PDA

Se full versjon : Longere med eller uten taugrime?

Silje og Tindra
03-04-2007, 22:42
Fikk hjelp med hesten i rundpaddocken i dag, og personen som hjalp meg hadde henne både løs og i grime. Når jeg da skal praktisere dette på egenhånd - hva gjør jeg? Grime eller løs? For kontrollen og reaksjonens skyld så tenker jeg automatisk med grime, men ja..? (Det var også med grime jeg ble "instruert" i hvordan jeg skulle gjøre, men det var samme praksis løs)

Hva er det "riktige"?

Frida&Jameel
03-04-2007, 23:02
Jeg synes det er greit å ha hesten løs i rundpaddocken og la den få reagere fritt i paddocken. Men hvis jeg trener bakkearbeid er det greit å ha taugrime på som et hjelpemiddel som legger trykk riktig.

Hva tenkte du på? Arbeid der du øver på å vende, skifte tempo og gangarter, eller øvelser der man rygger, flytter frampart, bakpart, bøyer hode/hals uten å flytte kropp osv? :)

RenateSJ
03-04-2007, 23:07
Det spørs jo litt hva du skal gjøre da. Men å trene hesten løs er veldig god trening for deg når det gjelder å bruke rett kroppspråk osv (lettere å "jukse2 med grima på)
Jeg stemmer for variasjon. Alt etter hva du skal trene på den dagen.

Silje og Tindra
03-04-2007, 23:10
Tja.. Arbeid hvor jeg prøver å få hesten til å høre på meg i forhold til tempo? Vi har litt problemer der, frøkna er nemlig veldig bedagelig anlagt og løper ikke mer enn hun absolutt må - og det sitter veldig langt inne. I tillegg er det kjedelig å stå 100% stille når man blir bedt om det (det er gøy så lenge man ikke blir bedt om det, altså).

I grime/leietau ble området mye mindre og derfor funket det ikke like bra å snike seg unna.

Sol
03-04-2007, 23:45
da ville jeg begynt å jobbe i grime, og etterhvert ville jeg jobbet uten-når dere får øvd litt. Fordelen med å jobbe med hesten helt løs er at den får jobbe med kroppen sin på den måten den syns er mest behagelig mth hode-nakke-rygg-bein osv.. dette er også nyttig læring for deg som skal ri på dyret. du vil jo se hva hesten din trives best med... Kjekt å vite! om hesten senker nakken mer enn du vil når du rir, er dette en gylden anledning til å se det, og så bygge de musklene den trenger for å holde den hodestillingen DU vil at den skal ha feks.. å galoppere en hest løs i rundpaddock gir feks en veldig god pekepinne på hvilken galopp hesten er god på, og hvem den trenger å trene mer på OG hvorfor det er sånn!
Å løslongere krever mer disiplin og respekt fra hesten enn når den 2sitter fast" i en grime og leietau rett og slett! jeg foretrekker å ta jobben med å få hesten til å lystre da, og heller bruke den tida det tar, enn å jukse som jeg kaller det! Da får jeg en hest som er mer lydhør for mitt kroppspråk Og dermed også enklere å longere på line utenfor rundpaddocken!

RenateSJ
03-04-2007, 23:47
Godt sagt Sol:)