PDA

Se full versjon : Rundt føllingstider: generell info - dekken, for, ridning, stell

Mandarinhest
06-04-2007, 11:35
Er det noen ting jeg ikke er flink med, så er det akkurat det med følling.

Ridning?
Kaldt og blåsete ute. Dekken?
Inne om natten?
Når begynner tiden å bli inne?
Den første timen ute av magen?
Andre hester rundt? Hvordan vil det gå for seg?
Holder føllet seg ved moren, hele tiden, m. tanke på leiing, trening..?
Strøm/innheining?
Foring?

Dette blir mye. Men har du noe å tilføye? Egene erfaringer å dele?

Må dra frem boka mi og lese litt selv tror jeg.

Silje og Tindra
06-04-2007, 11:41
Flyttet denne hit jeg :-)

stine
06-04-2007, 11:49
hesten kan vel i prinsippet ris å lenge den orker. Pass på at ikke hesten blir presset mer enn det den vil selv. Tror jeg ville ha lagt ridning på hylla nå hvis hun har igjen bare en mnd, eventuelt bare noen skritteturer.
Tror nok ikke du trenger noen dekken på henne når hun har gått ute hele vinteren og hun kan nok bare fortsette å stå ute om natten også. Det tåler hun.
Et par dager før følling vil du se at hesten får sånne seige propper på jurene.

Den første timen ute av magen vil moren slikke henne tørr og hesten vil reise seg opp for å suge. De klarer seg som regel fint hele alene uten hjelp.

Normalt er det ikke noe problem med andre hester rundt, moren passer godt på føllet.

føllet vil holde seg til moren mest mulig og gjør det ikke det, så følger moren etter føllet. Føllet har jo ganske stor utforskertrang..

stine
06-04-2007, 11:51
Gjerding kan være en utfordring, føllet skjønner nok ikke så mye av det i starten. Mine følle lente seg på gjerdet de, og skjønte nok ikke hvorfor de ikke kom lenger :lol:. Føll er eksperter på å komme seg ut av gjerder.

stine
06-04-2007, 11:53
Foring: hoppa bør få kraftfor som er beregnet for avlshopper. Det bør hun vel begynne å få så fort du kan få tak i det. Det inneholder mye proteiner og det moren trenger for å produsere melk. Føllet begynner å spise gress i tillegg ganske fort.

Mari
06-04-2007, 11:55
Kristine skal bli bestemor ^^

Ridning?
Inne om natten?
Den første timen ute av magen?
Andre hester rundt? Hvordan vil det gå for seg?
Strøm/innheining?
Foring?

Kan svare på noe av dette kanskje. Ridning må roes ned etterhvert, men skritteturer er jo bare toppers for at hesten skal holde seg i form.
Dekken har vi aldri brukt, men sist gang Sonja fødte sto hun med et fleecedekken fordi det blåste litt. Dette tok vi av før fødselen begynte.
Vi har alltid hatt hestene ute 24/7, må sees ann. Husk å legg ut godt underlag.
Hoppa blir urolig, og hun får små topper av melk på jurene.
La hoppe og føll være i fred, sosialisere seg med hverandre.
Andre hester bør gå greit, så lenge de ikke er aggressive mot føllet.
Inntrykkene er ofte store, og de kan nok vimse endel rundt, men de fleste holder seg nær moren.

juliekj
06-04-2007, 15:04
Tone Wirkola på Kvakstad Gård har ei side med masse råd og tips om følling.

http://www.kvakstad-gard.no/ny_side_3.htm

Therese
06-04-2007, 15:21
Ridning?
Det er jo såklart forskjellige meninger om dette, men hoppa bør være i god form og i mye (rolig) bevegelse så lenge som mulig. Jeg har tenkt slik at så lenge Eikdokka ikke synes det er tungt å bli ridd/kjørt skal jeg gjøre det. Og hun får mer eller mindre bestemme hvordan tempo hun synes blir for mye, galopp på volte sluttet vi med når det var 3 måneder igjen for da synes hun det var tungt å galoppere og jobbe samtidig.

Hvis du ikke bruker dekken til vanlig i sånn vær er det vel ikke nødvendig. Jeg ville brukt like mye/lite dekken som du ville gjort om hesten ikke var drektig. Fryser hesten er det jo en annen sak..

Inne om natten?
Hvis det er bra vær og underlag ville jeg hatt hesten ute hvis det er det du pleier. Men det kan jo være lettere å ha kontroll hvis du har hesten inne og kamera over boksen f.eks.. Og hvis du vil ha Rosita litt på avstand når tiden er inne kan jo det være lettere å ha dem inne.

