PDA

Se full versjon : Pat Parellis 7 games

IngvildK
28-04-2007, 21:04
Hva er din mening om 7 games? Har du praktisert det med din hest?

:)

Mari
28-04-2007, 21:16
Jeg synes de virker veldig bra. Gjennomførte alle lekene med Glittra, kom ikke såå lang med Miss (vi sleit litt..), men jeg synes de er fine å plukke frem nå og da :)

Ingvild
28-04-2007, 21:20
Funkar fint viss du vil gjere noko annleis en dag, i tillegg får du bruk for det seinare. :)

Kaja
28-04-2007, 22:19
Seven games er IKKE en del av hverdagen til meg og Meeg..

Mocca84
28-04-2007, 23:36
Søssa mi skal ta gokjenne level 1 og samboern hennes skal gå helt til level 4... jaja, jeg tror jeg holder meg til level 1 når den kommer tilbake for nye kurs til høsten... :) India ble mye mer gøy å ha med å gjøre etter at søssa hadde henne med... men etter som jeg ikke var med er det værre for meg å bruke det på henne også...
Må vell få søssa til å komme å lære meg nå da... :D

Falo
28-04-2007, 23:50
hei!
7 games er i hvertfall flott for unge hester, men også for eldre!

anita&el-key
29-07-2007, 23:30
7 games, er for meg den naturlige måten å kommunisere med hester, leke med hester og lære nye ting sammen med dem.
Det er jo akkurat de samme lekene som hester leker med hverandre:p

Det er den kuleste ting å studere hester som leker sammen i flokk, se hvilke leker de leker, hvordan de bruker fasene sine og hvem som kontrollerer hvem:cool:

Katrinesf
30-07-2007, 00:07
Er det noen som har 7 games oversatt til norsk noe sted?
Mottas med stor takk!

(beklager hvis jeg stjeler tråden litt..)

Gjest-
30-07-2007, 00:11
Yes ;)

http://www.angelfire.com/ct2/klikk/leker.html

Katrinesf
30-07-2007, 01:16
Åh, tusen takk! :)

Tornado
03-08-2007, 16:40
7 games har hjulpet meg en del, etter jeg begynte med det føler jeg jeg har fått bedre forhold til Tornado..

anita&el-key
14-08-2007, 13:50
Mottas med stor takk!

Se på www.smedbakken.no

Tyzonsdoll
22-08-2008, 13:09
jeg praktiserer the seven games hver dag. De er god for mange ting som motivasjon, følsomhet, forståelse osv osv.

Mathea
22-08-2008, 13:47
Mottas med stor takk!

1 Den vennlige leken (the friendly game)
Denne leken viser hesten at du er vennlig innstilt, du er til å stole på og du vil ikke spise den!
Du skal her få hesten til å stole helt på deg, slik at du kan ta overalt på hesten med vennlige strøk, først med hendene dine, og siden med et tau og en "gulrotpinne" (carrot-stick).
Siden brukes denne leken når du skal belønne hesten, eller når du trenger å berolige den.

2 Pinnsvinleken (the porcupine game)
I denne leken lærer hesten å vike fra press. Du legger på press, holder og øker presset helt til hesten flytter seg, hvorpå den belønnes med at du fjerner presset. Leken gjør hesten mer sensitiv, og du vil etterhvert få en hest som viker for et ørlite trykk.

3 Kjøreleken (the driving game)
Her skal også hesten vike for press, men uten at du er nær den. Kroppsspråket ditt skal flytte hesten både forover, bakover og til begge sider.

4 Jojoleken (the jojo game)
Hesten lærer her å rygge vekk fra deg og å komme mot deg på dine signaler.

5 Sirkelleken (the circle game)
Hesten går eller løper i en sirkel rundt deg, og lærer å holde gangartene, inntil du ber om en ny gangart eller at hesten skal komme inn til deg. Leken gjør hesten mer oppmerksom på deg.

6 Sideveisleken (the sideway game)
Du flytter hesten sideveis, ved å legge press vekselvis på forpart og bakpart. I begynnelsen bør du ha et gjerde foran hesten for at den skal forstå at den skal gå til siden.

7 Skviseleken (the squeeze game)
Du ber hesten gå mellom deg og en gjenstand, for eksempel gjerdet. Gradvis kan du gjøre passasjen hesten skal gå gjennom trangere.

kilde: ponnistallen.com

Kaja&HP
22-08-2008, 13:50
er en del av hverdagen ja :)

missy_
22-08-2008, 19:49
Jeg har gått igjennom level 1,2 og påbegynnt level 3 med Frigge. Seven games bruker jeg hver dag, for å blandt annet sjekke humør og vilje. Jeg syns seven games er grunnstøtten i parellis program. Og etter å studert dette mere og mere, så har jeg gjort opp mine meninger om parelli. Og har valgt å ikke fullføre lever 3, og ikke få det godkjent, slik at jeg ikke blir Parelli-Instruktør. Men seven games var det beste som kom ut av parelli studeringen vil jeg si. Anbefaler alle å ta Leven 1, men videre er slett ikke nødvendig etter min mening.

keb&Scaran
18-09-2008, 00:05
jeg står i en ren parelli stall :) og de 7 lekene har hjulpet på det meste. jeg har blitt helt hektet, og meg og scaran er på level 2 nå :)

TheaHøili
28-09-2008, 22:54
Det jeg synes er synd er at parelli metodene faktisk fungerer så bra som det gjør!

Sofie&Lavageitene
28-09-2008, 22:56
Hvorfor skal man påføre ett ubehag, fremfor å motivere hesten til å gjøre som du vil?

