PDA

Se full versjon : Hvor mye kan en få hjelp til, tro?..

Bente & Etanec
07-05-2007, 07:37
Jeg har i lengre tid vurdert og få hjelp til å få Etanec trafikksikker på tungtrafikk, traktorer, busser, motorsykler osv osv...
Men det som har holdt meg tilbake, er at det ikke er hans om er det største problemet men nemlig meg...

Etter episoden for noen år siden da vi holdt på og bli drept i trafikken med møtet med lastebil, har jeg fått helt "noia" når vi ferdes lands veien og der kommer annet enn biler...
Jeg mister jo helt følelsen i både armer og ben, og dette merker jo Etanec med en eneste gang..
Noe som også er blitt bekreftet da andre har ridd ham Særlig så jeg dette da Shadowfax red ham og der kom en traktor, Etanec var jo like rolig som før de møtte traktoren. Så det er jo ikke tvil om at det er meg som er det største problemet, og som trenger hjelp..

Men er dette noe jeg kan snakke med en NH-fyr om og få hjelp til?
Der er en her borte som praktiserer dette, og som tar hester til trening. En veninne av meg har hatt sin araber til innridning hos ham, og jeg liker hans måter og jobbe på.
Men jobbes det med hest/eier, eller jobber de bare med hester? Noen som vet?

Det er godt mulig vi ryttere nå blir tvunget ut i trafikken, og ikke får ferdes langs gang/sykkelstien lengre. Og da sliter jeg maksimalt...
Særlig også siden ungdommer elsker og frese forbi oss i et forrykende tempo, både på mopeder og biler.

Jeg vet at det bare er og ringe/maile og spørre om han kan hjelpe, men vil først høre deres tanker og forslag før jeg gjør noe. Så jeg ikke driter meg ut ved og spørre om noe som ikke har noenting med slike trenere og gjøre i det heletatt..

Ingvild
07-05-2007, 08:02
Eg trur ikkje ting vert verre om du prøver, for å seie det slik! Det verste som kan skje er at du ikkje får noko endring, hehe.. Verdt et forsøk! :)

Azze
07-05-2007, 08:17
Prøv! Den som intet våger, intet vinner!

Jeg har ikke hørt om noen NH personer som BARE tar inn hester, tror bestemt at det er ganske vanelig og ta inn hest og rytter.

Bente & Etanec
07-05-2007, 09:50
Noen som selv har vært hos - eller kjenner noen som har vært hos folk som jobber etter NH-prinsipper? Og evnt. kan fortelle hvordan det var?
Jeg har jo vært på NH-kurs (ikke med han som jeg vil ha hjelp av), og vet jo hvordan det funker og hva det går ut på. Jeg jobber jo selv mye etter slike prinsipper, men tenker mer på hvordan det jobbes ut ifra eier også da?

Pleier det være levering og henting igjen, eller kommer du som eier i løpet av hestens opphold og er med å jobber under tilsyn o.l.?

Jo, det enkelste er og slrive til ham og spørre. Men jeg vil gjerne først høre litt mer med dere, hva deres erfaringer er. Og hvordan det ble gjordt overfor dere som eiere også.
Det er jo greit og ha noe å gå ut ifra, før jeg kontakter ham.
Og uansett har jeg ikke muligheten til og gjøre dette før på sensommeren tidligst pga valpekull som ventes. Så jeg har enda god tid på meg til og tenke å fundere over dette..

Bente & Etanec
07-05-2007, 09:53
Eller... Det vil si; jeg trenger vel enda en stund på meg før jeg tørr ta fatt på dette prosjektet iom jeg er så livredd tungtrafikken.. Jeg trenger enda en stund på meg til og greie manne meg opp til å gripe fatt i problemet.. :???:

stallflua
07-05-2007, 09:55
Jeg tror nok du kan ta med deg Etanec på et kurs ja. Høres for meg ut som mye psykisk støtte til deg som skal til, og at du må få litt " bevist " at hesten er rolig mtp ulike situasjoner. Jeg vil tro at du kan ta med hesten og være med på treninger, da det er like mye du som må " trenes" :)

Bente & Etanec
07-05-2007, 09:59
Jeg tror ikke et kurs er nok. Men tenker mer på og sette ham "til trening" der, men med meg i tillegg om jeg kan si det på den måten..
For som du sier, så er det like mye meg som trenger det som det er Etanec..
Eller; det er kanskje mer meg.. Jeg vet ikke..
Men hadde håpet at han her skulle greie se det ganske tydeligt hvor problemet ligger, og kunnehjelpe meg og jobbe ut ifra det..

Men jeg har ikke tid enda og reise frem/tilbake i en periode nå. Så det kan tidligst bli på sensommeren.. For jeg rekner med det vil ta litt tid før jeg og Etanec er der vi skal være i trafikken..

Kaja
07-05-2007, 10:09
Håper du får til en ordning med noen i nærheten som kan hjelpe dere med trafikkproblemet. Lykke til! :)

lillekira
07-05-2007, 10:43
Du kan fint ta med Etanec på trening,Bente.
Jeg hadde en fullblodshoppe som var redd alt jeg. Biler,trær,steiner,mennesker....ja kort sagt alt egentlig.(andre dager var ingenting farlig)
Sendte henne på trening hos en NH/wester"n-fyr. Han jobbet med henne alene den første uka,så kom jeg inn i bildet. Fikk være med å se ham jobbe med henne,være med å børste henne(det var ett av hennes største problemer faktisk) se ham ri på bana og gjøre alt mulig med henne. Så litt etter litt tok jeg del i treningen.Jeg børstet,leide,gikk turer før jeg fikk sette meg opp.For jeg hadde jo etterhvert blitt problemet,og var livredd hesten jeg. Så bare hesten så på meg kjente jeg at jeg stivnet til. Men etter å ha vært hos ham og fått trening begge to,fant vi hverandre igjen vi;) Og jeg hadde mange,gode stunder med henne etterpå.For som han treneren sa: det er som regel sjelden det er hesten som er det største problemet:p

Så jeg vil tro at han vil ha inn Etanec først,jobbe litt med ham,og "kjenne" på problemet før han tar deg inn i trening sammen med Etanec.