Urolig hest, melkepropper på pattene.

Det kommer vel an på føllet. Noen er bare mer selvstendig og nysgjerrig enn andre.

Strøm/innheining?
Jeg ville hatt på strømmen fra første stund slik at den lille fort lærer seg hva dette er for noe.. Men noen er ganske så flink å gå mellom trådene :lol:

Foring?
Når det er såpass kort tid igjen som kanskje 1 måned ville jeg gitt henne kraftfôr beregnet til drektige hopper i tillegg til grovfôret.

Mandarinhest
06-04-2007, 15:33
Oi, så mange fine svar!

Takker så meget :)

Men burde jeg være hos hesten den natta det skjer?
Og grime på fra dag 1?

stine
06-04-2007, 16:13
Det er faktisk ikke så lett å være der når det skjer. De fleste hester vil være i fred og venter gjerne til de er alene. Jeg prøvde å få det med meg på begge hestene mine, men dengang ei...Tror jeg heller ville ha sjekket innimellom. Du kan kanskje se når før føllingen begynner. De svetter kanskje litt, løfter på halen, er kanskje urolig og trippete.

Løkki
06-04-2007, 16:27
Først av alt, Gratulerer!! :)

Når det er så tidlig på året ville eg nok latt ho følle inne, før føllet sin del. Og så har hoppene ein tendens til å legge seg ned å følle på dei utruligaste plassar ute.. Har hørt om fleire føll som har drukna i elver, falt utfor skrentar osv. Så det kan vere lurt å sperre av eit trygt område om ho skal følle ute.

Ellers ville eg gitt oppdrettfor som nevnt her. Men hald fram med fri tilgang på grovfor slik som ho er vandt til. Slik som juret såg ut trur ikkje eg det er så lenge igjen. Tok mange bilder av juret til Løkki siste vekene før følling om du vil sjå og sammenligne?

Ridning ville eg droppa no, men la ho få bevege seg mest mogleg.

Du kan venne føllet til grime første dagane ja, men ikkje forlat følet med grima på. Rett etter følling bør du la mor og barn bli kjent. Føllet må få i seg råmelka, hels så fort det er på beina. Da bør du vere der å følge med, førstegongsfødande kan vere kilne på juret og sparke osv.

Pass også på at føllet får av seg tarmbeket første timane. Det er svart hard avføring. Når avføringa blir oransje og seig er tarmbeket ute, da er faren for forstoppelse vekke.
Lykke til!

Mandarinhest
06-04-2007, 16:57
Du må gjerne legge ut bilde ja, Løkki!

Men jeg vil så gjerne få med meg når det hele skjer! Så hvis jeg feks. sitter i boksen til Rosita og ser inn til VIlja, så vil hun bli urolig, eller?
Det er en sjeldenhet å se henne ligge også daså.

Løkki
06-04-2007, 17:17
Det beste er om du får tak i eit overvåkningskamera så du slepp å sitte i stallen å overvåke ho. Det kan få ho til å halde igjen og utsette fødselen. Det er ikkje bra. Når føllinga har starta kan du nok gå inn, for då er det for seint for ho å halde igjen. Men ver stille, rolig, og hold deg på avstand.

Skal legge inn puppebilder straks ;)

Mandarinhest
06-04-2007, 17:27
Overvåkningkamera tror jeg blir vanskelig å skaffe.
Hva går det an å bruke da? :P Sette opp webcam med et hav av skyteledninger.

Løkki
06-04-2007, 17:27
Løkki følla kl 22:00 den 30. april i fjor.

8. april:
http://i27.photobucket.com/albums/c196/ramplady1/hest06123.jpg

24. april
http://i27.photobucket.com/albums/c196/ramplady1/hest06151.jpg

27. april
http://i27.photobucket.com/albums/c196/ramplady1/hest06185.jpg

28. april, vokspropper (om kvelden)
http://i27.photobucket.com/albums/c196/ramplady1/hest06199.jpg

Natt til 30. april, kvit melk ( dette er ca 18 timar før følling)
http://i27.photobucket.com/albums/c196/ramplady1/fll002.jpg

Mandarinhest
06-04-2007, 17:29
Og Vilja:
http://i13.photobucket.com/albums/a277/krastine/Vilja/03-1.jpg

Ligner jo litt på det øverste ditt da..

Løkki
06-04-2007, 17:30
Eg brukte eit slikt overvåkningskamera som ein brukar på babyar osv. Trur dei har på Clas Olson osv. Men måtte sitte i bilen utanfor stallen, for det rakk ikkje lenger enn ca 15 meter før det vart skurrete. Det var kaldt om natta i april i fjor..thermodress, sovepose og kaffi. Brr...

