PDA

Se full versjon : Straff VS ikke straff?

Kaja
11-04-2007, 22:01
Selv bruker jeg ikke straff, ikke ordet "nei" en gang.
Men har en tilnærmet straff kanskje, og det er når hun skal stå stille,
og kanskje går noen skritt frem, så ber jeg henne rygge tilbake dit hun stod.

Hva med dere?

IngvildK
11-04-2007, 22:07
Tja, straff og straff.. Sier bestemt "nei" om hesten gjør noe den ikke får lov til. Går den frem noen steg uten at jeg har bedt den om det, skal den rygge tilbake dit den stod - og der skal den bli stående til jeg "gir tillatelse" til at den kan gå frem. Embla er fæl med å løfte på forbeina, så da sier jeg "Sett ned" og muligens pirker litt på kneet hennes.
Biter hesten, biter jeg, dytter hesten, dytter jeg. Men alt med måte.

Sol
11-04-2007, 22:12
Jeg bruker straff som virkemiddel ja, eller konsekvens om du vil. Jeg bruker stemmen min, kroppspråket mitt og dominerer hesten når den ikke følger "reglene". jeg slår, biter, sparker, skriker ikke, men jeg sier bestemt NEI, jeg skyver hesten tilbake dit jge vil ha den, eller jeg bruker armer og bein til å flytte den unna meg. jeg bruker også pisk, men ikke som torturredskap.
Å si at man ikke bruker straff på hesten sin, det må vel egentlig da defineres. For hesten ER det faktisk straff når du flytter den tilbake der den kom fra. En mild straff ja, men fremdeles en straff mener jeg.. fordi du nekter hesten noe den vil, og setter dine krav forran dens ønsker! Noe som selvfølgelig er POSITIVT om man skal få til et samarbeid der man er sjef, men som alikevel er det motsatte av belønning!

Therese
11-04-2007, 22:19
Kommer an på hva man legger i ordet straff da.

Når jeg sier "nei" eller lager en spesiell lyd vet Eikdokka at hun gjør noe hun ikke har fått lov til, trenger absolutt ikke snakke høyt heller. Jeg korrigerer henne når hun f.eks. går ut av boksen uten lov, da skjønner hun fort at hun har glemt seg litt av og rygger pent inn igjen på stemmekommando (trenger ikke stå nært heller). Jeg gir henne ikke noe straff (etter min mening), jeg bare krever at hun går tilbake til det hun i utgangspunktet hadde fått beskjed om så fortsetter vi der vi slapp (når det er enkle ting jeg vet at hun kan utmerket godt).

Hvis hun gjør feil når jeg ber henne utføre en øvelse er det som regel min feil at hun missforstår (har aldri opplevd at hesten har vært "vrang" uten grunn), jeg kan ikke akkurat kreve at hun skal gjøre det korrekt hvis jeg selv ikke klarer å gi riktige signaler engang.

Kaja
11-04-2007, 22:23
Hmm. Om jeg skal definere da - ja, jeg bruker vel straff jeg og.
Rir eks aldri med pisk for å korrigere, og verste straffen jeg har er å rygge.
Bruker aldri streng stemme, men roser med en gang noe er bra, og prøver alltid på nytt. Bortsett fra når hun går fra sin plass, og må rygge tilbake noen steg. :)

batta
11-04-2007, 22:25
Bruker ordet "nei" om hesten gjør noe den vet den ikke får lov til, og korrigerer deretter. Et eksempel er Heike som ofte gjerne skulle tatt seg en tur alene ut av boksen når døra står åpen mens jeg fyller vann i bøtta hans (stor bøtte, så fyller med slange). Han vet han ikke får lov, og dersom jeg ser at han tar et steg mot døra sier jeg bestemt "nei", og flytter han tilbake. Samme om han skraper med beina når han står oppbundet; sier "nei" og dytter foten ned igjen.

Enig med Sol; skriker, slår, sparker (osv) ikke. Jeg korrigerer rolig og bestemt den oppførselen jeg ikke liker med "nei", og deretter "viser" hesten hva jeg vil. Dette er jo også "straff", men man liker gjerne bedre å kalle det for korrigering fordi det høres finere ut.

Kaja
11-04-2007, 22:38
Nå vil jeg høre alle forskjellige typer straff folk bruker!
Har ingenting i mot folk som er "harde" eller hva man skal si, så lenge det foregår KONSEKVENT!
Er så lei av å se folk som smekker hesten på bogen om den biter en gang,
og neste gang sier de "å dulledulledulle hvorfor gjør du sånn daaa?".
Må skape stor forvirring for hesten det.

Therese
11-04-2007, 22:38
Hmm. Om jeg skal definere da - ja, jeg bruker vel straff jeg og.
Rir eks aldri med pisk for å korrigere, og verste straffen jeg har er å rygge.
Bruker aldri streng stemme, men roser med en gang noe er bra, og prøver alltid på nytt. Bortsett fra når hun går fra sin plass, og må rygge tilbake noen steg. :)

Pisk skal jo ikke brukes som straff eller korrigering i utgangspunktet, men en forlengelse av hjelperne dine. Jeg kan ta et eksempel med min hest, først lærte jeg henne å flytte seg sidelengs når jeg trykket med hånden fra bakken. Så gjorde jeg trykket mindre og mindre, til slutt trengte jeg bare legge pisken inntil bakparten. Dette gjorde det lett å overføre til salen, jeg la pisken inntil bakparten samtidig som jeg flyttet sjenkelen litt lengre bak enn vanlig og trykket forsiktig. Etter bare noen økter trengte jeg ikke legge pisken inntil lengre fordi hun hadde lært seg at sjenkelen min lengre bak var det samme som jeg ba henne flytte seg sidelengs med at jeg var borti bakparten (hadde stemmekommando med hele veien). Hvorfor er dette så forferdelig da? Du gjør det jo bare mye enklere for hesten å forstå hva du mener.

Jeg synes det er mye bedre å vise hesten på lettest måte hva du vil enn å ha en forvirret hest som mister motivasjonen.

Kaja
11-04-2007, 22:40
Ja, jeg skjønner, men hvorfor rir man med sprangpisk da, eks?
Med tanke på at den er KORT.

Birre
11-04-2007, 22:42
Med Vickie så er det aldri behov for hverken å heve stemmen, (da blir hun redd), straffe på noen måte eller andre midler for å sette henne på plass. Hun er lydigheten og forsiktigheten selv.

Ordet "nei" ser jeg slettes ikke på som straff, det er noe mennesker av fri barneoppdragelse har kommet på. Jeg ser heller på det som en rettledning til hva man kan tillate og ikke tillate av oppførsel. Vickie får ikke lov til å tygge og gnafse på bommen ute som vi binder hestene i, så da må jeg jo snakke henne til rette ved å si f eks: Nei, det får du ikke lov til, samtidig som jeg tuller litt med mulen hennes. Nå er ikke hesten et barn heller, hvor man psykologisk korrekt ville ha sagt: KAN DU IKKE HELLER..., og så komme opp med et alternativ til noe annet å finne på. Vi snakker om en hest!

Hun har smettet ut av boksdøren en gang, og da tror jeg hun ble forferdet over sin egen handling. Men jeg ser på det som min egen feil, som ikke holdt boksdøren lukket. Hun er da ingen hund heller... Jeg er av den gamle skolen og er alltid et hestehode foran, og forsøker å se for meg hva som KAN skje hvis jeg ike gjør sånn eller sånn. Jeg ser på det som en uting at hesten skal stå ubundet på stallgangen mens man flyr hit og dit for å hente ting, og at den skal holde seg i boksen med døren på vidt gap. Det gjør jeg ALDRI, for å unngå farlige situasjoner. Og det irriterer meg at andre gjør det. (Beklager)

Jeg tror det sterkeste jeg kommer i nærheten av straff, er når hun langer ut et bakben når noen går forbi med en annen hest. (Også noe nytt hun har begynt med.) Da får hun faktisk et klaps på baken OG et FY SKAM i tillegg!

Så lenge jeg tar mine forhåndsregler om at det er en hest jeg har med å gjøre, og ikke f eks en hund, så er dette den snilleste og greieste og mest ukompliserte hesten jeg noen sinne har hatt!

Sol
11-04-2007, 22:43
"Jeg synes det er mye bedre å vise hesten på lettest måte hva du vil enn å ha en forvirret hest som mister motivasjonen." :tilber: :tilber:

Jeg skulle forresten like å se deg Kaja håndtere Svarten den nye hesten min uten å gjøre noe strengere enn å rygge han.... For om du hadde fått det til, ja da skulle du jammen fått bo her ei uke eller to og lære meg DET trikset!:rolleyes: Har aldri vært borti makan til hest jeg. han MÅ få det hardt og strengt han, ellers bare løper han deg ned og "går hjem". Men en skikkelig dytt/dask/klask/FY så gjør han ALDRI samme rampestreken..

Kaja
11-04-2007, 22:48
Tror jeg sier dette veldig ofte av mangel på hva jeg skal si, men ingenting er umulig! :)

Men noen hester (et prakteksemplar er min fjordhoppe) er de fødte bulldosere.

Sol
11-04-2007, 22:50
ja det kan du trygt si. Jeg så ut som en SMURF etter ei uke med denne karen i hus:) Men altså, jeg har faktisk IKKE banka han hvis noen trodde det.. men jeg har nok tatt han temmelig hardt en gang for å si at "det får da jaggu være grenser" og etter det så har han roa seg 154 hakk eller no! Men for meg var det SKUMMELT. Bajas bare peker jeg jo på så skjelver han i buksene...

Kaja
11-04-2007, 22:52
Nei for all del, jeg har lest MASSE om deg og hestene dine Sol,
hadde ALDRI falt meg inn å en gang tenke tanken at du banka en hest altså!
Sikkert litt variasjon for deg og da, Bajas som lett underkaster seg og en som ikke er like lett. ;)

Birre
11-04-2007, 22:56
Hadde jeg håndtert min forrige hest på samme måte som den jeg har nå, da hadde det faktisk blitt farlig for omgivelsene. At Kaja, og meg selv for den saks skyld også, er så heldige å hå så milde hester skal vi være glade for.

Min forrige hest var et lokomotiv, og han var farlig enkelte ganger. Det var en type hest man måtte snakke i store bokstaver til, han trengte faktisk et realt rapp av og til for å få han oppmerksom. Ryggemetoden på denne karen hadde man ikke kommet langt med. Alt er mulig? Tja, kanskje, kanskje ikke...

Jeg kan jo parere yndlingsuttrykket ditt Kaja, med å si at det faktisk er noe i at man kan ikke lære gamle hunder å sitte;)

Nei, jeg vet ikke jeg...:)

Sol
11-04-2007, 22:57
Kaja:det kan man si.. og å rygge det fjellet av en hest.. vel, selv om min eto var godt planta bare røysa JEG bakover! jeg veide tydeligvis mindre enn de tømmerstokkene han pleide å drasse rundt på:D
Bajas underkasta seg IKKE før han heller.. men han gikk til angrep fordi han var redd. Svarten har utmerket selvtillit og bare sjekker om jeg er tøff nok for han! Litt forskjell...
Regna med at du kjente meg såpass ja.. banking av hest.. PØH!

Therese
11-04-2007, 22:58
Ja, jeg skjønner, men hvorfor rir man med sprangpisk da, eks?
Med tanke på at den er KORT.

Joda, er klar over at mange bruker pisken til korrigering. Ville bare påpeke at det er ikke alle som gjør det :)

OT:

Jeg ser på det som en uting at hesten skal stå ubundet på stallgangen mens man flyr hit og dit for å hente ting, og at den skal holde seg i boksen med døren på vidt gap. Det gjør jeg ALDRI, for å unngå farlige situasjoner. Og det irriterer meg at andre gjør det. (Beklager)

Nå er det kanskje litt forskjell fra stall til stall, og hest til hest?
Jeg ville aldri hatt boksdøren på vidt gap i en stall med andre folk/hester. Vi har en liten stall (egen) der det befinner seg to hester og maks. to-tre personer samtidig, og med Eikdokka som aldri har spurtet ut av boksen har det aldri vært noen problem. Hun er heller av typen snike seg sakte ut for å klø seg litt på bokskanten eller kanskje se hva som befinner seg i mathylla ;) (Aldri kommet så langt som til fôrhylla som er 2 meter unna.)
Hesten går forøvrig selv ut i paddockene på morgenen til frokost. Samme inn på kveldstid. Hun vet hvor hun skal. Vi hadde såklart ikke hesten løs når vi sto på stall sammen med andre, det ville bare vært uansvarlig (og døfødt med tanke på alt av fristelser som var rund omkring).

