PDA

Se full versjon : Oss - igjen...

Birre
02-04-2007, 01:52
Håper det går greit at jeg legger ut noen bilder av meg og snuppa her:

http://s91.photobucket.com/albums/k298/Birre_2006/?action=view&current=Dressurtrening_0001.flv

Ingvild
02-04-2007, 02:25
Syns det ser ut som om du har tyngdepunktet litt langt bak i salen?

RenateSJ
02-04-2007, 02:27
åå, gøy å se bilder! Og å se hvor mye bedre det er når folk putter på en de gouge (eller er det champon :roll:) istedet for strikk.

Får jeg lov å kommentere? Bare to små ting altså, veldig små, og ikke slemme :P

Ingvild tok den ene tingen ser jeg;)

Ingvild
02-04-2007, 02:39
åå, gøy å se bilder! Og å se hvor mye bedre det er når folk putter på en de gouge (eller er det champon :roll:) istedet for strikk.

Får jeg lov å kommentere? Bare to små ting altså, veldig små, og ikke slemme :P

Ingvild tok den ene tingen ser jeg;)

Den andre då? ::P:

RenateSJ
02-04-2007, 02:52
Nei altså, jeg spurte først. For vet ikke om Birre ville ha noen kommentarer ;)

Ingvild
02-04-2007, 03:14
Ah. Tek det for gitt eg, i dette underforumet.. ::P:

RenateSJ
02-04-2007, 04:38
Ja, men mener å huske at birre er en av de som ikke synes noe om slikt.
Uff Birre. Nå ble det bare rot i tråden din. sålly :roll:

Catharina
02-04-2007, 04:46
Flotte bilder, utrolig fin hest.

Wilisia
02-04-2007, 08:35
Det var fine bilder ja! Du har jobbet bra med den hesten:D

Birre
02-04-2007, 13:17
He, he..! Kom igjen Renate:D Selvfølgelig tåler jeg konstruktiv kritikk, det er jo det man lærer av. Det jeg har reagert på er IKKE konstruktiv kritikk, som da jeg var så dum å legge ut bilder av venninden min som red Vickie. Det var vel på Mix det... Hun fikk jo slakt av flere av dere, og det var ikke meningen, for hun var ikke en gang klar over at jeg la ut bildene. Det var hesten jeg skulle vise frem, og ikke Beate.

Men nok om det, ja, kom med kritikk. Det er selvsagt helt i orden;)

Birre
02-04-2007, 13:26
Syns det ser ut som om du har tyngdepunktet litt langt bak i salen?

JA! Og det irriterer meg noe grenseløst! Fordi jeg er ikke fornøyd med salen jeg kjøpte. Jeg får ikke nok støtte bak i setet og føler at jeg havner bakover. Grrr! Det finnes jo ikke noe mer irriterende enn at salen ikke er god! Den er til salgs, for jeg må ha en annen.

Jeg fikk jo tak i en toppers Windsor Greenline sal, men måtte bare avskrive den fordi jeg ikke ble kvitt den jeg har nå. Plutselig så manglet jeg 6000,- til sal, og det har jeg ikke liggende under hodeputen...

Tone Kristin
02-04-2007, 13:40
Men hvorfor er tyngdepunktet for langt bak? Hvilken sal er det?

Birre
02-04-2007, 14:06
Det er en Lemetex Magic dressursal som jeg kjøpte i november i fjor. Den ligger perfekt på hesten, men jeg er ikke fornøyd med sitsen jeg får i den. Synd jeg ikke tok bilder de få ukene jeg hadde Windsorsalen, for den føltes bare kongelig ut! Dypere sete som ga meg støtten i setet, jeg fikk følelsen av å sitte mer opp og frem, og utvendige kneputer på kappene som ga meg støtte og fikk bena litt mer bak.

Det er merkelig det der, at når man får noe som er bedre, så skal man hele tiden ha et behov for det som er enda bedre! Jeg er blitt besatt av riktig sits og sal, og jeg er ikke fornøyd med den jeg har nå.

IngvildK
02-04-2007, 14:19
Ser ut som om du har noen hender og armer hit og dit på noen av bildene, eller er det bare jeg som ser helt feil? :P

Birre
02-04-2007, 16:08
Jeg gir henne støtte på voltene, så for meg er de ikke "her og der". Det hender også at man skifter tøyletak, noe som fotografen ikke planlegger å unngå å få med på bilder. Så akkurat hvor jeg har armer og hender er jeg veldig bevisst på, og de er for det meste der de skal være;)

IngvildK
02-04-2007, 16:29
Ok. Da var det nok bare noen uheldige armøyeblikksbilder. :p

Tone Kristin
02-04-2007, 16:45
Hm... Det er noe med den som jeg ikke klarer å sette fingeren på. Det er denne (http://www.affordable-tack.com/courbette-english-saddle-magic-423sm.gif), sant?

