PDA

Se full versjon : Kommentarer til Pasjas forplan

Stonesland
03-04-2007, 23:10
Pasja er en 175cm høy KWPN vallak på 10år.
Han er fulgt opp med ormekur.
Før vi kjøpte han hadde han gått med for smal sal over lengre tid= ryggproblemer og null muskler i ryggen, som dere ser er han noe innsunket. Men dette har bedret seg, han har ikke vondt i ryggen lenger, og vi bare venter på musklene.
Pasja er en spranghest som går i middels/hard trening for øyeblikket, men stevnene blir bare flere og flere utover våren og sommeren, så han trenger nok noen kilo å gå på utover i sesongen. Jeg synes han er litt knapp i holdet for øyeblikket, i tillegg til at jeg ønsker mer muskler på gampen, og ønsker derfor råd og tips om forplanen hans. Han er ikke spesielt heit, men ble tipset av forrige eier om å ikke gi ren havre da han ble svært heit av dette, så det vil jeg helst unngå.

Morgen
2l ren valset bygg
0,5 l gull
0,5 l komplett

Middag
2l ren valset bygg
0,5 l gull

Kveld
2l ren valset bygg
0,5 l gull
0,5 l komplett
100g jernmin
3dl rapsolje
Ekstra E-vitamin, tokosel.

Merk at det er oppgitt i LITER. Kan måle opp i KG i morgen om ønskelig.

Han står ute omtrent fra morgen til kveld, og står på fri tilgang på tørr rundballe ute, vil tro han spiser ca 10kg. Det er ikke tatt analyse av denne.
Til kvelds får han 5kg H1-høy. Har prøvd å gitt mer men da roter han det bare utover.

Et par bilder til slutt, det nederste tatt senest i dag, det andre 2 uker siden:
http://i64.photobucket.com/albums/h163/stonesland/pasjaa.jpg

Hege
04-04-2007, 14:17
Nå vet jeg ikke hva ren valset bygg er, men du gir altså 8,5 liter kraftfor? Han får jo nok høy, så virker som dette er en vanskelig hest å fore.. Hva med betfor eller andre typer "oppfetende" for?

Til sammenligning får min hest som er i over middels trening 7 kg høy (blir mer pga rundball) og 4 liter kraftfor (1 liter havre og 3 liter energi) og hun er i godt hold, nesten så hun burde slankes!

Ot: tror jeg så dere på stevne på Bratsberg i helgen, grattis med fine plasseringer:)

Stonesland
04-04-2007, 15:14
Hei!
Valset bygg er ikke pelletert, og det høres kanskje mye ut med 8,5liter kraftfor om dagen, men 2liter valset bygg tilsvarer omtrent 1 liter vanlig byggpellets i kilogram. :)

ot; takk for det :)

Asa Garsy
04-04-2007, 17:31
Har ikke peil på foring men veit at gamla har en vent som en jojo.. MEn litt Ot, nuuuudelig hest han var da!

Catharina
04-04-2007, 18:23
Oi, er det samme hesten? Den hadde jammen meg forandret seg masse på to uker :) Nyyydelig hest.

Lopke
04-04-2007, 18:59
hvor mye høy gir du da??

Stonesland
04-04-2007, 19:05
Som det står så får han 5kg høy, H1 hver kveld.
Han står ute hele dagen med hodet i en tørr rundball...
Regner med han får i seg rundt 10kg ute.. Det er ikke tatt analyse av det grovforet han får ute da.

Lopke
04-04-2007, 19:08
men hvis du vil at han skal legge på seg må det mer grovfor til.. ikke gi mer kraft.. hva med å gi ham full tilgang på høy i boksen og?? og fortsett med olje.

Stonesland
04-04-2007, 19:10
Vi har prøvd å gitt mer høy til kvelden, men da roter han bare utover alt..Nå er det sånn at det er igjen bittelitt om morgenen..
Men jeg tror ikke det blir nok å kun øke på grovforet heller ettersom han er i såpass hard trening, men jeg vil ikke fore på med for mye bygg heller..
Hva med feks lucerne, soyapellets e.l.?

Lopke
04-04-2007, 19:18
som hege nevnte betfor/betfiber eller luserne kan være en mulighet ja..

MariaR
04-04-2007, 19:38
Betfor funkte veldig bra på å feite opp Prinsessa iallefall, og nå som hun ikke får det lenger, så ser man godt hun ikke har like mye "ekstra" på kroppen lenger..! ::/:

Stonesland
04-04-2007, 20:50
Hva med soyapellets da? Har hørt at det er bra for muskelsetting?

Tone Kristin
04-04-2007, 21:34
Da hadde jeg heller brukt soyaolje. Har ikke særlig tro på all pelletsen vi hiver i hestene våre...