Mandarinhest
06-04-2007, 17:37
Hmm.. Sånn trådløst for å ha på pc eller?
Kunne tenkt meg et slikt. Har det jo fint jeg da, er jo ei hel mastue stallen så jeg har sitte blandt halmballer og mus :P

Løkki
06-04-2007, 17:37
Ja det ligna det bildet..juret veks fort! Synest eg ser mej sjølv på hovudet under merra morgen og kveld..MED fotoapparat. Men er glad for desse bileta no da, så har eg å sammenligne med til neste gong. Du kan også følge med på musklaturen bak. Trykk på sida forbi halefestet og i området der, musklaturen blir slapp før følling. Men det er vel gjerne siste dagane. Og så blir dei slappe rundt skjedeopninga, den blir lenger på ein måte og det kan kome slim ut. Slimhinnene innanfor blir raudare nokre timar før..om du får lov for damen å kikke inn der ;)

Løkki
06-04-2007, 17:40
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=9078710 Noko slikt var det eg brukte, berre at monitoren var større, ca 10 x 15 cm. Denne er dyrare, men har lenger rekkevidde. Det finst nok fleire slike (og billigare) rundt om på nett om du leitar litt.

Mandarinhest
06-04-2007, 17:50
Huff, de var dyre.

Men det er en lang gang rett ed stallen, og der er det vindu som jeg tatt titte gjennom og rett ned i boksen til Vilja.
Vil hu ta det også som forstyrrede? hvis jeg sitter ved vinduet der?
Har jo en del vindu rundt stallen så.

Asa Garsy
06-04-2007, 18:04
Webcam som du nevnte da? kunne du ikke sitte i en bil å se på webcamen... må jo ikke ha internett for å se på? eller? er heeelt påå jordet nå eller? Vi har slik rans camera i stallen i følleboksen vi...

Mandarinhest
06-04-2007, 18:05
har tenkt på det.. sette det opp i vinduet, ledningen ut og i pcen som jeg sitter med utenfor veggen. men regner med hun kjenner det også!

Lucinda
06-04-2007, 18:29
Overvåkningkameraer frå Clas Ohlson

http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251718

Sparkling
06-04-2007, 19:21
Overvåkningkameraer frå Clas Ohlson

http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251718

Det der er vel bare sånn wanna-be-real-kamera vel? Sånn som man ser på busser o.l.

Og til deg Kristine - Gratulerer så masse :)

Mandarinhest
06-04-2007, 19:57
Stussa på dte med kameraet jeg og.

""Dummy". Lur tyven! Ser ut som et ekte kamera. Egnet for bruk ved entréer, parkeringsplasser, butikker etc. To modeller: "inne" eller "ute". Størr. eks. feste."
Akkurat som det er juksekamera for å narre noen..

Lucinda
06-04-2007, 20:00
Det der er vel bare sånn wanna-be-real-kamera vel? Sånn som man ser på busser o.l.

Og til deg Kristine - Gratulerer så masse :)

Nei det er berre nokre av dei som er fake kamera. Eg overvåker sjølv boksen til hesten min med to av kamerane der. Nemlig dette:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=2159633
og dette:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=382979

Lucinda
07-04-2007, 03:11
Måtte ta nokre bilder eg også av juret til min hoppe. 9 dager til 11 mnd og der nokre da seier hesten har termin. Eg satser nok ikkje heilt på det da mange går ei stund over dette.

Løkki
07-04-2007, 17:43
Løkki gjekk 11 mnd og 10 dagar. Men det varierer jo veldig!

Å jøye meg..photobucket har sletta eine jurbildet mitt! Haha. "Your picture violated our terms of service"

Mandarinhest
07-04-2007, 20:13
Enn for til bebis da? Melk selvfølgelig, men den skal vel ha noe mer, etterhvert?

Det har ikke godt opp for meg enda at hun skal få en litn en. Og jeg gleder meg bare mer og mer til jeg skal fortelle den forrige eieren om uhellet.