Men hun andre har jeg ikke boksdøra åpen i det hele tatt her hjemme med mindre jeg står midt i åpninga, hun kan finne på å løpe ut. Hadde noen hatt boksdøra åpen til den hesten i en "offentlig" stall hadde det også irritert meg for å si det mildt.

Kaja
11-04-2007, 23:01
Vel, jeg lever fremdeles i troen om at alle hester kan behandles mildt,
har enda ikke opplevd at det ikke har fungert, ikke med hingsten på stallen
når vi går forbi hopper heller.
Men en dag, kanskje! ;)

LivK
11-04-2007, 23:04
Kappi er frekk, men han er ikke på langt nær like frekk som han var!
Hva jeg har gjort er - Sagt Nei. Om ikke det funker så kan jeg muligens bruke pisken til å vifte litt foran meg med. Om han går to skritt frem når han ikke skal, da skal han gå to skritt tilbake også! :)

Sol
11-04-2007, 23:08
Jeg tror at når en hest kommer hjem til deg og den VEIT at den er sterkere enn mennesker, og den er godt voksen(12 år er Svarten) så MÅ man først og fremst sette dagsorden for den. Etterhvert som Svarten og jeg har "snakket litt om ting" er jo saken blitt MYE moderert.. men sånne ting som at han faktisk ikke KAN få lov å sparke meg i beniet når jeg tar høver, eller bare GÅ over veien i 80 sona forran en trailer, eller LØPE hjem med en tømmerstokk dinglende bak seg.. Jeg må jo sikre at HAN og jeg ikke blir skadd først og fremst.. deretter kan jeg minske signalene mine til han blir like lett å korrigere som det Bajas er nå.
Jeg tror det er viktig å alltid snakke så lavt som mulig med alle hester, men når det trengs tar det meg IKKE fem flate øre å brøle(ikke bokstavelig) for å redde meg og hesten fra alvorlige skader.
Om du hadde sitti på ett tonn i ei 80 sone og det tonnet begynte å tusle ut i veien forran 52 tonn, så tror jeg at du hadde blitt flat før du hadde fått noen respons om du ikke tok i litt... Jeg sjanset ikke på at hesten forsto at dette var skummelt og bare kødda med meg.. sjøl om jeg egentlig mistenker han for sånne ting:) han har bare gjort det der en gang, og jeg tror at skinka hans svei ørlitte grann i to sek eller no..

Birre
11-04-2007, 23:10
Joda, er klar over at mange bruker pisken til korrigering. Ville bare påpeke at det er ikke alle som gjør det :)

OT:

Nå er det kanskje litt forskjell fra stall til stall, og hest til hest?
Jeg ville aldri hatt boksdøren på vidt gap i en stall med andre folk/hester. Vi har en liten stall (egen) der det befinner seg to hester og maks. to-tre personer samtidig, og med Eikdokka som aldri har spurtet ut av boksen har det aldri vært noen problem. Hun er heller av typen snike seg sakte ut for å klø seg litt på bokskanten eller kanskje se hva som befinner seg i mathylla ;) (Aldri kommet så langt som til fôrhylla som er 2 meter unna.)
Hesten går forøvrig selv ut i paddockene på morgenen til frokost. Samme inn på kveldstid. Hun vet hvor hun skal. Vi hadde såklart ikke hesten løs når vi sto på stall sammen med andre, det ville bare vært uansvarlig (og døfødt med tanke på alt av fristelser som var rund omkring).

Men hun andre har jeg ikke boksdøra åpen i det hele tatt her hjemme med mindre jeg står midt i åpninga, hun kan finne på å løpe ut. Hadde noen hatt boksdøra åpen til den hesten i en "offentlig" stall hadde det også irritert meg for å si det mildt.

Da er jeg enig med deg:D

Hanna
11-04-2007, 23:13
henger meg på sol, jeg ;-)
men er veldig sjelden jeg trenger å gjøre mer enn å si "nei" litt strengt, Lukas er temmelig "følsom" på sånne signaler.

MariaR
11-04-2007, 23:16
"straffemetodene" jeg bruker er:
- Om jeg leier hesten og den på død og liv SKAL gå meg ned, sveiver jeg litt med leietauet, så om den kommer foran "grensen min", så får den seg et kakk, holder den seg bak der jeg sa, får den være i fred. Om den fremdeles bare reaser avsted må den RYGGE hver gang den kommer foran "grensa mi".
- Står hesten å biter/nafser/napper i meg, tar jeg litt tak i mulen dens *kliper ikke, tar bare "tak" rundt over/underleppen* og sier "Nei" med en streng stemme.

Det å rygge eller å få seg "en liten kakk" *missforstå meg rett, jeg SLÅR ikke, men feks det med leietauet eller at jeg dytter tilbake* funker ganske bra på Prinsessa, hun er egentlig veldig var, selv om hun enkelte ganger bare sperrer alt ute. Og når hun mister fokusen funker det utrolig bra det med å rygge, for da var det ikke bare å ruse framover og gi blaffen lenger, men hun må konsentrere seg!

De eneste gangen jeg bruker pisk er når jeg rir og hesten ikke svarer for sjenkel i det heletatt. Feks når Prinsessa kaster på hodet pleide jeg å klaske til henne på halsen, men etter å ha ridd for en trener som virkelig skjønner seg på slike problemer fikk jeg beskjed om å ri henne fram når hun beynte slik *ofte samtidig som at hun må jobbe litt*, og kun bruke pisken når hesten ikke går fram, og det funker kjempe bra! :D

Therese
11-04-2007, 23:18
Sol: Hvis noen som hadde vært i din situasjon (1 tonn vs. 52 tonn) hadde gjort noe annet hadde jeg begynt å lure.. Kan ikke akkurat skjønne at du hadde noe valg.

Sol
11-04-2007, 23:21
ikke jeg heller...:)

Harneshaug
11-04-2007, 23:24
He he ... her står alle med åpne dører ved inn og utslipp iom at jeg er alene med 4 hester og gidder ikke å springen beina av meg for å låse dører.
Jeg tar de løse inn og ut i samlet flokk, alle går selv inn på sin boks og BLIR der mens jeg ordner til kraftfor, grovfor og vann...
De flytter seg automatisk så fort jeg kommer inn i boksen og rører ikke foret før jeg sier versågod.
Ellers må jeg jo holde på å lukke opp og igjen en million dører.

Om ikke hesten hører etter kvier jeg meg ikke for å gi den et dask på rumpen.
Det er da snakk om situasjoner hvor lille Emma på 105cm, verdens mest sultne ponnis går og stikker hodet i fordunken og plutselig veier 500kg i det du skal flytte henne...
Hun er rimelig frekk og har selvtillit til 1000! Når en av de store hestene biter henne i rumpa for å få henne til å flytte seg fra grovforet, bare snur hun så vidt på hodet og ofrer de nesten ikke et blikk! Hun flytter seg IKKE.
Hun er like fullt på´n igjen etter 2min så hun får ikke varige mén akkurat...
Hun er tillitsfull, trygg og kjærlig selv om jeg har både slått til henne over rumpa med hånden (jeg fikk garantert MER vondt enn henne) og jaget henne med kost! Tok 3 sek før hun var tilbake, så ikke veldig redd nei :lol:
Hun er ikke slik i noen annen trening/håndtering, kun mat utenom boksen.
Stakkars sultene lille frøken (not)

Ellers trenger jeg aldri være fysisk med de store. Amber rører jeg ALDRI da det er akkurat det som har ødelagt hesten før.
Hun er så vár, nok å lee på en finger, fatter ikke hvordan folk kan komme på å slå en slik hest/ponni.

Ulskaug er hunden min, han følger mine minste vink, etter MYE jobbing og i starten skal jeg love deg at fikk seg noen rapp i brystkassa når han la seg på og virkelig skulle vise hvor flink han var å trampe meg ned.

One er jo halvt blind og ei kløne, så hun er litt vanskelig da man hele tiden må huske på den blinde siden, men hun er utrolig snill og hun gjør aldri noe galt med vilje...

Det er et nederlag ja, å være fysisk med hestene sine, men hadde stått om min egen sikkerhet skal du være brennsikker på at jeg hadde både slått og sparka.
Jeg har ligget under hest før og da er det for sent...
Det er selvfølgelig et forsvarsmiddel og ikke et treningsmiddel.

Målet er at alle hestene skal forstå signaler og tegn men det kan hende på enkelte at man må snakke litt hardere FØR man kommer dit....

Jeg gidder ikke å gjøre meg mer pedagogisk enn å innrømme at jeg har både trampet og brølt noen ganger...

MariaR
11-04-2007, 23:26
Pilo ble jo skikkelig boss over meg en vinter, sprek dølagamp + uerfaren lita jente = trøbbel!

Endte med at når jeg skulle longere *For turte ikke ri han en periode :roll:* så stoppet han, kom mot meg og hoppet fram (!!), lite redd da da..*kremt* Endte med at ridelæreren måtte "ta han for seg" en gang, for når en hest på 700kg begynner å yppe med alt og alle, da kan det bli farlig! *Spesielt med tanke på bakgrunnen hans*

batta
11-04-2007, 23:39
...
Hun har smettet ut av boksdøren en gang, og da tror jeg hun ble forferdet over sin egen handling. Men jeg ser på det som min egen feil, som ikke holdt boksdøren lukket. Hun er da ingen hund heller... Jeg er av den gamle skolen og er alltid et hestehode foran, og forsøker å se for meg hva som KAN skje hvis jeg ike gjør sånn eller sånn. Jeg ser på det som en uting at hesten skal stå ubundet på stallgangen mens man flyr hit og dit for å hente ting, og at den skal holde seg i boksen med døren på vidt gap. Det gjør jeg ALDRI, for å unngå farlige situasjoner. Og det irriterer meg at andre gjør det. (Beklager)
...

Det er ikke slik at jeg flyr hit og dit når Heike er ubundet i boksen med åpen dør. Jeg henter slangen, åpner boksdøra, stapper slangen i bøtta, og går tilbake til døra. Jeg er max 1,5 m fra hesten, og jeg holder øye med den hele tiden. Han _vet_ at han ikke skal gå ut, så om han prøver seg, så ser jeg det på ham; han kikker på meg, og "lurer" seg et skritt mot døra. Sier jeg "nei", så stopper han som regel, om ikke så er jeg så nært at jeg kan komme ham i forkjøpet og flytte han tilbake dit han sto først. Dette er ikke noe jeg gjør med en hest jeg ikke kjenner, men jeg vet at hesten vet at den skal bli værende der den er, fordi jeg har lært ham det. Jeg ønsker at hesten skal være såpass lydig at jeg ikke skal måtte lukke boksdøra om jeg går to skritt unna hesten. Går jeg ut av rekkevidde, blir det noe helt annet.

htj
11-04-2007, 23:40
Jeg denger løs med longepisk jeg, hvis hun f.eks klør seg på meg. Synes det er en passende straff jeg

Kaja
11-04-2007, 23:43
Humor på topp Henrik!

