PDA

Se full versjon : Bøye for innvendig skjenkel

Vilde
13-04-2007, 10:53
Jeg trenger noen gode tips i ridningen av min fjording og har lagt merke til at er mange kompetente her inne og håper noen kan komme med noen gode råd.

Jeg har hatt Oliver i ca et halvt år og har ridd mest på tur på grunn av mangel på ridebane. Nå har vi endelig kommet i gang med litt skikkelig trening og forhåpentligvis skal vi få en instruktør til å komme en gang i uken og hjelpe oss litt.

Oliver er som fjordinger flest ganske fantasifull og han gjør det han kan for å slippe å jobbe. Jeg har nok latt meg lure av ham en stund nå og mens jeg har trodd at han har jobbet har jeg egentlig bært ham rundt selv. Jeg har fått streng beskjed om støtte på utvendig tøyle og bøye for innvendig skjenkel og slutte å ri med innvendig tøyle, men det er problemet kommer. Fjordingn vil nemlig ikke bøye seg for innvendig skjenkel. Særlig på høyre hånd er det helt håpløst. Hvis jeg slipper innvendig tøyler vrangstiller han seg og unasett hvor mye jeg bruker innvendig skjenkel tolker han det som "LØPLØPLØP" og dermed må jeg ta i innvendig tøyle for å stoppe ham.... Dett er kanskje et skikkelig dusteproblem, men jeg skulle gjerne hatt noen gode råd til hvordan jeg får ham til å skjønne at skjenkel ikke bare betyr LØP!!! Han er jo nødvendigvis ganske stiv og jeg skjønner at han ikke vil bøye seg for det er jo slitsomt :-)

Ragnhild
13-04-2007, 11:26
Jeg ville ikke droppet innvendig tøyle. Jeg ville ha tatt uttallige ledende tøyletak som kanskje etterhvert vil gi litt resultater. Jeg har ikke noe problemer med å slippe innvendig tøyle for å rose inniblant, men da skal jeg vite at hesten går stabilt og er der. Så nei, ikke glem innvendig tøyle.

Og ang. at hesten tolker sjenkel som løp, det er nesten noe du bare må trene på. Jeg hadde, og har innimellom, samme problemet med Janko, men føler faktisk at å ri sjenkelvikninger, versader og traver har hjulpet oss med det. Det vi også har jobbet mye med er at med en gang han stresser, så er det holdt. Slik har vi holdt på noen måneder, konsekvent både på tur og på bane, og etterhvert går det inn.
Mine små tanker og erfaringer med problemet.. :)

Vilde
13-04-2007, 11:31
Glemte vel å skrive det ja, men har fått beskjed om at ledende tøyetak er lov. Dette fungerer jo til en viss grad, men det blir jo fort til at jeg må sitte og tviholde i denne tøylen for at ikke hesten skal bli helt bort for meg. Men ymse sideførende øvelser er kanskje et bra tips. Dette vil vel kanskje også gjøre ham litt mer løsgjort? (Dere får bare unnskylde meg, men det er 5-6 år siden jeg har ridd noe særlig dressur...)

Harneshaug
13-04-2007, 11:43
Vilde, bare vit at du er i godt selskap :D jeg kommer til å sniklese villt i denne tråden din...

Frida&Jameel
13-04-2007, 11:52
Hva med å lære hesten å gi etter for indre tøyle? Begynn på bakken ved å prøve å få hesten til å bøye hodet uten å ta med seg hele kroppen. Først bare be om litt, så litt mer, og til slutt så har hesten nesetippen ved magen. Med en gang hesten gir etter for presset, så gir du etter og slipper presset. Hvis hesten tar hodet tilbake i utgangsposisjon, så prøv igjen. Etterhvert kan du overføre dette til salen, og bittringene vil gi presset på hodet. Hesten skal kunne bøye hode/hals til begge sider uten å flytte kroppen. Hvis hesten ikke klarer å stå rolig, så hold presset helt til den stopper, og med en gang den stopper, gi etter.