Løkki
07-04-2007, 20:30
Følet drikk melk heile sommaren, og du ser etter kvart at det begynner å smake på gras også. Det skjer ganske tidlig. Benita smakte på høy allereide sin første levedag (uten tenner) Men ho såg jo at mora åt det! Eg begynte å skille frå følet når ho var ca 6 mnd. Da stod ho i eiga boks om natta, og fekk eit par kg høy til kvelds, i tillegg til rundt ein halvliter oppdrettsfor som seinare blei auka til 1 liter, og no ved 11 mnds alder 1,5 liter. Men vil tru at eit kaldblodsføll etter kvart treng meir enn et fjordhestføll. Høy ga eg så mykje som ho ville ha, berre fylte på når det var tomt. Ho drakk berre mindre og mindre melk av mora, men sjølv om dei begge er sjølvstendige no så tar ho seg framleis ein sup innimellom så lenge det er greit for mora:) Løkki produserer lite eller ingen melk no da, men der er nok til ein sup om det er ein dag ho føler ho treng det!

Mandarinhest
07-04-2007, 20:32
Så hun trenger ingenting annet enn melka, den første mnd.?

Hmm. Rart.

Azze
08-04-2007, 13:43
når skulle føllet komme Kristine?

spennende! Jeg vil at Tanita skal få føll jeg:p Meen, jeg har ikke kunnskaper nok til og ta vare på mor og datter, blæh:p

Mandarinhest
08-04-2007, 16:39
Aner ikke når det kommer.

Mandarinhest
09-04-2007, 23:12
Nå har jeg selvfølgelig kommet på flere spørsmål :P

Jeg kan slippe ut føllet dagen etter det er født ja? Burde de være i en innheining for seg selv helt til de blir kjent, eller sammen i den store med Rosita?

Den er jo ikke født med vinterpels regner jeg med. Kan det ikke bli kaldt til det?

Når begynner det å drikke vann?

Uff, jeg lurer på så mye å er ganske så bekjymret reservemamma!

Slik ser juret ut nå. Noen som tørr å anslå tid igjen, eller?

juliekj
10-04-2007, 08:05
Nå har jeg selvfølgelig kommet på flere spørsmål :P

Jeg kan slippe ut føllet dagen etter det er født ja? Burde de være i en innheining for seg selv helt til de blir kjent, eller sammen i den store med Rosita?
Vi pleier å holde mor og barn aleine den/de første dagene. Varierer litt fra føll til føll, men til de har fått litt kontroll på de lange beina sine og til mor og barn har fått etablert et bånd seg imellom.
Når du slipper de sammen med en annen hest så må du regne med litt skriking og hyling fra mor. Det er naturlig at ho ikke vil ha andre hester innpå ungen sin med engang, men de andre hestene er som regel veeeeeeeldig nysgjerrige :lol:

Den er jo ikke født med vinterpels regner jeg med. Kan det ikke bli kaldt til det?
Bare pass på at de ikke er ute i øs-pøs regne vær eller stiv kuling de første dagene så går det så bra så. Og en ting til... hvis bakken er våt så kan ungen fort bli veldig nedkjølt når den legger seg ned for å sove, så da er det bedre å slippe ut bare for en kort periode, også heller slippe ut engang til senere på dagen hvis du har mulighet til det.

Når begynner det å drikke vann?
Det varierer sikkert litt fra føll til føll, men de allerfleste begynner veldig kjapt å herme etter mamma'n sin og andre hester. De prøver å dra opp lange grasstuster før de har tenner til å bite over med, og stikker hodet ned i vannbøtta sammen med mor uten helt å skjønne hva de skal oppi der å gjøre.

Uff, jeg lurer på så mye å er ganske så bekjymret reservemamma!

Slik ser juret ut nå. Noen som tørr å anslå tid igjen, eller?

Vanskelig å si... Det er hennes første??
men jeg vil tippe at det varer ei stønn til.
Du vil også kunne se det på rumpa etterhvert som føllinga nærmer seg. Musklene på begge sider av halerota vil slappe helt av.
Og veldig ofte (men ikke alltid) vil de få noe vi kaller vokspropper på puppene. Det er melk/væske som har lekt fra juret og stivna rundt åpningen. Når voksproppane er hvite da er det bare timer igjen!!

Asa Garsy
10-04-2007, 09:52
Gud nå har jeg lyst på babis oxo... Send inn masse bilder da=) Glede seg til å se på føllet=)

lillekira
10-04-2007, 10:51
Åhhh.så spennende da:)
Hold oss informert jevnlig fremover da,så vi vet hvordan det utvikler seg og når føllet kommer.
Er jo så spennende med disse "småbebiser" nå på våren:)

Mandarinhest
10-04-2007, 15:13
Takk for gode svar, Julie!

Jeg lurer på om jeg skal vaske og sette inn en ganske stor murstamp som jeg skal fylle med vann. Bare sånn at føllet har større mulighet til å få i seg vann.
Regner med at føllet må være inne til sommeren før man kan begynne å ha det ute om natten. Og der jeg har vannet nå så kommer ikke et føll til å nå opp.

juliekj
10-04-2007, 15:58
Takk for gode svar, Julie!

