PDA

Se full versjon : Salt

Drue
03-04-2007, 01:16
Gir dere hestene salt i foret? Saltstein? Eller ikke salt? Gi gjerne en begrunnelse av ditt syn på salt i foret. Driver med en undersøkelse om dette og hadde vært spennende å høre hva folk gir.

Hege
03-04-2007, 01:23
Jeg gir salt i foret fordi jeg har erfart at saltstein forsvinner på no time! Jeg vil "tvinge" hesten til å drikke ekstra ved feks varme dager og harde anstrengelser. Gir bare havsalt, men nå har jeg hørt at det ikke er bra å gi. Noen som vet mer om dette?

Monica S
03-04-2007, 01:23
Gir salt i foret.
Gav saltstein før, men han slukte den på få dager, så begynte med å gi i foret.

Silje og Tindra
03-04-2007, 01:28
Gir salt. Er til tider saltstein ute på utegangen, men den deler 20+ hester på, så da supplerer jeg heller med litt salt selv (har heller aldri sett Frøya bortpå den). Gir salt for å regulere selv, samt sørge for nok vanninntak.

Sol
03-04-2007, 01:31
Gir saltstein, men har hørt noen rykter om at dette egentlig ikke er nok??? Noen som veit hvor mye salt hester egentlig skal ha??

Drue
03-04-2007, 01:35
Ja det vet jeg. Men det regnes utfra hva slags for hesten får, hvor hardt den trenes og årstid. Tommel finger regel. Gi en liten neve. Det er bedre enn ikke noe. Hester i trening klarer ikke å få i seg nok salt ved bare bruk av saltstein. Men det er temmelig mange som bare lar de få staltstein eller ikke salt i det hele tatt. Lurer på hvordan det står til her.

Tone Kristin
03-04-2007, 01:36
Gir salt i fôret, for å ha litt mer kontroll over saltinntaket.

Drue
03-04-2007, 01:39
Gir salt i fôret, for å ha litt mer kontroll over saltinntaket.

Hvor mye?

LivK
03-04-2007, 01:41
Jeg gir saltstein. Første dagene var han helt "crazy 'bout it", men nå ser det ut som om han bare vil ha saltstenen til hesten ved siden av (Når jeg feks møkker og setter han i den boksen).

Tone Kristin
03-04-2007, 01:47
Øøøhm, 3 ss tror jeg. Eller en halv multitilskuddmålekopp. Eller en måleskje. Har brukt litt forskjellig. Øker også om hun blir trent hardt.

Sofie & Suzett
03-04-2007, 01:47
Jeg gir havsalt i foret.

På varme dager med hard trening ca 50-60 gram.

Mindre ellers.

RenateSJ
03-04-2007, 02:19
Vi gir ikke noe ekstra utenom saltstein. Nå er de ikke i så mye aktivitet for tida heller da...
De er helt utrolige på å spise saltstein.. Iallefall Stjerna.

Opal
03-04-2007, 13:56
Hester regulerer ikke saltopptaket selv - tiltross for at det nok er mange som mener dette. Dette er det forsket på Bl.a ved Landbruksskolen på Ås.

Til vanlige "hobby" hester er ca 30-50 gram om dagen tilstrekkelig (avhengig av type hest, størrelse, hva den får dekket inn via "vanlig" fôr osv) mens hester i hard trening (hest snakker vi toppytende løpshester) har i den varme årstiden behov for 60-70 gram salt om dagen.

Vei saltet for å finne ut hvor mye du faktisk gir. 1 ss veier ikke mange grammene. 50 gram salt er egentlig ganske mye når man ser det på vekta.

Ellers kan man jo kontrollveie saltsteinen og se om de "obligatorsike" garmmene forsvinner i løpet av tilmålt tid. Som regel gjør de ikke det.... (eller så forsvinner alt i løpet av kort tid). Salt lagres ikke i kroppen så om hesten din har slukt en saltstein på "No time" løper den ikke rundt med sjulte saltreserver. Det som er for myte skilles ut fra hestekroppen igjen.

Drue
03-04-2007, 14:06
Hester regulerer ikke saltopptaket selv - tiltross for at det nok er mange som mener dette. Dette er det forsket på Bl.a ved Landbruksskolen på Ås.

Til vanlige "hobby" hester er ca 30-50 gram om dagen tilstrekkelig (avhengig av type hest, størrelse, hva den får dekket inn via "vanlig" fôr osv) mens hester i hard trening (hest snakker vi toppytende løpshester) har i den varme årstiden behov for 60-70 gram salt om dagen.

Vei saltet for å finne ut hvor mye du faktisk gir. 1 ss veier ikke mange grammene. 50 gram salt er egentlig ganske mye når man ser det på vekta.

Ellers kan man jo kontrollveie saltsteinen og se om de "obligatorsike" garmmene forsvinner i løpet av tilmålt tid. Som regel gjør de ikke det.... (eller så forsvinner alt i løpet av kort tid). Salt lagres ikke i kroppen så om hesten din har slukt en saltstein på "No time" løper den ikke rundt med sjulte saltreserver. Det som er for myte skilles ut fra hestekroppen igjen.

Hvor har du lest at hesten skal ha så mye salt?

Therese
03-04-2007, 15:51
Gir hestene salt i kraftfôret hver dag.

Furia
03-04-2007, 16:05
gir salt ca 20-30 g (islandshest) pluss at de har saltstein i boksen

Opal
03-04-2007, 16:20
Hvor har du lest at hesten skal ha så mye salt?

På fôringskurs med førsteamanuensis ved Institutt for husdyr og ernæring ved Norges landbrukshøgskole i Ås; Dag Austebø.

Øvrevoll 10 mai 2005 forøvrig.

For øvre del av skalen var det altså snakk om toppytende galopphester i sesong. De færreste av oss har hester med et slikt aktivitetsnivå.

Liv&Lilja
03-04-2007, 16:59
Lilja får en liten neve havsalt ca annenhver dag...De (12 hester) har også saltstein ute i havninga.

Astrid
03-04-2007, 17:12
Hesten min fikk i foret når jeg kjøpte han, men har bare ikke blitt til at jeg har fortsatt med det.. Han har alltid saltstein i boksa :) Det varierer veldig med hvor fort den forsvinner!
Enkelte hester rører ikke saltsteinen, og gjør det heller ikke før det er livsnødvendig..

