PDA

Se full versjon : Kompetanse

Drue
03-04-2007, 00:57
Nå har jeg lest temmelig mange tråder her inne på forsidene og jeg har blitt rett og slett skremt. Av så mange råd som er her inne er det temmelig mange som er helt på jordet for å si det mildt. Folk legger inn spørsmål her fordi de har lite kompetanse på et området og vil ha råd av folk som kan noe om produktet. Og så får de svar som er så feil at stakkars hesten blir underernært.

Er det noen her inne som har noen utdanning eller kurs som ligger til grunn for det dere skriver eller er ting bare plukket litt her og der og satt sammen?

Få høre din bakgrunn for å uttale deg.

Miraz
03-04-2007, 01:05
Hm, kan ikke si meg enig med deg, har egentlig opplevd det motsatt, folk som forer hestene helt feil, får ris/kritikk/hjelp for det her inne..Og om noen skulle si noe helt galt, ville nok ikke andre vært sene med å korrigere..

Hege
03-04-2007, 01:05
Når det gjelder foring snakker jeg kun av erfaring (og et lite kurs fra Felleskjøpet, og bøker da...). Så jeg pleier å anbefale personen å ta kontakt med noen som har god kunnskap om foring i nærmiljøet. Er jo vanskelig (i alle sammenhenger egentlig) å gi så mange konkrete og "rette" råd over nettet, men tips og andres erfaring er jo alltid nyttige å ha med seg:)

Miraz
03-04-2007, 01:12
Eg snakker også kun av erfaring,bøker og fra 2 år på hestelinja, med mye forteori..Men enkelte ting er jo logiske, som hvor viktig det er med mye grovfor, og ikkje for mye og med rett kraftfor..eg prøver bare å komme med tips, det beste er selvsagt hjelp fra foringskyndige og foranalyser..
Men nysgjerrig hvor du har lest noe som er helt på jordet?..

Sofie & Suzett
03-04-2007, 01:16
Jeg svarer ikke på det jeg vet jeg ikke kan.

LisaFi
03-04-2007, 01:22
Tja, har jobbet flere år hos veterinær/ travtrener par som til enhver tid har ansvar for et stort antall hester, vært tilstede på diverse forkurs gjennom travlag, rideklubb, forhandlere etc (MERKELIG hvor forskjellige råd de forskjellige gir, gitt, skulle nesten tro de var ute etter å sELGE noe??) .

Ellers har jeg begynt på et ganske omfattende kurs nå, slett ikke bare om fôring, men noe av det også.

Jeg bor også sammen med en herremann som lever av hest, og som har vært med på flere forsøk på hest og grovfôr ( gresstyper, gjødsling, produksjon, slåttetider, ensileringsmidler etc - Ja, har vært borti fôr som hestene fint klarer seg på uten "Piller fra superprodusenten", gitt. Men Produsenten Selv mener jo ikke det, siden de da ikke for solgt "pillene" sine. Men det er da snakk om analysert fôr, produsert på en spesiell måte.. ) .

Og ellers leser jeg det jeg kommer over, tror jeg..

Men generelt er det håpløst å gi kommentarer over nett i forhold til hvordan folk fôrer hestene sine uansett, så lenge man ikke har

A: en grundig grovfôranalyse
B: en ordentlig oversikt over hvor mye/hardt (puls, minutter etc...)
hesten brukes.

LisaFi
04-04-2007, 20:17
Kunne tenkt meg å hørt Drues kompetanse?

Vilde
04-04-2007, 20:41
Jeg svarer ofte mye av egen erfaring. Har hatt hest selv i mange år, har jobbet med hest, gått på hestelinje på folkehøyskole og lest en del på nettet og bøker om foring. Jeg var jo så dum at jeg tilbød meg å hjelpe folk å sette opp fôrplan ut fra et dataprogram som jeg har gode erfaringer med, men det ble tatt ille opp og jeg skule gjerne spart meg for all den negative oppmerksomheten. Jeg er fullstendig klar over at mange her inne sitter på massiv kompetanse på fôring av hest og det er kjempebra. Jeg lærer stadig vekk noe nytt, men som alt annet innen hestefaget er det delte meninger om en del.

Wilisia
04-04-2007, 20:45
Jeg skriver vel ofte det jeg tror, men legger alltid til at det bare er noe jeg tror. For tross alt, er det feil, så blir jeg jo rettet på.

Anita&Svarten
04-04-2007, 20:45
Nå bruker ikke jeg å svare på foringstråder da. Om jeg svarer er det helst hvis det er sprøsmål om samme for som jeg bruker, og mine erfaringer med det. Ellers blir det utifra forskjellige foringskvelder med fagfolk, veterinærer, og/eller det jeg har lest meg til ( som fagfolk har skrevet).

