva med å prøve å tømmekjøre han i trav på banen (slitsomt for deg,men..), for da vil du jo se om det er vogna han reagerer på. Når ting stopper opp for meg og Sandy i kjøringa, dropper jeg vogna på banen en stund og tar alt fra bakken.

Helle
08-05-2007, 22:06
Hvis han stresser og spenner seg når han har vogn på i trav på banen, men går rolig når du rir, så høres det jo ut som det kan ligge noe i selen og vogna. Det er jo ikke sikkert det er hele problemet, men det kan jo være verd å prøve som du sier.

Hvordan er han når du traver svinger på tur? Blir han like stressa da?

Ragnhild
08-05-2007, 23:39
Nina: Tømmekjøring på banen i trav er gjort for en stund tilbake, og der gikk han helt supert, bare litt sterk.

Nå har jeg ikke trava på tur siden før kurset, og da var han venstrestilt selv på rett strekke. Legger ved noen bilder. Ikke like ille her, men man ser venstrevridninga.

Tone
17-05-2007, 23:58
Jeg syns selen så noget liten ut til han rundt brystet!

Hvor gikk han når han gikk i 2 og 4 spann? Høyre el venstre og fremst eller bakerst? Dårligere syn på et av øyene?

Og stress kan vel komme fordi at han ikke helt vet hva som forventes og kusken vil kreve av han på ei bane= ny kjøreplass og situasjon:confused:

Hanna&Brá
01-06-2007, 01:56
Når man kjører hest er man et mye farligere "fartøy" for både seg selv og mennesker eller gjenstander rundt enn om man rir.
En løs hest med sal blir i verste fall skremt av stigbøylene som slenger i sidene på den... Men den stopper nok etterhvert..
En løs hest med vogn blir bare mer og mer redd, og springer fortere og fortere... Den ser ingenting, den bare løper. Jeg har hørt om en fjording som sprang rett gjennom en låvevegg... På innsida var det høy, og der stoppet den og begynte å spise.. Det gikk bra med hesten, ingen alvorlige skader fysisk, og den ble fraspent halveiss inni og halvveis ute av låven.. Tviler på at den ble kjørt igjen...
Poenget er at det er så utrolig mye skade en løs hest med vogn kan gjøre kontra en løs ridehest..... Dette må ikke glemmes i all omgang med hest og kjøring.

Det sies at det gjerne går bra de første 3-4-5-10 gangene man kjører med en hest som kanskje i utgangspunktet ikke trives før det smeller på en eller annen måte.
Janko gir en klar advarsel ved å oppføre seg som han gjør. At din kjøreinstruktør ikke føler seg trygg bak han er nok et tegn.

Ut i fra bildene er tipsene fra ei med enorm respekt for kjøring;
- skaff deg en sele og ei vogn som sitter bedre på hesten..
- kjør han inn som enbetshest med tau med f.eks kjettingstumper i endene, løse drag, og etterhvert vogn, akkurat som du ville gjort på en unghest.

Jeg har fulgt med på deg og Janko på blogg og bilder opp i mellom, og synes det er en kanonfin hest som du har gjort en kjempejobb med. Det å forhaste seg i innkjøringsprosessen vil i verste fall kunne ødelegge denne flotte karen som kjørehest på livstid.. Spander heller noen måneder med grundig innkjøring for å ha glede av han som kjørehest gjennom et langt hesteliv!

Jeg har dessverre på kort tid opplevd to kjøreulykker, en med et veldig alvorlig omfang. Den alvorligste kunne vært unngått med bedre utstyr, bedre innkjørt hest og mer kunnskapsrik kusk... I stedet gir den en 15 år gammel jente skader for livet.
Den mindre alvorlige ulykken satt jeg selv i vogna som groom. Vi fikk en påminnelse om at selv eldre og godt innkjørte hester er dyr og kan komme med uforutsette reaksjoner.

Lykke til! Det er ikke meningen å skremme vannet av deg, men det er greit å dele erfaringer..