TheaHøili
28-09-2008, 22:59
Du motiverer jo hesten til å unngå ubehaget!

Sofie&Lavageitene
28-09-2008, 23:02
Jo da, men hvorfor ikke motivere uten ubehag?

HannaC
28-09-2008, 23:05
De 7 lekene har utviklet meg som rytter og venn hos hesten, og utviklet forståelse. Jeg hadde ikke hatt det synet på hestehold som jeg har i dag uten de lekene. Jeg og Linus har knyttet nære bånd via disse lekene:)

TheaHøili
28-09-2008, 23:13
Det har dere helt sikkert.
Men uansett hvordan man vrir og vender på det bruker Parelli positiv straff og negativ forsterkning.

TheaHøili
28-09-2008, 23:14
Jeg trur at hvis man følger Parelli metodene hele veien vil du få en farlig hest som bare venter på å eksplodere!

keb&Scaran
28-09-2008, 23:20
Jeg har gått igjennom level 1,2 og påbegynnt level 3 med Frigge. Seven games bruker jeg hver dag, for å blandt annet sjekke humør og vilje. Jeg syns seven games er grunnstøtten i parellis program. Og etter å studert dette mere og mere, så har jeg gjort opp mine meninger om parelli. Og har valgt å ikke fullføre lever 3, og ikke få det godkjent, slik at jeg ikke blir Parelli-Instruktør. Men seven games var det beste som kom ut av parelli studeringen vil jeg si. Anbefaler alle å ta Leven 1, men videre er slett ikke nødvendig etter min mening.

du blir jo ikke instruktør for at du fullfører level 3. for og bli instuktør må du ha 3 anbefalinger fra andre instruktører, før du blir vurdert og bli godkjennt instruktør.
(skrev ordet instruktør litt mange ganger der ja hehe:p)

TheaHøili
28-09-2008, 23:20
Slik jeg ser det overdominerer Parelli hesten. Han bruker ikke bare "heste språk" ofte må hesten gjette seg til hva den skal gjøre og jeg har ALDRI sett en hoppe med føll som får føllet til å leke no jojjo lek...

Jeg har også sett lastefilmen hans som han ikke selger lenger fordi han fikk så manhe negative reaksjoner på den.

HannaC
28-09-2008, 23:22
Det har dere helt sikkert.
Men uansett hvordan man vrir og vender på det bruker Parelli positiv straff og negativ forsterkning.

Hø? Var den mot meg?

TheaHøili
28-09-2008, 23:24
Ikke direkte, den var mot alle som bruker parelli uten noen form for positiv forsterkning i tillegg

LisaFi
28-09-2008, 23:34
Jeg trur at hvis man følger Parelli metodene hele veien vil du få en farlig hest som bare venter på å eksplodere!

Interessant! Kunne du tenke deg å begrunne hvorfor? Hva er det med disse metodene som gir "tikkende bombe" ?

HannaC
28-09-2008, 23:37
Interessant! Kunne du tenke deg å begrunne hvorfor? Hva er det med disse metodene som gir "tikkende bombe" ?

Det lurte jeg også veldig på..

TheaHøili
28-09-2008, 23:38
Det kan jeg!
Dette mener jeg fordi en som hele tiden blir undertrykka vil en eller annen gang få nok. Når det går så langt at hesten når bunn vil den slutte å tenke og instinktet vil ta over, da vil enten hesten flykte eller forsvare seg. Dette har jeg hørt flere historier om og møtt en hest dette har skjedd med.

keb&Scaran
28-09-2008, 23:42

det er vel det dummeste jeg har hørt. da har du ikke fått med deg poenget med parelli sitt program. jeg står på en ren parelli stall, der hun som underviser oss har reist rundt i australia i 15 år. og gått i lære hos di største parelli instruktørene der. og reist med pat parelli.
poenget med hele parelli, er å komunisere med hesten, slik den komuniserer med andre hester. når hestene skal finne ut hvem som er flokk lederen, leker den di 7 lekene, og den som vinner alle lekene blir lederen. så det er derfor du ser noen ganger at det faktisk er den minste hesten som er flokk lederen. for det har med inteligens og gjøre.
og det er derfor vi mennesker skal begynne og komunisere med hestene på deres språk, pga vi er smartere en dem.
mennesker er rovdyr,kjøttetere,fulle av følelser, og når vi blir sinte blir vi fulle av adrenalin. så det er egenlig helt unaturlig for hesten og sammarbeide med oss.så når det er en metode man kan sammarbeide med hesten sin på, en naturlig rettferdig måte, så synes jeg det er helt fantastisk =). når en hest vil flytte på en annen hest, så gir den altid 4 sjanser, og det samme gjør vi, og min fase 4, kommer ikke i nerheten av det en hest sin fase 4 er. jeg vil aldri kunne gjøre den like "hard". men man lager et ubehag, slik at hesten neste gang tenker, hmm jeg bør nok heller flytte meg ja. =). men man skal altid ver rettferdig, og ikke gjøre noe i agresjon. man skal ver som et strømgjerde. lener hesten seg på det, får den et støt. hylig skriking og straff er rovdyr adferd. en hest forstår ikke straff, den forstår bare det som skjer i samme sekundet, derav sammenligningen med et strømgjerde.
så det er min mening, sikkert mange som er uenige hehe.

