PDA

Se full versjon : løp meg ned i innhegningen, reagerte jeg feil?

absinthe
01-05-2007, 21:20
bare litt nysgjerrig her, jeg tar imot kritikk om jeg gjorde dette helt galt..

hoppa mi er ei bestemt dame! En av de høyeste i rangen ute på beitet, og stadig i brunst, og da er hun ei MEGGE! I dag har ho virkelig tirret min tålmodighet.
da jeg slapp ut hestene i dag, var hun helt ok frem til vi kom inn porten til beitet. da begynte de andre hestene å løpe, og hun prøvde å røske seg ut av grepet mitt, og spant rundt meg. jeg holdt igjen, men da begynte hun å slå med forbeina, og hoppe rundt. jeg brølte til ho, og fikk ho til å stå heelt i ro i et halvt minutt, før jeg lot ho få gå.
senere skulle jeg ut og leie henne på stranda en tur. i begynnelsen virket det ikke som om hun enste at jeg var der!?? jeg prøvde å øve på å få henne til å rygge, samt stå. men i begynnelsen bare vasa ho rundt, som om jeg skulle vært en liten maur! etter å korrigert henne flere ganger, begynte tingene å synke inn!
på stranda derimot, var hun knallflink! hun har aldri likt vann, men etter bare litt nøling, så fulgte hun etter meg langt uti, og fant ut at det var knallgøy!!
stod og plasket, og jeg leide henne lenger og lenger uti, uten problem :)
(ja, jeg ble veldig blaut, nesten til livet, hehe)
På vei tilbake gikk hun fint bak meg, og med en gang ho prøvde å teste om hun kom forbi, bare veivet jeg litt med leietauet, og så falt ho fint på plass igjen.

Så til det som fyrte meg opp i kveld.
skulle ta inn hestene til kvelds, og det pleier alltid å gå knirkefritt.
jeg hentet med meg walkover, og åpnet porten, og akkurat idet vi går ut, løper hun meg og walkover nesten ned, presser seg gjennom!
og stopper en meter bortenfor å spiser, før ho løper mot stallen.
jeg var rasende!!
Jeg ville ikke at ho skulel tro at hun kan slippe unna med den slags oppførsel, så det eneste logiske jeg kom på i farta, var å ta henne med ut på jordet igjen, slippe henne ut, og fortsette med å ta inn andre hester.
hun var litt forbauset da hun ble satt ut igjen, og de neste hestene jeg tok inn, da holdt hun seg litt i bakgrunnen.
var tydelig furt da jeg til slutt gikk bort til henne, og tok ho med meg inn.
men det jeg lurer på nå, er. var dette dumt gjort? var det noe jeg kunne gjort annerledes? og hvorfor virker det som om hesten driter regelrett i hele meg noen dager?? hun pleier ikke være så... hoven!?

Sol
01-05-2007, 21:33
Jeg tror dette er noe av det mest korrekte du kunne ha gjort mot henne faktisk! du viste henne på en bestemt og ikke-voldelig måte at hun skulle holde seg i paddocken til DU bestemte at det var hennes tur til å få komme inn. Hva skulle du ellers funnet på for å korrigere situasjonen?:)
Fantasy er en hest som er temmelig langt fra dum, om jeg ikke husker feil. Ergo tester hun grenser! kanskje du må være enda mer konsekvent, enda lurere og enda strengere enn du er?

Miraz
01-05-2007, 21:36
Tror også du gjorde helt rett..Hadde du tatt henne inn, hadde hun jo fått det hun ville, og dermed kanskje gjort det flere ganger..

Frida&Jameel
01-05-2007, 21:41
Det høres ut som du gjorde det mest riktige, med tanke på hvordan hesten reagerte. Og skulle du tatt henne for det på noen annen måte, så måtte det jo skjedd i det øyeblikket hun krysset din intimsone og kom for nærme :) Men når hesten kom seg forbi deg, så tror jeg det mest riktige var å holde seg rolig og leie henne tilbake, og ikke banke henne som sikkert mange ville gjort :)

absinthe
01-05-2007, 22:47
phuuu... godt å høre!! jeg tenkte litt i ettertid nemlig, om jeg gjorde vondt verre, men det var det eneste jeg kom på rett og slett...
hun har løpt ut noen ganger før og, når hester har rast ned gjerdene, men det blir jo noe annet igjen, denne ganga gikk det ut over meg og walkover, og jeg må helt ærlig si at hun kan være utrolig frekk til tider, og jeg sliter med å holde lederrollen..

