PDA

Se full versjon : Hvitløkspulver

Kaja
25-04-2007, 11:14
Kommer det til å få noe utslag om jeg forer med hvitløk nå til vår/sommer?
Vil gi hvitløk om det hjelper litt mot insektene!

Mocca84
25-04-2007, 11:35
jegleste at hvitløk hjelper mot insekt(Det funka i fjor på min hest) og at det er godt og sunt for hestens kropp... så jeg gir mi :D

Torhild
25-04-2007, 11:37
Jeg gir hviltløksgranulat til min hest.

Rikke
25-04-2007, 12:04
Spurte om det samme på et annet forum, fordi jeg vurderte å bruke det til sommeren for å holde insekter unna. (Kan bli sykt med mygg, fluer, klegg her oppe :S) Og da fikk jeg til svar at hvitløk ikke er sunt for hester.
Så jeg vet ikke?

Men hvis dere (flertallet) har gitt hvitløk til hesten uten noe negativt resultat, så kan det vel ikke være farlig?

lillekira
25-04-2007, 12:19
Har foret med hvitløkspulver til våre hester i mange,mange år. Og det hjelper,det er det ingen tvil om. Mye mindre insekter på hestene etter at vi begynte med det.
Og i tillegg skal hvitløk styrke imunforsvaret til hest. Så jeg har bare hørt positivt om å fore med hvitløk:)

Therese
25-04-2007, 12:41
Dette med at det ikke var sunt. Det var noen som hadde gjort forsøk på x antall hester, forsøket var da gjort med mer enn 10 ganger så mye hvitløk som er anbefalt og kanskje over veldig liten tid også. De fleste av hestene fikk blodmangel(?) av hvitløken (som var i veeldig store doser).

Så jeg ville ikke bekymret meg, vår har alltid hatt normale verdier på alt selv om hun har fått hvitløk gjennom hele vinteren og sommeren. Bare positive erfaringer med hvitløkspulver.

Det tar vel ikke så fryktelig lang tid før hvitløken blir tatt opp i blodet? I såfall er det sikkert ikke dumt å begynne nå.

LisaFi
25-04-2007, 12:42
Hmmmm. Har pleid å gi dem litt sånn i overgang somer-høst vinter for å forebygge forkjølelser og sånn vi, samt vinter-vår.

Foretrekker å gi opphakket hvitløk framfor granulat, er veldig glad i alt som er "ferskvare", tryggere det, liksom.
( Meeen... stallen (og den som kutter opp) lukter LITT kebabsjappe etterpå, da... :D )

Ellers er vel hvitløk en "urt" som ville hester potensielt kunne ha spist i seg av seg selv, om de var ville på riktig sted?

Marte og Zerafina
25-04-2007, 13:07
Har prøvd å gi hesten opphakket hvitløk, men de vil ikke ha det. Sorterte det ut.. Får vel prøve å putte det inn i noe brød eller noe;-)

Sol
25-04-2007, 13:08
Jeg gir hvitløk mot rennende neser og øyne om sånt skulle dukke opp. Stallen jeg hadde før var litt mer en hyggelig fuktig av og til, og da var det alle luker opp og hvitløk i maten hver dag.. luktet litt kebab av både meg og hestene men de holdt seg hvertfall sunne og friske da. bruker også hvitløk når jeg av en eller annen grunn må gi hester pencilin eller antibiotika, da dette bryter ned imunforsvaret og hvitløk hjelper til å bygge det opp igjen.. bruker det sjøl og jeg mot forkjølelse og lignende.

Ingvild
25-04-2007, 13:23
Hmmmm. Har pleid å gi dem litt sånn i overgang somer-høst vinter for å forebygge forkjølelser og sånn vi, samt vinter-vår.

Foretrekker å gi opphakket hvitløk framfor granulat, er veldig glad i alt som er "ferskvare", tryggere det, liksom.
( Meeen... stallen (og den som kutter opp) lukter LITT kebabsjappe etterpå, da... :D )

Ellers er vel hvitløk en "urt" som ville hester potensielt kunne ha spist i seg av seg selv, om de var ville på riktig sted?

Jaa, eg trur eg ville ha følt meg tryggare ved å gi "ekte" varer.

