PDA

Se full versjon : Wester"n-sal...Passer den?

lillekira
05-04-2007, 15:34
Hvordan ser jeg om min wester"n-sal passer? Jeg har en sal som jeg brukte på min forrige hest.Nå tenkte jeg å prøve den på araber-hoppa vi har her. Men om den ser ut til å ligge greit??? Hva skal jeg se etter for å finne ut om den passer skikkelig?
Er det noen plass jeg kan måle,eller skal det være x-antall fingre i klaring noen plass? Hva skal jeg se etter?
Syns det er vanskelig med wester"n-saler for det ser liksom ut som de passer uansett på en måte.

Frida&Jameel
05-04-2007, 21:10
Du skal klare å få en hånd imellom skulderen/salen. Helt fram på salen ved siden av manken, om du skjønner :) Det skal ikek være romsli, men du skal klare å presse hånden under uten å bruke så mye makt. Og så må du se etter om salen ligger rolig. Hmm... Ingen som holder på med western som kan komme og se på den for deg? Hva slags hest har brukt den før? Arabere er breie og korte i ryggen, og saler som passer fjordinger passer ofte arabere. Salen til Jameel er to tommer kortere enn en vanlig westernsal, for den er tilpasset en kort quarter. Før den så hadde jeg en arabian western sal.

lillekira
05-04-2007, 21:55
Ok,da skal jeg legge salen på henne i morgen og se om det ser greit ut.
Brukte salen på min fullblodshoppe.Men hun var også kort i ryggen,og litt mere rund/flat oppå ryggen enn en fullblods vanligvis er.
For den skal ikke klemme fremme ved skulderen,men ligge stabilt og godt?
Kan høre med noen som kan dette,for vi har jo litt wester"n-miljø her og jeg kjenner flere av dem.Så det kan være en løsning det,Frida:)

Seniora
05-04-2007, 21:57
Syns det er vanskelig med wester"n-saler for det ser liksom ut som de passer uansett på en måte.

Der fikk du sagt det - jeg skjønner så altfor godt hva du mener! :rolleyes:

Frida&Jameel
05-04-2007, 21:59
Ja, det er viktig at den ikke klemmer foran. Det som var problemet med den Jameel hadde først. Salen sklei veldig langt fram og ble trang. Den han har nå ligger så og si perfekt ;) Den "vipper" litt bak selv om paden er tykk, men det plager han ikke, han får ikke noe "dunk, dunk" på ryggen. Ser på det som en fordel, da har han mulighet til å bygge muskler, siden han ikke hadde allverdens da salen ble kjøpt.

Mocca84
08-04-2007, 23:53
Jeg kan jo hive inn et tips til.. noe som ikke funket til min hest for han ble sjelden svett på tur...
Men hvis hesten blir svett på tur kan du prøve å ri ham sånn passe svett...
(ikke ha for tykk pad) Men når du drar av salen skal det ikke være noen tørre flekker under der salen har ligget... Bortsett fra langs med ryggen...
Salen skal passe utrolig bra så lenge du ikke har noen tørr flekker..(Det vises utrolig bra ved skulderen, under manken..)
Men det beste er jo å ha noen som kan noe om saltilpassning:) Både for deg og hesten sin fordel.

lillekira
09-04-2007, 00:12
Har lagt på salen i dag for å se. Den lå liksom fint,men jeg syns den kanskje var litt trang jeg da.
Hmmmm,hvordan skal jeg forklare dette da?
Man har salknappen og hulrommet under den. Så kommer bommen(?) på hver side av skulderen. Og der syns jeg den lå trangt på. Virket liksom som om salen var litt for smal? Noen som skjønner hva jeg mener nå?
Ikke lett å forklare:(

Line Christine
21-04-2007, 12:28
Ta et bilde forfra på hver side så ser vi hva du mener.

Frida&Jameel
21-04-2007, 12:35
(Veeeldig OT; men Line, er det bare ett stevne på Flisa i sommer? Noen andre i Nærheten bortsett fra Norway Open? Har åringen min hos Hanne som bor et par km bortenfor Elisabeth, så hadde vært så greit å bare gå bort til Holtet og være med i en showmanship at halter klasse ;))

Line Christine
21-04-2007, 13:08
Ja, det blir bare HeWR-Hælja på Holtet i år. Vi snakker om et D-stevne hos Lasse Stensbøl til høsten, men vi får se.
Vi blir IKKE å bruke Kongsvinger Rideklubbs ridehus igjen pga underlaget der. Ellers var det et flott sted.

Frida&Jameel
21-04-2007, 13:10
Når er det stevnet på Holtet da? I mai?

Seniora
21-04-2007, 13:11
Vi blir IKKE å bruke Kongsvinger Rideklubbs ridehus igjen pga underlaget der. Ellers var det et flott sted.

Så synd, da! Men hva er det med underlaget der, da, tro?

Line Christine
21-04-2007, 13:15
HeWR-Hælja går i pinsehelga. Siste helgen i mai.

Underlaget der er kutterflis. Altså ganske store trebiter. Sikkert greit til sprang og dressur, men du kan sikkert tenke deg hvordan slidingstopp kan bli. Med litt uflaks kan en komme til å få flis godt trædd inn i kråka på hesten, noe som kan ødelegge hele sesongen..

Frida&Jameel
21-04-2007, 13:18
Har eksamen 30. mai jeg :(

Rikke
21-04-2007, 19:34
Bestill en salmal fra rodeo.no :)