Harneshaug
11-04-2007, 23:43
Jeg denger løs med longepisk jeg, hvis hun f.eks klør seg på meg. Synes det er en passende straff jeg

:lol:

htj
11-04-2007, 23:56
Humor på topp!
blæblæ!:p

Men jeg bruker disse straffene(æsj, straff er et fælt ord...): Timeout; funker veeeldig bra på Nâste som skal ha oppmerksomhet og noe å gjøre hele tiden:p Rygging; event. til det stedet hun gikk i fra uten lov, eller hvis hun gjør noe skikkelig grusomt så kan det hende hun må rygge et par meter..
Ellers bruker jeg egentlig mest av positiv forsterkning på det som er bra, og så prøver jeg og ignorere sånne andre ting;) Nâste er som en unge, negativ oppmerksomhet er like bra som positiv;)

batta
12-04-2007, 00:10
Positiv forsterkning bruker jeg også mye:) Har sett at det har mye for seg nå under innridning av Heike. Ros gjør at hele hesten oser selvtillit og "dette er gøy"-attitude, og en "fliiink gutt" får ham til å stå på ennå litt ekstra, selv om han syns det kan være slitsomt. Samtidig syns jeg også det er veldig viktig å vise hesten når den gjør noe feil. Hvordan skal hesten i en innlæringsperiode skjønne hva jeg vil om jeg ikke korrigerer den når den gjør noe feil?

henny-penny
12-04-2007, 15:42
"straffen" jeg bruker varierer veldig. i planlagt trening bruker jeg så godt som Aldri straff, men om det skulle oppstå en farlig situasjon hadde jeg "straffa" hesten så hardt at jeg var sikker på en øyeblikkelig virkning. for meg er det nemlig en ekstremt stor forskjell på trening og nødsituasjon!

om hesten min hadde kommet mot meg med flate ører og tydelig signalisert angrep, kan jeg love deg den hadde fått seg en skikkelig smell. om det hadde skjedd hadde det vært noe veldig galt med forholdet mellom oss, men for meg er ikke akkurat der og da, øyeblikket jeg hadde tenkt på å ikke straffe hesten. klart at viss hesten hadde skikkelig respekt hadde jeg sluppet å straffe den, fordi den aldri hadde gjort det mot meg. men der og da hadde jeg nok vært mest opptatt av å få en slutt på det.

heldigvis har ikke jeg opplevd noe så dramatisk enda, og jeg trener for at det ikke skal oppstå slike situasjoner. og som sagt, forskjell på trening og nødsituasjon: trening aldri sånn "straff", negativ forsterkning med press, ja.
nødsituasjon gjør jeg rett og slett det jeg må gjøre.

så det var litt om den straffen jeg bruker. anbefaler alle å lese Karen Pryor sin bok "ikke skyt hunden". fantastisk bok om hvordan læring fungerer!

Birre
12-04-2007, 15:58
Birre liker hesteholdet og omgangen med hest til Helene!;) Oppegående mennesker som forstår at håndtering av hest avhenger av hvordan hvert enkelt individ er. Mild men samtidig bestemt og som ikke er tilhenger av dill og dall.
En hest er en hest, men samtidig et familiemedlem som håndteres og behandles fornuftig og med kjærlighet.

ponnitrollet
12-04-2007, 16:46
Jeg er egentlig ganske konsekvent på at Almira skal oppføre seg. Jeg har ikke alltid vært det, men det har blitt bedre og nå er Almira kjempesnill, i forhold til det hun var før. Meningen min er at man må forvente noe av hesten sin for å få en lydig og snill hest, det vil si; Jeg må forvente at Almira ikke biter. Spesielt når hun vet at det ikkeer lov! Almira vet også at hun skal stå fint når jeg strigler henne, at hun skal gå litt bak meg, altså ikke foran man når jeg leier henne. Dette vet Almira, men likevel vil hun gjerne teste ut; Hva skjer når jeg ikke står rolig/biter. osv. Hun er ikke så mye sånn nå lenger, for jeg "straffer" med en gang. Jeg bruker stemmen bestemt med: Nei, Kuttut, følg med, slutt, skjerpings.. osv. Dessuten gir jeg henne en smekk på mulen og et nei/kutt ut o.l hvis hun biter. Jeg vifter med tauet hvis hun pøver å gå foran meg samtidig som jeg sier nei/ kutt ut o.l. Og hvis hun ikke vil så rolig så sier jeg stå fint/ nei. o.l. Noen ganger gir jeg henne en smekk med tauet. Jeg er konsekvent på at hun skal oppføre seg fint, og da må jeg også prøve å være rettferdig. Når hun gjør noe bra sier jeg fine ord til henne, som; dyktig, flink jente, sånn ja, kjempebra. osv. Og da formelig lyser Almira av stolthet :D Så jeg kjefter ikke hele tiden, sel om det var mye en periode, så har det blitt veldig lite nå :D Og Almira vet jo at jeg er glad i henne. For hun viser det med hele seg, hun er ikke kuet, men heller ikke for obsternasig, hun er seg selv, og jeg har kanskje gjort en del feil innen oppdragelsen, men hun tilgir meg, og jeg tilgir henne. Og det er veldig viktig å vise hvem som er sjefen, og alle hester er forskjellige, ingen hester er like. Selv om noen nesten ikke trenger å kjefte på heste sin så er det noen som må kjefte ganske masse. Jeg har en sånn midtimellom hest, og jeg gjør jo ikke alt perfekt jeg heller, ikke tro det. Men man må feile for å lære :D:D

htj
23-04-2007, 20:18
Hvis Nâste hadde kommet mot meg i full fart med ørene flatt og truet meg, hadde jeg gjort det hun tenkte å gjøre mot meg, "fasevis" til hun hadde trukket seg tilbake...

Harneshaug
23-04-2007, 20:29
Eh... og med det mener du? bare lurer jeg, skulle du sparke , bite eller steile over henne?
Det er forskjell på grinete hester som er bortskjemte og farlige hester.
De tar du ikke igjen ovenfor, du bruker den ene fordelen du har, næmlig hjernen, til å være smartere.
Man kan aldri overgå en hest fysisk, det er bare teit å prøve.. Da oppdager i alle fall hesten for en liten dott du egentlig er :lol:

Bare for å presisere at dette var ikke for å være spydig, jeg skjønte ikke helt hva du mente?
Du mente sikkert et eller annet superlurt jeg ikke forstod eller?

henny-penny
23-04-2007, 20:47
mente kanskje eksempelet mitt??
er til en viss grad enig med deg, så lite som man kan men så mye som du må.
men i en sånn situasjon tviler jeg på at jeg hadde vært klar nok i huet til gå "fasevis" tror jeg hadde gått rett i "forsvar" om du skjønner. men har heldigvis ikke opplevd så ekstreme tilfeller at det har vært nødvendig og virkelig "banke" hesten..

men som sagt så tror jeg på at det er forskjell på trening og nødsituasjon. straff skal ikke brukes under trening, men jeg mener At det i noen tilfeller er nødvendig med en real smekk for ikke å skape en farlig situasjon. men ideelt sett burde man jo ha trent hesten så det aldri skal være nødvendig.

LisaFi
23-04-2007, 21:08
Tror ikke jeg kan uttale meg i slike diskusjoner jeg.

For alle dere som håndterer stort sett egne eller faste hester, så gratulerer så mye med veloppdragne dyr!

Hva gjør dere om dere får tildelt f.eks FREMMEDE "500 kilo dølakjøtt med hjerne som en liten nøtt" - som valser RETT over dere, går hvor det selv vil, bryr seg INGENTING om du sier "hei" "nei" eller "FAEN.sv.h...te." ?
Som ikke later til å merke at du henger på slep en gang?
Som er opptatt av nye omgivelser, fremmede hester, og ikke minst, egne hormoner!?
Du har blitt overlevert ansvaret for hesten, den skal ha det daglige minstekravet oppfylt - dvs noen timer i luftegård, blant annet - du har ikke tilgang på rundpaddock- og i alle tilfeller kommer du deg ikke helt dit før banditten har tatt full kontroll på deg og BØRNER i vei mot nærmeste hest den vil "hilse på".

Hva GJØR du? "nei lille venn, gjør du sånn må du rygge?"

*LIVET som innsats er stikkordet*

Før dere har prøvd ca 100 slike, er jeg ikke med på å diskutere.

;)

Sol
23-04-2007, 21:17
Jeg har ikke prøvd hundre av dem, men jeg har prøvd endel.. Jeg bruker så mye makt, utstyr og kjeft som jeg trenger for å kontrollere den hesten jeg.. og da kommer det jo litt an på hesten hvor ille det blir for den.. Poenget er at den kan velge å være lydig, da er alt hyggelig og snilt og sånn, eller den kan drite i meg, drite i hva jeg sier, og gjøre som den vil, og da er det IKKE hyggelig, snilt og pent å være sammen med meg. Sånn MÅ det jo nødvendigvis være, siden jeg har ansvaret for en annens hest, og om jeg mister kontrollen på den kan mange dyre hester og omgivelser bli ødelagt.. og selvsagt MEG da.. jeg syns faktisk livet mitt er litt mer verdt enn det en hest er jeg.. eller andre menneskers liv. for de som ikke har jobbet på store staller med mye og rask utskiftning av hest er dette en grotesk tankegang.. men må man så må man faktisk!

LisaFi
23-04-2007, 21:23
Veldig enig. Ikke så lett å ha ansvaret for til dels dyre, uoppdragne kanutter...
Mister man dem er det jo utilgivelig, men det er ikke mye moro å være uhyggelig med dem heller.

Jeg kunne egentlig ha tenkt meg at endel av dere "snilleste" her kunne fått oppleve noen hester som alldeles ikke er ferdigtemte, men heller VIRKELIG feiloppdratte og ufordragelige, slik at dere virkelig kan få prøvd ut de snilleste metodene?

Selv klarer jeg ikke å se for meg hvordan det skulle gå til med "500 kilo...." som ikke engang ENSER deg mer enn en mygg...?

ER ikke ute etter å omvende noen til hestedengere jeg altså, jeg TVIHOLDER på de vennlige metodene så lenge jeg kan, jeg også, men det hadde vært fint om det gikk an å se verden i mer enn svart-hvitt?

Det finnes gråtoner også?

henny-penny
23-04-2007, 21:28
Jeg har ikke prøvd hundre av dem, men jeg har prøvd endel.. Jeg bruker så mye makt, utstyr og kjeft som jeg trenger for å kontrollere den hesten jeg.. og da kommer det jo litt an på hesten hvor ille det blir for den.. Poenget er at den kan velge å være lydig, da er alt hyggelig og snilt og sånn, eller den kan drite i meg, drite i hva jeg sier, og gjøre som den vil, og da er det IKKE hyggelig, snilt og pent å være sammen med meg. Sånn MÅ det jo nødvendigvis være, siden jeg har ansvaret for en annens hest, og om jeg mister kontrollen på den kan mange dyre hester og omgivelser bli ødelagt.. og selvsagt MEG da.. jeg syns faktisk livet mitt er litt mer verdt enn det en hest er jeg.. eller andre menneskers liv. for de som ikke har jobbet på store staller med mye og rask utskiftning av hest er dette en grotesk tankegang.. men må man så må man faktisk!

100% enig. jeg vil leve!

Line Christine
24-04-2007, 00:45
Hva skal man si, jenter...
Noen ganger må man være mildere en den svakeste hvisking.
Noen ganger må man brøle i vill drapslyst.
Vanligvis befinner man seg et sted midt i mellom de to ekstreme ytterpunktene.

Det viktigste vi gjør er egentlig å SE HESTEN!
Hva er dette for et individ?
Er det en tøffing?
Er det en elskelig redd sjel som er klønete til å formidle seg?
Er det en jævla frekk slask som tror han/hun kan true seg til ting?

Hvordan ser andre hester på denne hesten?
Hvordan snakker andre hester til denne hesten?
Kommer noen hester bedre overens med denne hesten enn andre? Hvorfor?
Hvor klare signaler bruker hesten?
Er den rangsterk eller ei?
Hvor mye skal til fra andre hester før den flytter seg?

Når vi vet alt dette kan vi sette oss ned og tenke over hvordan VI bør være mot hesten. Dette må vi gjøre før vi gjør noe annet.
Av hensyn til hesten.
Av forståelse for hesten.
Av smarthet og kløkt.

A til Å kan være fra en bokstav til en annen eller en reise gjennom hele alfabetet... Det er opp til oss.

Du kan stoppe en hest med et blikk.
En hest kan gå deg rett ned.
Hvilken av dem vil DU være?

Mvh Line.

Kaja
29-04-2007, 10:36
Kanskje det. Men man kan gå for å ikke brøle uansett hvilken hest det er.
Kommer vel bare til å ta lengre tid..

IngvildK
29-04-2007, 12:30
Dere "snille" her inne (:p), kan dere fortelle meg hva jeg skulle gjort i denne situasjonen:
Jeg var så utrolig "smart" og tok ut hest 1 før hest 2 (begge relativt ukjente hester for meg, begynte i den stallen for ei uke siden) - hvilket ikke bør gjøres, da hest 2 blir totalt gæern av å være inne alene. Hest 1 måtte dermed inn igjen, mens hest 2 holdt på å rive ned boksdøra. Hest 1 ville ikke, selv om jeg la press i leietauet, ettergift når hest gikk fram, "braaa" når hest gikk og "nei" når hest stoppet (hvilket skjedde flere ganger enn du kan telle på en hånd på de 10 metrene fra luftegård til stall).
Så stod jeg der, med tullete hest inne og bakkeplantet hest ute. Da brølte jeg til hest 1 og smekka den to-tre ganger over baken - hardt. Og gjett hvem som fulgte etter som et lite lam. Hest 2, som stod inne, roet seg øyeblikkelig og utslipp med rett hest først gikk helt uten problemer.
Så, dere med snille metoder, hva mener dere jeg skulle ha gjort i denne situasjonen?

