PDA

Se full versjon : Hovolje

Gjest-
05-05-2007, 23:13
Litt seint ute med spørsmålet mitt nå, men blir nok tørke en eller annen gang igjen...
Har vært pangvår her, en måned med opptil 30 grader og sol, og hester som har gått på beite som omtrent bare var gjørme etter vinteren. Beitet ble såklart tørt som rakkern når sola kom, og føttene til hesten likeså... Fikk høre at jeg burde kjøpe blond hovolje til hesten, det skulle være bra mot tørre høver. Men når jeg kom hjem (jepp, kjøpe først, lese etterpå) fant jeg ut at oljen var bra mot føtter i våte omgivelser....
Er det da noe jeg ikke burde bruke på tørre føtter, eller har det ikke så mye å si?

Harneshaug
05-05-2007, 23:18
Høvene skal godt kunne tåle tørke, men om de blir for tørre kan du godt bruke bare vann...
Du kan lage deg slike "filt-klokker" som de dynker med vann og henger på, de fås gså kjøpt.
De er bedre enn vannbad, fordi hove suger så fort til seg vannet at hornlaget vil svelle og brekke...

Disse filtklokkene gir ut fuktighet etterhvert som hoven tørker og om du dypper de et par ganger for dag bør det holde.
Tror de har det på TOF om du ikke er litt fingernem.

Hovolje er ikke så veldig bra da den har en lei tendens til å stenge fukten UTE av høven. Da må du i så fall fukte høvene veldig godt først, la de trekke og SÅ ha på hovolje for å binde fuktigheten inne i hoven (-:

Gjest-
05-05-2007, 23:20
TOF?
Hm, trodde hovolje var bra.. Her i landet er de tydeligvis store tilhengere av det ;)
Filtklokker, mener du noe som skal sitte på høvene konstant?

Maiken k
05-05-2007, 23:27
Jeg bruker Tran på høvene til Chargo og det fungerer kjempe bra:) Inga har sånn hovfedt fra England som er dritbra, liker enkli ikke hovfett eller olje da værtfall fett pleier å stenge pustefunksjonen ute fra hoven. (Inga, jeg stjal litt av deg i dag:P)

Men anbefaler Tran:) :o

-MAiken:)

Camilla
11-06-2007, 20:50
Låner tråden din litt jeg, Lene :angel:

Rappa sine høver har også blitt veldig tørre, og jeg spyler de/gir de vannbad hver dag, men føler det ikke er nok og at de bør fuktes bedre..
Hjelp??

Høvene skal godt kunne tåle tørke, men om de blir for tørre kan du godt bruke bare vann...
Du kan lage deg slike "filt-klokker" som de dynker med vann og henger på, de fås gså kjøpt.
De er bedre enn vannbad, fordi hove suger så fort til seg vannet at hornlaget vil svelle og brekke...

Disse filtklokkene gir ut fuktighet etterhvert som hoven tørker og om du dypper de et par ganger for dag bør det holde.
Tror de har det på TOF om du ikke er litt fingernem.

Link?

Jeg bruker Tran på høvene til Chargo og det fungerer kjempe bra:)

Gir tran fuktighet til hoven?

Chevaleresse
11-06-2007, 21:29
Usiden av hestehoven kan sammenlignes med vår negl. Er den noen her som tror at det hjelper på sprø negler å smøre dem med krem eller dyppe dem i vann?

Er hesten uten sko er det bare positivt at det er tørt.Hoven blir hardere og mer slitesterk (blir skikkelig kjipt å trimme da når det er så hardt). En hard hov er mer motstandsdyktig mot skader enn en myk en.

Går hesten med sko er det ikke tørken som er problemet, men at det hele tiden skifter mellom vått og tørt. Da sprekker ofte hoven opp i sømhullene.

Hovolje fungerer bare kosmetisk. Skal man hindre tap av fuktighet, må man smøre undersiden av hoven. Det er her hoven avgir fuktighet, og for å motvirke dette kan den evt. forsegles med fett el l. Allikevel vil dette ha begrenset effekt da det slites vekk etter kort tid.

Mvh Torill

Gjest-
11-06-2007, 21:33
Ok, men hesten min har aldri hatt sko, det må da være en grense for hvor tørr den burde være? Altså, når den er så tørr at det er små sprekker rundt om kring?
Da burde det jo være en ide til å gjøre noe for å forhindre at de blir så tørre?

Harneshaug
11-06-2007, 21:37
Denne er bra da i alle fall, det er IKKE hovolje om noen skal "nakke" meg :lol:

Den er antibakteriell, hjelper mot sopp, regulerer fuktigheten i hoven, dvs stenger ute om for vått og lukker inne om tørke...
Jeg er vel på 5 flaska med denne nå.... Liker den veldig godt. Nok å bruke 3 dager i uka ogpensel fast inni lokket, ikke noe søl..
http://minhestebutikk.no/mhb/produkt.asp?ord=Absorbine&h=sok&pid=6210&p=Absorbine%20Hooflex

Camilla
11-06-2007, 21:39
Usiden av hestehoven kan sammenlignes med vår negl. Er den noen her som tror at det hjelper på sprø negler å smøre dem med krem eller dyppe dem i vann?

Er hesten uten sko er det bare positivt at det er tørt.Hoven blir hardere og mer slitesterk (blir skikkelig kjipt å trimme da når det er så hardt). En hard hov er mer motstandsdyktig mot skader enn en myk en.

Går hesten med sko er det ikke tørken som er problemet, men at det hele tiden skifter mellom vått og tørt. Da sprekker ofte hoven opp i sømhullene.

Hovolje fungerer bare kosmetisk. Skal man hindre tap av fuktighet, må man smøre undersiden av hoven. Det er her hoven avgir fuktighet, og for å motvirke dette kan den evt. forsegles med fett el l. Allikevel vil dette ha begrenset effekt da det slites vekk etter kort tid.

