PDA

Se full versjon : Den gode gamle bittdebatt

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 13:55
Nesereim diskusjonen tok fort en ny vending, så kanskje greit å lage en ny bittdiskusjon.I allefall, hva er dine synspunkter på forksjellige bitt og hvordan de brukes? Positive og negative virkninger?

(Klarte selvsagt å feilskrive overskriften)

ellbell
02-05-2007, 16:46
Sånn generellt mener jeg...

...at du ikke skal putte noe i munnen på hesten din bare fordi andre sier du bør det...(med mindre det er en kyndig person som kan gi en ordentlig begrunnelse på hvorfor).

...at tredelt er mildere enn todelt selvom det står i Höökskatalogen at todelt trinse er mildest.

...at man bør kjøre hest på stang...

Ellers må jeg vente til noen kommer med noe jeg mener fortjener et motargument eller en kort/lang applaus.:D

Flashback
02-05-2007, 16:54
*halvlang applaus til Elisabeth* ;)

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 17:00
ble fort debatt angående det med å putte på sterkere bitt for å få stoppet hesten. jeg synes dette er en dårlig, for ikke å snakke om kortvarig løsning. at hesten stikker har som regel ikke noe med bittet å gjøre, og da bør man ikke prøve å løse problemet med sterkere bitt heller. i de tilfellene hvor faktisk bittet er grunnen til at hesten løper ut, er det noe alvorlig galt og antakelig vondt i munnen på hesten.

bittet er ikke sterkere enn rytterens hånd. med dette mener jeg også at en ufølsom hånd ikke bør sitte og dra i et ukjent bitt uten å vite effekten av det. har sett mange som rir med jernhånd med stangbitt. det ser ikke akkurat godt ut for hesten... hester som går med mulen høyere enn nesa med f.eks. pelham eller pessoa, byr meg imot... for noen ser det desverre ut som om grensen mellom halvparader og saging er visket ut...

lukas
02-05-2007, 17:17
Hvorfor bør man kjøre hest på stang`?

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 17:21
forundrer meg ikke om det er fordi det "ser fancy" ut... er stadig vekk bittrender på det nivået ;)

Greifi
02-05-2007, 17:25
Jeg må jo innrømme at jeg syns ulike stangbitt, og pessoabitt( ol.) er unødvendig så lenge hesten funker fint på noe annet.
Men det finnes vell noen hester som faktisk ikke funker på andre bitt?
Ellerkanskje må ha sterkere bitt enn trinsebittene.
Hva skal disse gjøre da?
Jeg tror faktisk at det ikke er alle hestene som har "noe galt med grunndressuren", som trenger sterke bitt. Men at de faktisk er sånn.
Enten har blitt ødelagt i munnen over lang tid, eller rett og slett bare er sånn.

Drue
02-05-2007, 17:37
Jeg ville aldri brukt pessoa eller andre helvstanger uten kjetting på hesta mine. Har en helvstang som jeg synes hester ofte blir mykere av, men den er nå gjemt etter at jeg var på foredrag og hørte om hvor lite stabilitet det ar i sånne bitt og hvor mye trykk de ga på feil steder.

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 17:39
selvsagt er ikke trinsebitt fasiten på alle hester. men det er så altfor mange ukyndige ryttere som rir med sterke bitt, som en nødbrems bl.a., eller fordi at det ser tøffere ut.... men hva er grunnlaget for å ri f.eks. med pelham på Islandshest? personlig synes jeg to tøyler ser skikkelig tufsete ut på Islandshest, spesielt når de er høye i formen på toppen av det hele. Hva får folk til å kaste seg på slike trender? Kaller det trender, for hver sommer kommer det en ny "greie" som "alle" plutselig må kaste seg på...

