PDA

Se full versjon : Drikkekar

Rosita!
07-05-2007, 21:05
Nå har vi hatt drikkekar i boksene en stund....Men er enkelte som ikke har klart å lære seg det enda.
Jeg fyller det opp,og de drikker,men ikke pokker om de skal trykke på denne her dingsen selv....

Noen som har erfaringer med det?
De må vel lære seg det til slutt?

Gjest-
07-05-2007, 21:06
Dette er jeg nysgjerrig på også. Hesten min fatta ikke å trykke på dingsen for å få mer vann....

Astrid
07-05-2007, 21:49
Jeg hadde drikkekar som fylte seg opp selv en stund, og etter at jeg bytta til et "trykke"-drikkekar var ikke hesten min helt med på dette.. Han drakk det jeg fylte opp, men han likte tydeligvis ikke at nesen krasja borti noe, så han stod "sidelengs" og drakk.. Men jeg ga han ikke bøtte eller noe, så når han ble desperat nok slo han nesen borti, og forsto at da kom det vann.. Men nå kunne jo han dette i utgangspunktet da, han hadde bare glemt det.. Sikkert litt værre for en hest som ikke kan det i det hele tatt..

Drue
07-05-2007, 21:59
Jeg dreit meg ut på det der. Drikke kar i boksen, så jeg tenkte ikke på at hesten ikke kunne bruke det. Hu stod med drikke karet i 3 mnd, men tørte aldri å trykke på knappen. Evig bøtte hest det der tror jeg

Karen
08-05-2007, 19:52
3 mnd? og drakk ikke?
ble ikke denne hesten veldig tørst?:p

Ingeborg
08-05-2007, 20:29
Vi har hatt to hester som nektet å bruke drikkekaret.. Og det gikk så langt at de ble satt på drypp.. Bøttehester det ja!

Har drikkekar til kalvene, og det er samme greia der.. Men omsider når de drikker, dulter de borti pinnen, og da går det opp et lys for dem!

stallflua
08-05-2007, 23:29
Ofte hjelper det at det er nippel i drikkekaret, og ikke slik klaffe. Nippelen er mindre, og trenger mindre trykk for at vannet skal komme. Ofte blir de klaffene litt harde å trykke ned.

Bente & Etanec
08-05-2007, 23:54
Hvorfor ikke bruke slike drikkekar som fyller seg selv da?

Drue
09-05-2007, 00:30
Det jeg skal sette opp i nye stallen her. Men jeg skal ha bøtte i hver boks oxo.

Harneshaug
09-05-2007, 00:38
Ulskaug tør heller ikke trykke... han må ha flottør..

stallflua
09-05-2007, 10:57
Flottør drikkekar er absolutt det beste til hest ja!! Men jeg tenkte på de som alt har " vanlige " drikkekar jeg. Der skal det vell være mulig å skifte fra slik klaffe til nippel.

Rosita!
09-05-2007, 13:31
Hmm,hva er forskjellen på klaffe og nippel?

De vi har trenger bare et lite press så kommer det vann ut,ikke noe avanserte og harde greier.

stallflua
09-05-2007, 13:40
Klaffe er slik " flapp " som henger ned i drikkekaret. Slik de må trykke ned.
Nippel er bare en " tut " som står ut. Den trenger mye mindre trykk for at vannet kommer, i tillegg kommer de omtrent automatisk borti den når de setter nesa nedi drikkekaret.