PDA

Se full versjon : Heeeerlig! :)

Flashback
27-04-2007, 22:04
I dag red jeg på utebanen, en rundpaddock på ca. 25 m i dia. Hadde ridd i ca 30 min., Hløkk var kjempeflink hele økta og jeg bestemte meg for å la henne løpe litt uten sal og slikt. Salte av henne, la utstyret på plass og måtte få henne til å løpe på en eller annen måte. Ga henne et lite klaps på stompen, men neida, hun skulle ikke noe sted. Huiet litt på henne, men neida, hun skulle fortsatt ingen steder. Da ble jeg litt sinna, for atte.. Ja. Hehe. Men så skulle jeg gå inn på stallen for å hente ett eller annet som jeg kunne få henne til å gå med, men det hun gjorde, var å følge etter meg der jeg gikk.

Hun fulgte tett inntil, hodet planta på siden og nekta å gå en annen vei. Gikk i serpentiner, gikk sidelengs og snudde meg, og hun fulgte etter. Det var en utrolig følelse å bare gå der med hesten hakk i hel, og jeg hadde jo ingen ting som festet henne til meg utenom tryggheten. Ingen leietau, ingen grime, ikke hodelag.. Ingenting!

Jeg er så glad i Hløkk. :klemme:
*veeldig glad nå!* :)

Sol
27-04-2007, 23:55
For meg hørtes ikke dette så veldig positivt ut i det hele tatt: for hesten. dersom du med litt enkle håndbevegelser kunne sendt hesten fra deg.. ja så hadde det vært vel og bra.. men for meg høres det ut til at du har dominert hesten din til ikke å tørre å gå ut fra deg.. til å holde seg tett inntil deg fordi den veit at dette betyr fri fra å løpe rundt i ring.Enten fordi den ikke orker mer dominans, eller fordi den sniker seg unna mer jobb. Ideellt sett skal ikke en hest komme inn til deg og følge etter deg før du har bedt den om det, og da skal den være like lett å få fra deg igjen som den var å invitere inn. Alt annet er enten for mye dominans eller for lite respekt.. hesten blir enten så dominert at den tigger om å få slippe mer av det ved å holde seg til deg, eller den sniker seg unna ved å gjøre det den tror at du ønsker av den...
dette er grunnen til at jeg er VELDIG skeptisk til hvordan folk bruker rundpaddock....

Mandarinhest
28-04-2007, 00:09
Enig med Sol!

Synes heller ikke dette høres helt lovlig ut.

Vet ikke helt jeg. Er man for mye sjef så blir hesten redd og føler at den må være sammen med deg, ellers lunter den unna.

Hmm, nja, vet ikke helt jeg..

Flashback
28-04-2007, 00:10
Hva er egentlig så negativt med at hun ikke går noe sted? "Rundpaddocken", som vi kaller den, er et slags beite som tilhører utegangsstallen (som er mulig å stenge av, naturligvis). Det er fullt av ting som er mye mer interessante enn det jeg er rundt om i den, så jeg forstår ikke helt problemet. Hun valgte meg forran de? Da ser jeg ikke det negative i det.

JEG ga henne lov til å gjøre hva nå enn hun ville, det var jo hun som ikke ville gå. Jeg ga henne full rett til det, åpna veien og ville ha henne fremover, men når hun ikke rører seg av flekken.. Er det min feil da? (PS: Hun var positiv hele tiden, ørene frem og var oppmerksom, så bort av og til, og det så ut som hun heller ville være hos meg da.. :confused:)

Bare lurer, altså, men jeg forstår ikke helt..

IngvildK
28-04-2007, 00:17
Om hesten hadde hatt den respekten som det utifra innlegget ditt virker som om den har, bør den være like enkel å sende ut som å be inn. Hvis den ikke går fra deg når du ber om det - men derimot kommer inn når du ikke har bedt om det - er det noe som i mine ører høres feil ut.

LisaFi
28-04-2007, 00:17
Litt derfor jeg er katte-menneske og ikke bikkje-menneske jeg også. For all del, misforstå meg rett, bikkjer er ålreite dyr!

Men de er flokkdyr, og "må" ha noen rundt seg av naturlige grunner, mennesker er et slags substitutt for flokken den aldri får.
Sånn sett er kanskje hunder litt dummere enn hester, fordi hunder ser ut til å være lettere å dominere? Og ivrigere etter å "kryype"?

Katter, derimot, velger selv hvem de vil være hos, OM de vil kose, og hvor og hvordan det skal skje. Og når det er ferdig, så ER det ferdig.
OG det må man bare respektere.

Dette synes jeg er deilig, og det minner meg på at dyr må ha litt "fritid" til å være dyr også.

Hester som ALLTID og ustanselig domineres til lydighet og underkastelsesøvelser, blir til slutt hester som i alle fall SER ulykkelige ut (vanskelig å spørre dem, dah... ;) ) .

Jeg synes det er greit at mine hester sier ifra at DØH, nå har jeg jobba lenge, nå får det f**n meg være nok. I alle fall en gang i blant. Hvis dyret slutter å være "seg selv" i iveren etter å komme meg til lags, er det ikke moro for meg mer, da synes jeg synd i dem. Men for all del, de skal ha så mye respekt for folk at "protester" aldri kommer til uttrykk på en sånn måte at menneskers sikkerhet kommer i fare, hestene SKAL vite at mennsket er over dem på rangstigen. Men ikke så høyt at mennesker ikke kan kommuniseres med, bare adlydes.

Sol
28-04-2007, 00:31
Det er akkurat den biten med at du sier hun NEKTA å gå fra deg som bekymrer meg.. Om du hadde lekt med hesten din i rundpaddocken ville den sagt "ok, ut igjen, og hva skal vi leke nå da".. Når den ikke gjør det er det fordi noe har blitt feil. enten orker den ikke, den tør ikke, eller den VIL ikke.. og da er det noe med motivasjonen og dominansen som er feil mikset.
Når jeg trener med Bajas vil jeg at han skal VILLE jobbe, at han skal si ja, hva skjer, hva kan jeg gjøre for deg?" jeg vil også at han skal kunne uttrykke "nei veit du hva, det TØR jeg ikke" på den måten veit jeg at hesten min ser på tiden vi bruker sammen som noe positivt, fordi han kommer til meg for å bli med å trene og fordi han av og til viser med all tydelighet at "ey, skal vi ikke gjøre mer enn dette".
Men selv om bajas sier at han vil mer, eller at han ikke vil er det jeg som har det avgjørende ordet faktisk. noen ganger sier jeg "jada, jeg veit det men jeg sier at du SKAL", andre ganger sier jeg"om du bare prøver litt er det ok for denne gangen, jeg ser at du syns dette var mye". jeg sier aldri at det er helt ok at han ikke vil, tør, VIL, osv...
jeg vil ha en hest som stoler nok på meg til å si fra om det er noen ønsker han har, men samtidig vil jeg ha en hest som er lydig nok til å overlate avgjørelsen til meg!
det er det jeg syns mange bommer på.. de overlater altfor mye av avgjørelsene til hesten ELLER de tar alle bestemmelser alene uten tanke for hva hesten føler..

Sagitaria
28-04-2007, 00:41
Nå har jo ikke jeg det for meg at jeg "driver med" Horsemanship ellerno, men når jeg kommer opp i luftegården kommer Boreas bort til meg. Når jeg gir tegn til at "kom så går vi hit" så følger han meg. Når jeg bare står der og ikke gjør noe, vil han tusle til de andre, men ber jeg han komme igjen ,så kommer han.
Ber jeg han fjerne seg, så gjør han det.

Noe annet som er merkelig er : Rent tilfeldig har jeg merket at han er ei hermegås av dimensjoner! jeg gjorde et lite hopp en dag jeg leide han, og han hoppa også. Dette har jeg prøvd mye, og han hopper når jeg hopper. Og jammen rister han ikke på hodet når jeg rister på hodet og! Disse tingene kan jeg ikke skjønne noe av egentlig.. :p Sol? Hva skjer? Hihi..

Kaja
28-04-2007, 00:48
Dette hørtes da positivt ut det?
Jeg hadde blitt GLAD jeg også Øydis!
SENERE kan man trene på utsending.
Tviler sterkt påat Øydis kan ha misbrukt dette så mye, altså.
Jeg begynte hvertfall på grunnlag av når Meeg ville følge etter meg i rundpaddock/bane,
hvor enn vi gikk.
Deretter trente vi på at hun kunne vike fra meg.

Sol
28-04-2007, 10:12
Lisa og boreas: dette høres ut som om hesten din syns du er kul å henge med, og at den leker hermegåsa med deg. Jeg syns det er en herlig lek å leke med hester, men det er viktig at det er DU som inviterer til den leken, og DU som stopper den når du syns det er nok. Små babyhester blir så fort litt vel ivrige, og da kan de fort begynne med litt voldsomme aktiviteter som ikke er så kjekke for mennesker.. som "jeg kan ri på deg"-leken, eller "vi kan steile mot hverandre".. jeg pleier å leke sånn med hestene mine på et område med gjerde rundt. det gir meg muligheten til å si at jeg ikke vil være med mer ved å gå ut av gjerdet dersom det er en hest som er ny i gamet. etterhvert lærer hestene mitt kroppsspråk for nok, og da slutter de selv om jeg fortsatt er der. ypperlig måte å trimme hester på når man er gravid kan jeg love:)
Kaja: Jeg sier ikke at øydis har skadet hesten sin på noen måte, men jeg sier at hun kanskje leser hesten for dårlig.. at det enten har blitt for mye jobbing innenfor "veggene" på en gang, eller at det har vært et litt for svakt lederskap under treningen. ingen krise, men fint å være oppmerksom på.
Jeg ville aldri avsluttet treningen med å la hesten komme inn til meg fordi DEN ville, og så forsøkt å få den fra meg, men gitt meg fordi den ikke hadde LYST.. dette vil jo være å undergrave lederskapet sitt så det lyser det! Har du bedt hesten din om å gå vekk fra deg, så bør den minst gå et skritt unna.. ellers respekterer den IKKE din sone, og det betyr at den ikke respekterer deg noe særlig i det hele tatt.
Etter en vellykket økt i rundpaddock bør man ha en hest som man kan styre med halvparten av de signalene som man startet med, akkurat som når man rir en hest sånn at den er skikkelig varm.. Ergo bør det være mye lettere å sende hesten ut på slutten av økta enn på begynnelsen av den.
jeg syns også 30 minutters økter i en rundpaddock er ca dobbelt så lenge som det som er optimalt..man tvinger faktisk hesten inn i en form som den ikke har mulighet til å rømme fra... tenk deg følelsen av å gå/løpe inni en sirkel fordi noen sa at du MÅTTE uten mulighet til å stikke av når du blei utrygg eller sliten.. jeg ville aldri jobbet NOEN hest så lenge på en volte engang, enda da har hesten mulighet til å fortelle meg om slitne muskler ved å gjøre volten ujevn.. det får den ikke gjort i en rundtpaddock pga gjerder.

