PDA

Se full versjon : Vil jeg dette..?

Bobbibrown
05-04-2007, 19:33
Om noen år tror jeg at Stjerna skal bedekkes, men jeg er ikke helt sikker.
Har hørt mange historier om at hoppa kaster føllet eller dør under fødtselen:fall: Så er ikke sikker..
Hvilken hingst burde jeg velge i såfall? Hva burde jeg se etter? Går ut ifra at jeg ikke kan bare ta en, med siden jeg har lite erfaring med dette, så kanskje dere kan hjelpe litt.. Føllet kommer garantert ikke til å brukes i trav, spiller det noe rolle? :)

Ingvild
05-04-2007, 19:36
Eg ser ikkje poenget i å lage eit travarføl som ikkje skal brukast i trav, hehe..

Om det er ei stund til, har du jo god tid å tenkje på! Og, det dukkar opp mange nye hingstar på eit par år!:)

Bobbibrown
05-04-2007, 19:38
Ser egentlig ikke poenget selv jeg, så har mye mer lyst til å blande henne med en annen rase. Men det er jo ikke lov, sååå.. :p

Mari
05-04-2007, 19:39
Du må uansett bruke dølehingst/kaldblodshingst (jeg er ikke helt inne i reglene om bruk av dølehest x kaldblodstraver). Du må tenke over hva du vil bruke føllet til, om du skal selge det... Det koster mye å fø opp et føll.

Mandarinhest
05-04-2007, 19:41
Hva du har tenkt å blande med da?

Ville heller brukt en ordntlig kaldblodstraver. Da blir det bedre med vidre salg og registrering.
Og jeg ser ikke problemet ved å bruke en kaldblodstraver, du får jo et traver føll. Men det blir jo ingen traver såfremt du ikke travtrener den.

Ingvild
05-04-2007, 19:42
Du må uansett bruke dølehingst/kaldblodshingst (jeg er ikke helt inne i reglene om bruk av dølehest x kaldblodstraver). Du må tenke over hva du vil bruke føllet til, om du skal selge det... Det koster mye å fø opp et føll.

Ja, du må ha plan for følet. Og har du ikkje lyst på travarføl på travarhoppa di - IKKJE bedekk ho. :)

Bobbibrown
05-04-2007, 19:44
Jo, jeg vil bedekke. Men jeg vil ha et føll jeg kan bruke litt i sprang og dressur.. blir jo tjuvparing hvis jeg ikke bruker kaldblodshingst da, men jeg tenker meg at jeg aldri kommer til å selge føllet, så det er ikke problemet.
Kanskje kaldblods x fullblods? tror det blir litt med drømmen :p

Anita&Svarten
05-04-2007, 19:48
Ting kan skje slik at du må selge, selv om ikke du i utgangspunktet hadde tenkt det ;) Greit å ha i tankene ved valg av hingst..

Bobbibrown
05-04-2007, 19:50
Ja, det kan det vel.

RenateSJ
05-04-2007, 19:54
Når jeg leser hvordan du tenker, så sier jeg: Ikke lag føll.
Vent til du vet litt mer hva du driver med ;)

Bobbibrown
05-04-2007, 19:57
Hehe, det skal jeg ;)

Filizity
18-04-2007, 12:53
slikt bør være godt igjennomtenkt. nok av folk som "plutselig" får lyst på føll som ikke vet hva de driver meg og krysser i hytt og gevær. tenk nøye igjennom det før du gjør noe=)

Reaper
18-04-2007, 12:56
For din del, så tror jeg faktisk det ville vært bedre om du rett å slett hadde kjøpt et blandingsføll som allerede 'har skjedd'
Er ikke vits å lage flere 'uhell' når det finnes på markedet:)

Dessuten så er det et enormt ansvar å ha et lite føll:) ( det er jo det med en hvilken som helst hest da, men:P)

sunneva&skrama
21-04-2007, 00:48
slikt bør være godt igjennomtenkt. nok av folk som "plutselig" får lyst på føll som ikke vet hva de driver meg og krysser i hytt og gevær. tenk nøye igjennom det før du gjør noe=)

ja, det er mange som bare tenker at det hadde vært koselig med et lite føll.. det kreves masse erfaring og planlegging, ikke minst tid..

Bobbibrown
21-04-2007, 10:34
Har nok tenkt igjenom at det er mye arbeid. Tenker ikke slik Sunneva skrev . ;)

henny-penny
21-04-2007, 12:09
om du skal ha føll så vær så snill å velg en hingst av samme rase. hesten kan jo for svarte brukes til sprang og dressur om det er det den blir trent til! kalblodstravere er jo veldig allsidige, så hvorfor ikke lage et renrasa føll når du først skal ha et?
dessuten har jeg fått inntrykk av at et renrasa føll er mer verdt enn blanding på tilsvarende nivå. kanskje ikke så rart siden man kan avle videre da, men det burde du også kanskje tenke litt på.

Bobbibrown
21-04-2007, 12:16
Vil nok velge kaldblodshingst ja. :)

MariaR
21-04-2007, 12:37
Men altså, om rasen er kaldblodstraver, så betyr jo ikke det at den MÅ gå trav! Rasenavnet har jo ikke noe å si, det er det som hesten er trent til som avgjør bruksegenskapene dens! En hest er ikke "typisk traver" når den blir født, men etter treningen den får!

sunneva&skrama
21-04-2007, 16:08
Har nok tenkt igjenom at det er mye arbeid. Tenker ikke slik Sunneva skrev . ;)

det er bra;P

Flashback
21-04-2007, 16:33
Men altså, om rasen er kaldblodstraver, så betyr jo ikke det at den MÅ gå trav! Rasenavnet har jo ikke noe å si, det er det som hesten er trent til som avgjør bruksegenskapene dens! En hest er ikke "typisk traver" når den blir født, men etter treningen den får!

Nettopp..!

LisaFi
21-04-2007, 18:25
Skulle bare ønske man kunne få "alternative" kriterier for kåringsbrev på rasen, jeg, slik at vi som ønsker å avle "ridekaldblods" kunne få finere hingster (for oss) å velge i.