Jeg lurer på om jeg skal vaske og sette inn en ganske stor murstamp som jeg skal fylle med vann. Bare sånn at føllet har større mulighet til å få i seg vann.
Regner med at føllet må være inne til sommeren før man kan begynne å ha det ute om natten. Og der jeg har vannet nå så kommer ikke et føll til å nå opp.

Den første tida trenger ikke føllet vann.
Den får alt den trenger fra melka. De vokser fort, så innen den begynner å skjønne hva vann er så rekker den sikkert opp ;)

Løkki
10-04-2007, 18:14
Benita drakk ikkje vatn før ho var 3-4 mnd gammal.

Når det gjeld bildet av juret; eg trur ikkje det er lenge igjen. I overkant av ei veke vil eg tippe. Det har jo vokse mykje sidan du la ut det andre bildet, og det er ikkje så lenge sidan det. Du kan prøve å knipe på spenane å sjå om det kjem ut noko. Om det er grått og klissete er det snakk om under ei veke. Når det blir kvitt er det under eit døgn igjen.

Tips om ho nektar deg å ta på juret: Still deg bak ein vegg så du unngår å bli sparka, snik handa under (lettast å nå mellom bakbeina) og klø ho forsiktig i sprekken mellom spenane. Løkki nekta meg å ta på juret, men når eg gjorde det slik satte ho seg nesten på handa mi og laga kosemule:) Så får du snike deg til å knipe på spenane mens du avledar ho med kløing. Dei fleste hopper liker å bli klødd der. Åringshoppa mi står med eine bakfoten rett ut i lufta når eg gjer det:)

Mandarinhest
10-04-2007, 18:57
Men jeg synes juret er forferdelig hardt! Hvor hard skal det være egentlig?
Jeg er bare vant med kujur som disser jeg da.

Ina
10-04-2007, 19:41
Ang hvor avhengig føllet er av moren avhenger veldig. Ta Zera. Da jeg var og besøkte henne omtrent 3-4 uker etter hun ble født kom hun opp til meg ved gjerdet, og ut gjennom gjerdet (lite respekt der i gården). Da stod Lady (mor) omtrent 10 meter unna. Skal nevnes at hun er av den selvstendige sorten, det er sikkert og visst ;D

Mandarinhest
10-04-2007, 20:50
Har vært ute å klemt på pattene nå. Kom bare ut noe gjennomsiktig tror jeg. Etter at jeg hdde klemt kjente jeg iallefall at jeg ble bløt på fingrene, men ingen farge. Var kanskje litt klissete på en måte.

Synes det går innmari fort. Synes juret hadde vokst på noen timer siden sist jeg var oppi der.

Må legge inn bilde så både jeg og andre kanskje kan se noen forskjell.
Første er fra i går, andre fra nå nettopp.
Ser man noe forskjell da tro..

Men rart at selve pattene ikke har fått noe form..

SnippSnapp
10-04-2007, 23:41
Ang vann, så bare vær obs på at moren har godt med vann.. Spesielt etter føllet er kommet! Hesten på stallen her drakk noe helt sinnsykt den første mnd, har moderert seg litt nå, men det går i gjennomsnitt 1 labbdunk (stor kr.for dunk) med vann pr dag, om ikke mer ;)

Løkki
11-04-2007, 02:19
Slik som juret ser ut så trur eg ikkje det kan vere lenge til nei. Men om du klemmer ut litt morgen og kveld (pass på å vere HEILT rein på hendene, for å unngå jurbetennelse) så får du ein peikepinn når det gjeld fargen på melka. Er den kvit er det berre å sette seg på lur, for da skjer det saker og ting i nærmaste framtid. Gråkvit og klissete = få dagar igjen. Hos Løkki rann melka ca 5 timar før ho fekk. Det er heilt normalt at juret er hardt, berre følg med at det ikkje vert klumpete, kaldt eller veldig varmt..det kan tyde på betennelse. Dette er så spennande :) Eg savnar den tida, då eg gjekk meir med hovudet under hesten enn andre stadar..

Mandarinhest
11-04-2007, 19:24
Hmm.. Nesten så jeg begynner å tvile.

Jeg får liksom ikke noe ut av juret. For selve pattene er jo helt flate. Og jeg vet liksom ikke hvor jeg skal klemme hvis jeg skal få noe ut av det. prøver å klemme litt der jeg tror, men som regel er det ingenting å få. De gangene jeg har prøvd har det vært noe helt blank, og litt klissete, men det er så lite at det kan såvidt sees i hånda mi.
Er liksom ikke som ei ku, så kan du ta litt i selve "dutten" så kommer det.

