PDA

Se full versjon : nå kommer donald om noen dager :D

absinthe
30-04-2007, 01:42
som nevnt før, så kommer Donald U newe til lille lyngdal denne uka, han representerer nevzorov i europa..
cindy og jeg skal hente han på flyplassen til onsdag, og han blir her fem dager! han skal være med oss på rideturer i skogen, og hele pakka, haha..
gleder oss stort ;D

men, jeg er enda litt usikker på hvem av hestene jeg skal ha med meg under kurset... vurderer å melde meg på med begge, men det koster...

hest 1;
Fantasy, hoppe. siste året blitt lite trent, pga muskelsmerter, magesår og diverse. i personligheten er hun veldig sterk, følsom, og til tider full av pms..
kan være veldig sta, og "kranglete" om det er noe hun ikke vil.
samtidig er hun utrolig skjønn, har opplevd mishandling, men har ikke mistet tilliten til folk fordi.. vårt forhold er ganske bra, jeg må enda lære meg å bli mer bestemt med henne, for hun tar fort kontrollen.
vårt største problem: jeg har vansker for å ri på tur alene med henne, trolig mye pga at jeg er for usikker, og hun vil tlbake til flokken. jeg er fullt klar over at jeg er den som må jobbes med her,.... på tur med andre er hun veldig fin, og jeg kan fint ri henne helt slakt, hun reagerer ikke på noen ting av trafikk..

hest 2:
walkover, vallakk... i jevn trening, energisk og glad i å jobbe. personlighet: sosial, følsom, klok, lett å "snakke" med. han lærer fort, og er ganske lett å lese, og trives godt med å lære.
litt konge i hodet, han vet hvor flott han er, og liker å vise seg. før var jeg litt nervøs på ryggen hans, pga at han er sprelsk, og leken. nå føler jeg at jeg slapper helt av, kan ri på lange tøyler med øyne lukket.
men har lyst til å lære meg å enda bedre kunne kommunisere med han, og få han til å takle stress ved f.eks stevner.

noen tips? :)

RenateSJ
30-04-2007, 01:57
Du kan nok få en del tips til videre trening med Fantasy. men samtidig vil du kanskje få mer til, og dermed noe å bygge videre på med Walkover?

Synes iallefall selv at hvis jeg skal lære noe nytt er det lettest på en som gir meg det jeg ber om.
Det er ikke mulig å ta et par dager med den ene, og så resten med den andre?

Harneshaug
30-04-2007, 02:24
Å herregud så heldig du er!! Arghhh jeg er missunelig.....

Kaja
30-04-2007, 13:34
Jeg misunner deg VELDIG.
Donald Newe er den treneren nærmest Alexander Nevzorov's prinsipper..
Åh..

absinthe
01-05-2007, 21:23
hehe, nervene begynner å melde seg nå, vi skal hente han i morgen... men blir knallgøy! vi skal lære å leke med hestene på fredag, hihi....

Jeg vurderer mer og mer fantasy, spesielt etter oppførselen i dag.. men lurer på om jeg skal høre med donald og, hva han mener.. håpte han skulle ri fantasy på torsdag, haha...

Hvis dere reiser i morra, så rekker dere kurset ;) hehe

Kaja
01-05-2007, 23:23
Du må skrive referat! Er VELDIG interessert i hans syn på korrigering og hvordan han evt. gjør det! :D

absinthe
02-05-2007, 23:16
jeg skal skrive så det spruter :D har hentet han i dag, gjett om cindy og jeg var nervøse!!! men han var KJEMPEKOSELIG :D praten gikk veldig lett, han har vært med oss i stallen og hilst på hestene, vært og spist middag på restaurant, og kort sagt bare hatt det morro! han fant og ut at jeg måtte dumpe typen min til fordel for han, for "he had always wanted a woman with money" haahaa... (jeg betaler for han disse dagene, men får tilbake penger fra rideklubben)
neste gang han kommer, da MÅ du være med! han kommer garantert ned igjen til neste år, i april ei gang ;)
jeg rekker nok ikke være her på noen dager nå, men skriver referat, og forteller alt! :)

