PDA

Se full versjon : Join-up

SiljeN
13-04-2007, 10:11
Vel, har hørt at man bare skal gjøre join-up 1 gang, aldri mer!
Men det jeg da lurer på, er egentlig:

Hvis den hesten blir solgt, og den nye eieren vil prøve, skal man da gi beskjed om at den hesten har allerede gjennomgått en join-up, og skal derfor ikke igjen?

Eller er join-up for hver hest, egentlig bare forbundet til den personen?

Kaja
13-04-2007, 10:35
Join-up har med individ, og om du har gjort join-up med hesten din betyr
det IKKE at en annen person ikke kan gjøre det.
Dette er personlig mellom menneske og hest og handler om lederskap og slike ting.
Om du ikke vet så mye om join-up synes jeg ikke du skal prøve på det!
Det kan gjøre forholdet mellom deg og hesten verre.

Det er også mange måter å gjøre join-up på.
Selv er jeg i mot Monty Roberts-join-up, altså, at du sender hesten rundt i rundpaddock.
Men det kan sikkert være bra for deg og hesten, men da MÅ du vite nøyaktig hva du gjør!

SiljeN
13-04-2007, 10:42
Jeg vet hvordan det fungerer, og hvordan jeg gjør det, men jeg bare lurte på det, sånn helt generellt.. ;)

Det var bare noe som fly igjennom hodet mitt i en hestetime på skolen, og de visste ikke selv.. :P Så jeg bare spurte, enkelt og greit.. :)

Og til informasjon: Jeg vil ikek begynne å bruke noe som jeg ikke vet hvordan brukes.. Jeg vil ikke "ofre" det jeg har bygd opp mellom meg og hest, bare for å "prøve ut noe".. :) Skal jeg "prøve" noe, så skal det være under kyndig instruksjon, av noen som vet NØYAKTIG hva de holder på med.. :)

Kaja
13-04-2007, 10:45
Men det er jo bra!
Mente ikke å dømme deg på noen måte, men mange som skriver at de har
prøvd join-up og ikke får det til også har de ikke fått tak i hesten etterpå, osv. ;)

Sol
13-04-2007, 12:49
Nemlig...
Jeg mener at dersom du klarer å opprette lederskap UTEN bruk av join-up er dette det mest optimale. men om man må ty til denne metoden, er det snakk om en gang, aldri mer!

Anne&gneistene
13-04-2007, 13:14
hvorfor kaller alle det Monty roberts metoden egentlig? Han var jo ikke akkurat førstemann som begynte med dette...

Kaja
13-04-2007, 13:25
Nei nei, men han er jo den pr-kåte her, og da skjønner folk mye lettere hvilken type join-up du mener, om du nevner hans navn! ;)

RenateSJ
13-04-2007, 21:49
Nå er jo Joiun-Up hans trademerkede navn på det og da;)
Dette med at man kun skal gjøre det en gang? Må bare spørre, hva er forskjell på å "gjøre" join up, og å jobbe med hesten i RP?

Sol
13-04-2007, 22:12
Når du gjør en join up driver du hesten HELT til den senker hodet, tygger og slikker, minsker sirkelen og legger øret mot deg(jada, feil rekkefølge), altså de fire tegna til underkastelse som hester bruker for å underkaste seg andre hester som er høyere i rang enn dem.

Når jeg(for jeg kan bare snakke for meg) har gjort dette en gang med hesten min, så gjør jeg det ikke mer. men jeg bruker rundpad-en min til å trene feks unghester, redde hester og utrente hester på andre ting.
En økt for meg begynner alltid med at jeg tar hesten inn i rundpaddocken, tar av den ALT utstyr og ber den gå fra meg. I utgangspunktet får den bruke den gangarten den vil. Når den har løpt litt, og vendt en gang og løpt andre veien, begynner jeg å legge til å fjerne press for å bytte gangarter. med ekstremt følsomme hester har det hendt at jeg har satt meg på kne i midten av paddocken med hendene i fanget og hodet vendt mot bakken/blikket på knærne for å få fram skritt. Med busete eller late hester har det hendt at jeg har løpt etter dem med armene ut for å få dem i galopp.. hehe..
Jeg jobber med så lite signaler som mulig, for å få hesten til å bytte gangarter, vende fra meg, til meg, stoppe og rygge. jeg bruker også stemmekommando til dette arbeidet. når dette er lært i rundpaddocken flytter jeg meg ofte ut i en annen inngjerding/paddock som ikke er rund, sånn at hesten får litt flere valgmuligheter enn bare å gjøre som jeg sier. jeg kaller det å høyne innsatsen.. hehe

Altså når jeg gjør en join-up ber jeg hesten om å underkaste seg.
når jeg trener hesten ellers vil jeg se samarbeid, men helst ikke underkastelse. Om hesten begynner å tygge feks, så tar jeg det som et tegn på at jeg er for pågående, og da demper jeg presset mitt betraktelig, sånn at tyggingen blir borte igjen. Når jeg avslutter, gjør jeg meg bare passiv, og da kommer Bajas alltid bort til meg og står med meg, mens Linnea ofte stoppet der hun var og begynte å tusle litt rundt, før hun omsider kom ruslende til meg for å få litt kos.. dette er egentlig en avspeiling av hvordn personligheter hestene har syns jeg!