TheaHøili
28-09-2008, 23:52
Kansje jeg ikke har fått med meg poenget, men hovedmålet har liten betydning det er veien parelli bruker jeg ikke liker. Jeg forstår også at det er en veldig appelerende metode å bruke, for man får raske resultater. Jeg kjenner fler eks parelli trenere som sluttet av den grunn at de faktisk kunne se på hesten av den ikke trivdes.
Jeg har aldri sett hester "logere" hverandre og jeg trur ikke jeg kommer til å se det heller...
Jeg synes også at man bør kommunisere med hesten på dems språk, men da kan man ikke sette på en grime med tau å slenge på det for det er ikke hestespråk!
Nyere viten definerer straff som noe som reduserer en adferd derfor forstå hester staff siden det er mulig å avlære en adferd på hest.

LisaFi
29-09-2008, 00:11
Det kan jeg!
Dette mener jeg fordi en som hele tiden blir undertrykka vil en eller annen gang få nok. Når det går så langt at hesten når bunn vil den slutte å tenke og instinktet vil ta over, da vil enten hesten flykte eller forsvare seg. Dette har jeg hørt flere historier om og møtt en hest dette har skjedd med.

Jeg har tenkt tanken i en annen sammenheng, en travkusk som etter min mening kjører "ufint" mot hestene. Personen har -flere ganger faktisk- blitt slått brutalt ut av vogna "plutselig" av hester som aldri har vist slik oppførsel før.. Sammenheng? En dag er det slutt, man har nådd bunnen av hva de finner seg i - og SÅ?

Hva skjedde med den hesten som du har møtt? Eller rettere sagt, hva gjorde den?

keb&Scaran
29-09-2008, 01:00
Kansje jeg ikke har fått med meg poenget, men hovedmålet har liten betydning det er veien parelli bruker jeg ikke liker. Jeg forstår også at det er en veldig appelerende metode å bruke, for man får raske resultater. Jeg kjenner fler eks parelli trenere som sluttet av den grunn at de faktisk kunne se på hesten av den ikke trivdes.
Jeg har aldri sett hester "logere" hverandre og jeg trur ikke jeg kommer til å se det heller...
Jeg synes også at man bør kommunisere med hesten på dems språk, men da kan man ikke sette på en grime med tau å slenge på det for det er ikke hestespråk!
Nyere viten definerer straff som noe som reduserer en adferd derfor forstå hester staff siden det er mulig å avlære en adferd på hest.

når du bruke parelli, får du en hest som er avslappet, som respondere, og som stiller deg spørsmål. jeg fikk en helt ny hest etter at jeg begynte med parelli. jeg fikk en hest som var balanser og fornøyd. en hest som fikk bruke hodet sitt, og som fikk utfordringer.
du har tydeligvis ikke sett på mange hester, og du vet tydeligvis ikke hva du bør se etter heller. her en dag så tok meg og to venninnder hestene våre ned i ridehallen. og bare den halvtimen de sprang rundt der nede, så fikk vi se di fleste lekene.

Heidi&Chianti&Lauvinia
29-09-2008, 15:31
Jeg har ikke satt meg godt nok inn i parelli, annet enn at jeg har gjort meg opp en viss mening, så jeg har ikke tenkt å begi meg ut på noen lang diskusjon om det, men ville allikevel kommentere et par ting som virkelig fascinerte meg at noen kan tro og si ...

poenget med hele parelli, er å komunisere med hesten, slik den komuniserer med andre hester. når hestene skal finne ut hvem som er flokk lederen, leker den di 7 lekene, og den som vinner alle lekene blir lederen. så det er derfor du ser noen ganger at det faktisk er den minste hesten som er flokk lederen. for det har med inteligens og gjøre.

Jeg håer virkelig du tuller når du skriver dette. MEner du virkelig at hver gang to hester møtes så går de igjennom Parelli sine leker for å finne ut hvem som er sjefen ?? Det er virkelig .. jeg finner ikke helt ord for hva jeg mener om den påstanden. Ærlig talt, noen hester ER leder, andre må jobbe litt mer for det, noen bare ER lave i rang, andre må være det entene de vil eller ikke. Jeg har altfor ofte sett to hester slippes sammen, snuse på nesene til hverandre, og vips, rangen er plassert, til å kunne svelge en sånn påstand som det der. Samtidig har jeg aldri noen gang sett to hester utføre disse lekene, samtlige av dem, på hverandre. .. hjelp altså Og ja, jeg har brukt disse lekene aktivt tidligere, så jeg vet hva de består av.

når en hest vil flytte på en annen hest, så gir den altid 4 sjanser, og det samme gjør vi, og min fase 4, kommer ikke i nerheten av det en hest sin fase 4 er

Igjen ... du må ikke bare lese bøker, du må se på hester. Noen gir en knapp sjanse, andre gir 100 sjanser. Man kan ikke gå å si at hester alltid gir fire sjanser, hester er individer, noen har en engels tålmodighet med obsternasige bøllefrø under dem i rang, andre har null tålmodighet. Jeg kan garantere deg at min flokksjef ikke gir den andre fire sjanser før hun flytter henne. Hun får kanskje en advarsel, ellers blir hun bare flyttet. Og ja, jeg ser de små signalene.

RenateSJ
29-09-2008, 16:33
Parelli sine 7 leker er en måte MENNESKET kan bruke for å lære seg hvordan vi best kan kommunisere med hestene så de forstår. Hestene kan dette allerede, det betyr ikke at de gjør akkurat hver lek, men at de kan språket vi prøver å lære oss. Bortsett fra å vike fra fysisk trykk mot kroppen, som de ofte går imot i begynnelsen
Som alt fra pisk og bitt til taugrimer, kan også 7 games brukes feil- Da er det ikke nødvendigvis noe feil med "systemet" men formidlingen blir feil mot noen mottakere slik at de ender opp med 1. Frustrerte hester (som kan bli farlige), eller 2. innesluttede hester uten gnist.

