PDA

Se full versjon : Gjerdeproblem igjen!

Mari
06-04-2007, 13:58
Hvorfor skal alle hester jeg omgåes ha et problem med gjerder?!

I sommer kommer det en hoppe hit. Hun er 5 år. Veldig kjekk kjøre og ridehest, men hun har et problem. Hun er forferdelig "rastløs".

Vi håper at det skal være nok beite her hele sommeren uten at vi må tilleggsfôre. Vi vet at denne hoppa løper lett "ut", særlig om natten. Hun løper, og drar med seg hele flokken, for så å løpe ned strømtråden. Dette har skjedd der hun gikk før. Hun er veldig snill på tur, løper aldri ut da, kun når hun går i hamna, og særlig da om natten.

Hun har gått i rideskole i 2 år, og trives godt med det. Nå er hun solgt, og skal gå på beite her før hun kjøres til sitt nye hjem. Hun skal gå sammen med en hoppe som er "tryggheten selv" - hun finner aldri på noe, og har stooor respekt for strømtråder og gjerder.

Tror dere hesten vil roes ned av å ha en rolig beitekamerat?
Hva gjør vi om hun begynner å bryte seg ut om natten?
Skal vi evt. feste noe ståltråd o.l. i grimen hennes, slik at hun får skikkelig strøm..?

Chocolate
06-04-2007, 14:00
Sett opp ordentlig gjerde da vettu.Med ordentlig jording.

Anita&Svarten
06-04-2007, 14:05
Du kan jo sette opp ekstra høye påler? Noe ala hingstegjerde?

Mari
06-04-2007, 14:10
Iflg. forrige eier hopper hun ikke - hun løper tvers igjennom med stor fart. *sukk*

Anita&Svarten
06-04-2007, 14:12
frustrerende...

Mandarinhest
06-04-2007, 14:15
Men er det bra nok gjerde, altså orndlig tjukk tråd, 3 oppover med høye påler, så skal en hest være god om den klarer å springe igjennom hele sullamitten.

Mari
06-04-2007, 14:46
Vi har ganske tynne stolper med en tråd (måtte ha to et år, for Miss krøp under..), og jeg vet ikke om pappa vil kjøpe nytt og dyrt utstyr bare pga. denne hesten. Vi burde helt klart ha fornyet stolper og tråd, samt gjerdefestene, men det koster når man har stort beite =/

Anita&Svarten
06-04-2007, 14:48
Gjerde er dyrt! Men i og med at den får god plass, og kompiser, så kan det vel være at den slår seg til ro med det? I og med at den får såpass stor plass å boltre seg på innenfor gjerdet?

Mari
06-04-2007, 14:50
Gjerde er dyrt! Men i og med at den får god plass, og kompiser, så kan det vel være at den slår seg til ro med det? I og med at den får såpass stor plass å boltre seg på innenfor gjerdet?

Jeg kjenner ikke hesten, men en del av problemet var også at den brøt seg ut som det ble mindre mat, dvs. den vil ut der det er mye gress. Og det er mye gress på utsiden av gjerdet hos oss om sommeren, vi må jo la gresset vokse for at vi kan slå det.

Mandarinhest
06-04-2007, 14:51
Hmm.. Det skal ikke være enkelt.

Hva med å kjøre henne inn i strømmen, så hun virkelig får den?

Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd. Det er en grunn til at hesten drar, helt sikkert. Sikker på at de trivdes der den stod før, og ville vekk?

Her står såvidt gjerdet, henger nesten ned i jorda noen steder og det er nesten ikke strøm. Men de trives og ser ikke vits i å rømme. Og de få gangene de rømmer så er det pga. at de vil ha mat, da løper de til naboen der det er mat eller løper på plen utenfor huset her.

Anita&Svarten
06-04-2007, 14:54
I en annen tråd her mener jeg å huske at noen tipset med å henge en bit av en strøm tråd i grima til hesten? slik at den fikk støt når den løp på gjerdet...
Skal vedde på at en gang holder :p

Mari
06-04-2007, 14:55
Hmm.. Det skal ikke være enkelt.

Hva med å kjøre henne inn i strømmen, så hun virkelig får den?

Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd. Det er en grunn til at hesten drar, helt sikkert. Sikker på at de trivdes der den stod før, og ville vekk?

Her står såvidt gjerdet, henger nesten ned i jorda noen steder og det er nesten ikke strøm. Men de trives og ser ikke vits i å rømme. Og de få gangene de rømmer så er det pga. at de vil ha mat, da løper de til naboen der det er mat eller løper på plen utenfor huset her.

De stakk aldri langt, kun til der maten var. Men det er ille nok det, synes jeg, iom. at det er mye hyttefolk her om sommeren, og de blir neppe blide for å få en hest i hagen sin.

Mari
06-04-2007, 14:57
I en annen tråd her mener jeg å huske at noen tipset med å henge en bit av en strøm tråd i grima til hesten? slik at den fikk støt når den løp på gjerdet...
Skal vedde på at en gang holder :p

Ja, kommer nok til å gjøre det kanskje..

MEN: Kanskje det er strømboksen vår som ikke er sterk nok?? Iom. at vi har utvodet beitet endel siden vi kjøpte boksen?