Tempen på henne er 37,6. Så det er ikke noe betennelse helelr noe sted.

Therese
11-04-2007, 19:37
Pattene til ei N/L hoppe jeg har holdt litt på med var akkurat som på de siste bildene du la ut rett etter følling. Så litt over noen bilder så der ser man det på et av bildene når føllet akkurat er kommet ut.

Mandarinhest
11-04-2007, 20:27
ÅÅÅH, jeg er så bekymret reservemamma :(

Marte+Quicky
11-04-2007, 21:08
Det går nok bra skal du se!:)

Mandarinhest
11-04-2007, 21:33
Jamen, det er sånn typisk førstegangsgreie. Er redd for å gjøre noe feil.

Musklene rundt halepartiet var iallefall ikke noe stramm nå i forhold til Rositas. Synes det er rart at jeg ikke kjenner noe liv inni magen. har kjent det en gang. Og det var et spark så jeg nesten skvatt. Vet ikke en gang om jeg tror på at det var et tegn fra huleboeren inni der.

Therese
11-04-2007, 21:39
Prøv å trykk lett og hold press i noen sekunder på forskjellige steder på magen. Her er det bare å trykke to-tre ganger så få man nesten en hel galopp tilbake ;)

Ellers skal det sparke når hoppa drikker kaldt vann. Har du prøvd å studert magen en stund på avstand (helst slik at du ser hesten forfra litt på siden)? Veldig lett å se her, sparker ofte og hardt!

Mandarinhest
11-04-2007, 21:42
Ååh. Nå må jeg nesten ut å prøve :P

Mandarinhest
11-04-2007, 22:32
Nå har jeg vært ute å klemt på magen. Ingenting å kjenne. Desuten var da magen så hard at jeg måtte ta tak flere plasser på den.

Det eneste var at Vilja ikke likte det. Gikk unna og piska med halen.

Huff, kommer ikke til å sove inatt. Hvis det kommer noe føll skjer det snart.

Vilja virker så overbeskyttende. Hun har nesten ikke spist opp maten sin heller, noe hun gjør i ett jaffs. Bare Rosita sikker nesa si inn i boksen hennes så legger hun på ørene og viser at nei dette er mitt område.

Vet ikke om dette er normalt jeg..

Er det aller mest vanlig at de føder på natta?? Er så redd for at jeg drar på skolen i morgen, så er det ingen som følger med, også blir føllet født midt oppi gjørma.

Therese
11-04-2007, 22:44
Magen er veldig hard her også, så tror det er normalt. Men du merker sikkert etterhvert når det er slik at føllet ligger akkurat der du trykker, for da er det hardt på en annen måte. Tjukka her gikk også unna de første gangene ("slutt å knø sånn da" ;)), men nå er hun så vant med det at hun ikke bryr seg.

Kanskje det begynner å nærme seg siden hun passer på (at hun ville ha Rosita unna)? Men igjen, slik har tjukka vært nesten helt fra hun ble drektig.

Bare prøv flere ganger (hvis du rekker før det allerede er ute), du blir garantert å kjenne forskjell etterhvert :D

Mandarinhest
11-04-2007, 22:54
Håper ikke Rosita blir så nærgående da.
Er jo kriseløsning i stallen. Rosita har fått plass i stallgangen, hehe. Og det er sånne sprinkler der som hun stikker nesa si inni.

Nei nå må jeg slutte å tenke. Alt det værste kommer frem nå :P

Therese
11-04-2007, 23:01
Hehe.. Bare vent, når du akkurat har sluttet å tenke på når føllet kommer - DA kommer det! Garantert :P

Løkki
12-04-2007, 01:46
Om ho plutselig ikkje et maten sin kan det vere eit tegn på at ho kjenner på noko. Da ville eg tatt nokre turar i stallen i natt.. At følet ikkje sparkar er heilt normalt på slutten av drektigheita. Da er følet så stort at der rett og slett ikkje er plass til noko særlig bevegelse.

Mandarinhest
12-04-2007, 06:37
Ikke'no føll i natt nei.

Kjente på magen i sted, og da kjente jeg heller ingenting. Så det er sikkert sånn som Gunvor sier!

Juret er hardt. Og bare ved at jeg nesten tenker på å kjenne under der så pisker hun på halen og blir urolig med beina.

Mandarinhest
12-04-2007, 18:42
I dag begynner hun ikke å spise grovforet.
Juret er fortsatt hardt, men spenene er flate og ingen vokspropper.
0 feber.