Bente & Etanec
07-05-2007, 10:49
Det hørtes betryggende ut og lese, Lillekira :)
Da skal jeg ta en tlf eller mail til ham etterhvert, og høre hvordan han vil gjøre dette. Og ikke mist hva tid han kan ta "oss" inn i planen sin, men jeg må som sagt vente litt.

Greit om han også tar Etanec en uke eller noe først, så han får bli kjent med Etanec og får sett at han egentlig er en herlig og god gutt, til og med i trafikken he he.
Jeg vet at det er min usikkerhet og nærvøsitet som er det største problemet, men trenger hjelp til og komme meg videre..

Gleder meg til hjelpen, og til og bli kvitt dette problemet..
Jeg kan ikke huske hvordan det var og ri i trafikken helt uberørt av tungtrafikken og motorsykler..

Frida&Jameel
07-05-2007, 10:51
Jeg har bare vært på kurs, så vet ikke hvordan det er når man setter bort hesten i trening. Men det er jo faktisk sånn på kurs, at det er sjelden hestene man lærer nye ting, det er eierene. Det er de som må lære seg å kontrolle kroppsspråket og kommunisere med hesten. Den kan jo språket allerede, og ved at menneskene lærer seg å bruke det, så kan de bygge et forhold til hesten basert på gjensidig respekt og forståelse.

Jeg tror at problemet ditt er noe liknende det Laila har. Var det jeg tenkte med en gang, men jeg er ingen trener, så skal ikke si noe for sikkert ;) Selv om du kanskje ikke er redd Etanec, så virker det som at du ikke klarer å stole på situasjonen eller han, og hvis hesten merker at lederen er utrygg, så blir den også utrygg. Så det virker som det er et tillitsproblem.

Du får tenke litt på og manne deg opp ;) Dette kommer dere til å klare helt fint ;) Regner med at det ikke er mye som skal til før dere kan bevege dere trygt i trafikken ;)

:klemme:

Seniora
07-05-2007, 10:56
Skjønner at dere må ha hatt en forferdelig opplevelse! Når problemet først og fremst ikke er hos hesten, men ligger hos deg (som du skriver) så bør jo DU (også) få hjelp. Er redd det er bortkastet både tid, energi, penger og trening med mer; dersom hesten kommer hjem igjen og ikke lenger er redd for trafikk. For om ikke du har fått hjelp i mellomtiden, så - vil jo redselen din komme til å "smitte over" på dyret straks dere nærmer dere tungtrafikk igjen...

Bente & Etanec
07-05-2007, 10:58
Ja jeg leste likhetene jeg også, mellom meg og Lillekiras situasjon.
Men jeg greier aldri i livet og komme over dette selv, jeg trenger hjelp.. Der ligger mer enn dette bak for min del.
Og jeg kommer aldri til og tørre stole på at Etanec ikke steiler eller beveger seg ut mot trafikken når jeg rir ham...

Om jeg hopper av og leier ham pleier han være helt rolig, så det er jo jeg som er det store problemet her ja...
Men ååååh, så jeg gleder meg til og få hjelp. Endelig få kunne ri i trafikken og være helt uberørt av den, det er jo bare en drøm for min del det...

Det er bare 30 minutter eller så til han her, så det er rimeligt nærme her. Tenk; endelig en "hestegreie" som er like i nærheten av meg hi hi :happy:

Bente & Etanec
07-05-2007, 11:01
Skjønner at dere må ha hatt en forferdelig opplevelse! Når problemet først og fremst ikke er hos hesten, men ligger hos deg (som du skriver) så bør jo DU (også) få hjelp. Er redd det er bortkastet både tid, energi, penger og trening med mer; dersom hesten kommer hjem igjen og ikke lenger er redd for trafikk. For om ikke du har fått hjelp i mellomtiden, så - vil jo redselen din komme til å "smitte over" på dyret straks dere nærmer dere tungtrafikk igjen...

Det er det tråden går ut på; om eieren også blir tatt med i treningen eller hvordan NH-trenere jobber ;-)

Men ettersom jeg forstår så blir vi eiere tatt med etterhvert, og får jobbe under instruksjon av treneren. Noe som høres helt topp ut.
Da får vi lære oss et samspill igjen, slik at det blir harmoni i de situasjonene som også har vært preget av usikkerhet og redsel (hvertfall for min del da..).

Seniora
07-05-2007, 11:06
Det er det tråden går ut på; om eieren også blir tatt med i treningen eller hvordan NH-trenere jobber ;-)

Men ettersom jeg forstår så blir vi eiere tatt med etterhvert, og får jobbe under instruksjon av treneren. Noe som høres helt topp ut.
Da får vi lære oss et samspill igjen, slik at det blir harmoni i de situasjonene som også har vært preget av usikkerhet og redsel (hvertfall for min del da..).

Mm... Men om det ligger dypt i deg... NH-trenere flest arbeider vel med hester og hester/mennesker. Misforstå meg rett, er du snill ;-)

Får ta et lite eksempel: Ei venninne av meg har to traumatiske opplevelser (på/med hest) bak seg. Hun og hesten var på kurs etter kurs. Det hjalp litt i begynnelsen; så var det "tilbake til gamle former igjen". Inntil venninna mi fikk terapeutisk hjelp (husker ikke hva slags nå i farten) til å bearbeide det hun hadde opplevd. Først DA løsnet det hele, og jente/dame og hest kom seg endelig videre - sammen :thumpsup:

Bente & Etanec
07-05-2007, 11:12
Men så er det fra person til person hva som kjennetegner "dypt" også da ;)
Jeg har ikke her inne fortalt hva som ligger til grunn bortsett fra at jeg og Etanec holdt på og bli drept i trafikken en gang for noen år siden.