Greifi
02-05-2007, 17:42
Er helt enig i at " trendene " er mange og i noen tilfeller farlige.
Det er helt sykt hvor mange jeg telte på pinsestevnet i fjor ( speiellt i barne og junior klassene) som red med pessoa,halvstang,eller stang.
Jeg ble faktisk veldig forskrekket.
Men så er det jo noen da, som faktisk må ha et sterkere bitt for å få hesten til å fungere.
Er det riktig å kjøpe en hest som har "feil" grunndressur, og så bruke 5 år på å prøve å få den på rett spor? I noen tilfeller: 5 år uten stevner, ri på tur alene, og i verste fall 5 år inngjerdet?
Vet det er veldig veldig overdrevet. Men hva gjør man?
Hvis hesten bare er frekk , eller redd for bittet?

Drue
02-05-2007, 17:45
Jeg vil faktisk si at stangbitt er snillere enn måde pessoa og helvstang.

Katinka
02-05-2007, 17:47
Litt enig med alle parter her. Det finnes nok av de hestene som ikke bryr seg katta om du tar hardt i tøylen, og de som er silkemyke i munnen. De kan godt være trent på lik måte, med "likt" bitt, osv., tror jeg. Men at de faktisk er forskjellige hva smerteterskel angår.

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 17:47
at barn- og juniorer rir med slike bitt er jeg også veldig forundret over. mye stygge hender som holder i de også. men dette ser man også på Nordisk, og da begynner jeg å undre på hvorfor ingen sier ifra at de bruker bittet feil...

hester med munnproblemer er vel det vanligste problemet man kan finne på en hest. om hesten ikke er god i munn, vil den heller ikke kunne bli rikitg gjennomridd. hestens munn er løsninger på de aller aller fleste problemer. svarer ikke hesten i munn så sliter man med alt fra samlinger til bremsing...

det finnes, i mine øyne, heller ingen snarveier med verken frekke eller redde hester. man må gjennom de samme punktene for å oppnå en god ridehest...

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 17:49
Litt enig med alle parter her. Det finnes nok av de hestene som ikke bryr seg katta om du tar hardt i tøylen, og de som er silkemyke i munnen. De kan godt være trent på lik måte, med "likt" bitt, osv., tror jeg. Men at de faktisk er forskjellige hva smerteterskel angår.

tror ikke dette har noe med smerteterskel å gjøre, men hånda til rytteren. men en kald og rolig hest vil helt klart ikke være så vár på tøylen som høyspenthesten med konstante nervesammenbrudd.

ChristineW
02-05-2007, 17:49
Jeg har to hester jeg har brukt pelham på innimellom (da ved trening på ovalbane, stevner eller andre "mer" nervøse situssjoner).

På den ene hesten har jeg brukt det på enkelte stevner, fordi han i noen tilfeller kan finne på å plutselig stikke. Da helt uten forvarsel. Det er ikke noen han ville ha gjort noe annet sted. Bruker det oftest om vi er på en eller annen travbane, ettersom han kan bli veldig redd for sulkyer og det da hjelper at jeg kan klare å kontrolere han litt bedre og roe han ned. Osv.

Den andre hesten har jeg brukt pelham en gang. Det var i forbindelse med en utrolig energirik hest (som hadde hatt fri lenge). Klarte å jobbe og konsentrere seg bedre med pelhambittet. (OG dette er snakk om en veldig gjennomridd hest, men som kan klare å roe seg ned litt og jobbe litt bedre med dette bittet).

og jeg anser meg som en rytter som kan nok til å bruke dette bittet. Mulig noen er uenig, og i såfall må de gjerne si det!

Jeg bruker det alltid med to tøyler og har da mest kontakt med "bitt-tøylen" og ikke med stang-tøylen. Synes det går helt greit med to tøyler.

ellbell
02-05-2007, 17:52
Hvorfor bør man kjøre hest på stang`?

Jeg mener at man bør kjøre hest på stang fordi du da kan kjøre på ettergift - dvs du kan være ultrahypermyk i tømmen. Likevel har muligheten til å stoppe om hesten skulle gå bananas. Det er litt mer på spill om en hest stikker med vogn (gjerne med mennesker - oftest barn) oppi.

Har ingen erfaring med å ri på stang...