Kaja
28-04-2007, 11:12
Jeg hadde ikke sett på det som en knekk i lederskapet hvertfall.
Ser da ofte hester i utegangsflokken her som er lavere i rang,
som oppsøker lederen uten at lederen har tatt intiativet.
Noen ganger får de beskjed om å stikke av, mens noen ganger blir de tatt i mot.
Og Øydis er kanskje foreløpig ikke ute etter å være leder?
Og om hun er det så kanskje hun lar hesten forstå at det å komme til henne, det er koselig?

Hun RED jo i rundpaddocken, og dette er ikke det samme som join-up,
som er det verste jeg synes man gjør mot en hest.

Santia Cheyenne
28-04-2007, 11:15
Hvis hesten ikke vil gå når den får et klaps eller blir huiet til, hva skal til da?
Et realt slag med pisken? Eller litt respekt?

Hestene mine følger etter meg, men ikke om de har fått beskjed om å gå fra meg. I mine øyne er blir det det samme som at du ber hesten følge etter deg, men den løper fra deg.

Resten er allerede skrevet...

Hvis lederen(hest) ber en underordnet om å stikke tror jeg ikke det blir godt mottatt om den følger etter istede.

Bobbibrown
28-04-2007, 11:25
Nå har jo ikke jeg det for meg at jeg "driver med" Horsemanship ellerno, men når jeg kommer opp i luftegården kommer Boreas bort til meg. Når jeg gir tegn til at "kom så går vi hit" så følger han meg. Når jeg bare står der og ikke gjør noe, vil han tusle til de andre, men ber jeg han komme igjen ,så kommer han.
Ber jeg han fjerne seg, så gjør han det.

Slik er Stjerna også, men hvis jeg går fra henne, roper hun på meg . ;)
Hesten min følger også etter meg uansett hvor jeg går. Vi pleier å gå turer sammen der hun er mer enn mindre fri, men går etter meg så framt hun ser noe fristende . Hvis vi traver eller galopperer "om side" stopper hun hvis jeg stopper. Jeg dominerer aldri hesten med å rope eller dasker henne! Langt i fra, det kan vel ikke akkurat kalles Natural Horsemanship??

Flashback
28-04-2007, 14:11
.. det er da klart at dere tar det sånn, jeg har jo ikke fortalt om det som skjedde etter hun luntet etter meg..

Jeg løp fremover, og hun løp etter. Smattet, slakna ned og lot henne løpe fra meg. Hun var litt motvillig i begynnelsen, men ga etter og løp litt utover i ringen. Tok noen bukk på veien før jeg sa proo eller hva det nå heter, og hun roa seg og kom inn igjen. Dette var 10 min etter jeg salte av.

Jeg skulle kanskje ha fortalt det i første innlegget, men så kom det nå da.. Jeg vet jo egentlig nada om praktiske saker innen NH osv (akkuratt nå bruker jeg det begrepet), men jeg trodde dette var positivt, jeg..

Flashback
28-04-2007, 14:13
Og Øydis er kanskje foreløpig ikke ute etter å være leder?
Og om hun er det så kanskje hun lar hesten forstå at det å komme til henne, det er koselig?

Nettopp.. Jeg er ikke ute etter å være leder, men først og fremst være en venn for henne.

Bobbibrown
28-04-2007, 17:39
Men hun sa jo at hun smekket hesten og hoiet på den da? ;)

Flashback
28-04-2007, 18:40
Kanskje du bør lese det jeg skrev en gang til? Det første innlegget var "dedikert" (????) til det som skjedde i begynnelsen. ;)

Sagitaria
28-04-2007, 18:47
Lisa og boreas: dette høres ut som om hesten din syns du er kul å henge med, og at den leker hermegåsa med deg. Jeg syns det er en herlig lek å leke med hester, men det er viktig at det er DU som inviterer til den leken, og DU som stopper den når du syns det er nok.

Ja, det er sånn det fungerer her. :) Nå må jeg altså vinne et par travløp :p :lol:

Santia Cheyenne
28-04-2007, 19:49
Ga henne et lite klaps på stompen, men neida, hun skulle ikke noe sted. Huiet litt på henne, men neida, hun skulle fortsatt ingen steder. Da ble jeg litt sinna, for atte.. Ja. Hehe. Men så skulle jeg gå inn på stallen for å hente ett eller annet som jeg kunne få henne til å gå med, men det hun gjorde, var å følge etter meg der jeg gikk.(...)

Her står det at du klapset til hesten også huiet du på henne, så Mia leste jo ikke feil.
Og kan jeg spørre hva du skulle inn og hente for å få henne til å gå?
Du vil ha henne til å gå fra deg, hesten går ikke, du blir sint og går å henter noe som du kan bruke for å få henne fram, du kommer tilbake og bruker det du hentet, som jeg regner med er et sterker middel enn det du har brukt.
Tror du hesten skjønner sammenhengen med hvorfor du er sint når du kommer tilbake?

Flashback
28-04-2007, 20:02
Må jeg nevne tid en gang til? Det jeg skrev om at jeg ga henne et klaps osv, var FØR hun begynte å følge etter meg. ETTERPÅ, når jeg stoppa opp, etter 10 min, DA klarte jeg å få henne til å løpe med å huie litt, men det skrev jeg ikke i første innlegg!

Bobbibrown
28-04-2007, 20:42
Synes det ble helt feil jeg, helt enig med Santia Cheyenne (Vet ikke hva du heter ...:p) horsemanship er horsemanship, uten klaps og roping! Man skal ikke slå hesten med tau for å få den til å springe heller! ...

LisaFi
28-04-2007, 20:57
Jeg ser ærlig talt ikke poenget med dette i det hele tatt, egentlig, jeg..

Jeg har selv sluppet hest løs i ridehuset etter treningsøkt for at hesten skal få løpe, rulle seg eller hva den nå har lyst til. Men vil den heller inn og ha stell og mat, så sender ikke jeg den vekk i alle fall.
For meg har det ingenting med god hestehåndtering å gjøre.

Om hesten er høflig, grei og snill, kommer til porten når den skal, fungerer greit under daglig stell og håndtering og trening/ ridning, hvor er egentlig BEHOVET for at hesten skal "løpe bort" på kommando eller "følge etter som en hund" ?
Siden de aller fleste av oss driver med hester på steder hvor det ikke er akseptabelt på vegne av andre folk, er det da sjelden aktuellt at hesten skal gå løs annet enn i luftegården eller på beitet uansett?

Hvorfor kan vi ikke bare være fornøyd med dem når de fungerer greit, i stedet for å være så opptatt av å psykologisere dem?

Jeg opplever ofte eiere som "er over" hesten sin altfor mye, og ofte, og invaderer hestens private rom så ustanselig, at jeg egentlig bare beundrer hestenes tålmodighet, som finner seg i og finner seg i, til tross for at de alltid gjør det de blir bedt om. Og litt til. Inn og ut av boksen, skifte tepper ustanselig, børste litt nå. Litt da. Mase mase mase.. Stakkars hester.. Ofte er det heste med slike eiere som er stallsure også... "værra i freeed" pleier jeg å si til sånne, og la dem nettopp det... Værra ifred.

Kanskje skal vi være litt flinkere til å la hestene våre være i fred, om vi ellers har sørget for det de trenger? (Fysisk aktivitet, frisk luft, mat og vann)?
Jeg tror hestene ser på oss med mer glede og interesse om vi ikke ustanselig maser på dem. Og de ser fram til å gjøre sitt beste for å få oss fornøyd.
Det tror jeg man risikerer å ødelegge om man bare aldri er fornøyd - i betydning stadig gjentar join up på en allerede "veltemt" hest, for eksempel.

Therese
28-04-2007, 20:58
*nikke fort og brutalt* Enig!

Bobbibrown
28-04-2007, 21:02
Helt enig Lisa!
Skjønner heller ikke hvorfor hesten skal løpe på komando, er det bare for at eier skal få se den vakre hesten sin løpe rundt eller kanskje ta et lekkert bilde? Bare tull. Om jeg slipper hesten min, kan den gjøre absolutt hva den vil. Folk burde lærer mer om hesten og selve horsemanshipen (+ behanlingen) før dem hiver seg grønne ut i det.

IngvildK
28-04-2007, 21:03
Lisa, du er så klok! :)

Wilisia
28-04-2007, 21:22
Roxanne syns det er kjekt å springe på kommando. Ok, ikke direkte på kommando, men jeg må jage litt også springer hun, ser det ikke ut som om denne hesten har det kjekt?
http://www.youtube.com/watch?v=Y-EQSYJ3UrQ

Kaja
28-04-2007, 22:21
VELDIG enig i dette Lisa.
Men selv om jeg vil at Meeg skal følge meg osv, så betyr ikke det at jeg tar henne ut av boksen flere ganger på rad for å stelle henne.
Eller ut og inn av luftegården. :p

LisaFi
28-04-2007, 22:27
Har vel ikke sagt at noen her gjør det heller.

Men at dere kanskje til tider maser vel mye på de snille hestene deres? ;)

Den hesten jeg driver med til daglig nå, er en fireårshingst som var "halvvil" nesten til han var tre. Du merker IKKE at du har ham med deg i leietau, han går når jeg går, stopper når jeg stopper, løper når jeg løper.

Helt uten ekstramas for å få det til....

Slå den?

fabolos_willow
28-04-2007, 22:27
Jeg er så utrolig enig med Sol, men jeg skjønner også hva du LisaFi mener!
Det er faktisk ganske mange(særlig unge folk) som ikke klarer å la hestene få fred. Mange blir fasinert av NH og annet, og vil prøve det samme med sine egne hester... uten å ha no særlig kunnskap, og som oftest leder dette i lengden til det motsatte av det man ønsker...
Mine ord er: ALDRI prøv på noe som hest med en hest, hvis man ikke HVET hva man driver på med og har 100% kontroll!