Frekja
03-04-2007, 17:15
Har saltstein og prøver også å gi salt i foret... men det sorterer han ut og lar ligge igjen i krybba..Så jeg tenker at da trenger han kanskje ikke så mye mer?? lurer det i han innimellom og ved å ha vann i kraftforet...
Syns egentlig ikke han drikker noe særlig mer av å gi mer salt.

Annette
03-04-2007, 18:12
Gir ikke salt, vi har fått beskjed fra FK om at det er nok salt o foret, og det holder.. har ikke saltstein heller, for han hiver den bare ut av den boksen og bruker den til do for å si det sånn.

Astrid
03-04-2007, 18:37
Gir ikke salt, vi har fått beskjed fra FK om at det er nok salt o foret, og det holder.. har ikke saltstein heller, for han hiver den bare ut av den boksen og bruker den til do for å si det sånn.

Lars Kjærstad (skrives det sann) i FK sa når han holdt et kurs om foring for klubben vår at man burde gi salt i vannet/foret for at hesten skulle få i seg nok...

Frekja
03-04-2007, 18:42
Som alt annet i hesteverdenen kommer det vel an på hvem man spør... må bare føle seg litt frem og finne ut hva som fungerer for hesten.. det er sikkert stor forskjell på saltbehovet fra hest til hest

Mathilde
03-04-2007, 18:44
Jeg har en hest på ca. 400 kg, han er i lett/middels trening. Kan noen si meg hvor mye salt han trenger? Hva slags salt burde jeg bruke?

Astrid
03-04-2007, 23:06
Som alt annet i hesteverdenen kommer det vel an på hvem man spør... må bare føle seg litt frem og finne ut hva som fungerer for hesten.. det er sikkert stor forskjell på saltbehovet fra hest til hest

Jo, men litt rart at FK sier to vidt forskjellige ting :rolleyes:

Drue
03-04-2007, 23:53
På fôringskurs med førsteamanuensis ved Institutt for husdyr og ernæring ved Norges landbrukshøgskole i Ås; Dag Austebø.

Øvrevoll 10 mai 2005 forøvrig.

For øvre del av skalen var det altså snakk om toppytende galopphester i sesong. De færreste av oss har hester med et slikt aktivitetsnivå.

Ja vet hvem han er. Det er foreleseren min. Toppytende gallopphest er en klasse for seg når det kommer til foring ja. Da er jeg med.

Nina & Flight
03-04-2007, 23:57
Jeg gir salt

Sofie & Suzett
04-04-2007, 14:44
Har saltstein og prøver også å gi salt i foret... men det sorterer han ut og lar ligge igjen i krybba..Så jeg tenker at da trenger han kanskje ikke så mye mer?? lurer det i han innimellom og ved å ha vann i kraftforet...
Syns egentlig ikke han drikker noe særlig mer av å gi mer salt.

Hesten kjenner ikke selv om han trenger eller ikke trenger mer salt. Så om jeg var deg ville jeg så abbsolutt fortsatt med å lure ham med vann hver dag. Det gjør jeg med min hest, hun sorterer det også ut hvis det er tørt, men jeg synes ikke det er noe problem å blande i litt varmt vann når jeg uansett lager eget kveldsfor til henne hver dag.

Maiken k
04-04-2007, 18:33
Hei:)
Jeg gir opp til 1måleskje(25ml) salt i kveldsbøtten, spørs litt hvor mye fôr jeg blander det med da hesten min er veldig kresen. Han har også saltsten som han såvidt rører, det er litt av grunnen til at jeg gir salt. en annen grunn for at jeg gir salt er at han drikker dårlig, gjorde værtfall og salt gjør at de drikker bedre. Hesten til veninden min får 30ml salt hver dag i bøtten da veninden min fikk oppsatt fôrplan av spillers og fikk beskjed om å gi den mengden salt + at han har saltsten.

En annen veninde av meg kjøpte en pappeske med saltstener på felleskjøpet og han ene som jobbet der hadde sakt at alle hester egentlig burde "spise" èn saltsten hver dag. da den inneholder viktige mineraler osv. jeg anbefaler å la hesten ha saltsten uansett om den får salt vedsiden av eller ikke.

-Maiken (:

Therese
04-04-2007, 18:43
Ehh.. En hest skal ikke spise en saltstein hver dag (hvis det er de røde/hvite fra FK det er snakk om).

Og hester er veldig forskjellig, tviler på at saltsteinen til FK er slik at det blir riktig mengde salt og mineraler i forhold til hverandre slik at det blir optimalt til hver enkelt hest.

lillekira
04-04-2007, 19:36
Kan noen fortelle HVA slags salt man skal bruke? Er det vanlig salt,havsalt eller kjøper man spesielt salt ett sted? Har liksom aldri gitt hesta her ekstra salt jeg da:(
Men skjønner jo at man kanskje bør det eller? De har jo saltstein,men det varierer veldig hvor mye de bruker den......

Ferrari & Miriam
04-04-2007, 19:41
bruker å gi hesten min salt i foret (havsalt). Han går i trening året rundt. Han har også tilgang til saltstein, men den nekter han å se på, og hvertfall ikke slikke på :cool:

Mandarinhest
04-04-2007, 19:42
Hvis saltstein ikke holder..
Hvordan skal man da klare å gi hester, som ikke får kraftfor, salt, egentlig?

Therese
04-04-2007, 19:46
Ha salt i vannet? Evt. blande med gulrot eller annet som hestene får utenom kraftfôr. Gir du ikke vitaminer heller Kristine?

Ene hoppa her er jo ikke i daglig bruk, så hun får bare salt, vitaminer og gulrot. Går ned på høykant hvis jeg blander med litt vann slik at saltet løser seg opp i vannet og blandes med vitaminene.

Frekja
04-04-2007, 19:50
Jeg bruker havsalt som man får kjøpt i matbutikken

Monica S
04-04-2007, 19:52

Vi pleier å gi salt med multitilskuddet.
(til de hestene som ikke får kraftfor)

Ingus
04-04-2007, 19:57
Rocket får 40gram havsalt i kveldsbøtten sin hver dag:) Blander det alltid ut med vann, har ikke prøvd å gi han det tørt. Det er en saltstein i boksen hans også, men den rører han ikke..

Mathilde: Vil tro hesten din skulle hatt ca samme mengde som Rocket, men det er jo litt forskjellig fra hest til hest. Mellom 30-50g vil vel være bra?

Silje og Tindra
04-04-2007, 20:11
Jeg bruker vanlig salt uten jod.