Jeg er villig til og gi denne treneren en real sjanse til og hjelpe meg og Etanec.
Vi er alle forskjellige, og selv om ikke din veninne fikk den hjelpen hun trengte for og komme seg videre, så kan da likevel jeg få det fra denne treneren.
Jeg forstod deg riktig, ikke tvil på det. Men det jeg vil frem til er at vi er alle forskjellige og lever med forskjellige opplevelser som vi takler på hvert vårt vis.

Og jeg tenker ikke kurs, men sette Etanec i trening hos ham. Og også få komme og være med i treningen etterhvert som treneren mener han ser tiden er inne.
Altså trening på mer ubestemt tid.

lillekira
07-05-2007, 11:25
Ta kontakt med den treneren du,Bente. Husk å være ærlig og fortelle hva som er problemet,så han kan begynne å jobbe i riktig ende;)

For min del var det veldig godt,fordi han tok inn hesten min først og ble litt kjent med henne uten at jeg var der. Så når jeg kom inn og skulle være med var de kjente og trygge på hverandre.
Blandt annet hadde vi store problemer med børsting. Hun kunne ikke bli børstet,fordi hun da beit/sparket meg og var skikkelig sint.Så jeg var livredd for det.Og ikke kunne hun gå der det var vanndammer i veien,eller ikke høre lyder ute på tur,uten at hun stakk avgårde i ett rasende tempo.
Nå jeg kom dit,sto hun ute på gården.I bare grime,og tauet hengende rundt nakken.Han børstet og koste med henne,og hun hadde ørene frem. Så jeg ble jo så glad,og ville prøve selv.Det første hun gjør er å legge ørene bakover,og så biter hun etter meg.Jeg hopper langt vekk,og tenker at "dette blir svartpølse" nå ltså. Men så kommer treneren på banen og guider meg igjennom.Vi børster,koser og duller.Hun prøver seg noen ganger,men han/vi korrigerer på riktig måte hele tiden så hun lar dte bare være og nyter kosen istedenfor å jage meg.
Så skal vi ri da.Jeg ser på ham først og hun går som en drøm.Så er det min tur*gulp* Jeg kjenner jeg svetter i hånden,og skjelver litt i beina. Han hjelper meg opp,og snakker rolig til meg.Jeg er veldig redd,og vil egentlig ikke dette her....
Vi rir(på bane) og treneren går rundt på bana.Snakker til meg,og forteller rolig hva som kommer til å skje.Hva jeg gjør,hvordan hun reagerer på det og hvorfor vi ikke har det fint sammen.Etterhvert slapper jeg av,og vi nyter ridingen.Da får jeg beskjed om å komme meg av,for nå er vi ferdige. Jeg vil ri mere for det var jo såååå herlig.Men gjett hvem som hadde den samme følelsen dagen etter,og startet timen med optimisme og pågangsmot?
Jada,Rom var ikke bygd på en dag,og vi fikk noen tilbakeslag,men det gikk seg til med kyndig veiledning fra ham.Eter tre uker red vi på tur i trafikken,med vanndammer,inni tunnelrør med vann og under E6. Herlig:)

Beklager at jeg "kuppet" tråden din med dette Bente,men følte bare at jeg måtte fortelle min historie til deg. Så ser du at det finnes håp for deg og Etanec i trafikken også. Bare du får riktig hjelp,så kommer dere til å fikse dette;)

Hilde
07-05-2007, 11:52
Mm... Men om det ligger dypt i deg... NH-trenere flest arbeider vel med hester og hester/mennesker. Misforstå meg rett, er du snill ;-)

Får ta et lite eksempel: Ei venninne av meg har to traumatiske opplevelser (på/med hest) bak seg. Hun og hesten var på kurs etter kurs. Det hjalp litt i begynnelsen; så var det "tilbake til gamle former igjen". Inntil venninna mi fikk terapeutisk hjelp (husker ikke hva slags nå i farten) til å bearbeide det hun hadde opplevd. Først DA løsnet det hele, og jente/dame og hest kom seg endelig videre - sammen :thumpsup:

Jeg tenker litt det samme som deg DKQ.
Bente: har du tenkt på å forsøke noen form for terapi selv? Gjerne i kombinasjon med det opplegget med NK fyren. Hypnose har jeg sett og hørt at hatt veldig god effekt på slike "fobier". Uansett trenger du nok litt hjelp til å bearbeide hendelsen.

Bente & Etanec
07-05-2007, 11:53
Tusen takk for at jeg fikk lese historien din , Lillekira :) Nå ser jeg at der er muligheter for meg også å få hjelp (selv om jeg ikke riktig tørr tro på at han skal lykkes med meg da..)
Men da vet jeg hvordan de jobber, og burde egentlig vite det iom jeg har en veninne som hadde sin araber til innridning hos ham. Og da kom hun også på banen etterhvert, slik som du :)

Så jeg er ganske overbevist om at han her jobber likt, på det planet hvertfall.

Da vet jeg hva jeg har og gjøre etterhvert, kontakte ham og fortelle min historie. Deretter er det opp til ham og si hva tid - og om - han vil/kan hjelpe oss :)

Bente & Etanec
07-05-2007, 11:55
Jeg tenker litt det samme som deg DKQ.
Bente: har du tenkt på å forsøke noen form for terapi selv? Gjerne i kombinasjon med det opplegget med NK fyren. Hypnose har jeg sett og hørt at hatt veldig god effekt på slike "fobier". Uansett trenger du nok litt hjelp til å bearbeide hendelsen.