Harneshaug
04-04-2007, 20:50
Svarer om det dreier seg om Betfiber eller FK sine fortyper, da det er de jeg kan noe om...
Ellers er jeg godt oppdatert på ledd/leddvæske/brusk/stive muskler og slaggstoffer og hva som hjelper mot det.
Ellers holder jeg meg unna.
Synes det er MYE værre svaring på MIX, der slenger de ut den ene bastante meningen etter den andre som er direkte!! feil..

Therese
04-04-2007, 21:12
Det er da ingen som sitter her å påstår at slik og slik skal du fôre din hest.

Og jeg går ut i fra at det ikke er noen som er så "smart" at de følger råd fra en gjeng med hestemennesker på et forum til punkt og prikke?

Jeg deler min erfaring, på lik linje med mange andre her inne. Og jeg gir råd ut fra mine erfaringer, men likevell er jeg ganske klar med dette at det er min mening/erfaring. Og det går jeg ut fra når andre også skriver innlegg. Jeg tar med med råd og erfaringer men det er jo ikke en selvfølge at det passer til min hest.

tebj0
04-04-2007, 22:56
VI er mange brukere her inne etter hvert og alle har forskjellige meninger om foring, og vi har forskjellige hester med ulike behov så dette finnes det jo ingen fasit på. Det som er bra for min hest kan bli helt feil for din hest. Andres råd trenger ikke være helt på tryne selv om det ikke passer din hest. Har ikke vært så aktiv på foringsforumet, men har lest mange gode svar og ikke minst fått en del tips som jeg kan bruke selv. Ikke alt jeg er enig i, men siler ut det som jeg syns er bra. Har ennå til gode å se et svar som jeg mener er helt bak mål... Er det noe spesielt du refererer til?

Anniken B
04-04-2007, 23:08
Jeg er vel kanskje den her med "høyest utdanning" på feltet, da jeg snart har unnagjort to år på universitet i England på feltet. Har igjen et år til enda også. Før det har jeg tatt diverse kurs via FK (som jeg nå har blitt "litt" kritisk til....) og gått på folkehøgskole med hestelinje. I tillegg har jeg alltid vært veldig interessert i ernæring på hest, og har lest så og si alt jeg har kommet over, samt erfaring med egne hester, og andre jeg har vært ansvarlig for foringa på.

~Anniken

MariaR
04-04-2007, 23:09
Jeg svarer veeldig sjelden på tråder her om for, men om jeg svarer så er det somregel noe slikt som at "På Prinsessa så funket *** veldig bra, men på *** funket det ikke så bra.." :)

Drue
04-04-2007, 23:37
Jeg er vel kanskje den her med "høyest utdanning" på feltet, da jeg snart har unnagjort to år på universitet i England på feltet. Har igjen et år til enda også. Før det har jeg tatt diverse kurs via FK (som jeg nå har blitt "litt" kritisk til....) og gått på folkehøgskole med hestelinje. I tillegg har jeg alltid vært veldig interessert i ernæring på hest, og har lest så og si alt jeg har kommet over, samt erfaring med egne hester, og andre jeg har vært ansvarlig for foringa på.

~Anniken

Så spennende da. Hvordan utdanning er det du tar der borte?

Anniken B
05-04-2007, 16:33
Går noe som heter "Equine Science", det kan vel oversettes med hestevitenskap på norsk. Det er ingen andre i Norge som har tilsvarende utdannelse pr i dag, og når jeg er ferdig kan jeg bl.a. ta jobb som ernæringsfysiolog for hest, labtekniker for enten dyrlege eller fôrselskap, jobbe innen avl og oppdrett osv. Har fag som avansert ernæring, anatomi og fysiologi (både generell og retta mot reproduksjon, altså avl, så jeg vet mye om.. ehm.. hormoner, livmor og baller og sånn.. :D), treningslære, sykdomslære og liknende.

Utrolig spennende, og jeg gleder meg til å begynne og jobbe. Har mest lyst til å jobbe heltid som ernæringsfysiolog, behovet er der, jeg må bare få folk til å innse at det er det. ;)

~Anniken

Kjarkur & Sæli
05-04-2007, 17:04
Går noe som heter "Equine Science", det kan vel oversettes med hestevitenskap på norsk. Det er ingen andre i Norge som har tilsvarende utdannelse pr i dag, og når jeg er ferdig kan jeg bl.a. ta jobb som ernæringsfysiolog for hest, labtekniker for enten dyrlege eller fôrselskap, jobbe innen avl og oppdrett osv. Har fag som avansert ernæring, anatomi og fysiologi (både generell og retta mot reproduksjon, altså avl, så jeg vet mye om.. ehm.. hormoner, livmor og baller og sånn.. :D), treningslære, sykdomslære og liknende.

Utrolig spennende, og jeg gleder meg til å begynne og jobbe. Har mest lyst til å jobbe heltid som ernæringsfysiolog, behovet er der, jeg må bare få folk til å innse at det er det. ;)

~Anniken

skulle ikke tro det skal være så vanskelig å få jobb, er jo endel som driver med tja "toppidrett" på hesten og som sikkert mer enn gjerne vil knytte til seg en "ekspert"! Høres i allefall ut som en super spenennde jobb! Er det lov å sende deg en PM ang noe for??