Mathilde
04-04-2007, 21:09
Rocket får 40gram havsalt i kveldsbøtten sin hver dag:) Blander det alltid ut med vann, har ikke prøvd å gi han det tørt. Det er en saltstein i boksen hans også, men den rører han ikke..

Mathilde: Vil tro hesten din skulle hatt ca samme mengde som Rocket, men det er jo litt forskjellig fra hest til hest. Mellom 30-50g vil vel være bra?

Okei, takk!=) Skal prøve meg frem;)

Mandarinhest
04-04-2007, 21:43
Ha salt i vannet? Evt. blande med gulrot eller annet som hestene får utenom kraftfôr. Gir du ikke vitaminer heller Kristine?

De får sånn "multisten". Alt i et, vitaminer, salt og alt det der de trenger.

Har lenge tenkt på det å kjøpe vitaminer, sånn pulver eller hva det er, så jeg får kontrolert det.

Vann får de fra bekken ved.

De får jo alle de vitaminene de finner i naturen, selv da. Men om det holder + den multistenen..? det vet jeg ikke. :S

Vilde
04-04-2007, 22:01
Jeg har så langt ikke gitt Oliver salt utover saltstein, men har tenkt å gjøre det nå da han skal trenes hardere og nødvendigvis vil svette mer. Han spiser forøvrig opp en saltstein på ca 4-5 uker så jeg tror nok han får i seg omtrent det saltet han trenger. Det kan vel ikke være for bra å gi for mye salt heller?

Therese
04-04-2007, 22:07

Har lenge tenkt på det å kjøpe vitaminer, sånn pulver eller hva det er, så jeg får kontrolert det.

De får jo alle de vitaminene de finner i naturen, selv da. Men om det holder + den multistenen..? det vet jeg ikke. :S

Tror nok det er lurt å gi vitamintilskudd hvis du ikke gir kraftfôr som inneholder nok vitaminer (f.eks. 2 kg komplett var det ikke?). Det er jo litt begrenset hvor mye vitaminer de klarer å finne på utegangen, med mindre dere har sådd spesielt for akkurat dette. Og det med vitaminstein blir vel det samme som saltstein, er det rett forhold mellom de forskjellige vitaminene vs. det som akkurat dine hester trenger. Og får de i seg nok osv..

Drue
04-04-2007, 22:39

Jeg vil sterkt anbefale deg å gi vitamin/mineral blanding i tillegg. Det får du pelletert på FK og hvis du blander litt vann i det så kan du fint få i hesten din salt. Det er ikke så mye den skal ha av det tilskuddet, men det står på bøtta. Les der. En hest som bare får grovfor har stort underskudd på forskjellige vitaminer og mineraler. Uansett kvaliteten på høyet.

LisaFi
04-04-2007, 23:07
Det siste der setter jeg pris på om du kan utbrodere litt for oss, Drue.

Om du kan forklarer HVORFOR det er slik, så kan jeg se om jeg vurderer å "kjøpe" argumentene dine.

En ting at du har sett Mange grovfôranalyser, men du har vel ikke sett Alle?

Dessuten er det en annen sak at ikke alle "læremestre" er helt enige om hvilke mengder hester skal ha av det ene eller andre.

Din bastanthet synes jeg vitner om mindre kunnskap enn du gir uttrykk for.

Forklar lille, dumme meg, er du snill!

Kjarkur & Sæli
04-04-2007, 23:10
jeg har osgå hørt at hester som bare står på grovfor skal ha litt vitamintilskudd i tillegg! Men hvorfor vet jeg ikke, sikkert fordi høyet ikke er bra nok.... ?

Mandarinhest
04-04-2007, 23:13
Ja da blir jeg nødt il å kjøpe vitaminer da. Som jeg kan blande litt salt i. Hmm.
Må de ha det hver dag, eller feks. 3 ganger i uken??

Sofie & Suzett
04-04-2007, 23:54
Det er vanlig å gi hver dag, men det står nok på pakningen, sammen med hvor mye de skal ha.

Anniken B
05-04-2007, 18:06
Her gir vi vanlig havsalt i foret, ca 30 gram pr dag, det pleier å holde til hobbyhester i vanlig lett trening. Mengdene Opal ga i et tidligere innlegg står også oppgitt i mange andre lærebøker (finnes utallige bøker på emnet på engelsk, kan prøve å finne noen eksakte titler når jeg kommer hjem etter påske), de varierer litt, men stort sett ligger de ganske nærme.

LisaFi:
Vitaminer (spesielt de vannløselige) er flyktige, dvs de lagres dårlig, også i høy. Om man analyserer høy rett etter tørking, og etter et års tid vil en god del av vitaminene ha forsvunnet. I tillegg er det vanskelig (og ikke minst dyrt) å analysere for vitaminer i høy. Da jeg analyserte høy på laben i høst fikk jeg ikke målt vitaminene, jeg fikk det ikke til... Nå finnes det metoder for å gjøre det, men de er ofte unøyaktige. Derfor anbefales det å gi tilskudd dersom hesten får kun grovfôr.

Edit for å legge til at du har helt rett i at det er stor uenighet om hvor mye vitaminer en hest trenger, men det er svært få vitaminer og mineraler det er farlig å overdosere, og om man følger anvisningen på tilskuddene så er man som regel godt innafor ramma for det som er fornuftig å gi.

~Anniken

Mari
05-04-2007, 18:13
Om vinteren vet jeg ikke, men på beite gies det fri tilgang på saltsteiner, samt noen never med havsalt til hver daglig.

Kristine-
05-04-2007, 18:20
Ibbus har fri tilgang på Himalayasaltstein i tillegg til at han får elektrolytter de dagene hvor han har svettet mye. FKs saltstein knuste han på en dag, men Himalayasteinen får han ikke til å knuse så han bare slikker. Følger daglig med slik at jeg ser hvor mye han sånn ca. har fått i seg.

Har også mulighet til å fôre med salt, og da havsalt.

Mathilde
05-04-2007, 19:00
Er det farlig å fôre med salt i tilegg til saltstein?

KatrineB
05-04-2007, 19:16

Legg salt i fôrkrybbe eller noe. Hvis hesten har behov for det, så tar han det. Hesten til læreren min har saltstein, og vanlig salt tilgjengelig. Hun bruker ikke steinen sin, men slikker mye av havsaltet.

Anniken B
05-04-2007, 19:16
Er det farlig å fôre med salt i tilegg til saltstein?