Jeg har en 3 år gammel haflingerhoppe, og henne bakke-trener jeg minst/max 3 ganger i uka, og kun 20 min dagen. Hun storkoser seg i rundpadocken og stoler 150% på meg når vi jobber.. hun adlyder alle mine minste-komandoer alt fra 2 cm til 5 m unna meg. og hun gjør alt jeg ber om uten nøling, nettopp fordi jeg ber henne om det med stor selvsikkerhet.
Så fort jeg blir usikker, blir hun usikker.. og dette har jeg av erfaring avlert meg!
Hun har blitt en mye bedre hest pga. bakketreningen.. før kunne man ikke leie henne uten å bli gått ned en gang jo...
Så i mine øyne er bakketrening noe av det viktigste grunnlaget for all annen trening! (bare man gjør det på en riktig måte)

LisaFi
28-04-2007, 22:36
Sånn bare for å illustrere ytterpunktene:

Den jeg driver med har som sagt ALDRI vært i nærheten av det du kaller "bakketrening" - han har bare blitt håndtert på det vi kaller normal måte. Relativt konsekvent i alle fall. Han er både tillitsfull, høflig, snill og veloppdragen.

Siden det altså GÅR an å få til samme resultater uten å "mase" på (normal)hesten, er det da riktig å anbefale folk å på sett og vis stresse hesten med f.eks rundpaddockarbeid?

Jeg er RIMELIG sikker på at Ponnis er minst like tillitsfull og grei som din hest, Willow.

Flashback
28-04-2007, 22:36
Iom. at dette er en liten gladtråd som jeg skrev, og da tror jeg at den du skrev, fabolos_willow, er til meg. Du kjenner meg ikke, og vet nada om hvordan jeg er i hesters nævær, og derfor syns jeg det er ganske dumt at du forklarer meg ting som om jeg skulle vært en liten grønn en. Jeg er et NH-menneske, og det jeg driver med er egentlig bare NH. Når jeg er i stallen, tar jeg kun på hesten når hun skal inn, stelling/ridning og når hun skal ut. Jeg er ingen person som tar hesten inn og ut hele tiden. Jeg behandler hesten slik andre hester ville behandlet den! Og jeg er ganske sikker på det jeg driver med.

Jeg er ingen fjortissjente som tror jeg kan alt om hester, men det jeg har lært om hest kommer for det meste av hesten selv. Derfor syns jeg bare dette blir altfor dumt. Jeg vet såpass. NH er kanskje ikke det mest sentrerte i mitt hestehold, så man kan heller ikke si at det som skjedde her var "dumt gjort av meg" heller! Jeg hadde ridd, steg av og ville ha henne til å løpe litt fra seg, men hun ville være hos meg. Si meg, gjorde jeg noe spesielt som hadde med NH her? Hun er jo bare vennen min..

Veldig enig med Lisa. Dette jeg gjorde hadde ingenting med NH å gjøre. Ingen join up eller blabla nada ett eller annet, bare vanlig.. Hmm.. Ja.

Santia Cheyenne
28-04-2007, 22:38
Lisa: Poenget mitt er at ber du hesten om noe flere ganger så mener iallfall jeg at den skal utføre. Jeg både forventer og krever det av mine hester. Og det har ingenting med verken join-up, forsøk på join-up eller hva det nå er.

Join-up er noe man skal være 100% sikker på hvordan utføres, er man det vet man også at det ikke er noe man trener "en dag i uka".
Jeg vet hvilket resultat man kan få av join-up som er feil utført.

Flashback
28-04-2007, 22:46
:confused:

NÅR kom det frem at det var join-up jeg prøvde på?

Mandarinhest
28-04-2007, 22:51
Kan fort forvikkles.. Slik som du skrev det som kan det leses som join-up.

Bobbibrown
28-04-2007, 22:51
Jeg behandler hesten slik andre hester ville behandlet den!

Men Øydis, det er da forskjell på folk! Noen behandler hester dårlig, andre bra. For å prike litt da . ;)

Bobbibrown
28-04-2007, 22:53
dessuten synes jeg man bør være mer en "ganske" sikker før man setter i gang, men det var min verson.

Flashback
28-04-2007, 22:59
Setter i gang med hva da? Jeg forstår virkelig ingenting av hva dere snakker om nå. Jeg har ikke satt igang noe, jeg ba hesten om å løpe, men hun ville heller være hos meg. Hva settes i gang der?..

Santia Cheyenne
28-04-2007, 23:00
Kan fort forvikkles.. Slik som du skrev det som kan det leses som join-up.

Nettopp. Jeg tolket det dithen at du hadde prøvd deg på en "light-version" av join-up.
Og det jeg skrev om join-up var mest generelt da jeg har lest en tråd der folk forteller at "idag gikk vi på bana og trente join-up. Det gikk mye bedre enn i går". (ingen som har skrevet akkurat denne setningen)

Bobbibrown
28-04-2007, 23:01
Og jeg er ganske sikker på det jeg driver med.

Les. -

Flashback
28-04-2007, 23:06
Så.. Altså; når jeg sier "driver med", er det da soleklart at jeg mener join-up? Nei, det er ikke det. Det var ikke join-up jeg gjorde der. Jeg prøvde heller ikke på join-up. Rettere sagt hadde det blitt follow-up, som er et av MR's ting som står i boka "Fra mine hender til dine".

(Når ble det et krav at man skal gjøre join-up når man "driver med" noe? :confused:)

Bobbibrown
28-04-2007, 23:09
Ro ned litt!! Det er vel ingen som har sagt at du holdt på med join-up? ;)

LisaFi
28-04-2007, 23:09
Lisa: Poenget mitt er at ber du hesten om noe flere ganger så mener iallfall jeg at den skal utføre. Jeg både forventer og krever det av mine hester. Og det har ingenting med verken join-up, forsøk på join-up eller hva det nå er.

.

Joda, der er vi hjertens enige, gitt.

Men hva har man egentlig bedt en forvirret hest om når man tar av utstyret på treningsplassen og gir den en klaps på rumpa?

Kan ikke klandre hesten som ikke forstår om ikke dette er daglig basis i alle fall.

At Øydis synes det er koselig at hesten heller vil være hos henne er nå så sin sak. Kanskje den hadde løpt nok for dagen, og så ikke noen grunn for Rytteren å be om mer når utstyret var borte?

Flashback
28-04-2007, 23:10
Folk antar at jeg gjør det, og forteller meg deretter.

Mandarinhest
28-04-2007, 23:11
Driver med?

Synes du skrev at du prøvde å få henne fra deg, jage henne vekk.. Det er join-up det..

Flashback
28-04-2007, 23:12
Men det er en forskjell på at man PRØVER å få det til enn å IKKE ha noe med det å gjøre i det hele tatt. Join-up er noe man gjør, og da må man vel gjøre det, ikke sant?

LisaFi
28-04-2007, 23:14
Men det er en forskjell på at man PRØVER å få det til enn å IKKE ha noe med det å gjøre i det hele tatt. Join-up er noe man gjør, og da må man vel gjøre det, ikke sant?

skjønte jeg ingenting av?

Bobbibrown
28-04-2007, 23:15
Hvorfor i det hele tatt diskutere dette? Kan ikke nekte på at jeg ikke har vært med, men .. hmm.
Øydis har helt sikkert fått meg seg alt andre mener hun må vite om join-up osv. Hva hun vil ta med seg av erfaring er vel opp til henne, mener nå jeg da.

Bobbibrown
28-04-2007, 23:16
skjønte jeg ingenting av?

Egentlig ikke jeg heller. Forklare nærmere? ;)

Flashback
28-04-2007, 23:16
Enten join-up eller ikke join-up. Jeg gjorde ikke join-up, og prøvde heller ikke.

Men si meg; hva er egentlig så negativt med det som skjedde der? Vi er gode venner, etter hva jeg vet, og thats it? :confused:

Mandarinhest
28-04-2007, 23:17
Ikke jeg heller..

Du prøvde jo på å få hesten fra deg(join-up), som du ikke lykktes med. Du skulle hente en hjelpende hånd og hesten begynner å følge etter deg. dermed gir du deg.

Hesten vet sikkert at den bare kan sluntre unna når den føler for det, iallefall.

Jeg har et veldig "natural" syn på hest(ehold).. Men nå gidder jeg ikke å skrive om det.. :p

Santia Cheyenne
28-04-2007, 23:18
Når du prøver å jage hesten fra deg kan jeg ikke se at det kan kalles follow-up.

Men hva har man egentlig bedt en forvirret hest om når man tar av utstyret på treningsplassen og gir den en klaps på rumpa?

Nei, Lisa, det kan ikke jeg svare på.

Flashback
28-04-2007, 23:19
Nå begynner jeg å lure på om folk vet hva join-up er? Join-up er der man sender fra seg hesten (ja), jager den rundt og så snur man seg bort fra hesten, ser ned og får den nysgjerrig i deg, slik at den kommer bort. DET er join-up-øyeblikket, det er ikke når man sender hesten fra seg.

Flashback
28-04-2007, 23:20
Når du prøver å jage hesten fra deg kan jeg ikke se at det kan kalles follow-up.

Nei, det vet jeg utmerket godt.. Det jeg sa, var at follow-up var når hesten følger etter deg.

LisaFi
28-04-2007, 23:21
Hvis vi ikke får lov til å diskutere det som hendte, ser jeg ikke poenget med å poste tråden.

Hva VAR det du egentlig drev med, da, Øydis? Nå vet vi jo hva du IKKE drev med?

Fant du bare ut at hesten ikke ville løpe fritt alikevel? Det har jeg også et par ganger opplevd, og det har vel strengt tatt ikke noe med Join up å gjøre?

Bobbibrown
28-04-2007, 23:21
Det eneste jeg synes var ganske negativt, var det at du klapset henne på baken, kan vel utales som jagde henne med roping ..
Og jeg likte absolutt ikke at du måtte gå inn å hente hjelpemidler pga du selv ble så sinna på hesten fordi den ikke vil løpe.
Sånt mener jeg er bare tull og man ser stor uforståelighet i bildet, hvordan mener du at hesten skjønte at du var sinna når du kom tilbake? ..
Null niks, tipper jeg, for hester tenker ikke som mennesker og kan ikke forstå at du blir sint pga det og det. Vi har forstått at det ikke var join-up du drev med, men helt ærlig synes jeg mer det hørtes ut som jaging!

