PDA

Se full versjon : Kreatin

Henriette444
24-04-2007, 18:38
Noen som har prøvd dette på sin hest?

"Kreatin er en viktig energireserve i musklene, og utsetter prosessen hvor musklene syrer til. Finnes naturlig i musklene, men ofte ikke i tilstrekkelig mengde til å forhindre at hesten "går død" under krevende trening/konkurranse". (utdrag fra blue hors produktet).

Min hest skulle gjerne være litt mer energisk, og mange kroppsbyggere som bruker kreatin, sier jo at det har kjempeeffekt. Man bygger muskler, restituerer hurtigere og blir mer utholdende.

Så jeg skal prøve dette her tenkte jeg. Noen erfaringer, hvor mye har dere gitt hesten, og hvor lenge? Jeg har tenkt å prøve det ut i 4 uker, da jeg har lært (på mennesker) at det optimale er å bruke i 6 uker, og holde 4 ukers pause. Så etter 4 uker bør man vel merke effekt...de menneskene jeg kjenner som bruker dette, sier at det virker nærmest umiddelbart...

Chevaleresse
25-04-2007, 10:45
Vel....

Mitt synspunkt da... Du har vel nok bakgrunnskunnskap selv, men tenker litt på andre som ikke har dette.

Faren ved å bygge muskler for raskt er jo at seneapparatet ikke følger med i samme tempo, og man kan da lett få skader og betennelsestilstander i senevev.

Ellers er jeg mest fan av å gjøre sånt naturlig. En hest kan være like sterk som en annen selv om muskelvolumet er mindre, og noen hester får naturlig mere "bolemusklatur", mens andre er mere slanke.

Mvh Torill

Rikke
25-04-2007, 11:01
Tror at med bruk av kreatin til å bygge muskler, må du trene hesten/deg selv regelmessig hele tiden for at det ikke skal forfalle.
Siden musklene bygges mye fortere ved hjelp av kreatin, blir de bare å forfalle og blir "hengende der" når man slutter å bruke det.

Henriette444
25-04-2007, 12:02
Selvfølgelig må man være oppmerksom på at "det hele" skal følge med, knoklene også. Men i utgangspunktet er det ikke for å bygge muskler jeg gjerne vil prøve, mer med tanke på restitusjonstiden.

Jeg er også tilhenger av å gjøre ting naturlig, for all del. Men akkurat nå befinner jeg meg i en situasjon, der jeg har en unik mulighet for instruksjon og hjelp, noe jeg snart ikke gjør, når jeg flytter hjem til Norge. Så har veldig lyst til å få det maksimale ut av situasjonen.

Jeg hadde tenkt å gi ca 1/4 av maksimal dagsdose, nettopp pga det du sier Torill, at jeg ikke vil forsere utviklingen på bekostning av andre (og viktigere) ting.

Chevaleresse
25-04-2007, 14:49
Vel, du har jo god kunnskap om kroppens fysiologi, så du greier vel å avbalansere dette.

Har du noen linker til artikler om dette på nett? Nysgjerrig på hva slags forskning som er gjort osv...

Kan være nyttig å vite i forhold til jobben!

Mvh Torill

Chevaleresse
25-04-2007, 14:53
En ting til...

Det er jo ikke bare de fysiologiske forutsetningene som bestemmer hvor mye og hvor hardt man kan trene. De mentale er minst like viktige. En hest som er lei treningen og føler den blir mye presset vil ikke yte noe særlig uansett hvor fit den er i kroppen... Hester har skjelden toppidrettsmentalitet som mennesker... og hesten vet ikke at du bare har tilgang til denne treneren en kort periode, og at når dette er over blir det mindre press...

Mvh Torill

Henriette444
25-04-2007, 15:35
Skal se hva jeg kan finne ang. artikler:)

Selvfølgelig må man tenke på om hesten er lei, og man kan ikke lokke med at "det er bare noen uker til"... Men jeg tror ikke hesten er lei av å trene, han er ikke uvillig, og det er sånn sist på uken jeg merker han gjerne skulle hatt litt mer energi, i motsetning til først på uken, når han bare har hygget seg i helgen og bare vært ute og ikke trenet...
Han går heller ikke såå hardt, ca 40 min om dagen + opp og nedskritting selvfølgelig.. treningen er jo krevende, men har et par innlagte skrittepauser..

Men hvem har sagt at det skal være enkelt?

Kristine-
25-04-2007, 17:07
Hvor får du kjøpt Kreatin til hest?

Henriette444
25-04-2007, 17:16
Vil bare legge til, at kreatin overhodet ikke kan sammenlignes med å bole en hest (som virkelig er kritikkverdig og ikke bør forekomme). De bivirkningene som Chevaleresse beskriver, forekommer i høy grad ved bruk av anabole steroider.

Nå har jeg fått snakket med noen som bruker dette preparatet (på mennesker), og de mener at risikoen for at muskulaturen utvikler seg for hurtig i forhold til andre vev, er meget, meget liten, fordi stoffet ikke er så potent.

Kreatin som brukes til hest, er det samme som til mennesker. Kreatinmonohydrat. Billigere å kjøpe det som er beregnet på mennesker;)

Kristine-
25-04-2007, 17:31
Så jeg kan f. eks bare kjøpe vanlig monohydrat som er beregnet på mennesker? Hva med tricreatin da?

Henriette444
25-04-2007, 17:33
Veit ikke. Jeg vet at monohydrat selges også til hest.