Det kommer an på hvor mye saltstein hesten spiser. Normalt sett spiser hestene for lite av den, så det er lurt å gi salt i tillegg. Noen hester spiser opp en saltstein på noen dager, noe som ikke er så heldig, man må følge med litt på hvor mye de slikker på den.
Jeg synes generelt at det er best å gi salt i fôret, slik at man vet framfor å tro hvor mye hesten får i seg pr dag, og kan regulere litt etter trening og evt utetemperatur.

~Anniken

Anniken B
05-04-2007, 19:19
Legg salt i fôrkrybbe eller noe. Hvis hesten har behov for det, så tar han det. Hesten til læreren min har saltstein, og vanlig salt tilgjengelig. Hun bruker ikke steinen sin, men slikker mye av havsaltet.

Hester vet ikke selv når de har behov for salt, verken om de får det som stein eller løst salt.

Kristine: om hestene dine ikke får kraftfor anbefaler jeg deg å gi dem noe annet å blande saltet med, litt betfiber f.eks. Det er jo også grovfor, og den grøtaktige konsistensen det får når det har svella er perfekt å blande salt i. ;) Man trenger ikke å gi mye heller. 1 dl tørt blir en drøy halvliter ferdig, nok å ha saltet i, og det påvirker foringa svært lite. I tillegg synes de fleste hester at det er veldig godt, så det er sjelden et problem å få dem til å spise det.

~Anniken

KatrineB
05-04-2007, 19:21
Hesten min har fri tilgang til himalayastein. Etter hard trening eller varme dager får hun himalayasalt i fôret sitt.
Før hadde hun vanlig slikkestein fra Felleskjøpet, hun drakk nesten ikke vann, og urinerte veldig lite. Etter himalayasteinen kom inn i boksen pisser og drikker hun normalt. Så det beviser hvertfall at hesten vet hva den har behov for. I tillegg har hun slikkestein med vitaminer, men den rører hun ikke noe særlig. Men velger å gi litt ekstra salt enkelte dager, for tror hesten har behov for mere etter harde treninger og varmedager, enn det hun får i seg.

KatrineB
05-04-2007, 19:23
Hester vet ikke selv når de har behov for salt, verken om de får det som stein eller løst salt.

En av verdens fremste dyrleger/forskere (husker ikke), har forsket på det. Jo hesten vet hva den har behov for, men tar som regel ikke til seg mengdene den skal ha. Denne hesten som jeg skrev om, spiser mere salt enn det hun gjorde i vinter, som vell også sier litt. Er vell pga det er litt mere trening nå og varmere vær

Anniken B
05-04-2007, 19:28
Hesten min har fri tilgang til himalayastein. Etter hard trening eller varme dager får hun himalayasalt i fôret sitt.
Før hadde hun vanlig slikkestein fra Felleskjøpet, hun drakk nesten ikke vann, og urinerte veldig lite. Etter himalayasteinen kom inn i boksen pisser og drikker hun normalt. Så det beviser hvertfall at hesten vet hva den har behov for. I tillegg har hun slikkestein med vitaminer, men den rører hun ikke noe særlig. Men velger å gi litt ekstra salt enkelte dager, for tror hesten har behov for mere etter harde treninger og varmedager, enn det hun får i seg.

Det beviser ingenting annet enn at hesten din foretrekker den saltsteinen framfor FK sin. Noen hester er veldig kresne, jeg har hatt en hest som nekta å spise rød saltstein, spiste kun den hvite. Alle undersøkelser gjort på feltet av forskere viser at hester ikke regulerer salt etter behov selv. Faktisk motsatt.

Hvorfor?
Fordi hestesvette er hypertonisk, dvs at den inneholder mer elektrolytter enn plasmaen i blodet til hesten, slik at når hesten svetter mister den svært høye konsentrasjoner av elektrolytter. Når hesten svetter store mengder vil væska i kroppen derfor bli mindre salt i konsentrasjon, selv om det blir mindre væske også. Dette gjør at hesten ikke føler seg tørst og heller ikke føler behov for elektrolytter (salt). Derfor er det svært viktig at man passer på å tilføre hesten nok salt, slik at den hele tiden har en saltbalanse som er høy nok, slik at den føler seg tørst når den har svetta mye. Dehydrering er kjempeskummelt!

Det går an å "lade" hesten med saltreserver før hard trening, på denne måten får man hesten til å føle seg tørstere etter trening, fordi den fortsatt har nok salt i kroppen. En smart måte å få hesten i balanse igjen etter harde anstrengelser er å rett og slett venne den til å drikke saltvann, da får man tilført begge deler samtidig rett etter trening.

Edit for å legge til at jeg kan godt finne flere rapporter fra forskning på dette gjort i de senere åra. Har de liggende hjemme siden jeg skrev en lang og omfattende oppgave om nettopp svette og elektrolytter rett etter jul.

~Anniken

KatrineB
05-04-2007, 19:32
Hestene skal helst ikke ha rød slikkestein, kun den hvite pga kobberen. Kanskje derfor hun ikke ville spise? ;) hehe neida
Forskjellige meninger er greit det, jeg står på mitt. Tydelig på stallen vår at hestene vet hva de har behov for. Etter harde treninger får de litt ekstra i fôret, men ikke noe hver dag, da klarer de seg med saltsteinen. Skal få tak i fakta jeg, for jeg husker ikke så mye om det der. Hun brukte Felleskjøpet sin stein (den hvite)før hun fikk saltsteinen, men likevell pissa og drakk hun lite. Med en gang hun fikk saltstein, kutta hun ut den hvite, og slikker kun på saltsteinen, og pisser og drikker normalt (Vi bruker store dunker, så vi følger med på hvor mye vann de får i seg)

Ferrari & Miriam
05-04-2007, 19:40
Edit for å legge til at jeg kan godt finne flere rapporter fra forskning på dette gjort i de senere åra. Har de liggende hjemme siden jeg skrev en lang og omfattende oppgave om nettopp svette og elektrolytter rett etter jul.

~Anniken

Jeg vil gjerne høre mer om dette (gjerne med tanke på distansehester om du har noe stoff om det).

Silje og Tindra
05-04-2007, 19:54
Men KatrineB, det er vel ikke meninger Anniken legger frem her? Det er vel fakta som det er forsket mye på, siden Anniken mest sannsynlig har lært dette gjennom sine studier?

Anniken B
05-04-2007, 19:54
Skal finne rapportene, det meste av forskning er gjort på veddeløpshester og distansehester da det er disse det er mest aktuelt for.

Ang rød saltstein så går det fint an å bruke den til hest. Igjen, forskjellige meninger, men hester tåler godt kobber, det er sau som ikke skal ha den.