Fikk et bra svar på bloggen min. Hun skrevat juret ikke ble så hardt nårføllinga nermet seg og hesten fikk mer hengemage, og ikke så bred for hesten inni magen skifter stilling.
Når jeg leste det ble jeg ikke så usikker lengere :)

kineram
13-04-2007, 05:24
å dette blir spennende! har ei hoppe selv nå som juret har begynt å vokse litt de siste dagene. er førstegangs mammma og veldig spent!

Flashback
13-04-2007, 14:38
Syns man kan ri hesten helt til den føller, da mener jeg at man trapper ned med en rundt 10 min. skrittetur på slutten. Hvis man slutter å ri hesten plutselig, har ikke hesten noen muskler å gi til bebisen, og den kommer til å være ganske så svak. Dessuten går fødselen veldig mye raskere hvis man er aktiv frem til fødsel.

Mandarinhest
14-04-2007, 21:16
ÅÅh. Kom nettopp inn fra stallen og er en smule bekymret, igjen.

Lille nurket får ikke ut avføringen på normalt vis.

Eller, hun får jo ut noe. Men da står hun lenge å stønner litt.

Nå lå hun helt utover og stønnet. Hun fikk ut driten, men det ser ikke så koslig ut å ligge sånn da.

Jeg reiste henne opp for å se om hun fungerte. Hun reiste seg og gikk og sugde litt av sin mor.

Er det normalt slik eller??

Akkurat som hullet er for lite.

Mandarinhest
14-04-2007, 22:24
Ingen???

Maren<3
15-04-2007, 00:31
ÅÅh. Kom nettopp inn fra stallen og er en smule bekymret, igjen.

Lille nurket får ikke ut avføringen på normalt vis.

Eller, hun får jo ut noe. Men da står hun lenge å stønner litt.

Nå lå hun helt utover og stønnet. Hun fikk ut driten, men det ser ikke så koslig ut å ligge sånn da.

Jeg reiste henne opp for å se om hun fungerte. Hun reiste seg og gikk og sugde litt av sin mor.

Er det normalt slik eller??

Akkurat som hullet er for lite.

Se det ann til i morgen du:)
Også hvis det ikke blir bedre kan du jo ringe en veterinær å spørre..;)

juliekj
15-04-2007, 08:50
De aller fleste føll går igjennom en liten periode de første dagene med varierende avføring før tarmene og tarmbakteriene får stabilisert seg. Det kan variere fra føll til føll, noen får diaré, noen får "hard" avføring.
Se det ann et par dager, MEN...
hvis føllet plutselig blir slapp og lite aktiv så kan du ha et problem...

Føll har noe vi kaller "tarmbekk" som hindrer fostervann å komme inn i anus mens den er i livmora - sort farget.
Når føllet blir født, må denne tarmbekken ut før annen avføring kan passere normalt. Noen føll klarer ikke å bli kvitt denne aleine, eller klarer ikke å bli kvitt alt.

Jeg er ikke 100% sikker, men mener symptomene er:
* slapp og lite aktiv
* tar ikke til seg næring - går til mora for å patte, men gir seg/ombestemmer seg fort
* treg eller ingen avføring

Dersom du ser at føllet blir svakere og svakere, og ser ut til å "gi opp" - så må du få det til dyrlege asap

Mandarinhest
15-04-2007, 10:50
Hun var bedre i dag. Hun har gjort fra meg mye i boksen og det har kommet noe lyselyse beige farget noe.

Reaper
15-04-2007, 15:42
Det er sikkert positivt at den har f&#229;tt ut noe da!

juliekj
15-04-2007, 16:29
Det er sikkert positivt at den har fått ut noe da!

Jupp det er positivt, og det er "riktig" farge - så antageligvis så er det bare det "vanlige" med at tarmene og bakteriefloraen trenger noen dager på å stabilisere seg :)

Mandarinhest
15-04-2007, 18:18
Idag har f&#248;llet og moren v&#230;rt ute hele dagen. Fra kl 1 og er enda ute :)
Ligger helt utsl&#229;tt i solsteika p&#229; t&#248;rr mark!

Er s&#229; fint v&#230;r at de hadde smeltet bort inne i stallen.

Maren<3
15-04-2007, 18:24
Idag har føllet og moren vært ute hele dagen. Fra kl 1 og er enda ute :)
Ligger helt utslått i solsteika på tørr mark!

Er så fint vær at de hadde smeltet bort inne i stallen.