Flashback
28-04-2007, 23:23
Hesten løper vel når man jager?

Bobbibrown
28-04-2007, 23:24
I følge deg gjorde ikke Hløkk det nei.

Flashback
28-04-2007, 23:26
Skal jeg fortelle hele historien på ny? *puste dypt inn*

Bobbibrown
28-04-2007, 23:27
Ellers takk.
Men det du beskrev, var i allefall en form for å jage hesten!
Kall det hva du vil - ;)

LisaFi
I would love that. Yes, thank you! :)

fabolos_willow
Den jeg driver med har som sagt ALDRI vært i nærheten av det du kaller "bakketrening" - han har bare blitt håndtert på det vi kaller normal måte. Relativt konsekvent i alle fall. Han er både tillitsfull, høflig, snill og veloppdragen.

Siden det altså GÅR an å få til samme resultater uten å "mase" på (normal)hesten, er det da riktig å anbefale folk å på sett og vis stresse hesten med f.eks rundpaddockarbeid?

Jeg er RIMELIG sikker på at Ponnis er minst like tillitsfull og grei som din hest, Willow.

Så enig så enig! har man en super hest og et bra forhold, er det klart ikke nødvendig med ektra utover det vanlige, men jeg tenker egentlig mere på temming eller oppdragelse av frekke hester... man må jo begynne et sted, og jeg ville bare aldri ha leid på en slik uoppdragen hest, rett og slett fordi det kan være farlig!

Flashback
28-04-2007, 23:36
Da forteller jeg en gang til, da. :)

Tok av ustyret og alt det der, tenkte jeg skulle la henne løpe litt fra seg. Hun var aldeles rolig (ikke stressa..), og da jeg bød henne frem og vinket litt med armene for å få henne frem, gikk hun litt fremover, stoppa og så på meg og gikk ikke lenger. Veivet litt mer, men hun gikk ikke. Så ga jeg henne et klaps bak (som faktisk er litt nødvendig av og til! Misforstå meg rett, men..), men hun rørte seg ikke. Da tenkte jeg at jeg skulle ta opp tøylen eller noe sånn slik at hun kunne få springe (men ville hun ikke, så ville hun ikke..), men da jeg var kommet halvveis ut, så fulgte hun bare etter meg. Klappet henne og rosa litt, hun rørte på seg i det hele tatt. Så ville jeg bare prøve å gå litt, og se hva som skjedde. Gikk rundt i ca. 5-10 min, i småvolter, sidelengs og sånn.

NÅ KOMMER DET SOM JEG IKKE SKREV I FØRSTE INNLEGG.

Jeg begynte å gå litt fortere, og Hløkk også. Så gikk jeg enda litt fortere og fikk lyst til å løpe litt - og gjorde deretter, så løp hun også etter meg, ørene konstant fremover og hun hørte etter. Sprang litt fortere og hun fulgte med. Gjorde det i ca. 2-3 min. Så smattet jeg på, og hun løp forbi meg i full fart, rundt banen.

SÅNN var det.

fabolos_willow
28-04-2007, 23:36
Iom. at dette er en liten gladtråd som jeg skrev, og da tror jeg at den du skrev, fabolos_willow, er til meg. Du kjenner meg ikke, og vet nada om hvordan jeg er i hesters nævær, og derfor syns jeg det er ganske dumt at du forklarer meg ting som om jeg skulle vært en liten grønn en. Jeg er et NH-menneske, og det jeg driver med er egentlig bare NH. Når jeg er i stallen, tar jeg kun på hesten når hun skal inn, stelling/ridning og når hun skal ut. Jeg er ingen person som tar hesten inn og ut hele tiden. Jeg behandler hesten slik andre hester ville behandlet den! Og jeg er ganske sikker på det jeg driver med.

Jeg er ingen fjortissjente som tror jeg kan alt om hester, men det jeg har lært om hest kommer for det meste av hesten selv. Derfor syns jeg bare dette blir altfor dumt. Jeg vet såpass. NH er kanskje ikke det mest sentrerte i mitt hestehold, så man kan heller ikke si at det som skjedde her var "dumt gjort av meg" heller! Jeg hadde ridd, steg av og ville ha henne til å løpe litt fra seg, men hun ville være hos meg. Si meg, gjorde jeg noe spesielt som hadde med NH her? Hun er jo bare vennen min..

Veldig enig med Lisa. Dette jeg gjorde hadde ingenting med NH å gjøre. Ingen join up eller blabla nada ett eller annet, bare vanlig.. Hmm.. Ja.

Jeg sikta ikke innlegget mitt mot deg i det heletatt, det var mere generelt til de andre som jeg syns virka negative ovenfor deg...
jeg nevnte jo egentlig bare at jeg var enig i Sol og Lisa....litt både og..
Så neida, det var jo et koselig innlegg fra deg og jeg skjønner jo at du ble glad når hesten din fulgte etter deg som et lam.. det er alltod morro med slike øyeblikk!

MEN som sagt var jeg litt enig i det Sol mente om at, har du først bedt hesten om å gå, så syns jeg den må adlyde det og ikke gjøre det motsatte.. men vet ikke riktig hva du ville med å sende den vekk.. så kan ikke uttale meg mer om det!

Iallefall: innlegget mitt var mest rettet mot Lisa..;)

Bobbibrown
28-04-2007, 23:38
Da forteller jeg en gang til, da. :)

Tok av ustyret og alt det der, tenkte jeg skulle la henne løpe litt fra seg. Hun var aldeles rolig (ikke stressa..), og da jeg bød henne frem og vinket litt med armene for å få henne frem, gikk hun litt fremover, stoppa og så på meg og gikk ikke lenger. Veivet litt mer, men hun gikk ikke. Så ga jeg henne et klaps bak (som faktisk er litt nødvendig av og til! Misforstå meg rett, men..), men hun rørte seg ikke. Da tenkte jeg at jeg skulle ta opp tøylen eller noe sånn slik at hun kunne få springe (men ville hun ikke, så ville hun ikke..), men da jeg var kommet halvveis ut, så fulgte hun bare etter meg. Klappet henne og rosa litt, hun rørte på seg i det hele tatt. Så ville jeg bare prøve å gå litt, og se hva som skjedde. Gikk rundt i ca. 5-10 min, i småvolter, sidelengs og sånn.

NÅ KOMMER DET SOM JEG IKKE SKREV I FØRSTE INNLEGG.

Jeg begynte å gå litt fortere, og Hløkk også. Så gikk jeg enda litt fortere og fikk lyst til å løpe litt - og gjorde deretter, så løp hun også etter meg, ørene konstant fremover og hun hørte etter. Sprang litt fortere og hun fulgte med. Gjorde det i ca. 2-3 min. Så smattet jeg på, og hun løp forbi meg i full fart, rundt banen.

SÅNN var det.

Kremt, du skrev streng tatt ikke noe om roping her da?

Flashback
28-04-2007, 23:39
Okai. ;) Beklager den.

Flashback
28-04-2007, 23:39
Mia; å huie for meg er å veive med armene, ikke rope.

Bobbibrown
28-04-2007, 23:41
Å huie er å rope, men for deg vet jeg nå ikke. Du kan ikke vente at alle tar det på din måte ..
Å veve med armene øker vel ikke hestens lyst på å springe, noe som kanskje er det viktigste her! Hesten skal vel synes det er gøy den og?

Santia Cheyenne
28-04-2007, 23:42
Hvis hesten hadde løpt da du prøvde å jage den fra deg, hva skulle du gjort da? Bare latt den løpe og ikke fått den inn igjen?
For da var det kanskje bra at hesten selv valgte follow-up istede.
Hvis meningen var at du -skulle- få hesten inn til deg igjen synes jeg det er temlig likt join-up.

Falo
28-04-2007, 23:42
Hei!
Nå skal jeg ikke legge meg opp i hva de andre har sagt og skrevet her, men en ting må jeg si: Sol, jeg syns du er helt utrolig!

Men, Øydis: Jeg forstår godt Hløkk, jeg...Hun har jobbet med en rytter på rundpaddocken i 30 min, Er lei av å jobbe, og forstår sikkert ikke hva som er vits å løpe rundt på jobbeplassen, etter at hun har jobbet der i 30 min!

Jeg tror også grunnen til at hun fulgte etter deg, var at da slapp hun å løpe rundt på jobbeplassen... Når jeg sier jobbeplassen, så er det fordi hun jobbet der i 30 min.

Og hvorfor postet du dette emnet på NH tråden? Ikke det at jeg mener at det ville vert bedre å poste det en annen plass, men jeg bare spør.

Flashback
28-04-2007, 23:44
Å huie er å rope, men for deg vet jeg nå ikke. Du kan ikke vente at alle tar det på din måte ..
Å veve med armene øker vel ikke hestens lyst på å springe, noe som kanskje er det viktigste her! Hesten skal vel synes det er gøy den og?

Kjefter du aldri på hesten når den gjør noe galt? Ikke at Hløkk har gjort noe galt, men vanligvis så er det ikke så gøy for hesten når den blir kjefta på heller, men det er nå så..

Kan vi ikke bare avslutte denne diskusjonen? Forstår ikke helt hva det er å gå på vei fra. Og faktisk så ser jeg ikke på å få henne til å løpe som en lystknekker. Hun fulgte faktisk etter meg, selv etter jeg ga henne denne lille klapset.

Bobbibrown
28-04-2007, 23:45
Sol, jeg syns du er helt utrolig!

Helt enig!
Sol er bare best når det gjelder hester! :)

Santia Cheyenne
28-04-2007, 23:47
I første innlegg ville ikke hesten gå noe sted, heller ikke når du klapset til henne, og du skulle inn i stallen for å hente noe.
I andre innlegg gikk hesten litt framover med en gang, og da skulle du bare ta opp tøylen.
Skjønner mindre jeg nå...

Flashback
28-04-2007, 23:50
Første innlegg;

I dag red jeg på utebanen, en rundpaddock på ca. 25 m i dia. Hadde ridd i ca 30 min., Hløkk var kjempeflink hele økta og jeg bestemte meg for å la henne løpe litt uten sal og slikt. Salte av henne, la utstyret på plass og måtte få henne til å løpe på en eller annen måte. Ga henne et lite klaps på stompen, men neida, hun skulle ikke noe sted. Huiet litt på henne, men neida, hun skulle fortsatt ingen steder. Da ble jeg litt sinna, for atte.. Ja. Hehe. Men så skulle jeg gå inn på stallen for å hente ett eller annet som jeg kunne få henne til å gå med, men det hun gjorde, var å følge etter meg der jeg gikk.

