PDA

Se full versjon : Konkurranseknep

Rosita!
25-04-2007, 01:01
Kom bare over et innlegg på HM om dette så tenkte jeg kunne ta det her også....
Noen som har noen knep,triks osv. når man rir stevne?

En ting jeg har lært meg er jo det med å ri saktetølt på yttersporet og Hurtig på innersporet for å få det til å se saktere/raskere ut:p
Jada,jeg er kanskje dum som ikke visste det,men klarer ikke tenke logisk når jeg rir stevner:D

Så noen andre som har noen lure ting som hjelper på?

Drue
25-04-2007, 01:09
Veldig bra tråd. Jeg lurer på akkurat det samme. * har noen sagt det med sakte på inner og hurtig på ytter til meg?*

Karen
25-04-2007, 08:29
En ting jeg har lært meg er jo det med å ri saktetølt på yttersporet og Hurtig på innersporet for å få det til å se saktere/raskere ut:p

DET skal jeg huske på!:D
takk!

lukas
25-04-2007, 08:39
Vet ikke om det er et trisk akkurat, men vet om noen som rir med stram yttertøyle og slak innertøyle i siste oppgavedel i T2.
Ikke alle dommere som ser det, men det er vell litt mer juks enn det andre tipset..

Karen
25-04-2007, 08:44
Vet ikke om det er et trisk akkurat, men vet om noen som rir med stram yttertøyle og slak innertøyle i siste oppgavedel i T2.
Ikke alle dommere som ser det, men det er vell litt mer juks enn det andre tipset..

Hva skal det være godt for?

Ida_Blær
25-04-2007, 09:22
De blir fort stødigere i takten når du gjør det, men siden det skal være tølt på helt løs tøyle, så tror jeg nok dommerne følger med på dette.

Cecilie_Stormur
25-04-2007, 16:08
stram yttertøyle i t2 er mer juks enn triks hvertfall. samme som folk som banker som en gærning med yttersjenkel og har innersjenkelen helt i ro. :p

lirajenta
25-04-2007, 16:20
Rosita!, det var sikkert mitt innlegg du så. Legger det ut på nytt, så kanskje flere får nytte av det. La det sikkert ut litt på feil sted...

Noen tips til dere som ikke har startet så mange stevner og ikke har lært alle "knepa". Her er noen:

Når du snur hesten din etter endt arbeidstempotølt i T1, snu hesten din utover, IKKE innover som mange gjør. Hvis du snur utover får du nemlig på plass skulderen med en gang og du slipper å få en hest som er skjev.

Hold yttersporet eller innersporet etter hvordan hesten din fungere på banen. F.eks hvis hesten din går litt for fort i arbeidstempo tølt, ri yttersporet så ser det ut for dommerne som det går saktere enn det egentlig gjør. Og motsatt hvis hesten din er fryktelig treig i galoppen ri på innersporet nærmest dommerne så ser det ut som det går fortere enn hvis dere er lenger unna.

Nye regler i T1 er også at du skal tølte litt lengre i arbeidstempo altså en runde + nesten hele kortsiden slik at når du snur så får dommerne se mer av tempoøkningene (slik at man begynner i arbeidstempo i stedet for en økning/hurtigtempo. Hvis dere skjønner hva jeg mener. Kan hende at jeg forvirrer dere, hvis jeg gjør det så ikke hør på meg. Trenger ikke å gjøre det mer vanskeligere enn det er.

Og sist, men ikke minst: SMIL! Ikke glem å smile (og hilse). Det er ikke sikkert at det trekker opp karakterene, men da gjør du ihvertfall et godt inntrykk. Vi gjør dette fordi vi syntes det er gøy, ikke sant?

Katinka
25-04-2007, 16:24
Hehe.. Smiling, ja! Kan være lurt hvis du ikke har heeelt 100% kontroll også, for å få det til å se ut som du ha det kjempefint og full kontroll.. Sitter du der med DET sammenbitte, skrekkslagne trynet så ser det i allefall ut som du ikke har kontroll... :p

Karen
26-04-2007, 00:16
samme som folk som banker som en gærning med yttersjenkel og har innersjenkelen helt i ro. :p

den har jeg sett opptil flere ganger..
Mest i/på dressur(stevner) faktisk:p

Cecilie_Stormur
26-04-2007, 00:59
det ser teitere ut på islandshest, siden rytteren som regel har beina under magen ;) så det synes fra innsiden anyway....

Stalin
26-04-2007, 09:54
det ser teitere ut på islandshest, siden rytteren som regel har beina under magen ;) så det synes fra innsiden anyway....