Nope!
Skal kontakte han her, og høre om han vil prøve hjelpe. That`s it ;)

Som sagt tidligere, det er forskjell på folk. Jeg trenger ikke mer terapi enn det jeg har fått tidligere ;) Gikk ikke i terapi pga trafikken og dette, men vet at jeg ikke trenger mer slikt ja!

lillekira
07-05-2007, 12:17
Hehe,når det var håp for meg,finnes det garantert håp for deg også Bente:)
Var iallefall veldig fint for meg når han hjelp meg,og kunne trykke på de riktige knapper hele veien. Vi hadde det helt supert(jeg og hesten altså;) ) helt til jeg måtte avlive henne på grunn av sykdom.
Hun forandret seg totalt hos ham,og jeg ble trygg på henne igjen.Og vi koste oss masse vi etter det.
Så det var verdt det jeg betalte altså.
Og er din trener omtrent som min,så får du en fin tid hos ham,med jobbing "sammen" for å lære ting.Sånn som at lastebiler er ikke farlig.Det er bare "bentemor" som prøver lure Etanec til å tro det;)

(Nå vet ikke jeg hva som skjedde,men håper du ikke tar litt spøk ille opp)

KatrineB
07-05-2007, 12:20
De fleste natural horsemanship folkene (da tenker jeg på ham du nevner, siden jeg hart vert hos ham selv) jobber mest med hestene. Han kan gjøre Etanec trafikksikker, men ikke deg.
Jeg anbefaler deg til å kontakte Fabio Manzetti. Han driver veldig psykologi på mennesker (og hester). Har hørt at han instuerer blant annet det ridende politi. Og mennesker med psykiske problemer, og ryttere som ikke stoler nok på hesten eller seg selv.

Jeg er også livredd for lastebiler. Hvis jeg begynner å synge hjelper det. Da får jeg oksygen (hvis jeg ikke synger holder jeg pusten for jeg er så redd, noe som gjør at jeg strammer alle musklene i kroppen og stresser opp hesten).

Lyngdal Ryttersportklubb vil kanskje få ham ned hit neste år. Kanskje du og Etanec kunne komt? Eller dere kan dra hjem til ham?

Uansett, her har du hjemmesida hans, du kan jo prøve å sende ham en mail om problemet. http://www.manzetti.it/norsk.html

Bente & Etanec
07-05-2007, 13:03
Lillekira - klart jeg tar en spøk ;)

Katrine - Nei jeg har bestemt meg. Jeg kontakter ham i nærheten her og høer om han kan hjelpe meg og Etanec! Jeg har en veninne som har hatt sin araber til innridning hos ham, og jeg så en stor forskjell på henne etter hun hadde vært der og blitt instruert og jobbet med selv, hos ham.
Så det er godt mulig han kan hjelpe mg og Etanecen også ;)

Og han som du liker til holder jo til på Nesodden!... Hvordan i huleste skal min krøkkete kropp greie en slik reise når jeg knapt nok greier en Stavangertur?? ;)

Nei, jeg har bestemt meg. End of story..

KatrineB
07-05-2007, 13:34
Hehe, derfor jeg ikke ville være i lære hos ham, så langt borte;)
Men kan du ikke høre med ham på mail? Hadde vert interessant å sett han skrev noe bra og nyttig som var til hjelp.

Han du vil er en god mann, og har vert mye til hjelp for meg og Kafi, men jeg savnet litt å bli psyka opp ;) Men har utrolig snill mot folk, jeg storkoste meg når jeg var den den uka, og flink med hestene, så har tenkt å sende Firanka til ham for å jobbe med bakbeina.

Sol
07-05-2007, 15:00
For meg hjalp det enormt å ri en hest som jeg VISSTE var bombesikker i trafikken, og å se på at andre rei Svarten i trafikken uten at han freaka. For å ri bajas i trafikken holdt på drepe oss begge, og dette sitter dypt! jeg merket at beina mine var 10 cm over stigbøylene på Svarten på vår første tur. jeg liker meg fortsatt ikke, emn nå som jeg VET at det er meg, og ikke han helt 100% sikker, trenger jeg kun konsentrere meg om hva min kropp gjør, for han vEIT hvordan han skal gjøre ting.
Som Kathrine synger jeg, jeg fester fokuset til et punkt langt fremme som jeg skal ri til. jeg passer på at jeg ikke korter tøylene for mye, eller har de for lange, og jeg bruker den tiden til å konsentrere meg om korrekt sits..
jeg syns at når du føler deg så sikker på at denne mannen ken hjelpe dere, skal du bare gripe sjansen. For det første høres han både dyktig og hyggelig ut, og for det andre har selve TROEN på at dere får hjelp mye å si.
Lykke til du Bente, snart suser du avsted sammen med trailere!
må forresten si at jeg syns det er flott når du og flere med deg setter ord og tanker på sånne fobier.. det får alle oss andre til å føle at vi er temmelig normale når vi har det på samme måten! Klem til deg!

Bente & Etanec
07-05-2007, 16:05
Tusen takk Sol..

Det jeg er opptatt av, er at vi alle har forskjellige "ballast" med i livet som gjør oss alle forskjellige. Og med dette også reagerer vi forskjelligt på både hverdagslige hendelser og traumatiske hendelser (bl.a. slik som min lille historie fra trafikken her). Hos noen sitter det dypt og som det er blitt sagt tidligere av andre her inne; at terapi kan hjelpe.
For min del trenger jeg enkelt og greit bare en trygg person som kan fortelle at jeg kan klare dette. Altså bare vise at han/hun har troen på meg, så er jeg sikker på at det går helt greit.