Jeg har sett folk som bruker horsemanship/parelli og fortsatt har harmoniske hester med personlighet, og jeg har sett hester som ser ut som marionetter- samme har jeg sett hos hester som ikke har en parelli person som eier....

Thea: Hva med veien sier du er feil? og hvordan mener du man skal gjøre det bedre?
Og hva er raske resultater som du sier er så feil. Hvilke resultater på hvor lang tid mener du er riktig?
Veldig få av oss klarer noen gang å snakke perfekt "hest", men vi kan gjøre vårt beste og lære så mye som vi har tid til.
For en ting er iallefall sikkert. En lederhest kan gjøre seg forstått på hva som er lov og ikke lov på sånn omtrent 2 sekunder. Så om vi klarer å få formidlet våre grenser på 5 minutter, har vi jukset da? Tatt snarvei?

(får legge til at jeg ikke er noe superfan jeg heller, men jeg er åpen for alle veier til rom, og å forkaste noe så totalt forstår jeg ikke. såfremst det ikke er snakk om pessoabitt :D )

Kaja&HP
29-09-2008, 19:18
Det kommer helt ann på hesten, og måten det blir brukt på som ugjør resultater.
Hesten min har utifra NH og andre diverse ting blitt en myye roligere og blidere hest.
Da jeg fikk han kastet han av alle som satt seg opp, bet og var hissig.
nå er han en mye roligere og glad hest!
Senest i dag var jeg på tur med han (før løp han bare ut med andre ryttere) men i dag red en 13 år gammel jente han, mens jeg red en annen hest.
Han virkelig slappet av å koste seg. I forrhold til å spenne seg og steile som han gjorde før..
Så å si att alle hester som blir brukt parelli (og andre NH ++) på bare mister gnisten, og blir en tikkende bombe er feil.

Det kommer som jeg sa ann på måten det blir gjort på!
hesten min har i hvertfall forandra seg en hel del! den positive veien!

Men det hjelper såklart ikke bare å sitteå lese bøker. Det beste er å sitte å studere hesteflokker :)

Heidi&Chianti&Lauvinia
29-09-2008, 22:19
Som med alt annet : Det er kort og godt snakk om å finne balansen mellom å dominere og bruke språket dyrene forstår, og å regelrett kue dem. Det er to helt forskjellige ting. Man finner kuede hester innen folk som tror de driver med NH, i parelli, og på hvilken som helst ridestall med *vanlige* sprang og dressurhester hvor eiern ler høyt av NH. En hest med døde øyne uten livgnist er supertrist, uansett hvilken leir den hører hjemme ...

det er dog ingen tvil , at hester flest trives med klare grenser, å bli dominert, i stedet for selv å dominere, ha en leder de stoler på, og vet hvor de har. og som gidder å prøve å forstå dem, samt gjøre seg forstått selv.

TheaHøili
29-09-2008, 22:56
keb&Scaran, jeg har helt sikkert ikke sett nok hester og siden jeg har interessen så håper jeg heller ikke det, men jeg har da sett en del på de 16 årene jeg har drevet med dem. Jeg er overbevist om at jeg vet ganske godt hva jeg skal se etter (ville vært dumt å tvile på det jeg trur på), men jeg kunne sikkert lært å lese og se mer og bedre (ellers ville jeg jo stoppet opp på det jeg kan til nå og jeg vil fortsatt lære). At de hestene "lekte" parelli lekene trur jeg ikke på og vil nok ikke tru det før jeg virkelig ser det med egne øyne.

RenateSJ, jeg synes ikke man skal 1 følge et system på alle hester, 2 bruke kun positiv straff og negativ forsterkning (om du ønsker kan jeg dele opp og forklare ordene for deg, men det er enkel innlærings psykologi så satser på at du forstår). Det jeg synes man bør gjøre annerledes er 1 slutt å si at det er heste språk, 2 behandle individ etter individ, 3 legg til litt positiv forsterkning.
Ingen mennesker klarer å snakke perfekt "hest" fordi vi har så forskjellig anatomi, men vi kan gjøre oss mer forstått en det mange gjør. Egentlig bryr jeg meg ikke så mye om hvor lang tid det tar, men heller at hesten koser seg mens den lærer. Jeg har veldig lite i mot juks, men igjen så lenge hesten har det bra. En leder hest er veldig ofte grusomt tolerant, de dominante derimot er ikke så greie å ha med å gjøre. OT men pessoabitt er kanskje den dummeste oppfinnelsen jeg vet om...

Heidi&Chianti&Lauvinia, ja jeg er enig, en hest ønsker ofte en leder de kan følge og føle seg trygg sammen, men de vil også gjerne ha muligheten til å selv bestemme om du er en god leder, dominerer du hesten vil ikke hesten kunne velge at du ikke er egnet og kan heller ikke forlate deg. Selv om den er løs, dette kan sammenliknes med konemisshandling, kona kan gå men frykter det som kan skje hvis hun går.

Ja noen hester trenger kansje en kort liten runde med litt parelli eller dominering, men å følge systemet/programmet strider mot min tro og mine treningsprinsipper.