Når det gjelder forskninga så er det merkelig at jeg ikke fant noen rapporter som beviste at hester regulerer selv når jeg leta etter stoff til oppgaven min...? Jeg har hørt om noen rapporter på det, men de har vært gjort av selskapene som selger bl.a. himmalayasteiner, noe som gjør det til en ubrukelig kilde etter mitt syn. De rapportene jeg har brukt er funnet i vitenskapelige journaler som publiserer forskning gjort av folk som ikke jobber for selskaper som produserer spesifike produkter.
Som student blir man etterhvert veldig bevisst på å være kildekritisk, uansett hvilket felt man studerer. Etter mitt syn blir forskning betalt av produsenter ikke helt nøytral og dermed heller ikke riktig, og jeg gjør meg aldri opp en mening uten å ha lest flere rapporter. På dette emnet har jeg som sagt lest mange, svært mange.. Og alle peker i så og si samme retning.

Når det er sagt er jeg veldig interessert i å lese det du refererer til, alltid kjekt med ny kunnskap fra begge sider av en sak.

~Anniken

KatrineB
05-04-2007, 20:03
Joda, men hesten må få i seg så mye kobber, for å få i seg litt salt og det er jo ikke helt bra heller. Da er hvit bedre. Skal høre med min hestelærer, var hun som hadde stoff om dette er. Nå er jeg ikke noe super tilhenger av himalaya, men av saltstein istedet for slikkestein, hvor hesten må få i seg mange andre ting når den skal ha salt.

Anniken B
05-04-2007, 20:09
Det er jeg forsåvidt enig med deg i, det er også derfor mine hester ikke har saltstein lenger i det hele tatt, jeg gir som sagt havsalt i fôret i tillegg til vitamin og mineraltilskudd. ;) Men jeg gir det på en slik måte at jeg vet at de spiser opp deg jeg gir, og ikke bare "satser på" at de regulrer det selv og spiser nok.
For mye kobber er ikke bra, men det er ikke farlig om de får litt ekstra, så det er ikke "feil" å gi rød framfor hvit saltstein, ingen av dem er bra dersom hesten eter for mye.

Dersom hestene regulerer selv, hvordan forklarer du da de som spiser en saltstein på en dag, eller ikke slutter å spise dersom den har tilgang? Eller de som ikke eter salt i det hele tatt..?

~Anniken

KatrineB
05-04-2007, 20:39
Det er jeg forsåvidt enig med deg i, det er også derfor mine hester ikke har saltstein lenger i det hele tatt, jeg gir som sagt havsalt i fôret i tillegg til vitamin og mineraltilskudd. ;) Men jeg gir det på en slik måte at jeg vet at de spiser opp deg jeg gir, og ikke bare "satser på" at de regulrer det selv og spiser nok.
For mye kobber er ikke bra, men det er ikke farlig om de får litt ekstra, så det er ikke "feil" å gi rød framfor hvit saltstein, ingen av dem er bra dersom hesten eter for mye.

Dersom hestene regulerer selv, hvordan forklarer du da de som spiser en saltstein på en dag, eller ikke slutter å spise dersom den har tilgang? Eller de som ikke eter salt i det hele tatt..?

~Anniken

Du sier noe der ja.. Nå har jeg snakket om min egen hest og alle de andre hestene på stallen, og på det hun hadde av stoff når det gjaldt slik.
Men slike hester vet jeg ikke.. Selv er jeg sjeldent saltsyk, men i blant får jeg skikkelig behov for salt kjenner jeg, og da kjøper jeg to poser popcorn:rolleyes: Kanskje det kunne være noe slik med dyr også, at de periodevis trenger salt (nå snakker jeg bare tull, ikke sant? :) )

Jeg er enig i at hestene ikke bare skal ha saltstein. Jeg gir jo min når jeg vet det er varme dager og hesten drikker lite, og når vi trener hardt. Men de dagene hesten står, det er kjølig, eller hesten ris veldig rolig, da klarer hun seg med steinen. Jeg ser med en gang hun drikker og tisser lite, og gjør hun det, så gir jeg henne litt ekstra. Men det har jeg ikke opplevd etter hun fikk saltsteinen i tillegg til den hvite fra fk. Så at hesten min får nok salt, det tror jeg. Hun spiser jo heller ikke steinen som det skulle være mat, så tror hun verken får for lite eller for mye.

Men jeg mener hestene kjenner sitt behov, men de trenger hjelp til å dekke hele det behovet, om du skjønner min tankegang:)

Men med dem som hiver i seg saltstein, eller dem som ikke rører det.. Jeg vet ikke.. Kan så vidt jeg husker leste jeg for noen år siden, at det hadde ett eller annet med nyrene å gjøre. Men jeg er vell helt på tur nå, så skal ikke si noe om akkurat det;)

Ja jeg må jo ha med det med den hesten. Etter veldig harde treninger (travhest), er saltet oppspist neste dag. Om hesten står, er det omtrent ikke rørt. Synes det er viktig å ha med.

insolita
05-04-2007, 21:14
En av verdens fremste dyrleger/forskere (husker ikke), har forsket på det. Jo hesten vet hva den har behov for, men tar som regel ikke til seg mengdene den skal ha.
Hva skal de med å vite dette dersom de ikke kan regulere det? De vet altså at de har et behov for natrium, men de vet ikke hvor de finner det da eller? Eller er det at de bare ikke har så lyst til å regulere det?

Men jeg mener hestene kjenner sitt behov, men de trenger hjelp til å dekke hele det behovet, om du skjønner min tankegang
Så om de får tilgang til f.eks salt, så vil de dekke det inn? Hva da om hesten har behov for la oss si lysin, men ikke trenger mer kalsium. Hva gjør hesten da? Dropper å spise lusernen? Jeg skjønner hva du mener, men jeg ser bare ikke helt hvordan dette skal gå til.

Ang. kobber i saltstein så vil jeg si at hester HELT fint kan få kobber. Kobberinnholdet mellom to ulike vitamineralprodukter kan f.eks være HELT forskjellige, og dette vil jeg påstå spiller en langt større rolle. En slik rød saltstein kan f.eks inneholde 310 mg kobber pr. kg. Jeg har sjelden sett hester som mumser slike saltsteiner, snarere tvert i mot. dersom vi setter at hesten spiser 30 gram pr. dag av dette, tilfører vi 9,3 mg kobber pr. dag. På en tenkt hest kalt Plankebrunen, en kaldblods på 500 kg i moderat trening, så utgjør dette ca 8% av hestens dagsbehov for kobber. Jeg vil påstå at kobber i disse saltsteinene i utgangspunktet ikke er noe problem. Avhengig av den resterende forplanen kan det være en fordel å få i hesten ytteligere kobber dersom eieren kun ønsker saltstein og ikke gi salt i maten. Når det er sagt, jeg gir salt i maten og har tenkt til å fortsette med det.