Jeg gir hvitløk mot rennende neser og øyne om sånt skulle dukke opp. Stallen jeg hadde før var litt mer en hyggelig fuktig av og til, og da var det alle luker opp og hvitløk i maten hver dag.. luktet litt kebab av både meg og hestene men de holdt seg hvertfall sunne og friske da. bruker også hvitløk når jeg av en eller annen grunn må gi hester pencilin eller antibiotika, da dette bryter ned imunforsvaret og hvitløk hjelper til å bygge det opp igjen.. bruker det sjøl og jeg mot forkjølelse og lignende.

Et det eg og - fordi det er godt! :D

Men, viss kvitlauk ikkje hjelp mot innsekta, har eg eit anna stinkande tips som kanskje kan funke. Bland eddik og vatn - spray det på hesten, mest i utsatte områder der dyr sett seg. Det stinkar, men det funkar.

Ragnhild
25-04-2007, 13:27
Jeg ga hvitløkspulver til Cisco da han var allergisk ellerno mot insekter og det funka omtrent ikke å ri på tur med han for han blei helt koko når det kom en flue i nærheten. Og følte faktisk at det hjalp til en viss grad. Fluene holdt seg pittelitt lengre unna..

Astrid
25-04-2007, 13:28
Hvitløk er bra for luftveiene også :)

Wenche
25-04-2007, 14:35
Jeg har gitt hvitløk til hesten min i snart ett år nå, og syns det funka mot fluene og andre insekter i fjor sommer :) Så kommer nok til å fortsette å gi det. Syns det lukter godt når hun begynner å slafse det i seg jeg da.. ;P

Har heller ikke hatt rennende nese på hesten min så lenge jeg kan huske, om det er hvitløken eller noe annet som gjør det, det har jeg ikke noe svar på, men har ihvertfall bare positivt å si om bruk av hvitløk i foring til hest.

Reaper
25-04-2007, 14:38
Åh, sånn hvitløkspulver lukter godt!:p

crusabell
25-04-2007, 15:16
jeg har brukt å gi mine et par hvitløksbåter om dagen i sommerhalvåret, mot insekter. fungerer som bare det:) putter det bare inni en skalk e.l for å kamuflere det jeg.

Rikke
25-04-2007, 16:19
Med andre ord burde man kanskje å gi hesten hvitløk nå da? :)
Noen som vet om det de selger hos Skoies, Lincoln Garlic, funker? Eller det noen andre som hjelper?

Stjeler kanskje tråden litt nå, så sier bare unnskyld da. :) *gjemme seg*

Astrid
25-04-2007, 16:24
Hvitløk er vel hvitløk, uansett merke ;) Billigeste er kanskje å kjøpe fra Borjes?

Lovise_Felex
05-09-2007, 19:04
hvor mye gir dere hestene til hvert måltid? begynner og lure på om jeg har gjedd for lite til felex siden det er like mye fluer på han !

Silje og Tindra
05-09-2007, 22:30
Jeg får ikke gi Menja hvitløk (med hilsen fra veterinær). For hardt for en vár mage.

Hreggur
06-09-2007, 15:57
Hvitløk er ikke hestefor!Ikke bra for magen som silje og Tindra sa. Kan føre til magesår..

Lovise_Felex
06-09-2007, 18:27
jeg gir en t-skje, er det veldig lite?

Lovise_Felex
06-09-2007, 18:28
Hvitløk er ikke hestefor!Ikke bra for magen som silje og Tindra sa. Kan føre til magesår..

nå er det ikke snakk om at vi bruker det som heste for heller da... snakk om litt tilsettnign i foret. ikke akkuratt så veldig mye det står på.

Casilliero
16-09-2007, 14:05
hvitløk er sunt! styrker hestens immunforsvar !
jeg gir min hvitløksgranulat, 30ml dagen

Silje og Tindra
16-09-2007, 14:29
nå er det ikke snakk om at vi bruker det som heste for heller da... snakk om litt tilsettnign i foret. ikke akkuratt så veldig mye det står på.

Var ikke mye det stod på for meg heller - 1 ts pr. dag - men det var nok det, når hesten allerede er vár i magen.

Brao
16-09-2007, 14:54
Eg gir hesten min hviltløksgranulat mot innsekter.
Ho har sommer eksem, som mange andre islandshestar.
Og kvitløksgranulatet virka veldig bra, prøvde opphakka kvitløk og, men brà er så kresen, så ho ville ikkje ein gong smake på det.