Sofie&Lavageitene
29-09-2008, 22:59
keb&Scaran, jeg har helt sikkert ikke sett nok hester og siden jeg har interessen så håper jeg heller ikke det, men jeg har da sett en del på de 16 årene jeg har drevet med dem. Jeg er overbevist om at jeg vet ganske godt hva jeg skal se etter (ville vært dumt å tvile på det jeg trur på), men jeg kunne sikkert lært å lese og se mer og bedre (ellers ville jeg jo stoppet opp på det jeg kan til nå og jeg vil fortsatt lære). At de hestene "lekte" parelli lekene trur jeg ikke på og vil nok ikke tru det før jeg virkelig ser det med egne øyne.

RenateSJ, jeg synes ikke man skal 1 følge et system på alle hester, 2 bruke kun positiv straff og negativ forsterkning (om du ønsker kan jeg dele opp og forklare ordene for deg, men det er enkel innlærings psykologi så satser på at du forstår). Det jeg synes man bør gjøre annerledes er 1 slutt å si at det er heste språk, 2 behandle individ etter individ, 3 legg til litt positiv forsterkning.
Ingen mennesker klarer å snakke perfekt "hest" fordi vi har så forskjellig anatomi, men vi kan gjøre oss mer forstått en det mange gjør. Egentlig bryr jeg meg ikke så mye om hvor lang tid det tar, men heller at hesten koser seg mens den lærer. Jeg har veldig lite i mot juks, men igjen så lenge hesten har det bra. En leder hest er veldig ofte grusomt tolerant, de dominante derimot er ikke så greie å ha med å gjøre. OT men pessoabitt er kanskje den dummeste oppfinnelsen jeg vet om...

Heidi&Chianti&Lauvinia, ja jeg er enig, en hest ønsker ofte en leder de kan følge og føle seg trygg sammen, men de vil også gjerne ha muligheten til å selv bestemme om du er en god leder, dominerer du hesten vil ikke hesten kunne velge at du ikke er egnet og kan heller ikke forlate deg. Selv om den er løs, dette kan sammenliknes med konemisshandling, kona kan gå men frykter det som kan skje hvis hun går.

Ja noen hester trenger kansje en kort liten runde med litt parelli eller dominering, men å følge systemet/programmet strider mot min tro og mine treningsprinsipper.

*klappe for thea*

TheaHøili
29-09-2008, 23:13
Hvis alle bare investerer i "Don't Shoot the Dog!" av Karen Pryor kan man lære hvordan trene et individ på positiv forsterkende metoder, og en hel del andre ting ang læring...

Sofie skal jo selvfølgelig få låne min.!

Sofie&Lavageitene
29-09-2008, 23:15
Jeg gleder meg som et barn til parelli-filmene som er på vei, jeg thea:D

TheaHøili
29-09-2008, 23:22
De er ikke på vei enda, det er bare Ellen filmene som er på vei. De må lages først, men vurderte nesten å kjøpe dem siden jeg regner med at det tar laaang tid før jeg får dem, og Tommy Arvidsson selvfølgelig.
OT er ikke lenge til du må være ferdig med Mark Rashid boka for da skal du lese ikke skyt hunden!

missy_
30-09-2008, 00:46
du blir jo ikke instruktør for at du fullfører level 3. for og bli instuktør må du ha 3 anbefalinger fra andre instruktører, før du blir vurdert og bli godkjennt instruktør.
(skrev ordet instruktør litt mange ganger der ja hehe:p)

Jeg vet, men for å bli det igjen, så må du ha godkjent levelene, noe jeg som sagt valgte å ikke gjøre. Skjønner? :p

Sofie&Lavageitene
30-09-2008, 01:54
Hvorfor fullførte du ikke?:p av ren nyskjerrighet altså

missy_
30-09-2008, 02:16
Hvorfor fullførte du ikke?:p av ren nyskjerrighet altså

Var mange grunner til det. Jeg fant ut at det var mye med parelli jeg ikke likte, men også my jeg likte. Så veldig kort forklart så ville jeg heller kombinere å skape mitt eget. Ta deg jeg har lært av hesten, og litt av parelli, litt fra her og der, rett og slett.

Og Parelli ble for meg etter hvert bare Amrikansk skryte greie, noe jeg ikke følte for å sponse mere enn det allerede var blitt sponset. Mannen er kjempe flink han, det er ikke det. Men syns det ble mye tull etter level 2. Så det er vel kort forklart grunnen til det. :) Men parelli er alikevell de beste av disse Amrikanske skryte mennene syns jeg. Men nokk er nokk, man tar liksom hintet etter level 2.

Edit: For å si: Det har vært mye disksjon om hva NH er, og Parelli vil jeg si mistet litt tråden etter vært. Siden det virket litt som om de begynnte å gå tom for viktige poeng og gikk over til flaksende teorier. Level 1 er fantastisk, den er gull verd. Men triks har for meg INGENTING med NH og gjøre. NH er naturlig sunt hestevett, ikke bittløst, skoløs, "hesten leve slik som den var født greie". Det handler om hva som er best for hver enkelt hest, og logisk forståelse for hva som er best. Det er ingen fasit på hva som er naturlig hestehold. Det må man dømme etter hvert enkelt individ syns jeg.

RenateSJ
30-09-2008, 08:16
Thea: Jeg er enig med en del av tingene du sier, dog litt mer i en gråsone enn dine bastante meninger. Jeg liker ikke bastante meninger verken den ene eller andre veien, i hestetrening er ikke ting helt svart/hvitt.

Jeg er forsåvidt enig med deg i dine 3 punkter du skriver til meg. Bortsett fra 1 kanskje. Som jeg skrev tidligere så snakker vi ikke flytende hest, men man lærer å fortelle dem ting på en bedre måte så de har lettere for å forstå hva vi vil...