Enn med deg da, åssen går det som nybakt "bestemor"?:lol: Herregud, føll er NYDELIGE, og enda mer spennende er det jo når man får være med fra begynnelsen!:-D

Mandarinhest
15-04-2007, 18:31
Joda, det g&#229;r bra med meg. Virker ikke som det har godt opp for meg enda.

Jeg som har s&#229;nn telefonskrekk p&#229; ringe til DNT i morgen. Huff :P

Herlig &#229; se f&#248;let l&#248;pe rundt sin mor, g&#229; &#229; drikke litt ogs&#229; skal det jo sove litt. F&#248;r det reiser seg &#229; l&#248;per en runde igjen.

Maren<3
15-04-2007, 18:47
Joda, det går bra med meg. Virker ikke som det har godt opp for meg enda.

Jeg som har sånn telefonskrekk på ringe til DNT i morgen. Huff :P

Herlig å se følet løpe rundt sin mor, gå å drikke litt også skal det jo sove litt. Før det reiser seg å løper en runde igjen.

så bra! plutselig en dag skjønner du det:)

såå nydelig hun er da, blir jo sliten av å løpe rundt jo:lol:

Mandarinhest
15-04-2007, 20:03
Hvor liker s&#229;nne sm&#229; &#229; bli tatt p&#229;/kl&#248;dd?

Maren<3
15-04-2007, 20:19
Hvor liker sånne små å bli tatt på/klødd?

Tja, forskjellig fra føll til føll det; som med hest til hest...

Men mange av dem ELSKER å bli klødd på rumpa! hihi, og gjerne litt hardt med begge hender.. eller manken/halsen...:lol:

Mandarinhest
15-04-2007, 21:07
Hver gang jeg tar p&#229; rompahennes sparker hun bakutt. Snodig f&#248;ll.

Marte+Quicky
15-04-2007, 21:10
Mange er glade i å bli klødd mellom øra også;)

Maren<3
15-04-2007, 21:40
Hver gang jeg tar på rompahennes sparker hun bakutt. Snodig føll.

wiiiha:-D

Tror du har fått deg et lite, men modig føll jeg Kristine:lol:
Pass på å ikke skjemme henne bort da, når hun er så tøff:p
Du får ta litt her og der og se etter hvor hun liker å bli klødd da vettu:)

Mandarinhest
17-04-2007, 15:44
N&#229; begynner det jo &#229; bli noen dager. Og m&#229; si det er et p&#229;g&#229;ende f&#248;ll!

N&#229;r jeg leier ut, l&#248;per hun rudnt moren langt forran, snur seg rundt, sparker og litt forskjellig etter b&#229;de sin mor og meg
Er redd for at det stikker av, eller l&#248;per seg borti noe(en horv, skoffle feks) og skader seg. Burde jeg Ha p&#229; grime og ha et tau i s&#229; jeg f&#229;r litt kontroll?

Ang str&#248;m. N&#229; har un en innheining uten str&#248;m. Og hun har enda ikke v&#230;rt utom. Men n&#229; er hun ganske hard og vil pr&#248;ve &#229; komme seg ut. Hun holdp&#229; med det ista og jeg klarte akkurat og redde det. Virker som hun vil utforske verden utenfor rett og slett.
Burde jeg sette p&#229; str&#248;m?

Noen ganger tygger hun p&#229; den ogs&#229;. Hva om hun gj&#248;r det n&#229;r str&#248;mmen kommer. Blir hun redd for livet og redd for &#229; g&#229; inn/ut av innheiningen?

Jeg tenkte egentlig &#229; vente litt slik at jeg slapp &#229; sette p&#229; str&#248;m. Men n&#229; begynner jeg &#229; tvile.

juliekj
17-04-2007, 16:25
Sett på strømmen du...
Mye lettere å lære ho å respektere gjerder med en gang, enn å begynne etter at ho allerede har vært igjennom en gang eller to...

Ho får seg et lite sjokk en gang eller to (spørs hvor glup ho er ;-) ) også er det lært!

Lucinda
17-04-2007, 17:12
Skru p&#229; str&#248;mmen ellers kan du f&#229; ein hest som ikkje respekterer str&#248;mgjerde. F&#248;llet t&#229;ler str&#248;mmen fint.

Løkki
17-04-2007, 23:32
Hadde p&#229; straumen med ein gong eg slapp ut Benita ogs&#229;. Ho beit faktisk 3 gongar p&#229; gjerdet f&#248;r ho fann ut at det kanskje ikkje var s&#229; lurt ;)

Mandarinhest
27-04-2007, 22:24
N&#229; har hun l&#248;s mage.. Hva b&#248;r jeg gj&#248;re da??