PDA

Se full versjon : Foring av føll. Hva er normalt?

Mandarinhest
30-04-2007, 20:52
Når begynner føllet å spise mat? Hvilken mat? Silo, høy, kraftfor?

Når begynne å fore med kraftfor?

Den lille her spiser silo som en grådig 7åring og spiser kraftfor, i en alder av 2 uker. Er det normalt? Herlighet, med den matvanen blir hun smellfeit! Får hun ikke mat står hun å vrinsker og vil inn i stallen. Og en gang skulle hun absolutt inn i boksen til Rosita, for der var vist maten bedre :S

+ at hun har løs mage. Gjør ikke saken så mye bedre. Hvordan kan jeg klare å fore med høy, så ikke mamman får tak i det? Har ikke planer om å kjøpe så mye, da vi har ganske bra silo.

Ingus
30-04-2007, 20:54
Kraftfor bare to uker gammel? Det hørtes vel litt tidlig ut? Mulig det er derfor hun har løs mage?

Mandarinhest
30-04-2007, 20:56
Ja, må jo stå å sperre sånn at hun ikke når neddi mattrauet til mamman når hun får kraftforet sitt.

Ingus
30-04-2007, 21:12
Åja, sånn ja;-) Trodde du mente at føllet får eget kraftfôr allerede.

Men det gjør vel ikke noe at mamma'n får tak i litt av høyet? Du trenger sikkert ikke å bare fore føllet med høy, men gi en del høy i tillegg til siloen?

Mandarinhest
30-04-2007, 21:15
Kjenner jeg Vilja rett velger hun høyet fremfor siloen og da er det borte etter to jaffs..

SnippSnapp
01-05-2007, 00:11
Tror nok det er veldig individuelt når føllene begynner å spise høy/kr.for, men de fleste begynner vel tidlig å etterligne mor. Jeg blir nok å beregne ekstra for til føllet ved 2-3 mnd alder, frem til da blir det snylting av mor.

Ang kraftfor; går det ikke an å heve krybben slik at minstemann ikke når opp? Og evnt gi litt på gulvet til føllet, så har den også noe å styre med? Evnt i ei føllkrybbe/krybbe.

Ang løs mage; Er moren kommet i brunst? Er nok en del føll som får løs mage når moren er kommet i 9-dagers brunsten/brunst generelt. Trenger ikke ha noe med høy/kr.for å gjøre.

Maria
01-05-2007, 00:13
Jeg tror at føll kan klare og komme seg opp til krybba på et vis, uansett om det er for høyt oppe :lol:

SnippSnapp
01-05-2007, 00:19
Jeg tror at føll kan klare og komme seg opp til krybba på et vis, uansett om det er for høyt oppe :lol:

Tja, det spørs bare.. :lol: Føllet her til gårds nådde ikke opp og fikset det på en annen måte; rev den liksågodt ned :lol: (okei, klødde den ned)

Anniken B
01-05-2007, 00:38
Ang løs mage; Er moren kommet i brunst? Er nok en del føll som får løs mage når moren er kommet i 9-dagers brunsten/brunst generelt. Trenger ikke ha noe med høy/kr.for å gjøre.

Det har heller ikke noe med moras brunst å gjøre. ;) Det er på denne tida føllets fordøyelsessystem begynner å virke for fullt, og da kan det bli litt diare en liten stund. Føll er født uten mikroorganismer til å bryte ned grovfor i magen, disse må de få fra andre steder. Føllet eter derfor ofte møkk fra mora og andre voksne hester de første dagene etter at det er født, og når bakteriene fra denne møkka (som føllet trenger, så ikke hindre dem i å spise møkk selv om det ser litt ekkelt ut) begynner å virke i magen til føllet blir det ofte litt uro. Det kalles ofte brunstdiare fordi det som regel slår inn på samme tid som mora kommer i første brunst etter følling.

Det går an å gi føll probiotika de første dagene etter fødselen, da slipper man ofte denne diareen. Igjen vil jeg anbefale probios, utrolig effektivt. ;)

~Anniken

SnippSnapp
01-05-2007, 00:42
Det har heller ikke noe med moras brunst å gjøre. ;) Ok. Det var det vi fikk beskjed om av veterinær da første føllet på gården kom i feburar.. Var noe med hormonene til mor som kom i melka om jeg ikke husker heeelt feil