Anita&Svarten
06-04-2007, 14:57
Og du kanskje blir lei av å måtte ut å fange løse hester hver dag? Og den som betaler gjerdene kanskje blir lei av ødelagte gjerder? Nei, utbrytere er ikke mye morro..

Du kan kjøpe en sånn ting du stapper i jorda, og holder inntil gjerdet som måler hvor mye strøm det er på det. (ikke stå rett ved siden av strømboksen da :p ). ellers er det en del apparater som jeg vet om hvertfall laget for x antall meter/km med gjerde.

Men om du likevel skal kjøpe ny strømboks, så kan du jo likegodt kjøpe en sterkere en for å være sikker.

Mari
06-04-2007, 15:00
Og du kanskje blir lei av å måtte ut å fange løse hester hver dag? Og den som betaler gjerdene kanskje blir lei av ødelagte gjerder? Nei, utbrytere er ikke mye morro..

Ja, og hvis jeg hører at de løper om nettene, kommer ikke til å få sove mye da. Og hva skjer om de løper ut når jeg er på jobb, 2 mil unna? Vil ikke at mams & paps skal ha det ansvaret hele tiden.

Mandarinhest
06-04-2007, 15:01
De stakk aldri langt, kun til der maten var. Men det er ille nok det, synes jeg, iom. at det er mye hyttefolk her om sommeren, og de blir neppe blide for å få en hest i hagen sin.

Åja, du bor i DET strøket du ja. :rolleyes:
Her blir folk nesten glade for å få hest på trappa om morgenen. Gir de mat som kakskiver og knekkebrød.

Mari
06-04-2007, 15:12
Åja, du bor i DET strøket du ja. :rolleyes:
Her blir folk nesten glade for å få hest på trappa om morgenen. Gir de mat som kakskiver og knekkebrød.

"Iiiik, det går et dyr i hagen vår. Den tråkker ned gresset! *hyl*"

Ja, dessverre.

Monica S
06-04-2007, 15:13
Jeg ville nok ha gitt den en skikkelig karamell en gang.
Sånn som Anita&Svarten sier, feste en strømmtråd på den.

Harneshaug
06-04-2007, 15:21
Det er ikke strømtråd men ståltråd (-.
Man kan lage en antenne som står opp fra nakkefestet i grima om den smyger seg under, eller lage som et slips som henger fremme i bogen om den går på gjerdet, men det må være streng ikke tråd!
Hadde ei her som gikk gjennom porten, har slik fjærport, hun fikk seg et skikkelig støt i baken noen ganger når jeg slapp henne ut, hun holdt seg unna etter det...

Monica S
06-04-2007, 15:23
Går ikke det å bruke kjetting og?
Mener jeg har hørt det..

Seniora
06-04-2007, 15:26
Mere karameller; sterkere strøm. Tregjerde. Eller hva med litt tilleggs-fôr; sånn at det ikke virker som om "gresset er så mye grønnere på den andre siden av gjerdet?" ;)

Harneshaug
06-04-2007, 15:29
Går ikke det å bruke kjetting og?
Mener jeg har hørt det..

Joda det gjør det, leder godt den og litt enklere å få til å henge bra på hesten
(-:

Mari
06-04-2007, 15:52
Takk for råd, har notert ned alle tips i almanakken, og så får vi bare håpe hun oppfører seg bra når hun først kommer hit!

Ingvild
06-04-2007, 18:28
Lassi stakk ut frå paddocken, og vi måtte ha ku-straumboks for å halde ho inne.. Kanskje det hadde vore noko?

Sara&Korak
06-04-2007, 19:17
Er det ikke noen da som fester kjetting rundt halsen på hesten som et slips, slik at den skal få seg et ekstra støt ?

Edit for å si at det var visst noen som hadde foreslått det før :)

Sara&Korak
06-04-2007, 19:27
En gang var jeg så smart for jeg skulle ta gjerdedingsen bort til Korak for han hadde ikke respekt for gjerdet da. Strømmen var slått på og idet jeg tok på gjerdet fikk både jeg òg Korak strøm i oss. Han skjønte ikke hvor strømmen kom i fra og ble livredd. Jeg var liksom immun mot strømmen. Snakk om å være dum!

Her i går gikk strømmen ned i bakken, så alle som ikke hadde gummsåler fikk strøm i seg. Først skjønte jeg ikke hvorfor Korak var helt mongo og sto å løfta på føttene, men så tenkte jeg meg at det sikkert var det. I dag var det ikke sånn, snåle greier :S

Sara&Korak
06-04-2007, 19:28
Mere karameller; sterkere strøm. Tregjerde. Eller hva med litt tilleggs-fôr; sånn at det ikke virker som om "gresset er så mye grønnere på den andre siden av gjerdet?" ;)

Bare for å si det. Jeg tror ikke det kommer til å vare lenge for gresset er nesten ALLTID grønnere på den andre siden.

Mari
06-04-2007, 19:39
Tilleggsfôr kan hjelpe på sulten, men med grønne enger i full blomst er det klart at jordet utenfor gjerdet frister mer enn det som er innenfor.