Drue
02-05-2007, 17:55
ehh. Nå tror jeg jeg tenker på noe helt annet her. Men jeg trodde det dere snakker om her er kandar? Er det ikke den som har både bitt og stang? Phellam har vel bare en av delene. Det er vel oftes steng på den vel, men den har kjetting og ligger faktisk veldgi rolig å stødig i munnen på dyret.

Katinka
02-05-2007, 17:57
tror ikke dette har noe med smerteterskel å gjøre, men hånda til rytteren. men en kald og rolig hest vil helt klart ikke være så vár på tøylen som høyspenthesten med konstante nervesammenbrudd.
Selvsagt kommer det an på typen og rytterens hånd, men f.eks. min hest har en veeeldig korte munnviker, og han blir ekstremt lett "dau" på bittet, uansett hvor mye jeg lirker og bøyer hender det ofte at han "stivner helt" i munnen. Rir han ikke med noe annet enn tredelt og tredelt med tungefrihet, jeg, for jeg har foreløpig ikke ridd med noe som passer bedre til vår trening. Men han kan være MYE vanskeligere å stoppe når han blir litt lang og børner avgårde, enn mange andre hester jeg rir. Det skjer som regel aldri på hjemmebane, men det kan skje på bortebane, hvis en skummel situasjoner oppstår, og hvor jeg ikke får kontakt med munnen, overhodet. Nå vil ikke jeg sette på han et skarpere bitt bare på grunn av det, men hadde han ikke vært så passaktig og mer løs og ledig av type, tror jeg at jeg godt kunne funnet på å ri han med et stangbitt i stressa situasjoner.
Ikke for å ha en nødbrems, men fordi det er andre mennesker rundt som man må ta hensyn til.

Greifi
02-05-2007, 17:57
Jeg har ridd, og kommer nok alltid til å ri på tredelt.
Men vet om mange som sliter med ulike problemer ang. bitt og munnene til hesten. Er egentlig trist at så mange er uvitende på at det kan være at hesten har vondt, og at den ikke bare er frekk

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 17:59
da vil jeg egentlig si at hesten ikke helt respekterer deg som sjefen? jeg synes igrunn at ukontrollerte hester ikke har noe på sosiale sammenkomster (stevner med masse folk, barn, dyr og biler) å gjøre...

ChristineW
02-05-2007, 17:59
ehh. Nå tror jeg jeg tenker på noe helt annet her. Men jeg trodde det dere snakker om her er kandar? Er det ikke den som har både bitt og stang? Phellam har vel bare en av delene. Det er vel oftes steng på den vel, men den har kjetting og ligger faktisk veldgi rolig å stødig i munnen på dyret.

Jeg snakker i hvert fall om pelham. Men klarte kanskje ikke å forklare meg godt nok?

Men jeg holder tøylene som jeg ville gjort med kandar. Øverste tøyle underst og stangtøylen over.

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 18:01
christine: jeg tror hun mente Ellbell, ang. kjøring med stang

Katinka
Det kan nok godt hende. Men jeg får hjelp, lærer å ri han mer riktig osv. for hver dag som går. Jeg har Anne som veileder meg og trener meg, og når hun mener at vi er klare for et stevne, og jeg mener at treninga går så bra at vi kan melde oss på, jo, så gjør jeg det.
Ukontrollert er en ting. Men det er jo ikke det ordet han kan beskrives som, i 98% av alle tilfeller.

Drue
Tror jeg må finnen noen bilder av disse bitta jeg. :p

Drue
02-05-2007, 18:02
Jeg tror jeg mente alle jeg nå altså. hehe. Nei nå ble det bare surr.

Greifi
02-05-2007, 18:03
Ikke har noe på stevner å gjøre?
Åkei. Nå kjenner ikke jeg Kathinka eller Snorri.
Men si da.. At man trener masse med hesten sin, på å få respekt og å ha kontroll. Kan det ikke da i noen tilfeller skje at hesten blir helt forandret når den da kommer på stevne? En hest uten stevne erfaring, kanskje den er ung og lignende. Hva skjer? Er det ikke da normalt at hesten stresser seg opp og kanskje blir stiv og hard igjen?
Er det ikke bedre å ri noen stevner med sterkere bitt da? Så den blir vant til hysteriet?