Når det gjelder Himalaya saltstein så registrerer jeg at folk synes fornøyd med dette, og det er jo fint (og om dere har fått snust opp hva i alle dager det inneholder så setter jeg pris på en mail, har bare fått beskjed om at det inneholder all verdens fine ting, men ikka hva og hvilke mengder). Det som er litt festlig med det hele er at det slett ikke kommer fra Himalaya, men fra Polen. Bare en liten digresjon, og en påminnelse om at det er ganske mye her i verden som markedsføres på en snedig måte.

ZK
05-04-2007, 21:33
Gir havsalt i maten

Seniora
05-04-2007, 21:38
Langørene har alltid tilgang til saltstein.

Pass på så dere ikke kjøper saltstein beregnet til kveg, da! For den inneholder oftest urinstoff (urea). Som slett og rett er giftig for andre dyr...

Drue
05-04-2007, 23:03
Jeg liker Anikken. Hun er flink til å forklare og ordlegge seg riktig. Bra Anikken. Stå på.

Sagitaria
05-04-2007, 23:32
Får salt i foret.

Maiken k
06-04-2007, 01:09
just to mention så tar ikke hester opp vitamin tilskudd.. De produserer selv de vitaminene de ikke får gjennom høy og kraftfôr. saltsten som inneholder salt og mineraler er en ting men f.eks. multivitaminer er bare søppel.. in case noen lurte:rolleyes:

ZK
06-04-2007, 11:19
Hvorfor gir vi da vitamin tilskudd, om de ikke tar det opp ?

Silje og Tindra
06-04-2007, 11:23
just to mention så tar ikke hester opp vitamin tilskudd.. De produserer selv de vitaminene de ikke får gjennom høy og kraftfôr. saltsten som inneholder salt og mineraler er en ting men f.eks. multivitaminer er bare søppel.. in case noen lurte:rolleyes:

Det der er vel ett av de utsagnene jeg stiller meg mer skeptisk til enn andre, selv med min minimale kunnskap om fôring.

LisaFi
06-04-2007, 11:39
Jeg lurer på hvorfor det automatisk gås ut i fra at "alle" forer med tørt høy?
Fordi det er DET utregningstabellene går ut ifra?

Jeg har ikke gitt, eller ønsket å gi tørt (stort sett støvet- OG mindre næringsrikt... ) fôr på mange år... Vi har til forskjellige hestegrupper (avlshopper, unghest, treningshest, løpshest) brukt tildels egenprodusert ensilert fôr med forskjellig tørrstoffmengder og slåttetid (gressorter) til de forskjellige hestegruppene, og ENKELTE av disse produktene har vært av en slik kvalitet at de som har gjort analysene for oss (sverige, husker ikke hvem i farta, ikke egentlig jeg som driver med dette-) har vært av en slik kvalitet at hester med fri tilgang (uten hard bruk) ikke burde få ekstra tilskudd. (unntatt salt).

Kan Anniken forklare om det finnes tilsvarende tabeller basert på mindre tørt för enn høy? Og da gjerne også flere "grader" med tørrhet?

Hester som får BRA grovfôr og et velbalansert tilleggsfôr for ytelse BØR ikke ha behov for mye tilskudd, da er fôret (både grov-og ytelsesfôr) man bruker for dårlig etter min mening.

Salt/ elektrolytter er det jo variabelt med fra kraftfôrslag til kraftfôrslag, men jeg synes det er vanskelig i det hele tatt å anbefale noen mengde, fordi folk ofte feilbedømmer "hardheten" av treninga som gjennomføres. Eksempelvis tror jeg at det JEG kaller ei hard treningsøkt (for en travhest), og det noen som rir f.eks akademisk kaller ei hard treningsøkt, er VIDT forskjellig.

Seniora
06-04-2007, 11:49
Heller ikke hestens kropp produserer alt dyret trenger av vitaminer, mineraler og sporstoffer til enhver tid.

En del avhengig av bruk samt tilstand, så er enkelte perioder av livet mer krevende for hesten (som for oss mennesker) enn andre: Her kan jeg nevne voksetiden, trening, konkurranser, drektighet, etter skader, under sykdom, rekonvalesens, alderdom.

Tilskuddets form avgjør ofte hvor raskt det opptas - og hvor mye av det som faktisk opptas. Så klart tar hester (liksom oss mennesker) opp tilskudd.

Tornado
06-04-2007, 12:10
Hesten min har fri tilgang hele døgnet på saltstein, gir han også havsalt i fòret. Han har stort behov for salt, og gir jeg han det ikke i fòret, slikker han saltsteinen fortere enn flint.

insolita
06-04-2007, 13:57
Hvis hester ikke hadde tatt opp vitaminer så tror jeg vi hadde hatt en god del problemer med hestene våre... Slike bastante (og uvanlige) utsagn bør definitivt underbygges av linker og/eller annen kildehenvisning.

Jeg har ikke gitt, eller ønsket å gi tørt (stort sett støvet- OG mindre næringsrikt... ) fôr på mange år... Vi har til forskjellige hestegrupper (avlshopper, unghest, treningshest, løpshest) brukt tildels egenprodusert ensilert fôr med forskjellig tørrstoffmengder og slåttetid (gressorter) til de forskjellige hestegruppene, og ENKELTE av disse produktene har vært av en slik kvalitet at de som har gjort analysene for oss (sverige, husker ikke hvem i farta, ikke egentlig jeg som driver med dette-) har vært av en slik kvalitet at hester med fri tilgang (uten hard bruk) ikke burde få ekstra tilskudd. (unntatt salt).

Kan Anniken forklare om det finnes tilsvarende tabeller basert på mindre tørt för enn høy? Og da gjerne også flere "grader" med tørrhet?

Hester som får BRA grovfôr og et velbalansert tilleggsfôr for ytelse BØR ikke ha behov for mye tilskudd, da er fôret (både grov-og ytelsesfôr) man bruker for dårlig etter min mening.