*Sal gjør Tone engasjert*

Birre
02-04-2007, 18:29
Hm... Det er noe med den som jeg ikke klarer å sette fingeren på. Det er denne (http://www.affordable-tack.com/courbette-english-saddle-magic-423sm.gif), sant?

*Sal gjør Tone engasjert*

ja, det stemmer. For det første så har jeg funnet ut at 17,5" er for stort for min bak, jeg sitter bedre i en 17". Selve salkappene sunes jeg er en anelse for korte til mine lange ben, og jeg savner støtte. Jeg har også en følelse av at hele salen ligger "bakoverlent", selv om den ligger riktig på hesten. Jeg har målt ved å legge en ridepisk over for- og bakvissel, og pisken ligger nærmest i "vater".

Vri gjerne hodet ditt og kom tilbake med en kommentar på hva du tror det kan være;)

Tone Kristin
02-04-2007, 20:34
Oioi, baksvisselen er jo alt for lav. Den skal være en fyrstikkeske høyere enn forsvisselen. Ikke rart du blir sittende i bakvekt! Og da skjønner jeg ikke hvordan den passer til hesten? Har du noen bilder av hest med kun sal, uten noe underlag?

Sol
02-04-2007, 20:35
Jeg gleder meg til jeg klarer å sitte så rolig på hest i alle gangarter jeg.. hva slags lim bruker du??? På nesten alle de bildene sitter du like støtt og like avslappet på de stedene man skal dett.. grrrrrrr... Hvorfor får ikke jeg til tro??
Sol vil og!
*stjele Birres hest, kanskje det er den man må ha??*

Tone Kristin
02-04-2007, 21:10
Jeg skylder på at Vickie har en varmblodstravers lette og glidende bevegelser, mens vi som har litt kraftigere hester må sitte på tyngre, større bevegelser http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/frech/d025.gif .

Sol
02-04-2007, 21:32
Det syns jeg var en GOD unnskyldning ja!!! Takker og bukker.. hehe

RenateSJ
02-04-2007, 21:42
Den andre tingen var at du bør kunne korte inn tøylen litt. Ser ut som om du sitter med henda "i fanget" litt innimellom.
Blir lettere å gi riktig tøyle hjelp hvis du har hendene litt mer foran deg (altså kortere tøyle) mener ikke at du skal holde mer i henne, bare få henda dine fram..

Og den salen... På bildet som Tone la inn syntes jeg nesten det så ut som en kombinert mot dressur.
Var liksom litt sprangsalpreg over den. finn en med salkapper som går mer rett ned.
Når man ser på salen så sier det seg selv at man får stolsits. dypeste punkt på setet er jo langt bak der beina kommer til å være

Asa Garsy
02-04-2007, 21:56
Nydelig birre, Nyyyydelig... Bruker glidetøyler på Garsy, føler jeg kan slippe mer ut da hun viker for presset, og det funker fint for meg.... Få noen bilder av deg i nysalen din oxo da... For du kjøpte deg vel ny sal? ja... det gjorde du vel... Hesten er bare til å spiseopp... Ser du har kansje samme probl som meg, at jeg må dra opp sjenklene, Garsy er noen hakk for lav... Samt ser ut som du sitter litt bakpå, men sleng inn av den nye salen da!! Syne du har gjort en mega jobb i alle fall *forbildet mitt*

Birre
02-04-2007, 22:10
Vickie har en grusom samlet trav, hakkete og ujevn, så jeg tar det som et stooort kompliment at jeg sitter som limt i salen:D Takk og takk skal dere ha!

Jeg lurer på jeg, om jeg skal forsøke å kjøpe en pad som bygger opp bak på salen, for å få en litt mer fremoverbøyd sits, så jeg ikke faller bakpå. Og ja, jeg trenger en sal med lengre salkapper etc, jeg skrev det i forrige innlegg. For den som ikke fikk det med seg, så måtte jeg si fra meg Windsorsalen, siden jeg ikke fikk solgt den jeg har nå. Sukk...!

Uansett, takk for komplimenter alle sammen!