Parelli-folk ser ut til å gjøre litt mye rart, men samtidig er mange av tingene de gjør med på å gymnastisere hestene mer enn en vanlig turhest ville blitt (mener ikke si noe galt om turhester altså), så hvis en turrytter begynner med litt parelli-pusling ved siden av å ri på tur. Er hun skikkelig slem med hesten da? Hvis hesten går fra å være stressa og bøllete til å vente mer på eiers signaler og slappe litt mer av fordi den vet at den ikke kommer noen vei med å stresse, er det negativt?

Er ikke alle disse "metodene" fine inngangsporter til at en del begynner å tenke enda mer "alternativt"? For noen år siden var alt som regnes som NH heeeelt ute i alternativ-verden. Er ikke det kjekt at folk får litt mer kunnskap gjennom Parelli sitt program, istedet for å fortsette å gjøre ting som hesten ikke ser logikken med? Få hesteeiere til å bli litt mer bevisst på hva de gjør og ikke gjør med kroppspråket?

Så holder disse hesteeiere på en stund da, og som missy begynner de å lure på om alt dette er bra. Likeså som de tenkte det samme når de hadde "gammeldags" hestehåndtering (misforstå meg rett), så går de et steg videre, leser litt mer og lærer litt mer og begynner å tenke at kanskje jeg kan gjøre dette enda bedre?
Hadde de kommet dit uten å ha kjøpt et enkelt "program" å følge? Kanskje, kanskje ikke.

Poenget mitt er at, nei jeg er ikke helt enig i parelli programmet. Men jeg syns det kan føre gode ting med seg, og dermed vil jeg ikke forkaste det som djevelens verk.

Alocado
30-09-2008, 09:41

:tilber: Jeg er så enig i det du skriver!!

Heidi&Chianti&Lauvinia
30-09-2008, 11:57
men de vil også gjerne ha muligheten til å selv bestemme om du er en god leder, dominerer du hesten vil ikke hesten kunne velge at du ikke er egnet og kan heller ikke forlate deg.

da tror jeg vi har veldig forskjellig syn på dominans. Min hoppe gir meg veldig klare signaler på at hun synes det er ok å bli dominert. Hun er høgsta sjef i flokken og hun liker det ikke, hun er tydelig fornøyd med at jeg bestemmer over henne (jeg har sett hvordan hun er når hun får bestemem over noen, hun er ingen glad hest da )

Man kan ikke sammenligne dominering med konemishandling ... vi dominerer dyrene våre. Med hest er det så greit at enten er du den dominerende parten, eller så er hesten det. Det er samme hva VI vil, for hesten er det sånn. Dominerer ikke du hesten din, så dominerer hesten deg. Og det er ingen ønsket situasjon... når du flytter på hesten din, dominerer du den.

Det blir akkurat som når vi oppdrar våre barn. Vi dominerer de også. Det betyr på ingen måte at vi er slemme mot dem, men det er vi som bestemmer. Det er vi som setter reglene, og sørger for at de blir holdt. Det er HVORDAN vi gjør dette, som bestemmer hva slags oppdrager eller leder vi er, men dominerer gjør vi åkke som.... og det er faktisk ikke noe galt i det. det er bare sånn det er ..

hvis man med dominering mener vold og mishandling , er det selvsagt et helt annet plan. Men det er faktisk ikke det som er å dominere ....

Hesten min kan i praksis ikke forlate meg uansett om jeg dominerer den eller ikke... den står på min stall og gjerdes inne på min havn... den kan ikke velge meg som menneske. jeg har valgt den hesten. Men jeg kan vise meg som en trygg og solid og rettferdig leder, som hesten liker å være sammen med.

Jeg dominerer mine hester, men om jeg går ut i havna til de, har de allikevel sitt fulle valg om de vil være sammen meg der eller ikke. Når jeg trener de har de ikke noe valg ... det er dessverre det det vil si å være dyr i fangenskap. Og ja, når jeg velger å ri hesten min, da dominerer jeg den. Når jeg setter på et tau og leier den med meg , da dominerer jeg den. Det er å sette på skylapper å tro noe annet.

Kaja&HP
30-09-2008, 12:03
Utrolig bra skrevet Heidi:)

TheaHøili
30-09-2008, 19:23
Thea: Jeg er enig med en del av tingene du sier, dog litt mer i en gråsone enn dine bastante meninger. Jeg liker ikke bastante meninger verken den ene eller andre veien, i hestetrening er ikke ting helt svart/hvitt.

Jeg er forsåvidt enig med deg i dine 3 punkter du skriver til meg. Bortsett fra 1 kanskje. Som jeg skrev tidligere så snakker vi ikke flytende hest, men man lærer å fortelle dem ting på en bedre måte så de har lettere for å forstå hva vi vil...

Parelli-folk ser ut til å gjøre litt mye rart, men samtidig er mange av tingene de gjør med på å gymnastisere hestene mer enn en vanlig turhest ville blitt (mener ikke si noe galt om turhester altså), så hvis en turrytter begynner med litt parelli-pusling ved siden av å ri på tur. Er hun skikkelig slem med hesten da? Hvis hesten går fra å være stressa og bøllete til å vente mer på eiers signaler og slappe litt mer av fordi den vet at den ikke kommer noen vei med å stresse, er det negativt?

Er ikke alle disse "metodene" fine inngangsporter til at en del begynner å tenke enda mer "alternativt"? For noen år siden var alt som regnes som NH heeeelt ute i alternativ-verden. Er ikke det kjekt at folk får litt mer kunnskap gjennom Parelli sitt program, istedet for å fortsette å gjøre ting som hesten ikke ser logikken med? Få hesteeiere til å bli litt mer bevisst på hva de gjør og ikke gjør med kroppspråket?