Anniken B
05-04-2007, 17:13
Bare å sende PM ja, har fått et par allerede, og jeg svarer så fort jeg får tid (dersom jeg vet det da, jeg er jo ikke allvitende heller, hehe ;)).

Jeg krysser fingrene for at jeg får jobb, det er mange som sier behovet er der, men jeg er bare så usikker selv.. :rolleyes: Planen nå er å jobbe som lærer i hestefag, for å prøve å påvirke retningen av utdanninga av hestefaglærte i dag. Problemet der er (slik jeg ser det) at de skal kunne litt om "alt", man får ingen eksperter på denne måten, og når de så skal ut som lærlinger så får de bare møkke bokser. (for å sette det på spissen)
Jeg tror (jada, her kommer leksa :D): Norge trenger flere eksperter på smalere felt om vi skal komme noe videre. Ingen kan være verdensmester på alle felt, men man kan bli jævlig god på én ting dersom man fokuserer på det. Det er først da man kan gjøre en virkelig forskjell!

Jeg skulle pinadø vært politiker! :D

~Anniken

Kjarkur & Sæli
05-04-2007, 17:27
Bare å sende PM ja, har fått et par allerede, og jeg svarer så fort jeg får tid (dersom jeg vet det da, jeg er jo ikke allvitende heller, hehe ;)).

Jeg krysser fingrene for at jeg får jobb, det er mange som sier behovet er der, men jeg er bare så usikker selv.. :rolleyes: Planen nå er å jobbe som lærer i hestefag, for å prøve å påvirke retningen av utdanninga av hestefaglærte i dag. Problemet der er (slik jeg ser det) at de skal kunne litt om "alt", man får ingen eksperter på denne måten, og når de så skal ut som lærlinger så får de bare møkke bokser. (for å sette det på spissen)
Jeg tror (jada, her kommer leksa :D): Norge trenger flere eksperter på smalere felt om vi skal komme noe videre. Ingen kan være verdensmester på alle felt, men man kan bli jævlig god på én ting dersom man fokuserer på det. Det er først da man kan gjøre en virkelig forskjell!

~Anniken

TAkk! da sender jeg en meld straks :)

DU virker da oppegående, og det hjelper som regel det ;P

Kurre
05-04-2007, 17:43

~Anniken

Da hadde jeg stemt Anniken!

Sol
05-04-2007, 19:14
Kunne godt tenke meg å vite hva slags kompetanse du har Drue, som kan uttale deg om at svar her inne er så feil. Sjøl er jeg helt grønn og svarer aldri på sånne tråder, annet enn mitt flaggskip anti-surfor da!:) Om du kan mye om dette, skal navnet ditt skrives bak mitt øre sammen med anniken sitt, sånn at jeg kan drive for-spørsmåls-terror!!

insolita
05-04-2007, 19:47
Jeg kan ikke helt se at flertallet av rådene som blir gitt vil gi underernærte hester? Hobbyhestene i Norge er generelt feite.

Min bakgrunn er 15 år som hesteinteressert, og ganske mange år som hesteeier av diverse hester (både med og uten fôrintoleranse). Min interesse for fôring har utviklet seg gjennom de siste 7 år, og jeg har lest meg opp på den kompetansen jeg har med litt andre bøker enn de som kommer fra Pennyklubben. Jeg har vært på et kort kurs med Nanna Luthersson, men det var ikke noe ny informasjon der, og jeg har allerede mast på et oppfølgningskurs ;)

Jeg har regnet fôrplaner på egne og bekjentes hester i lang tid, og har således erfart at bokkunnskap er fint, men praksis er vel så viktig. Fôring er en kunst også. Det læres ikke av en bok fra pennyklubben, og dessverre har jeg fortsatt ikke sett at det har blitt lært på hestelinjene heller. Dette skyldes alvorlig dårlige lærere, og ikke minst manglende læremidler på norsk. Håper Anniken fikser begge deler etterhvert ;).

Jeg legger også merke til at det legges ut mye rare råd her, og prøver å motsi de rareste, men det blir lett hårsåre folk av slikt, så jeg prøver nå å si minst mulig i slike tråder nå. For å være riktig ærlig så synes jeg faktisk fôring er en av de få tingene som faktisk ikke har totalt sprikende meninger (nå snakker jeg om de som faktisk er utdannet eller belest i emnet). Jo mer folk kan, jo enigere synes de nesten å være.

Jeg også lurer på hvilken bakgrunn trådstarter har...

Anita&Svarten
05-04-2007, 19:51
og dessverre har jeg fortsatt ikke sett at det har blitt lært på hestelinjene heller.

Noe jeg og savner. Jeg gikk hestelinje, og det "eneste" vi lærte om foring var å regne ut forenhet. Det var så klart litt om hvor ofte man burde fore og sånt, men ellers ikke noe videre..