Sol
02-05-2007, 23:24
best for deg at du gjør! spør om du får lov å spamme oss med bilder da.. om du bare tar copyright på dem...:D

Harneshaug
03-05-2007, 00:07
Jeg viiiiiil være med... åh.... gleder meg til referat?
Helt usaklig men jeg MÅ jo bare spørre, er han kjekk? :lol:

KatrineB
03-05-2007, 12:08
Venninna mi skal ta bilder med kameraet mitt, som "ridehesten" skal ha. Kan jo høre med ham om vi kan bruke det på forumet her

Kaja
09-05-2007, 10:53
Så..hvordan gikk det?
REFERAT! :D

Seniora
09-05-2007, 10:57
"Ja takk, begge deler" - er det noen mulighet for at du kan ta med begge hestene? Eventuelt at du kan ta den ene, og en annen ha med den andre av hestene? ;-)

Masse lykke til :thumpsup:

KatrineB
09-05-2007, 12:29
Kurset er nå ferdig. Var litt vanskelig å ta bilder, for ridehallen sluker lys..
Men her har dere noen: http://pic7.piczo.com/serox1983/?g=36271777&cr=7

Bente & Etanec
09-05-2007, 13:23
Deltok ikke du og Firanka? Fant dere ikke på bildene...

Silje og Tindra
09-05-2007, 13:51
Om denne mannen er den nærmeste Nevzorov.. Hvorfor går folk rundt med pisk da, inkludert ham?

Kaja
09-05-2007, 13:54
Jeg vet ikke hvordan Donald Newe bruker pisken men Nevzorov bruker pisken som forlenget arm, jepp. Men først bruker han lang tid på å vise hesten at han ALDRI kommer til å gi hesten så mye som et rapp. Og siden dette er et kurs så bruker de vel kortere tid?

KatrineB
09-05-2007, 13:57
Deltok ikke du og Firanka? Fant dere ikke på bildene...

Jeg var egentlig bare tilskuer, men Donald tvang Firanka og meg med, så vi deltok siste dagen. Da rei vi med bare tauet rundt halsen, og det var litt morsomt kan man vell si. June har ikke lagt bildene enda. Det avr en annen mann som tok bilder også, og han skulle sende bilder til oss. Han hadde et mye proffere kamera, så tipper det ble bra bilder :)

KatrineB
09-05-2007, 13:58
Om denne mannen er den nærmeste Nevzorov.. Hvorfor går folk rundt med pisk da, inkludert ham?

Som Kaja sier, er det en forlengelse av armen. Som han sa, "pisken kan brukes til alt utenom å straffe hesten/piske".

Edit: Om du ser på Alexander Nevzorov, så har han alltid pisk i hånden.

KatrineB
09-05-2007, 14:04
Jeg vet ikke hvordan Donald Newe bruker pisken men Nevzorov bruker pisken som forlenget arm, jepp. Men først bruker han lang tid på å vise hesten at han ALDRI kommer til å gi hesten så mye som et rapp. Og siden dette er et kurs så bruker de vel kortere tid?

Før deltakerne fikk bruke pisken, mått de vende hestene til dem, slik at de ikke forbant det med straff. Som du ser på dette bildet: http://i35.piczo.com/view/1/g/p/m/r/s/k/f/4/d/g/9/img/i179366950_98939_7.jpg

Cindy vifter her med pisken, slik at Big Mac forstår at den ikke farlig

Kaja
09-05-2007, 14:25
Det jeg tenkte ja.. :)
Fine bilder!
Gleder meg til å se flere! :D

absinthe
09-05-2007, 21:49
heihei! er ikke så mange bilder ute enda, venter som sagt på han fyren som skulle sende oss :)
ang pisk, vi var ikke nær hestene med de! de er kun forlenget arm, som hjelper med å vise vei, samt vi brukte de i en øvelse, for å få hestene til å slappe av, godta at vi huiet og slo med pisken rett foran de... skal legge inn et så kort referat som mulig:

Gikk gjennom det grunnleggende bakkearbeidet i dag, og lærte faktisk mye av det!! og fikk et nytt syn på samspillet mellom meg og Fantasy.
gikk gjennom en del øvelser.
1.øvelse: å leie hesten
hørtes jo enkelt nok ut det, men flere som hadde litt problemer, inkludert meg.
vi brukte først bare taugrimer med langt leietau på. vi skulle gå ved enden av dette tauet, og hesten skulle følge etter oss, på god avstand, og stoppe når vi stoppet.
har øvd litt på dette før, så gikk fort som det skulle.
Drev mye med å endre retninger, stopp, gå, stopp gå, endre retning o.l. Og, om hesten begynte å gå når en stod stille med den, skulle en ikke slåss mot den, men istedet gå med den, men i den retningen VI ville. dermed ga vi beskjed til hesten om at "ok, du vil gå, det er greit, men jeg bestemmer hvor vi skal gå!"
Resultatet ble at hesten til slutt stod. hehe..

øvelse 2: å leke med tunga til hesten, og munnen.
Vi begynte forsiktig å klø hesten på hodet, rundt mulen, og la fingeren helt forsiktig i munnen til hesten, og lot den få venne seg til fingeren, og skjønne at den ikke var der for å gjøre den vondt.
deretter, så skulle vi forsiktig gni tommelen på punktet foran i munnen, mellom leppa og tennene.
Fantasy holdt på å sovne, hehe.. så bare øyene hennes gli mer og mer igjen, hun nøt det skikkelig! :)

øvelse 3: leke med ørene til hesten, få den helt avslappet.
Vi skulle bare dille og dulle med ørene til hesten, og rundt, for å få den til å slappe helt av, og bare la ørene henge.
dette gikk veldig fort, Fanti var allerede avslappet etter munnmassasjen :)

øvelse 4: slippe hesten, og klø den i rompa :)
hehe. skulle stole på hesten, bare slippe leietauet, og klø den rundt halen. om den løftet halen, betydde dette at hesten stolte på deg, og var trygg på at du ikke ville gjøre den noe vondt. fantasy løftet halen med en gang.

øvelse 5: ta grima av hesten, og henge den rundt halsen.
deretter skulle vi gjøre det samme som i øvelse 1. men nå hadde vi enda mindre kontroll, og dette gikk mer på tillit.
vi skulle ikke tvinge hesten med.
dette gikk også bra. litt komplikasjoner i begynnelsen, men så gikk det glatt!

øvelse 6: å venne hesten til pisk
begynte med å ha hesten i grima, og slå pisken rundt oss og hesten. om hesten var urolig, skulle vi la den få gå, men ikke stoppe piskinga før hesten stod stille. da kunne vi berøre den med pisken, helt forsiktig.
Fantasy var litt urolig i begynnelsen, men makan! :O hun fant fort ut at det ikke var farlig, stod stille som en stein, og lot meg svinge pisken vilt rundt meg, nærmere og nærmere fjeset hennes.
kunne og ta pisken over hele kroppen hennes, uten at hun reagerte.
etterhvert slapp vi leietauet, og gikk rundt og rundt hesten, mens vi svingte pisken stadig hardere. igjen stod hun helt stille, mens jeg holdt på.
Til slutt fikk vi beskjed om å ta av hele leietauet!
Hesten kunne altså nå løpe avsted som den ville!
Men Fantasy stod :) heeelt stille! og jeg stod rett foran henne og veivet med pisken rett over hodet hennes! imponerende!
Donald sa til meg, at dette viste hvor utrolig tillitsfull hesten var til meg, og hvor mye vi stolte på hverandre, samt at jeg ikke skulle ta dette som en selvfølge, men takke hesten for at den ville være hos meg.