Katinka
02-05-2007, 18:05
Det er nettopp det som er problemstillingen. At hesten kan forandre seg så totalt. Jeg kan jo ikke akkurat vente med å melde meg på et stevne før jeg finner ut om det KANSKJE kommer til å være travhester med vogn der? For det er blant annet noe han er redd for. Og jeg har som sagt ikke tilgang på travhest med vogn hjemme, så det må jeg bare ta der og da.

ChristineW
02-05-2007, 18:05
Enig.

Greifi
02-05-2007, 18:07
Hesten må jo faktisk få erfaring, og så lenge rytteren klarer å ri med et sterke bitt, syns jeg at det skal være "lov"

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 18:08
Jeg har selv en hest som glemmer meg når vi er på stevner, og jeg vil heller velge å trene han til han respekterer meg tilnærmet 100% enn å slenge på han et skarpt bitt på stevne....

Som jeg, og flere andre, også har nevnt tidligere; bittet blir ikke sterkere enn rytteren som holder det. Men å bruke skarpe bitt som en snarvei til en lydig hest vil aldri fungere optimalt.

Katinka
02-05-2007, 18:11
Det er jo selvfølgelig viktig å vite hva man har i hendene. Hadde jeg vært 13 år og litt usikker på både meg selv og hesten hadde jeg aldri satt på noe stangbitt. Men nå kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg vet at jeg aldri kommer til å sitte å hale og dra en hestemunn "ut av ledd" (for å overdrive veldig) for å få stoppa på et stangbitt. Så får man jobbe som f*en med dressuren igjen når man kommer hjem. For det er klart det er viktig, og alle hester bør jo ideelt sett fungere på det mildeste alternativet.

Cecilie: Jada, og jeg syns det står respekt av å vente til man er 100% sikker. Jeg ville også latt en hest jeg ikke hadde totalt 100% kontroll på i alle situasjoner stå igjen hjemme, hvis jeg hadde en bombesikker hest å konkurrere med. Det er blant annet derfor Snorri så og si har fått stå siden vintercupen. Fordi jeg har jobbet med grunntrening, og ridd en annen på stevner.

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 18:14
enig katinka. om bare alle hadde hatt kompetansen og kunnskapen til å bruke f.eks. stang, så hadde alt vært bare fryd. men folk kaster på bitt i hytt og pine uten å vite de negative effektene av det, og det er det som er skremmende.

å bruke et litt sterkere bitt f.eks. på stevne en gang i blant, er helt okej, så lenge man ikke glemmer å jobbe med de faktiske probleme når man kommer hjem. jeg har stadig vært borti folk som bare skal prøve et skarpere bitt, og ender med å sette på skarpere og skarpere bitt i takt med at hesten blir død i kjeften...

ellbell
02-05-2007, 18:23
christine: jeg tror hun mente Ellbell, ang. kjøring med stang

hvem, hva hvor?

Drue
02-05-2007, 18:25
hvem, hva hvor?

Tror den var kommentert til noe jeg skrev. Syntes folk blandet litt mellom kandar og pelham her, men nå husker jeg ikke var jeg mente og har for vondt i hodet til å prøve å finne det ut akkurat nå.

Katinka
02-05-2007, 18:30
enig katinka. om bare alle hadde hatt kompetansen og kunnskapen til å bruke f.eks. stang, så hadde alt vært bare fryd. men folk kaster på bitt i hytt og pine uten å vite de negative effektene av det, og det er det som er skremmende.