Hun fulgte tett inntil, hodet planta på siden og nekta å gå en annen vei. Gikk i serpentiner, gikk sidelengs og snudde meg, og hun fulgte etter. Det var en utrolig følelse å bare gå der med hesten hakk i hel, og jeg hadde jo ingen ting som festet henne til meg utenom tryggheten. Ingen leietau, ingen grime, ikke hodelag.. Ingenting!

Jeg er så glad i Hløkk.
*veeldig glad nå!*

Bobbibrown
28-04-2007, 23:51
Dette ble bare tull, spør du meg.
Tror du har forandret på en del her jeg..

Flashback
28-04-2007, 23:54
Hva har jeg forandret? :confused:

Bobbibrown
28-04-2007, 23:58
Den del, les oppover, så har jeg nevnt minst to ting. *gjespe*

Mandarinhest
Ikke'no vits i å diskutere.. Først er det det ene, også det andre..

lillekira
Sånn som dette ble fortalt,og som tydeligvis de fleste forsto det..... var det forsøk på Join Up. For når man er i en rundpaddock,sender hesten ut for så å få den inn igjen...ja så vil jeg si det er en Join Up på en måte.
Grunnen til at de fleste reagerer på dette(iallefall jeg gjør det) er fordi vi som har drevet med hest noen år VET hvor mange hester som blir ødelagt av feil Join Up.
Om man skal jobbe i rundpaddock med Join Up,skal man iallefall vite skikkelig hva man gjør.Og jeg må innrømme det jeg,at etter å ha drevet med hest i mange,mange år har ikke jeg nok(riktig) "timing" til å utføre en korrekt Join Up. For det er viktig at dette blir utført riktig.
Har sett hvor katastrofalt det KAN gå om man gjør feil der.
Og sånn som du fortalte historien,kunne det ikke tolkes på noen annen måte enn at dette var forsøk på en JoinUp som misslyktes. Så istedenfor å fortsett og jobbe til du fikk det du ville ha,lot du hesten bestemme hva som skulle skje.Og det var at hesten fulgte etter deg,på sine premisser.
Så jeg syns vel at det var en "misslykket" treningsøkt,og ikke noe å være glad for sånn i ettertid:(
Beklager,men det er sånn jeg ser det;)

Bobbibrown
29-04-2007, 00:00
Føler ikke at dette er noen agressiv diskusjon akkurat, jeg er rolig jeg.. ikke provosert i det hele tatt. Man må da få ha sine egne meninger vel?
Det betyr ikke at jeg er sur på Øydis selv om jeg mener hun gjorde noe på feil måte f.eks. ;)

IngvildK
29-04-2007, 02:41
Nå har jeg virkelig prøvd å henge med i denne debatten her, men jeg bare klør meg litt i huet jeg.. Og synes fremdeles at det høres ut som om hesten tok styringen. (Øydis sier gå, hesten sier nei, Øydis går bort, hest følger etter. Hest bestemmer.)

Kaja
29-04-2007, 10:35
Kanskje hun ikke er LEDER enda da?
Hesten vil hvertfall være sammen med henne spør du meg..

Flashback
29-04-2007, 11:02
Hva med at jeg gikk sånn rundt i ring, sidelengs osv. da? Hun fulgte etter meg, men selvom det var hun som bestemte at hun skulle følge etter, så var det jeg som bestemte hva vi skulle gjøre..

Kan vi la dette ligge nå? Har fått inn i knolten det jeg trenger.

Santia Cheyenne
29-04-2007, 11:03
Hesten overser det den har fått beskjed om og slipper å løpe. Øydis er glad for at hesten vil være hos henne. Da er vel alle parter fornøyde da?

Kaja
29-04-2007, 11:07
Akkurat. Ikke alle som er så inni granskauen besatt av å være en hesteflokkleder.

Flashback
29-04-2007, 11:08
PS: Jeg forstår jo, etter det noen har sagt, at hun ikke orker å løpe etter en økt på 30 min, men poenget er at hun kunne ha gjort hva nå enn hun måtte ønske, men hun fulgte etter meg og de der rare tinga jeg gjorde.

Flashback
29-04-2007, 11:08
Akkurat. Ikke alle som er så inni granskauen besatt av å være en hesteflokkleder.

Nettopp. :)

Santia Cheyenne
29-04-2007, 11:13

Så man er besatt av å være hesteflokkleder fordi man vil at hesten skal gjøre det den får beskjed om?
Sett at du ber hesten din stoppe, istede setter den av gåde og løper vekk fra deg.
Da er vel det også greit da?
For i mine øyne blir det akkurat det samme-hesten gjør motsatt av det den får beskjed om.

Bobbibrown
29-04-2007, 11:19
Hesten følte nok at den vant når Øydis "overga" seg, slik som IngvildK sa.

Kaja
29-04-2007, 12:02
Sånn som dere svarer nå, viser at dere er besatte hvertfall.
Og Øydis ble glad fordi hesten ville bli med henne.
Ok, så fikk hesten bestemme at den skulle bli med, men, den ville hvertfall være sammen med Øydis, og det er kjempepositivt synes jeg hvertfall, som er i mot det derre alfa-hesten-greia.
Være hestens venn, ikke en wannabehest.
Ikke vet jeg hva Øydis vil, men det er synet mitt, og Øydis og dyret kan utvikle gjensidig respekt etter hvert, de trenger ikke rushe sånn som dere tydeligvis må, med å jage hesten vekk osv.

Bobbibrown
29-04-2007, 14:08
Sånn som dere svarer nå, viser at dere er besatte hvertfall.
Og Øydis ble glad fordi hesten ville bli med henne.
Ok, så fikk hesten bestemme at den skulle bli med, men, den ville hvertfall være sammen med Øydis, og det er kjempepositivt synes jeg hvertfall, som er i mot det derre alfa-hesten-greia.
Være hestens venn, ikke en wannabehest.
Ikke vet jeg hva Øydis vil, men det er synet mitt, og Øydis og dyret kan utvikle gjensidig respekt etter hvert, de trenger ikke rushe sånn som dere tydeligvis må, med å jage hesten vekk osv.

Hesten var jo sliten! Stakkars dyr.
Hvordan vet dere at hesten hadde lyst til å gjøre noe sammen med henne akkurat da, liksom? Holder fremdeles med det Lisa sa, hesten var sliten og ville ikke jobbe mer på plassen (tror det hun som nevnte det ..)

Kaja
29-04-2007, 14:11
Hun hadde ridd i 30 minutter.
Mange på stallen her som rir en time, så slipper de hesten på banen/rundpaddocken så den kan rulle seg, også vil den ikke bli med eieren etterpå.

Bobbibrown
29-04-2007, 14:14
Hvorfor er dere så opptatt av at hesten skal følge etter eieren hele tiden da?
Man blir ikke noen hestehvisker av at hesten har lyst til å gå sammen med rytteren, for det kan den gjøre av mange grunner.
Ser litt på det som dominasjon fra rytterens side..

LisaFi
29-04-2007, 14:18
Og Øydis, ikke ta ALT så personlig, selv om du startet tråden, det går fint an å diskutere generelt over et EMNE uten at noen er ute etter å ta deg.
Vi vet alle at ingen av OSS var til stede på det du gjorde, hva som skjedde vet bare DU.

Men du trenger da ikke avlive en interessant diskusjon for oss andre fordi?

Anette
29-04-2007, 14:18
....må spørre om noe...

Er det galt å få hesten til å løpe rundt? Må det kalles join-up når man jager hesten/får hesten til å løpe?

grunnen til at jeg spør:
Jeg har to hester, og de dagene jeg har dårlig tid, hender det at jeg jager de rundt i luftegården, bare for å få de i litt aktivitet. Da løper de og herjer med hverandre, og av og til setter jeg opp noen hindre. Hvis de stopper opp, smeller jeg litt med pisken...og jeg bruker kommandoer for tempovekslinger. jeg kaller dette "longering uten tau". Er det en gal måte å trene hestene på i deres øyne?

Kaja
29-04-2007, 14:19
Har noen av oss sagt at vi vil bli hestehviskere, Mia? :p

Bobbibrown
29-04-2007, 14:20
Nei Kaja, men når man leser her, høres det nesten ut som om det er helt heerlig at hesten går sammen med den!
Les: Øydis første innlegg.

LisaFi
29-04-2007, 14:23
Jeg er enig med Mia, man kan godt lytte til hesten sin uten å drive Purrely, HesteMannskap eller hva som helst. Jeg trenger ikke jage hestene våre heller, kan stort sett stille krav til dem, og så få svar, enten negativt eller positivt. Om hesten ikke lystrer forsterker jeg signalene så mye som trengs.

MEn om jeg da vil at hesten skal respektere meg, kan jeg ALDRI være urettferdig, og be hesten om ting den ikke kan utføre. Eller be den om MER når den egentlig allerede har vært flink etc.

Det er der jeg tror mange av dere bommer litt i deres omgang med hesten, dere blir så opptatt av teknikker og drømmen om en Bestevenn etc, at dere glemmer å se HESTEN. Der og da, hver enkelt hest. Ber du en SLITEN (en hest kan godt være sliten MENTALT også, har ingenting mend hvor LENGE den har vært ridd etc) hest om noe ekstra, kan det være grunnlaget for at hesten MISTER respekten for deg, i og med at du aldri opptrer reasonable ovenfor den. Man skal SE når hesten har fått nok, og i hvilke sammenhenger man kan be den om litt ekstra.
Og det tror jeg dessverre ikke det går an å forklare i noen bok.