MariaR
16-09-2007, 14:58
Eieren til forhesten min spurte veterinæren hun bruker om hvitløk.. H*n sa at hvitløk ikke hjelper på immunforsvaret til hestene.. Trodde det gjorde det også jeg :roll:

Casilliero
16-09-2007, 15:02
joda det er mot immunforsvaret xP både forkonslunet, veterinær og "hvitløksboksen" sier det x)

MariaR
16-09-2007, 15:03
Ja, var det jeg trodde også, men blei sånn i tvil da veterinæren sa noe annet :p

Casilliero
16-09-2007, 23:17
hehe:P Hvitløksgranulat hjelper ihvertfall mot å forebygge infeksjoner og styrker immunforsvaret ifølge folka jeg har spurt:P så jeg regner med det stemmer^^ håper det xD

Hreggur
18-09-2007, 15:52
tok Hestekunnskap 1 og 2 nå i vår, og utdanningsansvarlig fra Starum gikk sterkt ut og advarte mot bruk av hvitløk på hest. Nyere forskning viser at hvitløk IKKE er bra for hesens mage!Selv om hvitløken er mye brukt og forsket på i hendhold til mennesker, så er det ikke alt som er overførbart til hest!!

Solo
23-09-2007, 16:30
Jeg gir hvitløkspulver til min ponni. Funket ganske bra i sommer mot insekter og sånn.. Flere hester her, brukte det i sommer/vår og bruker det forsatt.. Har aldri oppdaget noe negativt mot hvitløk.. Hvitløk dempet også forkjølelsen til Juni i vår.

DonPånnis
23-09-2007, 20:12
Har ikke foret på hvitløk på mange år nå. Skal vertfall ikke begynne nå som det viser for sikkert at det hjelper motsatt, hvorfor får ikke alle opp øyene? Jeg har vertfall tro på at disse folkene som tester ut, veterinærer, vet bedre en meg eller det som står bak på boksen, men stoler ikke blindt på hvem som helst, men nå har jo disse forsikrings testene bevist sitt!

Tussilago
30-09-2007, 13:12
Jeg ga også hvitløk til jeg leste at det ikke var så særlig bra for hesten... Men jeg undrer litt.. For jeg har jo gitt Mason hvitløk opp igjennom åra som jeg har hatt han (9år) og han er nå 31 år.. Og han er i veldig god form. Om hvitløken er så farlig, burde han ha levd nå da?? :confused:

Altså alt med måte også da.. Jeg gir de hvitløk i kanskje 1-2uker og så opphold på et par uker..

Tvistur
30-09-2007, 14:35
Jeg var på samme kurs som Hreggur og hvitløk ble vel da omtalt som gift for hesten. Det ble referert til kilder og veterinærer som jeg dessverre ikke noterte eller husker.

Alt er ikke svart/hvit i denne verden: Selv om hvitløk ikke er bra for hesten så trenger den ikke dø av det, det er bare ikke godt for den. OG: Selv om det står på hvitløksboksen at det er bra for hesten så betyr det jo ikke at det stemmer. Hørt om villedende markedsføring?

Tussilago
02-10-2007, 08:55
Hehe... Selv om det ikke er bra for hesten, så har jeg ikke hørt eller lest om noen som har blitt syke av det... Tvert i mot..

Hva med de som faktisk mener at hvitløken har hjulpet for forkjølse,insekter etc da?

Hreggur
05-10-2007, 21:47
at du ikke har oppdaget noe negativt betyr jo ikke nydvendigvis at alt er ok...Magesår er underdiagnostisert og ikke spesielt lett og oppdage. Mange av ponnirasene (som islandshesten)har en helt enorm smertetreskel som gjør dette ytterlige vanskelig og oppdage. Det finnes sikkert hester som er "sterke" i magen...men litt av en sjanse og gamble på at din er det... Ønsker dyra mine sitt beste, og regner ved at vetrinerer og forskere vet mer om hvitløken virkning en jeg gjør...

Hreggur
05-10-2007, 21:48
PS, for alt jeg vet kan godt hvitløk hjelpe mot masse ting...(vet det hjelper mot insekter)Men for hvilken pris?

Tussilago
08-10-2007, 09:21
Altså, etter å ha lest en artikkel, så har jeg slutta og gi hvitløk.. Men jeg husker at Mason hostet en del for noen år tilbake (overgang til høst..) Og dum og uvitende som jeg er så ga jeg han jo hvitløk og det hjalp.. Kanskje bare tilfeldighet det da..
Nå får han te med honning i!:)