Drue
05-04-2007, 21:36

~Anniken

Så utrolig spennende. Veldig enig med deg. Vet om en som har livnært seg på å reise rundt å holde kurs og sette opp forplaner. Han har master fra NLH om foring på hest. En veldig god venn av meg som jeg diskuterer foring med hver gang jeg lurer på noe siden jeg følger i hans fotspor når det gjelder utdanning. Han har nå begynt på en doktorgrad innen foring. Veldig spennende. Da skal jeg sannelig begynne å sende deg noen PM ang ting oxo for å høre hvilket synd de har på dette i England. Sikkert ikke likt fra land til land.
Min kompetanse er hesteeier i 12 år. LEst masse litteratur ( da mer avansert enn pennybøker) Vært på det jeg har funnet av foredrag rund om kring og tatt noen kurs ang foring på umb. Dessuten har jeg flere bekentskaper som har mere tudanning enn meg som jeg diskuterer ting med. Deriblant flere ting som har kommet opp her inne. Og sikkert noen ting jeg har glemt å nevne.

Frida&Jameel
05-04-2007, 21:43
Så utrolig spennende. Veldig enig med deg. Vet om en som har livnært seg på å reise rundt å holde kurs og sette opp forplaner. Han har master fra NLH om foring på hest.

Er det Jon Anders Næsset? Han er ihvertfall kjempeflink :D Har brukt han, og han er veldig flink til å følge opp :)

Seniora
05-04-2007, 21:44
Kunne godt tenke meg å vite hva slags kompetanse du har Drue, som kan uttale deg om at svar her inne er så feil. Sjøl er jeg helt grønn og svarer aldri på sånne tråder, annet enn mitt flaggskip anti-surfor da!:) Om du kan mye om dette, skal navnet ditt skrives bak mitt øre sammen med anniken sitt, sånn at jeg kan drive for-spørsmåls-terror!!

Man må inneha intet mindre enn aldeles spesiell kompetanse for å kunne uttale seg sånn samt ikke minst såpass bastant.

For på hvilket grunnlag skulle man ellers kunne komme med denslags påstander...?

"Fôr-spørsmåls-terror" :lol:

LisaFi
06-04-2007, 10:46
*humre*

Jeg har mindre sansen for denne ekspertisen, jeg da. Om han bare hadde kunnet IKKE- vært ansatt hos en förprodusent, såh... Olemannen hjemme hos meg GIKK fra et slikt foredrag på Biri en gang, for han gadd ikke høre mer gnål om det O-så-fantastiske fôret fra En Spesiell Produsent.

Det verste er at andre felles bekjentskaper innen samme bedrift INNRØMTE faktisk - off the record så klart- at de VISSTE at en god del av det de solgte ikke var helt sunt for hest - men det var liksom så greit å selge til hestefolk, for de "gik jo på ALT"...

Frida&Jameel
06-04-2007, 10:57
*humre*

Jeg har mindre sansen for Næsset jeg da. Om han bare hadde kunnet IKKE- vært ansatt hos en förprodusent, såh... Olemannen hjemme hos meg GIKK fra et slikt foredrag på Biri en gang, for han gadd ikke høre mer gnål om det O-så-fantastiske fôret fra FK.

Det verste er at andre felles bekjentskaper innen samme bedrift INNRØMTE faktisk - off the record så klart- at de VISSTE at en god del av det de solgte ikke var helt sunt for hest - men det var liksom så greit å selge til hestefolk, for de "gik jo på ALT"...

Jeg har ikke vært på foredrag med han, men bare fått han til å lage en fôrplan til Jameel, og han lagde den etter hvilket fôr vi hadde tilgjengelig til hestene på stallen, altså ingen påvirkning på noen som helst måte til å hoppe over til andre fôrtyper. Fikk ihvertfall et veldig godt inntrykk av han, og alt var veldig gjennomført. Fikk en perm med beskrivelse av hesten, hva slags hol den var i, mengde trening og hva som var målet med fôrplanen (oppfeting, slaniking, osv). Så hadde en laget oversikt over hvilke næringsstoffer hestene fikk i seg, og hvor mye prosentvis det daglige behovet ble dekt. Man fikk muligheten til å lære en del om sin hesten og fôring om man ville lese gjennom alle tabellene. Noe annet jeg likte også, er at jeg nå kan sende han en mail, forklare trening/fôr tilbud, og han lager en ny fôrplan og/eller svarer på spørsmål i ettertid. Kjempebra oppfølging! ;)

Jeg har jobbet på Norgesfôr, og vet selv at FK fôret ikke er av det beste. Er iutrolig synd hvis han er kjøpt og betalt, for han er utrolig flink. Åå, jeg liker ikke FK! Har vært på foredrag med de om hundefôret, Labb, som er helt elendig etter min mening, og jeg ble skikkelig provosert, hehe ;)

insolita
06-04-2007, 12:37
*humre*

Jeg har mindre sansen for Næsset jeg da. Om han bare hadde kunnet IKKE- vært ansatt hos en förprodusent, såh... Olemannen hjemme hos meg GIKK fra et slikt foredrag på Biri en gang, for han gadd ikke høre mer gnål om det O-så-fantastiske fôret fra FK.