1. Grovfôr av type vanlig høy trenger hverken å støve eller ha for lite næring i seg. Det er uproblematisk å få tak i H1 høy om det skulle være ønskelig, men jeg skjønner at du foretrekker ensilage.
2. Hvor analyserer du i Sverige? Dette må bli sabla dyrt om du faktisk analyserer for alle vitaminer og mineraler? Slik du formulerer deg så høres det ut som at disse har vært så spekket med absolutt alt at vitaminer og mineraler ikke har vært nødvendig, men for å vite dette så må det jo være analysert for dette. Jeg har ikke hørt om noen som tar fullanalyse på den måten, da det er svært kostbart i Norge i hvertfall. Det var ikke det at det var såpass proteinrikt og høy på forenheter at det faktisk absolutt ikke bør tilføres noe mer proteiner eller mer energi da? For det utelukker jo f.eks ikke et multitilskudd. Det er faktisk et større problem at fôret faktisk blir for "sterkt" som jeg liker å kalle det. H1 med høye proteinverdier er faktisk ikke veldig ønskelig til hest, og da kun til høytytende travhester i intens trening og evt. avlshopper med høyt behov.

Jeg forstår ikke riktig hva du mener med tabeller...? Når jeg drar frem et eksempel på en hest på 500 kg som jeg kaller plankebrunen så er det greiest å si høy, for det vet alle hva er. Det er da ikke noe som helst problem å regne fôrplaner med annet grovfôr også. Grader av tørrhet blir kalt ts%, altså tørrstoffprosent. Høy ligger over 80%, ofte rundt 85. Det er ikke noe problem å kun regulere ts% når man regner ut en fôrplan (i hodet). Mener du de tabellene som står bakpå sekkene på kraftfôret? I tilfelle så vet jeg at hverken jeg eller Anniken bryr oss så veldig om hva som står der, for der anbefales det ofte 5-6 kg høy til en 500 kg hest, og det er ikke noe vi anbefaler. Når jeg fôrer min hest rent (altså bruker jeg ikke ferdigkraft ala Energi) så bruker jeg den mengde multivitamineralblanding jeg trenger, dette er basert på "tabeller" om du vil, men tatt utgangspunkt i de kunnskaper som foreligger om fôring, og det er standariserte tall som viser behovet til hestene, slik vi kjenner de i dag. Så kan jeg f.eks mene, at i disse dager, så trenger hesten min litt mer av ditt eller datt, ja da tilpasser jeg det, fordi det også er noe som heter individuelle behov. Det er denne biten som er vanskelig, og som er noe av grunnen til at jeg var en av de som reagerte litt når det ble tilbudt forplanutregning her på en litt (i mine øyne) lettvinn måte.

Drue
06-04-2007, 14:14
Tørrstoff prosent er ikke noe problem å finne på surfor(eller hva dere liker å kalle det) Ta en kg for. Tørk det. Helt knusktørt og litt til. Vei det da. Så kan du regne ut hvor mange % av vekta som er igjen. Eller hvis det ikke blir nøyaktig nok for dere så ta en analyse. eks: Skal hesten din ha 5 kg høy og du skal gå over på surfor med TS% 50 så ser regnestykket ut:
(5*85)/ 50=8,5 Altså når fore inneholder så mye vann som 50% skal den da ha 8,5 kg surfor for å tilsvare 5 kg høy.

Hanna
06-04-2007, 17:51
Lukas har saltstein i boksen som han bruker "normalt" mye, og vitamintilskudd i tillegg.
Burde jeg gi salt egentlig? Han får 2L Champion energi om dagen (pluss havre).. Trener ikke akkurat så grusomt hardt, normal hobbyhest. Men han svetter endel, blir fort svett, kanskje han burde få mer salt pga det?

KatrineB
06-04-2007, 20:23
Tørrstoff prosent er ikke noe problem å finne på surfor(eller hva dere liker å kalle det) Ta en kg for. Tørk det. Helt knusktørt og litt til. Vei det da. Så kan du regne ut hvor mange % av vekta som er igjen. Eller hvis det ikke blir nøyaktig nok for dere så ta en analyse. eks: Skal hesten din ha 5 kg høy og du skal gå over på surfor med TS% 50 så ser regnestykket ut:
(5*85)/ 50=8,5 Altså når fore inneholder så mye vann som 50% skal den da ha 8,5 kg surfor for å tilsvare 5 kg høy.

Er det ikke slik at hvis man vrir surfôret, og det ikke kommer vann ut, så er det 40% tørrstoff, og godt til å bruke (usj jeg som liksom skal kunne dette her:rolleyes: )

LisaFi
07-04-2007, 02:54
Mine tanker gikk mer i retning av de vannløselige vitaminene som ble nevnt som ofte gikk tapt i forbindelse med tørking.

Ellers har gutta vært med på et forsøk som har gått over flere år, som går på diverse typer/ måter å lage/ bruke ensilert grovfôr på. Initiativtakerene er svenske, og en av grunnene til at vi altså ble med, var muligheten til skikkelige analyser på rimelig vis, samt sikkerheten på Hva vi egentlig fôrer med for slags grovfôr. Av det beste slaget grovfôr var det kun kalsium hestene (avlshoppene før siste tre mnd , og unghester første vinter) hadde behov for noe tilskudd av, grunnet jordsmonnet fôret var dyrket på.

Ellers FÅR 99 prosent av hestene hos oss diverse former for kraftfôr uansett, og det er ikke noe MÅL å fôre kun på grovfôr, om noen skulle tro det? Men mye av fôret vårt er av en slik kvalitet at med godt kraftfôr i tillegg, så er ikke ytterligere tilskudd nødvendig.

Harneshaug
07-04-2007, 03:31

Og det er dokumentert hvor?
in case du kan svare for jeg lurer VELDIG?

insolita
07-04-2007, 11:29
Men mye av fôret vårt er av en slik kvalitet at med godt kraftfôr i tillegg, så er ikke ytterligere tilskudd nødvendig.

Nei altså... Dersom man f.eks bruker Champion Energi da, bare for å ta noe alle kjenner. Så er jo dette allerede tilsatt vitaminer og mineraler. Dersom man derimot gjør som meg, og fôrer rent, så er det behov for å tilsette visse vitaminer og mineraler i tillegg. Det samme dersom man f.eks gir en neve Energi for "smakens skyld", da får jo ikke hestene tilstrekkelig.

Spennende prosjekt dere er med på i hvertfall.

Maiken k
07-04-2007, 12:05
Og det er dokumentert hvor?
in case du kan svare for jeg lurer VELDIG?

jeg husker ikke helt hvor hun som fortalte meg det fikk det fra, men skal finne det. og hun som sa det har god peiling på sånt. skal si ifra så fort jeg kan ;)

Maiken k
07-04-2007, 12:13
Hvorfor gir vi da vitamin tilskudd, om de ikke tar det opp ?