han spurte på slutten, om vi alle i dag fikk bevist at vi hadde bedre hester enn vi hadde trodd. alle svarte ja.
hehe.
han sa bare: "der ser dere"
;)

absinthe
09-05-2007, 21:50
og neste dag:
Andre kursdag! startet dagen klokka halv ni.. gjeeeesp....
teori i begynnelsen i dag og. i dag fordypet vi oss i bittets virkning, og de forskjellige typene av hack, bosal osv..
det donald anbefalte av alt av de forskjellige typene, var bitless bridle. men, om tøylene ikke gled som de skulle, var de verre enn bitt igjen. så var viktig å få tak i ett i god kvalitet!

i dag hadde jeg med meg Walkover i hallen. merket det ble litt vanskeligere å komme inn i tingene, ettersom jeg ikke hadde hatt han med i går. I tillegg var jeg litt stresset, og dette gikk såklart utover Walkover.. som begynte å skrape i bakken, og virkelig hingste seg! stønn.... skulle absolutt mot to av de andre hestene, og plutselig slo han ut med beina, mens han hvinte :O øøøh!!
Jeg var på nippet til å begynne å gaule, for jeg klarte ikke slappe av!
Spurte Donald om hjelp, og han begynte å gå rundt med walki, og viste meg hvordan jeg skulle håndtere det...
rett og slett, med å stole på hesten min, og holde han opptatt med andre ting!
virket så enkelt der Donald gikk rundt med han...

fikk prøve selv etterpå, i begynnelsen slappet jeg enda ikke av, men så gikk det plutselig! jeg tørte stole på walki, og klarte å få han med meg på å gå rolig, svinge, stoppe, løpe, stoppe osv, kun med cordeo rundt halsen (et helt enkelt tau) var kjempemorro å få til!!
Kunne løpe sammen, så løftet jeg bare cordeoen littegrann, oglirket den bakover, og walkover stoppet! :O

prøvde litt med å vifte med pisken rundt han i dag, var litt urolig i begynnelsen, men så gikk det kjempefint!! :) jeg var dritfornøyd!

Så salte vi opp hestene, skulle få ri med taugrime i dag, og gjøre noen forberedende øvelser før vi red med bare cordeo.
først fikk vi gode tips om hvordan få hesten til å stå stille når vi skulle stige på. jeg skal innrømme, at jeg har vært dårlig til å gi klare signaler om at de skal stå stille når jeg går på. så dermed er det ikke alltid hestene mine gjør det..
nå gjorde de det :)
så det funket, og jeg kommer definitivt til å fortsette å gjøre dette, om de begynner å bevege seg igjen..

Fokuserte mye på å ri med minst mulig signaler, ergo, vi skulle ikke holde i tøylene når hesten gikk som vi ville, da skulle vi holde hendene i kryss over salen, og la hesten få være i fred. om den begynte å skjene til sidene, skulle vi bare ta forsiktig i den tøylen som ledet hesten ut til riktig posisjon igjen. om vi skulle stoppe, så skulle vi kun ta i ene tøylen, og ikke dra i begge.
mens vi holdt i tøylen, helt løst, fra en side, så løftet vi bare opp andre tøylen, litt over salen. og hestene stoppet.
ganske logisk, fordi det ligger i deres natur å ta hodet opp når de stopper...

og så lærte vi å ri hesten, og ikke ri salen, som Donald kalte det... vi jobbet veldig med å føle, og ikke bare ri tradisjonelt...
vi skulle kunne si når hesten løftet de forskjellige beina, uten å se, bare føle!
og det gikk etterhvert og, da jeg bare slappet av, og fulgte hesten...

absinthe
09-05-2007, 21:58
harneshaug: haha!! han hadde nok vært mye kjekkere med det lange håret sitt ;) men som han sa, kvinnfolket fikk han til å fleine seg, heeh...

