PDA

Se full versjon : Er forplanen ok nå?

Kaja
15-04-2007, 00:11
Forplanen til Meeg da hun ikke var i trening:

Morgen - 1/2 kg komplett
Middag - 5 dl betfiber
Kveld - 1/2 kg komplett + kalk, vitaminer
2 kg høy og rundball på dagtid.

Nå er hun i trening, og får det samme morgen og kveld, men forer ikke med betfiber til middag,
ettersom hun nå spiser 3-4 kg høy til kvelds og spiser mer rundball på dagtid.
Nå får hun 3 dl gull og 3 dl havre etter ridning/middag.

Virker dette som en ok forplan?
Hun ser forresten slik ut nå, en måned etter at jeg endret forplan og har trent:
http://i4.photobucket.com/albums/y109/loslote/9april128.jpg

Vilde
17-04-2007, 09:22
Uten at jeg kjenner din hest og ditt grovfor synes jeg dette så ut som en ok forplan.

Therese
17-04-2007, 09:56
Hvorfor kalk? Med mindre dette er unghest eller at du har fått bekreftet fra vetrinær at hesten trenger kalk tror jeg ikke hun trenger det.

Ellers lurer jeg på hva du vil få ut av 3 dl gull og 3 dl havre (det er ikke mye)? Det er i grunn ikke noe du vil merke så mye på hesten, men du gir vel vitaminer i tillegg?

(Eller er jeg helt på jordet nå?)

Kaja
17-04-2007, 09:58
Jeg skal fore på halv kg havre til slutt, men har lest så mye her om at man bør ta sakte overganger.
Har lest så mye om at man bør ta sakte overganger på foret, på forumet her sjø. :p
Kalk forer jeg ikke med selv, og skjønner ikke hvorfor, men alle hestene i stallen får kalk når det fores kveld. :S
Hva er kalk godt for egentlig?

Therese
17-04-2007, 10:54
Benbygning og slike ting? Tror jeg..

Kaja
17-04-2007, 11:06
Aha. Men tar voksne hester skade av å få det?

Karoline og gutta
17-04-2007, 11:08
Tror det kan være skadelig om den får for masse?!

Hilde
17-04-2007, 11:10
Tja, om de får for mye kalsium i forhold til magnesium, er det ikke bra. Det skal være i forhold 2:1 ellers så blokkerer de for opptaket av hverandre. Så dersom det ikke foreligger analyser som sier at høyet har for lite kalsium, ville jeg ikke gitt det som tilskudd.

Anniken B
17-04-2007, 11:23
Den ser ok ut sånn ved første øyekast, men det er jo så og si umulig å kommentere noe utover det uten analyse.

Kalk kan være greit å gi hester som fores rent (dvs ikke ferdigblandinger) med kraftfor og får endel av det. De fleste sorter stivelsesrikt kraftfor (havre og bygg f.eks er mest vanlig) inneholder en god del mer fosfor enn kalsium (kalk) og balansen blir forstyrra slik at man bør tilsette kalsium selv. Så lenge det meste du gir av kraftfor er i ferdigblandinger så er mineralene balansert av produsenten. Du forer såpass lite havre at jeg vil tro det utjevnes av betfiberet og det øvrige grovforet som stort sett har overskudd av kalsium likevel.

~Anniken