å bruke et litt sterkere bitt f.eks. på stevne en gang i blant, er helt okej, så lenge man ikke glemmer å jobbe med de faktiske probleme når man kommer hjem. jeg har stadig vært borti folk som bare skal prøve et skarpere bitt, og ender med å sette på skarpere og skarpere bitt i takt med at hesten blir død i kjeften...
Jepp, det er dette jeg vil frem til. Jeg ser mange små "unger" som durer rundt på stevneplasser med pelham, pessoa, halvstang, osv., osv., og som rir på det som om de skulle ha ridd på et vanlig trinsebitt..
Når hesten i tillegg har form som en kamel på speed så blir det totalkræsj. Ligger noen mindre koselige bilder ute, som viser ganske godt hva jeg mener blir feil, uten at jeg skal gå inn på det her. Hesten skyter underhalsen fram og nesa RETT i været, og det ser så ekstremt lite harmonisk ut..

Jeg har driti meg skikkelig ut på det her selv, og ridd en pinne stiv hest på halvstang. Det var noe av det minst morsomste jeg har vært med på, og håper jeg aldri trenger å gjøre det igjen.. I ettertid innser jeg jo at jeg burde trukket meg, fordi hesten var for stressa.

12-13-åringer som bare røsker ivei skulle aldri ha fått lov til å ri på noe annet enn "normale" bitt, og jeg kunne egentlig ønske det var regler for dette i barne- og juniorklassene..

Fomle
02-05-2007, 19:17
Hva vill dere anbefale på en hest som går imot det meste av bill da? han bare gaper og vrir hode uansett vor forsiktig eller "brutalt" du tar i han!? (desperat etter hjelp da veninna mi er påmeldt pinsen med en sånn hest)

Birre
02-05-2007, 19:17
Det som er viktig ved valg av bitt, er faktisk å ta en titt i hestemunnen og se hvordan det ser ut. Munnen til hesten skal være funksjonell, og ikke alle hestemunner er en standard fasit.

Når vi diskuterer hvilke bitt som er skarpe eller milde, så er det viktig å vite hvilke deler i hestemunnen som blir belastet av bittet og hvilke av disse delene som tåler trykk. Et mildt bitt for en hest kan være skarpt for en annen, fordi de er forskjellige i munnen.

Det er tungen, tenner, lader og gommen som får direkte trylkk fra bittet. Har man en hest som min f eks som ofte legger tungen over bittet og tuller og tøyser vil bittet kunne ligge rett på ladene, noe som er vondt. Et anatomisk formet bitt vil i dette tilfelle ta trykket vekk fra tungen og over på ladene. Ergo; et slikt bitt er skarpt for min hest, men mildt for en annen som IKKE legger tungen over.

Det er også en greie vi går rundt og tror at brede og tykke bitt er mildere enn smale bitt, men det er jo en individuell sak hvor mye plass hesten har i munnen. Noen ganger er avstanden fra gommen og ned til nederste enden på tannen noen få millimeter, og med liten kronhøyde kan et tykt bitt være veldig vondt for hesten. Da ville det beste være et tynnere bitt.

Jeg bytter på ulike typer bitt og hodelag, med ulike typer neseremmer. Ikke bare fordi hesten ikke skal bli for godt vant med ett bitt, men også fordi belastingen blir fordelt over flere områder og skadene blir mindre.

Jeg har hatt så mye tull med å finne riktige bitt til snuppa, så dette er et tema som interesserer meg veldig. Det er superviktig å finne riktig type bitt til riktig type hest, og også ha i bakhodet at man alltid skal ha en lett hånd på tøylen.

Birre
02-05-2007, 19:20
Hva vill dere anbefale på en hest som går imot det meste av bill da? han bare gaper og vrir hode uansett vor forsiktig eller "brutalt" du tar i han!? (desperat etter hjelp da veninna mi er påmeldt pinsen med en sånn hest)

Går hesten imot bittet så har den ubehag og vondt! Da har dere en jobb foran dere med å finne ut riktig type bitt som denne hesten trives med og som passer til hestemunnen.

Har dere f eks sjekket at hesten ikke har sår i munnen? Har den tenner som bittet gnager på? Kan den ha skade på jeksler etter bitt?