Mvh Torill

Var hovslager som mente jeg skulle fukte/spyle høvene daglig siden de er så tørre..
Mener du det ikke er bra å gjøre det?

Ganske skeptisk til hovolje/hovfett..:S
Men Rappa har sko, skal jeg/er det lurt og smøre med hovfett på undersiden av hoven?

Gjest-
11-06-2007, 21:40
Jeg har også hørt det er bra å spyle en hests høver en stund hver dag.

Astrid
11-06-2007, 21:43
Bruker soyaolje jeg.. Det virker faktisk som det hjelper litt, men har ikke forsket så mye på det, også ser de veldig fine ut der og da ;)

IngaSN
11-06-2007, 21:47
hvis dn er så tørr, ville jeg tatt en leie tur i vannet. hovolje tørker ut hoven. det har vertfall min far sagt

Camilla
11-06-2007, 21:47
Denne er bra da i alle fall, det er IKKE hovolje om noen skal "nakke" meg :lol:

Den er antibakteriell, hjelper mot sopp, regulerer fuktigheten i hoven, dvs stenger ute om for vått og lukker inne om tørke...
Jeg er vel på 5 flaska med denne nå.... Liker den veldig godt. Nok å bruke 3 dager i uka ogpensel fast inni lokket, ikke noe søl..
http://minhestebutikk.no/mhb/produkt.asp?ord=Absorbine&h=sok&pid=6210&p=Absorbine%20Hooflex

Smøres det over hele hoven, hovveggen(?) eller undersiden av hoven?
(ok, jeg har ikke stor peiling på høver altså:rolleyes:)

Annette
11-06-2007, 21:48
Baby olje an en og bruke.. men liker ikke noe annet enn vann.. skal egentlig ikke noe annet på høvene enn vann..

Gjest-
11-06-2007, 21:50
Har vel også hørt om tipset å vanne høvene helt og så påføre hovolja (mener det var ei her inne som nevnte det et eller anna sted)

Chevaleresse
11-06-2007, 21:52
Lene: om hesten din får småsprekker i hovene så bør den kanskje trimmes oftere, og få rundet av hovveggen bedre. Om hesten har mye hovvegg over sålens nivå, sprekker hovveggen lettere.

Om man vil fukte med vann eller ikke må man bare prøve seg frem med egentlig. Om man gjør det bør man fukte så ofte at hoven ikke tørker ut imellom, for da vil hoven utvide seg når den er fuktig, trekke seg sammen når den tørker osv. Denne bevegelsen gir lett sprekker i sømhullene. Hadde store problemer med dette når hesten min var skodd...

Mvh Torill

Harneshaug
11-06-2007, 21:56
Det hjelper å smøre negler med krem for å få de sterkere ja, men ikke vann.
Da blir de bare sprøde og myke...
MEN om man spyler en knalltørr hov er det stor sjanse for at den vil sprekke da den trekker til seg så mye vann i de små "pilar-rørene" at hornlaget sveller og sprenges.
Det er i alle fall det jeg har lest i faglitteraturen og jeg stoler på den jeg.
Jamie >Jackson.

At man ikke skal bruke fett/olje som tetter igjen porene i hoven slik at den ikke får puste, helt greit, men hvorfor mange er så hysteriske i forhold til seriøse midler som man skal smøre på, som trenger inn i hoven og bedrer forhold Fukt/tørke osv. skjønner jeg ikke?
Det er da ikke farlig å prøve? Hadde heller det enn å stått og spylt, men for all del.. Det er jo opp til en hver.
Men jeg holder ganske hardt på at spyling på tørre høver er minst like skadelig som all verdens remedier....

Chevaleresse
11-06-2007, 21:57
Harneshaug: Det stod veldig lite på den siden om hva det er ved dette produktet som virker. Hvordan bruker du det? Kan helt ærlig innrømme at jeg er skeptisk til det meste som skal smøres utenpå hovene og liksom ha effekt. Hovens fysiologi motsier liksom det at slike ting skal ha så fantastisk effekt som det loves... Men selvfølgelig kan jeg ta feil:D

Mvh Torill

Harneshaug
11-06-2007, 21:58
Baby olje an en og bruke.. men liker ikke noe annet enn vann.. skal egentlig ikke noe annet på høvene enn vann..

Hvilket belegg har du for å mene/si det? At ikke noe annet skal på enn vann?

Harneshaug
11-06-2007, 21:59
Man smører det på hele hoven, det skal godt i kronranden, sålen, strålen, draktene og hele pakken... skal finne mer info jeg!

Harneshaug
11-06-2007, 22:01
Her er mer...

Absorbine Hooflex® Liquid Hoof Conditioner
Active Ingredients:
Petrolatum, Neatsfoot Oil, Lanolin, Turpentine, Pine Tar, Rosin, and 1.5 % Chloroxylenol.

Hooflex Liquid Conditioner:

Increases flexibility to prevent cracks
Contains more active ingredients than any other hoof conditioner or dressing
Leaves a healthy shine - excellent showing dressing
Has antibacterial/antifungal action
Easy to use year-round
Brush-in-cap keeps hands clean
Ideal for the busy equestrian
Formulated to maintain pliability of the entire hoof
Creates a "breathable barrier" that allows for the natural exchange of moisture in the hoof
Hard, Cracked Hoof Wall and Heel:
When cracks occur on the hoof wall and heel, it is generally due to excess dryness. Apply Hooflex to maintain pliability. Used regularly, Hooflex will provide the moisture balance your horse's hooves need to stay healthy.

Hard Sole and Frog
The frog is the shock absorber which, when pliable, helps relieve the stress of heavy impact on the leg bones, tendons and foot. Apply Hooflex directly to frog and sole to help maintain pliability.