Wilisia
29-04-2007, 12:51
Kanskje det. Men man kan gå for å ikke brøle uansett hvilken hest det er.
Kommer vel bare til å ta lengre tid..

Et stort spørsmål er, vil det ta såpass lang tid at folk kanskje blir skadet før du rekker det?

Veldig bra innlegg av deg Line Christine. Også Sol da. Hadde jeg skrevet nå hadde jeg bare gjentatt dere uansett ;-)

Kaja
29-04-2007, 12:53
Jeg har opplevd dette før, med min egen hest som hest nr 1 som nekta å gå inn igjen for flere år siden, og hest 2 var gal inne.
Jeg var bare 11 år, så var ikke akkurat så flink da.
Men, jeg tjora henne fast utenfor stallen, gikk inn og henta hest nr 2, og leide ut den.
Så tok jeg min hest, og sto lenge utenfor stallen med henne, til hun til slutt gikk med på å gå inn. Så holdt vi på en stund, med å gå inn og ut av stallen.
Jeg ble så lei meg at jeg begynte å grine fordi hesten ville jo ikke bli med meg inn, hehe..
Men etter den gangen var det ikkenoe problem å gå inn med henne igjen, hun forstod at jeg ikke skulle sette henne inn og forlate henne så hun måtte stå inne resten av dagen.

Kaja
29-04-2007, 12:55
Et stort spørsmål er, vil det ta såpass lang tid at folk kanskje blir skadet før du rekker det?

Veldig bra innlegg av deg Line Christine. Også Sol da. Hadde jeg skrevet nå hadde jeg bare gjentatt dere uansett ;-)

Jeg vet ikke, men jeg hadde en "gal" kaldblods på for som sparka etter folk som skulle hente henne osv, så jeg valgte å ha henne på utegang.
Men etter hvert som hun ble veldig snill å håndtere og mer tillitsfull, kunne hun komme inn.. :)

LisaFi
29-04-2007, 12:56
For å sette det på spissen, vi har hatt enkelte hester som man IKKE tjorer utenfor stallen i alle fall.

Skal en vente til enkelte problemer er vekke, blir man drept før den tid.

Naivt, naivt, naivt.

Kaja
29-04-2007, 12:58
Føler meg ikke spesielt naiv og tenker sikkerhet, og vet hvilke hester jeg kan tjore fast og ikke. ;)

Wilisia
29-04-2007, 12:59
Kan forresten ta et eksempel. Roxanne bestemte seg plutselig for at nå gadd hun ikke gå på henger. Hun var bare frekk og sto og sto. Jeg prøvde alt! Rygge, ettergift, pappa dyttet på siden osv. Roxanne ble bare mer og mer selvtilfreds for vær gang, så til slutt ble vi leie for det var bare kødd. Hun sto helt rolig når hun var inni. Så neste gang tok vi et blått tau og ga henne et skikkelig rapp. Roxanne fikk skikkelig sjokk og gikk rett innpå. En periode viste vi det blå tauet når hun ikke ville på og nå trenger vi ingen ting. Men nå blir hun jo livredd når hun er på.. Men det har ikke noe med det å gjøre!

Kaja
29-04-2007, 13:03
Hun fikk sjokk ja? Dere truet henne. ;)
Og nå går hun vel på fordi hun er redd å bli angrepet igjen.

Wilisia
29-04-2007, 13:08
Men hva skal du gjøre da? Det virker ikke akkurat som om hun er så veldig redd for å gå på xP Det var jo pga en ting og det var manglende respekt. Nå kommer dere vel til å ramse opp mange andre og bedre måter å få respekt på. Men det funket jo, og hun har ikke mistet tilliten i alle fall.

IngvildK
29-04-2007, 13:22
Jeg har opplevd dette før, med min egen hest som hest nr 1 som nekta å gå inn igjen for flere år siden, og hest 2 var gal inne.
Jeg var bare 11 år, så var ikke akkurat så flink da.
Men, jeg tjora henne fast utenfor stallen, gikk inn og henta hest nr 2, og leide ut den.
Så tok jeg min hest, og sto lenge utenfor stallen med henne, til hun til slutt gikk med på å gå inn. Så holdt vi på en stund, med å gå inn og ut av stallen.
Jeg ble så lei meg at jeg begynte å grine fordi hesten ville jo ikke bli med meg inn, hehe..
Men etter den gangen var det ikkenoe problem å gå inn med henne igjen, hun forstod at jeg ikke skulle sette henne inn og forlate henne så hun måtte stå inne resten av dagen.

Hesten som stod inne her måtte se den andre hesten for å roe seg. Det ville hun ikke ha gjort om jeg hadde tjoret "utehesten" i bommen, da den er plassert slik at den ikke vises fra boksen hennes selv om stalldøra er åpen.
Vil gjerne vite hvordan du skulle roe ned hesten som stod inne (i mitt tilfelle), som travet rundt i boksen, steilet, sparket og hev seg unna ved det minste tegn på tilnærmelse, utenom å ta med den andre hesten inn. :)

Kaja
29-04-2007, 13:29
Vanskelig for meg å si nå, men hadde aldri funnet på å rykke eller smekke eller lignende uansett. Araberhingsten på stallen her står på utegang og blir nesten aldri håndtert, så når jeg skal ta ham inn, steiler og tuller og kødder han mye. Slakker ut på tauet, lar han kødde så mye han vil, og med en gang han står i ro et sekund, får han masse ros, også legger jeg forsiktig press på bogen for at han skal rygge noen steg osv.. Mye rart. Men jeg er ikke flink til å tenke ut hva jeg skal gjøre i situasjoner før de kommer. :p Men jeg skal hvertfall fortsett å ha null straff og nei, og skal ikke prøve å få andre til å gjøre det samme, ettersom ingen her tydeligvis tror at det går. :p

IngvildK
29-04-2007, 13:34
Det funker sikkert, Kaja - bare ikke i alle situasjoner på alle hester. :)

Kaja
29-04-2007, 13:59
Den er jeg fortsatt ikke enig i!

LisaFi
29-04-2007, 14:11
Hva gjør du om hesten kødder på en sånn måte at det blir farlig for deg, da Kaja? Slår med frambeina i hodehøyde etc? Hiver seg rundt og slår etter deg med bakbeina? Jeg hadde ALDRI slakket ut mye på tauet med en hest som gjør sånt, har blitt sparket en gang for mye..

Slutter å drive med den? Det er jo fin horsemanship... :D

Det er ikke det at jeg ikke tror det går, men jeg tror ikke du har vært borti vanskelige NOK hester.

En snill menn litt "teit" ridehest blir ikke det samme som en potensiell drapsmaskin som ikke SER deg engang.

IngvildK
29-04-2007, 14:19
Den er jeg fortsatt ikke enig i!

Og jeg er fortsatt ikke enig med kun snille "straffemetoder". ;)

Kaja
29-04-2007, 14:43
Kan godt hende Lisa, men jeg har også vært på travstall, med kaldblodshingster som bare ypper seg utenom travbanen eks. Men skal ikke uttale meg mer jeg da. Har sikkert bare møtt på teite ridehester. :)

LisaFi
29-04-2007, 14:45
Skulle gjerne sett metodene dine fungere i praksis på endel heste rjeg har kjent i alle fall.

Men sånn er nå internett, man får forholde seg til det teoretiske.

Så får man tro eller ikke tro.
(Jeg vet hva jeg gjør... ;) )

Kaja
29-04-2007, 14:55
Jess jess. ;)

Sol
29-04-2007, 21:34
Kaja: kan ikke du komme ned hit en tur å hilse på Bajas? du skal få lov til å ta deg en tur med han ned til postkassa eller noe.. det hadde vært veldig, veldig interessant å se hvordan du hadde taklet han når dere kom til hovedvei med monster-biler, kjøttetende postkasser og du ikke skulle dominert han for å vise at det var deg som skulle tatt avgjørelsene.
Jeg VEIT at Lisa og Bajas hadde kommet seg tur-retur den postkassa på første forsøk.. det hadde vært moro å se om du hadde fått det til, rett og slett!

Santia Cheyenne
30-04-2007, 09:13
Kaja, jeg er glad du kun har møtt hester der din metode funker. Og jeg synes synd på deg om du en dag skulle møte en hest der din metode ikke funker.
Og -du- skal være glad du ikke møtte Santia slik hun var før...
Jeg straffer ikke i tide og utide, men når Santia beit og sparka etter meg (og da snakker jeg ikke om å bare løfte på et bakbein eller nappe litt i armen) da er kvoten med snillhet brukt opp hos meg iallfall.
Og selv om jeg har straffet henne virker det ikke som hun har mistet tilliten til meg.
Hva ville du gjort i en sånn situasjon? Bare latt hesten holde på og håpe at hun ga seg fordi hun skjønte at du ikke ville gjøre henne noe? Evt latt henne sparke deg i bakken så hun kunne være sikker på at du ikke var noe trussel?

Jeg mener ikke at du tar feil, men husk at hester ødelagt av menneskehender er noe helt annet enn hester som er litt dominerende av natur.

fabolos_willow
30-04-2007, 10:51
--------------------------------------------------------------------------------

Hva skal man si, jenter...
Noen ganger må man være mildere en den svakeste hvisking.
Noen ganger må man brøle i vill drapslyst.
Vanligvis befinner man seg et sted midt i mellom de to ekstreme ytterpunktene.

Det viktigste vi gjør er egentlig å SE HESTEN!
Hva er dette for et individ?
Er det en tøffing?
Er det en elskelig redd sjel som er klønete til å formidle seg?
Er det en jævla frekk slask som tror han/hun kan true seg til ting?

Hvordan ser andre hester på denne hesten?
Hvordan snakker andre hester til denne hesten?
Kommer noen hester bedre overens med denne hesten enn andre? Hvorfor?
Hvor klare signaler bruker hesten?
Er den rangsterk eller ei?
Hvor mye skal til fra andre hester før den flytter seg?

Når vi vet alt dette kan vi sette oss ned og tenke over hvordan VI bør være mot hesten. Dette må vi gjøre før vi gjør noe annet.
Av hensyn til hesten.
Av forståelse for hesten.
Av smarthet og kløkt.

A til Å kan være fra en bokstav til en annen eller en reise gjennom hele alfabetet... Det er opp til oss.

Du kan stoppe en hest med et blikk.
En hest kan gå deg rett ned.
Hvilken av dem vil DU være?

Mvh Line.

Amen:digger:

Kaja
30-04-2007, 13:32
Hvordan kan dere vite om jeg ikke har møtt en hest som er like ille som deres, da?
Hadde vært interessant Sol. Hehe. Men hva mener du med ikke dominert?
Går an å lede an selv om man ikke kauker og hyler?
Men for all del - jeg gjør mitt og dere gjør deres.
Og alle gjør vel det som fungerer best for dem.

Edit for å legge til at Alexander Nevzorov er selv i mot lederskaps-ting,
og fysisk straff, og han klarer seg ganske bra han.
Hestene han har tatt til seg har vært problemhester de også.
Noen av dem hvertfall. :)
Og samme gjelder Donald Newe (TROR jeg), men det kan vel June bekrefte etter kurset.. :)

IngvildK
30-04-2007, 14:50
Kaja, jeg må bare spørre.. Om du har en hest i leietau, og den begynner å fyre seg opp og steiler - hva gjør du? Du kan jo ikke holde igjen på leietauet, for det gir jo hesten trykk på nakken, altså en beskjed om å komme ned på jorda igjen; korrigering. Holder du helt ytterst på tauet og har det slakt hele tiden, og bare lar hesten "gjøre seg ferdig" med steilinga?
Nå spør jeg ikke for å være spydig, men av nyskjerrighet. Skulle gjerne hatt en slik hest som du tydeligvis har. :)

Kaja
30-04-2007, 14:56
Jepp, det gjør jeg faktisk.. :)
To hester på stallen som steiler veldig ofte, når jeg leier dem, er jeg alltid opperksom, og steiler de, venter jeg til de kommer ned på bakken, og går videre, men sjekker hvor mye respekt de har ved å stoppe, for å se om de stopper. Akkurat DER korrigerer jeg jo, ved å rygge dem tilbake. Er vel verste korrigeren jeg gjør når jeg først korrigerer.. Nå har jeg vel gjort jeg misforstått, for korrigering av det milde slag, som å rygge noen steg tilbake dit de sto, det må jeg bruke på hester jeg ikke kjenner. Men den ene hesten steila en gang til meg, ble kanskje overraska over at ingenting skjedde, så hun har ikke gjort det siden..