Vet ikke om dette kan hjelpe, men har skrevet det før. Sett opp tre stolper i en trekant med passe mellomrom og ri slalom mellom disse. Hestene bruker å like dette, for de må bøye seg rundt noe som virkelig er der, og de gjør det ofte av seg selv. Prøv å legg på innersjenkel i det hesten bøyer seg, og gi etter når hesten retter seg ut. Etterhvert vil han nok koble sjenkel og bøying til hverandre ;) Som sagt, vet ikke om dette hjelper, men det gir ofte raske resultater om hesten tror at den har funnet på det selv, hehe ;)

Harneshaug
13-04-2007, 12:09
Ah.. godt tips! Ulskaug klarer fint å bøye seg helt, men ikke når han går på volte med bare luft i midten. Stokkene var luuurt! *løpe ut å pælme nedi*

Frida&Jameel
13-04-2007, 12:21
Hehe ;) Ja, det er en ganske bra øvelse. Venninna mi som lærte meg det, rart en ikke har tenkt på det selv, hehe ;) Gjerne overbøy hesten, det er litt av poenget, og du vil merke at hesten bøyer seg veldig godt selv. Jeg merket ihvertfall det på Jameel :)

Hanna
15-04-2007, 00:33
ah, smart med stokker! *huske*

Frida&Jameel
15-04-2007, 00:44
Hehe ;)

LisaFi
19-04-2007, 22:19
... hva med å prøve med en kombinasjon av trinse og kapsun i dine ledende tøyletak? Mange hester som forstår det lettere?

Driver og lærer kaldblodshingsten "min" det samme akkurat nå, her går det ganske greit.. ;)

Henriette444
19-04-2007, 22:27
Når han løper istedet for å bøye seg om innvendig, så er det halve parader, masser av dem, han må ikke løpe fra deg! Og svarer han ikke tilbake, så bare stopp han helt opp, og det med det samme!

Hanna
19-04-2007, 23:34
Driver og lærer kaldblodshingsten "min" det samme akkurat nå, her går det ganske greit.. ;)

ja, men det er jo deg, da :D ;-)

Vilde
20-04-2007, 09:02
Når han løper istedet for å bøye seg om innvendig, så er det halve parader, masser av dem, han må ikke løpe fra deg! Og svarer han ikke tilbake, så bare stopp han helt opp, og det med det samme!

Problemet på høyre hånd er at han ikke tar støtte på utvendig tøyle. Uansett hvor mye jeg prøver å bøye ham rundt innvendig skjenkel og få ham til å ta støtte på utvendig tolker han min innvendig skjenkel som LØP! På venstre tøyle går det så meget bedre. vordan skal jeg få ham til å ta støtte på utvendig? Jeg skjønner at han er stiv og mye sterkere i den ene siden og dermed ikke vil bøye på seg, men når han begynne rå løpe på høyre hånd blir jeg sittende og holde på innvendig tøyle og da er vi i gang...

Henriette444
20-04-2007, 19:40
Fjordinger altså, altfor sterke og smarte;)

Når han ikke tar støtte på utvendig tøyle, må du ha mer innvendig sjenkel, "ri ham ut til utvendig". Sitt rett i ryggen, trakk godt ned i bøylen, særlig innvendig, samtidig som du skyver innvendig hofte frem. Støtt på utvendig, og still mot innvendig samtidig som du bruker innvendig sjenkel, ikke sitt og heng i innvendig, men ta små tak. Du kan gjerne ride versader med god "tverring" på volte, der du virkelig presser bakparten ut, pass bare på å ikke miste utvendig skulder. Reagerer han ikke på sjenklen, så på med et par sporer.

Når han råløper, som du kaller det, bli ikke sittende å holde på innvendig tøyle, men sitt godt ned, plasser sjenklene tilbake, len deg tilbake og hold igjen (dvs. møt ham på tøylen, ikke ta tilbake), reagerer han ikke, så hiver du bare til i begge tøyler og stopper ham, samtidig som du ikke kommer ut av balanse. Ja, det kan virke litt brutalt, men til lenger han får lov til dette, til verre er det å få ham til å stoppe. Med engang hesten bremser opp/stopper, så gir du etter i tøyle og sjenkel.

LisaFi
20-04-2007, 21:50
Hi hi, Henriette, har litt sansen for deg, jeg!

Du tør liksom å si det jeg noen ganger tenker, men ikke helt tør å skrive i fall jeg blir tatt for å være "hestedengern".

Angående lydighet fra hesten, og det at den i alle fall skal Prøve, er jeg Helt enig med deg- og fullstendig kompromissløs, og da Har det nok hendt at man har snakket med store bokstaver, ja...

Om hesten misforstår, greit nok, da prøver man bare igjen, men når hesten går MOT hjelpere den kjenner, DA, altså! Da smeller det. Mine hester prøver stort sett bare en eller to ganger... :D

Men det som er litt skummelt, er om man har "kjent feil" - og hesten HAR prøvd- men misforstått. DA får du fort frustrert hest som Prøver, og får "straff".

Altså: viktig med skolert sits og "følelse" hos rytteren først...

