PDA

Se full versjon : Alene?

Torhild
21-04-2007, 00:18
Nå skal jeg snart flytte Katie inn på gården hvor hun skal gå på beite til hun skal følle. Men det jeg lurer på er; ville dere latt henne gå alene der eller ville dere tatt med en selskaps-hest til henne? Er en liten åring, hoppe, som jeg kunne ha lånt med som selskap til henne.

Om dere sier selskap; ville dere da latt åringen være der under fødselen også, eller ville dere tatt den bort da? Åringshoppen er snill og grei. Eller vil kanskje Katie bli stresset om hun plutselig blir alene når dagen er kommet og tiden nærmer seg? Er det da bedre at hun går alene hele måneden, og får vent seg til å være alene?

Hmmmmm..... jeg har ombestemt meg 5 ganger nå.... :(

Bente & Etanec
21-04-2007, 00:27
Jeg hadde tatt med meg en selskapshest til henne, og hatt den der når føllet kommer også. Greit for Katie med selskap :)

Silje og Tindra
21-04-2007, 00:49
Definitivt selskap. :-)

Wulfi
21-04-2007, 07:23
Hvis Katie kjenner denne åringshoppa godt, så ville jeg tatt den med.

Maria
21-04-2007, 09:31
Ja, jeg ville tatt den med.

Lopke
21-04-2007, 09:47
enig jeg og..

Ingvild
21-04-2007, 10:39
Mm, eg og ;-)

Bitten&Betty
21-04-2007, 11:13
Ville og tatt med selskapshest til henne.

lillekira
21-04-2007, 11:16
Helt klart tatt med den selskapshest ja.
Men kanskje avstengt område for hesten din når hun føller.Bare så hun får stå i fred akkurat under fødselen. Så hun ikke stresser seg opp og holder igjen,fordi den åringen maser rundt henne når hun er i veer.

Torhild
21-04-2007, 11:16
Men hva om åringshoppa blir urolig under fødselen, og da uroer Katie? Hva om den slikker på føllet, og Katie ikke vil ha det?? Hva om hun blir sjalu og tar det??? Har hørt slike historier vet dere, og blir dermed litt nervøs...

lillekira
21-04-2007, 12:02
Men hva om åringshoppa blir urolig under fødselen, og da uroer Katie? Hva om den slikker på føllet, og Katie ikke vil ha det?? Hva om hun blir sjalu og tar det??? Har hørt slike historier vet dere, og blir dermed litt nervøs...

Du har ikke mulighet til å dele av ett område for Katie akkurat under fødsel da? Jeg har ikke hatt føll selv altså,bare snakket med andre som har gjort det på den måten:)
Dermed vil Katie være på ett avgrenset område,og få tid til å føde i ro,og bli kjent med føllet før du slipper åringen sammen med dem igjen.

MariaR
21-04-2007, 12:39
Jeg ville tatt med selskap, den nye loven sier jo også at hester IKKE skal stå alene :)

Tonje
21-04-2007, 12:41
Ville også tatt med selskap.

Bitten&Betty
21-04-2007, 21:25
Jeg har hatt både andre føll og åringer ute sammen med ene hoppa vår når hun skulle følle. Gikk helt fint, selv om nesten alle hestene var bortom for å se hva som foregikk :) Tror ikke du trenger å bekymre deg :)

ellbell
21-04-2007, 22:09
Min hoppe gikk med unghest da hun føllet og det gikk helt fint. Hun tillot ikke at han kom bortpå likevel.
Da vi senere flyttet Tasja (eldre ridehest) hjem var hun kjeeempeinteressert i å adoptere - og ettersom Thirla er av lavest rang flyttet vi Thirla ut på eget beite med føllet. Det var en fryktelig dårlig løsning for Thirla ble kjemepstressa av å stå alene.

Anbefaler derfor selskap.:D
Og lykke til! Det er så utroolig spennende og gøy me føll, følling...

Torhild
21-04-2007, 22:34
Har nå snakket med eieren av åringen, og han var veldig positiv til det. Han har tre åringer, to hingster, og en hoppe, så han måtte uansett fjernet hoppeføllet i de tidene uansett. Så da ble det et problem mindre for han =)

SnippSnapp
22-04-2007, 00:40
Hoppa mi som også skal ha føll i sommer skal jeg ha på beite med en annen hest (som forsåvidt skal ha føll 3 uker før Norva). Planen vår er å la de gå sammen til vi "ser" at føllingen er nært forestående; da skiller vi dem med et strømgjerde. Tror ikke hestene blir å stresse hverandre opp. Heller motsatt; de har selskap og føler seg tryggere :)

Lucinda
22-04-2007, 21:09
Vel. min hoppe som forøvrig kan følle når som helst, (er 11 mnd 6 dager minst drektig) går åleine. Det har ho gjort den siste 1,5 mnd. Og kjem ho til å gjere heile sommaren mest sannsyleg. men når føllet er født er ho ikkje åleine lenger da .........

Ho er roleg og avbalansert. Koser seg med å få gå ut og inn heilt som ho vil 24/7

Speedy As A Bullet
22-04-2007, 22:35
Definitivt selskap. Tror det å være alene vil være mere stressende. Min gikk alltid sammen med de andre før og etter følling. Når det nærmet seg følling fikk hun egen innhegnig. Gikk en periode alene sammen med føllet, men med de andre på andre siden av gjerdet.