søndagen deltok jeg ikke med hest, men skal få katrine til å skrive referat fra den dagen om ho vil???jeg var helt utslitt, og syk.

har lært utrolig mye på disse dagene, vi fikk jo mye ekstra, ettersom vi var med han hele dagene før kurset og.
Han var veldig flink til det han drev med, og lærte godt vekk.
på det private plan var han veldig koselig, og morsom, men en ting jeg kan utsette på, var det at han blandet seg veldig inn i privatlivet til meg og leiv, og meg og mitt liv. han var veldig standhaftig i meningene sine, og det nyttet ikke å diskutere med han. hehe. og så måtte cindy og jeg være med han fra ni om morgenen til tolv om kvelden hver dag.. hehe.. men vi var på restauranter og spiste pizza, lo og tøysa, og donald drakk "noll sex" (cb, 0,6)
Så alt i alt: godt opplegg, fornøyde folk, og jeg har alt prøvd meg på det jeg lærte, og det funker kjempe!! :)

Tok ikke et døgn før han forlot oss, før jeg hadde fått mail av han. og han er veldig ok, om vi lurte på noe, måtte vi bare skrive!
har snakket så mye engelsk og nå, og fått opp selvtilliten litt på det området og, wuhu!! snakket tilogmed engelsk i søvne ei natt, haha...

neste kurs blir siste helga i april 2008, så nå får dere begynne å planlegge ;)

Anita&Svarten
09-05-2007, 22:30
øvelse 3: leke med ørene til hesten, få den helt avslappet.
Vi skulle bare dille og dulle med ørene til hesten, og rundt, for å få den til å slappe helt av, og bare la ørene henge.
dette gikk veldig fort, Fanti var allerede avslappet etter munnmassasjen :)

Da hadde hvertfall Svarten fått noia!! HÅÅHÅ!!

Hadde vært gøy å ha rosalita med på sånt.. nye kursponnisen det ;)
Har gjort slik med henne som dere gjorde med cordeoen, og det gikk kjempebra:) Så det på hundedressur faktisk, men ponnis kan brukes til så mangt! :lol:

Harneshaug
09-05-2007, 22:32
Så Kjekt!!!!!! Hørtes kjempeflott ut.... sukk...
Tenk så gøy å fått vært med!
Hi hi hi... så bilde av han på nettet ja. Har en hang til hestekarer med langt hår, men om han har klipt seg får det bare være :lol:
Så bra at det fungerte med begge hestene dine da og at du fikk lrt så mye!

Harneshaug
09-05-2007, 22:33
Da hadde hvertfall Svarten fått noia!! HÅÅHÅ!!

Hadde vært gøy å ha rosalita med på sånt.. nye kursponnisen det ;)
Har gjort slik med henne som dere gjorde med cordeoen, og det gikk kjempebra:) Så det på hundedressur faktisk, men ponnis kan brukes til så mangt! :lol:

Han hadde sikkert fått det til på et blunk!:) Mange av disse hestefolkenene som har enorm utstråling overfor hestene....
Vi får slenge oss med neste gang Anita?!

Anita&Svarten
09-05-2007, 22:38
Han har virkelig sperre for de ørene.. Han stod hos Ole.Johansen i en måned, og han fikk det ikke til.. Virker som han er blitt klippet i ørene, for han har en psyisk sperre på en måte, og er redd for sakselyd.. Var ikke derfor han stod der da, men han kunne jo like godt se på det i samme slengen.

Rosalita som er storsatsinga nå :)

Kaja
09-05-2007, 23:34
GØY å lese referat, mye av det er så likt det jeg pleier å gjøre! :D
Jeg MÅ på det kurset neste år!

Anita&Svarten
09-05-2007, 23:41
Mini Fh treff? :lol:

LisaFi
18-05-2007, 22:00
Kjempefine referater, gøy å lese! :)

RenateSJ