PDA

Se full versjon : Foringstips for eldre hest

smulemor
11-04-2007, 23:02
trenger oppforingstips til eldre kaldblodshest her folkens...

hesten har stått på kun rundball i lengre tid og er ganske skranten og umuskulert i fasongen. problemet er at jeg er skeptisk med tanke på forfangenhet etc så jeg trenger tips til hva man skal bruke for jeg har ikke erfaring med dette.
hesten vil bli moderat til lite brukt

det som er tilgjengelig er:

fri tilgang til rundball, han fungerer bra på dette men trenger rett og slett tilskudd av kraftfor.

havre

knust bygg

mais

oppdrett

betfiber

betfor

vitaminer + kalk såklart.

hva med oljetilskudd ? fornuftig ? tips til olje ?

Torhild
11-04-2007, 23:55
Betfor/betfiber ville jeg holdt min knapp på + vitaminer selvsagt. Om hesten skal brukes moderat til lite, så trenger den jo ikke så mye energi, men mer legg-på-deg-mat.

smulemor
11-04-2007, 23:57
ja var noe sånt jeg funderte på og, evt litt tilskudd av bygg men jeg er litt usikker på kombinasjonen bygg + forfangenhet.
hesten er per d.d. ikke forfangen og har aldri vært det men det er jo en eldre herremann så jeg liker å ta en "risikoanalyse" ;)

tips til hvor mye etc ? har null peiling på betfor og hva man pleier å gi der

Torhild
12-04-2007, 00:38
Det må du nesten prøve deg fram... Jeg gir 1 liter tørt = 2-3 liter oppbløtt pr dag, men det er jeg...

smulemor
12-04-2007, 00:40
prøve med en halvliter daglig først og heller øke da tenker jeg, funderer litt på å supplere med litt oppdrett eller bygg + kalk og vitaminer til slutt.

Torhild
12-04-2007, 00:50
Litt usikker, men mener instruktøren min snakket noe om at bet og havre var en bedre kombinasjon enn bet og bygg.... (??) Tror det var noe med at begge var tungt fordøyelige, og derfor var havren bedre, da denne var lettfordøyelig. Ikke stol for mye på meg nå, da min hukommelse er litt dårlig. Jeg har selv gitt bet og bygg i vinter, men har nå gått over på bet og oppdrett siden hun er ganske høygravid nå =)

smulemor
12-04-2007, 00:53
på tide jeg setter meg inn i foringstingene igjen ser jeg... hjelpes så mye nytt det har kommet til siden jeg hadde dette inne.

ok... mitt forslag til daglig startdose:

3 dl bet i tørr tilstand, 2,5 dl havre og 2,5 dl bygg... heller øke på etterhvert for hesten er ikke vant til kraftfor