Coronet
Nature intended the coronary band, seat of hoof growth, to be relatively soft and flexible. Help maintain this condition by brushing on Hooflex Liquid Conditioner around the coronet frequently.

Keep in a cool, dry place out of reach of children and pets.

Gjest-
11-06-2007, 22:02
Lene: om hesten din får småsprekker i hovene så bør den kanskje trimmes oftere, og få rundet av hovveggen bedre. Om hesten har mye hovvegg over sålens nivå, sprekker hovveggen lettere.

Om man vil fukte med vann eller ikke må man bare prøve seg frem med egentlig. Om man gjør det bør man fukte så ofte at hoven ikke tørker ut imellom, for da vil hoven utvide seg når den er fuktig, trekke seg sammen når den tørker osv. Denne bevegelsen gir lett sprekker i sømhullene. Hadde store problemer med dette når hesten min var skodd...

Mvh Torill

Har vært bedre nå i det siste, men dette tørrhetsproblemet kom når det var så sinnsykt tørt her for noen måneder siden (ble pangsommer). Kom lixom midt på hoven, ikke nede ved bakken.. Men nå er hun tilbake til gamle hovmiljø :)
Men kjekt å vite om det skjer igjen, hvordan man kan forebygge/få det vekk.

Chevaleresse
11-06-2007, 22:14
Takk Harneshaug, skal tygge litt på den...

Lene: mulig sprekken kom fordi det ble en veldig brå overgang fra ruktig til tørt?

Den perioden her når det har vært så tørt har jeg ike hatt noe på hovene til hestene mine, og det har ikke vært en sprekk å se. Ikke på Boz heller som jeg rev meg i håret av før, og skoene hang og slang hver sommer. Men så harde ikke bare gått på grus da. Tror det å gå på gress er veldig gunstig for hestehover:)

Mvh Torill

Mvh Torill

Gjest-
11-06-2007, 22:14

Lene: mulig sprekken kom fordi det ble en veldig brå overgang fra ruktig til tørt?

neh, var massevis av små sprekker

Chevaleresse
11-06-2007, 22:28
Er ikke skeptisk i den forstand at det skal være farlig for hoven, men mer fordi jeg ikke ønsker å støtte en industri som spekulerer og lurer folk til å kjøpe både det ene og det andre for at det liksom skal hjelpe hestene våre, når seriøs forskning etterhvert viser at mye er humbug.

Dette gjelder ikke alt altså! Men jeg har sett hesteeiere prøve mye rart opp gjennom årene, annet enn det som virker best: Sørge for korrekt trim og nok bevegelse for hesten, samt å sørge for at hesten ikke blir stående i sin egen skit ute....

Jeg er også skeptisk til å spyle hovene med vann da det jo gjør dem mykere og mer mottagelige for bakterier, så det gjør ikke jeg heller.

Mvh Torill

Harneshaug
11-06-2007, 22:31

Mvh Torill

Hi hi hi... jada, helt greit du! Bare anbefaler slikt JEG synes er kjekt og lettvindt da..
Med 5 barfothester har jeg ikke tid til flikkflakk hver eneste dag, dvs jeg klarer det bare ikke. Av og til vil jeg spy av disse høvene, men da tenker jeg bare på hvor iriterende det er å miste sko :D
Jeg liker stuff som funker og funker fort. Absorbine og Keratex er merker jeg går god for selv. Hadde ønsket mer naturlige alternativ som feks Optima, men helt ærlig har jeg hverken ork eller tid til å stå å gnikke 20 høver med slikt hver dag.... urk...

Harneshaug
11-06-2007, 22:32
Er ikke skeptisk i den forstand at det skal være farlig for hoven, men mer fordi jeg ikke ønsker å støtte en industri som spekulerer og lurer folk til å kjøpe både det ene og det andre for at det liksom skal hjelpe hestene våre, når seriøs forskning etterhvert viser at mye er humbug.

Dette gjelder ikke alt altså! Men jeg har sett hesteeiere prøve mye rart opp gjennom årene, annet enn det som virker best: Sørge for korrekt trim og nok bevegelse for hesten, samt å sørge for at hesten ikke blir stående i sin egen skit ute....

Jeg er også skeptisk til å spyle hovene med vann da det jo gjør dem mykere og mer mottagelige for bakterier, så det gjør ikke jeg heller.

Mvh Torill

DER er vi 100% enig!!

Cathrine og Lena
12-06-2007, 12:32
I følge Pete Ramey er det ikke det at høvene er tørre som skaper sprekker, men fuktigheten. Det var i hvert fall ganske logisk. Hvis høvene fliser seg opp er det bedre å runde av kantene, og sørge for at det kun er et par mm med hovvegg over sålen. Selv om den er skodd. Fuktighet kan gi sopp og bakterier som kun gjør sprekken(e) verre. Fotbad (hehe, hovbad) er sjeldent nødvendig. Høver skal være tørre, men det er viktig å runde av nederste delen av hovveggen ellers fliser det seg selvfølgelig. Det gjør det jo om høvene er 'fuktige' også.

Har høvene allerede relatvit store sprekker kan det være lurt å sette høvene i 'bad' med eplesider eddik og vann et par ganger i uken.

Karoline og gutta
12-06-2007, 14:19
Bruker også absorbine,veldig fornøyd:)

Chevaleresse
12-06-2007, 15:29
Noen som bruker Keratex produkter her som kan tipse meg om hvor jeg finner innholdsfortegnelse? Har søkt på nettet, men finner svært lite ang. hva det inneholder.

Mvh Torill

Harneshaug
12-06-2007, 17:36
Du finner det på www.happyhorse.no
Øverst på hovesiden står det Keratex hovprodukter, klikk på den.
Så går du i menyen på nettbutikken til venstre og får opp alle produktene. Når du klikker på tittelen til hvert produkt, som står med blått, får du opp inneholdet og mer info :)

Chevaleresse
12-06-2007, 18:21
Klasker meg selv i panna, hvor blind kan man bli?....