Mandarinhest
29-04-2007, 14:25
Lisa! :tilber:

Bobbibrown
29-04-2007, 14:29
Jeg, personlig tenker mest på at hesten skal ha det bra.
Det vil si at den skal få riktig stell, trening, fôr og alt den måtte trenge.
Fokuserer mer på hesten enn at vi skal være supervenner og alle må missunne meg fordi hesten min går etter meg (!) Selvfølgelig er det supert om vi kommer godt overens, men det skal jeg bygge opp med tid og tillit.
Ikke leke hestetrener/hestehvisker (kall det hva du vil..) og gjøre ting jeg ikke har peiling på (ikke rettet til noen her) noe som kan ødelegge enda mer.
Veldig enig i det Lisa sier på slutten her, at man skal kunne se når hesten er sliten og har vært flink, å be den om mer, kan ødelegge det den allerede har fått til. Om man f.eks ber en uerfaren hest å gå over noe bommer, den klarer det perfekt og har jobbet godt denne timen.
Men rytteren må bare se det en gang til, og denne gangen klarer ikke hesten det, og eier prøver flere ganger, men hesten klarer ikke fordi den er sliten. Da har man jo egentlig ødelagt litt, etter mitt syn.

Kaja
29-04-2007, 14:35
Men herregud, tror ingen fokuserer på at folk skal misunne en for at en hest går etter?!¨
Det gjør man jo for sin egen del. JEG gjør som jeg gjør med Meeg fordi hun trives og jeg trives med det, hun har blitt bedre både helsemessig og psykisk og har gått fra å være meggete og dritsur til en blid hoppe som har ørene frem rett som det er! ALLE dagene jeg har med Meeg er på grunnlag av hennes humør. Jeg tar alltid hensyn til henne. Og jeg vil ikke si jeg har hjernevaska henne på noen som helst måte, da hun løper tulling rundt i trøa med hester, oppfører seg som alltid, og retter ørene frem og vrinsker når jeg roper på henne. Dette ble kanskje usaklig, men nå tok jeg dette rett og slett personlig, fordi det er dette jeg lever for nesten, Meeg, og at vi skal ha det bra sammen, og jeg ser det som et STORT pluss at hun vil være med meg. Jeg driter i hva folk på stallen mener og tror om ting jeg gjør, og tenker stort sett aldri på om folk er i nærheten. Når jeg er sammen med Meeg er det meg og henne, ingen andre.

Bobbibrown
29-04-2007, 14:38
Det var bare ett eksempel da Kaja, ikke ta det så personlig.

Kaja
29-04-2007, 14:40
Unnskyld, men dette tok jeg personlig siden det virket som det ble retta mot folk på forumet.

RenateSJ
Har ikke lest de siste to sidene, men ble så irritert over å lese alle som forbinder rundpaddock og driving fremover med Join up.

Si meg, er longering join up?
Hva er egentlig forskjellen på å longere og å be hesten løpe løs?
Blir det en større psykisk belastning av den er løs?
Kan ikke rundpaddocken brukes bare for å mosjonere hesten litt? Trene på å få den fram bare ved å ta ene hånda ut litt / smatte etc. Snu den innover og utover osv.

Ved join up, som dere liker så godt å referere til, så er målet å holde hesten i bevegelse til den viser tegn på å slappe av, blir oppmerksom mot den i midten osv. Da inviteres hesten inn.

Ved trimming i RP så gjør man ikke så mye annet enn når man longerer, bare at hesten er løs. Kan noen fortelle meg hvorfor det automatisk er join up?
Dere som påstår at øydis prøvde på join up, vet dere egentlig mer enn henne hva det er snakk om?

LisaFi
Hva er det du tar personlig Kaja?

At du er en av dem som bruker mye tid på sånne ting?
Greit for meg det, skjønner du, det er en fri verden, og hesten din har det sikkert bra!?

For meg blir det bare veldig mye "unødvendig" all den tid det går an å oppnå ønskede resultater uten så mye "rariteter", kun ved hjelp av god gammeldags konsekvent og rettferdig behandling. Det funker nemlig helt fint.

Men som sagt, det plager ikke MEG at du finner glede i å leke leker med hesten din, men det irriterer meg en smule at du mellom linjene insinuerer at alle som driver med hest på en annen måte er dårligere til å lese hesten sin.
For der tar du skammelig feil.

Flashback
29-04-2007, 14:41
Ærlig talt, det er ingen som går rundt og tror at folk er misunnelige på grunn av at hesten fulgte etter, Mia.

Flashback
29-04-2007, 14:42
Har ikke lest de siste to sidene, men ble så irritert over å lese alle som forbinder rundpaddock og driving fremover med Join up.

Si meg, er longering join up?
Hva er egentlig forskjellen på å longere og å be hesten løpe løs?
Blir det en større psykisk belastning av den er løs?
Kan ikke rundpaddocken brukes bare for å mosjonere hesten litt? Trene på å få den fram bare ved å ta ene hånda ut litt / smatte etc. Snu den innover og utover osv.

Ved join up, som dere liker så godt å referere til, så er målet å holde hesten i bevegelse til den viser tegn på å slappe av, blir oppmerksom mot den i midten osv. Da inviteres hesten inn.

Ved trimming i RP så gjør man ikke så mye annet enn når man longerer, bare at hesten er løs. Kan noen fortelle meg hvorfor det automatisk er join up?
Dere som påstår at øydis prøvde på join up, vet dere egentlig mer enn henne hva det er snakk om?

Det virker bare som det er jeg som gjorde det ja..

Nå håper jeg at noen leser dette, for join-up er ikke å løpe rundt i ring med hesten! Join-up er når man sender hesten bort, det er jo en liten birolle i det, men øyeblikket er når HESTEN KOMMER INN, ikke når den går ut!

Bobbibrown
29-04-2007, 14:43
Det vet man jo aldri, jeg kjenner en jeg, men som jeg selvsagt ikke vil dra ut på forumet, men uansett, det er og blir et eksempel . ;)

Kaja
29-04-2007, 14:44
Det kan godt virke slik Lisa, men jeg sier bare det jeg tenker, sier ikke noe som helst om at andre er dårligere til å lese hesten sin i hele tatt. Synes ikke jeg er noe god på det selv, så hvordan kan jeg da mene at andre er dårligere?

LisaFi
29-04-2007, 14:46
Tja, trenger ikke være dårligere enn deg selv, men dårligere enn DEN måten å trene hest på?

Bobbibrown
29-04-2007, 14:46
Å jage hesten med pisk, som det var ei som nevnte oppiher, synes jeg blir helt feil. Om jeg slipper hesten i f.eks ridehuset, lar jeg den styre og leke seg som den vil, da skal jeg ikke blande meg inn med ting jeg ikke har peiling på.
Hester burde da få være litt i fred de også, etter en lang (?) rideøkt der rytteren har bestemt hele tiden. Litt leking er i allefall tilatt!

RenateSJ
29-04-2007, 14:47
Å kalle det å jage hesten fra seg i en rundpaddock for å prøve på join up blir jo som å si at man prøver på join up om man ber hesten flytte seg når man er ute på beitet.

Øydis; selve join up er jo når du får kontakten du er ute etter, det er riktig. å be den løpe trenger ikke ha noe med det å gjøre MEN det kan ha en uønsket effekt alikevel, for man gjør mye rart med kroppspråket som hesten forstår og vi ikke forstår. Og du kan faktisk ende opp med en mer dominerende hest enn etter "lekingen" i paddock

Bobbibrown
29-04-2007, 14:49
Mulig jeg forstod deg feil nå Renate, men mente du at man kan ende opp med en mer dominerende hest om man lar den leke seg fritt i paddocken? Jeg mener man kan oppnå en dominerende hest med å behandle den feil.

RenateSJ
29-04-2007, 15:09
neinei. Jeg mener om man leker MED hesten, ber den løpe, snu osv.
Så hender det at hesten prøver å flytte litt på deg. Du har da satt deg i en posisjon hvor du ikke må vike, da har du satt deg selv lavere i rang.

Lar du vær å komme i en slik situasjon, altså ikke "leker" med hesten løs, så vil du heller ikke gi hesten sjansen til å flytte deg. Det du gjør ubevisst kan være veldig betydningsfult for hesten

Flashback
29-04-2007, 15:40
Da jeg "lekte" med henne var det helt klart jeg som bestemte. Jeg flytta meg sidelengs, altså mot venstre når hun stod på venstre side. Ikke dytta, men hun flytta seg uten at jeg var nær henne (viking uten press, prt. 4 i seven games), noe vi har øvd lenge på. Jeg avslutta også når jeg ville, stoppa opp og avsluttet mitt, før jeg la litt på sprang, smattet på og hun løp. Så stoppet hun av seg selv. Jeg føler at jeg dominerte over henne, men jeg er ikke enda besatt av å være en slik "leder".

Bobbibrown
29-04-2007, 15:49
Det kan jo bli risikabelt, en slik lek.
Men så lenge du er sikker på det du gjør, skal ikke jeg blande meg i leken. ;)

Kaja
29-04-2007, 15:56
Det er da like risikabelt som å hoppe med en hest, om du faller av..
Alt med hest er en risiko.

Bobbibrown
29-04-2007, 15:57
Ikke slik jeg mente, det kan bli risikabelt for deg om du faller ned i rangen, slik som Renate fortalte.

RenateSJ
29-04-2007, 16:00
Bare sånn for å ha sagt det Øydis, det jeg skrev over her var ikke direkte til deg altså

Flashback
29-04-2007, 16:02
Ok. ;) Trodde det jeg, siden det var et avsnitt og så skreiv du både Øydis og du, men jeg gidder ikke å henge meg opp i det. Hehe.

Kaja
29-04-2007, 16:06
Åi haha.. Trodde det var fysisk dere mente jeg.. :p

Kaja
29-04-2007, 16:06
Vel jeg løper ofte med Meeg og leker og hun dominerer i blant, men om jeg ber henne om noe, så gjør hun det. Vi er venner, vi..

Bobbibrown
29-04-2007, 16:17
Men du, det er jo likevel ikke bra at hesten dominerer for mye heller ..

Flashback
29-04-2007, 16:19
Men du, det er jo likevel ikke bra at hesten dominerer for mye heller ..

