PDA

Se full versjon : Skogsbeite i hoggorm-terreng?

Lene Th.
11-04-2007, 14:28
Vi har et område i skogen som jeg vurderer å gjerde inn og bruke som beite i år.
Det er dessverre blitt ganske tettvokst med årene, så vi må nok kutte ned mye små-bjørk og noen litt større først, men det skal nok gå greit. :)

Det jeg lurer på, er om man må ta forholdsregler med tanke på at dette er et område det finnes endel hoggorm...
Er det noen vaksine som kan taes, eller holder ormen seg borte når det går hester der til daglig?

Det er et fint beite-område om jeg får fikset litt der, og jeg vil så gjerne at de skal få ha skog å gå i i tillegg til beite...

Noen som har erfaringer eller tips å dele med meg? :)

Astrid
11-04-2007, 17:22
Alt jeg kan si er at hesten til venninna mi ble bitt av hoggorm, og det var såvidt den overlevde... Så jeg ville ikke hatt hesten min der jeg vet det er hoggorm...

Sol
11-04-2007, 17:55
Jeg tror at de fleste hester veit å passe seg for orm, og at de fleste ormer passer seg for hester.. dersom du rydder underskogen og ordner og fikser litt der vil nok ikke ormen trives så godt heller, så kanskje den forvinner litt lenger inn i skogen?? det er jo orm stort sett overalt i større og mindre grad da.. så kanskje du rett og slett skal importere ei pissmaurtue der.. de spiser orm. Eller en grevling...
Ring en vet og spør om det er en antigiftsprøyte å gi hester, sånn som det er for hunder og katter(tabletter), så kan du jo ha det liggende på lur..

Bitten&Betty
11-04-2007, 22:33
Tror ikke det er noe vaksine mot hoggorm akkurat... Har egentlig ikke hørt om noe motgift heller, men det vet vel isåfal veterinæren. Vi har en del hoggorm på våre beiter, men har aldri opplevd at noen av hestene har blitt blitt. Ikke kyr eller sau heller for den saks skyld. Så lenge du rydder i underskogen og passer på så går det nok helt fint. Hoggormen er jo uansett mer redd oss og dyra en hva vi er for den, så det går nok bra.

Lene Th.
11-04-2007, 22:59
Har fått endel svar på et annet forum også nå, og der er fellesnevneren at jeg ikke skal bekymre meg så voldsomt over ormene. De forsvinner fort når hestene kommer trampende, og hestene vet også vanligvis å passe seg for disse skapningene.

Så da blir det nok til at jeg rydder en meter sti der det skal opp gjerde, og lar resten være forholdsvis urørt. Hestene "rydder" fint selv, og koser seg nok mer med "jobben" enn jeg vil gjøre... :lol:

Gleder meg, det er et skogsområde på over 20 mål, så det blir mer enn nok arbeide med bare å rydde en meter sti til strømgjerde! :)

Sol
11-04-2007, 23:22
så heldige hestene dine er Lene!:) De tar nok gjerne på seg rydningsarbeidet ja!

Filizity
17-04-2007, 23:48
en hest jeg hadde tidligere ble biti av huggorm. var så vitt den overlevde. jeg ville vært forsiktig med det. det var helt jævli å se hesten min så syk.