Nå har jeg snakket med Jon Anders på msn i flere år, og ALDRI fått trøkt noe FK opp i trynet. Jeg forstår ikke riktig hva du skriver, men mener du at Jon Anders er tilknyttet FK? I så tilfelle så tar du fullstendig feil. Jon Anders har bevisst unngått et samarbeid med fôrprodusenter.

Nøyaktig HVA innrømte dette felles bekjentskapet at ikke var bra for hest da? Jeg har absolutt ikke vært noen FK fan, og er det heller ikke, men jeg blir litt provosert av at det stadig slenges ut direkte usannheter og halvsannheter. F.eks er det noen som fortsatt går rundt å påstår at FK bruker noe alvorlig skumle saker som bindemiddel for å lage pellets.

Jeg har jobbet på Norgesfôr, og vet selv at FK fôret ikke er av det beste.
Og Norgesfôr er? Hva er forskjellen? FK satser nå hardt på hest, og har bl.a tatt i bruk ekstrudering.

Sofie & Suzett
06-04-2007, 12:45
Nå er jeg nyskjerrig på hva som er så galt med FK-hestefor?

Harneshaug
06-04-2007, 14:46
Ja det lurer jeg også veldig på?
Har ikke noen problemer med mine 4 som jeg kun forer med FK for...
De er veldig forskjellige hester alle 4, de får alle forskjellige sorter og det fungerer i alle fall fint på de.

ZK
06-04-2007, 15:33
Foret på fk sitt for før, men hesten reagerte litt på det...Og syns hesten fungerer bedre på et annet..
Noen hester reagerer på bindingsmidlet i forene fra fk...
Men hvis folk trives med fk så er vel det greit, hver sin smak hva man velger å fore med..

Hanna
06-04-2007, 15:58
Hva er egentlig FK sitt fôr? Heter det bare "FK-fôret" liksom, eller er det et merke som kommer derfra? *uopplyst* :roll:

Anita&Svarten
06-04-2007, 16:01
Er det ikke det som er champion foret? Vet om folk som forer på det for og er fornøyd.. Er andre grunner til at jeg ikke bruker det..

ZK
06-04-2007, 16:22
fk står jo for felleskjøpet, altså champion produkter:)

insolita
06-04-2007, 18:50
FK har produktene som heter Champion ja, deriblant Energi, Oppdrett, Gull, Ekstrem, Komplett osv.

Noen hester reagerer på bindingsmidlet i forene fra fk...
Kan du vennligst bevise at FK bruker et bindemiddel i fôret sitt???? Jeg VET fra høyeste hold i Felleskjøpet, at det IKKE benyttes bindemiddel eller lim som andre kaller det i pellets. Begynner å bli smålei slike uttalelser som ikke har rot i virkeligheten. At hester reagerer på FK sitt fôr er en ting, jeg har selv hatt en hest som gjorde dette, men hun var intolerant mot en bestanddel i fôret, som forøvrig er et utmerket fôrmiddel. Jeg kan liksom ikke kritisere FK for å ha fôr som inneholder dette, når det er min hest som det faktisk var noe uvanlig med.

Igjen, jeg er ikke FK sin største fan, men ærlig talt. Skal dere kritisere de, så får det faktisk være med noe de kan kritiseres for, ikke rent oppspinn.

Hanna
06-04-2007, 19:07
ja, ok, fordi da er det dét Lukas får. (champion energi)

Bare lurer, men insolita, hvordan oppdaget du at hesten din var intolerant? altså hvilke symptomer hadde hun?

lillekira
06-04-2007, 19:09
Vi har hatt hest her hjemme siden 1985. (altså 22 år)Og vi har alltid foret med for fra FK. Forskjellige typer,til forskjellige hester riktignok.
Har aldri hatt noe problem med det.Alle hestene har vært i godt hold,hatt fin pels og klart seg bra på FK-foret.
Så jeg kommer iallefall til å fortsette med det til mine hester.

Men hvorfor er det dårligere enn annet for da? Trodde det inneholdt stort sett det samme jeg,bare at det var forskjellige produsenter?

insolita
06-04-2007, 23:09
Bare lurer, men insolita, hvordan oppdaget du at hesten din var intolerant? altså hvilke symptomer hadde hun?
Hesten fikk utslett over hele kroppen, små kuler/knopper. Ved å fjerne ferdigkraft gikk de vekk på null komma niks. Dette er mange år siden, og det var litt lite hjelp å få, så jeg begynte med eliminasjon. Jeg kjøpte "bestanddelene" i ferdigkraft og begynte så smått en etter en for å se om jeg fikk noen reaksjon på denne måten. Havre, bygg, kli, etc etc. Utslaget kom på soyamel for denne hesten, og på 0,5 dl så hesten like dann ut i løpet av et døgn. Intolerant er kanskje feil ord når man får en så stor reaksjon. Jeg prøvde i hvertfall å kutte ut, de forsvant, prøvde på igjen med 1 ss soyamel, ingen synlig reaksjon. Økte gradvis og forsiktig, men kulene kom tilbake.