IngvildK
02-04-2007, 22:21
Sol: Kom hit og lån Hera du, hun er så jevn i traven at man kan sovne oppå der! :)

RenateSJ
02-04-2007, 22:36
som nødløsning kan du kanskje prøve å vippe salen litt fram (men da vil det jo legge mer press på manken vel, hvis salen egentlig ligger bra nå)
Men uansett. Som jeg sa: Hvis salen er den som Tone linka til, så er setet plassert helt merkelig til dressursal å være

Birre
02-04-2007, 23:03
som nødløsning kan du kanskje prøve å vippe salen litt fram (men da vil det jo legge mer press på manken vel, hvis salen egentlig ligger bra nå)
Men uansett. Som jeg sa: Hvis salen er den som Tone linka til, så er setet plassert helt merkelig til dressursal å være

Ja, det er jo nettopp det, at skal jeg begynne å bygge den opp både her og der, så er det en sal som i utgangspunktet ikke passer like godt som jeg trodde!
Argh! Jeg skulle gått for Jacson da jeg tok valget av sal. Det sto mellom den jeg har nå og Jacson. Birre angrer BITTERT!!!

IKKE skriv mer om salen, det irriterer meg så jeg blir uvel her jeg sitter! Nå må jeg ha denne jeg har til jeg får mulighet til å skaffe meg en annen, så sånn er det med den saken...

Tone Kristin
03-04-2007, 00:34
Hvorfor må du ha den? Det gagner hverken deg eller Vickie at du rir i en sal du ikke sitter komfortabelt i. Med denne salen vil du sitte i bakvekt og presse all vekten din i den bakerste delen av salen. Dette gir ryggvondt! Om du midlertidig kan bygge opp salen litt bak så kan det være en løsning såfremt det fremdeles er god mankefrihet, men egentlig ville jeg solgt salen og kjøpt en ny, og trent alternativt i mellomtiden.

lillings
03-04-2007, 00:40
Hvorfor må du ha den? Det gagner hverken deg eller Vickie at du rir i en sal du ikke sitter komfortabelt i. Med denne salen vil du sitte i bakvekt og presse all vekten din i den bakerste delen av salen. Dette gir ryggvondt! Om du midlertidig kan bygge opp salen litt bak så kan det være en løsning såfremt det fremdeles er god mankefrihet, men egentlig ville jeg solgt salen og kjøpt en ny, og trent alternativt i mellomtiden.

Problemet var vel at hun ikke får solgt denne salen??

Ellers s¨å må jeg si at Vicky har blitt veldig fin ;)

Birre
03-04-2007, 00:40
Hun har ikke ryggvondt av salen, det var noe hun hadde av den forrige som fulgte med henne når jeg fikk henne. Tro meg, hun er fin i ryggen. Og det er kanskje lett for deg å si "selg salen din." Jeg har hatt den for salg i 2 mndr nå, men er det noe det er mye av på markedet, så er det nettopp saler... Den er ikke lett å få solgt, så inntil da får jeg bare bruke det jeg har å bruke.
Og trene alternativt..? Skal jeg la være å ri de neste... 6 mnd da? Nei, jeg tror ikke det.

Salen er helt grei å bruke, jeg faller litt bakpå, men det er ingen krise. Så den duger til jeg får solgt den og byttet den ut. Jeg har da ikke pengetrær i hagen heller...

Harneshaug
03-04-2007, 00:46
Har du ikke? Skal sende deg noen frø jeg :lol:
Kommenterer ikke bilder jeg, hakke peiling ... Har nok med å konsentrere meg om meg selv, synes både du og hesten har utviklet dere. Har jo fulgt dere fra begynnelsen og ser den fine utviklingen, men jeg er ingen dressurtante så jeg holder klokelig kjeft :D
Sliter med korte kapper på min sal også, KAN de ikke lage saler for oss med lange bein??
Hvilken sal har Ingvild? Hun er jo kjempelang...

Sol
03-04-2007, 00:47
jeg vil også ha både frø og sal som passer!!

Tone Kristin
03-04-2007, 01:14
Jeg gikk også rundt å sa at Lolita var fin i ryggen selv om salen ikke passet. Helt til jeg fikk meg ny. Hun hadde kanskje ikke direkte vondt, men hun ble mye villigere etterpå gitt.

Og jeg vet hvor vanskelig det er å få solgt sal. I løpet av de 3 årene jeg har hatt Lolita så har jeg hatt 5 saler. Den nest siste står her på rommet mitt og venter på å bli solgt.

Men, greit. Prøv en gitarpad kanskje?

(No offence)

Asa Garsy
03-04-2007, 13:42
Huff så kjett... Fikk solgt min da... Endelig, så jeg får en wintec pro... Men du får sikkert solgt den...

Birre
03-04-2007, 14:20
Jeg gikk også rundt å sa at Lolita var fin i ryggen selv om salen ikke passet. Helt til jeg fikk meg ny. Hun hadde kanskje ikke direkte vondt, men hun ble mye villigere etterpå gitt.

Og jeg vet hvor vanskelig det er å få solgt sal. I løpet av de 3 årene jeg har hatt Lolita så har jeg hatt 5 saler. Den nest siste står her på rommet mitt og venter på å bli solgt.