Og som du sier; troen er viktig! (Tro kan jo flytte fjell, sies det ;) )
Jeg har prøvd og forkusere, tenke hvor jeg har bena hen, hvordan jeg reagerer med tøylebruken, at jeg ikke skal forandre på vektforandringen, fokusere med blikk, synge you name it...
Men alene greier jeg det ikke godt nok, halvveis er ikke bra nok for meg.
For når jeg trener jevnligt klarer jeg og Etanec holde oss på alle 4 bena og i et forholdsvis ok tempo når trailere suser forbi oss ( da er vi som regel minst 3-4 meter ifra veien ).
Men dette må jeg til bunns i, og jeg har bestemt meg for og prøve han her. Jeg liker hans treningsmetoder, og det skal faktisk mye til før jeg overlater Etanec ( eller noen av våre hester! ) til noen!

Han bor ikke langt herfra, og jeg kan greie med min skrale kropp og kjøre bort å delta. Også kan jeg reise bort på kort varsel om det skulle være noe som dukker opp.
Jeg kan ikke slite meg ut ved og reise i timevis, da er jeg ikke istand til og delta med Etanec. Og heller ikke greie gjenta det etter første turen, så siden jeg har så god magefølelse for dette her vil jeg gi det en sjanse :)

Har vært i kontakt med ham tidligere pga ryggen til Etanec, som jeg ikke kunne finne utav. Han gav så etter i ryggen hele tiden, men han var jo frisk... Hadde vet. og massør til ham, men ingen fant noe.
Etter litt mailer med han her, fant vi ut at jeg hadde lært Etanec at jeg ville han skullle gi etter når jeg strøk på min måte over ryggen...
Da jeg byttet måte og stryke ham over ryggen på, så gav han ikke etter i det heletatt :) Case solved :)

Men veldig greit og kunne lese om dere andre som sliter - eller slet - med det samme..

Zita
23-05-2007, 16:58
Jeg må si meg enig med Sol om at kanskje det beste for deg er å ri i trafikken på en bombesikker hest. Jeg ble påkjørt men jeg red for mange år siden. det endte tragisk, for hesten brakk benet og ble avlivet. På den tiden hadde jeg en unghest. Jeg ble også så redd i trafikken at jeg måtte selge hesten min for jeg hadde ikke tjangs til å få henne trafikksikker. Det jeg gjorde for å bli kvitt skrekken var å låne hester som var 100% i trafikken. Dessverre tok det lang tid, og jeg er vel ikke helt trygg enda.
Det høres fornuftig ut å sette bort hesten (og deg selv) i trening. Du kan vinne mye tid på det. Lykke til

ponnitrollet
23-05-2007, 17:13
Jeg skjønner deg, Bente! Selv er jeg livredd for å ri på veien fordi jeg har hørt om en del sånne ulykker. Også er lastebilene så digre!

Bente & Etanec
23-05-2007, 17:39
Har dessverre ikke mulighet til og låne trafikksikker hest.... :(

MariaR
23-05-2007, 21:49
Men Bente da! Det er jo bare å ta deg en tur opp hit det, så skal jeg skaffe deg trafikksikker hest jeg, så kan vi ri på tur sammen! *glise :D*

*Enda en unnskyldning for å komme på besøk ;)*

Maren<3
24-05-2007, 01:47
De fleste natural horsemanship folkene (da tenker jeg på ham du nevner, siden jeg hart vert hos ham selv) jobber mest med hestene. Han kan gjøre Etanec trafikksikker, men ikke deg.
Jeg anbefaler deg til å kontakte Fabio Manzetti. Han driver veldig psykologi på mennesker (og hester). Har hørt at han instuerer blant annet det ridende politi. Og mennesker med psykiske problemer, og ryttere som ikke stoler nok på hesten eller seg selv.

Ot, jeg vet...:
NEINEINEINEI!! Jeg bor her ute, og har både sett og holdt på hos Manzetti.. No way..:) Ikke tull dere borti ham.. Idioti av en fyr.. hrmf.. Ikke er han flink med disse dyra heller.. (ja, faktisk så er datteren hans helt enig med meg da.. he he..)

Bente & Etanec
24-05-2007, 07:28
Jeg har aldri hørt om ham faktisk..
Men nå vekket du min nyskjerrighet her.. Kan du fortelle litt om ham? Hva holder han på med? Er det en NH-fyr? Og jobber han etter liknende prinsipper som Monty Roberts?

Ikke for at jeg kommer til å reise til Manzetti, det er altfor langt bort dit. Og i tillegg gidder jeg ikke gå over bekken etter vann; vi har en super NH-fyr her borte; Ole Johansen.
Men ble unektelig ganske så nyskjerrig nå da :rolleyes:

Catrine
24-05-2007, 11:02
Enig med Sol, det er godt å vite at andre også har "fobier" som en sliter med selv...Man kan ofte få inntrykk av at "alle andre" får til "alt" når en selv sliter med noe...

Jeg sliter også med dette, men dette er selvpåført og har det bare fordi jeg har en tendens med å alltid tenke verste utfall...(har ikke til dags dato opplevd noe som skulle gjøre meg redd..)
Hoppa jeg red på før var bombesikker i trafikken, og fordi jeg visste dette var jeg aldri redd! Men da jeg fikk Fabian og han var uerfaren og skvetten så boblet det fram i meg..

Så det hadde jo vært en bra ting om du hadde fått låne en trafikksikkerhest. Komme til Flekkefjord så kan du sikkert låne Shatan en tur, han er bombesikker han. Det er nok lurt å jobbe med seg selv også mens hesten er i trening. Tenke litt på hva er det man egentlig er så redd for... Jeg vet hva jeg tenker da...