SiljeN
13-05-2007, 15:15
Jeg vil si at du gjorde det som var rett, i den situasjonen ;)

Kjenner noen hester som sprang ned eieren, og løp inni stallen.. Hun bare lukket boksdøra, og den "straffen" de fikk, var å få maten sist.. :S
I mange måneder etterpå gjorde de HVER eneste kveld.. Etterhvert bestemte de seg for å løpe lenger, og løp neodver en laaang sti, for så å løpe i full galopp opp igjen, og de har løpt ned mange folk som prøver å stoppe de.. :o
Så de prøvde å få de til å slutte, med å sette de på utegang leenge.. Så etter noen dager der, med løping igjennom gjerdene, forstod de akkurat hva det var eieren ville.. Så etter det har de vært "snille" når folk skal leie inn :)

Så, det du gjorde var helt rett! :D

Seniora
13-05-2007, 15:20
For min egen del så synes jeg at du handlet både fornuftig og korrekt :thumpsup:

Therese
13-05-2007, 20:05
Jeg synes du gjorde det riktige :)

absinthe
17-05-2007, 15:35
takktakk :D inwe: hjelp!! skummelt! var noe slikt jeg var redd for om jeg ikke "tok" henne, at hun ville prøve seg igjen....

Anne&gneistene
20-05-2007, 01:16
Syns også at du gjorde det rette her!

Hender Spot prøver å skal forte seg inn før jeg såvidt har fått flytta meg foran grinden(ikke at den lille lorten løper meg ned men...).

Da er det bare rett inn i paddocken igjen å tenke seg litt om ;)

Tornado
20-05-2007, 01:23
Jeg mener også at du gjor det rette. Hesten min har også vært litt frekk i det siste, vanligvis er han en engel. Mens hoppene er brunstig er han alltid "hardere" å ha med å gjøre, selv om han er vallak. Av og til nekter han å stoppe på gangen når jeg skal feste han, og prøver å gå videre. Men sluttet fort med det når han måtte rygge hele veien tilbake til der han skulle festes.

htj
05-06-2007, 14:58
Synes dette virka veldig korrekt jeg!

ponnitrollet
09-06-2007, 16:36
Det var fint at du gjorde sånn istedefor å blir sinna, så gav du henne "timeout". Noe som gjorde at både du og hesten fikk roet dere ned :].

Bruker noe lignende på min hest; av og til når jeg henter henne fra beitet begynner hun å gå før jeg har gikk henne signal, det hender av og til ellers også. Da roer jeg henne ned; går i sirkler heeeelt til hun roer seg ned. Så må hun gå bak. Før jeg sier at hu skal stå rolig, mens jeg går bakover. Så, dersom hun hører etter får hun komme. Det samme som timeout.

Du kunne jo kanskje prøvd min metode? Det kommer nok til å ta mye av din tålmodighet i starten, men blir bedre etter som hun forstår at hun får gå først når hun står heelt rolig. Vær konsekvent på at hun skal være bak deg, uansett om hun går ved siden av deg eller ikke.

SafiraogMarthe
01-07-2007, 19:12
Synes du gjorde det rette. Men ikke heølt i begynnelsen da hesten ikke ville stå i ro når de andre hestene begynte å løpa. Da skulle du ikke brølt til henne, da føles det sånn at en rovdyr har kloa i henne og brøler " Nå skal jeg eeete deg!"
Du skulle heller opptredt som en rolig leder og gitt henne noe å tenke på rygge litt snu på rompa fram og tilbake berolige henne . Når hun var falt til ro kunne du ha sluppet henne :)

absinthe
04-07-2007, 00:55
hihih, ja, logisk.. jeg må bare få øvd meg på litt mer tålmodighet :)

BlackRoses
18-07-2007, 00:40
Synes du var veldig flink her jeg :) Hørtes ut som du gjorde det rette.
Du lot henne få en sjanse til å roe seg ned for så å gjøre det rette. Hvis du hadde slått henne eller noe er det jo ikke sikkert hun hadde skjønt hvorfor, og da kunne det straks blitt værre.

SOL P.R.E.
27-07-2007, 11:26
hihih, ja, logisk.. jeg må bare få øvd meg på litt mer tålmodighet :)

Nå høres jeg sikkert fæl ut, men når hoppen din er så frekk og respektløs som hun tydeligvis er, er vel ikke tålmodighet det du mangler... Det er IKKE ok at hester oppfører seg slik, det er jo farlig. Bedre å si i fra en gang for alle. Du arbeider jo tydeligvis etter NH-prinsipper med henne, og etter hestens oppførsel og dømme, virker dette svært dårlig på denne hoppen (hadde det virket, hadde hun ikke oppført seg slik). Da må du prøvde noe annet, evt er du ikke konsekvent nok når du trener henne.

At du skrek til henne, syns jeg er helt ok. De må faktisk få klar beskjed når de har gått langt over streken. Hun løp deg rett ned, og du skal ikke kunne skrike tilbake? Ærlig talt... Det er store dyr det er snakk om her.