Så holder disse hesteeiere på en stund da, og som missy begynner de å lure på om alt dette er bra. Likeså som de tenkte det samme når de hadde "gammeldags" hestehåndtering (misforstå meg rett), så går de et steg videre, leser litt mer og lærer litt mer og begynner å tenke at kanskje jeg kan gjøre dette enda bedre?
Hadde de kommet dit uten å ha kjøpt et enkelt "program" å følge? Kanskje, kanskje ikke.

Poenget mitt er at, nei jeg er ikke helt enig i parelli programmet. Men jeg syns det kan føre gode ting med seg, og dermed vil jeg ikke forkaste det som djevelens verk.

Hvis det ikke er svrat/hvitt i heste verden, hvordan er det da mulig å følge et program eller system på alle hester? Selvfølgelig er det gråsoner og jeg synes selv at Pat Parelli er utrolig dyktig på å lese hesten og ettergiften på trykket hans kunne ikke kommet mer korrekt, men jeg er ikke enig i systemet hans alikevel. Om jeg hadde fått muligheten til å bli praktikant hos han hadde jeg tatt jobben uten å blunke, men jeg hadde ikke trent hesten min etter hans system.

Det er ikke noe galt i å prøve ut forskjellige ting og om en tur rytter hadde begynt å pusle med Parelli er ikke det galt. Men da synes jeg man børe sette seg inn i hva man sier og gjør mot en hest. Og legg til litt positiv forsterkning så hesten forstår at alt den gjør ikke er galt. Hvis hesten er stressa er sansynligvis en grunn til det så da ville jeg heller funnet årsaken og trent den med negativ straff og positiv forsterkning.

Jo det er kjempe fine inngangsporter hvis det bare er det, men sjelden forandrer man metoder om de man bruker fungerer fint.

Jeg har selv brukt litt Parelli på hesten min, men da visste jeg at det jeg gjorde med hesten satt hun ikke pris på og jeg som klikkafor positivt forsterket adferden hun gjorde når hun gjorde det riktige. Jeg kunne valgt andre løsninger på problemet, men valgte det letteste og raskeste.

TheaHøili
30-09-2008, 19:36
da tror jeg vi har veldig forskjellig syn på dominans. Min hoppe gir meg veldig klare signaler på at hun synes det er ok å bli dominert. Hun er høgsta sjef i flokken og hun liker det ikke, hun er tydelig fornøyd med at jeg bestemmer over henne (jeg har sett hvordan hun er når hun får bestemem over noen, hun er ingen glad hest da )

Man kan ikke sammenligne dominering med konemishandling ... vi dominerer dyrene våre. Med hest er det så greit at enten er du den dominerende parten, eller så er hesten det. Det er samme hva VI vil, for hesten er det sånn. Dominerer ikke du hesten din, så dominerer hesten deg. Og det er ingen ønsket situasjon... når du flytter på hesten din, dominerer du den.

Det blir akkurat som når vi oppdrar våre barn. Vi dominerer de også. Det betyr på ingen måte at vi er slemme mot dem, men det er vi som bestemmer. Det er vi som setter reglene, og sørger for at de blir holdt. Det er HVORDAN vi gjør dette, som bestemmer hva slags oppdrager eller leder vi er, men dominerer gjør vi åkke som.... og det er faktisk ikke noe galt i det. det er bare sånn det er ..

hvis man med dominering mener vold og mishandling , er det selvsagt et helt annet plan. Men det er faktisk ikke det som er å dominere ....

Hesten min kan i praksis ikke forlate meg uansett om jeg dominerer den eller ikke... den står på min stall og gjerdes inne på min havn... den kan ikke velge meg som menneske. jeg har valgt den hesten. Men jeg kan vise meg som en trygg og solid og rettferdig leder, som hesten liker å være sammen med.

Jeg dominerer mine hester, men om jeg går ut i havna til de, har de allikevel sitt fulle valg om de vil være sammen meg der eller ikke. Når jeg trener de har de ikke noe valg ... det er dessverre det det vil si å være dyr i fangenskap. Og ja, når jeg velger å ri hesten min, da dominerer jeg den. Når jeg setter på et tau og leier den med meg , da dominerer jeg den. Det er å sette på skylapper å tro noe annet.

Ja jeg tok kansje litt i med dominans, men poenget mitt var at med Parelli systemet vil det bli slik. Dette er fordi med Parelli systemet vil man over dominere hesten og den vil tenke at så lenge du kan se den kunne man like gjerne hatt et 100m langt tau på, hesten frykter hva som kan skje hvis den ikke adlyder signalene.

Nå har ikke jeg barn så erfaringsmessig er dette vanskelig for meg å kommentere. Derimot innlæring er mer mitt felt og derfor vil jeg si at med regler trenger man ikke nødvendigvis dominere for å få ønsket adferd, man kan jo enkelt og greit bare forsterke riktig adferd.

Selv om det er et gjerde rundt hesten kan den forlate deg om den ikke setter pris på det du gjør med den (om den er løs), da har den valget i motsetning til hester som er trent etter Parelli overdominerings systemet.

RenateSJ
01-10-2008, 07:55
Da forstår jeg deg litt bedre Thea, ofte man går litt krasst ut først. For jeg er helt enig i at hvis man setter en hest i et system så er det ikke sikkert det er riktig for akkurat den hesten. Det ER veldig viktig å forstå at det er individer vi holder på med, og man må lære seg å lese dette.
Alikevel står jeg fast på at 7 games ikke er det værste du kan gjøre. Mulig du snakker om hele programmet til parelli? Isåfall har ikke jeg kjennskap til hva du snakker om, forholder meg til trådstarter som spør om 7 games.