Det er ganske kjent, faktisk. ;)

Bobbibrown
29-04-2007, 16:25
Det er ganske kjent, faktisk. ;)

Jepp . Jeg som trodde jeg fant opp nye nytt nå . ;)

Flashback
29-04-2007, 16:26
Hva er det n&#229;? Det der var ganske frekt, men v&#230;r s&#229; snill, ikke tro vi ikke kan noe. ><

Kaja
29-04-2007, 16:27
Ganske enig med &#216;ydis her. Virker nesten som du er ute etter &#229; provosere og v&#230;re frekk. ;)

Bobbibrown
29-04-2007, 16:28
Hmm? Var det ment til meg &#216;ydis? I s&#229; fall, s&#229; klart vet jeg at dere kan noe!
Det jeg sa var liksom ment som ironi, alts&#229; at jeg trodde at jeg hadde funnet p&#229; noe nytt, en sp&#248;k alts&#229;. Forst&#229; meg rett. :)

Santia Cheyenne
29-04-2007, 19:21
Grunnen til at jeg tenkte join-up er fordi 1. Jeg visste ikke hva Øydis skulle gjøre videre hvis hesten hadde løpt.
2. Øydis har selv sagt (i en annen tråd) at hun har trent på join-up med den hløkk.
Men nå har jeg skjønt at det ikke var det hun prøvde på. Beklager at jeg tok feil Øydis.
Resten har jeg prøvd å få fram i tidligere innlegg.

LisaFi
29-04-2007, 19:39
Men uansett hva man kaller det, eller mente &#229; gj&#248;re, er det vel en fordel at hesten blir bedt om &#229; gjennomf&#248;re det rytter/ menneske har bedt om?

Om hesten slipper fordi den gj&#248;r noe s&#248;tt isteden kan jo det bli ganske moro til slutt. Uansett om det man driver med kalles det ene eller det andre.

Sol
29-04-2007, 21:25
akkurat! og det var DET som var poenget med det jeg skreiv i f&#248;rste innlegget mitt. Har jeg bedt hesten min om en bevegelse, s&#229;nn som &#216;ydis ba hesten sin om &#229; g&#229; vekk fra henne, driver jeg hesten min S&#197; MYE SOM JEG M&#197; for &#229; f&#229; den til &#229; MINST forflytte vekten sin bort fra meg.. f&#248;rst da gir jeg ettergift. Og dette gj&#248;r jeg selv om hesten har jobbet lenge fra f&#248;r og kanskje er sliten.. selv om jeg skjeldent eller aldri jobber lenge nok til at hestene mine blir s&#229; slitne at de ikke vil mer.
Kaja: du sier bestandig at du og meeg er venner, og at du ikke er opptatt av lederskap: H&#229;per for all del du ALDRI dumper borti en dominerende hest i ditt liv, for da kommer du til &#229; f&#229; et veldig veldig stort problem.
Bajas er en dominerende hest og derfor M&#197; jeg v&#230;re en dominerende eier. Om jeg ikke er det komme han til &#229; bli FARLIG. Skal love dere at han har v&#230;rt det f&#248;r, og han kommer ikke til &#229; gi fem &#248;re for &#229; gj&#248;re det igjen hvis han ser at han f&#229;r fordeler av det. For meg har det v&#230;rt viktig &#229; vise han at fordelene dukker opp n&#229;r han gj&#248;r som jeg ber han om, ikke det motsatte.
&#197; la hesten f&#229; slippe &#229; gj&#248;re som du ber den om en gang er greit.. fors&#229;vidt, selv om du da faktisk gir hesten et nyttig verkt&#248;y.. nemlig NEKTING. Man M&#229; forst&#229; at hester gj&#248;r ting fordi de ser at de f&#229;r fordeler av det eller ulemper av &#229; ikke gj&#248;re det, ikke for NOE annet. &#197; tro at en hest b&#230;rer rundt p&#229; deg fordi dere er VENNER og den har lyst.. det er for meg BARBIEKULTUR!! En hest b&#230;rer rundt p&#229; deg fordi du sier at den skal gj&#248;re det, og fordi den syns det er en ok ting &#229; gj&#248;re for lederen sin.. fordi det betyr at den f&#229;r en avveksling fra det den gj&#248;r ellers og at den f&#229;r ros og oppmuntring fra et vesen den ser p&#229; som klokere og mer forstandig enn den selv.. og som en som kan hjelpe den med &#229; unng&#229; farer, smerter, utrygghet, som gir den fordeler som mat, stell osv.. For noen hester dreier det seg om at dersom den ikke gj&#248;r som du ber den om s&#229; f&#229;r den fysisk eller psykisk vondt av det.. s&#229; den gj&#248;r det for &#229; slippe ubehag.

Kaja
29-04-2007, 21:36
Er ikke opptatt av lederskap til snille hester. Gjelder det dominerende hingster eller sure hopper som snur baken til, blir jeg klarere p&#229; hvem som bestemmer. Men aldri kjefting da.
Vet det finnes dominerende hester i verden. :)

Anette
29-04-2007, 21:37
Jeg må si jeg er enig med RenateSJ.

Ingen som kan svare på mitt spørsmål? (på side 10 i debatten):

....må spørre om noe...

Er det galt å få hesten til å løpe rundt? Må det kalles join-up når man jager hesten/får hesten til å løpe?

grunnen til at jeg spør:
Jeg har to hester, og de dagene jeg har dårlig tid, hender det at jeg jager de rundt i luftegården, bare for å få de i litt aktivitet. Da løper de og herjer med hverandre, og av og til setter jeg opp noen hindre. Hvis de stopper opp, smeller jeg litt med pisken...og jeg bruker kommandoer for tempovekslinger. jeg kaller dette "longering uten tau". Er det en gal måte å trene hestene på i deres øyne?

Sol
29-04-2007, 22:02
Jeg mener at det du gj&#248;r ikke er join-up, fordi n&#229;r man driver en hest rundt med det for &#248;ye at drivingen skal ende opp i en join-up da DOMINERER man hesten til UNDERKASTELSE f&#248;r man inviterer den inn. dersom du ber hestene dine om bevegelse og tar underkastelsestegn som et tegn p&#229; at du driver for hardt kaller JEG dette trening av hest i rundpaddockl&#248;slongering av hesten/longering p&#229; line alt ettersom hvor jeg trener.. og n&#229;r hesten hargitt meg bevegelser og jeg ber den &#229; stoppe kan jeg enten be den om &#229; komme til meg, s&#229;nn som jeg gj&#248;r det p&#229; beitet eller i boksen, eller jeg kan g&#229; bort til den &#229; hente den inn.. ikke join-up og ikke dominering som kan f&#248;re til at hesten underkaster seg!

fabolos_willow
29-04-2007, 23:17
Jeg må bare klappe for Sol og Renate altså! det virker som dere kan en del om detta her... veldig bra;)

Anette
29-04-2007, 23:30
...men hvis ikke det jeg gj&#248;r er "galt", da skj&#248;nner jeg ikke hva &#248;ydis gjorde som utl&#248;ste en join-up debatt...? Jeg er vel ikke nok inne i NH-spr&#229;ket til &#229; skj&#248;nne meg p&#229; det.

&#216;ydis:Jeg tror jeg skj&#248;nner hva du mener n&#229;r du ble glad for at Hl&#248;kk fulgte etter deg.. jeg synes det er et positivt tegn at hesten f&#248;lger etter meg. Jeg liker &#229; kunne slippe hesten uten at den stikker av, og jeg liker at den f&#248;lger med meg der hvor jeg g&#229;r uten at jeg trenger &#229; holde i t&#248;ylene n&#229;r jeg ber om det :) Og poenget er vel &#229; f&#229; hesten slik du &#248;nsker...ikke hva alle andre mener er rett? ;)

lillekira
29-04-2007, 23:35
Klart det er positivt når hesten følger etter deg.
Men problemet her var jo at hesten ble sendt vekk(prøvde det iallefall) men den ville ikke gå. Så gav rytter opp,og hesten fulgte etter.
Blir på en måte litt det samme som vi ber om sving til høyre,men hesten svinger til venstre. Det er vel ikke riktig?

absinthe
30-04-2007, 01:32
akkurat! og det var DET som var poenget med det jeg skreiv i første innlegget mitt. Har jeg bedt hesten min om en bevegelse, sånn som Øydis ba hesten sin om å gå vekk fra henne, driver jeg hesten min SÅ MYE SOM JEG MÅ for å få den til å MINST forflytte vekten sin bort fra meg.. først da gir jeg ettergift. Og dette gjør jeg selv om hesten har jobbet lenge fra før og kanskje er sliten.. selv om jeg skjeldent eller aldri jobber lenge nok til at hestene mine blir så slitne at de ikke vil mer.
Kaja: du sier bestandig at du og meeg er venner, og at du ikke er opptatt av lederskap: Håper for all del du ALDRI dumper borti en dominerende hest i ditt liv, for da kommer du til å få et veldig veldig stort problem.
Bajas er en dominerende hest og derfor MÅ jeg være en dominerende eier. Om jeg ikke er det komme han til å bli FARLIG. Skal love dere at han har vært det før, og han kommer ikke til å gi fem øre for å gjøre det igjen hvis han ser at han får fordeler av det. For meg har det vært viktig å vise han at fordelene dukker opp når han gjør som jeg ber han om, ikke det motsatte.
Å la hesten få slippe å gjøre som du ber den om en gang er greit.. forsåvidt, selv om du da faktisk gir hesten et nyttig verktøy.. nemlig NEKTING. Man Må forstå at hester gjør ting fordi de ser at de får fordeler av det eller ulemper av å ikke gjøre det, ikke for NOE annet. Å tro at en hest bærer rundt på deg fordi dere er VENNER og den har lyst.. det er for meg BARBIEKULTUR!! En hest bærer rundt på deg fordi du sier at den skal gjøre det, og fordi den syns det er en ok ting å gjøre for lederen sin.. fordi det betyr at den får en avveksling fra det den gjør ellers og at den får ros og oppmuntring fra et vesen den ser på som klokere og mer forstandig enn den selv.. og som en som kan hjelpe den med å unngå farer, smerter, utrygghet, som gir den fordeler som mat, stell osv.. For noen hester dreier det seg om at dersom den ikke gjør som du ber den om så får den fysisk eller psykisk vondt av det.. så den gjør det for å slippe ubehag.

hail, hail!! :=)

jeg har ei veldig dominerende hoppe.. (dette vet vel sol ja, hehe)
om en slipper henne til et par ganger, så tar hun fort overtaket! dette skjedde i sommeren i fjor, ei som skulle prøve å ha henne littegranne...
denne personen turte ikke gi hesten signaler, og om fanti fant ut ho ville snu og gå hjem, så satt personen bare på.. hun fikk og lov å buse avgårde med henne, og presset henne vekk...
enden på visa ble at hun ikke fikk lov å ha henne mer, fordi jeg måtte begynne helt på nytt igjen, fanti hadde mistet all respekt!
fordi hun fikk lov å bestemme hvor de skulle, og hva som skulle gjøres.
så ja, sol, jeg forstår veldig godt hva du vil frem til!