Fomle
02-05-2007, 19:26
Han er sjekket for tann problemer, skal ikke si at han ikke kan ha problemer med munnen sin, da vi ikka har de beste dyrlegene i verden på tenner men har kjent inni der selv også og kjenner ingen ting som virker unormalt! Han er veldig bred i munnen "på utsiden" men kan jo være at det bedrar oss at han kanskje går på for stort bitt, kan det ha slik efekt? er ganske grønn på bitt da jeg ikke har disse problemene selv!

Drue
02-05-2007, 19:35
En "vanlig" dyrlege vil ikke kunne se om hesten har tannproblemer ved bare å "jekke" opp munnen, kjenne litt og så raspe. Det er en kjempe stor andel hester som er plaget av karies bla. Og det kan være veldig smertefult. Det synes ikke så godt, så her trengs det nøye studering av munnen i neddopa tilstand.

Birre
02-05-2007, 19:35
Et riktig tilpasset bitt skal ligge stabilt i hestemunnen, og det skal ikke kunne dras til siden. Hvis du skjønner hva jeg mener;)

Jeg ser mange som bruker for store bitt på hestene sine, og jeg har gjort det selv inntil jeg ble så opptatt av det med bitt. Jeg startet med bitt på 12,5 cm og har nå havnet på 10,5! 2 cm er mye!

Riktig str på bittet er nå en ting, det er ikke noe hokus pokus å finne ut av det. Men det kan være vanskeligere å finne det riktige bittet til DIN hest. Og det første stedet du må begynne å lete er faktisk inni munnen og eleminere mulighetene for sår og skader.

Men at hesten har vondt i munnen iom at den hele tiden går imot, og at dere i tillegg har forsøkt det meste som finnes av bitt, tyder vel på at noe er alvorlig galt?

Fomle
02-05-2007, 19:41
Ja eller bare en veldig ulydig hest kanskje!? er litt vanskelig å få en fullverdig vurdering når man bor LANGT fra nermeste brukbare sted om det finnest et sånt sted! bor i øvre deler av telemark. men hvordan skal man se om et bitt passer eller ikke da? for man må vel ta hensyn til utsiden av munnen også slik at ikke bitte ligger å gnisser inne i munnviken?

Birre
02-05-2007, 19:46
Det skal selvfølgelig ikke ligge å klemme på hestens munnviker, men du vil enkelt se om det er for lite. Hva slags hest er det snakk om og hva slags bitt og hvilken str bruker dere nå? Legg inn et bilde da vel;)

Det finnes jo også noe som heter skjulte ulvetenner. De ligger rett under tannkjøttet og kan også være vonde om bittet ligger og trykker. Bare en idè jeg fikk som dere jo også kan undersøke og ta med i vurderingen om hvorfor han gaper og er så ukomfortabel.

Fomle
02-05-2007, 19:56
Det er en islandshest! Vet ikke hvilket bitt hun bruker nå, men tror det er str, 12,5. har vist også prøvd med 13,5!!!! Av bitt som er prøvd kan det nevnes, pessoa 2-delt og 3-delt, vanlig trinse, 3,delt i div utforming, halvstang, men hun er vel kanskje ikke den rytteren her i verden som er mykest og roligst på handa heller da. men flere som har prøvd ham med samme resultat. skal prøve å få tatt bilder av hesten så skal jeg legge det inn!

Drue
02-05-2007, 19:57
Vet om flere som bor enda lenger unna som er på jevnlig kontroll hos en tannlege her i området.

Katinka
02-05-2007, 20:28
Noen som kjenner slike tannleger som holder til på Østlandet? Hadde vært morsomt å tatt en titt på Snorri, bare for å få den biten unnagjort.

Drue
02-05-2007, 20:29
www.hestekur.no

Cecilie_Stormur
02-05-2007, 20:43
jeg synes tungefrihetsbitt har hjulpet på mange av problemhestene jeg har vært borti... både hester som legger tunga over bittet, stikker og kaster på hodet

Ina&Gydja
02-05-2007, 20:58
Det kan hende hesten er så slem mot bittet pga. opplæring. Det er jo viktig at hesten får bli kjent med bittet i første om gang før man begynner å bruke det! Opplæringen har jo en del av hestens liv å si da.. Feil opplæring=problemer i ettertid.
Og alltid når det er ett eller annet problem så er det rett til dyrlegen. DET må liksom vere ett eller annet som gjør vondt, men det er ikke alltid slik. Det trenger ikke vere det..SIER jeg.

