PDA

Se full versjon : Hva skjer på NH-kurs?

Kaja
15-04-2007, 12:15
Virker som det er mange som har vært på diverse "natural horsemanship"-kurs!
Hva gjør dere på disse kursene?
Mest praksis eller mest teori?

Selv er det eneste kurset jeg har gått i mitt liv som har med hest å gjøre, et ridekurs for 6 år siden.
Men deltar på mange ridetimer da. :p
Men har aldri vært med på noe annet kurs, og er veldig interessert i å vite hva man gjør på NH/Klikker-kurs!

Sol
15-04-2007, 12:51
Jeg har vært på Ellen Ofstadkurs, det var ca sånn her:
6 timer over to dager, med ca 1 times pause tilsammen. En lang og flere korte=1 time til sammen. Så egentlig 5 timer på to dager=10 timers kurs!

Dagene startet med teori, hvor hun først fortalte om bakgrunnen sin, og så om sin filosofi. deretter gikk hun gjennom de begrepene hun brukte (belønning, straff, positiv og negativ forsterkning) og hva hun la i disse. så gikk vi ut og jobbet med en hest. Hun hadde plukket ut hestene på forhånd, da alle som var interesserte i å ha med hesten sin hadde sendt mailer til henne. Hun hadde 8 hester med på dette kurset.
Hesten blei sluppet inn i paddocken(hun bruker ikke rundpaddock) og den fikk lov å gjøre seg litt kjent, deretter gikk hun inn og jobbet litt med den, forklarte hvorfor den gjorde som den gjorde, og hvorfor hun gjorde det hun gjorde. så begynte hun å jobbe med helt konkrete ting.. De fleste hestene fikk en innføring i klikker som hun så brukte vidre på konkrete ting. Hun brukte ca 20 minutter på en hest, deretter var det en kort pause og ny hest.
E.O er veldig flink til å se hvor mye hun kan gjøre med den enkelte hest og det var ingen hester som var overveldet, utslitte, blei uforsvarlig anspent/agressive eller kom til skade. Alt gikk pent og rolig for seg.

det er utrolig vanskelig for en kursholder å lære alle kursdeltakerne like mye. På mitt kurs var vi 25 deltakere, og det syns jeg var dobbelt så mange som det burde være egentlig. Og E.O visste ingenting om hvilket nivå deltakerne var på, og hadde derfor ingen forutsetninger for å skreddersy et opplegg for de som var med. Nivået var også VELDIG ulikt, og det var derfor endel som ikke forsto alt, endel som ville lære mye mer, og de fleste syns de plukket opp en god del.
Eksempelvis var jo Bajas en av hestene. Når han blir redd blir han ganske tøff i trynet.. Endel av deltakerne kom bort til meg og sa at de blei redde for han siden han blei så rasende på ellen, mens andre igjen sa at de syns han var så vakker når han lekte sånn! eh.. det var ikke så veldig mange som forsto at han gjorde en show-of for å beskytte seg sjøl mot et menneske han ikke hadde tillit til..
jeg vil neste gang jeg skal på kurs forsøke å finne et kurs med en bra instruktør(som feks E.O), men som har færre deltakere og som orienterer seg mer inn i forhold til nivået på kursdelatkerne. jeg lærte endel av kurset til Ellen, men jeg tror at dersom den gruppa som var på det kurset hadde vært delt i to, hadde ellen nådd bedre fram med budskapet sitt, fordi da kunne hun undervist de med mye erfaring på en måte og de med lite på en annen..

Å reise på kurs er alltid nyttig, rett og slett fordi du møter andre hesteeiere med samme interese som deg, og du ser folk som sannsynligvis kan mer enn deg jobbe med hest!

Ingvild
15-04-2007, 14:27
Eg har vore på kurs med Sven-Robert Skolseg. Tykkjer det vert litt feil å kalle det NH-kurs, sjølvom han driv med NH, for han forklarte ikkje så mykje om kva NH er, men lærte oss berre ein øvelse. Lærte veldig mykje om kroppspråk, då! Og eg trur alle på kurset var på likt nivå, så alle fekk vel like mykje ut av det trur eg.

Eg hadde med meg Karisma på dette, og det var vel til saman 10 hestar som var der. Han tok inn ein og ein hest, putta på dei taugrime og byrja å longere. Han helste litt på kvar enkelt hest først, då. Han var veldig flink til å lese hestane sitt kroppsspråk, og tok hesten før den fekk kødde. Etter at han hadde gjort det grunnleggjande med kvar hest fekk vi prøve oss på vår eigen hest. Akkurat her burde han kanskje ha forklart litt betre, for det tok ei stund før vi skjønte korleis vi skulle gjer ting.

Eg fekk i grunnen mykje ut av dette, for eg lærte meg å sjå korleis hesten kjem til å reagere, og eg lærte korleis eg skulle "sei i frå" til hesten. Det er ikkje lett å lese kroppsspråket til Kairsma alltid, og ho var faktisk den einaste hesten som kom kurshaldaren i forkjøpet! Ho må ha litt kamp før ho gir seg, og kamp fekk han.. Karisma skaut ut skuldra, bukka og sparka og sprang. Kurshaldaren hang på slep nokre meter, før han slapp og Karisma stoppa..

