PDA

Se full versjon : Umulig å få noen ekstra kilo på mager hest...

Peace Of Mind
11-04-2007, 22:13
Hei!

Har ei varmblodshoppe på 7 år som jeg fikk tak i for rundt 5 måneder siden.
Hu spiste nesten ikke noe den første uka hu var her, så tok det seg opp litt.
De siste månedene har hun spist MINIMALT, og det er heelt normalt at over halvparten av kraftfôret ligger igjen i krybba. Høyet er hun veldig ujevn i å spise opp, noen ganger ligger det igjen veldig mye, andre ganger ikke noe. Hu har gått i løpstrening hele tiden i mens jeg har hatt henne, og det er jo selvfølgelig ikke noe pluss at hun ikke spiser! kiloene raser av (om mulig) og hu har jo ingenting å bygge muskler av.. Hu har hatt en veldig rolig periode/fri i to uker nå, og da la hun på seg litt under buken, men ble nesten tynnere på sidene.
Hu gikk på 8 liter havre om dagen, 1-2 liter energi + betfôr til forrige eier. Jeg kuttet drastisk ned til 4 liter om dagen i begynnelsen, (nå går hun på 3 liter om dagen), 1 liter glup, + diverse vitaminer, salt og jern. I den siste tiden har hun også fått en liter kli blandet med melasse i fôret, for å få opp matlysten, det hjalp i begynnelsen litt, men nå er det tilbake til normalt igjen. Vi har også prøvd betfôr, men det hjalp ikke stort.
Hu får høy tre ganger om dagen (hu lar det ligge, så d er nesten som fri tilgang). I tillegg til at jeg hiver litt inn til henne etter trening, for da spiser hun somregel bra. Hun ser ikke ut som en hest som ikke spiser bra i oppførselen, for hun står å venter utålmodig på både høy og kraftfôr, og er veldig frempå før hun får den.
Hun er raspet tennene så ofte som det går, og hun får god oppfølging av markkurer til alle tider av året.

Trenger tips og hjelp. Har jevnlig kontakt med akupunktør og veterinær, og hun spiser nok til å holde seg i trening. Men hun tåler nok ikke å gå ofte løp, og det er veldig kjipt når hun er i form osv.

Sol
11-04-2007, 22:18
Det høres for meg ut som dere har tatt veldig vare på henne fysisk, og sjekket det som sjekkes kan. kan det være noe psykisk som gjør at hun ikke har matlyst? En stallkompis hun savner, for lite kos og skjemmebort, mistrivsel med å gå løp, uro og stress?? jeg veit jo ikke noe mer enn du forteller, så derfor kan jeg jo også bare kaste ideèr ut i lufta.
At noe er feil for denne hesten er det vel ingen tvil om.. men det virker jo ikke som det er så lett å finne utav det..
Hva med å prøve å sette henne på en mindre stall med mer ro og ikke trene henne noe særlig i noen mnd.. kanskje det er ro, frisk luft og fri tilgang på for som passer denne hesten best?
Magesår og sånne plager er sjekket eller???

Torhild
11-04-2007, 22:41
Magesår var det første jeg også tenkte....
Store kraftfor-mengder og hard trening kan gi magesår, og dette merker du da senere i tynn hest, som ikke legger på seg, ofte sur hest, hest som ikke spiser opp maten sin osv...

Sara&Korak
11-04-2007, 22:44
Tenkte og på magesår jeg :roll:

Peace Of Mind
12-04-2007, 14:29
Har foreslått det for dyrlege at det kan være det, men det virket som han slo fra seg den tanken. Men skal ha sjekk på henne igjen ang det.
Hu blir veldig mye holdt på med/kost med, og hu får rolig trening (veldig lite hurtig løping). Det er en rolig preget stall, med utegang hele dagene, hver dag. Men det kan godt være at hun har blitt preget mye av hard fôring, stress og mye løp før jeg fikk henne... Hu har jo byttet eier to ganger i løpet av fjoråret. Dessuten ble hun flyttet fra Skien til Bergen og tilbake i fjor vinter i løpet av en kort periode..
Får finne ut av om d er magesår så fort som mulig ;)

Astrid
12-04-2007, 14:51
Tenkte også på magesår, er jo ikke uvanlig for en traver det..

SnippSnapp
12-04-2007, 19:20
Hvis jeg var deg ville jeg kreve at veterinæren sjekket henne for magesår.. Hadde en slik blodser selv, nekta å spise og ble tynnere og tynnere helt til jeg fikk et tips fra en utrolig flink hestekar; han anbefalte meg å gi henne surmelk for å stabilisere/endre bakteriefloraen i magesekken. Jeg ga henne surmelk noe hun utrolig nok spiste, over en liten periode (ei uke tror jeg det var) og hun begynte å spise OG legge på seg :D (går an å bruke biola også).
-> Et tips i tilfelle du ikke får sjekket for magesår og/eller de ikke finner ut av det.. ;)

Sol
12-04-2007, 20:57
POM: da høres det jo ut som om det er nok ro for henne nå.. men som folk kan vel hester også slite litt i etterkant etter en strabasiøs tid. men dette med magesår som alle her nevner er vel best å få sjekket ut av saken uansett!:)

Torhild
12-04-2007, 22:25
Et magesår som feks er blitt blødende magesår klarer IKKE å lege seg selv, selv med ro og hvile. Det vil bedre seg, men det vil ikke forsvinne. Til det trengs det medisiner...

Sagitaria
12-04-2007, 22:28
Hun har vel fått markekur og sånt, så det er vel ikke dét som plager henne da..

Vi har hatt magesår-sjekk på noen, og det gikk utrolig greit. Nå hadde jo ikke de magesår da (heldigvis:))- men hele opplegget gikk veldig greit for seg.. Kan jo være en mild grad av det bare.

Sol
12-04-2007, 23:47
hvordan sjekker de det Lisa??? Gidder du forklare?