Men hvorfor er det dårligere enn annet for da? Trodde det inneholdt stort sett det samme jeg,bare at det var forskjellige produsenter?
Innholdet, komposisjonen og også fremstillingsmåte kan være ganske forskjellig, men de er likevel mange likheter. Men jeg og lurer veldig på hva dere mener er dårligere med FK sett i forhold til NF...

Harneshaug
06-04-2007, 23:15
Nei det var det da....
Var vel kanskje i den gaten Drue siktet til da hun startet tråden? Folk slenger ut ubegrunnede påstander og så er det ikke svar å få.
Dette gjelder selfølgelig uansett merke. Synes det er så dumt å svartmale et merke slik uten å begrunne hvorfor? Om dere ikke vet eller bare har hørt, går det ann å si det, slik at vi skjønner det er ubegrunnet....

Drue
07-04-2007, 00:29
Takk Harneshaug. Endelig en som har tatt hintet med denne tråden.

Harneshaug
07-04-2007, 00:37
Jeg skjønte det helt fra begynnelsen jeg (-: Men har ikke fått med meg så mye slikt her inne, på MIX derimot....hjelp!

Drue
07-04-2007, 00:39
Virker ikke som alle er like raske i avtrekkeren som deg :D

Drue
07-04-2007, 00:45
Er noen her som sier at de lurer på hvor man finner dette jeg sikter til om råd som er helt på bærtur. Jeg vil ikke henge ut noen direkte så da vil jeg heller be dere om å lese litt rundt om kring så burde dere skjønne noe av det.

Vil bare at folk skal begrunne litt bedre enn de gjør mange ganger, og at de som tar i mot råd er kritiske til rådene. Bra med flere synspunkter og nå kan man finne ut om personen har noen form for utdanning oxo eller om det bare er snakk om erfaring( som i mange tilfeller, men ikke alle, oxo er bra)

LisaFi
07-04-2007, 01:44
Vel. Blant annet anbefalte unge herr Foringsekspert alltid å bruke "ferdigblandinger" for hest, da man sjelden ellers ville få en balansert fôring- og da ble en spesiell produsent sine fôrtyper alltid nevnt FØRST.. Dessuten stiller jeg meg tvilende til at disse fôrslagene -alltid- passer til hesten og omgivelsene på den måten som det mellom linjene sies på endel av disse foredragene. Det kan godt hende de -ofte- eller -oftest- passer, men ikke -alltid-... ?

Jeg betviler ikke utdanningen eller kompetansen til vedkommende, men det Irriterer meg at man for enhver pris skal anbefale disse (lettvinte..) ferdigblandingene, da spesielt for bare noen få år siden, hvor pelletert fôr var det eneste som var å få av ferdigblandet.
Nå som det finnes flere valgmuligheter på markedet - blant annet diverse musli, gull etc, er det faktisk blitt ganske mye bedre i forhold til valgmulighetene.

Problemet med det pelleterte fôret er ikke "bindemiddelet", men det som blir tilsatt for at holdbarhetsdatoen skal bli mye lengre. knuste kornsorter som blandes i en pelletsblanding som nevnt over, legger fettandelen i kornet mer "åpnet" til for harskning, i tillegg tilsettes ofte noe fett som er tenkt å få hestene blanke i pels etc. Problemet med dette fettet er som sagt at det harskner, og for å bøte på denne harskninga, tilsetter man antioksidanter, som gjør at holdbarheten blir lengre.

Det neste problemet er at de Billigste antioksidantene som man får tak i- og som man da gjerne bruker i produksjon av dyrefôr - er syntetisk fremstilte. Disse stoffene tåler hesten veldig dårlig, de virker rett og slett toksisk (giftig) på hestens lever. Derfor oppstår ofte allergiske reaksjoner (hypersensitivitet type IV) som flere her inne har nevnt,-i form av kuler i skinnet, såre koder etc etc..De samme stoffene brukes også i produkjson av fôr til ku, men her får vi ikke samme problemene fordi kyr har en helt annen fordøyelse og utskilling av slike ting.

Fôrprodusentenes eksperter ER klar over dette, men later som ingenting. Fordi om de skulle korte ned på holdbarhetstid vil de måtte gamble med produksjon i forhold til å alltid HA på lager når folk kjøper, eller måtte KASTE fôr som blir til overs. Med muligheten for å lagre over lengre tid minsker de altså denne riskikoen for økonomisk tap. En annen ting er at "ekte vare" (antioksidanter) er dyrere, og fôret deres ville måtte konkurrere med andre produsenters fôr på et annet prisnivå, og med et annet kvalitetsnivå- ? Hva vil DA skje med omsetningen? Økonomisk risiko...