Miraz
30-04-2007, 16:02
Slakker ut på tauet, lar han kødde så mye han vil, og med en gang han står i ro et sekund, får han masse ros, også legger jeg forsiktig press på bogen for at han skal rygge noen steg osv..

Skjønte ikke denne eg, om du bruker rygging som korrigering, hvorfor da korrigere etter den har roet seg og gjort som den skulle?

Syns det blir veldig naivt å la hester som steiler, steile fra seg uten å korrigere det..en hest bør ha klare regler om hva som er lov og ikke, og steiling er (såfremt det ikke er en kommando) ikke lov..Mulig du ikke har noe imot at den durer frem som den vil, men før eller siden kan hesten skade seg selv eller andre, og rett og slett bli stemplet som en problemhest..Ingen populær diagnose..

Tro det eller ei, men en hest trenger en leder og de trivest best med å ha en klar leder..Men føler ordet leder blir veldig svartmalt her, en leder trenger ikke vere en terrorist! En god leder, er konsekvent,rettferdig, vennlig, og gir deg klare retningslinjer å følge, en som gir deg tips og råd på veien..

I en stabil hesteflokk vil det alltid være en leder, og at du heller vil være venn med hesten din en en leder, kan fort gjøre hesten din om til en leder selv..Hvorfor ikke være en vennlig leder??

Sol
30-04-2007, 16:39
Men Kaja: Når Bajas steiler kommer han gående mot deg på bakbeina.Og han slår etter deg med frambeina. hva gjør du da? rygger???? eller står du der bare og lar deg slå ned? for rygger du viser du jo at han er mer dominant enn det du er, og står du der blir du sannsynligvis drept...

Kaja
30-04-2007, 16:50
Miraz: Korrigerer ikke når jeg ber han om å rygge lenge etterpå da. :)
Da ber jeg jo han om å gjøre noe noe lett etterpå, og roser for det.

Sol: Jeg hadde stilt meg på siden, og flyttet meg for han, ja, det hadde jeg, og han hadde vel dominert meg i det øyeblikket.
Og siden jeg ikke kjenner hesten din vet jeg ikke hva jeg hadde funnet på etterpå.

Sol
30-04-2007, 16:57
En hest som VEIT at den er sterkere enn mennesker må ALDRI få deg til å vike for den.. for da har du et veldig, veldig stort og farlig problem!

IngvildK
30-04-2007, 17:12
En hest som VEIT at den er sterkere enn mennesker må ALDRI få deg til å vike for den.. for da har du et veldig, veldig stort og farlig problem!

Nettopp. Å tro noe annet er rett og slett - beklager ordvalget om noen føler seg støtt - naivt.

Kaja
30-04-2007, 17:27
Skjønner at mange tror dette. Og aldri kommer til å tro noe annet.
Men det finnes alltid andre løsninger. Vold avler vold. Eller frykt, for den saks skyld.

Therese
30-04-2007, 17:34
Det er da stor forskjell på vold og korrigering, Kaja.

Kaja
30-04-2007, 17:35
Men hva legger dere i korrigering når en hest steiler?
Dra den ned?

Birre
30-04-2007, 18:02
Tror du det finnes "ondskapsfulle" hester Kaja? Hester som ikke vil bli håndtert og som rett og slett er farlige?

Jeg overså et skremmende episode på stallen jeg hadde min forrige hest. Stalleier hadde selv noen hester de trente i trav, og hestene var avkom etter egen avel. Snille og håndterbare hester alle mann, bortsett fra en hingst som rett og slett var FARLIG.

En dag eieren hadde tatt hesten ut fra luftegården skled han i snøen og ramlet foran hesten, som var noe "fyrrig" som vanlig. Den hesten gikk til angrep på eieren som lå nede, og faktisk slo etter han med bena. Det gikk heldigvis bra, men dette var en hest som man ALLTID må være et hestehode foran når det gjelder situasjoner som KAN oppstå.

Ikke kom og fortell meg at dette er en type hest du sslakker på leietauet til og roser når den står 2 sek. rolig!? Jeg skulle likt og sett din "venner-for-livet-metoder" på en slik hest;)

Er det ikke bare å krype til korset og innse at ingen hester er like og at like metoder bare ikke fungerer på alle hester? Dette er jo som barneoppdragelse på mange måter. En gitt måte å oppdra et barn på passer ikke nødvendigvis på et annet. Men du er kanskje uenig i det også?

Jeg har selv hatt en vanskelig hest, og den var ikke vanskelig fordi den var mishandlet, misforstått eller vanskjøttet fysisk eller psykisk. Den var vanskelig fordi den ikke ble håndtert før den var 7 år. Den har altså fått gå rundt å gjøre som den har selv villet i 7 lange år, og dermed utnevnt seg selv til konge. Sta, tverr, egenrådig og bortskjemt. Å være "snill" og "kompis" med en sånn hest kan du faktisk bare glemme! Det er snakk om å sette seg i respekt og være sjefen. Hester selv er ikke mere kompiser enn at de slåss om å være leder, og det gårr nøyaktig ut på det samme - å sette seg i respekt og å finne sin plass.

LivK
30-04-2007, 18:20
Birre .. Signerer det siste avsnittet ditt VELDIG! Det vet jeg MASSE om! Huff! :p

Harneshaug
30-04-2007, 18:36
Nå trenger jo ikke dette å bety at Kaja ikke kan omgås vanskelige hester.
Om hun ikke har vært borti verre hester enn at hennes metode fungerer er vel det bra?
Målet er jo for alle å behandle hesten så mildt og fornuftig som mulig.
Selvforsvar derimot er jo en helt annen ting. Ikke alle hester nytter korrigering på, de må settes på plass, men så lenge man kan ha en "snill" komunikasjon med hesten sin er det jo det beste (-:
Mannevonde hester nytter det ikke på, de som er farlige.. De som derimot har en adferd av gammel vane, biting, steiling osv KAN reagere positivt på en helt uventet reaksjon.
De forventer er rapp over nesen eller rykk i tauet og kan bli så forundret/overrasket over en annen respons at de slutter.

At Newzorov klarer å takle farlige hester slik (for det GJØR han) tror jeg hører med til unntakene. Noen har en spesiell komunikasjon med hestene og han er definitivt en av de.
Han advarer på det sterkeste andre å gjøre de tingene han holder på med, da det vi får se på filmen er resultater etter lang tids trening.
Men prinsippene er jo gode, men han er også en leder for hestene sine, DET må ikke misforstås, han dominerer dem han også, men på "hesters" vis... Han er ikke bare en venn, men en de kan stole på i alle situasjoner.

Kaja
30-04-2007, 18:39
Supert innlegg Helen..

Men Birre - jeg tenker da at hesten enten har en feil i hjernen, ELLER at den går til angrep på eieren av en GRUNN. Alt hester gjør har jo sin grunn. Kanskje han har gjort hesten noe?

Nå begynner jeg å bli lei av denne diskusjonen i grunn.
*rusle tilbake til Nevzorov sitt forum for å ikke eksplodere*

Harneshaug
30-04-2007, 18:48
Jeg tror ikke noen er i mot måten din å behandle hestene på, det er bare det at det ikke trenger å virke på alle.
Om du kommer over en farlig hest Kaja, som i FARLIG, må du i alle fall prioritere å komme deg unna, det er for mange som har ødelagt seg på slikt.
Hun jeg kjøpte Ulskaug av er totalt arbeidsufør etter hun havnet under en hingst som angrep henne, bet og sparket... Han forlot henne på bakken for så å komme tilbake og ta henne på nytt da hun ikke klarte å reise seg å gå vekk.
Han knakk armen som hun prøvde å forsvare seg med på 8! plasser....
Tro du meg, dette er en snill og flink dame som har jobbet med hest hele sitt liv, som i jobbet med, ikke bare hobbybruk.
Man skal være så snill man kan, men så streng som man må. (-:

Birre
30-04-2007, 18:54
Man skal være så snill man kan, men så streng som man må. (-:

DET må være noe av det klokeste jeg har lest på lenge Helen:D Og i det så ligger det vel at man må vurdere hvert enkelt individ og handle deretter. Jeg var steinhard med min forrige hest, jeg måtte, ellers hadde det gått fryktelig galt. Det gikk galt noen ganger i form av ødelagte tær, skader på andre hester og britet brystben...

Hadde jeg håndtert Vickie på samme måte, hadde hun vært ødelagt i dag. Hun er en engel og mildheten selv! Jeg håndterer henne med silkehansker, for noe mer enn det behøves ikke. Men det er ikke dermed sagt at hun får gjøre som hun vil, eller at alt jeg ønsker av henne skal forgå på frivillig basis... Hun er en hest, tross alt, selv jeg synes hun er en engel... En kneggende engel:D

Harneshaug
30-04-2007, 19:00
Takk Birremor, det er all malingsgassen som gjør meg så kreativ...
Nå er vi snart ferdige.... yipppieeee!!!
Kommer bilder ila uka. Prinsessa skal hentes i morgen, men kan hende hun må stå ute for malinga er ikke tørka :lol:
Hm... egentlig ble stallen ALT for fin til å ha hest i ... he he he-

Miraz
30-04-2007, 19:07
et nei er da ikke vold? Hva gjør du med en hest som biter? Ja for hestevenner biter hverande ofte? Det er ikke noe feil i hjernen på en hest som biter, han vet bare ikke at det ikke er lov, fordi ingen har fortalt ham det..hvordan forteller du han det?

Birre
30-04-2007, 19:07
Ja, det er mye morsomt i diverse remedier som kan smøres på vegger og tak... http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/a085.gif

Vi gleder oss til bilder av nye stallen! den blir sikkert superfin!!! (For jeg er IKKE misunnelig, bare så det er sagt!)

Birre
30-04-2007, 19:09
et nei er da ikke vold? Hva gjør du med en hest som biter? Ja for hestevenner biter hverande ofte? Det er ikke noe feil i hjernen på en hest som biter, han vet bare ikke at det ikke er lov, fordi ingen har fortalt ham det..hvordan forteller du han det?

Det er jo der diskusjonenes kjerne ligger; noen velger å overse mens andre velger å fysisk gjøre noe med det. Selv benytter jeg sistnevnte metode, og jeg vil påpeke at det å være fysisk ikke nødvendigvis innebærer å være hardhendt eller "slem".

Kaja
30-04-2007, 19:13
Beklager hvis jeg har ment å presse på folk at man skal gjøre sånn og sånn. =)
Og synes jeg har diskutert dette nok nå, men ble en gøy diskusjon hvertfall. :p

Birre
30-04-2007, 19:17
Beklager hvis jeg har ment å presse på folk at man skal gjøre sånn og sånn. =)
Og synes jeg har diskutert dette nok nå, men ble en gøy diskusjon hvertfall. :p

kaja da! Du skal ikke unnskylde noen verdens ting!? Du praktiserer din måte å håndtere hest på som du mener er riktig og som du står for! Ikke noe er bedre enn det? Og så er det jeg som har min metode som jeg mener er riktig, og jeg står for det også.

Ingen meninger - ingen diskusjon!:D

Miraz
30-04-2007, 19:18
men kaja, du som ikke vil si imot hesten, men heller vere en venn for den..Har du ikke sett "hestevenner" i lek? det kan gå hardt for seg til tider, og når du er en gamp på 500 kg er det kanskje moro, men ikke når du er en tobent skapning på 50 kg? Og heste"venner" korrigerer hverandre HELE tiden..Det er alltid en rang, og om du ikke vil motsi noen vil du havne på bunnen av denne rangen..Ingen grei plass å vere, da hesteloven tilsier at du er åpen for all hersing..

