PDA

Se full versjon : Vil noen hjelpe stakkars grønne Øydis? *ler*

Flashback
18-04-2007, 20:41
Jeg er mildt sagt mørkegrønn når det gjelder transport av hest, og med tanke på at nesten svartgrønne pappa og grønne jeg skal ut på tur med Hløkk, er det jo viktig å få vite de enkleste og beste tinga å huske på når man skal laste, kjøre og ta ut hesten fra hengeren. Derfor lurer jeg på: Hva er viktig å tenke på? Hva gjør man, hva gjør man ikke? Kan noen gi meg en enkel "tutorial" på hvordan man laster en hest enkelt og smertefritt? :)

Takk på forhånd.

steinur__
18-04-2007, 20:44
Som jeg vet, så burde man ikke kjøre brått? Altså, ikke rykk og napp og helst ikke bråbrems eller for fort? Nei, jeg vet ikke jeg ;)

Miraz
18-04-2007, 20:49
åpne lemmen, leie hest innpå, feste hest, lukke lem:) Neida, vet egentlig ikke hva du lurer på..Men eg syns det er greit å ha en knute som er enkel å få opp(sikkerhetsknute) og alltid ha kniv med meg, bare i tilfelle..

Ellers så husk å fest på bommen bak, før du lukker lemmen, og løsne hesten, før du fjerner bommen bak når du skal rygge ut..

Fins mange lastemetoder, vet ikke hvordan din er å laste, men den ene ponnien vår er en ramp, ikke redd, bare sta, så den bruker vi et langt tau på når den er uvillig, rundt bommen framme og "drar" den litt og litt innpå:D
Det greieste er å ha en grei hest, og bare leie den inn, evnt lokke med litt kraftfor..Ikke stress deg selv opp, bare gå rett innpå uten å se på hesten, ikke nøl..
Hesten skal stå innmot veien, altså bak sjåføren..Er det to, så skal den tyngste stå der..
Kjør forsiktig, spes i svinger osv..
Ting å ha med, ekstra grime/tau, kraftfor, vann, høynett, kniv..

Flashback
18-04-2007, 21:29
Okai. Takk for svar, Solfrid. ;) Det er ingen lang tur vi skal på, den tar vel maks 45 min., men jeg skal huske på det. Skal ha løken med på rideleir, skjønner'u.

Lopke
18-04-2007, 21:36
hmm.. sette på bakbommer og baklem før du binder hesten har jeg nå lært.. også løsne hesten FØR du åpner for bakbommer.. om disse presser litt på hesten kan den begynne å rygge ut før du får løsnet tauet.

Ellers... høy.. så har den det å tenke på når den kjører..

Bind alltid med sikkerhetsknute så den kan løsnes med et grep hvis den skulle få panikk..

Vær rolig når du leier inn.. hesten merker om du er nervøs og kan protestere pga dette.. min lopke gjør det :lol:

ha en bøtte med kraftfor å lokke med om det blir stopp.. dumt å presse på når man er uerfaren, da kan man likegodt gjøre det lettvindt.

Ha dører åpne så hesten ser en utvei.. lukk denne når hesten er festet.

Husk god ventilasjon, men anbefaler ikke åpen bakluke om hesten ikke er vandt med transport eller dere skal i tunnel.. stavanger???

Det er utrolig mye bråk i en tunnel, det fant jeg ut av nå netopp da jeg kjørte over fjellet med soltaket åpent. Det kommer på null komma niks og bråslutter.. så jeg kan forstå hvis hester reagerer på dette.. også hvis lastebilder kommer i fart bak hesten.. så lukk bak.

kjøring skal være glidende.. ingen bråstopp og ikke hakk i gearene.. start rolig og ta svingene rolig.. kjør max 80 på motorvei.

Ellers plaser den i venstre (bak fører).. hvis den ikke vil inn kan dere sette skilleveggen til siden så den får mer plass. men den skal helst stå mot venstre.

Spon i bunnen.. (påbudt)

prøv å less hesten en dag før avreise så det ikke blir stress når dere skal avgårde og har dårlig tid..

ikke legg på dekken..

HAr hesten brodder eller sko anbefales bandager eller transportbeskyttere, men ikke alle hester gidder ha dette på (Lopke)

Hilde
18-04-2007, 21:45
Det viktigste rådet jeg kan gi deg, uten om de du allerede har fått, er å øve litt på lasting og lossing på forhånd. Spesielt om hesten er uvandt med å kjøre. Nå du egentlig skulle ha reist for 10 minutter siden, er det for sent å begynne med hengertrening. Stress gjør alt MYE verre. Dersom hesten er vanskelig å laste, er klikkertrening den beste (etter min mening) måten å løse det på. Men det kan ta litt tid, så start så snart som mulig.