Har forøvrig sett folk som bruker mye positiv forsterkning ha en hest med samme utrykk og væremåte som parellitrente hester...

Ja jeg tok kansje litt i med dominans, men poenget mitt var at med Parelli systemet vil det bli slik. Dette er fordi med Parelli systemet vil man over dominere hesten og den vil tenke at så lenge du kan se den kunne man like gjerne hatt et 100m langt tau på, hesten frykter hva som kan skje hvis den ikke adlyder signalene.

Ang dette, så vil jeg gjerne at hesten skal tenke at jeg også kan nå den om den er langt unna meg. Ikke fordi jeg skal komme og TA den. Men fordi den kanskje må regne med å måtte bevege litt på beina sine. Hvis dette er overdominans, så er jeg vel et monster jeg da.

TheaHøili
01-10-2008, 21:06
Da forstår jeg deg litt bedre Thea, ofte man går litt krasst ut først. For jeg er helt enig i at hvis man setter en hest i et system så er det ikke sikkert det er riktig for akkurat den hesten. Det ER veldig viktig å forstå at det er individer vi holder på med, og man må lære seg å lese dette.
Alikevel står jeg fast på at 7 games ikke er det værste du kan gjøre. Mulig du snakker om hele programmet til parelli? Isåfall har ikke jeg kjennskap til hva du snakker om, forholder meg til trådstarter som spør om 7 games.

Har forøvrig sett folk som bruker mye positiv forsterkning ha en hest med samme utrykk og væremåte som parellitrente hester...

Ang dette, så vil jeg gjerne at hesten skal tenke at jeg også kan nå den om den er langt unna meg. Ikke fordi jeg skal komme og TA den. Men fordi den kanskje må regne med å måtte bevege litt på beina sine. Hvis dette er overdominans, så er jeg vel et monster jeg da.

Ja jeg også ønsker å kunne få tak i hesten min selv om den er langt unna, men jeg vil at hesten skal ønske å komme for den vil være med meg og ikke kommer fordi den vet at hvis den ikke kommer vil noe ubehagelig skje.

Tyzonsdoll
01-10-2008, 22:27

Var du i usa å tok lvl 1, 2 og 3. Alle som skal bli innstruktører må gå skole hos pat parelli. Han er den eneste som kan trene folk til å bli innstruktører og den utdannelsen er dyyyyr!!! man blir ikke innstruktør ved å fullføre alle lvl på student nivå.....

Tyzonsdoll
01-10-2008, 22:31
Eddy mode som sa det til meg, som er innstruktør:P

RenateSJ
02-10-2008, 08:19
Ja jeg også ønsker å kunne få tak i hesten min selv om den er langt unna, men jeg vil at hesten skal ønske å komme for den vil være med meg og ikke kommer fordi den vet at hvis den ikke kommer vil noe ubehagelig skje.

Hva er behagelig og hva er ubehagelig?
Hvis du skal ri/trene, og hesten din ikke kommer... Lar du den få fri den dagen? Bare spør fordi jeg er nyskjerrig ;)

TheaHøili
02-10-2008, 16:23
Hva som er behagelig og hva som er ubehagelig er jo opp til hesten å avgjøre...
Hvis den ikke kommer fordi den ikke vil trene/være med meg den dagen så er det ikke umulig at jeg gir hun fri. Det har nå sjelden skjedd, det er ikke uvanlig at hun står å roper etter meg når jeg kommer. Men de gangene det skjer går jeg som regel bort til hu, ser ann humøret og spør om hu vil ha på grima og være med meg. Og noen ganger må hu selv om hu ikke har lyst, fordi jeg har lyst...

missy_
13-10-2008, 00:03
Var du i usa å tok lvl 1, 2 og 3. Alle som skal bli innstruktører må gå skole hos pat parelli. Han er den eneste som kan trene folk til å bli innstruktører og den utdannelsen er dyyyyr!!! man blir ikke innstruktør ved å fullføre alle lvl på student nivå.....

Ser ut til at ordvalgene ble feil, for du har nok missforstått. Jeg har tatt alle 3 som hjemmestudie, og det endte med det. Mulig du må til usa for å bli instruktør, det vet jeg ikke. Fordi at det har aldri interessert meg å kalle meg parelli intstruktør, som jeg har gjenntatt mange ganger nå.

Jeg mente at jeg valgte å ikke få godkjent fordi, for meg ble parelli mere og mere bullshit om jeg skal si det rett ut. Derfor valgte jeg å ikke fullføre! Jeg tar på meg småoppdrag i nærområdet når jeg blir spurt, om å hjelpe med "problemhester" og da bruker jeg kun seven games i min trening evt lek av parelli sine metoder. Å med det mener jeg at jeg ikke ville fullføre, og bli noe "parelli instruktør"! For jeg anbefaler ikke folk jeg møter i mine oppdrag til å studere parelli. Og om jeg skulle tatt på meg oppdrag å jobbet etter parelli sine prinsipper, så hadde det blitt i hermetegn parelli. Noe jeg ikke ønsket, og da valgte jeg å ikke sende inn video, å få det godkjent. Fordi jeg utviklet mine egene syn og metoder, som jeg ville jobbe ut i fra.

Maria&Gledi
05-04-2009, 22:30
Er det noen som vet om noen som holder kurs innen Parelli-metodene? Evt. Gode steder man kan finne ut litt om hvordan man gjør ting selv? :)