Ragnhild
01-06-2007, 02:28
Tusen tusen takk for kloke ord. Foreløpig driver vi kun med tømmekjøring og har hatt en skrittetur med vogn. Der er han helt rolig. Men ny sele skal anskaffes før jeg gjør noe mer. Mulig jeg får prøvd litt med lånt bogtresele i sommer.

Enten bruker jeg veldig lang tid på dette selv (jeg har jo så mye annet som skal gjøres også, tur, dressur, sprang, løshopping, kose oss osv. osv. osv), eller så sender jeg han vekk en måneds tid for innkjøring når pengetreet har vokst litt. Jeg får se litt hva jeg gjør, men å forhaste meg er det nok ikke fare for at jeg skal gjøre. Begynner å kjenne Janko såpass godt nå også at jeg veit hvor grensene hans går, og det er av ingen interesse å overskride disse.

Ellers, tusen takk for varmende ord om jobben jeg har gjort med han :)

Ragnhild
02-08-2007, 14:31
Drar opp denne igjen jeg, for jeg må bare skryte litt!

La kjøringa litt på hylla da jeg ikke har følt for å låne vogn av hun som eier stallen heletiden, samt at jeg ikke har hatt tilgang på en bedre sele så veldig lett. Så vi droppa litt ut på kjørefronten. Så her en dag så jeg en annonse på hestemarked og vips så var Ragnhild eier av en flott vogn. Også var det å løpe inn på bole og bestille meg sele der. Vogna fikk jeg på mandag, og sele får jeg låne inntil jeg får min egen, og vips, Janko foran vogn!

Nå skal det også nevnes at jeg har snakka med oppdretterne av han og fått fortalt at han ER innkjørt (dog som travhest men), så det skulle ikke være det det lå på. Så i går spente vi Janko for nyvogna mi og la ut på tur. Mer positiv hest skal man leite lenge etter! Den vrangstillinga var som blåst for vinden og jeg kunne faktisk sitte å stille hesten både til høyre og venstre selv, både i skritt og trav! Vi prøvde å kjøre litt på volte på en litt åpen plass på veien. Det gikk ikke så veldig bra, men myye ligger på meg også. Jeg har jo ikke kjørt masse. Skal etterhvert prøve å ta med meg Janko på banen og se hvordan det går, men først skal vi virkelig bli trygge på hverandre på tur!

Og at Janko kan dette er det ikke tvil om. Vi både skritta, trava og galopperte, stoppa i oppover og nedoverbakke, rygga, snudde på tiøringen og i det heletatt. Rett og slett supert!

Så nå har jeg vogn og snart egen sele, så da skal vi se at vi ikke får litt dreisen på denne kjøringa også! Også MÅ dere bare ta en titt på
bloggen min (http://www.hest.no/blogg/?bid=5605&blid=31428)
fra i går og titte på finefine bildene av finefine kjørehesten Janko! :)

JiviDream
02-08-2007, 14:36
Så bra at det ordnet seg da!:-D

Kurre
02-08-2007, 14:44
Eh...Ragnhild...JEG har til og med kjørt Janco på bane...På ridebanen på Geilo,om det er typen bane du mener.

Med maratonvogn,Vi bruker dog ikke brystsele der oppe,men arbeidssele.
Ikke noe krums med ham da.
han er også brukt i kanefart i enbett,så han har vært kjørt "alene" etter at han kom fra oppdretter.

Du vet du kan ringe Asle om det er noe du lurer på ang hva han har gjort der oppe?
Tror nesten ikke det er noe han ikke har gjort faktisk...eneste er...jeg tror ikke han noengang har hatt på seg kløven og vært kløvhest.DET må være det eneste.

Ragnhild
02-08-2007, 17:01
Det er den type bane jeg mener ja Nina. Men du ser jo hvordan han gikk sist jeg prøvde. Det gikk ikke bra, og Ove trivdes ikke for Janko kunne komme med noe enten foran eller bak, for han var tydelig ikke comfy. Men nå ser det ut til at det var utstyret som var ubehagelig, så da regner jeg med at det løsner litt nå når jeg har fått meg ordentlig utstyr. Men nå var det bare å lære Ragnhild å kjøre, og DET kan jo være en utfordring i seg selv ;p

Kurre
02-08-2007, 23:59
Æh,det fiksæru! (På ekte Vestfoldsk!)