Det kan jo også være en ide å ha en "leier" på siden. Jeg føler meg alltid tryggere dersom noen går ved siden av når jeg rir en hest jeg ikke kjenner så godt. Da har jeg liksom den personen å prate med, og mister liksom fukos på skumle ting.
Jeg kan gjerne gjøre det når jeg kommer til deg. Vi tar oss en tur langs veien og så kan jeg ta med en av hundene så får den tur i samme slengen:)

Ferrari & Miriam
24-05-2007, 11:06
Ot, jeg vet...:
NEINEINEINEI!! Jeg bor her ute, og har både sett og holdt på hos Manzetti.. No way..:) Ikke tull dere borti ham.. Idioti av en fyr.. hrmf.. Ikke er han flink med disse dyra heller.. (ja, faktisk så er datteren hans helt enig med meg da.. he he..)

Har vært på kurs med han, og det var helt greit det. Var flink med de hestene som var med der.

Bente & Etanec
24-05-2007, 11:10
Pjuh, jeg som trodde det var jeg som hadde skremt vettet av deg, da jeg begynte og lese innlegget ditt, Catrine :lol:
Det var jo godt det ikke var det da he he.

Jo jeg kunne jo kommet til Flekkefjord en gang og ridd litt på Shatan, må bare se om jeg kan få det til på en eller annen måte.. Eller at vi venter til sensommeren/høsten når valper og styr er over.

Men vi kan gjerne gjøre som du skriver her, ang. Etanec også :)
Det er jo ikke selve guttebassen min jeg er redd, men hva han kan finne på å gjøre når der kommer tungtrafikk, traktorer osv. Ofte når han blir redd ting så beveger han seg mot det og ikke fra det...
Merkelige greier det der...
Men vi kan gjerne ta oss en tur og se hvordan det går :)

Catrine
24-05-2007, 11:24
Nei kjæreste Bente, det er ikke su som er skyld i min fobi!

Kan gjerne vente med tur på Shatan til høsten ja, ingen problem.

Og jeg er gjerne med som støtte på tur;) Må jo prøve å hjelpe deg med dette, samtidig som det hjelper meg også så da har vi jo to fluer i en smekk!

Det er også det jeg tenker på...hva gjør hesten, hvor vil vi ende opp...Er ikke kjekt med en slik angst... Men jeg tror bare det krever jobbing.

Ei venninne av meg her fikk ei hoppe for noen år siden som ikke var sikker, fordi den hadde bodd på "heia". men hun har bare ridd i områder med trafikk, og nå for noen mnd siden rei de langs E-39 uten at hesten løfta hodet. Så det går mye på hvilke erfaringer både mennesker og hester har med trafikken. I og med at du og Etanec har en dårlig opplevelse på minnet så blir terskelen litt større for deg, men ikke mer enn at vi skal greie å jobbe deg igjennom det:)

Ferrari & Miriam
24-05-2007, 11:30
Du kan også ta deg en tur med Ferrarien, han er sikker i trafikken. Kan ha noe med at han har bodd ved en bensinstasjon tro? ;) Brukt som "buffer" i trafikktrening når andre hester skal lære seg å gå fint på trafikkerte veier, han lærer nok fint opp Etanecen din også, Bente :D

Catrine
24-05-2007, 11:38
Du kan også ta deg en tur med Ferrarien, han er sikker i trafikken. Kan ha noe med at han har bodd ved en bensinstasjon tro? ;) Brukt som "buffer" i trafikktrening når andre hester skal lære seg å gå fint på trafikkerte veier, han lærer nok fint opp Etanecen din også, Bente :D

JAAA, det var lurt. Inviter Bente på et gylandsopphold. hun trenger å ri en plass der folk ikke slenger kommentarer etter hestene og div. Se annen tråd her inne.... I Gyland kan hun få kose seg vett du!

Så får noen av oss andre FH'ere passe på hunder og hus imens:D

Bente & Etanec
24-05-2007, 15:03
Vet dere, jeg vurderer seriøst om jeg skal sette ham ut på fòr evnt. selge...
Men har ikke noen å prate med om dette, ingen her hjemme vil prate seriøst om dette så jeg er så usikker..

Sol
24-05-2007, 15:32
BENTE: don`t go there... han er DIN, og Bajas er MIN, husker du??? :)

Maren<3
24-05-2007, 16:00
Jeg har aldri hørt om ham faktisk..
Men nå vekket du min nyskjerrighet her.. Kan du fortelle litt om ham? Hva holder han på med? Er det en NH-fyr? Og jobber han etter liknende prinsipper som Monty Roberts?

Ikke for at jeg kommer til å reise til Manzetti, det er altfor langt bort dit. Og i tillegg gidder jeg ikke gå over bekken etter vann; vi har en super NH-fyr her borte; Ole Johansen.
Men ble unektelig ganske så nyskjerrig nå da :rolleyes:

Sender deg PM senere, nå må jeg i møte på jobb..:)

Har vært på kurs med han, og det var helt greit det. Var flink med de hestene som var med der.
Kurs er en annen ting enn hvordan han faktisk er, driver stallen sin vettu!;)

Bente & Etanec
24-05-2007, 16:08
Ja jeg vet, Sol.. Men kanskje jeg må likevel..

Sol
24-05-2007, 16:12
*finne p&#229; noe lurt for &#229; hjelpe Bente*
Du har ikke vurdert &#229; sette noen naboer ut p&#229; for?:) For det er jo de som er problemet, ikke du og Etanec

Bente & Etanec
24-05-2007, 16:16
Jeg vet ærllig talt ikke lenger hvem - eller hva som er problemet. Det er vel der i det hele ligger vil jeg tro...
Helsen hjelper meg ikke noe særlig i valget heller, den er enda ikke så god at jeg kan trene ham noe særlig. Og nå er det allerede mai??... I fjor på denne tiden kunne jeg trene seriøst, jevnligt og konsentrert.
Hvordan det vil utvikle seg til høsten/vinteren når det er som det er nå, tørr jeg jo nesten ikke tenke på...