Og igjen..en hest VIL !!! ha en leder..hester som får vere ledere selv er ofte nervøse, usikre og alltid klare til å forsvare lederrollen sin..Hesteflokker hadde ikke eksistert om ikke de ville ha en leder, og det er grunnen til at de ofte blir oppdelt da når det er usikkerhet om hvem som leder..

IngvildK
30-04-2007, 19:20
Ingen ting å beklage, Kaja. :) Takket være deg ble jo dette faktisk en ganske aktiv debatt med synspunkt fra begge parter som de begge står for. :)

Kaja
30-04-2007, 19:25
Men jeg er jo ikke hest, jeg er et menneske. :D

Egentlig takket være Birre, hun fikk meg til å tenke på å åpne kjeften da hun skrev om hvor kjedelig det er her for tiden. Begynner å bli fart her nå!

Sol
30-04-2007, 19:37
jeg er heller ikke en hest, men når en hest brøler til meg at den ikke vil, ja da snakker jeg så høyt jeg MÅ tilbake for å få den til å forstå at den SKAL. det selvsagt forutsett at den veit hva jeg ber om, den ikke blir skadd om den gjør det, og den ikke er vrang fordi den er redd..
jeg tror ikke du og jeg har så veldig ulik måte å jobbe på egentlig, men jeg syns ofte at det kan lønne seg å se litt forskjellige sider av en sak. Og jeg mente det faktisk da jeg spurte om du ville komme å håndtere Bajas. Vi hadde nok lært mye av det alle tre tror jeg!:)
Og du har helt rett.. når alle mener noe, og ikke nødvendigvis det samme, da er det GØY å være på forum!!:D

Birre
30-04-2007, 19:42
Men jeg er jo ikke hest, jeg er et menneske. :D

Egentlig takket være Birre, hun fikk meg til å tenke på å åpne kjeften da hun skrev om hvor kjedelig det er her for tiden. Begynner å bli fart her nå!

Ja, se det du!!! Og ikke har vi hugget av deg hodet heller!!!:D
*Klappe Kaja på hodet for en frisk og god debatt*

Hege
01-05-2007, 13:58
men kaja, du som ikke vil si imot hesten, men heller vere en venn for den..Har du ikke sett "hestevenner" i lek? det kan gå hardt for seg til tider, og når du er en gamp på 500 kg er det kanskje moro, men ikke når du er en tobent skapning på 50 kg? Og heste"venner" korrigerer hverandre HELE tiden..Det er alltid en rang, og om du ikke vil motsi noen vil du havne på bunnen av denne rangen..Ingen grei plass å vere, da hesteloven tilsier at du er åpen for all hersing..

Og igjen..en hest VIL !!! ha en leder..hester som får vere ledere selv er ofte nervøse, usikre og alltid klare til å forsvare lederrollen sin..Hesteflokker hadde ikke eksistert om ikke de ville ha en leder, og det er grunnen til at de ofte blir oppdelt da når det er usikkerhet om hvem som leder..

Enig med dette.
Babyen presset rang HELE tiden før. Jeg hadde aldri klart å fått henne til å bli det "lammet" hun er nå med "snille" metoder.. Jeg var vel for snill til å begynne med, men så fikk jeg hjelp av et drevent hestemenneske (Bjørg Andreassen) og dermed ble forholdet til hesten helt forandret. Babyen er slik at hun utfordrer, og får hun ikke et "realt" svar tilbake, så har hun vunnet, og da fortsetter utfordringene.. Får hun derimot en klar og tydelig leder, så gjør hun ingenting ut av seg.

Line Christine
01-05-2007, 16:35
Har lyst til å si til dere at jeg har møtt mange hester. Ikke 2 av dem var like. Alle har vært helt forskjellige.

Jeg har møtt hester jeg kunne lagt meg til å sove med og de ville passet på meg, og jeg har møtt upålitelige hester hvor jeg måtte ha øyne i nakken når jeg var i nærheten av dem.

For å etablere kontakt og et bra forhold til hest må jeg ALLTID gå fram på forskjellig måte.
Noen sier "Hei! Erre du som er nye sjefen min, eller?"
Og andre sier "You talkin' to ME?? You talkin' to me, Punk?? You feel lucky, Punk?"

Jeg synes det er greit å se an hesten før jeg tar ibruk språket mitt.
Har møtt hest som jeg måtte overbevise om at jeg både VILLE og KUNNE drepe den "just like that" om den ikke STRAKS justerte seg TOTALT. "Leve eller dø? DITT VALG, gampjævel!! Jeg DREPER'EI!!"
Og jeg har sittet og pirket interessert i bakken som en liten mygg mens hest har snøftet og svelget store angstklumper og blåst i nesa og lett etter fluktveier. Heldigvis er dette sjeldne ytterpunkter som man sjelden møter.

Som de fleste andre som trener hester, så tror jeg at det er viktig å vektlegge de myke metodene der man ikke opptrer truende men inviterende og mildt og forståelsesfullt når man skal lære bort til andre.
Allikevel finnes det en "hard side" også innen mild håndtering.
Der er timing, signalstyrke og rask tilpasningsevne strengt nødvendig for å lykkes. Det har sjelden en som starter opp med dette.
Derfor er dette ofte lite omtalt når man først gjør seg kjent med filosofien om å omgås hest på basis av hestens signaler og språk.

Vi må kunne og forstå å være milde før vi vet når vi må være strenge.

Jeg er en av de få som sier rett ut at noen ganger må man slå på stortromma for å nå igjennom og bryte negativ adferd. Man kan ikke elske noen til å bli snille. Det MÅ være regler og grenser i kjærlighetsforhold også.
Bare spør en av dem som har levd med en mann som slår i noen år..
En som har hatt en hest som er like voldelig er ikke alltid i stand til å fortelle om det lenger..

Mvh Line.

IngvildK
01-05-2007, 17:01
Amen til deg, Line Christine! :tilber:

Birre
02-05-2007, 10:16
Har lyst til å si til dere at jeg har møtt mange hester. Ikke 2 av dem var like. Alle har vært helt forskjellige.

Jeg har møtt hester jeg kunne lagt meg til å sove med og de ville passet på meg, og jeg har møtt upålitelige hester hvor jeg måtte ha øyne i nakken når jeg var i nærheten av dem.

For å etablere kontakt og et bra forhold til hest må jeg ALLTID gå fram på forskjellig måte.
Noen sier "Hei! Erre du som er nye sjefen min, eller?"
Og andre sier "You talkin' to ME?? You talkin' to me, Punk?? You feel lucky, Punk?"

Jeg synes det er greit å se an hesten før jeg tar ibruk språket mitt.
Har møtt hest som jeg måtte overbevise om at jeg både VILLE og KUNNE drepe den "just like that" om den ikke STRAKS justerte seg TOTALT. "Leve eller dø? DITT VALG, gampjævel!! Jeg DREPER'EI!!"
Og jeg har sittet og pirket interessert i bakken som en liten mygg mens hest har snøftet og svelget store angstklumper og blåst i nesa og lett etter fluktveier. Heldigvis er dette sjeldne ytterpunkter som man sjelden møter.

Som de fleste andre som trener hester, så tror jeg at det er viktig å vektlegge de myke metodene der man ikke opptrer truende men inviterende og mildt og forståelsesfullt når man skal lære bort til andre.
Allikevel finnes det en "hard side" også innen mild håndtering.
Der er timing, signalstyrke og rask tilpasningsevne strengt nødvendig for å lykkes. Det har sjelden en som starter opp med dette.
Derfor er dette ofte lite omtalt når man først gjør seg kjent med filosofien om å omgås hest på basis av hestens signaler og språk.

Vi må kunne og forstå å være milde før vi vet når vi må være strenge.

Jeg er en av de få som sier rett ut at noen ganger må man slå på stortromma for å nå igjennom og bryte negativ adferd. Man kan ikke elske noen til å bli snille. Det MÅ være regler og grenser i kjærlighetsforhold også.
Bare spør en av dem som har levd med en mann som slår i noen år..
En som har hatt en hest som er like voldelig er ikke alltid i stand til å fortelle om det lenger..

Mvh Line.

Du sa det så mye bedre enn meg. Og jeg kunne ikke vært mer enig i det du skriver! Superbra innlegg Line;)

Kaja
02-05-2007, 10:20
Skulle ønske jeg var god til å argumentere og formulere. :D
Bra innlegg.

Birre
02-05-2007, 10:24
Det er ganske så vanlig Kaia, at man endrer syn på saker og ting ettersom man får mer erfaring og har vært borti en rekke ulike typer hester. Ikke av rase men i sinn og væremåte.

Jeg er like heldig med hesten min som du denne gangen, hun har egentlig ingen uvaner av noe slag og er snill og mild som dagen er lang. Men jeg har også hatt hester som er av den vanskelig typen. Hadde min første hest vært Vickie, og den andre Veslefrikk og minus 25 års erfaring med hest, da hadde jeg hatt et alvorlig problem...

Kaja
02-05-2007, 13:27
Jeg har ei fjordhoppe som er helt grusom når det gjelder respekt da. Og hun er og var RESPEKTLØS og går folk rett ned. Hun går i rideskolen nå, så må bare akseptere at de ordner opp med henne på mer brutale måter enn meg. Men hun er tillitsfull og ganske uvitende om hva mennesker kan gjøre med hester utenom å irrettesette dem, så derfor tåler hun det.

Meeg er utrolig snill fra før så vi har bygget opp det vi har på VELDIG kort tid. Det synes jeg er bra, virker som hun mest sannsynlig har blitt irrettesatt rettferdig hvertfall.
Kanskje Hege vet noe om det? :)

MEN - i fjor hadde jeg ansvaret for en kaldblods ingen likte, hun sparka etter folk osv. Hun brukte jeg et år på, og fikk enda ikke tilliten hennes helt. Fikk desverre aldri blitt fortrolig med henne siden hun dro tilbake til eier i fjor høst. Aldri vært så ulykkelig som da.

Selv om jeg bare er 16, så har jeg vært borti temperemangsfulle hester, spesielt på travbanen. Men såklart, kommer vel til å møte på flere. Men ikke påstå at jeg bare har vært borti snille hester! Tviler egentlig på at jeg endrer syn, siden jeg har hatt basic-meninga siden jeg var 5 år. Måtte dras ut av stallen før ridekurset begynte en gang fordi noen smekka en hest og jeg begynte å hyle og grine. :p

stallflua
02-05-2007, 16:59
Den aller mest effektive " straffe - metoden " fikk jeg til som barn, på vallakken vi hadde hjemme på gården. En bortskjemd, stor, feit, matglad fjording som vi fikk som føll da jeg var 3 år. Ganske tidlig fikk vi begynne å ta med oss hesten ut, og fikk ri og styre det vi ville. Hesten fant etterhvert ut div måter som han kunne komme seg fri og få spise gress på ( men aldri noen teknikker som var direkte farlige for oss barna). Men etterhvert ble han mer og mer medgjørlig og vi kunne gjøre stort sett det vi ville... Da jeg ble eldre snakka jeg og pappa mye om akkurat det, at hesten hadde blitt snillere, uten at vi gjorde noe som helst. Til slutt kom vi på hvorfor.....
Fordi at: når hesten gjorde noe den ikke hadde lov til , og vi ikke klarte mer, satte vi han inn i stallen eller på beite og gikk der i fra. Ergo ble han selskapsløs igjen... noe som var helt skrekkelig kjedelig for han. Så det kjekkeste for ham ble å gjøre det vi ville....
Hadde jeg bare vært flinkere til å bruke denne metoden nå.....

henny-penny
02-05-2007, 20:35
ja og jeg mener fortsatt bestemt at det er forskjell på trening og nødsituasjon. om hesten steiler så er det et kjapt rykk i grima eller rapp med pisk, men så er det etterpå det med å TRENE på å gå fint. og om det går galt da så straffer jeg ikke. om jeg må det da blir det ihvertfall betydelig mildere. jeg pleier å prøve å trene det bort men intill det går må man nødvendigvis bite fra seg litt før det går riktig ille!

Line Christine
02-05-2007, 21:33
Noen hester tåler dårlig å få rykk i grima når de steiler. Noen av dem kan da gå enda høyere i protest og bikke over, rett og slett. Skummelt! Det er forskjellige årsaker til steiling ved leiing og derfor må en avpasse reaksjonen etter årsaken. Når fullblodsen min en sjelden gang steiler i protest ved leiing stopper jeg bare opp og venter til hun lander igjen før jeg bare ber henne bli med videre. Ingen respons utover det. Om varmblodsen gjør det får hun et stygt blikk og et ØYYYH! siden hun "bruker" steiling bevisst. Hun kan jeg også da be rygge vekk og flytte seg i alle retninger før jeg leier videre. Det er for å dominere henne og ta vekk lysten til å protestere.