Slike hester er jo sjelden dumme, og til mer intelligente de er, til mer farlige kan de også bli når de lærer seg at de bare kan "pushe" deg rundt som det passer. Så er hun litt snill igjen, og du er glad og gir ros. Så gir hesten fullstendig F, og du gjør ikke særlig ut av det. Det virker på meg som om denne dama har deg godt snurret rundt lillefingeren ;)

Levinja
27-07-2007, 17:09
Jeg synes du taklet det bra, du sier også at hun stadig er brunstig. Kan hun ha hormonforstyrrelser? Hopper med hormonforstyrrelser viser ofte brunst og oppfører seg mildt sagt jævlig.

absinthe
03-08-2007, 00:55
irene: hun er en slu dame, det har du helt rett i! ;) jeg driver vel ikke akkurat NH med ho, men kombinerer det inn litt i vanlig hestehold... men vi har litt krangler, det må innrømmes... hun har bestemte meninger, og jeg må iblant heve stemmen min, og presse henne fremover, særlig på tur! før var hun veldig flink til å vinne kampen, for jeg var usikker som leder, og var redd for å sette henne på plass *flau*
så ja, hun prøver nok å teste grensene enda, fordi hun har klart det før...
men skal sies, at hun har aldri igjen prøvd å løpe meg ned i innhegningen etter den dagen...
og jeg bruker stemme og kroppsspråk bedre nå enn før... særlig på gampen til cindy, som løper folk ned hele tida! han har fått både hørt og kjent meg et par ganger ja...

levinja: ja, hun har brunst KONSTANT! kjøpte hilton herbs til henne, da ble hun MYE bedre! ble mer rolig, avslappet, og mindre grumpy ;)

Kaja
03-08-2007, 11:44
Såklart er det hester man har med å gjøre, men det betyr ikke at man må være så sinnsykt hard og behandle dem som maskiner. Dessuten har man selv valgt og gå inn i hestesporten og da trenger ingen å fortelle folk at de må være hardere/strengere, når den personen gjør det som faller naturlig inn. En person som har det naturlig å gi hesten en smekk har ingenting godt av å gjøre seg mer brutal når det gjør vondt verre. Hesten har sanser, og er man ikke 100% seg selv i oppførsel rundt hesten kan den godt bli "ukonsekvent" selv, fordi den ikke vet hva vi vil. Jeg husker selv en gang jeg fikk beskjed om at om jeg ville ha foringer for billig stalleie, så SKULLE jeg snakke strengt til en araberhingst som tuller litt i blant om han fant på noe, og jeg skulle rykke i leietauet for da hørte han etter. Jeg har sett selv at han hører etter, men da jeg rykket i leietauet ble han bare verre og løp og småsteilet i en ring rundt meg. Men når hun som ga meg denne beskjeden gjør dette,så er han som en engel. Dette er ikke fordi hun har bygget opp respekt osv, for da hadde han heller ikke funnet på dette, men fordi hun gjør det som faller henne naturlig inn å svare han med.

Så om den reaksjonen funket bra på damen din June, og at resten funker, er jo det bra. =)

SOL P.R.E.
05-08-2007, 15:33
Jeg tror de fleste som holder på med hest, er enige om at det beste for begge parter er å ha et forhold som er bygget på gjensidig respekt og tillit. Man vil bruke så små signaler som mulig og ikke ha noen konflikter. For å si det på en annen måte, så er vel målet for mange å kunne "hviske" med hestene sine.

For å kunne få til det, må man være et følsomt menneske – og ha en følsom hest. Jeg tror at alle hester er født slik, men mange forandrer seg igjennom oppveksten grunnet håndtering. Det kan være brutal håndtering som gjør hestene redde og mister tillit til mennesker, eller det kan være at de blir bortskjemte, eller håndtert ukonsekvent.

En feil jeg tror mange gjør, er at de prøver å hviske til en hest som ikke "hører" så små signaler. Fordi den er vant til å bli håndtert med langt mer styrke. Først MÅ man få hestens oppmerksomhet. I noen tilfeller (som f eks en hingst som er vant til å bli leder hvis han bare truer nok) så betyr det å stille hardt mot hardt. Når man har hestens oppmerksomhet, så kan man begynne på arbeidet med tillit og respekt, og gradvis bygge opp forholdet til hesten. Over tid, vil man kunne bruke små/usynlige signaler, og ha et godt forhold til hesten.

Selvfølgelig er det ikke greit å utøve "vold" mot en hest, men det er også naivt å tro at en hest tenker som så: "hun straffet meg ikke når jeg løp henne ned i dag, så da får jeg være snill mot henne i morgen".
Det er ALDRI greit at en hest løper ned/sparker mot mennesker. De må ha respekt. En respekt de har naturlig når de er født, men som vi mennesker ofte fjerner ved for mye dill dall når de er unghester.