Ser at hoofhardener inneholder formaldehyd som er giftig... Noen som bruker dette? Tror jeg ville funnet noe annet å smurt på jeg om jeg hadde trengt det... (min kritiske hjerne slår til igjen...;) )

Mvh Torill

Harneshaug
12-06-2007, 18:25
Jeg brukte den i overgangsperioden, merket ickhe nåhe somhelzt... :lol:
Neida, det er sterke saker ja, men den er vel ment for å styrke hoven i en periode slik jeg har forstått.
Jeg liker Hoof-Gel best, den er mye enklere å ha med å gjøre og kan brukes på hele hoven, den andre er BARE på utsiden!!! og ikke i nærheten av kronranden, mer som Tuff-Stuff.

Hovedsaklig er vel ingrediensene Tea Tree Olje, det bruker jeg mye av på alt. Sår, mugg, innsektsbitt, soleksem osv.

lillekira
12-06-2007, 20:57
Spørsmål til dere som "kan" litt om høver...
Fikk tips engang om å bruke vanlig matolje.Den er fet,men ikke for fet.Den trekker inn i høvene og blir borte. Ligger ikke utenpå og tetter porene der. Ble anbefalt istedenfor alt mulig dyrt,fint og flott "fiksfakseri" til høver.
Stemmer dette,eller er det bare gamle kjerringråd uten virkning?

Chevaleresse
13-06-2007, 12:08
Vel... Skadelig er det nok ikke, men at det virker har jeg heller ikke noen tro på... Og hovveggen har ikke porer slik som huden har, og består som våre negler av dødt vev. For at noe skal virke så må det inneholde stoffer som virker på bindingene mellom molekylene i hovstrukturen, og det har jeg som sagt ikke tro på at matolje gjør. Hvordan trakk det inn forresten? Prøvde på min egen negl i går, og etter to og en halv time hadde det enda ikke trukket inn i neglen. Kanskje jeg skal gjøre det samme med hesten også, men tviler på at han kommer til å stå i ro så lenge at jeg kan si at det har trukket inn og ikke blitt gnidd av i bevegelse... I tillegg virker jo også tyngdekraften på en slik måte at oljen gradvis vil sige ned mot bakken...

Som du sikkert skjønner, så har jeg ike så veldig tro på dette nei...:D ;)

Mvh Torill

Lene & Liandor
28-06-2007, 01:44
vennina mi har hørt av utallige smeder at hovolje skal man IKKE bruke! Det tørker hovene til hesten bare enda mer. På varme tider er det lurt å spyle beina til hesten når du tar den inn fra paddocken, før du rir, etter du rir og før du drar hjem. I tilegg er det lurt å smøre på HOVFETT 2 ganger daglig? kanskje første gangen du tar'n in og før du går. :) Go hovfett. xD

lillekira
28-06-2007, 01:52
Vel... Skadelig er det nok ikke, men at det virker har jeg heller ikke noen tro på... Og hovveggen har ikke porer slik som huden har, og består som våre negler av dødt vev. For at noe skal virke så må det inneholde stoffer som virker på bindingene mellom molekylene i hovstrukturen, og det har jeg som sagt ikke tro på at matolje gjør. Hvordan trakk det inn forresten? Prøvde på min egen negl i går, og etter to og en halv time hadde det enda ikke trukket inn i neglen. Kanskje jeg skal gjøre det samme med hesten også, men tviler på at han kommer til å stå i ro så lenge at jeg kan si at det har trukket inn og ikke blitt gnidd av i bevegelse... I tillegg virker jo også tyngdekraften på en slik måte at oljen gradvis vil sige ned mot bakken...

Som du sikkert skjønner, så har jeg ike så veldig tro på dette nei...:D ;)

Mvh Torill

Så ikke denne før nå jeg da ;)
Vet du,den trakk inn veldig kjapt og veldig lett faktisk.Jeg smurte på når hesten sto i stallgangen,og det tok ikke lang tid før man så at det trakk inn og ble borte. Etterpå var høvene finere og man så at de ikke var så tørre lenger. De ble liksom glattere og blankere,om du forstår hva jeg prøver å forklare?
Jeg brukte det ofte på min tidligere hoppe,og jeg følte at det hjalp jeg da:p
Men om det faktisk hjalp,eller om det var jeg som "ønsket det" skal være usagt. Men verre ble ikke høvene hennes iallefall.

SOL P.R.E.
28-06-2007, 12:48
Jeg fikk også beskjed av en tidligere smed om at man like gjerne kunne bruke matolje.
Husker ikke helt nøyaktig hva han sa, men noe som: Nesten all fuktigheten i en hov, kommer innenfra. Veldig lite av fuktigheten kommer utenfra, så det er ikke veldig effektivt å spyle med vann eller ta på andre produkter for fuktigheten sin del. Hvis hesten slet med tørre høver, var det mer viktig å sørge for at ikke for mye fuktigheten forsvant ut av hoven, og det skulle altså denne oljen sørge for.

Jeg vet ikke om den hjalp, for hesten min hadde gode høver i utgangspunket (aldri problemer). Men det ser ihvertfall veldig mye sunnere og freshere ut når man ankommer løpsbanen med blanke høver på hesten, enn matte.

Hesten jeg har nå, gjør jeg ikke særlig med høvene på. Bruker Cornucruisine innimellom bare. Høvene er stort sett veldig blanke, og mange tror jeg pensler med noe. Har hørt veterinærer si at hestene som får samme fôr som min, ofte har blanke og fine hover, og at han ene faktisk så forskjell på høvene når hesten byttet fôr en periode.
Fôret inneholder blant annet en del olje. Kan det ha noe å si?

