PDA

Se full versjon : Forsikring

Torhild
24-04-2007, 13:10
Ringte Gjensidige (har alle mine forsikringer der) og spurte om forsikringen til Katie. Hun er vanlig ridehest-forsikret, død og veterinær-forsikring. Det jeg skulle spørre de om er hva skjer om Katie dør under fødselen? Dekker forsikringen dette??

Første personen jeg snakket med sa nei, den dekket ikke det. Så ringte jeg opp igjen for jeg skulle spørre om noe annet også, og personen jeg snakket med da, sa at jo, den dekket alt utenom luftveis og benproblemer. Altså også om Katie døde under fødselen. Men samtidig virket det som om hun var veldig nølende, og måtte lese seg til alle spørsmålene jeg stilte. Gidder ikke ringe opp en tredje gang i dag...

Hvilken forsikring har DU på din drektige hoppe? Dekker den død på hoppe? Når setter du forsikring på føllet???

Reaper
24-04-2007, 13:19
Føllmorens forsikring dekker vel føllet helt til en viss alder..

SnippSnapp
24-04-2007, 14:37
Har hatt samme problemet med gjensidige.. Satt 3t i telefon med dem sist.. Konklusjon; skal du være SIKKER bør en ha avlshoppe forsikring (som kun er aktuelt om du IKKE bruker hesten...) Jeg sitter å vurderer å ringe Agria. Der har en bl.a. forsikring som dekker også skjulte feiler på føllet hvis jeg har forstått det rett. Gjensidige har jeg begynt å få i vranghalsen.. EN ting er hva de sier til deg nå, men det er en HELT annen ting når du skal kreve erstatning! ("Veterinæren sa det var 99% sannsynlig dyp livmorbetennelse, han sa ikke at det var det, altså du får ikke dekt det...")

Når det gjelder død på hoppa, så har jeg aldri fått et spesifikt svar fra gjensidige på det, har en følelse av at det kommer an på saksbehandleren.. På gjensidige.no står det;

"Død - tap av hest
Forsikringen kan tegnes på alle hester.

Dette dekkes:

At hesten dør eller må avlives av dyrevernhensyn i åpenbar sammenheng med en ulykke.
At hesten blir så syk at den dør eller må avlives av dyrevernhensyn"

Slik jeg tolker det med mine "gjensidige erfaringer" friskt i minne, så tror jeg en kan få problemer med å få dekt hoppa ved død under fødsel... :( Til tross for punkt 2 i hva som dekkes...

Min mening var å forsikre Norva som avlsmerr, men fikk 3 forskjellige svar fra gjensidige på bruken av en slik hoppe, og tok da ikke sjansen på det. Dermed er hun bare forsikret under vanlig veterinærforsikring og død. Når det gjelder føllet kan en, så vidt jeg har forstått, forsikre den fra den er 9 dager og det er det jeg kommer til å gjøre.

Vurderte Foster/føll forsikring, men det ble SVIN dyrt.. :(

Reaper: I gjensidige i hvertfall dekkes IKKE føllet av morens forsikring hvis du ikke har Veterinærutgifter utvidet dekning eller har forsikret moren som avlshest. Har en derimot det, dekkes føllet under moren t.o.m føllet er 30 dager gammelt (men ikke død - tror jeg..)

Reaper
24-04-2007, 15:16
Aha, ok:)
Mulig jeg har lest det på agria, men er litt usikker:p

stallflua
24-04-2007, 19:07
Hvor mye er egenandele på veterinærforsikringa hos gjensidige? og hvor mye betaler dere i forsikring ( om noen vil opplyse om slike " private " opplysninger da.. ) Driver å skal finne en passende forsikring på unghoppa mi ( 3 års fjordhest), men er greit å vite litt hva andre betaler og hvilke type forsikring og forsikringsselskap dere bruker...

Henriette444
24-04-2007, 19:32
Tja, den klausulen om at den dekker ved dyrevernmessige forhold, er bare bullshit! (fordi det dekker ikke dersom det er: sener, ledd, muskler, luftveier og fordøyelse). Hva mer kan en hest dø av da? En psykotisk morder eller eksem?

Det tok 4 mnd før jeg fikk forsikringspengene på min gamle, (og jeg hadde til og med utvidet bruksverdiforsikring) selv om dyrlegen skrev at den led ved å være i live, og sto på smertestillende de siste 4 ukene.

Tilslutt ble den avlivet, uten at det var godkjent av gjensidige, det var rett og slett ikke forsvarlig å holde den i live lenger. For jeg måtte jo forstå at saksbehandleren var på ferie, og kom først tilbake om 3 uker!

