PDA

Se full versjon : Når begynne å dra på tur med mor og barn?

Mandarinhest
22-04-2007, 12:16
..?

Natalie_s
22-04-2007, 12:28
Jeg begynte å ri Holter igjen ca 14 dager etter fødsel, ble selvsagt bare korte rideturer, siden lille bebis var med, men gikk helf fint (red i utrafikkert område), etterhvert litt lengre turer, og da bebis var ca 3 mnd, lot jeg henne være igjen i boksen, mens mamma trente, uten problemer.

Mandarinhest
22-04-2007, 12:28
Hmm.. Jenta mi er jo en uke nå. For tidlig eller?

Sol
22-04-2007, 13:57
jeg hadde tatt en liten timinutter jeg. de kan like greit venne seg til det først som sist. men ri en plas hvor hun kan gå løs.. rundt på banen, på et jorde eller no.. sånn at hun ikke får noen belastning på nakken sin enda..

Mandarinhest
22-04-2007, 13:58
Nakken? Belaste nakken hvordan da? Med at man har tau i?

Sol
22-04-2007, 13:59
ja. om du rir fram og føllet stopper og du holder i leietau som er festet til grimen, kan jo det bli litt au for en liten tass, tenker jeg...

Mandarinhest
22-04-2007, 14:05
Hmm.. Kan jo alltids ta kjøretaumene og bruke de da. De er jo ganske lange.

Er litt skeptisk til å ha hun løs også.. Hun holdt jo på å stikke av her for leden dag.

Sol
22-04-2007, 14:06
om hun stikker en vei, be moren om å trave litt motsatt vei.. da blir hun ensom og kommer nok fort etter:)

Mandarinhest
22-04-2007, 14:12
Aah. Kanskje vi får ta en liten tur i dag med kjøretaumer.

Natalie_s
22-04-2007, 15:50
Jeg red med bebis løs jeg, var ikke noe problem det, hun løp aldri langt, og mamma passet på.

Hvis hun ikke er leietrent, så kommer hun til å sette seg på bakbena om tøylen blir stram (de går jo alltid mot trykk;)):)

Mandarinhest
22-04-2007, 15:52
Greit at den lille vil løpe litt rundt. Men bor på gård og har en del redskaper liggende rundt veggene osv. Blir ikke så mye hest om hun løper seg inn i ei horv feks.

stallflua
22-04-2007, 16:37
Lei henne med et kort tau. Hvis du har en lett -sele, kan du ha på den, ri barbak og feste føllet i selen. men ikke bruk så langt tau, jo kortere jo bedre ( om du skulle ha behov for det). Men som Sol sier vil føllet nok komme etter, men det vil ut i verden å forske litt ja...

Shadowfax
24-04-2007, 12:22
Hvorfor ri på hoppa da? Kan de ikke bare få gå en stund og kose seg og leve litt som hester ? ;)

Men ville så absolutt hatt ungen løs :) De kommer eter. Stikker skjelden langt fra mora.

Mandarinhest
24-04-2007, 15:40
Hvorfor ri på hoppa da? Kan de ikke bare få gå en stund og kose seg og leve litt som hester ? ;)

Men ville så absolutt hatt ungen løs :) De kommer eter. Stikker skjelden langt fra mora.
les hva jeg skriver da....

Greit at den lille vil løpe litt rundt. Men bor på gård og har en del redskaper liggende rundt veggene osv. Blir ikke så mye hest om hun løper seg inn i ei horv feks.

Merete
24-04-2007, 22:10
Jeg ville nok prøvd etter et par uker, for at føllet skal venne seg til det. Jeg kjøpte hoppe med føll, første tur da beibisen var 3 mnd, og hun fant ut at hun helt fint kunne utforske verden på egen hånd.

Sol
24-04-2007, 22:21
Nemlig.. og man trenger jo ikke akkurat ri så langt. Og når det kommer til de redskapene.. den er jo ikke blind, og før eller seinere må den lære å passe seg for ting og tang.. heller en hest som får lære før, enn en oppolstra overbeskytta en som skal lære det når den har blitt STOR...
Min ene forhest kunne ikke gå i ulendt terreng.. den hadde bare gått på travbane, flate luftegårder, ridebane.. og med ulendt snakker vi om vanlig norsk gårdsvei med en og annen hump eller stein på...Øhhhh..
Små hestebabyer har gode instinkter, og mamma passer på alt det hun anser som farlig. sett deg bare på og rusle rundt på gårdsplassen, så finner du fort ut HVOR mye en hestemor får med seg selv om du sitter på som passasjer..

Shadowfax
24-04-2007, 22:35
Var det jeg også tenkte Sol.. De pleier jo å klare å se seg for..
Vi har alltid hatt føllene løse, og ja, det er masse redskaper rund. Løper de i det så lærer de å passe seg for det.. De er ikke laget av porselen heller..

SnippSnapp
24-04-2007, 22:43
Hjelper til ei som har et 2mnd gammelt føll nå, som har vært veldig lite avhengig av mora.. Skjønner problemet med å ikke kunne slippe løs ja.. Enkelte føll har det med å skjønne at ting ikke var så lurt ETTER det er gjort.. Altså å klatre opp en svær stein var kjempelurt... helt til den satt fast.. Nå bor dette føllet i en stall midt i et boligfelt slik at det må litt ekstra forhåndsregler til med et selvstendig føll.. -> Vi går turer (rir litt nå) med mor og barn, hvor føllet har grime og halsring. Grime + leietau som en leier har -> for å lære føllet å gå i grime, halsring, nå hundesele, for å stoppe føllet...(uten å "brekke nakken"...) Fungerer kjempebra :) Så slipper vi heller føllet nå vi er sikre på at det ikke kommer bort eller løper ned folk... (løpe ned først, se hva vi løp ned etterpå.. ;) )

Etterhvert som mor og føll blir vant (mor er ung..) så blir det nok rideturer med føllet i band kan jeg tenke meg.. (med hundesele mest sannsynlig, før hun kan gå i grime..)

Edit for å si at dette føllet var ikke mange dagene før hun var klar for å utforske verden alene.. (trenger slettes ikke se mamma hele tiden, og moren er vel ikke den mest masete typen.. )

crusabell
24-04-2007, 23:19
heh,sånn var føllet til venninna mi også. var ikke mange timene da hun krøyp under gjerdet for første gang. da hun var et par uker begynte hun å følge etter meg da jeg skulle ri. at mora sto å vrinsket mange hundre meter borte hadde ingenting å si... så har hun sikkert skadet seg for et helt liv på alle utfluktene sine og da.

batta
24-04-2007, 23:28
Hva med å ri inne på beitet, da? Der er det vel ikke noe som den lille kan skade seg på?

Camilla
24-04-2007, 23:34
Gjerd inn et område om ikke du har et som er gjerda inn fra før..? :)