Chevaleresse
28-06-2007, 16:10
Har mer tro på at foret har noe å si ja enn det man evt. kliner på på utsiden. Og så hvilket underlag hesten står på. Mine går nå på gress, litt grus, litt jord, og har veldig blanke og fine hover. Når hesten min tidligere stod i paddock ble glasurlaget slitt bort av at han alltid stod på grus, og dermed ble hovene veldig matte.

Kanskje det er det som gjør at olje "trekker inn" i en del hover? Glasurlaget er slitt bort slik at oljen legger seg i de små furene i hovens overflate, og dermed ser det ut som at den trekker inn i hoven? Prøvde med min egen her om dagen, og nederst på hoven der det har blitt raspet sleng, så det ut som den trakk inn, men der glasurlaget var inntakt, lå den bare utenpå.

OT: Hvilke foring er det hesten din står på da Irene? (skal legge om foringen av mine egne hester, og tar gjerne imot tips)

Mvh Torill

lillekira
28-06-2007, 16:42
Det kan høres ut som en naturlig forklaring.Min hoppe hadde sinnsykt dårlige høver,og var alltid tørre og flisete. Og ja,det var hovslagere og veterinærer og sjekket,men ingen fant ut hvorfor.
Men det kan være derfor det virket som om oljen trakk inn i hoven ja.Og hoven ble bedre,men det kan jo da være fordi oljen var med å bekyttet? Ikke vet jeg men....
Men det virket iallefall :)

SOL P.R.E.
29-06-2007, 11:27
OT: Hvilke foring er det hesten din står på da Irene? (skal legge om foringen av mine egne hester, og tar gjerne imot tips)

Mvh Torill

Hei,

De siste seks årene har jeg fôret med produkter fra Baileys (alt fra avlsfôr, løpsfôr til vedlikeholdsfôr). Alle har hatt veldig fine hover, og har aldri hatt hovsprekker, dårlig vekst eller andre problemer. Du kan lese om produktene her: http://www.baileyshorsefeeds.co.uk/whatproduct.htm

De produktene jeg bruker akkurat nå, er mest nr 17 og litt nr 8.
De selger også veldig gode urteprodukter fra england (Wendals Herbs):
http://www.wendals.com/equindex.htm

Hilsen Irene

Chevaleresse
29-06-2007, 11:41
Ok. Takk for svar. Muligens litt problematisk å få tak i dette der jeg bor... Men skal sette meg mer inn i foret deres.

Mvh Torill

SOL P.R.E.
29-06-2007, 11:53
Det er såvidt jeg vet kun én forhandler i Norge, og de holder til på Fornebu. Men de er svært behjelpelige med frakt, og det går jo transporter oppover regelmessig.
Det kan jo hende det er andre merker der du bor som er tilsvarende?

Wilisia
29-06-2007, 11:54
Jeg bruker hovfettet på stallen når de er tørre jeg, syns det funker bra jeg :)

emely
30-06-2007, 22:23
denne diskusjonen hadde jeg med min tidligere sjef over en lang periode...han
fikk det plutselig for seg at han skulle smøre hovolje på hoven til alle hesten vi trente, for at hovene ikke skulle tørke.

jeg var veldig uenig, da jeg ikke liker effekten oljen har. han nektet å høre på meg, så jeg smurte hans hester med olje og min egen tok jeg med ned i elva etter trening og lot henne vasse rundt i noen minutter.

etter noen uker kommenterte han: hm....lurer på hvorfor hun har så fine hover, mens dem andre har like tørre....da fortalte jeg han om prosjektet mitt, etter den dagen ble jeg ikke spurt om å ha på olje mer:-)

så jeg liker vann, men selvsagt i moderate mengder. nok at en kanskje går ned i en bekk eller elv på tur eller når en kjøler ned hesten. ikke la den stå lenge i vann.

Star&Lucky
20-07-2007, 13:05
Man kan kjøpe seg blakk på alle middler som skal hjelpe for ditt og datt men i sannhet er det ofte hva man ikke gjør som hjelper! Sopp er en ting-- luft hjelper mot sopp!! =) Rens opp og la det være tørt--i vårt våte klima kan det være en prøvelse og sopp er ikke naturlig i høvene så det burde ma kvitte seg med men TØRRE / VÅTE høver er naturlig der hestene kommer fra!!
Om hesten din fliser seg i tørt vær så rasp av det flisete nederst og fil kappa bittelitt kortere enn sålen så løser du DET problemet!! =)

Å bruke olje oppå hoven hindrer vann og pustefunskjon of et har ikke no på hestehøver å gjøre om man da ikke driver med utstilling! Å smøre sålen under kan være en ide men ofte så hjlper dt bare å la dt være og sjekke med naurpleier/ hovslager at allt er i orden! Ikke sikkert det er så ille om man bre gir hesten muligheten til å velge hvor den vil gå så den SLIPPER å bare være i gjørmete luftegårder men har til dels tørrere steder å være som i en skog/ på litt grus/ sand! =)=)

Lille-Bille
21-07-2007, 01:59
Hvorfor skal hestefolk på død og liv blande seg med bagateller? Ja jeg kaller det bagateller. Vann eller hovfett, hovfett eller vann???
La hestens hover få være i fred og trim etter behov men ellers ikke annet. Den lille tørken vi har i Norge en periode på sommeren skader ikke hestehover i det hele tatt. Det skal vel strengt tatt mer enn det til for å skade hovene.
Vass litt i vann med hesten hver dag

Gudhild
21-07-2007, 02:53
Hvorfor skal hestefolk på død og liv blande seg med bagateller? Ja jeg kaller det bagateller. Vann eller hovfett, hovfett eller vann???
La hestens hover få være i fred og trim etter behov men ellers ikke annet. Den lille tørken vi har i Norge en periode på sommeren skader ikke hestehover i det hele tatt. Det skal vel strengt tatt mer enn det til for å skade hovene.
Vass litt i vann med hesten hver dag

Ikke enig:)
For meg er høvene veldig viktig på hestene,fordi ingen hov,ingen hest.
Å dessuten så er nok ikke den lille tørken som er problemet,men at i vårt hestehold med bokshold gjør at hesten først blir stående i gjørme,så kommer inn i helt tørr flis,så ut igjen.