Henriette444
21-04-2007, 16:45
He he, skal innrømme at jeg nesten regnet med litt kjeft for det innlegget der ja..;)

Sol
21-04-2007, 16:51
det er jo ikke noenting i veien for å ta i litt på en hest som jobber mot deg, dersom du VEIT at den hesten faktisk skjønner hvordan du egentlig vil den skal, og du veit at den gjøre det fordi den ikke vil, og ikke fordi den ikke kan! en "hestedenger" er en som ikke kjenner hesten sin, og tolker alt som ulydighet.. men som sjøl ikke er dyktig nok "psykolog" og rytter til å vite forskjellen på hva hesten kan og forstår, og hva den evt nekter å gjøre fordi den ikke vil!

Therese
21-04-2007, 16:58
Kan ikke hesten vike for sjenkel er det, etter min mening, døfødt å putte på sporer.

Start med å lære hesten å vike for press fra bakken, også overfører du det til salen. Noe så enkelt som innlæring av sjenkelvikning har gjort susen for oss, nå skjønner faktisk hesten hva jeg vil når jeg rir "fra innvendig sjenkel til utvendig tøyle" ;) Har fått mye nytte ut av litt grunnarbeid.

Henriette444
21-04-2007, 17:11
Kan ikke hesten vike for sjenkel er det, etter min mening, døfødt å putte på sporer.

Start med å lære hesten å vike for press fra bakken, også overfører du det til salen. Noe så enkelt som innlæring av sjenkelvikning har gjort susen for oss, nå skjønner faktisk hesten hva jeg vil når jeg rir "fra innvendig sjenkel til utvendig tøyle" ;) Har fått mye nytte ut av litt grunnarbeid.

Forskjell på å ikke kunne og ikke ville da... Men er uansett ikke noe problem å lære hesten å vike for sjenkel fra hesteryggen heller.

Torhild
21-04-2007, 18:30
Hva med å lære hesten å gi etter for indre tøyle? Begynn på bakken ved å prøve å få hesten til å bøye hodet uten å ta med seg hele kroppen. Først bare be om litt, så litt mer, og til slutt så har hesten nesetippen ved magen. Med en gang hesten gir etter for presset, så gir du etter og slipper presset. Hvis hesten tar hodet tilbake i utgangsposisjon, så prøv igjen. Etterhvert kan du overføre dette til salen, og bittringene vil gi presset på hodet. Hesten skal kunne bøye hode/hals til begge sider uten å flytte kroppen. Hvis hesten ikke klarer å stå rolig, så hold presset helt til den stopper, og med en gang den stopper, gi etter.

Eneste som kan bli negativt med dette, er at du/hesten er så opptatt av å bøye inn, at man glemmer den utvendige skulderen. Det kan bli litt irriterende når man er tilbake i salen igjen, og hesten er for mye innoverstilt, slik at man mister utvendig skulder og side. Husk man skal bare skimte innvendig nesebor og øye, ikke se hele greiene, da har man overstilt!

Ellers fikk jeg også beskjed av massøren å ikke øve på dette. Hodet skal være i loddplan, og om man har øvd for mye på nesen til siden, så kan hesten strekke/bruke feil muskler.

Therese
21-04-2007, 18:55
Forskjell på å ikke kunne og ikke ville da... Men er uansett ikke noe problem å lære hesten å vike for sjenkel fra hesteryggen heller.

Såklart det er forskjell på de to ja, men hva om hesten faktisk ikke skjønner (eller rett og slett er veldig stiv)?

Jeg tror uansett de vi få mer ut av å gå noen hakk tilbake i læringa for så å jobbe seg frem til dette igjen, både for rytter og hest sin del (i tillegg får hesten da litt tid på å bli sterkere).

Frida&Jameel
21-04-2007, 19:01
Eneste som kan bli negativt med dette, er at du/hesten er så opptatt av å bøye inn, at man glemmer den utvendige skulderen. Det kan bli litt irriterende når man er tilbake i salen igjen, og hesten er for mye innoverstilt, slik at man mister utvendig skulder og side. Husk man skal bare skimte innvendig nesebor og øye, ikke se hele greiene, da har man overstilt!

Ellers fikk jeg også beskjed av massøren å ikke øve på dette. Hodet skal være i loddplan, og om man har øvd for mye på nesen til siden, så kan hesten strekke/bruke feil muskler.

Det som er poenget med denne øvelsen er ikke at hesten skal gå med nesetippen inntil salen, men at hesten skal gi etter for indre tøyle; altså når du tar et lite tak i indre tøyle, så skal hesten følge etter og beholde bøyningen (så langt som du ber den om), ikke henge seg på tøylen og gå tilbake i utgangsposisjon når du gir etter :)

Er det at man skal kunne ha kontrollpå hver del av hesten for seg for så å sette de sammen til ulike øvelser :)