proscenia
05-05-2008, 15:13
For noe tull!!!! Monty Roberts gjør join up både titt og ofte so samme hest. det trengs kansje 2,3 join up'er på en hest før han har forstått. Dersom Monty Roberts skal ri inn en unhest gjør han join up, tømmekjøring og ridning i 4 dager etterhverandere, der du gjentar alt til prikke. Dersom dere skal gjøre join up eller uttale dere om join up bør dere i det minste lese boken hans der han forklarer det grundig både språket Equus og hvorfor man gjør join up.

Han gjør join up dersom han skal gjøre noe nytt eller løse et problem med en hest, og hesten ikke følger han. En jon up trenger ikke ta mer enn ett minutt. det er helt opp til hesten. det kan være to runder i RP så gir hesten tegn på et samarbeid. så er den klar til å mestre det meste sammen med hånderer. Så lenge hesten ikke følger deg med det samme du slipper den i RP så kan du gjøre en join up.

RenateSJ
05-05-2008, 15:32
Virker som folk ser på Joun Up som å drive hesten tl underkastelse.
JEg ser på arbeid i rundpaddock som å flytte bein på hesten. Har man gjort det en dag, så vil det ofte gå kjappere neste gang... Kanskje man bare trenger å sende hesten ut på en volte og be den komme inn igjen og ferdig med det... Eller så har jeg kanskje misforstått hva Join Up er, siden jeg ikke har giddet å følge så mye med på MR...

Birre
05-05-2008, 15:35
Arbeid i rundpaddoc har jeg drevet mye med, og har hester som går på volte på ridebanen når jeg ber om det fra bakken. (Løse). Men det har da vel ingen ting med Join Up å gjøre?

Hannah
13-05-2008, 21:12
For noe tull!!!! Monty Roberts gjør join up både titt og ofte so samme hest. det trengs kansje 2,3 join up'er på en hest før han har forstått. Dersom Monty Roberts skal ri inn en unhest gjør han join up, tømmekjøring og ridning i 4 dager etterhverandere, der du gjentar alt til prikke. Dersom dere skal gjøre join up eller uttale dere om join up bør dere i det minste lese boken hans der han forklarer det grundig både språket Equus og hvorfor man gjør join up.

Han gjør join up dersom han skal gjøre noe nytt eller løse et problem med en hest, og hesten ikke følger han. En jon up trenger ikke ta mer enn ett minutt. det er helt opp til hesten. det kan være to runder i RP så gir hesten tegn på et samarbeid. så er den klar til å mestre det meste sammen med hånderer. Så lenge hesten ikke følger deg med det samme du slipper den i RP så kan du gjøre en join up.

Men så er det ikke alle som gjør join-up nøyaktig slik som MR forklarer det da..

proscenia
15-05-2008, 09:17
Jammen da kan dere jo ikke sitte å kritisere join up, dersom dere bare bedømmer det ut ifra hvordan amatører gjør det, og egentlig ikke vet hva det går ut på selv engang.

Da høres det jo bare ut som at dere ikke liker det fordi, dere ikke praktiserer det selv.:confused:

Hannah
15-05-2008, 10:21
Jeg har lest boken til monty robert, men har ingen planer om å gjøre join-up etter hans prinsipper.. Inrømmer at jeg ikke vet nok om det til å si om jeg er for eller imot, men må vel ha lov til å uttale meg likevell? Join-up er ikke Monty sin oppfinnelse, så jeg ser ikke hvordan man MÅ ha lest boka for å kunne vite noe om join-up? Er det ikke farligere med dem som bare leser en bok og følger den slavisk, enn en som kanskje ikke har lest noe som helst av MR, men kjenner sin hest, tenker grundig gjennom hva man vil gjøre/oppnå på forhånd, og vurderer hesten mens man driver på?
Hvis du vet utrolig mye om join-up/ praktiserer det selv, kan du ikke fortelle oss uvitende hva det går ut på da? Siden vi tydeligvis har missforstått helt?

LineLovise
15-05-2008, 10:36
det er vanskelig å beskirve join up uten videre det er ganske individuelt fra hest til hest hva som skjer når man gjør det. men jeg har drevet med dette i flere år nå med hundrevis av hester. Jeg har aldri vært med på at en hest ikke har hatt nytte av det, fordi jeg vet hva jeg gjør... Jeg gjør det ikke til punkt å prikke slik som MR gjør det men vi har mange like ideer om hva som må gjøres, jeg er nå heller rolig av meg i sammenligning med ham...

jeg har til og med tilbudt å gjøre det gratis hos folk for å vise hva det går ut på men i steden for at folk sier så bra ja kom hit å vis, så sier folk å nei vi er skeptisk til det... kan ikke tilate at en amatør ødelegger hesten... osv osv