Hårreisende er det det er!

Therese
24-04-2007, 19:49
Har Gjensidige på hoppa.

Hun har alltid vært hobbyhest så hun har nok ikke mer verdi enn de 20 eller 25 tusen hun er forsikret for, annet enn stor verdi for oss som har henne. Føllet skal først og fremst få komme helskinnet ut før vi begynner å tenke på forsikring.

Men med en unghest jeg vet om var vetrinærforsikringa til Gjensidige kjekk og ha i allefall, det måtte komme vetrinær nesten hver dag fra nabokommunen for å skifte bandasje og rense. Dette hadde jo blitt veldig dyrt etterhvert for en privatperson, men Gjensidige dekte det hele (dette var snakk om en kuttskade som hadde skjedd på beite).

Frida&Jameel
24-04-2007, 20:35
norva: Det stemmer det med agria :)

Synes de har veldig gode forsikringer. Feks. så trenger jeg ikke ha egen avls forsikring på Nabih hvis han blir avlshingst, fordi den han har dekker alle bruksområder, noe som er veldig greit :)

Marte+Quicky
24-04-2007, 21:02
Mamma'n til Quicky (eide hu også) døde under fødselen av sitt 4. føll. Vi fikk igjen på forsikringa da...
Bruker gjensidige.

SnippSnapp
24-04-2007, 22:34
norva: Det stemmer det med agria :)

Ok :) Vurderer veldig sterkt å bytte til agria, har bare dårlige erfaringer med gjensidige; de vrir seg unna med å bruke andre synonymer. :verymad: Har du noen erfaringer med utbetaling derifra? Altså om du vet om de er like "gjerrige" som gjensidige?

Stallflua: Ang egenandel mener jeg det var 1500kr hos gjensidige. Betaler vel 1100kr pr år nå på Norva, men har kun vanlig veterinær og lav dødsforsikring (søkte om å høyne dette for 4 mnd siden men har ikke hørt det døyt siden :mad: )

Marte+Quicky: Hadde du vanlig veterinærforsikring eller utvidet forsikring på den hoppa? (eller evnt avlshoppe forsikring?)

Frida&Jameel
24-04-2007, 22:38
Jeg har ingen erfaring med utbetaling derfra, men bare hørt positivt. Gjensidige derimot.... Kjenner til tilfeller der det har vært ganske klart at hesteeier har krav på utbetaling, men ikke fått.

Liker agria godt, synes de har gode avtaler ;) Og det er ikke forskjellige forsikringer for western, kjøring, distanse osv. Husker ikke hav jeg har på Nabih, men tok ihvertfall full pakke med bruksforsikring og veterinærforsikring, og det ble ikke så mye dyrere enn bruks og vanlig (ikke utvidet) hos gjensidige :)

SnippSnapp
24-04-2007, 23:14
Ok :) Tror gjensidige mister en kunde nå ja! :D hehe.. Merra mi fikk bekreftet dyp livmorbetennelse og det var bare spørsmål om TID før hun ble alvorlig syk (det kom puss m.m fra den og hun var ikke frisk..) MEN siden veterinæren ikke kunne si med 100% sikkerhet at hun kom til å dø, fikk jeg ikke dekt behandlingen (som var dyr..!) -> min lærdom; ikke forsikre hesten i gjensidige hvis du ikke er glad i å krangle.. :verymad: I HVERTFALL ikke føll...Når agria har et så bra alternativ.. ;) Skal ta meg en tlf jeg ;)

Frida&Jameel
24-04-2007, 23:19
Ja, at en tlf til de og hør hva de har å tilby ;) De forklarer deg hva du trenger og hva som passer din hest ;)

Hanna
25-04-2007, 00:18
er det mye styr å bytte? hva må man i så fall gjøre?

Frida&Jameel
25-04-2007, 13:08
Jeg vet ikke hvordan det er å bytte, men hvis du ringer de selskapene du vil bytte til/fra, så kanskje de kan hjelpe deg? :)

Marte+Quicky
25-04-2007, 21:01
Marte+Quicky: Hadde du vanlig veterinærforsikring eller utvidet forsikring på den hoppa? (eller evnt avlshoppe forsikring?)

Hmm.. Det husker jeg ikke, er en god stund siden. Men kan høre med pappa..

Torhild
25-04-2007, 21:03
Ringte på ny til Gjensidige, og endelig havnet jeg hos ei som hadde peiling. Og hun svarte at joda, hoppen er forsikret ved evt. død underfødselen!! Så da får jeg slå meg til ro med det =)