He he - ikke på meg siden jeg er så kort i drittfallet at beina kommer knapt forbi salkappen :D

Maren
26-04-2007, 11:20
He he - ikke på meg siden jeg er så kort i drittfallet at beina kommer knapt forbi salkappen :D

hehe, me too:)

Cecilie_Stormur
26-04-2007, 13:24
men er dere yttersjenkel-bankere? hehe... synes som regel at de som lider av det syndromet alltid rager en ridestøvel på nedsiden av magen ;)

Stalin
26-04-2007, 13:31
men er dere yttersjenkel-bankere? hehe... synes som regel at de som lider av det syndromet alltid rager en ridestøvel på nedsiden av magen ;)

Ja jeg lider av yttersjenkel banking hvis vi er i en finale, siste oppgavedel hurtigtempo for siste gang. Da har Stalin mest lyst til å parkere og jeg er tom for spytt i kjeften så jeg klarer ikke å lage en lyd om jeg aldri så mye ville:D Da må man til med yttersjenkel, selv om det ikke er så pent for tilskuerne da :(

Shadowfax
26-04-2007, 13:43
http://cheesebuerger.de/images/smilie/frech/h050.gif

Dere er morsomme :p

Cecilie_Stormur
26-04-2007, 13:47
Ja jeg lider av yttersjenkel banking hvis vi er i en finale, siste oppgavedel hurtigtempo for siste gang. Da har Stalin mest lyst til å parkere og jeg er tom for spytt i kjeften så jeg klarer ikke å lage en lyd om jeg aldri så mye ville:D Da må man til med yttersjenkel, selv om det ikke er så pent for tilskuerne da :(

kan allikevel forsikre deg om at det ser langt fra såååå voldsomt ut som når rytteren får en halvmeters sving på foten før den smeller inn under magen ;)

Stalin
26-04-2007, 14:01
He he, nei det er jo begrenset hvor lang sving jeg kan få på labbene mine.....

Silje og Tindra
26-04-2007, 14:11
Slik som på istølt. Husker ikke hvem det var, men han hadde en heeelt fantastisk yttersjenkel-ridning :-P

Cecilie_Stormur
26-04-2007, 14:40
Slik som på istølt. Husker ikke hvem det var, men han hadde en heeelt fantastisk yttersjenkel-ridning :-P

trallala...om det er samme som jeg tenker på, er det norges beste eksempel...

Silje og Tindra
26-04-2007, 14:52
trallala...om det er samme som jeg tenker på, er det norges beste eksempel...

Det var iallfall ille til flaksing. Litt til, og rytteren hadde flydd.

Katinka
26-04-2007, 19:01
Hahaa.. Det beste var kanskje ei venninne av meg.. Hu red stevne med hesten sin (en av de første stevnene), og moren stod og så på. Så, når de har fattet galopp på banen, roper moren: "FEIL GALOPP, ******!!!" Og Bernt snur seg og roper: "HOLD SMELLA!!!!" tilbake. Hahahaha!!! Sjelden jeg ler så godt som jeg gjorde da.

Kjenner også MANGE som har det trikset med at de har en de kjenner som står og ser på, og hvis de får feil galopp tar vedkommende av seg jakka, e.l. Hehe. Litt juks, men.

ChristineW
26-04-2007, 19:05
Også kan man bli disket av det også:p

Værre når det rytteren har en sånn propp i øret og treneren står litt i skjul og forteller hva man skal gjøre.. det er fy!

Karen
26-04-2007, 19:06
Det med galopp..

et tips (sikkert mange som bruker det "daglig"):
i den svingen du fatter galopp, bøyer/stiller du hestens hode ut fra banen, og smatter/gir galoppsjenkel, da vil hesten "skyte" fram den indre skulder, og gå i riktig galopp..

steinur__
26-04-2007, 19:07
Værre når det rytteren har en sånn propp i øret og treneren står litt i skjul og forteller hva man skal gjøre.. det er fy!

Det minner meg om slikt spion-opplegg :p

lukas
26-04-2007, 19:07
Funker det på rettstrekke også`?

Katinka
26-04-2007, 19:09
Også kan man bli disket av det også:p

Haha, jepp, var derfor han blei sinna.. Hoho! :p

Sånn proppe-metode har jeg ikke sett bli brukt, men det er juks og fanteri, det! De bruker det på Rune Henne-kursene på Torstad på ovalbanen. Veldig smart, men FY på stevner! :eek:

putz
26-04-2007, 19:18
.. det er så leit å se ekvipasjer som kommer ut i feil galopp og ikke merker det! hesten er kjempefin, og ville fått en god karakter, hvis de bare hadde hatt riktig galopp.. uff!