Hoppen min går MYE bedre på det to-delte pessoa-bittet som jeg bruker. Jeg bruker det som ett vanlig trinsebitt. Hun søker mye mer etter tøylen og jobber mye bedre med pessoa-bittet. Jeg har prøvd to-delt og tre-delt trinsebitt, men da nektet hun å høre. Hun var veldig hard å holde igjen.

Birre
02-05-2007, 21:18
Det kan hende hesten er så slem mot bittet pga. opplæring. Det er jo viktig at hesten får bli kjent med bittet i første om gang før man begynner å bruke det! Opplæringen har jo en del av hestens liv å si da.. Feil opplæring=problemer i ettertid.
Og alltid når det er ett eller annet problem så er det rett til dyrlegen. DET må liksom vere ett eller annet som gjør vondt, men det er ikke alltid slik. Det trenger ikke vere det..SIER jeg.

Hoppen min går MYE bedre på det to-delte pessoa-bittet som jeg bruker. Jeg bruker det som ett vanlig trinsebitt. Hun søker mye mer etter tøylen og jobber mye bedre med pessoa-bittet. Jeg har prøvd to-delt og tre-delt trinsebitt, men da nektet hun å høre. Hun var veldig hard å holde igjen.

Jeg skal være forsiktig med hva jeg sier, men et pessoabitt er et forholdsvis sterkt bitt, selv om det kanskje ikke ser sånn ut. Hesten får et godt press på nakken, og ofte er resultatet at hesten knekker i nakken for å "slippe unna".

En hest som har et riktig tilpasset bitt vil bruke forholdsvis kort tid på å venne seg til det, og det er ikke snakk om noen opplæring når man bytter et bitt. Hesten slår seg fort til ro om den er komfortabel med bittet.

Ina&Gydja
02-05-2007, 21:22
Jeg skal være forsiktig med hva jeg sier, men et pessoabitt er et forholdsvis sterkt bitt, selv om det kanskje ikke ser sånn ut. Hesten får et godt press på nakken, og ofte er resultatet at hesten knekker i nakken for å "slippe unna".

Jeg sa at jeg brukte det som ett vanlig trinsebitt...Viss det var meg du siktet etter. Og det kunne heller ikke falle meg inn å bruke tøylene på den siste eller den nest nederste ringen.

En hest som har et riktig tilpasset bitt vil bruke forholdsvis kort tid på å venne seg til det, og det er ikke snakk om noen opplæring når man bytter et bitt. Hesten slår seg fort til ro om den er komfortabel med bittet.

Jeg snakker om unghester. Det tar tid. En hest som aldri har hatt noe i munnen før har vanskelig for å forstå hva det er.

Birre
02-05-2007, 21:30
Jeg sa at jeg brukte det som ett vanlig trinsebitt...Viss det var meg du siktet etter. Og det kunne heller ikke falle meg inn å bruke tøylene på den siste eller den nest nederste ringen.

Jeg fikk med meg det, men svarte alike vel. Et pessoabitt er fortsatt et pessoabit, om du bruker det ene eller det andre hakket...

Jeg snakker om unghester. Det tar tid. En hest som aldri har hatt noe i munnen før har vanskelig for å forstå hva det er.

Vi andre snakker ikke om unghester, så da synes jeg det er lurt av deg å presisere det. På en annen side så er en unghest et blankt ark å fargelegge... En hest uten dårlig erfaring, vondt eller øm noen steder. Som regel så er ike det en opplæringsprosess i noen grad, det er en tilvenningssak, som som oftest går veldig greit uten problemer;)

trollungen
04-05-2007, 13:36
Er med stor interesse jeg leser debatten omkring bittbruk, har et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på..
Hva er det som gjør pessoa bittet til et slikt "grusomt" bitt??