Siden jeg vet av vedkommende som sa seg enig i dette, som altså er "innenfor" i bedriften det er snakk om, vil jeg -ikke- nevne navn her, da jeg ikke ønsker å bidra til at vedkommende mister jobben sin.
Så får dere nå egentlig gjøre AKKURAT som dere vil med om dere tror meg eller ikke, det betyr ikke Så mye for meg , jeg unngår uansett disse produktene. I tillegg: hva slags interesser skulle jeg personlig ha av å sverte et fôrslag her? Min eneste bønn er at dere vurderer sterkt Hvor viktig det er for dere med fôr i pelletsform.

Fôrproduksjon er big business, og større blir den ettersom hestepopulasjonen i Norge stadig øker, spesielt på ridehestsiden.

Til slutt vil jeg bare si at jeg for all del ikke er imot at folk har, og skaffer seg kompetanse på fôring, det jeg -puh- gjennom innleggene mine gjerne vil fram til, er at jeg GJERNE ville sett at flere skaffer seg analyser på Grovfôret sitt, vurderer innhold opp mot hestens Faktiske Behov - ikke nabohestens behov, eller naboeierens diverse meninger om this, that and the other thing.
Og helst ikke gjør det for "lettvint" i forhold til at den trenger SIKKERT det og SIKKERT det og SIKKERT IKKE det etc. Det er slett ikke sikkert at det er akkurat sånn for DIN hest!?

Dvs undersøke- finne informasjon -gjennomføre. According to sine EGNE forhold.

LisaFi
07-04-2007, 01:56
.., Oxo er jeg forøvrig på pååååskeferie, og har ikke tilgang på Pc hele tida... :D:D:D

Harneshaug
07-04-2007, 02:21
Takk for langt hi hi og utfyllende svar (-:
Jeg er helt enig med deg angående bindemiddel i pelletrert for men hva bruker andre som bindemiddel? feks Spillers, Eggersmann, osv?
Er det kun FK som bruker syntetisk binding?
Når det gjelder at foret går ut på dato har jeg opplevd dette selv en gang jeg skulle slå 2 fluer i en smekk og kjøpte havre tilsatt olkje, DET kunne jeg spart meg, kasta den sekken ja...
Jeg føler jeg ikke har nok kunnskap til å fore rent, atså finne ut hvor mye og hvilken sort hver enkelt hest skal ha.
Spesielt når det kommer til hest med div. problem.
Nå forer jeg veldig lite kraft i forhold til mange andre, kjører på med betfiber olje og multitilskudd. De store får 1-1,5l av sine respektive sorter og det er jo hester på 600kg.
De små får 0,5l og 0,8, varierende litt også på bruk.
Jeg forer på 2 slått, har analyse, pga at jeg vil fore større mengde grovfor spredt utover døgnet i stedenfor mye energi og liten mengde....

Det er uansett utrolig spennende og interessant med foring!
Nå har jeg bare positive erfaringer med FK sitt for, men det er jo etter prøving og feiling på egenhånd, det går jo ikke å spørre de i butikken i Ålesund i alle fall, de er HELT ute kunnskap...
Men One feks. hadde masse kuler og var stiv som en stokk i krysset. Om det er mye utegang kombinert med foret vet jeg ikke, men kulene er i alle fall borte etter jeg kuttet på stivelse og protein og hun beveger seg mye finere.

LisaFi
07-04-2007, 02:33
Det er altså Ikke bindemiddelet, men tilsetningen for anti-harskning hestene reagerer på. Bindemiddelet er såvidt jeg vet bare vanndamp som tilsettes "massen" før den går i "pelleteringsmaskina" eller hva det nå heter for noe.

Det du egentlig -selv- enklest sjekker dette på, er om det er TILSATT fett i fôrblandingen, og så ser du på holdbarhetsdatoen, om den er "mistenkelig lang" eller ei.

Ser det for godt ut til å være sant, er det ofte det også.

Finner du fôr uten tilsatt fett, og hvor kornet ikke er knust, holder fôret seg mye lenger, og det skulle ikke være nødvendig å tilsette sånt.

Det verste er at det er logisk, ikke sant? Om man har prøvd fôr som harskner, prøvd fôrkuler av pelletsen... Ja, så ser man egentlig sammenhengen ganske greit, eller?

Forøvrig Veldig enig med deg angående heller større volum inn i hesten, enn for kraftig grovfôr.

Harneshaug
07-04-2007, 02:38
Men hva bruker andre forprodusenter for å holde foret bra da? eller har de mye kortere holdbarhet på foret sitt?
Er det disse "fake" antioksidantene som er syntetiske hos feks FK og ikke hos andre forprodusenter? Er det det som gjør foret billigre, at det er tilsatt billigre "antiharskningsmiddel" oæææ... for et språk her :D
Må bare spørre og grave litt så jeg er sikker på at jeg forstår det rett...

LisaFi
07-04-2007, 02:53
Jepp. Det er antiharskningsmiddel som ikke er sunt. Det meste av slike stoffer som er aktuellt å bruke i dyrefôr- med mindre det skal koste en Formue pr kg, er syntetisk.

