PDA

Se full versjon : Rygge hesten inn i vogna!

tebj0
05-04-2007, 16:16
Holder på med innkjøring og har kommet så langt at hesten begynner å bli fortrolig med å dra vogna, men klarer ikke å få henne til å gå inn i vogna selv.
Har prøvd å både rygge henne, og gå inn i sjekene fra siden og så vende henne forover, men hun går konsekvent forbi eller flytter bakparten til sides. Hun er ikke redd vogna og står fint i ro når vi drar vogna frem og fester sjekene i selen. Hun rygger også uten problem med vogna på.. Noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre?

Monica S
05-04-2007, 16:17
Prøvd å tømmekjøre inn?

Seniora
05-04-2007, 16:27
"Møtes på halvveien" kan være kjekt: Èn rygger hesten noen skritt samtidig som en annen drar vogna inntil.

Etter noen ganger - med masse belønning - vil hesten oftest tro at den hele tida har gjort "hele jobben" sjøl (rygget, altså) og vil velvillig rygge inn i skjekene ;-)

tebj0
05-04-2007, 16:43
Nei, har bare prøvd å leie henne inn...

tebj0
05-04-2007, 16:44
"Møtes på halvveien" kan være kjekt: Èn rygger hesten noen skritt samtidig som en annen drar vogna inntil.

Etter noen ganger - med masse belønning - vil hesten oftest tro at den hele tida har gjort "hele jobben" sjøl (rygget, altså) og vil velvillig rygge inn i skjekene ;-)

Verdt et forsøk:)

Therese
05-04-2007, 17:48
Jeg har øvd masse med å gå hesten inn i vogna. Startet med å få henne til å flytte bakparten ved at jeg la piska inntil siden selv om jeg står forran henne, da er det mye enklere å gå frembeina inn i sjekene og så flytte rompa etter.
Gå masse over sjekene på tvers slik at hesten automatisk løfter beina godt, så etterhvert kan du prøve litt flytting av bakpart også over sjekene.

Mange prøv og feil, litt halveis med en bakfot på rett plass, litt overivrig slik at bakparten går "forbi" sjekene osv.. Men etterhvert satt det ganske så bra :)

Mandarinhest
05-04-2007, 17:56
Ja, mange hester er skeptisk til å sette rompa si opp mellom sjekene.

Når jeg øvde så leide jeg med sele. skrevde over på siden, leide fort igjennom, roste. Så stoppet vi opp, stod i sjekene i noen sekunder, gikk fram og roste. Etterhvert stod hun så lenge som 10-20 min i sjekene.

Går an at man legger to påler med passe avstand og trener slik. Eller helt flate gammeldagse sjeker. Så gåover til ei vogn senere. Kan være kjekt å trene på masse forskjellige vogner, så hun blir vandt til de fleste!