Mye derfor jeg går med slike tanker om bare "kaste inn håndklèet"..
Og siden det er blitt så vanskeligt som det er blitt her i bygden med hest, så hjelper det ikke akkurat med tankene om å beholde litt til for å se hvordan helsen utvikler seg..

Catrine
25-05-2007, 08:22
Men har ikke noen å prate med om dette, ingen her hjemme vil prate seriøst om dette så jeg er så usikker..

Nei, nei, nei Bente! Slike tanker får du ikke lov til å ha!! Etanec er DIN han! Jeg har sett dere sammen, og jeg må bare innrømme at jeg misunner det samspillet dere har, og jeg vet at dersom du selger så vil Bente miste en stooor del av seg selv! Hadde jeg bare bodd i nærheten så jeg kunne hjulpet deg mere med stall og trening.

Bente & Etanec
25-05-2007, 08:45
Nei, nei, nei Bente! Slike tanker får du ikke lov til å ha!! Etanec er DIN han! Jeg har sett dere sammen, og jeg må bare innrømme at jeg misunner det samspillet dere har, og jeg vet at dersom du selger så vil Bente miste en stooor del av seg selv! Hadde jeg bare bodd i nærheten så jeg kunne hjulpet deg mere med stall og trening.

Hva kan jeg si.....
Jo, vi har et spesielt samspill, tror jeg.. Husker ikke så godt hvordan jeg har sett andre hester og hesteeiere har hatt det sammen, det er så lenge siden jeg har vært i andres staller...
Og ja; jeg mister en stor del av meg selv om jeg mister ham..

Tror jeg trenger en lengre og grundigere prat når du kommer hit snart :)
Da skal jeg diske opp med nattmat, og så tar vi oss en alvorsamtale. Med på den, Catrine? :)
( Jeg vet du ikke greier sitte oppe så langt på natt, så vi kan ta en litt tidlig nattmat - og prat. Bare styre mannen i seng først, for han skal IKKE få være med!! )

Catrine
25-05-2007, 08:54
Hva kan jeg si.....
Jo, vi har et spesielt samspill, tror jeg.. Husker ikke så godt hvordan jeg har sett andre hester og hesteeiere har hatt det sammen, det er så lenge siden jeg har vært i andres staller...
Og ja; jeg mister en stor del av meg selv om jeg mister ham..

Tror jeg trenger en lengre og grundigere prat når du kommer hit snart :)
Da skal jeg diske opp med nattmat, og så tar vi oss en alvorsamtale. Med på den, Catrine? :)
( Jeg vet du ikke greier sitte oppe så langt på natt, så vi kan ta en litt tidlig nattmat - og prat. Bare styre mannen i seng først, for han skal IKKE få være med!! )

Hihi, nei det må være en mannefri prat! og ja; det er jeg selvfølgelig med på. Kommer heldigvis snart - om ei uke! Og da skal du få øse av deg alle vonde tankene på meg! Nattmat høres supert ut, og noen ganger så overasker jeg faktisk meg selv med hvor lenge jeg kan holde ut i nattens små timer! :digger:

Bente & Etanec
25-05-2007, 12:06
Hihi, nei det må være en mannefri prat! og ja; det er jeg selvfølgelig med på. Kommer heldigvis snart - om ei uke! Og da skal du få øse av deg alle vonde tankene på meg! Nattmat høres supert ut, og noen ganger så overasker jeg faktisk meg selv med hvor lenge jeg kan holde ut i nattens små timer! :digger:

Skal bli spennende og se hvor langt ut i natten dine "nattens små timer" er hi hi :lol:
Ja men da har vi en date, Catrine ;-)

MariaR
25-05-2007, 14:21

Nei, men Bente da! :( Etanecen din hører ikke til noen andre plasser enn hos deg han! Uten Etanec blir det jo ikke noen "Etanec Bente" eller "Bente med Etanec vettu.." lenger..!

Og om det blir så ille og dere ikke finner noen løsning i det heletatt, sett han ut på for! Om du angrer deg senere, er det for sent om han er solgt, men ikke når han bare er ute på for :klemme:

Huff, du som er så god Bente, hvorfor skal alt være så vanskelig for deg? :(

Catrine
25-05-2007, 16:38
Skal bli spennende og se hvor langt ut i natten dine "nattens små timer" er hi hi :lol:
Ja men da har vi en date, Catrine ;-)

Ja, det har vi;) *kan nesten ikke venteeeee...!*

Det er det jeg sier...en av oss bor på feil plass i forhold til det fjellet som skiller oss.... :(

Bente & Etanec
25-05-2007, 16:40
Det er det jeg sier...en av oss bor på feil plass i forhold til det fjellet som skiller oss.... :(

Ja... Og det er vel meg det... :rolleyes:

Catrine
25-05-2007, 16:44
Ja... Og det er vel meg det... :rolleyes:

Hmmm, det var vel dine ord! Selv syns jeg det er veldig fint på haua, flere fine rideveier... Men så er det disse naboene da... Men la oss ikke rippe opp i det... Jeg legger planer hele tia i det lille hodet mitt om hvordan vi skal løse dette her.... Så det skal vi prate om;) Og jobb til mannen skal vi alltids fikse her vett du, eller kanskje hos Tor Egil i Farsund;)

Catrine
25-05-2007, 16:46
Har du snakket noe mer med hestemannen i Egersund forresten om han kan hjelpe dere med trafikk-trening?

