PDA

Se full versjon : På horsemanshipkurs...

Anette
14-04-2007, 19:53
Jeg har meldt meg på horsemanshipkurs 1 og 2 med Malene Kortsen (http://www.malenekortsen.dk) til høsten. Gleder meg veldig! Men jeg lurer på... hvilken hest vil jeg få størst utbytte av å ha med?

Hest nr 1:
Min ridehest. Stort sett grei, kan bli stresset/uoppmerksom av andre hester. Han protesterer litt og må snakkes hardt til av og til, men har vanligvis ingen problemer med å kommunisere med han. Han skjønner igrunnen hva jeg mener før jeg har sagt/gjort noe. Er supersosial, skal snakke/kose med alle han ser. Han dytter meg endel, og kan finne på å nekte å gå ut av boksen f.eks. Kjeder han seg, kan han bølle litt. Ellers lite å fortelle av problemer..

Hest nr 2:
Selskapshesten. Min øyesten (og ikke minst mamma og pappa sin!), og _meget_ bortskjemt. Alle er borte og koser og forer han, og han gjør stort sett som han vil. Vil han ikke bli med, så står han der. Bom stille. Og vil han gå, så kan han finne på å gå deg rett ned. (Merk - han gjør veldig lite bøll med meg, dette gjelder stort sett andre som håndterer han). Han er egentlig en liten engel - og veldig lærevillig! men han er vant til å få viljen sin, og det er nok problemet...

Så - hvem burde jeg ta med? Jeg har mest lyst til å ta med meg problembarnet mitt, men jeg er veldig usikker på om jeg kanskje ville fått mer ut av kurset om jeg tok med ridehesten. Problemhesten er jo lite håndtert i forhold, og ridehesten er jo den jeg bruker.
Burde jeg ta med problemhesten, og bruke det jeg lærer på ridehesten hjemme? Eller burde jeg ta med ridehesten og introdusere det jeg lærer sakte, men sikkert for problemhesten hjemme?

Er interessert i å høre alle sine meninger, om du har vært på kurs eller ei :)

Kaja
14-04-2007, 20:02
Ridehesten, helt klart.
Dette er hesten du vil ha glede av på ryggen, og følelsen av samarbeid med!
Selskapshesten kan du jo bruke tid på og bruke det du lærte på kurset på, senere. :)

Anette
14-04-2007, 20:13
Selv om jeg har flere problemer med "problemhesten" som kunne vært nyttig å få hjelp med?

Mandarinhest
14-04-2007, 20:24
Synes ikke du har noen problemer med ridehesten jeg. Det er bare noen bagateller som kanskje aldri forsvinner helt.

Jeg vet ikke helt jeg. Vanskelig valg. Ta med begge?

Jeg er på en måte glad for at jeg har noen probemer med hestene mine. For da har jeg alltid noe å jobbe med, både fra bakke og ryggen. Synes det hadde vært kjedlig å ha en perfekt hest, da jeg liker det når de er litt rebeller!

Sol
15-04-2007, 12:01
Jeg syns det høres ut som hovedproblemet til begge hestene dine er generell lydighet på bakken. det er jo ridehesten du kan gjøre flest ting med, og komme lengst med. Og når du har lært metoden tar du den andre for deg hjemme.
Egentlig tror jeg at det kan være like bra å ikke ha med seg for kompliserte hester på nh-kurs jeg. Min erfaring er at de som holder kursene får vel mye å gjøre dersom ALT er galt med hesten, sånn at disse to hestene dine tror jeg er utmerkede elev.kandidater begge to!:) lykke til, og kos deg masse..

Rikke
18-04-2007, 09:06
Tror nok jeg hadde tatt den hesten som jeg bruker og omgås mest. Da har du jo størst sjanse til å jobbe videre med den hjemme.

På det første nh-kurset jeg var på tok jeg med en hest jeg hadde hatt på fôr samme sommer. Det var jo greit nok det, men fikk ikke praktisert noe med han i ettertid fordi han ble solgt ikke lenge etterpå.

Anette
18-04-2007, 13:41
Takk for svar alle sammen!

Blir nok til at jeg tar med meg ridehesten :) Så får jeg konsentrert meg litt om andre ting enn å holde styr på lilleklumpen min...hehe

K, R & V: hehe, åh..jeg har da mine problemer med begge to. men skulle jeg lagt ut om alt, så hadde det blitt langt :p

Solanju: du har nok rett i det. Jeg er for lite streng, har alltid vært det...:/

Sol
18-04-2007, 14:50
Men de aller fleste er for lite strenge med bakkehåndtering faktisk.. så du trenger ikke føle deg ensom:) Det går seg nok til når du får en bitteliten pekefinger på kurs.. også må du gjerne dele med oss:D

Anette
22-04-2007, 21:17
Hehe, det skal jeg gjøre :) Men kursene er ikke før i september da! Så jeg må holde ut hele sommeren med mine umulige troll :p

Sol
22-04-2007, 21:21
Neida, du kan bare begynne å ta for deg en ting av gangen til du har fått dem litt mer trollete vettu!

Anette
03-09-2007, 15:12
Nå har jeg vært på kurs...! Har lært fantastisk mye :D Så mye jeg ikke visste fra før, og så mye som jeg plutselig fikk til med hesten min.. Valgte å ta med ridehesten da, og det er jeg glad for. Jeg lærte masse om han, og om meg selv.. og å være tydeligere og gi kraftigere signaler. Som jeg allerede visste; hesten min er supersosial og snill, men han kan være rimelig frekk, nysgjerrig og tøff..

Har blitt helt hekta nå, og gleder meg stort til del 2 som er siste helga i september :) Idag har jeg laget meg taugrime også... anbefales virkelig å delta på et slikt kurs!

Gjest-
03-09-2007, 15:16
Så spennende! ;)
Hjelper å dra til kyndige folk, de kan peke ut ting for deg man ikke tenker over en gang ellers ;)

Rikke
03-09-2007, 15:42
Så spennende! ;)
Hjelper å dra til kyndige folk, de kan peke ut ting for deg man ikke tenker over en gang ellers ;) Pfft..jeg fikk høre at Berta var pen;) Hihi. Men så har vi begge vært med på kurs med han fyren før, bare ikke sammen.

Gjest-
03-09-2007, 15:48
Pfft..jeg fikk høre at Berta var pen;) Hihi. Men så har vi begge vært med på kurs med han fyren før, bare ikke sammen.

Merk kyndige ;) hihi.

Rikke
03-09-2007, 16:45
Merk kyndige ;) hihi. Duh!