PDA

Se full versjon : E-vitamin

ZK
29-04-2007, 16:21
Drev og mikset sammen noe for til en av hestene på stallen her om dagen, som da fikk e-vitamin..

Jeg måtte jo prøve det da:lol: Smakte litt godt faktisk, men det har vel ikke noe temaet å gjøre..

Lurer bare på litt om bruken av e-vitamin tilskudd..

Når bruker man det?
Hva hjelper det mot?

Denne hesten som jeg lagde bøtten til, fikk e vitamin pga den fikk en del olje, og da skulle man bruke litt mer e-vitamin..

Om man skulle gi for mye? Er det vannløselig så hesten bare tisser det ut igjen,sånn som b-vitamin?

Anniken B
29-04-2007, 16:27
E-vitamin er fettløselig. Det brukes hovedsaklig som en antioksidant, det hjelper kroppen å bli kvitt frie radikalier (slaggstoffer). Hester i trening kan ha nytte av å få ekstra e-vitamin da det hjelper å fjerne bl.a. melkesyre.

~Anniken

Kristina og Ozzy
29-04-2007, 23:00
Mange gir jo tilskudd av selen og vit e blandinger til hester i trening... Men jeg har også ofte lurt på hvor lett det er å gi for mye/overdosere, og hvor farlig dette evt kan være?

Anniken B
30-04-2007, 01:47
Har sjekket litt forskjellige kilder nå, og alle konkluderer med at det er vanskelig å overdosere e-vitamin i seg selv da det ikke er like vanskelig å kvitte seg med som andre fettløselige vitaminer. Selen derimot (som er tilsatt i mange e-vitamintilskudd da det trengs for at e-vitamin skal funke) er giftig for hest dersom man gir for mye. Men om du følger doseringa på pakken skal du nok være på trygg grunn. Jeg kan se om jeg finner noen tall på hvor mye selen som skal til før det er skadelig.

~Anniken

ZK
30-04-2007, 22:00
Så det kan være lurt å gi til hest i trening altså?

LisaFi
30-04-2007, 23:24
E vitamin er såvidt jeg husker fra en eller annen ugjenfinnelig kilde også veldig viktig for unghestens utvikling av muskulatur.

Sykdommer som rakitt kan unngås ved tilskudd av E-vitamin (*der det behøves) til unghest som er satt i trening.

Kristina og Ozzy
19-05-2007, 22:16
Jeg kjøpte et selen+e-vit tilskudd fra Equine America nå, og der står det at anbefalt daglig dose vil tilføre hesten 1 mg selen pr dag. Dette vil vel ikke kunne være skadelig, eller?

Mirakel
21-07-2007, 03:55
http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=NO&ScreenWidth=1280

E-vitamin er vel mest for muskelbygging.. både for unghester som du sier LisaFi, men også for eldre hester som skal jobbe / konkurransehester. Jeg bruker det som er den linken til høøks, den virker bra hittil;) Har ikke brukt det på en stund, fordi bøtta er borte xD Men det skal være en sånn måleting nedi den da.. av plast der det står doseringsmengden. 30 mg tror jeg det var av pulveret en gang om dagen etter trening tror jeg det var ;)

Anniehesten
23-07-2007, 11:03
Jeg kjøpte et selen+e-vit tilskudd fra Equine America nå, og der står det at anbefalt daglig dose vil tilføre hesten 1 mg selen pr dag. Dette vil vel ikke kunne være skadelig, eller?

Det merket du har kjøpt er et veldig bra merke!!!!! =) Det skal veldig mye til for å overdosere E vitamin-- E- vitamin som beskrevet i tråden her er bra for å hjelpe til med å få musklaturen til å slippe melkesyren!

Når det oppstår en "feil" i enzymutskillelsen i musklaturen pga en krampe/ strekk etc slik at muskelen blir så hard at den ikke slipper gjennom enzymer/ melkesyre kan det oppstå en akutt forgiftning i mukskelen-- enkelt forklart!

E- vitamin er med på å lette utskillelsen av enzymer.

Om hesten din er myk og fin selv etter trening--(vel så viktig å skritte ut ikke bare ti minutter--) behøver den sannsylighvis ikke tilskudd mne i perioder med mer trening enn ellers kan det være greit! =) ;)