Seniora
04-04-2007, 21:36
Hva betyr KWPN?

insolita
04-04-2007, 22:05
Da hadde jeg heller brukt soyaolje. Har ikke særlig tro på all pelletsen vi hiver i hestene våre...
Tone da ;) Har du ikke fått med deg all masinga mi på det andre forumet om at soyaolje og soyamel/soyapellets ikke kan sammenlignes? (dersom ditt innlegg var et svar på Stonesland sin anbefaling av soyapellets da);)

-----
Men til saken. Jeg tror ikke jeg skal åpne kjeften min for mye her, men jeg synes at du burde undersøke om alt er helt som det skal, og også få hjelp av folk som kan det til å sette opp en fôrplan til deg.

Når det gjelder olje (altså fett) som energikilde, så er det et par tråder om akkurat det allerede, anbefaler at du leser de.

Når det gjelder proteintilskudd (luserne, soyamel/pellets etc), så synes jeg ikke du skal proppe hesten full med det dersom hesten ikke har et behov for mer proteiner. Dette vil du få hjelp til å finne ut av dersom du får regnet en fôrplan for deg av noen som kan det.

Betfiber kan absolutt være fint for hestens fordøyelse, men det er mye volum og lite energi med tanke på volumet, og volum er egentlig det siste du trenger i tillegg til alt det du allerede fôrer. Mengdene er allerede veldig store, jeg vil anbefale at du minker mengdene og jobber mot en optimal fôrutnyttelse, og eventuelt benytter betfiber da. Men å slenge betfiber "på toppen" av det du allerede gir synes jeg er uheldig.

htj
04-04-2007, 22:37
Et par bilder til slutt, det nederste tatt senest i dag, det andre 2 uker siden:
http://i64.photobucket.com/albums/h163/stonesland/pasjaa.jpg
Dette har ikke noe med forplanen, men jeg spør allikevell..
Hva er de lyse hårløse flekkene på siden på det første bilde?

Lopke
04-04-2007, 23:37
Det ser ut som "støy" på bildet, men du ser det bare på hesten pga snø?? Ellers synes jeg faktisk ikke det er den store forskjellen på disse bildene når man ser på hestens overlinje, fettlag og muskler.. Det er jo bare fordi det ene er klarere og man ser sener og muskler bedre.. legg merke til vinkelen på manken og kryss.. ser ingen forskjell..

Ellers KWPN er den hollanske varmblodsrasen på lik linje med dansk og norsk varmblod. Det står for Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland

Tone Kristin
04-04-2007, 23:44
Hehe, det må jeg ha misset Yvonne. Hva er forskjellen da?

Seniora
04-04-2007, 23:59
Ellers KWPN er den hollanske varmblodsrasen på lik linje med dansk og norsk varmblod. Det står for Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland

Tusen takk til deg, Lopke - og til deg som svarte meg via PM. Takket være dere, så lærte jeg enda noe mer nytt i dag! :)

Anniken B
05-04-2007, 00:15
Har ikke tid til å skrive så mye, men forskjellen på soyaolje og soyapellets er at oljen er fett, og pelletsen er protein, slik at det ikke tilfører hesten det samme i det hele tatt, hverken i energimengde eller sammensetning. Det er to vidt forskjellige produkter utvunnet av samme kilde, så det høres likt ut, men er helt forskjellig.

~Anniken

htj
05-04-2007, 00:26
Det ser ut som "støy" på bildet, men du ser det bare på hesten pga snø??

syns det ser ut som gnag jeg.. det er vel ikke sporegnag?:(

Sara&Korak
05-04-2007, 02:48
Jeg synes og det ser ut som støy.

Stonesland
05-04-2007, 11:57
Jo det er faktisk sporegnag som han fikk rett etter han ble barbert for andre gang...Men det er borte nå som dere ser.

htj
05-04-2007, 14:06
/=

Linda
05-04-2007, 14:25
Kanskje han er en hest som trenger tid på å komme seg?
Man vil vel helst at hesten ikke skal gå for fort opp i vekt heller.

Anniken B
05-04-2007, 17:51
Nå har jeg litt bedre tid.. ;)

Først; ja, det hadde vært greit å fått det oppgitt i kilo.