Men, greit. Prøv en gitarpad kanskje?

(No offence)

Neida, det går så bra så;) Men jeg har sett hvordan hun er med ryggvondt, og ved bytte til salen jeg hr nå, var ryggeb fin etter noen få dager. Og hun beveger seg allerede 100 ganger bedre enn det hun gjorde med den forrige. Jeg ser også på svettemerkene etter en trening hvor dalen trykker, og det er på de rette stedene... Jef legger den så riktig på som jeg mener er riktig, og den er heller ikke i konflikt med manken. Så det er ingen ting som tilsier at den er vond å ha på seg. Men nå skal jeg på stallen etterpå, og jeg skal se på hvilke pader som er i butikken og jeg skal prøve ut og være obs på hvordan salen ligger. Jeg tror rett og slett det er en sal som ikke passer til meg, men at den ligger greit på hesten. Så er jo saken da, om min sits i den salen ikke er helt gunstig for hesten når jeg rir? Det er vel det som er problemet...

Det er ikke noe drittsal heller, selv om det ikke er av den dyreste på markedet, så jeg er siker på at den passer noen der ute, det er bare å finne et menneske som liker salen og har bruk for den. Sal er jammen ikke lett gitt, som med alt annet til hest...

Nå prøvde jeg ut å ta stigbøylene ned ett hakk i går når jeg red på banen, for å se om jeg fikk sjenklene lenger bak, det hjalp ingen verdens ting. Resultatet var null støtte til bana på kneputene, jeg fikk ingen kontakt med stigbøylene, og jeg satt og svømte rundt i salen. Så det gjorde IKKE ridestilen bedre...

Tone Kristin
03-04-2007, 15:35
Så er jo saken da, om min sits i den salen ikke er helt gunstig for hesten når jeg rir?

Der har du det;) . Og sal er virkelig ikke enkelt.

Ang pad så ville jeg prøvd en gitarpad. Det er den eneste typen jeg kan tenke meg som ikke smalner salen. De er ganske heftige i butikken, men jeg regner med de synker sammen kjapt og bare blir en cm eller to tykke.

Therese
03-04-2007, 15:47
Salputene får ikke legge seg helt ned på ryggen med en "gitarpad". Overgangen mellom putene helt fremst og paden bak er ikke helt god.. Synes jeg da. Du får litt hips om haps hvor salen tar nedi for å si det sånn.

Og den vipper jo salen frem, så den forandrer jo på hvor godt salen passer hesten også.

Anett&selina
03-04-2007, 17:36
kjempe fine bilder:)fin hest var det jo også:)hehe

Karen
03-04-2007, 17:57
opp med nesa:lol:

RenateSJ
03-04-2007, 23:18
Heller en sånn kilepad vel, som er tykk bak? Tror den er noe bedre enn gitarpad.
Og ja. At hun ser litt anspent ut kan nok ha med at du får litt feil tyngdepunkt, selv om salen i seg selv passer.
men du ville jo egentlig ikke høre noe mer om den salen du ;)

Birre
04-04-2007, 13:32
Nei, jeg ville egentlig ikke det:D For resultatet av denne tråden er blitt at jeg er så fokusert på sitsen min at den blir dårlig...!

Jeg skal prøve ut en gelpad som er supertynn foran og litt høyere i bakkant, for å få opp salen bak. Æsj, der fikk jeg ikke lenger bruk for den nye saueskinnsvoilocken heller, den blir det jo ikke plass til... Makan! http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/boese/a020.gif

Argh!

Birre
06-04-2007, 13:28
Bare for å oppsummere hva jeg har gjort nå, så har jeg pakket vekk saueskinnsvoilocken, Bente ønsker seg den, og gått tilbake til vanlig underlag som en sjabrak. Jeg har studert salen på snuppa uten undelag, og jeg har kommet til at den ligger så bra som den kan ligge. Jeg har målt med en ridepisk over for- og bakvissel, og den ligger som det ble antydet at den skulle ligge, såpass skrått at den hadde blitt rett om jeg hadde plassert en fystikkeske på forvisselen.

Da jeg kjøpte salen hadde jeg en "salekspert" til å se hvordsn salen lå på hesten, og i følge denne personen kunne det ikke bli bedre. Da er jeg tilbake der jeg startet, at setet rett og slett er for stort for meg og at jeg derfor ikke får riktig støtte til sitsen.

Nå har det nesten blitt sånn at dette er verdens største drittsal, men det er da ikke det! Det er en god sal til en pen pris. Ikke av de dyreste, men ikke en "jallasal" heller.

Så da får jeg bruke den til jeg får solgt den og byttet i noe som passer meg bedre, og som også ligger like bra på hesten.;)