LisaFi
03-08-2007, 00:04
GØY med ordentlig kaldblod som kan brukes til "alt". ALLTID mye hest for penga i godt temte sånne!

Ragnhild
03-08-2007, 00:58
Æh,det fiksæru! (På ekte Vestfoldsk!)

Jada, vi satser på det iallefall! :)

GØY med ordentlig kaldblod som kan brukes til "alt". ALLTID mye hest for penga i godt temte sånne!

Ja, vetdu.. Jeg kunne virkelig ikke bedt om mer fra den hesten altså! Han er super! Så var det bare for oss å bli et team under kjøringa nå, så skal du se at alt blir perfekt! :)

Hanna&Brá
03-08-2007, 02:26
Så flott, Ragnhild!! Så ut som han koser seg på bildene! Allright vogn du har fått deg og. Bør vel være mulig å feste svingel på den, om det ikke allerede er?? Også har du fått lånt deg en bedre sele også, det er bra!! Når utstyret er orden er man langt på vei!

Ragnhild
03-08-2007, 02:58
Så flott, Ragnhild!! Så ut som han koser seg på bildene! Allright vogn du har fått deg og. Bør vel være mulig å feste svingel på den, om det ikke allerede er?? Også har du fått lånt deg en bedre sele også, det er bra!! Når utstyret er orden er man langt på vei!

Det følger med svingel, så det kan fint brukes! :) Og det er som du sier: Ordentlig utstyr hjelper godt på!

Tror han koste seg ja. La seg skikkelig i selen i oppoverbakkene og dro virkelig på! Så om noen vil bli med på kjøretur er det bare å skrike ut :)

Ingvild
03-08-2007, 03:00
Skriiiike!! :D

Tornado
03-08-2007, 06:12
Så artig, Ragnhild. Flott at dere fant ut av det :-D Jeg trente en travhest engang som var ganske venstrestilt, akkuratt som Janko er på de tideligere bildene, dette var ikke fordi han var travtrent da. Han likte rett og slett ikke vognen/selen, merket den lå å presset i sidene på han. Ny vogn, ny sele, flott kjørehest :)

Ragnhild
16-09-2007, 15:31
Jeg tar meg den frihet å dra opp denne tråden igjen jeg. I dag kjørte vi igjen for samme instruktøren og jeg tror ikke jeg kunne hatt større glis rundt munnen. Bildene taler vel for seg tenker jeg, men jeg må bare skrive litt allikevel. Bildene kan ikke fortelle at jeg i dag fikk kommentaren: "Nå er sesongen over, men til våren skal jeg se dere på konkurransebanen!"

Har jo som skrevet fått tak i ordentlig sele og vogn, og vi kjørte for instruktør igjen i dag for fjerde gang på banen. Det var en fantastisk opplevelse og Janko gikk kanonbra! Han (for ikke å snakke om jeg) har mye å jobbe med framover, men han jobber godt, og jeg merker gang for gang at vi snakker mer og mer samme språk når vi kjører. Litt hjelp av instruktør, og det gikk superdupert! Venninna mi som stod på siden sa at nå hadde jeg god grunn til å være stolt, og det var jeg så absolutt!

Konklusjon: Janko ER innkjørt og vi stortrives som kjøreteam!

MariaR
16-09-2007, 15:32
Så moro, gratulerer! SKikkelig flott er han! :D

IngvildK
16-09-2007, 15:33
Vakre Janko! En av de flotteste kaldblodsene jeg har sett noensinne :) NÅ gleder jeg meg til blogg nå :D

anitab
17-09-2007, 00:46
Så bra Ragnhild! Køyring er gull! Då satsar eg på du blir med på køyrestevne til våren. Eller kanskje før, har vore omsnakka å få i gong en innendørscup i Sogn og Fjordane i vinter... men veit foreløbig ikkje om det blir.