RenateSJ
30-04-2007, 01:49
Synes at det er s&#229; utrolig misforst&#229;tt det med venn og lederskap. Virker som om noen tror det er enten eller. Det er ikke det. Begge mine stellehester kommer gjerne bort til meg, eller pjusker meg litt i h&#229;ret og vil ofte kl&#248; med tilbake n&#229;r jeg kl&#248;r dem. Ting jeg anser som tegn p&#229; at de har det greit sammen med meg.
Samtidig er jeg veldig streng, og ganske "oppsatt" p&#229; &#229; vise at jeg bestemmer. Jeg er hele tiden bevisst p&#229; mitt eget kroppspr&#229;k, og alltid n&#248;ye med &#229; v&#230;re konsekvent.

Husker n&#229;r vi begynte &#229; tenke litt mer p&#229; v&#229;r hesteh&#229;ndtering, de andre p&#229; stallen s&#229; rart p&#229; oss og sa: Uff, jeg vil ikke v&#230;re s&#229; streng med hesten min, vil heller v&#230;re venn med den.
Okej.. Hvem er det som henger som et slips etter hestene, sl&#229;r og hyler og skriker den b&#248;llete hesten i boksen osv? Men, de er vel iallefall "venn" med hesten sin.

Det jeg vil frem til er at &#229; v&#230;re streng, ha klare grenser og &#229; v&#230;re konsekvent er ikke slemt mot hesten. Det gir den en tryggere tilv&#230;relse som er lettere &#229; forst&#229;. Derfor blir jeg ofte skeptisk n&#229;r noen sier: i g&#229;r trente vi NH. Man trener ikke NH et &#248;yeblikk, og s&#229; gj&#248;r noe annet etterp&#229;.
Vennskapet m&#229; gjerne ligge til grunn. Men husk jenter: Alt du foretar deg med hesten bidrar til &#229; forme forholdet deres. Hesten ser ikke forskjell p&#229; at du har satt p&#229; trene-lua, mot n&#229;r du bare skal leke/kose.

V&#230;r konsekvente. Tenk over hva dere gj&#248;r, og hvorfor. V&#230;r n&#248;ye med &#229; f&#229; igjennom det dere ber om f&#248;r dere gir dere. Det er slik dere f&#229;r en lydig oppmerksom hest. Og jeg gjentar. S&#229; lenge dere h&#229;ndterer hesten, "trener" dere hesten. I en flokk setter de ikke de sosiale antennene p&#229; pause, derfor kan ikke vi gj&#248;re det heller. V&#230;r vennen til hesten din, men ogs&#229; deres veiviser og leder. Og n&#229;r jeg sier leder, mener jeg ikke en som underkuer og overdominerer de under seg. Men en som hesten respekterer og stoler p&#229;.

Dette sklei litt ut av debatten, men m&#229;tte bare f&#229; sagt det. Det er s&#229; mange som misforst&#229;r hva naturlig hestevett egentlig er at jeg blir helt matt. S&#229; pr&#248;vde &#229; gi en liten forklaring p&#229; hvordan jeg tenker ang dette som snakkes om i denne tr&#229;den

Og en ting til. Ikke begi dere ut p&#229; en situasjon dere ikke er sikre p&#229; at dere kan h&#229;ndtere. Spesielt n&#229;r det gjelder l&#248;s hest og kun kroppspr&#229;k som kommunikasjon. Ikke alle hester er s&#229; enkle, og det er da det kan snus opp ned og du f&#229;r en verre hest enn du startet med. Begynn heller i det sm&#229;, slik at du l&#230;rer deg hvordan du skal oppf&#248;re deg

Shadowfax
30-04-2007, 09:18
Skjønner ikke at alt man "driver" med plutselig skal kalles noe jeg..
Øydis synes det var koselig at hesten fulgte etter henne, og som jeg kjenner de så er de glade i hverandre på mange måter.
Skjønner ikke da hvorfor hun skal få så busta fyker fordi hun er glad for at Hløkk vil følge etter? Synes hun det er positivt må hun da få synes det...
Hvorfor må alt man gjør med hesten kalles horsemanship da?
Nei, er ikke helt på nett med dere NHfolk....

Santia Cheyenne
30-04-2007, 09:51
Poenget her hadde ikke noe med horsemanship &#229; gj&#248;re i det heletatt.
Det var at &#216;ydis ba hesten om &#229; l&#248;pe fra henne, hesten ville ikke, &#216;ydis blir s&#229; sint at hun skal g&#229; &#229; hente noe for &#229; f&#229; henne til &#229; l&#248;pe, n&#229;r &#216;ydis g&#229;r f&#248;lger hesten etter, fordi &#216;ydis synes dette var koslig "glemte" hun helt at hun hadde bedt hesten om det stikk motsatte.

Jeg skj&#248;nner ogs&#229; at &#216;ydis synes det var koselig at hesten fulgte henne, hadde det ikke da v&#230;rt bedre &#229; bedt hesten f&#248;lge henne istede, evt ikke bedt den om noe? P&#229; den m&#229;ten hadde ikke hesten oversett bekjeden til &#216;ydis.

Hvorfor jeg trodde det var et fors&#248;k p&#229; join-up har jeg forklart tidligre, og ogs&#229; beklaget for at jeg tok feil.

fabolos_willow
30-04-2007, 10:26
N&#229; syns jeg virkelig folk begynner &#229; si det samme om og om igjen her....
Tror &#216;ydis n&#229; har skj&#248;nnt hva de fleste her mener! og hun kommer sikkert f&#248;r eller siden til &#229; finne ut om hun gjorde galt eller rett...
Og hvis man har lyst til &#229; forsette denne diskusjonen p&#229; en seri&#248;s m&#229;te, burde heller denne tr&#229;den her bli splittet, slik at &#216;ydis ikke skal tro at ting er rettet mot henne og hesten;)

RenateSJ
30-04-2007, 11:18
Nei, for selv om man pr&#248;ver &#229; si at det ikke er rettet mot dem, s&#229; blir det jo tolka slik uansett.
Og jeg sl&#229;r meg selv i hodet for at jeg nevnte NH i forrige innlegg. For da blir vel hensikten der og misforst&#229;tt.

Hvis det var meg det ble siktet til i innlegget etter mitt, jeg sier ikke at alt man gj&#248;r med hesten er horsemanship (skumleskumle ordet, nei det driver man ikke med), men all h&#229;ndtering av hest er trening av hesten. Hva dere &#248;nsker &#229; kalle treninga/oppdragelsen whatever, er for meg ganske likegyldig. Men man kommer ikke unna at hesten tar imot lillefingeren enten det er i boksen, p&#229; beitet eller under rytter

Kaja
30-04-2007, 13:30
Synes at det er s&#229; utrolig misforst&#229;tt det med venn og lederskap. Virker som om noen tror det er enten eller. Det er ikke det. Begge mine stellehester kommer gjerne bort til meg, eller pjusker meg litt i h&#229;ret og vil ofte kl&#248; med tilbake n&#229;r jeg kl&#248;r dem. Ting jeg anser som tegn p&#229; at de har det greit sammen med meg.
Samtidig er jeg veldig streng, og ganske "oppsatt" p&#229; &#229; vise at jeg bestemmer. Jeg er hele tiden bevisst p&#229; mitt eget kroppspr&#229;k, og alltid n&#248;ye med &#229; v&#230;re konsekvent.

JA! AKKURAT! Jeg har garantert formulert meg feil, jeg er ikke sykelig opptatt av &#229; v&#230;re en hesteleder, men er veldig konsekvent p&#229; alt likevel..!

lillekira
30-04-2007, 14:12
JA! AKKURAT! Jeg har garantert formulert meg feil, jeg er ikke sykelig opptatt av å være en hesteleder, men er veldig konsekvent på alt likevel..!

Men i en annen debatt sier du: Duller ikke,men straffer aldri. Jeg sier aldri NEI.Går etter "hesten har alltid rett"prinsippet.

Hvordan kan du si det i en debatt,for å si at du er konsekvent i en annen debatt? For om du aldri sier NEI og mener at hesten har alltid rett,kan du vel ikke være konsekvent på alt?Mulig det er noe jeg missforstår altså,derfor spør jeg.;)

Kaja
30-04-2007, 14:18
Nei det har du rett i. Men er konsekvent p&#229; daglidagse ting jeg gj&#248;r. :)
Og har hesten l&#230;rt en kommando, m&#229; jeg jo v&#230;re konsekvent p&#229; den!

The horse is always right ~ Alexander Nevzorov

lillekira
30-04-2007, 14:22
Nei det har du rett i. Men er konsekvent på daglidagse ting jeg gjør. :)
Og har hesten lært en kommando, må jeg jo være konsekvent på den!

The horse is always right ~ Alexander Nevzorov

Men hvis hesten har lært kommandoer,må du jo ha korrigert/sagt nei til den for å lære den ting eller?

Kaja
30-04-2007, 14:41
Ikke sagt nei.. Har bedd henne p&#229; nytt. Og n&#229;r hun gj&#248;r denne tingen s&#229; f&#229;r hun s&#229;klart ros. :)
Men n&#229;r jeg tenker over saken, s&#229; har jeg vel en liten korrigering, og det er n&#229;r hun st&#229;r p&#229; kommando, og har g&#229;tt noen skritt. S&#229; rygger vi tilbake sammen. Men jeg st&#229;r bak henne og ber henne rygge, s&#229; jeg ikke skal dominere s&#229;nn ved &#229; st&#229; foran og presse henne bakover.

lillekira
30-04-2007, 14:52
Ikke sagt nei.. Har bedd henne på nytt. Og når hun gjør denne tingen så får hun såklart ros. :)
Men når jeg tenker over saken, så har jeg vel en liten korrigering, og det er når hun står på kommando, og har gått noen skritt. Så rygger vi tilbake sammen. Men jeg står bak henne og ber henne rygge, så jeg ikke skal dominere sånn ved å stå foran og presse henne bakover.

Hehe,helt ok Kaja;)
Er bare jeg som kverrulerer litt i dag;)

Kaja
30-04-2007, 14:58
Ganske forst&#229;elig det, n&#229;r jeg er s&#229; p&#229;st&#229;elig p&#229; forumet her.. :p