Jeg synes denne hesten får vel mye kraftfôr. Med nåværende mengde er jeg enig med Yvonne i at det er antagelig ingen vits i å gi hesten betfiber i tillegg, ingen vits i å gjøre hesten matlei heller.
Dersom det hadde vært min hest hadde jeg tatt av endel av kraftforet, rett og slett fordi slike mengder gjør den svært utsatt for bl.a. magesår. Dersom hesten har magesår, eller antydninger til det, vil den ikke greie å ta opp næringa slik den skal.
En annen ting er at dersom hesten får for mye stivelse (kraftfor) vil antagelig ikke alt greie å bli fordøyd av enzymene i tynntarmen, og noe av stivelsen vil gå igjennom til blind- og tykktarm der hesten fordøyer grovforet ved hjelp av mikroorganismer. Disse er ikke lagd for å fordøye stivelse, men dersom de får tilgang på det vil de foretrekke det framfor grovfôr siden det er lettere å bryte ned. Det som skjer da er at mikroorganismene jobber på "høygir" og begynner å produsere melkesyre (slik slitne muskler gjør), denne melkesyra tar igjen livet av dem, så de kveles i sitt eget avfallsstoff. Det spekuleres også i om "massedød" av slike mikroorganismer ved overspising kan ha en medvirkning til å forårsake forfangenhet, men det skjer helst når hesten plutselig får tilgang til store mengder.

Uansett, om mikroorganismene får litt stivelse tilført hele tida vil det føre til at de ikke fungerer optimalt, og de vil heller ikke fordøye grovfôret slik de skal, slik at mye av grovfôret hesten spiser faktisk ikke vil bli fordøyd skikkelig, så hesten får ikke utnytta det uansett hvor mye den spiser.

Mitt tips blir derfor: kutt ned på kraftforet og bytt gradvis ut med f.eks litt betfiber eller lucerne for å sette til fiber og struktur i kraftforet. Dette gjør at hesten tygger det bedre og bruker lengre tid. På denne måten forebygger du magesår, og forhindrer at stivelsen ikke blir nedbrutt før den kommer til tykktarmen. Dersom du i tillegg gir hesten en form for probiotika (naturlige tarmbakterier) for å gjenopprette og stabilisere mikrofloraen i tykktarmen vil hesten din greie å utnytte grovfôret den eter mye bedre.
Bygg er også en av kraftfôrtypene som er mest tungfordøyelig, så om du får tak i bra havre hadde jeg nok tatt sjangsen på å prøve å gi litt av det i steden for å se. Dersom hesten går i taket er det jo bare å kutte det ut igjen, men som regel så er mytene om at havre + hest = galskap sterkt overdrevet.

~Anniken

Stonesland
09-04-2007, 21:04
2,7 kg bygg.
0,7 kg komplett.
1,1 kg gull.

til sammen per dag..

Stonesland
14-04-2007, 17:06
Har lagt inn vekta i kilo nå Anniken, om det ble litt enklere å se nå.
Har kjøpt inn betfor og alfafa, og tenkte etterhvert å bytte ut mye av selve kraftforet med Champion Ekstrem..

Anniken B
15-04-2007, 00:57
Det er snakk om 4,5 kg kraftfor alt i alt, og det er forsåvidt ikke fullgæli med den mengden grovfor han også spiser. En grei regel er å ikke gi mer enn 2 kg kraftfor pr måltid iallfall, det er ofte oppgitt som en "maxgrense" for hva hesten greier å fordøye på en gang. Jeg foretrekker å holde grensa lavere, men i noen tilfeller må man gi endel kraftfor for å holde vekta. Alle tiltak for å senke innholdet av stivelse i en forplan er i og for seg bra, så hvordan man gjør det er opp til hver enkelt ettersom hva som er praktisk (og økonomisk) mulig.

Holder fortsatt en knapp på probiotika, du får kjøpt en variant HER (www.curly.no/probios) som er drøy i bruk og billig selv om innkjøpsprisen er litt høy. En sånn tube varer lenge ved forebyggende doser.
I tillegg er det mange hester som taper seg litt på senvinteren/tidlig på våren, iallfall har jeg ofte opplevd det, og det uten noen spesiell grunn. Kanskje røyting tar på, kanskje de bare glemmer å spise når de ser på sola..? ;) Vanskelig å si, ikke allting har en fasit.

~Anniken

Stonesland
15-04-2007, 18:03
Hei :) Bestilte probiotika for noen dager siden, så den er vel på vei hitover :)
Så det var anbefalt dosering 1-3kg daglig av den Green Power-alfafaen, er det passelig tror du?

Stonesland
23-04-2007, 22:57
OK, forslag til ny forplan.

2kg Green Power alfafa
1kg betfor (tørt)
2kg Champion Ekstrem
1kg havre
5 dl olje

Fordelt på 3 måltider.. grovforet som før.

Stonesland
26-04-2007, 21:21
Er det ingen som har noen kommentarer? Anniken?;)

Anniken B
28-04-2007, 00:45
Har ikke tid til å svare så veldig utfyllende, men sånn kjapt så ser det ut som en bedre sammensetning med tanke på stivelsesinnhold. :)

Om du får han til å ete så mye som 1 kg tørt betfor når det er svella er han jaggu glad i mat ;)

~Anniken

Stonesland
28-04-2007, 19:03
Hehe, fordeler det på flere måltid så skal du se det meste går ned;)