PDA

Se full versjon : ææh, hva skal jeg bli da:|

Reaper
09-04-2007, 13:38
Ja, jeg hadde jo planene klare for hva jeg ville bli osv, men nå er situasjonen litt endret, og jeg er blank..igjen:|

Alle de yrkene jeg synes høres veldig interressante ut, har enten over 6 i snitt, eller så er det 5-6 års utdannelse:s

Har noen forslag til noen studier jeg kan kikke på?
Jeg tenker helst noe som går over 3 år.
Om jeg først skal gå noe som varer 5 år, har jeg veldig lyst til å bli psykolog.

De sier jo at man skal se på personlige egenskaper, og hvilke fag du liker best, og er flink i på skolen, men saken er at jeg tydeligvis er veldig gjennomsnittlig:/
Jeg er liksom ikke spesiellt flink i noen fag egentlig, og alle studiene jeg liker, liker tydeligvis alle andre også:( *sukk*

Noen som kan hjelpe meg?

Jeg kommer til å ha gård ved siden av, så jeg er hovedsaklig ute etter en relativt 'forutsigbar' jobb, altså ikke en med mye reising osv..

stine
09-04-2007, 13:44
Ville foreslått at du fikk deg en landbruksutdannelse jeg. Det er sinnsykt må man må kunne for å drive gård. Det er mye mer enn man skulle tro. Da kan du jo også få deg en jobb utenom som kan passe inn i gårdsdriften.

Reaper
09-04-2007, 14:01
Jeg kommer til å være 'lærling' hos bestefar i somrene fremover + at han kommer til å være på gården sammen med meg de første årene..
Jeg vil liksom ha et yrke jeg kan leve av også:S

Går forresten studiespesialisering for øyeblikket, og fagene jeg har valgt for neste år er

Biologi
Sosiologi
Teknologi og forskingsfag

stine
09-04-2007, 14:05
Hvor stor er gården egentlig? er det dyr der? Bare lurer, for hvis det ikke er noe å leve av, så forstår jeg bedre hvorfor du gjør som du gjør ;)
Man lærer jo mye av å være lærling på den måten da..

stine
09-04-2007, 14:06
Hvis du er interssert i psykologi, så finnes det også bachelorgrader i psykologi du kan ta. Du blir ikke psykolog, men du får en fin anledning til å jobbe med mennesker.

Reaper
09-04-2007, 14:12
gården er på 3500mål, litt usikker på hvor mye som er dyrket, men mesteparten er skog.
Det er ikke dyr der akkurat nå, og jorden blir foreløpig forpaktet bort.

Jeg har heller ikke planer om å ha noen andre dyr enn hest, men jeg skal drive med høyproduksjon ihvertfall.

Hva slags jobber kan man få med en bachelor i psykologi egentlig?

stine
09-04-2007, 14:21
man kan ta tre forskjellige retninger innenfor bachelor i psykologi, det er familie og utvikling, organisasjonspsykologi og miljøpsykologi. Man kan ha mange forskjellige jobber. Jeg går siste året på det nå og håper på å få sommerjobb nå på en barnevernsinstitusjon, man kan jobbe på familiekontor, personalansvar i bedrifter, jobbe med mennesker med psykiske og fysiske utviklingshemninger, du kan jo f.eks drive terapiridning?
Det er vel egentlig bare fantasien som setter grensene her...Man kan vel jobbe i PP- tjensten osv også..

Reaper
09-04-2007, 16:04
men om man kun vil ha en bachelor i psykologi, går man akkurat samme skolen som de som skal bli psykologer, bortsett fra at man hopper av et par år tidligere?!

For da gjelder vel de samme karaktersnittene osv, som på psykologistudiet?!

stine
09-04-2007, 16:06
Nei, men går ikke det samme studiet. Man går sammen det første året bare. Det er etter det første året men søker seg inn på profesjonsstudiet for å bli psykolog.Man da har du eventuelt søkt på bachelorgraden helt fra starten av. Å nei, jeg kom inn med helt gjennomsnittelige karakterer..

Reaper
09-04-2007, 16:20
menne, jeg trenger ting litt inn med teskje.
Kan du utdype litt mer om hva man kan gjøre innenfor de forskjellige jobbene?

stine
09-04-2007, 16:28
hadde jeg kunnet så, vet egentlig ikke så mye om det selv...hehe.

Reaper
09-04-2007, 17:27
hehe, ok:)