Altså mener jeg at man kan ikke ha noen "fast metode" når man skal ta vekk uvaner som steiling. Man bør se an hesten og bruke den metoden som fungerer best på nettopp denne hesten.

Bør vel kanskje legge til for forklaringens skyld at jeg aldri blir redd om en hest steiler ved leiing. Det er ikke noe jeg skvetter unna av. Om det er trussel så vil jeg jobbe det vekk ved løslongering og bakkearbeid og mengdetrening slik at hesten respekterer mitt område.

Mvh Line.

htj
04-06-2007, 23:54

Hva hadde du gjort?

Sol
05-06-2007, 00:05
så mye som måtte til for å få den til å vike for meg!

Line Christine
05-06-2007, 00:17
Den må selvfølgelig lære at jeg er like konsekvent som en hvilken som helst rangsterk hest den måtte møte. Det vil si at regler er regler og grenser er grenser. Bryter den grensene blir den satt på plass. HVER gang. Det hjelper hesten til å forstå at jeg er konsekvent og at den må innordne seg rangen. Når den delen er gått inn og installert i hjernen, så kan jeg bruke små signaler og få samme effekten. Bølla og jeg er ikke helt der enda...
Men truslene hans er borte.. (Yeeeeii)

Line.

htj
05-06-2007, 00:18
Det hadde jeg og. Men jeg kaller ikke det en straff, for jeg skal bare få hesten til å vike unna meg der og da. Senere vil jeg trene på tillit og respekt(uten voldelig straff).

Sol
05-06-2007, 00:31
Line C: det skjønner jeg godt! Etter å ha hilst på bølla kjenner jeg at jeg ikke er det allerminste misunnelig på deg:) Den der hadde jeg brukt TID på å få skrudd ut ørevoksen på..

Line Christine
05-06-2007, 00:35
Nå lo jeg høyt!
Ørevoksen, ja..
Tror vel kanskje det heller er evnen til å se at folk kan være "hestete" som det har skortet på erfaringsmessig..
Han fatter ikke at han ikke kan først sjarmere meg og deretter true meg til lydighet... :lol:

Line.

Sol
05-06-2007, 00:37
Nei og det syns på hele fyren.. han hadde en DIGER tenkeboble med et sprekkeferdig spørsmålstegn hengende over hodet da jeg var der.. "men i jøss, kan ikke JEG gjøre akkurat som jeg vil?? Jeg som er SÅ søt? Ikke når jeg er skummel heller?? Men... eh... hm...."

Line Christine
05-06-2007, 00:45
:lol:

Det er hovedgrunnen til at jeg vet han kommer til å bli en knallhest også.. Han må bare finne ut av dette med virkeligheten og sånt først.. :lol:

Line.

lillekira
05-06-2007, 00:45
Åhhhh,Line Christine og Sol.....
En gang i fremtiden håper jeg Øyvind får være med dere å jobbe med hester.
Hva han ikke kunne lært på en dag sammen med hver av dere!!!!!
Trenger dere "assistent" en dag,vil han garantert melde seg til frivillig tjeneste;)

Line Christine
05-06-2007, 00:46
(Sies som "My Precious") SSslaaaven... Min ssslaaaaveeee....

Line.

Sol
05-06-2007, 00:47
Øh, jeg kan varme han opp, så kan Line lære han opp!!:D

lillekira
05-06-2007, 00:52
Øh, jeg kan varme han opp, så kan Line lære han opp!!:D

*kremt*
Er det min sønn vi snakker om her nå? Sssllllaaaaaveeeeen til Line?
Hjelpes,han kan kanskje lære nok av meg? ELLER????
Ja,det spør vi ikke HAM om tror jeg,hehe :p

Sol
05-06-2007, 00:55
*knegg*

Line Christine
05-06-2007, 01:03
*hirr hirr* :lol:

Line... Engelen..

lillekira
05-06-2007, 11:23
Bare å si fra.
Trenger dere en assistent så kommer vi ilende til vi :p
Øyvind kan jobbe og lære,mor kan være sosial,hehe:digger:

Kaja
05-06-2007, 11:35
Så ble nok en gang en tråd på ForumHest off-topic.

lillekira
05-06-2007, 11:51
Så ble nok en gang en tråd på ForumHest off-topic.

Tja,OT?
Er ikke helt sikker jeg,for føler vel at det diskuteres innenfor rammen av det som var opprinnerlig. Line Christine og Sol jobber jo mye med bakkearbeid,straff,konsekvenser,ros,belønning,till it,samspill og lignende.Alt som måtte ha med hestehåndtering å gjøre....
Så det er nok ikke så veldig OT som mange andre tråder har vært vet du;)
Hehe,vi har nok opplevd verre enn dette......

MariaR
05-06-2007, 11:55
*Maria suger til seg alt Solanju og Line Christine sier*

Vil jobbe med hester slik dere gjør når jeg blir stor jeg! La de være hester, og jeg er på en måte "hest" også.. *Dårlige ord, men dere skjønner?*

Sånn som når Prinsessa var bølle også det.. Gikk ifra henne.. Npr hun var grei fikk hun masse ros.. Mange hester er sånn som unger: Det å ignorere negativ atferd funker bra, og ros ved positiv adferd! Det tror jeg Helen *Harneshaug* kan skrive under på, ikke sant? :p

Gulponnis
09-09-2007, 03:21
Om Blakken ikke hører etter, sier jeg strengt nei eller kremter veldig høyt og hintende. Hjelper ikke det, så smeller jeg sprangpisken på salen eller låret mitt, og det hjelper med en gang. Det lille "smellet" sier i fra til Blakken - nå er det nok. Men til tider blir Blakken litt for plagsom og ille, så her en dag smelte jeg enden av leietauet i sia på'n, og da sto han bættre meg stille også ja.

Det kaller jeg NATRUAL. I det fri gir lederhesten noen advarsler før hesten evt får et spark eller bitt. Og jeg velger å tro at det gjør mye vondere enn et lite klapps fra en 14-åring..

htj
13-09-2007, 12:31
En hest kan vel bli like tillitsfull uansett hvor mild eller hard du er. Men det er hvor konsekvent du er som avgjør det.

Jeg tror Kaja sin "måte" fungerer på alle hester, det tar bare lengre tid, og kan være en smule farligere..
Men jeg tror uansett man kan få den samme tilliten. Hvis kaja er inkonsekvent med sin måte, kan f.eks. Birre få en mer tillitsfull hest. (tok bare et eksempel på to forskjellige "behandlere")

Tornado
13-09-2007, 12:36
Veldig intressangt tema! Om han trosser grensene så HENDER det jeg hever stemmen litt å sier "Tornado!", men prøver å unngå det.

Sol
13-09-2007, 15:32
jeg tror ikke at EN metode fungerer på alle hester. jeg er meget bevisst på at alle hester er enkeltindivider og at man derfor må tilpasse treningen etter HVEM den enkelte heste er. det blir litt som med barn.

Jeg har to, og jeg oppdrar ikke de helt likt. jeg har samme regler for begge to, stiller samme krav til dem, gir dem like mye, men jeg formulerer meg og handler ulikt når jeg "oppdrar" den enkelte av dem. Sånn MÅ det være med barn, og sånn MÅ det også være med hester.

htj
13-09-2007, 17:57
jeg tror ikke at EN metode fungerer på alle hester. jeg er meget bevisst på at alle hester er enkeltindivider og at man derfor må tilpasse treningen etter HVEM den enkelte heste er. det blir litt som med barn.

Jeg har to, og jeg oppdrar ikke de helt likt. jeg har samme regler for begge to, stiller samme krav til dem, gir dem like mye, men jeg formulerer meg og handler ulikt når jeg "oppdrar" den enkelte av dem. Sånn MÅ det være med barn, og sånn MÅ det også være med hester.

Øhm, ja, men hvis du tror kaja gjør akkurat det samme med alle hester, så har du misforstått. Men hun har en basic måte! Og den måten fungerer på alle, men det er opp til individet hvor lang tid det tar.

Hun legger jo opp hvordan hun skal gjøre det med de foreskjellige hestene hun også, men hun bruker ikke smekk og streng stemme som korreksjon.

Å for de som bare tror at det er meeg og "snille" hester denne måten fungerer på, så tro om i gjen;) Det er en hingst på stallen som er mongo å leie inn, og som vil teste hele tiden. Han går greit til kaja, nettop fordi hun brukte sin metode.. Men han er sikkert "snill nok" til kaja sin metode i dine øyne han og..

Sol
13-09-2007, 18:14
Det aner jeg jo ingenting om, siden jeg aldri har møtt hverken Kaja eller hester hun har trent. jeg har bare ingen tro på å bare ta alle hester med det gode, fordi det ofte ender opp i skumle situasjoner, tar veldig lang tid og er unødvendig mye job når det gjelder enkeltindivider. derfor tar jeg tøffe hester tøft, og pinglehester mykt og syns at det fungerer for MEG.

Det er tydelig at du TROR at jeg har fryktelig mye imot Kaja og hennes metoder, og der tar du nok feil lille venn..

Det som er saken er at jeg liker å DISKUTERE mad Kaja fordi hun er en artig person å diskutere med, utrolig reflektert i svarene sine og godt gjennomtenkt på det meste!(det syns jeg ofte ikke gjelder deg, du er bare ute etter å være frekk og fornærmende mot folk som ikke er enig i din måte å gjøre ting på.. derfor pleier jeg ikke å diskutere med deg lenger!)

htj
13-09-2007, 18:41
Jeg bruker ikke samme metode som kaja jeg heller, for det er ikke naturlig for meg. Jeg er så mild som mulig, og tar så mye jeg må. Men det bare virker som det er så mange som tror at kaja sin metode bare virker på Meeg, hvertfall etter du sa det med at hun skulle komme å prøve det på bajas..

Og, jeg er ikke ute etter å være frekk Solveig;) Det er bare du som har bestemt deg for at jeg mener noe frekt med det jeg skriver uansett. Bare fordi jeg har gjort noen feil å skrevet masse dumt før..;)

Sol
13-09-2007, 19:33
Jeg spurte om hun ville komme å prøve ting på Bajas fordi OM det hadde fungert hadde det vært VELDIG positivt. Og fordi jeg aldri har fått det til å fungere på han, fordi han er en supersmarting og da utnytter seg av situasjoner! IKKE fordi jeg ler av Kajas metoder og kaller det nonsens.

jeg har og invitert feks LisaFi hit for å jobbe med bajas, da hun og jeg også bruker forskjellige metoder... see?

LisaFi
13-09-2007, 19:35
Jeg bruker stort sett samme metode på de fleste hester jeg også; og som både Sol og HTJ sier; det funker det, det varierer bare på tid, hvor lang tid det tar.

Kaja
13-09-2007, 20:41
Jeg synes ikke dere skal være så negativt innstilt til HTJ, han feilformulerer bare noen ganger. :)
Edit, dere skulle bare visst hvor mange ganger jeg og Henrik har stått og kauka stygge ting etter hverandre på grunnlag av uenighet angående hestehåndtering, men det er leeenge siden, og nå er det veldig lærerikt å se på hvordan andre gjør ting, og diskutere det osv..

Og Sol - gøy at du synes det da, er jo interessant med svarene dine, krever at jeg formulerer meg bedre på påstandene mine, hihi..

htj
14-09-2007, 14:58
Jeg spurte om hun ville komme å prøve ting på Bajas fordi OM det hadde fungert hadde det vært VELDIG positivt. Og fordi jeg aldri har fått det til å fungere på han, fordi han er en supersmarting og da utnytter seg av situasjoner! IKKE fordi jeg ler av Kajas metoder og kaller det nonsens.

jeg har og invitert feks LisaFi hit for å jobbe med bajas, da hun og jeg også bruker forskjellige metoder... see?

Ja, jeg skjønner. Men det er ikke rart jeg misforstår når du skrev dette med at du "VET at LisaFi hadde kommet tur-retur..." og at "det hadde vært artig å se om du fikk det til":p Men jeg skjønner det nå.