Anniehesten
22-07-2007, 17:39
Enig med Lille- Bille!! Det er bagateller-- men om det er et probelm med at høvene sprekker opp kan det koste dyrt å la det bare være--men egentlig helt enig!! =)

Om man ser på hvordan vi har hest i dag- med hester mye på boksen gunhild så skaper det en ubalanse som hester ikke er skapt til!! MEN- det er bedre for hesten å komme inn å tørke opp høvne en gang i blandt- gjørme og vann er bare positivt-- det er de ytre faktorene vi påfører hesten som setter det hele i ubalanse!!!!!

Villhester har ikke no tørt sted å gjøre av seg om det regner bøtter og spann i dagesvis-- de har heller ikke tilgang på hovfett/ olje men klarer seg fint for det!! Det er sko/ ikke sko men i det stoer og hele ubalanserte høver som er problemet! sko er en stygg sak å ha på beina- jeg har stoor erfaring med hest som både har sko og ikke sko-- de som ikke har sko men regelmessik blir sett over har lettere for å tilpasse seg vått/ tørt klima! Høvene er som en svamp og absorberer både fukt og støt- når en setter på sko hindres denne funskjonene og da begynner man med biotin/ fett etc--men i bunn å grunn er det skoen som trykker---!!

Har selv hatt hest der skoene aldri satt på mer enn fra dag til dag--UTROLIG irriterende-- tok de av til slutt og lot henne bli barfot og dette er en GAMMEL hest!!!
Flotte og fine høver og går og løper overalt!! =) Har blitt mye sikkrere på foten på sine eldre dager da tærne ikke er i veien for henne--utrolig mange hester som snubbler i sine egne tær fodi de er for lange!

Jau--dette er en diskuisjon der man kan diskutere til man blir blå--men å ta med seg gode råd og sjekke ut ting fordi man ønsker det bedre for sin hest og IKKE bare MÅÅ følge alle andre i stallen er en samvittighets greie!!

Gudhild
22-07-2007, 19:29
Jeg må fortsatt påminne om at jeg heter Gudhild og ikke Gunhild:)

Sånn jeg forsto Lille-Bille,så ga h*n blaffen i hovfett eller vann,noe jeg synes det er stor forskjell på.
Men det er faktisk ikke alltid å "bare" trimme etter behov,å gi blanke i resten.Har man en hest med perfekt hov,så er jo det flott.Men når man har hest med WLD,sur stråle,hoven sprekker opp bak opp til ballen og annet herk,så er det litt andre hensyn å ta mener jeg.

Det med olje og fett: De fleste tradisjonelle hovprodukter er basert på olje og fett.Når man begynner å forstå litt av hovens horn,skjønner man at oljebaserte produkter bryter ned hovens struktur på et molykilært nivå.Olje mykner og svekker hornet,å har en tendenst til å erstatte hovens naturlige fuktighet,å hindre den i å puste ved å forsegle den.

Saken med boks som du tydeligvis ikke er enig i: Det tradisjonelle var å tro at hoven ble dårligere om sommeren,derfor dypper mange høvene i vann hver dag.Men hovstrukturen er skapt slik at den er på sitt sterkeste og mest motstandsdyktige når den er tørr.Når horn er vått absorberer det vann,utvider seg,blir mer fleksibelt og får redusert styrke.Akkurat som våre negler etter et bad.Hornet forblir vått i den fuktige årstiden,å dermed stabiliserer den seg i denne svake og utvidete formen.Derfor kan det se ut som hoven er bedre.Så blir det varmt og tørt vær,og høvene blir "tørre".Men når hoven er våt konstant,blir hovens molekyler støttet av vannmolekylene.Men når vannmolekylene forsvinner brått,som når man setter en hest i knusktørr flis,blir de gjenværende molekylene i hoven i veldig svak tilstand.Mange tror da at løsningen er så enkel at man da bare kan putte bena i vann,så blir det bra.Men da bare starter man hele prossessen på nytt.Derfor gjør spyling,dypping av hestebein,bare vondt verre.

Lille-Bille
23-07-2007, 01:02
Gudhild: Jeg gir overhodet ikke blaffen i hovene til hesten om det var slik du oppfattet meg. Min erfaring er den, at dersom man diller og daller i det uendelige med hovene (og andre ting også for den saks skyld) så gjør man bare ting vondt værre. Da er det mye bedre å la det være og heller følge med.
En sprekk eller to i hoven er i de fleste tillfeller ufarlig. Sprekker finnes i alle høver, også i villhestens, så det tror jeg man kan ta med ro. På den annen side vil man snart nok opfatte det dersom en sprekk i hoven er alvorlig. Man må slutte å overbeskytte hesten i alle henseende, den klarer seg for det meste på egen hånd. Vi må bare være der å tilby det den trenger av mat og ly. Og selvsagt "legehjelp" dersom det skulle trengs. :)
Vi har jo tross alt tatt fra den dens naturlig liv og tilpasset den vårt.

Gudhild
23-07-2007, 01:44
Gudhild: Jeg gir overhodet ikke blaffen i hovene til hesten om det var slik du oppfattet meg. Min erfaring er den, at dersom man diller og daller i det uendelige med hovene (og andre ting også for den saks skyld) så gjør man bare ting vondt værre. Da er det mye bedre å la det være og heller følge med.
En sprekk eller to i hoven er i de fleste tillfeller ufarlig. Sprekker finnes i alle høver, også i villhestens, så det tror jeg man kan ta med ro. På den annen side vil man snart nok opfatte det dersom en sprekk i hoven er alvorlig. Man må slutte å overbeskytte hesten i alle henseende, den klarer seg for det meste på egen hånd. Vi må bare være der å tilby det den trenger av mat og ly. Og selvsagt "legehjelp" dersom det skulle trengs. :)
Vi har jo tross alt tatt fra den dens naturlig liv og tilpasset den vårt.