For endel år tilbake så hadde jeg en hest på for som tidligere i livet hadde opplevd å bli ridd hardt og brutalt på både vanlig trinsebitt samt islandsk stangbitt. Denne hesten valgte sine ryttere med et kritisk blikk og godtok ikke hvem som helst.. Pga tidligere opplevelser så kunne denne hesten ikke ris på vanlig bitt eller stangbitt med kjetting. Eneste bittet han godtok og slappet av med var pessoa.. Prøvde ved et par anledninger å ri han på vanlig trinse, dette resluterte i at han ble redd og stakk så fort man tok litt i tøylene.
Hva kan være grunnen til at han godtok det bittet som folk flest anser som "grusomt"?

Birre
04-05-2007, 14:52
Jeg anser ikke Pessoabittet for "grusomt", men heller et ofte unødvendig sterkt bitt. Og jeg nekter å tro at en hest kun fungerer på denne type bitt, fordi et Pessoabitt har denne egenskapen:

Et virkningsfullt bitt for hester som løfter hodet for å unndra seg virkningen av bittet. Vektstangeffekten får hesten til å bøye nakken slik at den blir lettere å kontrollere. Vektstangeffekten blir sterkere ved å feste tøylen i den nederste ringen.

Og så kan man spørre seg; HVORFOR ønsker en hest å unngå et bitt? Da har den jo vondt et sted - mest sannsynlig. Og da blir det i mine øyner helt feil å putte på et bitt den ikke kommer unna. Og det er veldig lett å bli lurt av knekken i nakken, og tro at hesten går i samling. Noe den mest sannsynlig IKKE gjør... Den kommer ingen andre veier, og man har kontroll.

Edit for å legge til at denne hesten du nevner, mest sannsynlig ikke har "godtatt" Pessoabittet, den har ikke hatt noe annet valg, fordi det er et såpass sterkt bitt. Vrangviljen viker for presset fra bittet, enkelt og greit.

Flashback
04-05-2007, 14:55
Pessoa er et snarvei-bitt. Man får ikke en myk og fin hest av pessoa, der trenger man ekte jobbing med sjenkler, sete og det der. Personlig liker jeg ikke pessoabittet, av samme grunn som Birre.

IngaSN
04-05-2007, 18:20
vi kjører med vanlig bitt, hvorfor skal man kjøre med stang engentlig?

ChristineW
04-05-2007, 20:43
Pessoa bittet er joe et gag-bitt..

Noe som i hvert fall ikke jeg ser som noe positivt..

Kurre
03-06-2007, 05:32
Det snakkes så vakkert her om å "bare ha noe ekstra i tilfelle" på stvner..hvor kommer alle disse gapende hestene (eller med neserem sammensnurpede)fra da?

Er alle disse "slike andre"?
Tørre halvåpne munner med rytter hengende på stramme tøler gjennom et helt program...
Man burde kanskje oftere få noen til å fotografere enselv for å få en oppvekker?

Samba
03-06-2007, 18:30
Hva er det egentlig som er så fint med pelham bittet? Hvordan fungerer det?
Virker som det er det nyeste innen "bitt-moten"
Jeg rei aldri hesten min på noe anna enn trinsebitt (og et muffebitt). Hu har aldri lagt tunga over eller noe, men kan legge seg på litt når man begynner å kreve og samle mye. Syns hu funka best på et sånn tungefrihetsbitt og muffebitt.

Karen
03-06-2007, 18:33
EOT: ey, Line, du har jo byttet brukernavn jo:p

Samba
03-06-2007, 19:20
Like OT tilbake: Men ja, hu er jo ikke min lenger så da blei det litt feil å kalle seg Line & Samba. Men hu betyr så mye for meg så da tok jeg meg retten til å bare ha Samba som brukernavn. ;)

Karen
03-06-2007, 20:21
aha, smart:)

Samba
03-06-2007, 21:37
hehe.. nåja :p

men er det noen som kan fortelle meg hva som er så spesielt med pelham bitt? hvorfor bruker man akkurat det bittet liksom?