Det er mye som blir solgt for at man skal tjene penger på det... som jeg sa så produserer de selv de vitaminene de ikke får gjennom fôr. La oss si f.eks. sånne type slankepiller som ikke slipper karbohydrater i menneske kroppen, i de er det jo masse andre farlige stoffer. og jeg tror faktisk ikke at de er verdt så mange penger. Innlegget mitt ble nok skrevet litt for direkte ut men det er ikke alltid like lett å skrive ting uten å skrive de sånn du mener det. Det er jo ikke sikkert alle mener det samme men det er jo forsket på. som sakt før skal jeg finne hvor det er dokumentert.

bare plis ikke prøv å drepe meg a.

-MAiken:)

Drue
07-04-2007, 22:38
Kan dere åpne en ny tråd for å fortsette denne diskusjonen? Det har ikke noe med salt å gjøre.

Marte+Quicky
08-04-2007, 19:24
Quicky har saltstein i boksen, men siden hun onmtrent aldri slikker på den, så får hun i tillegg havsalt i fôret..

Milla!
08-04-2007, 19:36
Eg gir salt eg... Føle eg har betre kontroll på kor masse salt hesten får i seg då..

Sigrid
08-04-2007, 23:06
Vinella har saltstein i boksen, og hun slikker veldig mye på den ;)

Astrid og Chiquita
09-04-2007, 01:06
Chiquita har saltstein men får nå i tillegg havsalt i fôret blandet i Speedy Beet.

Golden Vix
10-04-2007, 14:41
Hesten min har saltstein i boksen sin, men slikker nesten aldri på den. Har hatt den jeg har nå LEEEEENGE.
Kanskje han skulle fått salt i foret også. Han spiser en del jord ute. Kanskje det er grunnen.
Hvilken salttype skal jeg gi da? hvor får jeg kjøpt det? Og hvor mye per dag?

Catharina
10-04-2007, 14:44
Kamilla :havsalt.. Det får du kjøpt i nesten alle vanlige mat mutikker.. Jeg ga 1 spise skje.. men det varierer vell litt

Hanna
10-04-2007, 16:55
hva kan skje om de ikke får nok salt?

Katinka
10-04-2007, 16:59
Snorri får ca. 20 gram havsalt morgen og kveld. Bruker ikke salsten.

Sara&Korak
10-04-2007, 17:00
hva kan skje om de ikke får nok salt?

En ting som kan skje er jo at de ikke får i seg nok vann og blir dehydrert.

Vilde
14-06-2007, 15:22
Hvor mye er 30 gram salt ca? Jeg har pleid å gi en liten neve, men pga totalt fravær av kjøkkenvekt aner jeg ikke hvor mye dette tilsvarer. Oliver har jo også saltstein, men jeg tror han har behov for mer salt enn det han har fått i det siste. Nå blir det jo også varmere og da svetter han jo også mer.

Og litt OT til slutt: Hvor mye bør en hest drikke og hvor ofte tisser dem vanligvis? Det kan se ut som om Oliver tisser et par ganger i løpet av natta (ca 20.00 til 08.00), men det er vanskelig å se for han roter en del og. Er to ganger lite?

Karen
14-06-2007, 15:33
Jeg har bare saltstein.
Ser de er bortpå noen ganger, men det er ikke ofte..
Saltstein fordi at da får de regulert mengden selv..

crusabell
14-06-2007, 15:50
vi gir en toppet multitilskuddkopp med havsalt fordelt på 3 hester/dagen. er vel ca 1 dl i en sånn kopp..

men dette med rød saltstein.. trodde hester skulle ha litt kobber jeg. er dette feil? mener jeg har lest en plass at de trenger sporstoffer(?) av kobber..

ellers blir det sagt her at man kan gi rød saltstein om vinteren og hvit om sommeren. kan bli litt mye kobber om sommeren da de bruker den mer. men dette har vi hørt fra dyrleger,som igjen kanskje ikke er best på foring..:-/

anniken??:D

fenre
14-06-2007, 16:03
Saltstein på beitet og sporadisk med multitilskudd om sommeren. Hestene går på utegang på ugjødsla gammel eng i godt hold. Drikker mye vann.
Saltstein og multitilskudd om vinteren. Godt høy fra gjødsla gammal eng, noe rundball midt på vinteren.
Saltsteinen blir godt bruka, bruker mest den vanlige til sau, men har også brukt KNZ viltstein og den røde, alt ettersom hva vi har.

IngvildK
14-06-2007, 16:12
Hm, Geni har saltstein, men den varer ei god stund, for å si det slik. Er det lurt å gi havsalt i tillegg i fôret? Hun går mest sannsynlig snart over på oppdrett da hun skal bli mams om et års tid. Tdd. får hun en kopp multitilskudd + mellom 0,5 og 1 l. betfiber morgen og kveld, med en "dæsj" olje og to skjeer hvitløkspulver i (blandes til grøt med ca. 2 l. vann). Hun blir veldig lite brukt, går for det meste ute på tynt beite. Får høy, ganske tørt, er ikke sikker på hvor mye, men såpass at hun noen netter spiser opp og noen netter lar litt ligge igjen.

Edit: Varmblodshoppe 8 år, vil tippe rundt 400 kg. Ikke tynn, men kunne godt hatt litt mer på sibeina.

Embliss
14-06-2007, 16:40
Embla elsker saltsteinen sin. Så den bruker hun flittig. Gir henne ikke ekstra tilskudd av salt (bare vanlig mineraltilskudd i slankeperioder der hun får lite kraftfor). Hun drikker vel ca. 40 l vann i døgnet, så der tror jeg hun får nok.

(Hun er en liten fjordhoppe på 138cm mkh og ca. 400kg)

Sofie&Lavageitene
14-06-2007, 17:26
Gir en liten neve i foret pluss at de har fritilgang på saltstein

Filizity
05-07-2007, 17:00
jeg gir en liten neve i foret morgen og kveld. saltstein er mye gøyere å knuse (ikke spør... hehe) en å spise opp...

Sabina & Pedro
05-07-2007, 21:34
Selvsagt gir jeg salt!
Gir i kraftfôr, også en mengde morgen og kveld. Han får ha saltstenen hengende i boksen, men om han spiser den VELDIG fort opp, tar jeg den vekk og heller gir den for hånd noen ganger.