Da er vi helt enige:digger:

Bitten&Betty
24-07-2007, 17:55
Bruker aldri hovolje (eller fett for den saks skyld) på våre hester. Har hørt fra både veterinærer, hovslager og andre fagfolk at dette bare tørker ut hoven enda mer hindrer fuktighet å komme inn (og ut). Dersom vi absolutt må gjøre noe med hoven smører vi på hovtjære. Dette er et bra hjelpemiddel for tørre høver... Er i hvertfall fornøyd med resultatene selv (var hovslageren vår som anbefalte det). Men vanligvis lar vi hoven være urørt, selv om de virker tørre.

Levinja
24-07-2007, 18:38
Bruker aldri hovolje (eller fett for den saks skyld) på våre hester. Har hørt fra både veterinærer, hovslager og andre fagfolk at dette bare tørker ut hoven enda mer hindrer fuktighet å komme inn (og ut). Dersom vi absolutt må gjøre noe med hoven smører vi på hovtjære. Dette er et bra hjelpemiddel for tørre høver... Er i hvertfall fornøyd med resultatene selv (var hovslageren vår som anbefalte det). Men vanligvis lar vi hoven være urørt, selv om de virker tørre.

Helt riktig!!
Olje og fett stenger hovens mulighet til å trekke til seg fukt naturlig og skulle ha vert forbudt!!
Problemet er at har man begynt med dette tar det lang tid å opprette den naturlige balansen igjen. Gjørme er fint for tørre høver.
Hvis hesten går ute i gjørme om dagen skal man ikke skrape vekk gjørmelaget under hoven, men la hesten stå med dette over natten. Det hjelper hoven å holde på fuktigheten. Er det veldig tørt og det ikke finnes fuktige/gjørmete partier i uteområdet kan man bruke sekkestrie som "sokker" og lage seg gjørme selv.:digger: Smør dette "griseriet" inn i hoven når hesten står inne og kle på "striesokker" for å holde gjørma på plass :D det funker.

Therese
24-07-2007, 23:44
Men tørker ikke gjørma ut hoven når den tørker da?

Gjørme er jo god og fuktig når den er våt, men når den tørker blir det bare tørt og ekkelt på huden vår i hvertfall.

Levinja
25-07-2007, 10:03
Nei det fine er at den holder på fuktigheten. Gjørme kan jo være så mangt, men i dette tilfelle menes "mudder" ikke leirholdig jord. Leire kan tørke ut hornet.

Mirakel
28-07-2007, 03:07
Vi bruker en olje jeg ikke husker heter, men det er en grønn boks med kost i lokket! ikke spesiellt stor, og oljen er selfvølgerlig grønn da;P
( pass på å ikke smøre oppi konraden da! det gjorde jeg første gangen xD xD xD not smart! da tørker du bare og forsinker hovveksten;) )

Harneshaug
28-07-2007, 03:46
Og hovtjære (om det skulle finnes NOE som helst som heter det,) inneholder????????
djezez....

Bitten&Betty
28-07-2007, 13:38
Vet ikke om det heter akkurat "hovtjære", har ikke boksen forran meg, men den er beregna for høver.. er visst en del brukt i England og resten av europa. Hadde aldri hørt om det før hovslageren min kom med det en gang... Syns helt ærlig at det hjelper på høvene de få gangene jeg bruker det om sommeren. Er venligvis ikke tilhenger av å smøre på noe på høvene, men har ei hoppe med elendig hovkvalitet (gunnet en stoffskifte sykdom), og høvene hennes sprekker opp noe helt enormt dersom det er veldig tørt. Tjæren hjelper å holde dem fine (myke å ikke så sprø... vanskelig å forklare).

Annette
28-07-2007, 15:13
"Hovtjære" er tjære som ikke har ett ellerannet stoff i seg som vanlig tjære har.

Lille-Bille
29-07-2007, 22:35
Bitten&Betty:
Hovolje, hovfett og hva annet man kaller det,er også beregnet for høver. Men det er likevel ikke bra for hovene. Underforstått at tjære derfor heller ikke er bra for høver. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, er det vann høvene trenger og ikke alt annet kunstig som man liker å tro har gode effekter i hytt og pine. :rolleyes:

Gudhild
29-07-2007, 22:45
Bitten&Betty:
Hovolje, hovfett og hva annet man kaller det,er også beregnet for høver. Men det er likevel ikke bra for hovene. Underforstått at tjære derfor heller ikke er bra for høver. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, er det vann høvene trenger og ikke alt annet kunstig som man liker å tro har gode effekter i hytt og pine. :rolleyes:

så klarer jeg ikke sitte på hendene lenger da..
Hvorfor er vann bra for høvene?
det tørker jo ut..

Bitten&Betty
29-07-2007, 23:05
Skulle akkurat til å si det samme Gudhild :p Tror mange har en litt misforstått holdning til vann og høver... Er ikke så lurt å vanne høvene så mye når det er skikkelig tørt, kan få motsatt effekt av hva du ønsker.. På beite er det og litt vanskelig å drive å springe etter hesten med vannbøtte hele tiden... måtte isåfall ha slike kopper som fukter hoven jevnlig da... Hovolje/hovfett er forresten ikke det samme som tjære, og bør etter min mening ikke sammenlignes på lik linje. Er selvfølgelig ikke et vidunder middel dette her, men vi har faktisk merka en positiv effekt på vår hoppe etter at vi tok produktet i bruk. Har prøvd oljer og fett før UTEN å oppnå samme effekt. Vi bruker det ikke spesielt mye, men da denne hoppa faktisk trenger litt hjelp med høvene når det er tørt må vi nesten ta noen hjelpemidler i bruk.