Og jeg beklager hvis jeg har fornermet noen her på forumet..:)

Line Christine
15-09-2007, 00:19
Fort gjort å bli mistolket når en bare får skrevet og ikke brukt kropps-språk og stemmeleie i tillegg.

For å taue det inn i hestetrening;
derfor er det så bra at man kan droppe all pratingen og forklaringen og bare bruke kropp og stemme overfor hest.. Null misforståelser om man snakker klart.

I dag hadde jeg en liten kontrovers med "mammas søteste lille englesnuskeluskekosesmaskegutt" som valset innenfor min boble og nærmest KREVDE å få både oppmerksomhet og tillatelse til å smuskeluske på kroppen min og klå på merra mi som jeg hadde på dekken på.
Jeg brukte stemme, kropp, en finger i kjaken og ju neim it.
Til slutt ba jeg han til H****** se å FLØTTE SEG!
Han snurpa trynet og vrengte rumpa til med flate ører og et bein klart.
Og slik ble han stående for å se effekten...
Pekefingeren i været og klartekst fra der jeg sto om at han kunne jammen PRØVE SEG, for da BEIT JEG!!!
Jeg snudde ryggen til og han på ny kom og skulle snusemosesleske seg innpå.
WHAT!!!??? sa jeg..
Han trakk seg med et hikk og gikk..

Hva gjorde jeg?
Jeg grensesatte og flyttet han.
Han truet meg.
Jeg truet tilbake uten å gå inn i direkte konflikt.
Så sa jeg meg fornøyd med at han stod slik han stod (grei avstand til meg og hoppa mi) og gikk tilbake til det jeg gjorde og ignorerte han.
Han brøt barrieren på ny, men denne gangen forventet han korreksen som kom, og trakk seg.

Jeg viste meg som en dominant leder uten å eskalere til fysisk å flytte han fordi jeg vet at dette er en følsom hest som bare er blitt bortskjemt (han er jo så søøøøøøøøøøøøt!) og trenger å møte konsekvent grensesetting uten vingling. Han husker dette i morgen også. Og skiller meg ut fra de andre fordi han vet jeg mener det jeg sier og ikke flytter meg for truslene hans.

Samtidig er jeg såååå glad for hester som snakker TYDELIG til meg så jeg kan svare dem korrekt!

Line.

MariW
06-01-2008, 19:57
Jeg er opptatt av å være rettferdig med hestene. Men jeg utsetter ikke meg selv for fare, og derfor kan jeg finne på å rykke i leietauet på hester, eller smekker dem. Det gjør jeg ikke før jeg må, for jeg vil jo ikke være slem med hester uten grunn! Jeg synes ikke noe om å ta hester for ting lenge etter det har skjedd. Men jeg legger meg ikke opp i andre sitt hestehold. Andre folk kan få gjøre det de mener er "rett" for seg selv og hesten, mens jeg gjør det jeg mener er "rett" for meg og hesten :)

Kaja
07-01-2008, 01:39
Du har bra instilling Marii.. :)

Du har jo også vært innom flere forskjellige "miljø"! Alt fra hestepasser for Parelli-entusiast til forrytter for rideskolehest osv. ;)

Sofie&Lavageitene
08-01-2008, 13:46
Jeg er tilhenger av "Så lite som mulig, men så mye som man må" jeg;)

MariW
09-01-2008, 20:30
Jeg har sett at Kaja sin metode har virket på flere hester. Vivelavie - en traver som ikke hadde blitt holdt på med de siste årene. Ikke minst Meeg. Før Kaja begynte med henne steilet hun med flere ryttere, hev dem av, og var ganske aggressiv. Nå kan hun ries uten noen ting overalt. :) Enya - en frekk liten blandingsponni som nå ligger på kommando, følger etter Kaja overalt hun går (bokstavelig talt overalt). Chamsiin - en 5 år gammel hingst som ikke latet til å bry seg om hva folk prøvde, han var ganske hingstete osv. I dag når vi hadde foring var det en 11-åring som leide han inn (under oppsyn).

Fancypants
09-01-2008, 20:49
Denne tråden har jeg ikke sett før, og til tross for mine år i salen, har jeg holdt lite på med "hest", derfor (så langt) har jeg funnet ut at min håndtering av mennesker, også fungerer veldig godt med dyr.

Hesten jeg passer står sammen med 5 andre hester, og de lever i flokk. Han er sjefen, lederen. Så har det seg slik at det er en åring der, eller, den blir 2 i år (tror jeg). Denne er da kommet i det jeg vil kalle "puberteten", og iløpet av juleferien har den forandret seg fra en kosete bamse, til en frekk ting. Med henne er jeg strengere enn de andre, simpelthen fordi hun ikke skal få bestemme. Om hun glefser, glefser jeg tilbake, om hun prøver å bite, er jeg rask å ta et grep et eller annet sted i pelsen hennes. Nå virker det som om hun respekterer meg, og er igjen begynt å dilte etter meg hvorhen jeg går, og kommer gjerne med hodet opp i armene mine.

Så har vi den som er litt frekk og tror han er sjefen. Han reagerer på litt bråe bevegelser, og veldig på stemmen, så et strengt nei fungerer veldig fort. Han ser raskt på meg, og går vekk.. Etterpå er han like kosete som alltid.

Så har vi den minste av de alle, en småfrekk shettis. Hun har jeg enda ikke skjønt meg på. Hun elsker å leke allslags forskjellige leker, spesielt halmkrig. Men hun har ikke den store respekten under f. eks. børsting.. Men henne kan jeg ikke heve stemmen til, heller ikke ha noen som helst bråe bevegelser.. Med henne har jeg bare brukt omsorg og kjærlighet, som et barn som har gått seg bort.. Og hun også har forbedret seg..

Med forponnisen, må jeg være streng, men for at han skal vite at han ikke er sjefen over meg, selv om han rulerer luftegården! Men vi kan stå tett, hode mot hode, samtidig som han kan "lekenappe" meg i rumpen om jeg skal ta høvene, aldri hardt, men han vet at han ikke har lov - han tøyer grenser, akkurat som meg. Etter et strengt nei, og en ferdig hov får han en bamseklem.

Så for min del, kommer det veldig an på hesten, og hvordan hesten i seg selv er. Jeg vil ikke si eksakt hva jeg gjør, hvordan jeg bruker straff osv. for dette forandrer seg fra hest til hest.

Kaja
09-01-2008, 23:37
Chamsiin begynner hvertfall å bli snill koselig gutt! ^^

Du skriver alltid så oversiktlig Christine! Greit å lese liksom..

Fancypants
10-01-2008, 08:08
Chamsiin begynner hvertfall å bli snill koselig gutt! ^^

Du skriver alltid så oversiktlig Christine! Greit å lese liksom..

Hihi.. Takk skal du ha ^^ Jeg må skrive sånn for min egen del, ellers blir alt bare rot liksom.. xD

lil_julie
19-01-2008, 23:12
Hvordan jeg korigerer kommer veldig ann på hesten. Jeg kan ta noen eksempel.

Looke: Han er frekk som få til tider. Han er 21år, og vet hva han skal. Om han finner ut at idag så bestemmer JEG, og vi skal ingensteder, eller vi skal løpe til veien slutter, (alt etter dagsformen) Han får seg fort et smekk eller to, i situasjoner hvor jeg VET at han VET hva som kreves, og det er ingenting i veien for at han skal gjøre det.

Bonita: Er en ung, til tider feilhåndtert ponni. En ting jeg har begynt med, er at hver gang hun gjør noe som er feil, så sier jeg NEI, ikke skriker, men bestemt, og litt brått. Hun har etterhvert begynt og skjønne at dette betyr at noe ikke er riktig, nå misforstod hun, eller hun er avslørt, om hun er frekk. Jeg roser henne spessielt mye, fordi hun mister lett motivasjonen dersom det blir mye NEI og lite Fliiiink jente! Eneste gangen hun har fått kjenne pisken skikkelig av meg, er den gangen hun sparket etter meg, fordi hun ble litt lei av og ha meg der. DET var første og siste gang, og det forstod hun.

Ellers kan jeg finne på og overse hun. "Nå har du rett og slett oppført deg så dårlig, at nå kan du bare stå der i hjørne av paddocken helt alene en stund og tenke deg om.

Jeg beundrer Kaja, den dagen jeg kan få Looke til og gå og stå stille når JEG vil, uten og måtte snakke med store bokstaver, så har jeg klart noe stort noe. Jeg gjør det jeg gjør, spessielt med den hesten, fordi jeg ikke har noen bedre løsning, og det fungerer, selv om det ikke altid er ideelt.

Kaja
03-02-2008, 12:34
Bare lurer på en ting. Leser på "Hvor hardt har du korrigert", og der er det noen av dere som går så hardt i mot dette med å aldri korrigere. Men når jeg leser på det hardeste dere har korrigert, så er det ikke alle som har gjort allverdens voldelige ting? Hvorfor skal det da være så jævla vanskelig å aldri korrigere/straffe hesten sin?

IngvildK
03-02-2008, 12:44
Bare lurer på en ting. Leser på "Hvor hardt har du korrigert", og der er det noen av dere som går så hardt i mot dette med å aldri korrigere. Men når jeg leser på det hardeste dere har korrigert, så er det ikke alle som har gjort allverdens voldelige ting? Hvorfor skal det da være så jævla vanskelig å aldri korrigere/straffe hesten sin?

Fordi korrigering er nødvendig, men korrigering er ikke synonymt med å banke hesten.

Kaja
03-02-2008, 14:28
Sier ikke at korrigering er synonymt med å banke hesten, men det er altså ikke så hardt jeg trodde at folk korrigerer. Så lurte bare.

lillekira
03-02-2008, 14:56
Det kommer jo litt ann på hva som legges i ordet "korrigering" også.
Flytte hesten til høyre/venstre er korrigering.
Rygge hesten er korrigering.
Si NEI er korrigering.
Be om STÅ,og flytte hesten frem/tibake om den flytter seg er korrigering.
Knipse til hesten om den "prøver seg" er korrigering.
Røre på leietauet ved leiing er korrigering.

Alt dette er ting man bruker hele tiden,og det er korrigering alt sammen.
Når vi rir bruker vi sjenkler,og det er også en form for korrigering.
Så alle(nesten da;) ) bruker en eller annen form for korrigering når man omgås hester. Det er stooooor forskjell på korrigering,og banking.....

Kaja
03-02-2008, 17:30
Det kommer jo litt ann på hva som legges i ordet "korrigering" også.
Flytte hesten til høyre/venstre er korrigering.
Rygge hesten er korrigering.
Si NEI er korrigering.
Be om STÅ,og flytte hesten frem/tibake om den flytter seg er korrigering.
Knipse til hesten om den "prøver seg" er korrigering.
Røre på leietauet ved leiing er korrigering.

Alt dette er ting man bruker hele tiden,og det er korrigering alt sammen.
Når vi rir bruker vi sjenkler,og det er også en form for korrigering.
Så alle(nesten da;) ) bruker en eller annen form for korrigering når man omgås hester. Det er stooooor forskjell på korrigering,og banking.....

Jaja, da korrigerer vi alle hele tiden da. :S Vet ikke om jeg skjønte hlet, men jeg ser på korrigering som det å vise hesten på nytt om den gjør det feil. Eks om den skal stå i ro, så går den frem, og man rygger den tilbake.

Ikke dagligdagse ting som oppgaver og ting man har lært hesten og ber den om. Er det korrigering da? :s

_Mee_
03-02-2008, 20:42
Jeg korrigerer, ja, men straffer aldri.(utifra mitt synspunkt)

Med korrigering mener jeg at jeg sier "Nei" når han gjør noe frekt, som f.eks dytte meg hardt. Sier det ikke sånt kjempestrengt, men litt bestemt så gir han seg med en gang:) Jeg bruker nesten aldri pisk når jeg rir, og når jeg har den med legger jeg den bare intill hestens bakpart om den går treigt, slår aldri med den. Jeg rygger hesten om den ikke står stille. Bruker komandoen "Stååå" om han ikke stå stille, og leier, dytter han forsiktig tilbake der han sto. Angrer som bare det den gangen jeg dro han hardt i tøylene, DET var å straffe, og sånt vil jeg gjøre.

Har ikke noe imot folk som "straffer" etter mitt synspunkt, men jeg behøver ikke å gjøre det for at hesten "min" skal forstå hva jeg mener.