PDA

Se full versjon : Regler og utdannelse for å drive gård..

Reaper
18-04-2007, 18:47
Lurer på litt forskjellige ting når det kommer til dette egentlig.

Hva slags lover og regler må man rette seg etter når man skal drive gård? det kommer vel litt ann på hvor stor gården er osv, men jeg tenker på en relativt stor gård..

Må man ha utdannelse for å foreks dyrke opp åkrer osv? var noen som snakket om at man måtte ha agronomutdannelse for å holde på med dette, men jeg klarer ikke å finne noe klart svar på det noe sted.

Bitten&Betty
19-04-2007, 11:47
Du trenger ingen utdannelse for å drive gård, men all landbruks erfaring er selvsagt et pluss når du søker konsesjon. Min far kjøpte gården vi bor på for 3år siden, og han hadde nada erfaring med gård (har jobba hele arbeidslivet innen olje og seismikk, og bodd i by sinden han ble født). Han forklarte bare i søknaden sin hvor motivert han var, hvilke planer han hadde og at han hadde folk med fagutdannelse til å hjelpe seg dersom det skulle bli behov. Han fikk innvilga søknaden med en gang.

Reaper
19-04-2007, 15:23
Aha, skjønner:)
Men jeg leste at det var litt vanskelig å få konsesjon på bruk over 200mål om man ikke hadde erfaring:S
Men uansett, jeg skal jo være 'lærling' hos bestefar fremover, så da er det jo ikke sikkert det blir noe problem..

Bitten&Betty
19-04-2007, 15:43
Vårt bruk er på 2500 mål, så jeg tror ikke akkurat det stemmer... Som sagt, min far fikk innvilga konsesjon med en gang. Når du skriver søknad så skal du hive med alt du føler er relevant, hesteerfaring, eventuelle avløyser jobber osv, alt teller positivt.

stine
19-04-2007, 17:51
Men for din egel del så hadde det vel ikke vært dumt med en agronomutdanning ;) Der lærer du om gjødselplanlegging, regnskap for gårdsbruk, alt som har med dyrking å gjøre, samt dyrehold, såplaner, sprøyting, lover og regler osv..Skogsarbeid også.

Reaper
19-04-2007, 20:19
jo, men nå har det seg slik at jeg vil ha en jobb og utdannelse ved siden av å drive denne gården, og jeg har jo ikke så veldig lyst til å gå på skolen for resten av livet:Phehe

Men jeg regner med at bestefar kan lære meg det jeg trenger å vite om dette+ at han kommer til å være like rundt hjørnet hele tiden:)

Speedy As A Bullet
06-05-2007, 00:27
Agronomutdanning er ingen krav nei, men jeg anbefaler deg likevell å ta det.
I tillegg til at du lærer deg mye kunnskap om dyrene, lærer du også om forvaltning av jorda, og det er ikke rent lite man trenger å vite. Men selvfølgelig, du kan lære mye av bestefaren din også!
Er forøvrig endel sertifikater du trenger for å kunne sprøyte selv o.l.

Reaper
06-05-2007, 00:56
Sertifikater osv skal jeg nok få ordnet meg med.
Men nå er det slik at jeg allerede går på vgs, og jeg har valgt allmenn, så å bytte skole for å gå agronom nå, tror jeg ikke blir aktuellt egentlig..

Så jeg får satse på at bestefar kan lære meg alt jeg trenger å vite.
+ at jeg ikke skal ha noen form for produksjonsdyr. Skal kun ha hester..

Wulfix
05-12-2007, 15:16
Litt gammel tråd, men hvis det fortsatt er aktuelt: Jeg går på naturbruksskole nå, og slik jeg har forstått det går det fint an å ta bare agronom-året, for å få en agronomutdannelse. (1-årig.) Det kan jo være noe å tenke på, hvis du føler du vil lære enda mer enn det bestefaren din kan/kan lære bort. :) Men det er jo opptil deg!

Ingeborg
05-12-2007, 15:20
Det er jo enkelte steder som har "vinterlandbruksskole".. "etterutdanning" for bønder som gikk andre linjer i vidregående!
Vet om utrolig mange som har gått på det, og skoleåret avsluttes med en saftig skoletur!

Mari
05-12-2007, 15:21
Vet om utrolig mange som har gått på det, og skoleåret avsluttes med en saftig skoletur!

Hehe :p

Eg har også tenkt å ta over garden, og eg vil tileigne meg kunnskap gjennom å vera avløysar :)

Sol
05-12-2007, 15:22
du kan ta agronomutdannelsen desentralisert etter at du har overtatt gården også. naboen til svigers har gjort det. noen få samlinger i året, på den tiden da det er minst gårdsarbeid å gjøre, og man får da de sertifikater og ting man trenger for å få handlet sprøytemiddler osv til bruk på gården.

Reaper
05-12-2007, 15:26
du kan ta agronomutdannelsen desentralisert etter at du har overtatt gården også. naboen til svigers har gjort det. noen få samlinger i året, på den tiden da det er minst gårdsarbeid å gjøre, og man får da de sertifikater og ting man trenger for å få handlet sprøytemiddler osv til bruk på gården.

Det høres jo ut som en god idè!

Men om jeg skulle velge å gå en slik vinterskole eller lignende, hvor kan jeg finne informasjon om det? og hvilke skoler har dette tilbudet?

Sol
05-12-2007, 15:27
send en mail til landbrukskontoret i den kommunen du skal overta gård i og spør;)

Reaper
05-12-2007, 15:28
send en mail til landbrukskontoret i den kommunen du skal overta gård i og spør;)

Tror jeg snakker litt mer med bestefar først, kanskje han allerede har tenkt ut en plan.

Ååh, jeg har så lyst til å flytte nå!