Annette
29-07-2007, 23:11
Jeg er blitt frabudt å bruke hovfett/hovolje på hesten min sine høver, for det ødelegger mer enn det hjelper.. det er hvertfall en anbefaling fra hovslageren min, og han er en av destriktes beste.. kun vann sier han..

Ina&Gydja
29-07-2007, 23:15
Hovolje er fy-fy. Farfar er utdannet hovslager i millitæret (som jeg sikkert har nevnt hunder ganger :roll: ) og han har gitt meg streng beskjed om at jeg ikke skulle smøre inn hovene med noe slikt. Det tørker ut hovene slik at du er nødt til å bruke det hele tiden for at de ikke skal bli helt ødelagte.

Bitten&Betty
29-07-2007, 23:30
Hovolje og hovfett er fy fy ja :) egentlig er alle kunstige hjelpemidler fy fy, men noen ganger er det faktisk nødvendig å bruke noe.. da er tjære (etter min og hovslageren vår sin mening) et myyye bedre alternativ enn oljer og fett (som stenger fuktighet ute (og inne) fra hoven)! Og dette har vi fått bekrefta i form av bedre høver hos hoppa vår når det er lange tørkeperioder :) Som nevnt før så er ikke hesten helt frisk, hun sliter med en stoffskifte sykdom, og har av den grunn elendig hovkvalitet.. Hun har derfor ekstra behov for pleie om sommeren når det er spesielt tørt. Alle de andre hestene våre går uten noen form for kunstig kliss på høvene :)

Gudhild
30-07-2007, 01:20
Hovolje og hovfett er fy fy ja :) egentlig er alle kunstige hjelpemidler fy fy, men noen ganger er det faktisk nødvendig å bruke noe.. da er tjære (etter min og hovslageren vår sin mening) et myyye bedre alternativ enn oljer og fett (som stenger fuktighet ute (og inne) fra hoven)! Og dette har vi fått bekrefta i form av bedre høver hos hoppa vår når det er lange tørkeperioder :) Som nevnt før så er ikke hesten helt frisk, hun sliter med en stoffskifte sykdom, og har av den grunn elendig hovkvalitet.. Hun har derfor ekstra behov for pleie om sommeren når det er spesielt tørt. Alle de andre hestene våre går uten noen form for kunstig kliss på høvene :)

Hvilken type tjære bruker du?
Godt å få tips fra noen som har "skjønt det":)

Lille-Bille
30-07-2007, 03:52
så klarer jeg ikke sitte på hendene lenger da..
Hvorfor er vann bra for høvene?
det tørker jo ut..

Vann tørker ikke ut hoven. Når man sier at hestens hover trenger vann, så sitter jeg igjen med det inntrykket at man tror hesten skal stå i vann i det uendelige. Når det har regnet og hestens beite er vått, da får hovene tilført vann. Dersom man på en ridetur vasser litt i vannet med hesten, ja da har hovene fått litt vann også her. Altså får hovene tilført den fukta de trenger på et naturlig vis i en eller annen form i løpet av en dag. Hesten går jo helst ut i elva med alle beina når den drikker dersom den har muligheten til det, så også hos hesten selv er det naturlig å duppe høvene og da er det vel også naturlig å tro at det vil være bra for hoven.
Ut i fra dette er det vel da også naturlig å anta at å tilføre noe annet skulle være unødvendig.
Og, ja, selvfølgelig skal man ta hensyn dersom hesten feiler noe og derfor trenger ekstra "assistanse". Det er da man ser etter alternativer.
Min kommentar var ment for hester som er friske og raske. :)

Tornado
30-07-2007, 04:37
Skader det å smøre på litt hovfett en sjelden gang..? For å se litt ekstra shiny ut til ett stevne engang iblandt? Vil ikke tro det.

Men ja, vet det ikke er bare med for mye bruk av hovolje. En jeg kjente før smurte hesten sin med hovolje (?), hovfett eller noe av det slaget, på hesten sin to ganger hver dag. Den hesten hadde mangen hovsprekker. Hjelper hovfett da?! Høvene ble ganske ekkel å ta på etterhvert.

Gudhild
30-07-2007, 08:31
Vann tørker ikke ut hoven. Når man sier at hestens hover trenger vann, så sitter jeg igjen med det inntrykket at man tror hesten skal stå i vann i det uendelige. Når det har regnet og hestens beite er vått, da får hovene tilført vann. Dersom man på en ridetur vasser litt i vannet med hesten, ja da har hovene fått litt vann også her. Altså får hovene tilført den fukta de trenger på et naturlig vis i en eller annen form i løpet av en dag. Hesten går jo helst ut i elva med alle beina når den drikker dersom den har muligheten til det, så også hos hesten selv er det naturlig å duppe høvene og da er det vel også naturlig å tro at det vil være bra for hoven.
Ut i fra dette er det vel da også naturlig å anta at å tilføre noe annet skulle være unødvendig.
Og, ja, selvfølgelig skal man ta hensyn dersom hesten feiler noe og derfor trenger ekstra "assistanse". Det er da man ser etter alternativer.
Min kommentar var ment for hester som er friske og raske. :)

Feil..
Hestens høver er på sitt sterkeste når de er tørre.Men holdeet vi har med hestene i dag,så går de å blir blaute på beina fra høst til vår,å derfor tror man at da er hestens høver på sitt beste..Dette går bra,men da må man sørge for at høvene også er våte 24/7 i sommermånedene.Noe ytterst få av oss klarer.
Derfor skal høvene helts være tørre hele sommeren,uten å drive å vanne dem og sånn da det eneste dette gjør er å svekke hovstrukturen.