Frida&Jameel
15-04-2007, 14:28
Lærte veldig mykje om kroppspråk, då!

Det er jo det som er "NH" ;)

Ingvild
15-04-2007, 14:30
Ja, men han forklarte berre KORLEIS, ikkje KVIFOR - den delen tykkjer eg også er veldig vesentleg :)

Rikke
17-04-2007, 10:18
Har vært på kurs med Peer W. Vogel og Thor Harald Seljevold (flere ganger med sistnevnte). Og jeg må si at det var to HELT forskjellige kurs. Husker ikke hvor mange timer det ble til sammen, men det var to dager "praksis" og noen timen teori den første kvelden før kurset startet.

Med Peer var det egentlig mest tilrettelagt de som mente de hadde "problemer" med hesten, og han visste veldig mye trening i rundpaddock. Så hvis du ikke hadde en hest du trengte hjelp med, fikk du egentlig ikke så mye ut av kurset, men tanke på at det var vanskelig for han å jobbe med hesten, samtidig som han forklarte oss hva han gjorde osv. Men det var fortsatt veldig interessant å se hva han fikk til med de forskjellige hestene, og han var veldig hyggelig. :)

Med Thor Harald hadde alle sammen sin egen hest med, og vi startet med noe så simpelt som leietrening. Leide hesten, stoppet den og fikk den til å rygge. Etterhvert gikk vi videre til tømmekjøring, ground-tie, longering og å trene hesten på tauet. Sånn at den ikke skulle bli skremt hvis den plutselig fikk tau rundt beina. M.a.o var det mye trening med tau, og han påpekte at det alltid var morsomt å se hvor mye folk kunne rote med tauet og surre det rundt seg selv på de merkeligste måter ;) Samtidig gikk han rundt og pratet og veiledet hver enkelt. Liker han kjempe godt, og han er nesten blitt som "familie" i rideklubben vår :p

Frida&Jameel
17-04-2007, 10:23
Ja, men han forklarte berre KORLEIS, ikkje KVIFOR - den delen tykkjer eg også er veldig vesentleg :)

Ja, de må jo forklare hvorfor, slik at kanskje kan tenke selv og bruke øvelsen selv i andre situasjoner. Men det jeg kommenterte var egentlig at NH er ikke et sett med øvelser på bakken. Det er ikke slik at "i dag skal jeg trene NH med hesten min" på samme måte som "i dag skal jeg ut og trene sprang". NH er på en måte en filsosofi der man trener hesten på grunnlag av hestens kroppsspråk, og man bruker denne kunnskapen for å kommunisere med hestene. Men for å lære det bort til andre mennesker, så har man satt sammen øvelser der man får brukt denne kunnskapen.

Dette ble veldig OT, hehe ;)

Therese
17-04-2007, 10:38
Vært på kurs med Thor Harald Seljevold.

Vi hadde en del teori og han snakket mye om hvordan han trente, hvorfor og slike ting. Så hadde vi litt longering (kroppsspråk, driving, kommandoer osv.), noen fikk hjelp med de hestene som hadde "spesielle problemer". Tømmekjøring, ridning og masse annet.

Jeg lærte masse av alle tingene han viste frem, både det som jeg og Eikdokka var med på og det som andre fikk trene på med sine hester.

Maren<3
17-04-2007, 11:34
Jeg har ikke vært på kurs, men skal på mitt første kurs 24 juni, med Leslie Desmond. Noen som har vært på kurs med henne?..

Ingvild
17-04-2007, 12:27
Ja, de må jo forklare hvorfor, slik at kanskje kan tenke selv og bruke øvelsen selv i andre situasjoner. Men det jeg kommenterte var egentlig at NH er ikke et sett med øvelser på bakken. Det er ikke slik at "i dag skal jeg trene NH med hesten min" på samme måte som "i dag skal jeg ut og trene sprang". NH er på en måte en filsosofi der man trener hesten på grunnlag av hestens kroppsspråk, og man bruker denne kunnskapen for å kommunisere med hestene. Men for å lære det bort til andre mennesker, så har man satt sammen øvelser der man får brukt denne kunnskapen.

Dette ble veldig OT, hehe ;)

Heilt einig i den definisjonen der ja ;-)

Kaja
17-04-2007, 12:42
G&#248;y &#229; lese beskrivelser av kurs. :)
Skulle jeg dratt p&#229; et kurs, hadde det v&#230;rt med Donald Newe..

Bubble
17-04-2007, 21:53
Jeg har vært på en hel del kurser og samlinger med Ole Johannsen. Han har vel en del rykter, men jeg kan iallefall fortelle om mine erfaringer.

Han er utrolig dyktig for det første. Han bruker tid og vil ikke ha for mange hester på kursene sine.
Han har alltid en teoridel første kvelden. Resten er bare praksis.
Jeg har lært utrolig mye av han, og fikk en helt annen forståelse på hestehold!

Så jeg kan iallefall anbefale han:)