Wilisia
18-04-2007, 21:49
Sikkerhetsknute er vel ikke alltid så lurt? Har henger tau vi da, men sikkerhetsknuter får jo Roxanne opp såå.. xD

Sagitaria
18-04-2007, 22:12
En ting til, når hesten skal AV hengeren igjen er det greit at noen står bak og støtter sånn at den ikke tråkker utfor kanten. :) ellers er det meste godt nevnt.

Miraz
18-04-2007, 22:30
[QUOTE=Lopke;307714]også løsne hesten FØR du åpner for bakbommer.. om disse presser litt på hesten kan den begynne å rygge ut før du får løsnet tauet.
[QUOTE]
var det ikke det eg skrev?

Enig med baklem, mye roligere der inne når den er igjen, når eg hentet lukas i danmark, hadde vi den litt åpen og litt igjen, han var mye roligere når den var igjen..

Og beregn goood tid til lessing, om den ikke er hengervant..

Eg pleier å stoppe etter 10-15 min, bare for å sjekke, men er litt overbeskyttende kanskje:P

Lopke
18-04-2007, 22:58
[QUOTE=Lopke;307714]også løsne hesten FØR du åpner for bakbommer.. om disse presser litt på hesten kan den begynne å rygge ut før du får løsnet tauet.
[QUOTE]
var det ikke det eg skrev?

mente med å feste hesten før du lukket luken bak.. jeg har også alltid bundet opp først men hørte for ikke så lenge siden at luke og bom skal festes før man binder opp hesten..

var bare det.

Ingvild
18-04-2007, 23:39
Ha panikkrok på hengar!!

Dersom hesten er innkjørt og ikkje vil inn, kan ein prøve å legge eit tau forsiktig bak rumpa.

Miraz
18-04-2007, 23:47
Lopke: aha:)

Anette
18-04-2007, 23:50
Og stå på siden av hengeren når dere lukker og åpner baklemmen. Et spark fra hesten eller om den går bakover, og lemmen plaffer dere ned på to sekunder...

Lopke: Er spon i bunnen påbudt? Det har jeg ikke hørt før..

Ragnhild
18-04-2007, 23:53
*finne fram malingspaljetten* Jepp Øydis, jeg er klar for å få deg til en annen farge en grønn. Hvilken farge ønskes istedetfor? Rød? Gul? Marineblått kanskje?

http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/boese/g055.gif

http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/frech/n055.gif

Lopke
19-04-2007, 00:12
Og stå på siden av hengeren når dere lukker og åpner baklemmen. Et spark fra hesten eller om den går bakover, og lemmen plaffer dere ned på to sekunder...

Lopke: Er spon i bunnen påbudt? Det har jeg ikke hørt før..

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/ld-20010402-0384.html

Det skal være tilstrekkelig mengde strø av høvelig type i transportmidlet. Mengde strø skal være tilpasset dyreart og antall dyr, transportens lengde og værforholdene. Strøet skal sikre absorbering av urin og avføring. Krav om strø gjelder ikke for transport av fjørfe og rein

Anette
19-04-2007, 01:05
Jøss....*rødme*
Har aldri jeg hatt. Men da lærte jeg jo noe nytt idag:) Godt jeg ikke har transportert over lange avstander da..

Lopke
19-04-2007, 01:07
jepp.. det blir nok skikkelig griseri om du har hesten på båt og det renner piss fra hengeren.. eller værre Diarre.. for hesten er nervøs..

Tipper båtfolka (de heter nok ikke det) blir irriterte, for ikke å nevne alle de fisefine fruene som skal til Bergen med tiss og bæsj under stilettene.. :lol:

så strø i henger.. også bedre for hesten. Gummi kan bli glatt.

Flashback
22-04-2007, 15:31
*finne fram malingspaljetten* Jepp Øydis, jeg er klar for å få deg til en annen farge en grønn. Hvilken farge ønskes istedetfor? Rød? Gul? Marineblått kanskje?

http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/boese/g055.gif

http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/frech/n055.gif

MØRKEBLÅÅ! :D

Ellers; Tusen takk for tips. :)

Mari
22-04-2007, 15:38
Låner tråden litt..

Hvor ofte bør man ta pause? Skal transportere hest ca. 18 mil ++ i mai. Hvor ofte bør vi stoppe på?

LisaFi
22-04-2007, 15:49
trallala-- vi kjører travhestene 50 mil hver vei tur-retur på travstevne vi.
Hestene får pause når vi trenger det...

(er mange hester som drikker og spiser veldig dårlig om de må overnatte, da er det faktisk bedre å bare "få dem hjem". Ellers anbefaler jeg ikke 100 mil på et døgn...) .

I fjor sommer hadde jeg med med Eddi ponni på ferie til trøndelag. Vi stoppet etter ca en time, og så fikk han litt grønt gress og sånn. Jeg tror han syntes det var ålreit.