Katinka
26-04-2007, 19:22
Enig! Like greit at Snorri velger høyregalopp av seg selv - uansett. :p

putz
26-04-2007, 19:35
He he, ja greit det. Da er du iallefall sikret! :)

Karen
26-04-2007, 20:00
Funker det på rettstrekke også`?

tipset mitt?
Det funker her.
men er ofte sånn at da må du bøye hesten litt ekstra;)

lukas
26-04-2007, 20:02
Sykt irriterende med Vingthor noen ganger.. Han hopper til rett i fatningen, så han hiver fram venstre benet ( når jeg rir på venstre hånd) så tror jeg at jeg har riktig galopp, men så merker jeg jo at det er feil etterhvert.
men uansett.. Utrolig irriterende!

Ljósi
26-04-2007, 20:07
Er det greit å ta ned og fatte på nytt da?? Om man får feil galopp?? Eller er man f****d uansett om man får feil...?

Katinka
26-04-2007, 20:11
Ta ned og fatt på nytt så fort som mulig, så slipper du å få veldig mye trekk. Jo lenger du galopperer i feil galopp jo flere feilpoeng får du.

Samba
27-04-2007, 01:02
kan allikevel forsikre deg om at det ser langt fra såååå voldsomt ut som når rytteren får en halvmeters sving på foten før den smeller inn under magen ;)

HAHA! Jeg vet hvem du sikter til :p
Ser ut til å gå litt i arv også skal jeg si deg, hehe..

Cecilie_Stormur
27-04-2007, 01:28
Det med galopp..

i den svingen du fatter galopp, bøyer/stiller du hestens hode ut fra banen, og smatter/gir galoppsjenkel, da vil hesten "skyte" fram den indre skulder, og gå i riktig galopp..

eller hopper rett ut av banen. om noen husker f.eks. Nordisk i 2002....

Shadowfax
27-04-2007, 09:43
:lol:
Husker den :p

Karen
27-04-2007, 15:18
eller hopper rett ut av banen. om noen husker f.eks. Nordisk i 2002....

haha:lol:

Tvistur
16-06-2007, 21:58
Det med galopp..

Også kalt islendingmetoden....

Det beste "trikset" er å ri korrekt (sånn som dressurtantene). Fatningen blir da korrekt og galoppkvaliteten veldig mye bedre. Men det krever selvsagt trening...

Jeg skal ikke moralisere for mye her, jeg har også praktisert islendingmetoden i mine yngre dager. Det funker jo, men jeg syns en gjennomridd hest er å foretrekke:)

Ljósi
16-06-2007, 22:03
eeeeller så kan man bare få feil galopp sånn som jeg gjorde i dag;):smash:

Tvistur
16-06-2007, 22:12
Ja, og da må man huske at kontragalopp er en krevende dressurøvelse;)

Ljósi
16-06-2007, 22:16
Ja kanskje jeg skal gå tilbake til dommerne og si at det egentlig var det jeg gjorde.. bare for å vise hvor god hest jeg egentlig har;)

Tvistur
16-06-2007, 22:25
Ja, prøv deg på den, du!

Karen
16-06-2007, 23:24
haha:lol:
få høre hva de svarer da:lol:

Spói
20-06-2007, 21:07
det er nå ikke alforvanskelig å se vilken galopp du har heller da.. det er bare til å se nd på skulderen til hesten.. det er jo lit vanskelig å se med all den manen, men det funker..

Tvistur
20-06-2007, 21:36
Ja selvfølgelig går det! Eneste problem er at du da må lette på setet ditt og tipper fremover... Og igjen er "Dressurtantene" forbildet mitt: "Man skal da kunne kjenne hvilken galopp ponnien går i, ikke se det."

Men: Jeg titter selv... For meg er det akkurat som med touch-skriving: Man treffer da nesten alltid riktig tast, men holder alikevel øynene på tastaturet. Sånn for sikkerhets skyld...

Spói
20-06-2007, 22:17
Ja selvfølgelig går det! Eneste problem er at du da må lette på setet ditt og tipper fremover... Og igjen er "Dressurtantene" forbildet mitt: "Man skal da kunne kjenne hvilken galopp ponnien går i, ikke se det."

Men: Jeg titter selv... For meg er det akkurat som med touch-skriving: Man treffer da nesten alltid riktig tast, men holder alikevel øynene på tastaturet. Sånn for sikkerhets skyld...

der sier du det...!

Ljósi
21-06-2007, 01:36
Hehe, nei det er ikke vanskelig å se om du har rett galopp. (egentlig pleier jeg å stort sett å kjenne det også...)
Men min hest har så godt som ALDRI hatt feil galopp på den hånda.. på den andre hånda derimot... men det var egentlig særs lite som stemte med hesten min den dagen, så da måtte jo selvfølgelig galoppen gå til h****** også...følte at det ikke stemte - så det hadde jeg jo rett i hvertfall;)
jaja,har ihvertfall lært noe av dette også, man lærer så lenge man rir:)