Nå vet jeg ikke hva salgs fôr du sikter til, og hvilken form dette fôret kommer i. Men er det pellets, og holdbarhetstida er lang... mjaaa.. -skeptisk-

ER det pellets med høyt fettinhold, BØR holdbarhetstida være kort, ja. For de skriver av en eller annen grunn ikke utapå ( type røykpakker..) "inneholder syntetiske antiharskningsmiddel". Er det lavt fettinhold (ikke tilsatt) så trenger det ikke være så farlig med lengre holdbarhetstid..

Så- enten muslivarianter, tilsette ekstra fett sjøl- ved behov- eller pelleterte varianter med kortere holdbarhetstid.

Det som er litt provoserende med dette er at produsentene sitter inne med, eller i det minste burde de gjort det- opplysningene. Da burde ting vært mer opp og fram i lyset spør du meg. For dem som synes det fungerer greit som det gjør med dagens for- kan kjøpe det "billige" usunne, de som ikke synes det er greit, bør få muligheten til å velge andre alternativer.
Og det bør altså være åpenhet rundt det, slik at folk i det minste vet hva de velger i. Kunne jo dratt dette litt videre og trekt paralleller til dagligvarehandelen for oss mennesker - hvorfor ER det egentlig sånn at den sunne maten koster mer enn den usunne...

For meg blir det altså en smule prinsippielt i denne saken, og jeg mener altså ikke nødvendigvis at ALT fôr fra bestemte produsenter- er dårlig, men når de (som jeg mener å ha klare indisier på) holder igjen informasjon som burde vært hesteeiere i hende, og anbefaler å bruke noe som ikke burde vært anbefalt, da mister jeg altså lysten på å handle med dem.
(" Hva lurer de meg på neste gang?").

LisaFi
07-04-2007, 05:33
Et eksempel på en slik antioksidant som tilsettes i slikt kraftfôr for bedre holdbarhet, er kunstig framstilt E-vitamin av typen alfatocoferol (acetat).

På denne siden www.e-nummer.no/nummer-100-1520.htm#E-296%20-%20E-333c kan dere få en kjapp oversikt over hva slags stoff dette er. Et E-stoff kort fortalt. Et godt poeng på denne siden er:

" VIKTIG : På grunn av den store media oppmerksomhet som E-nummer har fått, er det et stort antall næringsmiddel produsenter som i all hovedsak merker alle sine produkter med tilsetningsstoffets navn i stedet for å oppgi stoffets E-nummer. Dette gjøres helt bevisst, og er en nøye planlagt strategi for at ikke forbrukerne skal se hvor mange E`er deres produkter inneholder, og derved velge bort deres produkter til fordel for konkurrentenes produkter"

Det stykket som er sitert ovenfor er skrevet om næringsmidler for mennesker, men hvorfor skal vi egentlig tro at det foregår noe annerledes for dyrefôr?

Denne formen for E-vitamin er ikke spesielt farlig for mennesker, men hester har en annen måte å behandle slike ting på i kroppen, og reagerer derfor oftere på det enn oss. Usunt, med andre ord. E-vitamin er med andre ord vel og bra, men hestene bør ikke få den syntetiske typen.

Hvis dere er RIKTIG nyskjerrige finnes det jo hjemmesider hos fôrprodusentene også, hvor det går an å finne eksempler på pakningsvedlegg til de forskjellige fôrtypene. Det har jeg gjort, og der fant jeg en bekreftelse på tilsetning av syntetiske stoffer.

lillekira
07-04-2007, 11:27
Hjelpes,nå blir jeg lettere frustrert her jeg da::/:

Jeg har alltid foret med FK sitt for,men nå blir jeg jo litt i tvil om hva som er bra og ikke? Hestene har alltid spist det,og ser greie ut i pels,avføring og godt hold. De virker friske og opplagte,og spiser kraft med den største iver.
Nå har jeg lite peiling på foring,og har trodd at foret jeg bruker er like bra som noe annet liksom.
Er det ikke det? Bør jeg bytte formerke da eller? Hva bør man i såfall fore med,og hvorfor?

LisaFi
07-04-2007, 12:01
Rent fôr som ikke er tilsatt noe er jo "det det er", dvs what u see is what u get.

Angående ferdigblandede forblandinger, ville jeg ha unngått dem med mistenkelig lang holdbarhetstid.

Muslivarianter, rent fôr og förvarianter som presenteres som "ferskvare" trenger du ikke være bekymret for såvidt jeg vet. Det finnes jo et utall forskjellige produkter på markedet etterhvert med forskjellige innhold, og det er sikker fint mulig å finne noe som passer til ethvert bruk.

Fungerer det, og hesten ikke blir syk av det, så haster det vel ikke å gjøre noe med det. Men det belaster leveren, og over tid tror jeg ikke det er sunt å innta slike syntetiske stoffer på daglig basis.