Bente & Etanec
25-05-2007, 17:14
Har du snakket noe mer med hestemannen i Egersund forresten om han kan hjelpe dere med trafikk-trening?

Nei har ikke det enda. Vil først bli enig med meg selv om jeg jeg skal beholde, før jeg går noe videre med det.

Ellers så går det meste av tiden min i og gjøre klar valpemapper, ordne med registreringer, stelle valper, fòre alle hundene osv osv.... Massevis som skal gjøres, så derfor har jeg lagt dette med trafikken mer på hyllen foreløpig.

Frida&Jameel
25-05-2007, 19:43
&#197; nei, &#229; nei Bente.... Hva har jeg g&#229;tt glipp av i all eksamenslesinga?! Du kan jo ikke selge Etanec.... Dere er jo perfekte for hverandre.... &#197;&#229;, skulle &#248;nske jeg kunne gj&#248;re noe....

Bente & Etanec
25-05-2007, 21:01
Å nei, å nei Bente.... Hva har jeg gått glipp av i all eksamenslesinga?! Du kan jo ikke selge Etanec.... Dere er jo perfekte for hverandre.... Åå, skulle ønske jeg kunne gjøre noe....

Jeg skal ikke gjøre noe overilt, men jeg er usikker på om jeg greier dette i lengden.. Nå skal jeg bruke god tid på meg til og finne utav dette, men jeg ønsker ikke og selge i det heletatt...
Hadde jeg bare hatt muligheten til å ha litt stallhjelp...
Skal prate med mannen min ang. den jenten jeg skrev bittelitt om tidligere. Tenker så det knaker jeg...

Men først og fremst har vi dette med Kelly som skal skje i sommer, så ingenting avgjøres nå uansett..

Det beste er om vi finner en grei løsning, slik at jeg kan fortsette slik som vanligt med dem. Er jo så uendelig glad i dem alle, vet du...

Catrine
26-05-2007, 12:27
Det beste er om vi finner en grei løsning, slik at jeg kan fortsette slik som vanligt med dem. Er jo så uendelig glad i dem alle, vet du...

Ja, det vet vi! Og jeg håper det blir en løsning! Hadde det ikke vært for at jeg må over fjellet hver dag på jobb så skulle jeg gjerne bodd på Haua...så hadde du ikke trengt å selge iallefall for da hadde jeg vært stalljenten din!

Men tenk deg godt om vennen,(det vet jeg at du gjør, kan høre det helt her jeg sitter) og som du selv sier, ikke handle overilt.

Tenker masse på deg!

Tone Kristin
27-05-2007, 14:24
Ok, n&#229; har jeg bare skummet igjennom tr&#229;den, og ikke helt f&#229;tt med meg hva du har avgjort, men ang. trafikkproblemet s&#229; vil jeg anbefale en ting: Kinesiologi. Til deg alts&#229;, ikke hesten;) . Jeg klarte ikke &#229; ri i vinter jeg, var livredd for &#229; sitte p&#229; hesten i ridehuset. Og p&#229; tur var Lolita k&#229;lhue, s&#229; der gav jeg ogs&#229; opp til slutt. Men, s&#229; anbefalte ridel&#230;reren min en kinesiolog i Trondheim, og det har hjulpet med masse. Endelig har jeg klart &#229; tatt tak i ridningen min, noe begge ridel&#230;rerne har merket. Jeg feiger ikke ut om hesten er litt k&#229;l lengre, og t&#248;r &#229; satse. Sist ridetime galopperte jeg over kavaletter i ridehuset sammen med bare en ekstra hest, som ogs&#229; er kjent for &#229; v&#230;re en smule hysterisk!! DET er framskritt det! Kinesiologien har ikke fjernet frykten min helt, og jeg kjenner fremdeles jeg har stunder hvor jeg stivner og bare m&#229; hoppe av, men som oftest klarer jeg &#229; skyve tankene over p&#229; andre ting og bare v&#230;re med.

Uansett hva du bestemmer deg for ang. salg eller f&#244;r eller beholde Etanec, pr&#248;v ut Kinesiologi. Det har hjulpet meg masse, b&#229;de fysisk og psykisk.

MariaR
27-05-2007, 20:48
Hva er Kinesiologi?

Bente & Etanec
27-05-2007, 21:57
Hva er Kinesiologi?

Ja det lurer jeg også på... :rolleyes:

Anne&gneistene
28-05-2007, 16:05
Ja jeg leste likhetene jeg også, mellom meg og Lillekiras situasjon.
Men jeg greier aldri i livet og komme over dette selv, jeg trenger hjelp.. Der ligger mer enn dette bak for min del.
Og jeg kommer aldri til og tørre stole på at Etanec ikke steiler eller beveger seg ut mot trafikken når jeg rir ham...

Om jeg hopper av og leier ham pleier han være helt rolig, så det er jo jeg som er det store problemet her ja...
Men ååååh, så jeg gleder meg til og få hjelp. Endelig få kunne ri i trafikken og være helt uberørt av den, det er jo bare en drøm for min del det...

Det er bare 30 minutter eller så til han her, så det er rimeligt nærme her. Tenk; endelig en "hestegreie" som er like i nærheten av meg hi hi :happy:

Er det Ole Johansen du snakker om?

Bente & Etanec
28-05-2007, 17:13
Er det Ole Johansen du snakker om?

Jepp, det er Ole :)

Anne&gneistene
04-06-2007, 02:06
aha ;) har h&#248;rt mye bra om han!

Bente & Etanec
04-06-2007, 07:31
Ja, jeg liker hans treningsmetoder, og hvordan han jobber med hestene. Så jeg er ikke redd for å overlate Etanec i hans hender (og vesle Salli-jenten, om jeg finner ut jeg vil finpusse på dette med og kjøre kjerre med henne) :)